Huorin tekemisestä.

kyllävain

Matt. 5:
27 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin.'
28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.
29 Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin.

Onko olemassa siis ihmistä, joka ei olisi tehnyt huorin?
Nykyään kun nämä kaikenlaiset seksuaali asiat ovat pinnassa niin laitoimpa tuonkin muistutukseksi 'se joka heittää sen ensimmäisen kiven...'

Paljonhan joukossamme on sellaisia uskoa tunnustavia joilta on jäänyt tämä pieni yksityiskohta havaitsematta.

39

147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mirka ...

Uskonnot pitäisi kriminalisoida sillä ne saastuttavat aivomme ja ihmiset alkavat uskoa satuihin.

• mirka boikotti !

mirka pitäisi.. itse saastutat enemmän levittämällä valheitasi, onko pakko pilata joka ketju.
        Jos olisi edes sanottavaa niin vielä tajuaisi, mutta ei !

• ??

"Paljonhan joukossamme on sellaisia uskoa tunnustavia joilta on jäänyt tämä pieni yksityiskohta havaitsematta. "

Kyllä niitä puhdas sydämisiä uskoviakin on olemassa, vaikka seksiä tungetaan joka tuutista.

Raamattu sanoo:"Varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee"..

Kirje galatalaisille 3
        Lain tarkoitus

19 Mikä sitten on lain tarkoitus? Se säädettiin perästäpäin osoittamaan rikkomukset, kunnes tulisi se jälkeläinen, jota lupaus koski.Lain luovuttivat enkelit välittäjää käyttäen.
        20 Mutta välittäjää ei tarvita vain yhtä varten. Jumala on yksi.

21 Onko laki siis ristiriidassa Jumalan lupausten kanssa? Ei toki!

Jos olisi annettu laki, joka pystyy tekemään eläväksi, silloin vanhurskaus todella perustuisi lain noudattamiseen.

22 Pyhä kirjoitus on kaiken sulkenut synnin vankilaan sitä varten, että se, mitä on luvattu, annettaisiin niille, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen.

23 Mutta ennen kuin uskon aika tuli, me jouduimme olemaan lain vartioimina ja sen vankeina, kunnes usko ilmestyisi.

24 Näin laki oli meidän valvojamme Kristuksen tuloon asti, jotta me sitten tulisimme vanhurskaiksi uskosta.

25 Nyt uskon ilmestyttyä emme enää ole valvojan alaisia. 26 Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen.!

Huomaa: Te kaikki olette Jumalan lapsia,KUN USKOTTE KRISTUKSEEN JEESUKSEEN !
        Laki ei koske enää meitä uskovia, koska Jeesus täytti sen Golgatan ristillä, kuolessaan meidän syntisten puolesta !

• Jumala on

MIrka täynnä myrkkyä, Herraansa halveksiipi. Ei tiedä milloin kuolema pois hänet korjovaapi. Edessä ylituomarin ei silloin kestä MIrka, on eessä ikikadotus, hän hylkäs veriylkäns.

Kamalaa katsella ihmipoloisia tuossa tilassa, jossa Mirkakin elää.
      Herramme Jeesus armahda heitä!!!

• TMIV

Erinomainen kysymys aloittajalla. Kysymys on nimittäin laajemmasta asiasta, kuin vain huorin tekemisestä. Pitäisikin miettiä, onko olemassa ihmistä, joka ei olisi JOLLAKIN tavalla toiminut Jumalan tahdon vastaisesti.

Heti vauvasta alkaen me kannamme ruumiissamme synnin perintöä. Me olemme syntisiä ihmisiä, jotka olemme synnissä siitetyt ja syntiseen elämään syntisinä ihmisinä syntyneet. Omalla tahdollamme emme siis pysty muuhun kuin syntisiin eli Jumalan tahdon vastaisiin tekoihin. VIlpittömästi parastamme tahtoen voimme yrittää toimia yhdessä asiassa oikein, mutta heti seuraavassa asiassa toimimme jo kuitenkin väärin.

Tämän takia ihminen ei muutu Jumalan tahdon mukaiseksi vain tekemällä tiettyjä tekoja tai jättämällä tekemättä muita tekoja. Ainoa ratkaisu ongelmaan voi tulla siitä, että Jumala tavalla tai toisella päättää antaa sekä meidän pahuutemme että pahat tekomme anteeksi.

Tätä anteeksiantoa varten Jumala syntyi ihmiseksi ja kuoli meidän puolestamme ristille naulittuna. Kuolemallaan Hän sovitti sen rangaistuksen, mikä olisi kuulunut meille. Tämän sovituksen osaksemme uskomalla me saamme anteeksi kaiken sen pahan mikä meissä asuu ja vaikuttaa meidän kurjat tekomme.

Jeesus Kristus, kolmiyhteisen Jumalan Poika-"persoona" syntyi ihmiseksi, mutta koska Hän oli itse synnitön, kuolemalla ei ollutkaan valtaa Häneen. Niin Hän nousi kuolleista ylös taivaaseen, ja ylösnousemuksellaan avasi myös meille tien iankaikkiseen elämään. Uskomalla Häneen meidät katsotaan synneistämme sovitetuiksi, ja me myös saamme Jeesuksessa kerran nousta ylös kuolleista.

Tämä on ainoa toivomme. Ajattele, miten paljon Jumala sinua rakastaa...!

• Jeesus on tie

Sitten avaajalle tärkeätä viestiä erittäin hyvän avauksensa johdosta.

1. Varmaan joku päivän vanhana kuollut lapsi ei ole tehnyt huorin.
      2. Jokainen sukukypsään ikään ehtinyt ihminen on tehnyt huorin.

Oli hyvä että otit tämän puheeksi. Tämäkin Jumalan sanan paikka osoittaa kiistatta sen, ettei yhdestäkään ihmisestä, Jeesusta lukuun ottamatta, ole lain täyttäjäksi. Me tarvitsemme sovituksen synneistämme.

Me jotka Jeesuksessa kristuksessa olemme, uudestisyntyneet kristityt siis, meillä on tehtävä Jeesukselta, julistaa parannusta ja syntien anteeksiantamusta.

Kukaan ihminen ei siis pelastu tekemistensä kautta, eikä sen kautta että jättää jotakin tekemättä.

Luonnostaan ihminen ajattelee niin että kun sen ja sen synnin jätän tekemättä, olen silloin puhdas ja kelpaan Jumalalle. "Kun olen oikein kiltti niin Jumala tykkää varmasti minusta!"

Olemme syntisiä ja siksi tarvitsemme VÄLIMIEHEN. Tämä välimies on Jeesus. Jumalalle ei kelpaa mikään muu kuin hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen täydellinen teko. Jeesus Kristus on tuo VIATON uhri Jumalalle, jolla sinun ja minun synnit on sovitettu Jumalan kanssa.

Jeesuksen nimessä ja veressä sinä saat uskoa syntisi anteeksi, KAIKKI syntisi! Jos olet syntinen, niin tervetuloa Jumalan lasten joukkoon, - Jeesus tuli nimittäin juuri syntisiä pelastamaan.

Tämä sovinnon salaisuus on ihmeellistäkin ihmeellisempi. Kuolleista tulee eläviä ja sokeista näkeviä. Kiitos Jeesuksen, joka lahjoitti minulle ja sinulle oman vanhurskautensa ja otti pois syntimme. Hallelujaa!

• Eräs huomioitsija

Kiitos TMIV ja Jeesus on tie -nimimerkit. On sitten hienoa kuulla joskus tälläkin palstalla selkeätä opetusta.

• Shrink

Kiitos myös täältä, kummallekin kirjoitukselle.

Jeesus on Herra, Isän Jumalan Poika............
        aamen.

• body

Kun kaksi aikuista rakastaa toisaan ja harrastaa seksiä, niin missä siinä se huorintekeminen on.??? missä.

Jos kaksi aikuista rakastaa ja harrastaa golfia, onko se huorintekemistä.??

Meillä vallitsee asioissa jakomielisairaus, sekä paha anemia, sillä kaksi miestä voi liikkua, olla ja harrastaa yhtä jos toista, mutta jos teet sen naisen kanssa, niin pakanuuden pimeydestä kivitetään.

• Omatunto ja Jumala

Sinäkö ratkaiset vai joku palstalaisista mikä on oikein, mikä on synti, millainen Jumala jne?

Missä siis on raja synnille, missä määritelmä, määrittääkö eduskunta sen vai jokainen itse?

Vastaus: Jumala on määrittänyt arvot ja ilmoittanut luonteensa ja tahtonsa Raamatussa. Samoin sen, mikä on syntiä. Niin myös laittanut omantunnon, ettei kukaan voi puolustaa tietämättömyyttään (siis sellainen ihminen, joka ei ole evankeliumia kuullut ja ei tunne Jumalaa).

• body
        Omatunto ja Jumala kirjoitti:

Sinäkö ratkaiset vai joku palstalaisista mikä on oikein, mikä on synti, millainen Jumala jne?

Missä siis on raja synnille, missä määritelmä, määrittääkö eduskunta sen vai jokainen itse?

Vastaus: Jumala on määrittänyt arvot ja ilmoittanut luonteensa ja tahtonsa Raamatussa. Samoin sen, mikä on syntiä. Niin myös laittanut omantunnon, ettei kukaan voi puolustaa tietämättömyyttään (siis sellainen ihminen, joka ei ole evankeliumia kuullut ja ei tunne Jumalaa).

" Omatunto ja Jumala"

jos tämän palstan fanaatikkojen mukaan pitäisi elää, niin siitä ei tulisi muuta kuin hourulaan,

Ihmisten jumala on määrännyt heidän mielestään niin paljon ja raskaasti ja tulkintoja riittää,
        Joten ihmisellä itsellään täytyy olla jokin taju missä menee, eikä juosta kivittäjien kivisateessa, sillä se olisi lopunta juokua.!!

• bodybillding

body, miten yhdistät gofin ja rakastelun ?

Kiehtova yhdistelmä, entäpä toteuttaminen käytännössä ?

-sielläkun on sitä yleisöä niin paljon......

• rautalangasta

Minä näkisin että sana haureus on raamatussa hiukan laajempi käsite kuin vain nyt sukupuolinen kanssakäyminen, jolaisena se helposti nähdään.
      Haureudessa on syvimmillään kysysmys liiton rikkomisesta. Raamattuhan puhuu myös paljon ns. hengellisestä haureudesta. Tällä tarkoitettiin ja tarkoitetaan tavallaan ihmisen haureutta Jumalaa vastaan.
      Selvimmin tästä puhutaan vanhan testamentin puolella, missä Isrelin kansan käännyttyä joissakin vaiheissa muiden ns. epäjumalien puoleen, sitä sanotaan haureellisuudeksi.

Jumala on liittojen Jumala. Alunperin Jumala asetti siis myös liiton, joka koski ihmisten välistä suhdetta. Eli naisen ja miehen välisen liiton.
      Kun siis haureelisuudesta puhutaan, niin kyse ei minusta niinkään ole siitä, että Jumala vastustaisi sukupuolisiuutta tai seksiä. Näinhän me usein tuo asia mielletään. Minusta siis väärin.

Se mikä hommassa on se haurellisuus on liiton rikkominen.
      Mutta Jumalan näkökulmasta taas alunperin. Liito alkoi sukupuolisuhteesta. Jolloin jos oikein tarkkoja ollaan, niin jokainen yhden yön suhde on liiton solmiminen. ( Näin se vain on ;) )
      Eikä Jumalan näkökulmasta siinä siis väärin niinkään ole se seksi tai suhteen luominen, vaan että ne liitot koko ajan rikotaan. Meillä on siis tällä hetkellä rikottujen liittojen kirouksen alla kulkeva sukupolvi.

Jumalan alkuperäinen tarkoitus siis oli turvata ihmiskunta liitoilla, jotka suojelevat ihmistä.
      Ei se mikään tiukkapipoinen seksin kieltämishomma ollut.

• Eräs huomioitsija

Ja rautalangasta -nimimerkille kiitokset myös. Nämä ovat näitä helmiä, joita täällä välillä saamme kuulla. Kannattaa ehkä pitää tätä palstaa ihan näiden vuoksi.

Toki niitä ei välttämättä huomata ja ne hukkuvat kaiken sekaan. Mistä löytämisimme lisää selkeitä opettajia tälle palstalle, vapaaehtoisia (Herran viinitarhaan, jossa näyttää olevan aikamoinen ryteikkö), ilman palkkaa.

• Tässä ole samoilla linjoilla kanssasi. Sana himo ja haureus on kytketty vain ja ainoastaan seksiin, ja se vääristää niin, että käskyn henkeä voi ymmärtää. Kun lukee tuo, niin voi paremmin ymmärtää sen että himoamisella voi tarkoittaa omaksi haluamista – jolla taas ei ole sen jalkovälin kanssa mitään tekemistä!

2.Mooseksen kirja:
        20:17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."

• Kiitos sulle
        mummomuori kirjoitti:

Tässä ole samoilla linjoilla kanssasi. Sana himo ja haureus on kytketty vain ja ainoastaan seksiin, ja se vääristää niin, että käskyn henkeä voi ymmärtää. Kun lukee tuo, niin voi paremmin ymmärtää sen että himoamisella voi tarkoittaa omaksi haluamista – jolla taas ei ole sen jalkovälin kanssa mitään tekemistä!

2.Mooseksen kirja:
        20:17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."

Kiitos, mummomuori!
        Vanhemmillani on vielä opettelemista tuon jakeen osalta, sillä he eivät ole oppineet noudattamaan sitä vuosiensa aikana.

• Ai mää vai

Kyllävain, kirjoitat meistä miehistä ja naisille et sitten viitsinyt laittaa mitään jaetta. Nehän ne meitä miespoloja vikittelee minihameillaan ja viekkauksillaan, jotta vilkaisemme heitä ja syyllistymme huorintekoon. Pakko mennä kotiin hoitamaan sitten itse homma... Aina seisoo väärässä paikassa - ainakin järki. Miksiköhän se Jumala on meidät tällaisiksi luonut, jotta teemme pelkällä katsella syntiä?

• aseksuaali

Tähän syntiin en ole sortunut, sillä olen aseksuaali. Ihan vilpittömästi en kykene ymmärtämään niitä, jotka kokevat seksuaalista halua. Minusta seksistiset ihmiset ( ilmeisesti ihmisten enemmistö) ovat jollakin tavalla vinksahtaneita. Kai Jeesuskin sitten oli aseksuaali.

• Seksuaalisuuttaan vastaan on vaikeaa toimia. Se on niin syvälle ihmisen luontoon laitettu. Jumala on sen itse näin laittanut. Ihmeellisesti syntiinlankeemuksen jälkeen naiselle kiroukseksi annettiin halu mieheensä (1. Moos. 3:16), ja vastapainoksi sille tämän keskusteluketjun aloittaja (@kyllävain) viittaa Jeesuksen yksipuolisesti miehille lausumaan kuudennen käskyn tiukkaan tulkintaan (Matt. 5:28).

Kokiessaan itsensä kykenemättömiksi hillitsemään himojaan, kirkkoisä Origenes ja varhaiskeskiaikainen uskontofilosofi Abélard kuohitsivat itsensä, mutta molemmat myöhemmin katuivat sitä, koska katsoivat luvattomasti leikanneen pois osaa Jumalan luomaa ja siunaamaa luomistekoa.
      Luostarilaitos eritellessään nunnia ja munkkeja eri taloihin sekä heille ja katolisille papeille asetettu selibaattivaatimus, jonka mukaan ihminen muka voisi olla ikään kuin "aviossa taivaan kanssa", nousevat samanlaisesta halusta paeta sitä kaikissa ihmisissä alusta alkaen olevaa ja suvun jatkamiseen välttämätöntä sukupuoliviettiä.

Uskonpuhdistajamme Martti Luther luovuttuaan ankarasta luostarielämästä ja avioiduttuaan entisen nunnan Katharina von Boran kanssa antaa mielestäni oivallisen ja vapauttavan ohjeen terveeseen elämään todetessaan (WA 32, 372: Viikkosaarnat Matt. 5-7, vuosilta 1530-1532, tässä ajatuksen referaatti): Maailma on täynnä kauniita naisia, jopa kauniimpia kuin omani. Jumala on ne luonut. Saan katsoa niitä ja kiittää Luojaa niistä. Mutta en saa ryhtyä heihin. Mutta minulle on kuitenkin kaikkein kaunein kotonani, sillä Jumala on sen minulle antanut ja liittänyt häneen siunauksensa, että minä olisin hänen ja hän minun omani. Rakkaus ja Jumalan siunaus kaunistaa hänet minulle.

rovasti Taneli-pappi

• Olen pahoillani

Ahaa, nyt alan ymmärtää Tanelin ajattelua. Vaikka tämä ei nyt itse aiheeseen liitykään.

Itsekin mielestäni katolinen kirkko voisi toki antaa vihkioikeuden papeille, mutta en ymmärrä, jos joku haluaa avioon taivaan kanssa vapaaehtoisesti, saa senkin tehdä.

Tämä on sangen ymmärrettävää, koska luterilaisillehan katolilaiset ovat kauhistus ja tämä on vastaavasti eräänlaista suppeutta eikä ymmärretä, että juuri sellainen henkilö kuitenkin, jolla ei ole perhettä hoidettavana, ehtii hoitaa enemmän joskus Jumalan asioita. Mutta ehkäpä heidän ei kannattaisi sitä vaatia papeilta. Näytän olevan vähän liian suvaitsevainen uskonnollisesti ja olen ruvennut vakavissani pohtimaan, sovinko luterilaiseen kirkkoon. Luterilainen kirkko on liiaksi kiinni Lutherissa, ja 1500-luvun katolinen kirkko häilyy yhä heidän - ainakin joidenkin - mielessä. Sen lisäksi siellä näytetään katsovan synniksi, jos ihminen joskus kokee edes jotain Jumalan läheisyyttä. Se on heti mielikuvituksen tuotetta tai jotain. Tästä on tulossa järkiuskonto.

Valitettavaa on, että luterilainen kirkko alkaa jähmettymään eikä enää pure. Nimenomaan jähmettymään oppi-isänsä Lutherin ympärille. Hedelmät sinänsä ovat olleet hyvät, mutta nyt nykyaikana tämä on johtanut joko tällaiseen jähmettyneeseen luterilaisuuteen tai sitten kaikki pääsevät taivaaseen -linjalle.

Luterilaisuus on suorastaan liian hygieenistä. Ja valitettavasti ikävää. Siitä on pyyhkitty kaikki Jumalan mystisyys. Ja mitään yhteyttä Jumalan kanssa ei saa kokea, (niin kuin sanottu, suorastaan synti). Rukoilla ei saa, koska kaikki mitä teemme on jo rukoilua, joten voimme hyvällä omalla tunnolla unohtaa Raamatun lukemiset ja rukoilemisella Jumalan hakemiset. Missään tapauksessa emme saa olla palavia. (Ei tarkoita fanaattista.)

En tarkoita tätä pahalla, mutta luterilaisuus ei enää pure ja liekö syy, miksi juuri Pohjoismaissa on tämä tilanne, passiivisesti kirkkoon kuuluvia ihmisiä, jotka haluvat siitä humanistisen laitoksen.

• Olen pahoillani
        Olen pahoillani kirjoitti:

Ahaa, nyt alan ymmärtää Tanelin ajattelua. Vaikka tämä ei nyt itse aiheeseen liitykään.

Itsekin mielestäni katolinen kirkko voisi toki antaa vihkioikeuden papeille, mutta en ymmärrä, jos joku haluaa avioon taivaan kanssa vapaaehtoisesti, saa senkin tehdä.

Tämä on sangen ymmärrettävää, koska luterilaisillehan katolilaiset ovat kauhistus ja tämä on vastaavasti eräänlaista suppeutta eikä ymmärretä, että juuri sellainen henkilö kuitenkin, jolla ei ole perhettä hoidettavana, ehtii hoitaa enemmän joskus Jumalan asioita. Mutta ehkäpä heidän ei kannattaisi sitä vaatia papeilta. Näytän olevan vähän liian suvaitsevainen uskonnollisesti ja olen ruvennut vakavissani pohtimaan, sovinko luterilaiseen kirkkoon. Luterilainen kirkko on liiaksi kiinni Lutherissa, ja 1500-luvun katolinen kirkko häilyy yhä heidän - ainakin joidenkin - mielessä. Sen lisäksi siellä näytetään katsovan synniksi, jos ihminen joskus kokee edes jotain Jumalan läheisyyttä. Se on heti mielikuvituksen tuotetta tai jotain. Tästä on tulossa järkiuskonto.

Valitettavaa on, että luterilainen kirkko alkaa jähmettymään eikä enää pure. Nimenomaan jähmettymään oppi-isänsä Lutherin ympärille. Hedelmät sinänsä ovat olleet hyvät, mutta nyt nykyaikana tämä on johtanut joko tällaiseen jähmettyneeseen luterilaisuuteen tai sitten kaikki pääsevät taivaaseen -linjalle.

Luterilaisuus on suorastaan liian hygieenistä. Ja valitettavasti ikävää. Siitä on pyyhkitty kaikki Jumalan mystisyys. Ja mitään yhteyttä Jumalan kanssa ei saa kokea, (niin kuin sanottu, suorastaan synti). Rukoilla ei saa, koska kaikki mitä teemme on jo rukoilua, joten voimme hyvällä omalla tunnolla unohtaa Raamatun lukemiset ja rukoilemisella Jumalan hakemiset. Missään tapauksessa emme saa olla palavia. (Ei tarkoita fanaattista.)

En tarkoita tätä pahalla, mutta luterilaisuus ei enää pure ja liekö syy, miksi juuri Pohjoismaissa on tämä tilanne, passiivisesti kirkkoon kuuluvia ihmisiä, jotka haluvat siitä humanistisen laitoksen.

Ja toellakin, eihän Raamatussa tätä naimattomuuttakaan sanottu synniksi, niin kuin tässä nyt Taneli-pappi sanoi näemmä luterilaisuudessa pidetyn.

Raamatussa sanotaan, että saa mennä naimisiin tai olla menemättä naimisiin. Mielestäni kuitenkin molemmissa kirkoissa on aina erottunut myös jokin ryhmä, joka hoitaa enemmän Jumalan asiaa ja jonkun sitä täytyykin hoitaa.

Ei näistä siis kumpikaan ole parempi toista. Ja täytyy muistaa myös, että Luther astui näyttämölle silloin, kun helvetti painoi vähän liian raskaana ihmisten päällä. Ei hänellä käsittääkseni muuta tarkoitusta ollut.

• Olen pahoillani kirjoitti:

Ja toellakin, eihän Raamatussa tätä naimattomuuttakaan sanottu synniksi, niin kuin tässä nyt Taneli-pappi sanoi näemmä luterilaisuudessa pidetyn.

Raamatussa sanotaan, että saa mennä naimisiin tai olla menemättä naimisiin. Mielestäni kuitenkin molemmissa kirkoissa on aina erottunut myös jokin ryhmä, joka hoitaa enemmän Jumalan asiaa ja jonkun sitä täytyykin hoitaa.

Ei näistä siis kumpikaan ole parempi toista. Ja täytyy muistaa myös, että Luther astui näyttämölle silloin, kun helvetti painoi vähän liian raskaana ihmisten päällä. Ei hänellä käsittääkseni muuta tarkoitusta ollut.

Minusta tuntuu, että sinun sisälukutaitosi, arvoisa nimimerkki [@olen pahoillani], on hieman harjoituksen tarpeessa, ja siksi pyydän sinua uudelleen lukemaan yllä olevan tekstini.

Pyrin kirjoittamaan varsin ihmisläheisesti, juuri nykypäivälle sopivasti korostaen mielestäni suloista ratkaisua esitettyyn ongelmakysymykseen.

Mielestäni en ole puhunut mitään rukouksesta, enkä puhunut Jumalan läheisyyden kokemista vastaan, päinvastoin: mielestäni saan kokea Luojan läheisyyttä, kun saan katsella naiskauneutta ja kiittää Luojaa siitä.
        Mielestäni selvästi hylkään selibaatin harhatien.
        Synnistä sinä puhut, enkä minä.
        Kuka muka kieltää rukoilemasta? Ainoastaan sinä sanot, ettei sitä muka saa tehdä.
        Kuka Henkeä sammuttaa, kun väität minun tarkoittavan, ettei muka saisi olla hengessään "palavia"? Mielestäni en kirjoita penseästi, vaan palavasti kannatan seksiä Luojan luomislahjana.
        Lue uudelleen ja yritä ymmärtää sentään kirjaimiani.

Olen sitä mieltä, että luterilaisuudelle, jolla tarkoitan meilläpäin kansan keskuudessa –eikä suinkaan kirkon tai uskovaisten piirissä– vallitsevaa kulttuuriprotestantismia, olisi todella hyödyllistä ja tervehdyttävää palata Lutheriin ja hänen ajatuksiin. Se, mitä me ajattelemme hänen ajattelevansa, on usein aika moista sekametelisoppaa eri aikakausien väärinkäsityksistä ja vääristymisistä, joita epäoikeudenmukaisesti laitetaan Lutherin tilille. Lue uudelleen yllä referoimani Luther-sitaatti.

rovasti Taneli-pappi

• Ensin sanon, että oletpa aika mielenkiintoinen pappi. Uskallat sanoa asiat suoraan. Ei mikään paha!

Olen vuosia miettinyt tätä kummallista kombinaatiota ihmisessä, me olemme jotain enemmän kuin eläimet, mutta meissä kuitenkin on jotain samaa.

Ellei ihmisellä olisi seksuaalista viettiä, emme olisi lisääntyneet emmekä perustaneet minkäänlaisia yhteiskuntia. Olisimme todella eläneet ”luonnollisesti” eli vain tavatessamme yhtyneet ja lisääntyneet.
        Mutta jostain syystä meille on luotu monimutkainen ”koneisto” erilaiseen ruumiillisine juttuineen, joka toimii aika tavalla Jumalan sanan mukaisesti. Ei ehkä niin sana tarkasti. Kun olen lukenut Raamattua, olen lukenut senkin, ettei Jumala ollut niin tyhmä, ettei olisi ymmärtänyt tätä vaikeaa kombinaatiota.

Miksi meille on siis luotu tämä ihmeellinen asia, seksi, joka luo kiintymystä, huolenpitoa ja hellyyttä? Miksi heille, jotka kieltäytyvät tästä, tulee niin paljon ongelmia niin mielenterveyden kuin sosiaalisuuden kanssa? Miten se voi olla luonnotonta, jota vastaan tulee tapella?

Ihmisen seksuaalisuus ei ole eläimellistä, eli pelkkään lisääntymiseen tähtäävää. Sillä on hyvin monia muita tarkoituksia. Jos olisimme vain lisääntyviä eläimiä, ei kiintymystä tarvittaisi eikä mitään parisuhteita. Mielenkiintoista on se, että kun pari elää hyvää ja tasapainosta seksielämää, ei silloin uskottomuuskaan kiinnosta. Toki voi ihailla muita, katsella kauniita ihmisiä, mutta se ei tuo himoa omistaa tuota ihmistä.

Kun parilla on todellinen rakkaus, ei ole muuta ”himoa” eli ei vain enää halua elää yhdessä muiden kanssa.

• Olen pahoillani
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Minusta tuntuu, että sinun sisälukutaitosi, arvoisa nimimerkki [@olen pahoillani], on hieman harjoituksen tarpeessa, ja siksi pyydän sinua uudelleen lukemaan yllä olevan tekstini.

Pyrin kirjoittamaan varsin ihmisläheisesti, juuri nykypäivälle sopivasti korostaen mielestäni suloista ratkaisua esitettyyn ongelmakysymykseen.

Mielestäni en ole puhunut mitään rukouksesta, enkä puhunut Jumalan läheisyyden kokemista vastaan, päinvastoin: mielestäni saan kokea Luojan läheisyyttä, kun saan katsella naiskauneutta ja kiittää Luojaa siitä.
        Mielestäni selvästi hylkään selibaatin harhatien.
        Synnistä sinä puhut, enkä minä.
        Kuka muka kieltää rukoilemasta? Ainoastaan sinä sanot, ettei sitä muka saa tehdä.
        Kuka Henkeä sammuttaa, kun väität minun tarkoittavan, ettei muka saisi olla hengessään "palavia"? Mielestäni en kirjoita penseästi, vaan palavasti kannatan seksiä Luojan luomislahjana.
        Lue uudelleen ja yritä ymmärtää sentään kirjaimiani.

Olen sitä mieltä, että luterilaisuudelle, jolla tarkoitan meilläpäin kansan keskuudessa –eikä suinkaan kirkon tai uskovaisten piirissä– vallitsevaa kulttuuriprotestantismia, olisi todella hyödyllistä ja tervehdyttävää palata Lutheriin ja hänen ajatuksiin. Se, mitä me ajattelemme hänen ajattelevansa, on usein aika moista sekametelisoppaa eri aikakausien väärinkäsityksistä ja vääristymisistä, joita epäoikeudenmukaisesti laitetaan Lutherin tilille. Lue uudelleen yllä referoimani Luther-sitaatti.

rovasti Taneli-pappi

Enkö alussa sanonut, että alan ymmärtämään ajatusmaailmaasi? Rukousjutut liittyivät näihin aikaisempiin kommentteihin, ei tähän ja nyt tässä huomasin rivien välistä, ettet oikein pidä katolilaisista. Ei tässä muuta. En vain ymmärtänyt, minkä takia toisia kristittyjä täytyi arvostella, erityisesti kun nykyäänhän ihmiset joka tapauksessa elävät kuin kanit, eikä todella Raamatussa sanota naimattomuudenkaan pahaa olevan. Se on sitten eri asia, jos joku pakottaa itselleen naimattomuuden.

Sille en voi mitään, jos ei luterilaisuus enää pure. Mielenkiintoista onkin, että Jumala on jättänyt paljon isomman katolisen kirkon kuin protestanttisen, sillä protestantithan ovat nyt ensimmäisenä kuitenkin luopumassa Jeesuksen jumaluudesta. Ilmeisesti jos protestanttinen kirkko olisi tullut koko maailmaan, olisimme jo mennyttä kalua, koko länsi.

• Olen pahoillani kirjoitti:

Enkö alussa sanonut, että alan ymmärtämään ajatusmaailmaasi? Rukousjutut liittyivät näihin aikaisempiin kommentteihin, ei tähän ja nyt tässä huomasin rivien välistä, ettet oikein pidä katolilaisista. Ei tässä muuta. En vain ymmärtänyt, minkä takia toisia kristittyjä täytyi arvostella, erityisesti kun nykyäänhän ihmiset joka tapauksessa elävät kuin kanit, eikä todella Raamatussa sanota naimattomuudenkaan pahaa olevan. Se on sitten eri asia, jos joku pakottaa itselleen naimattomuuden.

Sille en voi mitään, jos ei luterilaisuus enää pure. Mielenkiintoista onkin, että Jumala on jättänyt paljon isomman katolisen kirkon kuin protestanttisen, sillä protestantithan ovat nyt ensimmäisenä kuitenkin luopumassa Jeesuksen jumaluudesta. Ilmeisesti jos protestanttinen kirkko olisi tullut koko maailmaan, olisimme jo mennyttä kalua, koko länsi.

En ole luopumassa Jeesuksen jumaluudesta.

Sanoudun siitä irti selvin sanoin. Sen sinä väität. Väittämäsi on täysin väärin.

Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, ihmiseksi tullut Jumala.

Mutta se on sinun tänne tuoma asia, eikä minun.

Yritetään pysyä asiassa, niin keskustelu sujuu hieman paremmin.

rovasti Taneli-pappi

• Olen pahoillani

En ole luopumassa Jeesuksen jumaluudesta.

Sanoudun siitä irti selvin sanoin. Sen sinä väität. Väittämäsi on täysin väärin.

Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, ihmiseksi tullut Jumala.

Mutta se on sinun tänne tuoma asia, eikä minun.

Yritetään pysyä asiassa, niin keskustelu sujuu hieman paremmin.

rovasti Taneli-pappi

En väittänyt sinun luopuvan Jeesuksen jumaluudesta. Sanoin, että protestanttisissa kirkoissa alkaa olemaan yllättävän paljon porukkaa, joka on luopumassa Jeesuksen jumaluudesta.

Mitä avioliittoon tulee, eiköhän Jumala yhä tahdo, että olemme uskollisia puolisollemme, mitä emme ole ja josta olemme tekemässä paremman asian kuin uskollisuudesta ja
        sen lisäksi haureus todellakin tarkoitti Raamatussa myös uskottomuutta Jumalaa kohtaa. En syytä tässä nyt sinua siitä, vaan yleisemmällä tasolla protestanttisissa kirkoissa.

Minkäänlaiseen riitelyyn tässä ei ole aihetta. Siunausta toivoo sisar. Toivoisin kuitenkin että pitäisit myös katolisia veljinämme ja sisarinamme.

• villuska

Sen verran korjaan, että Abelard antoi Heloiseen kohdistuneille himoilleen periksi, ja hänet kuohitsivat hänen vastustajansa, ei hän itse.

• body

Luonnossa on aina aluskasvillisuutta ja se on aina erilaista kuin huojuvat hongat, joten kunkin on katsottava itse missä seisoo.

• oppeliini

Huoraaminen on avioliiton ulkopuolella harjoitettua intiimiä kanssakäyntiä vastakkaisen ( ja miksi ei samankin ) sukupolta edustavan kanssa.

Jumala on antanut meille kaikille valtavan lahjan: lahjan valita oma käyttäytyminen.
      Voi ajatella mitä haluaa. Ajatustenkulunkin VOI jokainen itse valita.
      MUTTA tässä onkin iso MUTTA : teoistaan ihminen tunnetaan.

Kyllä se niin vain on että kuinka ihminen käyttäytyy, kuinka käyttää Luojalta saamaansa valinnan vaputta, on se millä meitä mitataan.

Meillä kaikilla on valta valita toimia oikein. Joka ei tiedä mikä on oikeaa ja mikä väärää, loytää se opin helposti Raamatusta.

Meilla kaikilla on valta oppia.

Meillä kaikilla on valta kehittää itseämme hyää tekeviksi, tarkoittaviksi ja sovittaviksi yksiloiksi.
      Tuon vallan Luoja suuressa viisaudessaan on meille antanut!

Meillä kaikilla on valta pyytää apua korkemmalta, anoa syntejä anteeksi ja kiittää Luojaamme että hän on antanut meille kaiken tuon.

• Olen kanssasi samaa mieltä, arvoisa nimimerkki [@oppeliini], että ihmisen pitäisi kyetä hallitsemaan himojaan. Mutta mikä on realiteetti?

Raamatun alkuvaiheessa Herra puhuu veljensä murhanneelle Kainille (1. Moos. 4:6-7): "Miksi sinä suutuit ja katselet synkkänä maahan? Jos teet oikein, voit kohottaa katseesi, mutta jos et tee, on synti ovella vaanimassa. Sinua se haluaa, mutta sinun on pidettävä se kurissa."

Kuningas Daavidille, suurelle runoilija-kuninkaalle ja rauhan valtakunnan myyttiselle hallitsijalle, sukupuolihimon hallitseminen kävi ylivoimaiseksi. Kun hän oli nähnyt kauniin Batseban kylpevän katollaan, Daavid juonikkaasti tapatti hänen miehensä Urian, ja niinpä Batsebasta tuli Daavidin puoliso ja Salomonin äiti (2. Sam. 11-12, 1. Kun. 1-2, Ps. 51).

Herramme ja Vapahtaja myöntää, joskin hieman eri yhteydessä, että rukous auttaa kiusausta vastaan (Luuk. 22:49), koska "tahtoa ihmisellä on, mutta luonto on heikko" eli edellisen käännöksen mukaan "henki tosin on altis, mutta liha on heikko" Matt. 26:41.

Apostoli Paavali toteaa lihan ja hengen olevan sodassa keskenään niin että ihminen ei ymmärrä, mitä hän tekee, eikä pääse itse irti pahasta. Mutta tuossa sodassa Kristus voittaa: Room. 7:7-25.

Siksi meidän itsemme tulee kutistua ja kasvaa Kristuksen tuntemisessa (Joh. 3:30, Gal. 2:20). Silloin kasvamme oikeaan ihmisyyteen ja sen täyteen rikkauteen Jumalan kauniiksi ja hänen kuvakseen luomina, Kristuksen lunastamina ja Pyhän Hengen pyhittäminä. Ja silloin vasta seksikin on jumalaista eikä syntistä. Mutta täällä on liian vähän tilaa ja liian vähän aikaa selittää, mitä tarkoitan.

rovasti Taneli-pappi

• Humanistisest

Seksuaalinen tutustuminen ennen seurustelevan pariskunnan yhteen muuttoa on tunteellisen lisäksi järkevää ja eettistä, sanovat uskonnnolliset dogmit mitä tahansa. Avoliiton yleisyys kertoo samoin , että ihmiset toimivat ei-uskonnollisesti, sekulaarin etiikan pohjalta ihan järkevästi, sillä on aivan hyvä idea asua yhdessä ainakin jonkin aikaa ennen juridisesti (mm. erossakin) sitovaa aviolittoa. Ja toki voi olla hyvä jättää aviolitto tai rekisteröity parisuhde solmimattakin, vaikka jatkaisikin avoliittoa. Ei-uskonnollinen etiikka on parempi kuin uskonnolliset dogmit.

• Arvojen muodostamiseen tarvitaan molempia, sekä "ei-uskonnollista etiikkaa" että "uskonnollisia dogmeja", ei siis niiden vastakkaisuutta.

Kannatan perusteellista ja kokonaisvaltaista tutustumista ennen muuttamista yhteen ja ennen avioliittoa. Se on Jumalan tahdon mukaista tuntemista, johon heprean jada-sanan merkityskenttään kuuluu myös yhdyntä: Tämä se on! (1. Moos. 2:23, 4:1).

rovasti Taneli-pappi

• en ymmärtänyt yhtään

Arvojen muodostamiseen tarvitaan molempia, sekä "ei-uskonnollista etiikkaa" että "uskonnollisia dogmeja", ei siis niiden vastakkaisuutta.

Kannatan perusteellista ja kokonaisvaltaista tutustumista ennen muuttamista yhteen ja ennen avioliittoa. Se on Jumalan tahdon mukaista tuntemista, johon heprean jada-sanan merkityskenttään kuuluu myös yhdyntä: Tämä se on! (1. Moos. 2:23, 4:1).

rovasti Taneli-pappi

Nyt en ymmärrä. Rohkaiseeko siis pastori-Taneli kokeilemaan seksiä, että voi tietää, voiko mennä avioliittoon. No monenko kanssa sitä pitää kokeilla. Nyt meni kyllä yli hilseen taas tämä kirkon miehen logiikka.
        Eli väitätkö, että rakkaus toista ihmistä kohtaan kaatuisi sitten sänkyhommissa. Kuules kaveri. Et taida tietää rakkaudesta yhtään mitään.

• body

Uskontojen pahimpia saasteita on, kun kaikkien pitäisi olla samanlaisia, uskoa samoin ja toimia samoin, mutta sehän on elämän irvikuva.
      Elämä on aina moni-ilmeinen ja sen pitää uskisten myös hyväksyä, vaikka vaikeaa se on.
      Jos ja kun hellareissa pari seurusteli saarnaajien mielestä liian kauan.??
      he pitivät oikeutenaan puuttua asiaan ja julistaa moinen elämä synnilliseksi.??
      Usko/ uskonto ei mitenkään oikeuta puuttumista toisen ihmisen elämään ja sen pitäisi jo tänä aikana olla selviö.!!

Seksi ja seksuaalisuus on niin intiimiasia että se kuuluu vain ja ainoastaan yksilöihmiselle itselleen ja joka ei sitä hyväksy, olkoot hyväksymättä.

Jeesuksen aikaan fariseukset, nuo uskonnon luurangot tekivät enemmän kiusaa ja vanhinkoa tavallisen ihmisen elämä, olemalla jatkuvasti tuomareina, uskonnon tuomareina.

• Ympäröivä maailma?

Tämä on sikäli huvittavaa puhetta, että länsimaissa on nykyään tosiaankin ihan hillitön meno.

Ehkäpä ihmiset eivät kuitenkaan kaikki tiedä sitä tai ole huomanneet.

Big Brotherissakin täytyy mennä ihmisten makuuhuoneeseen, vaikka juuri body tuolla sanoo, että se on intiimiasia. Sinne ängetään toisten makuuhuoneeseen.
      Ja tästä palstasta tuli taas pelkkä alapään juttu.

Joka paikasta tungetaan seksiä, niin että nuoret naisetkin luulevat että heidän täytyy palvella kaikkia vastaantulevia miehillä tällä saralla.

• Ympäröivä maailma?

Siinä mielessä, jos ei joku vielä ole huomannut, että kirkkomme on sangen vapautunut seksuaalisesti, eikä siinä asiassa enää pitäisi mitään prutinoita olla. Toki ilmeisesti kirkon väki luulee, että ihmiset vielä tarvitsevat rohkaisua seksileikkeihin ja muuhun ja nuoretkin rohkaisua seksuaalisiin kokeiluihin ja muihin ja tutustumista ensin alapään kautta ja sitten vasta pään.

Ja tämä vallitsi jo minun nuoruudessani osittain. Tulikin mentyä ihan turhan päiten muutamien miesten kanssa vuoteeseen. Voi voi. Mistä sitä lähtisi neuvoa hakemaan.

Tämä oli sikäli hyödyllinen ketju, että ymmärsin vihdoin, miten luterilainen kirkko on joutunut tähän tilanteeseen. Nyt voin hyvällä omallatunnolla jättää sen.

• Ei sanomaa
        Ympäröivä maailma? kirjoitti:

Siinä mielessä, jos ei joku vielä ole huomannut, että kirkkomme on sangen vapautunut seksuaalisesti, eikä siinä asiassa enää pitäisi mitään prutinoita olla. Toki ilmeisesti kirkon väki luulee, että ihmiset vielä tarvitsevat rohkaisua seksileikkeihin ja muuhun ja nuoretkin rohkaisua seksuaalisiin kokeiluihin ja muihin ja tutustumista ensin alapään kautta ja sitten vasta pään.

Ja tämä vallitsi jo minun nuoruudessani osittain. Tulikin mentyä ihan turhan päiten muutamien miesten kanssa vuoteeseen. Voi voi. Mistä sitä lähtisi neuvoa hakemaan.

Tämä oli sikäli hyödyllinen ketju, että ymmärsin vihdoin, miten luterilainen kirkko on joutunut tähän tilanteeseen. Nyt voin hyvällä omallatunnolla jättää sen.

Ymmärrän tavallaan mitä tarkoitat. Yllättävän nopeasti siitä tuli täysin suolaton.

Sääli, että luterilaisuuden kohtalo oli tämä.

• Tuot esiin sen, mitä itse pidän epämoraalisena. Se on seksin yletön arvostaminen vain siksi, että tulisi hyväksytyksi muiden silmissä. Tämän päivän maailmallinen arvo on, olla mahdollisimman paljon seksuaalisesti puoleensa vetävä ja taidokas.

Naisen kilpailivat siitä, kuka heistä parhaiten saa miehen kiinnostumaan seksuaalisesti. Siksi täytyy olla hyvässä kunnossa, omaa ruumista silvotaan että se nostaisi vastakkaisen sukupuolen haluja ja vanhenemista halveksitaan. Vanhatkin kilpailevat arvostaan sillä 8viriili?), kuka saa nuoremman puolison tai seksikumppaninen.

Ihmistä joka vettä puoleensa paljon vastakkaista sukupuolta pidetään muutenkin parempana, terveempänä ja hyvänä ihmisenä. Tämä on se toinen ääripää.

Minua surettavat ne naiset jotka hakevat rakkautta ja hyväksyntää miehiltä, jotka mittaavat vain heidän ”pantavuuttaan”. Miten paljon särkyneitä ihmisiä näin syntyykään? Naiset ovat sitten opetelleet miehiltä nämä arvot, ja näin miehistäkin tulee hiljalleen objekteja. Miehet eivät halua enää olla uskollisia, koska se on epäonnistuneen miehen merkki.

Kun seksuaalista intohimoa on alettu pitää rakkautena (jota vahvistavat myös seksuaalikielteisetkin näkemykset – ikävä kyllä), on hukattu jotain tärkeää elämässä.

• Älä tee huorin

Elämme seksihullussa yhteiskunnassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      43
      3623
    2. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      2264
    3. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      32
      1885
    4. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      17
      1639
    5. Jalkapalloa

Ura ja Kokkola Cup?
      Kannus
      17
      1615
    6. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      23
      1568
    7. Mikset vain

Unohtaisi?
      Ikävä
      24
      1417
    8. Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?

Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai
      Ikävä
      83
      1315
    9. En ymmärrä miksi minä

Maailma on täynnä sinulle muita
      Ikävä
      15
      1293
    10. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      88
      1232
    Aihe