tee ite polttopuut

lkjhgfdsa

Ostakaa polttopuunne tuoreena rankoina ja pätkitte, halotte ja kuivaate min 1vuosi itte. Heittomotit ovat myyjien kauraa, eikä pinokuutioina kukaan nykyjään edes myy.

Rangat ovat yleensä moton tekemää kuitupuuta josta saa pystykauppana n 20 e kiintomotti - verot. Kuljetus tienvarteen sisältyy hintaan.
Jos ottaa itelle kuitupuurangat pitää maksaa motolle katkaisu-kuljetuksesta n 10 e motti alv.
Eli jos saa ostajalta 30-35 e motti kuljetus tuoreista rangoista, olet - tasolla. Et ole myyjänä tianannut mitään. Moton tekemä pino on kiintoa!!!! 100% puuta

Jos joku haluaa laskea sitten hintaa omalle työlle: pätkiminen, halkominen ja vuoden kuivaaminen. Se on sitten oma juttunsa.

9

537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tota klapia sit

      Juuri näin, heittomotti pitäisi kieltää puukaupassa, on vähän liukuva käsite.
      Joku standardi pitäisi saada polttopuukauppaankin, jos tilaat kahdelta eri myyjältä samanmäärän klapia niin eri määrä tulee ja heittoa voi olla paljonkin.
      Olen joskus laskenut tuota tuntipalkkaa itselle kun itse kaadan, karsin, pätkin ja pilkon niin kyllä siinä tuntipalkkaakin saa jos vertaa ostopuuhun. Lisäksi jos laskee vielä sähkönsäästön niin vielä parempi palkka tulee. Ei sitä ilman tartte tehdä ja se on kaikki verotonta.

    • aeaeaeae

      polttopuukaupalle on ihan standardit kookleta edes sekuntti niin löytyy.
      jaa muuten moto ei puita kuljettele se tekee toinen kone ja se maksaa erikseen ja viellä kuljetus tienvarresta kotiin ei sekään oo ihan ilmaista

      • motoissa löytyy

        Päätehakkuussa on kaksi motoa, toinen karsii-katkoo, toinen kuljettaa plaanille.
        Kummankin kuutiovelotus on n. 5 eur alv.

        Moton tietokone laskee puumäärän kiintokuutioissa 0,1 m3 tarkkuudella
        Se on paras standardi kun kauppoja tehdään . Pieniä tai isoja.

        Klapikaupassa ulkokuiva puun paino olisi paras mitta (n 300-350kg/kiintomotti)
        Ennen perunoitakin myytiin tilavuusmitoilla, nyt kilohinnoilla.


    • asasasas
      • sekapuuta riittää

        Tuossa taulukossa näkyy painot olevan.
        Paljon puuta polttavan kannattaa käyttää sekapuuta jonka ulkokuiva paino on n. 300-350kg/m3 ja lämpöarvo suunnilleen samat. Sekapuuta tulee kun metsiä harvennetaan jos vaan tekijöitä on. Hintakin on puolta halvempi

        Pelkän koivuklapin käyttö on turhaa hienostelua. Marketeistahan yms sitä saa jos hinta on omasta mielestä kohdallaan


    • 11+6

      Niin ei kahta motoa, vaan moto ja ajokone. Heittomotti ei ole mielestäni huijausta, eikä liukuva käsite. Ainoa ongelma on se, että hyvin harva klapinostaja tietää/tuntee edes käsitettä kiintokuutio!. Eikä tiedetä kuutioiden muuntokertoimia.

    • Puilla lämpenee.

      Ja hyvät puulämmittäjät, korvat ja silmät auki. Motojen, ym. aparaattien jäljille hommiin, missä vaan näkyy työmaata, niin melko varmaan saa mennä latvuksia ja oksia siivoilemaan. Näin menettelen itsekkin, ei tarvitse ostaa puita, ei mennä salille eikä harrastaa muutenkaan liikuntaa, ja on kuulkaa hauskaa. Vähän hävinnyttä kulttuuria peliin, nuotio, makkaraa ja termospullo kahvii, ja avot, mieli, sileu ja ruumis, kaikki korjaantuu, ja pääliskauppaa tulee ilmatteeksi noita heittokuutioita.

      • voihan repäse

        No voihan repäse! Onkos tuon tyypin sairaitakin että satasen säästöllä rehkii ittensä kippeeksi... metsän lannalla... eli latvuksilla? Monipuolisempaa liikuntaa satasella mielekkäämminkin saa. Ei ne puut ole ilman kotona. Laskeppa monastikko sitä kalikkaa käsittelet ennenkuin se on energiana. Käy hän se jos hmmhm... e ivoi raapia päätänsä saamatta tikkuja sormiinsa....


      • huomenna taas mettää
        voihan repäse kirjoitti:

        No voihan repäse! Onkos tuon tyypin sairaitakin että satasen säästöllä rehkii ittensä kippeeksi... metsän lannalla... eli latvuksilla? Monipuolisempaa liikuntaa satasella mielekkäämminkin saa. Ei ne puut ole ilman kotona. Laskeppa monastikko sitä kalikkaa käsittelet ennenkuin se on energiana. Käy hän se jos hmmhm... e ivoi raapia päätänsä saamatta tikkuja sormiinsa....

        Mä huhkin kyllä ihan omassa metässä, mutta kyllä se paljon mielekkäämpi liikuntaharrastus on kun juosta jonkun perkutan pallon perässä h*nttikyykkämaila tanassa, tai hikoilla kuntosalilla jossain palloiluhallin puolipimeässä kellarissa.

        Raikkaassa ilmassa metsähommat, puuhommat, metsästys, kalastus, sienestys, marjastus.
        Laavukaffet. Nuotiokaffet. Jopa termarikaffet.
        Eväsleivät. Nuotiomakkarat. Loimulohi.

        Mikäs sen komiampaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      129
      926
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      785
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      291
      734
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe