Olen eronnut pari vuotta sitten, minulla on kaksi alle kouluikäistä lasta. Miesystäväni on asunut luonamme puolisen vuotta.
Hän sanoi suhteen alkupuolella, että hänen täytyy katsoa, miten hän uusperhekuvioon sopeutuu. Missä ei siis ole mitään pahaa.
Nyt, kun aikaa on kulunut, hän edelleen "katsoo, kuinka sopeutuu". Tämä oli minulle pieni yllätys, koska lapset alkavat jo pitää häntä isäpuolena, ja minä en kestä ajatusta, että asuttuaan perheenjäsenenä näin kauan hän yhä arpoo. Mitä te saman kokeneet olette mieltä? Eikö silloin, jos ei ole varma sopeutumisestaan, pitäisi katsella vähän etäämmältä, ts. ei muuttaa asumaan koko ajaksi?
Mies sanoi myös, että häntä pelottaa, että kun lasten isä ei kunnolla huolehdi lasten kustannusten jakamisesta, tämä vastuu liukuisi hänelle. Tästä todella hämmästyin - en ole häntä laittanut maksamaan yhtään mitään! Muutaman kerran on käynyt kaupassa minua kiireissäni auttaakseen, mutta tämä on ollut ihan pisaroita verrattuna ruokakustannuksiin. Muuten minä maksan kaikki menot, ja hän huolehtii vain omistaan. Kysyin, että onko hän sitten huomannut merkkejä tällaisesta "liukumisesta", ja hän vastasi, että ei ole... mutta kuitenkin pelkää.
Voiko tällaisessa tilanteessa haaveilla yhteisestä elämästä? Olen todella surullinen. Paljonko tarvitaan aikaa? En minäkään loputtomiin voi odottaa, mihin tulokseen toinen tulee hiljaisissa mietinnöissään. Kuitenkin hän haluaa sanojensa mukaan yhteistä elämää eikä kuulemma "ole lähdössä minnekään."
Miehen sopeutuminen ajatukseen uusperheestä - kauanko odotan?
17
285
Vastaukset
- Isäpuolen rankka osa
Niin, kun ei sitä "yhdessäasumisen sietokykyä" voi testata etäältä, vaan ainoastaan yhdessä asumalla. Minusta vähän kuulostaa, että mies tietää että EI sopeudu, mutta ei saa sitä sanottua. Ei halua siis jättää sinua, mutta ei varmaan halua myöskään asua lastesi kanssa. Puun ja kuoren välissä hän on nyt. Voi olla, että hän ei koe mitään läheisyyttä lapsiisi eikä tunne heitä perheenjäseniksi.
- NN
Mistä sen tietää, sopeutuuko? Tunteeko kiintymystä heti alkumetreillä, vai tuleeko se vasta ajan mittaan?
Minun on itse hirmuisen vaikea yrittää asettua toisen asemaan, kun en enää oikein muista, millainen olin lapsettomana...
Keskusteleminen tästä asiasta hirvittää mua. Mies ei ota kantaa, vaikka pyytäisin vastausta selvään kysymykseen.
Hän tuntuu tulevan lasten kanssa ihan hyvin toimeen, mutten tiedä, onko kokonaisasenne positiivinen vai väkinäisen neutraali. Tunteiden osoittaminen ja innostuminen kun eivät muutenkaan kuulu hänen käytökseensä.- Ei tiedäkään
Mies ei välttämättä koskaan kiinny lapsiisi sen enempää, vaikka jatkaisitte yhteisasumista. Niin se vaan valitettavasti on. Häntä voi rasittaa se toisen miehen lasten katselu, onhan pikkulasten kanssa muutenkin raskasta (jo pelkästään niiden läsnäolo). Minusta menet nyt itse vähän asioiden edelle ja yrität saada teistä väkisin perhettä miehen ollessa epävarma. Älä painosta häntä, mutta anna itsellesi joku aika jonka kuluttua kuitenkin otat taas asian puheeksi (esim. vielä toiset puoli vuotta).
Miten kauan seurustelitte ennen yhteenmuuttoa? Entä miten lapsesi käyttäytyvät, ovat siis uhmaikäisiä tai melkein? Oman lapsen uhmakarjuntaa kyllä kuuntelee kun pakko on, mutta miehesi voi kokea huudon ihan sietämättömäksi vaikka ei näytä tunteitaan.
- NN
Hyviä kysymyksiä ja huomioita.
Emme seurustellleet kauaakaan ennen yhteen muuttoa - mies halusi koko ajan tulla käymään ja pikku hiljaa asettui taloksi. Minä kyllä häntä varoittelin, että toivottavasti ottaa huomioon sen, että lapset alkavat pitää häntä perheenjäsenenä - niin kuin on käynytkin.
Varsinaista uhmaikää ei juuri nyt ole kuvioissa... vaikka kiukuttelevat ja metelöiväthän tuon ikäiset lapset välillä. Ja vaativat huomiota ja apua. Lapset selvästi pitävät miehestä ja kaipaavat häntä heti, jos hän ei ole paikalla, ja puheissaankin laskevat hänet "meidän perheeseen". Surullistahan se on, jos tunne ei ole molemminpuolinen!
Tiedostan kyllä, ettei semmoista voi vaatia, että toisen miehen lapsista tykkäisi. Enkä mä haluaisi painostaakaan. Toisaalta tuntuu epäreilulta, että jonain päivänä sitten vain toteaa, että en mä kestäkään, ja lähtee... vaihtoehtoja ei kai montaa ole, lapset eivät siitä mihinkään lähde, mun on kai vain oltava kärsivällinen. Yllättävän ikävältä tämä silti tuntuu. Varsinkin tuo rahajuttu, olen yrittänyt tekemisilläni korostaa, ettei häneltä odoteta taloudellista panosta - tuntuu, että mua pidetään ahneena yh-mutsin stereotypiana... olen vähän loukkaantunut.- OK
Ei missään perheessä tai parisuhteessa ole muutenkaan mitään _takuuta_ että ne kestää. Mutta kun sinä olet se, joka tuo kuvioon paljon lisärasitteita lasten, exän, rahanmenon, ajankäytön suhteen, niin sinun pitää myös ymmärtää sitä toista.
- Elätit pois
Hyvä ap, mikä tuossa miehessä on niin hyvää, että olet valmis jopa elättämään hänet.
En missään nimessä salli kenenkään uusion tulevan elämään toisen kustannuksella, mutta nyt olen huomannut, että varsin usein näin on.
Näen asian suorastaan rikoksena lapsia kohtaan, joiden osuudesta elätät nyt tuota tulokasta aikuista ihmistä, joka vielä juonitelee ja määrää. Lapset ovat todella huonossa tilanteessa, kun olet vaihtanut heidät tuohon elättiin. - hjjgfgfty
Selvää vallankäyttöä miehen puolelta. Itse olen ollut samassa tilanteessa ja kyllästyin siihen altavastaajan rooliin ja panin pelin poikki. Nyt elämme lasteni kanssa ilman häntä ja elämä on paljon ihanampaa!
- Kokemus
Siihen miten arki ja tunteet ja suhteet miehen ja lasten välillä lutviutuu menee paaaljon kauemmin kuin puoli vuotta, ekat kolme vuottahan on kuherruskuukautta!
Ainahan on mahdollisuus, että toinen puoli lähtee, lähtihän lasten isäkin(?).
Uusikko-miehesi saisi kyllä sitä myöten pitää mölyt mahassaan, että lakkaisi kertomasta vielä miettivänsä asiaa.
Älä kysele vaan elä , mieshän on yhä siinä, kyselemällä viestität ettet sinäkään pidä jäämistään varmana ja kampeat pois ja horjutat jokaista varmuuden hetkeä, joka miehellä on ollut, kun et sinäkään ole varma.
Naisten moka, sori vaan naiset, murehtia lukemattomia mahdollisuuksia tulevaisuudessa, unohtuu se tämä päivä.- NN
Paljon totta, nimimerkki Kokemus...
Lasten isä ei lähtenyt, vaan meidän piti lähteä väkivaltaiseksi ja uhkaavaksi muuttuvasta yhteiselämästä. Senkin takia ehkä suojelen muksuja mielessäni aika paljon...
Mä päätin olla kyselemättä, ainakaan pitkään aikaan. Elän niin kuin itsestä parhaalta tuntuu, otan toisen huomioon, ja toivon parasta! Ihan totta tuo, että murehtiminen on varmaan muidenkin kuin minun syntini, josta kannattaisi päästä eroon. Yritetään.
- kokeillut
Kannattaa muistuttaa miehelle. että jos hän kerran kokonaan on muuttanut teille, se vaikuuttaa eli lisää sinun kustannuksiasi ja myös tätä lisäys on siis miehen kustannettava, koska on hänen aiheuttamansa :) Päivähoitomaksua määrätessä te olette pari ja maksu määräytyy sen mukaan Yksinhuoltajalisä lakkaa ja siitä menetät n 90 e kuussa. Ja jos kerran toinen asuu kokonaan toisen luona, myös osa asumiskustannuksesta kuuluu hänelle. Lapset eivät kykene maksamaan asumisesta, joten miehen osuus on siis puolet ja sinun puolet.
Jos mies alkaa murista näistä, niin unohda koko ukko. Hän haluaa elättäjän eikä yritäkään sopeutua - nami
Mä haluaisin kanssa tietää. Mitä miltä olette tälläisestä. Mun mies ystävä asuu mun luona ei virallisesti eikä halua muuttaa yhteen osallistuu kauppassa käyntiin mutta mä maksan kaiken eli jos lähdemme lasteni ja mies ystävän kanssa reisuun niin mä maksan alusta lähtien kaiken mies ei maksaa edes omaa osuttaan matkasta. Tai jos hän on ostanut kaupasta tänne jotain ruokaa niin ne ovat hänen tai sitten hän tekee mulle ruuan mutta ei lapsille Ollaan oltu 3 vuotta yhessä
- Ihme ukkoja
nami: ilkeä ja pikkumainen mies. Sitä paitsi joku voi ihan hyvin käräyttää teidät tuosta yhdessäasumisesta. Jos näin käy, niin joudut maksamaan yh-korotukset takaisin siltä ajalta kun mies on siellä asunut. En tiedä miksi sitä ukkoa edes katselet nurkissasi. Pelkäätkö, ettet saisi ketään muuta enää?
- ajattelennäin
Älkää ottako näitä nurkkakikkelimiehiä nurkkiinne, jos teillä on huollettavia lapsia.
Tarkoitan näitä helkkarin ukkoja, jotka alkaa hiisautua kotiinne, tuo hammasharjansa ja sitten kalsarinsa ja sitten äänilevynsä, mutta "vaan kattelevat, ei haluua sitoutuu eikä ainaskaa mikskää isäpuoleks ryhtyy".
Selkeät ajat, selkeät rajat ja selkeät rahat. Pikkuhiljaa naisella onkin siinä yksi huollettava lisää.
Jos nyt halutaan "kattella", niin joku aika siinäkin olisi sovittava, tyyliin ole siinä nyt sitten vaikka kaksi kuukautta ja jos ei ala homma maistua niin muutat pois.
Mitä nää miehet muuta on kuin kikkelitelineitä puutteessa olevalle yksinhuoltajalle. Mutta hei vink vink, on niitä olemassa semmoisiakin kikkelitelineitä joiden ei tarvitse heti vähiä nyyttejään roudata naisihmisen riesaksi.
Ja te nurkkaukkelit, miten helvetissä teidän hermo kestää itseänne? Eiks hävetä katsella peiliin kun vastaan katsoo pelkkä olematon oskari? - NN
Miehellä on kirjat omassa asunnossaan, joka hänelle toimii lähinnä varastona - siinä on asuttava nimellisesti, kunnes sen voi myydä pois.
Sillä perusteella en oikein voi pyytää rahaa asumiseen... hän korostaa, että hänellä on tästä asunnosta ihan samat menot kuin minulla tästä. Vähän kyllä epäilen, kun kyseessä on pikkuyksiö pikkukaupungissa, jossa ei asuta! Tällä hetkellä mua vituttaa esim. se, että pesukone on pakko uusia. Pesen hänen vaatteensa koko ajan, mutta turha kuvitellakaan, että hän uuden koneen kustannuksiin osallistuisi. Tällaisissa pitäisi kyllä vähän tulla vastaan; kyseessä ei niinkään ole raha, vaan periaate, osallistuminen. Mua alkaa muuten pikku hiljaa kypsyttää...- daa...
No ethän sä hyvänen aika voi arvioida miehen osuutta sun luona asumiseen ja niitä kustannuksia sen mukaan mitä muita kustannuksia miehellä elämisestään yleensä ottaen on. Jos hän sun luona punkkaa, niin maksaa tietysti. Äläkä nyt helvetissä pese hänen vaatteitaan.
Laita nyt vaan kilometritehtaalle mokoma. Tai voit antaa sellaisen vaihtoehdon että ok, seurustellaan, mutta pidetään nyt nää hammasharjat eri huusholleissa kuitenkin, ja vaatteet myös. - Liian miehenkipeä
daa... kirjoitti:
No ethän sä hyvänen aika voi arvioida miehen osuutta sun luona asumiseen ja niitä kustannuksia sen mukaan mitä muita kustannuksia miehellä elämisestään yleensä ottaen on. Jos hän sun luona punkkaa, niin maksaa tietysti. Äläkä nyt helvetissä pese hänen vaatteitaan.
Laita nyt vaan kilometritehtaalle mokoma. Tai voit antaa sellaisen vaihtoehdon että ok, seurustellaan, mutta pidetään nyt nää hammasharjat eri huusholleissa kuitenkin, ja vaatteet myös.Ei sen miehen kannata kämppäänsä myydä, jos on epävarma haluaako olla tuossa suhteessa tai etenkään lapsiperheessä, kun ei ole itsellä lapsia. Nyt on myös ihan pakko kysyä, että MIKSI se mies siellä asuu? Siis mitä lisäarvoa sinä saat siitä miehestä asumassa luonasi? Kyllä seksiä voi harrastaa vaikka ei bunkkaisi saman katon alla.
- voi,sentään
Voi wi*****u kun olet naivi, ukkohan käyttää sua hyväkseen senkun kerkeää, hältä säästyy rahaa kaikessa, taitaa se pikku yksiökin olla vuokrattu jollekin, mitä sulle ei kerrota,sun luona on nyt hyvä olla, kun palvelu pelaa ja se on ilmaista ja vielä boonuksena pimppiä,ja samalla hän katsoo jo varmaan jotain toista ladyä hyväksikäyttöön, kun huomaa että sää kitiset, lakkaa paapomasta tuollasta , ei se koskaan ota sua tosissaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1091185
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1171004- 125906
- 94761
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten286713Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74641Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504