akupunktioneulojen hygienia?

Miten on

Ovatko neulat kertakäyttöisiä? Olen kiinnostunut akupunktiosta, mutta pohdin, voiko neuloista saada jonkun tartunnan? Jos ne puhdistetaan asiakkaiden välissä, mistä tiedän, onko puhdistus ollut riittävä - no en mistään.

14

2830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T Arto T

      Akupunktio neulat ovat steriilejä. Pakattuna suojakaasuun ja niille luvataan tietty steriiliys aika eli pakkauksissa on merkinnät valmistus paikasta ja ajasta samoin mikä on viimeinen käyttöpäivä. Enkä usko kenenkään käyttävän neuloja uudelleen.
      Kun neula otetaan pakkauksestaan sitä ei käytetä "hetken" päästä vaan laitetaan ongelmajäte asiaan joka toimitetaan esim apteekkiin.

      Neulat ovat sen lisäksi ohjausputkissa eikä neulaan osaan kosketa hoitajan kädellä.

      Todennäköisyys saada jokin taudin aiheuttaja ammattilaisen hoidossa on äärimmäisen pieni.

      Aseptiikka ja sen hallitseminen on äärimmäisen tiukka ja siitä ei voi lipsua.
      Kaikilla ammattilaisilla on yhtenevät menettely tavat ja kuuluvat koulutuksen vaatimuksiin.

      Voit turvallisin mielin mennä akupunktioon.

      • kiirettä oli

        Oma kokemukseni olikin toisenlainen. Suosituksesta menin erääseen hoitolaan ja niin vaan kävi, että käynneilläni toinen henkilö käytti steriilejä neuloja ja toinen kaiveli vanhoja taskustaan.
        Hoito oli jokatapauksessa mielenkiintoista ja saatan jopa mennä taas uudelleen. En tiedä pitäisikö olla huolissaan, ehkä.
        Onko muilla kokemuksia vastaavasta ?


      • Seija13

        Hei,

        kaikki eivät käytä ohjausputkia (yleensä vain aloittelijat) eikä niillä ole mitään tekemistä hygieenisyyden kanssa.
        Älä suostu akupunktiion jos neulat eivät ole kertiksiä!


    • JaahasJaJoo

      On mahtanut olla hoitajalla reidet rei'itetty, jos neuloja sellaisenaan taskussa säilytteli. Vaikka akupunktiosta hoitona pidänkin, niin tuskin kukaan syyttä neuloja ihoonsa tökkisi :O

      • Kaikenlaista kuulee

        Kuulostaa kyllä uskomattomalta, että Suomessa (ja suomalaiset hoitajat) käyttäisivät samoja neuloja useamman kerran.
        Neulat ovat kertakäyttöisiä, desinfioituja ja erikseen pakattuja ja lisäksi niillä on viimeinen käyttöpäivä. Ehkä hoitajalla on ollut taskussaan yksittäispakattuja neuloja..?

        Kannattaa käyttää koulutettujen akupunktiohoitajien palveluja.
        Esimerkiksi Suomen kiinalaisen lääketieteen liiton SKILL:n jäsenyhdistysten antama koulutus kestää 3,5 vuotta ja ammattilaiset osaavat työnsä.

        Myös jotkut rohkeat fysioterapeutit antavat akupunktiohoitoa, mutta heidän saamansa puolen päivän akupunktiopisteoppi kalpenee todellisen ammattikoulutuksen rinnalla.

        Itse en uskaltautuisi esim. kosmetologien pisteltäväksi kauneuden nimissä, minkä toiminnan heidän oma yhdistyksensäkin jäseniltään kieltää.


      • kiirettä oli
        Kaikenlaista kuulee kirjoitti:

        Kuulostaa kyllä uskomattomalta, että Suomessa (ja suomalaiset hoitajat) käyttäisivät samoja neuloja useamman kerran.
        Neulat ovat kertakäyttöisiä, desinfioituja ja erikseen pakattuja ja lisäksi niillä on viimeinen käyttöpäivä. Ehkä hoitajalla on ollut taskussaan yksittäispakattuja neuloja..?

        Kannattaa käyttää koulutettujen akupunktiohoitajien palveluja.
        Esimerkiksi Suomen kiinalaisen lääketieteen liiton SKILL:n jäsenyhdistysten antama koulutus kestää 3,5 vuotta ja ammattilaiset osaavat työnsä.

        Myös jotkut rohkeat fysioterapeutit antavat akupunktiohoitoa, mutta heidän saamansa puolen päivän akupunktiopisteoppi kalpenee todellisen ammattikoulutuksen rinnalla.

        Itse en uskaltautuisi esim. kosmetologien pisteltäväksi kauneuden nimissä, minkä toiminnan heidän oma yhdistyksensäkin jäseniltään kieltää.

        Kirjoittamani on aivan totta. Enhän minä tiedä oliko ne taskussa olevat uusia vai vanhoja, mutta mistään pakkauksesta hän ei niitä ottanut kuten se toinen henkilö. Miksi toimivat eri tavalla, en osaa sanoa.
        En tosin huomannut heidän käsiäänkään pesevän vaikka rahojakin välillä käsittelivät....


    • lkjhlkjh

      Siis minä tiedän yhden (suomalainen mies sjoki) joka 10 vuotta sitten käytti vanhoja neuloja. Siitä kun kysyin niin sanoi ettei niistä mitään tule.

      Viime aikoina olen käynyt Vaasassa kiinalaisella naisella ja joka ikinen kerta ottaa steriilit neulat pakkauksesta ja heittää vanhat pois

    • Vanha tekijä

      Valitettavasti lääkärit käyttävät samoja neuloja vaikka ne ovat kertakäyttöisiä ja mm Veripalvelu tyhmänä uskoo että vain lääkäreiden tekemänä akupunktio on steriiliä.

      Itselläni on asiasta kokemusta enkä ole ainoa.

      En suosittele lääkäreiden akupunktio puoskarointia,vaa
      mene rekisteröidylle akupunktiohoitajalle tai asiantuntijalle,
      jolla on myös vähintään 3 vuoden koulutus kiinalaiseen lääketieteeseen.

      Lääkärit eivät hallitse kiinalaista lääketiedettä, ei edes sinnepäinkään. He tekevät
      länsimaista akupunktiota ja niillä on ero kuin yöllä ja päivällä, myös tuloksisssa.

      • Tytti Suomalainen

        Ja höpö höpö! Lääkärit käyttää steriilejä kertakäyttöneuloja. Olen töissä paikassa jossa lääkäri antaa akupunktiohoitoa. Neulat myös hävitetään asiallisesti ongelmajätelaitokseen.


      • sisar valkoinen
        Tytti Suomalainen kirjoitti:

        Ja höpö höpö! Lääkärit käyttää steriilejä kertakäyttöneuloja. Olen töissä paikassa jossa lääkäri antaa akupunktiohoitoa. Neulat myös hävitetään asiallisesti ongelmajätelaitokseen.

        Minäkin olen töissä paikassa jossa lääkäri desinfioi neulat ja käyttää uudelleen.
        Säästöä sekin :)

        On niitä unohtunut potilaiden päähänkin.


    • HooK1978

      http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/hus-virhe-toimenpiteessa-potilaita-saattanut-altistua-hiv-ille/5819828 jos tuo on mahdollista ni morjesta... Uskon vain jos näen itse steriilin paketin avattavan.

      • tyhmäkysymys

        Desinfioidaanko iho jotenkin, ennen kuin tökitään neuloja? Vai eiks sillä ole väliä? Mites akupunktiokouluissa opetetaan? Ketään akupunktioijaa paikalla?


      • liianmyöhään
        tyhmäkysymys kirjoitti:

        Desinfioidaanko iho jotenkin, ennen kuin tökitään neuloja? Vai eiks sillä ole väliä? Mites akupunktiokouluissa opetetaan? Ketään akupunktioijaa paikalla?

        Tero Inkerin opeissa minulle opetettiin, että ihon definsiointia ei suoriteta, jos sille ei nähdä selvää tarvetta. Jos hoidettava on esimerkiksi likainen taikka hikinen pistettävästä alueesta niin silloin vain. Pyynnöstäkin sen voi toki tehdä, että asiakas osaa olla rentoutuneempi hoidon aikana.


    • LM-

      ...ja neulat aina kertakäyttöisiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      129
      926
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      785
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      291
      734
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe