keliakian tutkiminen?

mimmin

Hei onko kellään muulla otettu verinäytettä josta tutkitaan keliakiaa? kauankoha vastaukset kestää tulla? en huomannu labrasta kysyä :/

9

730

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keliaakikko

Mulla kesti viikko, jonka jälkeen sain lähetteen gastroskopiaan (kun vasta-arvot oli verikokeessa koholla). Kaikilla ei muuten näy verikokeessa keliakia, joten jos oireet jatkuu, vaikkei keliakiaa löydy, niin kannattaa mennä tähystykseen joka tapauksessa...

• kiitti vaan vitusti

"Kaikilla ei muuten näy verikokeessa keliakia, joten jos oireet jatkuu, vaikkei keliakiaa löydy, niin kannattaa mennä tähystykseen joka tapauksessa... "

Juu, noin mäkin ajattelisin asiasta. Terveyskeskuksen väki päinvastoin ajattelee että ei mitään syytä gastroskopiaan koska verikokeet negatiiviset.

Lopetin omin päin gluteenin nauttimisen vuoden alusta, ja kas - oireet hävisivät. Sairas päänahan kutina, vatsan turvotus, ummetus/ripuli, loppuivat.

Ulosteistani huomaan että ruoka ei silti sulaudu kunnolla. Olen siis 50 päivää nyt ollut gluteenittomalla. Vatsa ei sinänsä oireile, esim ei ole vatsan väänteitä tai muuta (jätettyäni gluteenin) - mutta ulosteet ovat järjestäen kellertäviä, ja sulamatonta ruokaa seassa.

Tämän vuoksi musta olisi ollut mukava päästä gastroskopiaan. Tiedän että keliakia diagnoosia ei varmaankaan tulisi koska lopetin gluteenin syömisen, mutta olisi kiva tietää voiko siellä olla jotain muuta vialla.

Mutta gluteenin pois jättäminen vei oireet pois.

Voihan olla että mulla on joku suolistosyöpäkin tai jotain muuta mutta mitäs väliä sillä! pääasia että verikokeet negativiiset niin ei tarvi vaivautua tähystämään!

HULA HEI!

• mimmin

verikokeessa arvot koholla joten joskus huhtikuussa tulee kutsu tähystykseen :S mua jännittää se tähystys, mut oksettaa jo pelkkä lääkkeitte nieleminen niin miten pystyn jonkun putken nielee :( jaiks!

• viljaton ja terve
    • niinpäää

mimmin.. muuten hyvä mutta et sä putkea niele.. siinä tehdään colonoskopia...

• mitenkähän on?

Jaa, mä olen kuullut, että se ohutsuolibiopsia tehtäisiin Gastroskopian yhteydessä. Eli siis letkun nielemisen kautta.

Vaikka diagnoosi voitaisiin pelkin verikokeinkin tehdä, niin esim. sen keliaakikon pienen "ravintokorvauksen" edellytyksena KELA taitaa pitää ehdottomasti gastroskopian tekoa.

Ja ei tosiaan putrkes niellä vaan taipuisa letku:)

• mimmin

gastroskopia kylläkin tehdään ku keliakiaa tutkitaan. colonoskopia tehdään kun paksusuolta tutkitaan ja tutkitaan jotain muuta kuin keliakiaa :)

gastroskopia = letkun nieleminen, mahalaukun tähystys ja ohutsuolen alkuosaa..
        colonoskopia= peräsuolen kautta paksusuolen tutkiminen :)

nim.merk. mitenkähän on? ja joo, ei se nyt iha putki juu oo :P mut iha liian paksu kuitenki ;D

mulle lääkäri taas sano niin päin, että vaikka verikokeissa näkyis keliakia, niin tähystyksessä ei välttämättä näykkään... esim mun äitillä on käynyt niin

• mimmin

jaiks :( ens kuus pitäis se kutsu tulla! :((

• mimmin

apuaaaa pari viikkoo aikaa tähystykseen. pelottaa : (

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1930
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe