Näin:

Teotwawki

Mikko Kuustonen sanoi yhteishaastattelustassa tyttärensä Iinan kanssa, että meillä vanhemmilla olisi opin paikka nuorista näissä vaaleissa. Olen samaa mieltä.

107

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin ku

      mitä tällä kertaa?
      Osaako hänen tytär tumputuksen jotenkin paremmin ?

      • Henkilöllä, jolla ei ole aikomusta keskustella aloituksen aiheesta ei ole ole relevanssia osallistua näihin kinkereihin.


      • hups taas...
        Teotwawki kirjoitti:

        Henkilöllä, jolla ei ole aikomusta keskustella aloituksen aiheesta ei ole ole relevanssia osallistua näihin kinkereihin.

        Itsehän sä taas itsellesi vastaat kun kukaan muu ei viitsi


      • puskista huutaa oloo

        "Suomalaisen keskustelun hienouksiin kuuluu,
        etttei puhuta asiasta,
        vaan yritetään leimata asian esittäjä."


      • Teotwawki
        puskista huutaa oloo kirjoitti:

        "Suomalaisen keskustelun hienouksiin kuuluu,
        etttei puhuta asiasta,
        vaan yritetään leimata asian esittäjä."

        He ovat yllättävän sitkeitä nämä leimaajat. Eniten kummeksun sitä, että vaikka heille sanoisi tuon olevan kuin vastatuuleen kusemista, ei se mitään vaikuta. En voi auttaa piilossa pysyvää ahdistunutta luuseria millään tavalla.


    • ???

      Missä mielessä?

      Mitä ovat nuoret näyttäneet oppia.

      • hyvä Kuustoset

        Hän varmaankin tarkoitti ettei he ole teitä vanhoja jurnuttajia vaan ovat avarakaatseisempia.
        Seuraavissa pressavaaleissa onneksi suurin osa kasvaa jo koiranputkea.


      • He ovat näyttäneet joukkovoiman merkityksen. Me olemme siirtyneet aikakauteen, jossa perinteisellä puoluesidonnaisuudella on yhä vähemmän merkitystä ja siihen, että sosiaalisella medialla on yllättävän suuri vaikutus.


      • hyvä Kuustoset kirjoitti:

        Hän varmaankin tarkoitti ettei he ole teitä vanhoja jurnuttajia vaan ovat avarakaatseisempia.
        Seuraavissa pressavaaleissa onneksi suurin osa kasvaa jo koiranputkea.

        Sitä juuri tarkoitin. Olen itse viiden aikuisen lapsen isä ja pian kolmen lapsenlapsen vaari. Yhden asian olen lapsissani ja heidän seurkuissaan huomannut: he ovat paljon valveutuneempia kuin me olimme aikoinamme, vaikka meillä oli hippiliike ja -70-luvun poliittinen kuohunta.


      • ++++
        Teotwawki kirjoitti:

        He ovat näyttäneet joukkovoiman merkityksen. Me olemme siirtyneet aikakauteen, jossa perinteisellä puoluesidonnaisuudella on yhä vähemmän merkitystä ja siihen, että sosiaalisella medialla on yllättävän suuri vaikutus.

        Itse ihmettelen sosiaalisen median ylistystä. Itsellä on aina ollut oma mielipiteeni ehdokkaasta, jolle ääneni annan.
        Taidokkaat manipuloijathan siis voisivat, ja voivat, halutessaan manipuloida perässävedettäviä antamaan äänensä sen enempää ajattelematta.

        Taas toisaalta, kukin äänestäjä äänestänee omien kriteeriensä mukaisesti. Nuorilla on nuorten asiat, meillä omamme, toki ne voivat olla yhteneväisiäkin.

        Se on upeaa, että nuoret äänestävät, uskovat vaikutusmahdollisuuksiinsa.


      • ++++ kirjoitti:

        Itse ihmettelen sosiaalisen median ylistystä. Itsellä on aina ollut oma mielipiteeni ehdokkaasta, jolle ääneni annan.
        Taidokkaat manipuloijathan siis voisivat, ja voivat, halutessaan manipuloida perässävedettäviä antamaan äänensä sen enempää ajattelematta.

        Taas toisaalta, kukin äänestäjä äänestänee omien kriteeriensä mukaisesti. Nuorilla on nuorten asiat, meillä omamme, toki ne voivat olla yhteneväisiäkin.

        Se on upeaa, että nuoret äänestävät, uskovat vaikutusmahdollisuuksiinsa.

        Tässä vaalissa kuitenkin yli 30 % äänioikeutetuista jätti äänestämättä, josta voidaan vetää kaksi johtopäätöstä: toiset eivät äänestäneet siksi, että oli paska ilma ja toiset siksi, että oma ehdokas ei ollut enää ehdolla. Karkeasti ottaen etelästä pohjoiseen äänestysaktiivisuus laski.


      • ++++
        Teotwawki kirjoitti:

        Tässä vaalissa kuitenkin yli 30 % äänioikeutetuista jätti äänestämättä, josta voidaan vetää kaksi johtopäätöstä: toiset eivät äänestäneet siksi, että oli paska ilma ja toiset siksi, että oma ehdokas ei ollut enää ehdolla. Karkeasti ottaen etelästä pohjoiseen äänestysaktiivisuus laski.

        Yski tekijä oli varmasti myös usko Niinistön voittoon.


      • ++++ kirjoitti:

        Yski tekijä oli varmasti myös usko Niinistön voittoon.

        No, se oli selvä, mutta me emme tiedä mitä edessä on, sillä vaikka kokoomus ratsastaa nyt aallonharjalla, voivat asenteet olla tulevaisuudessa toisin. En minä moiti Niinistöä, mutta uskon, että nämä poliittiset liikkeet elävät yhä nopeammin.


      • Eikö mene jo päähän
        Teotwawki kirjoitti:

        No, se oli selvä, mutta me emme tiedä mitä edessä on, sillä vaikka kokoomus ratsastaa nyt aallonharjalla, voivat asenteet olla tulevaisuudessa toisin. En minä moiti Niinistöä, mutta uskon, että nämä poliittiset liikkeet elävät yhä nopeammin.

        Eihän tässä valittukaan kokoomusta vaan presidentti.

        Ei ollut kunnallisvaalit eikä eduskuntavaalit.

        Tietenkin kunnallis- ja eduskuntavaalien puoluekannatukset tulevat olemaan aivan erilaiset kuin näiden presikenttiehdokkaiden kannatusluvut !!!!!


      • Eikö mene jo päähän kirjoitti:

        Eihän tässä valittukaan kokoomusta vaan presidentti.

        Ei ollut kunnallisvaalit eikä eduskuntavaalit.

        Tietenkin kunnallis- ja eduskuntavaalien puoluekannatukset tulevat olemaan aivan erilaiset kuin näiden presikenttiehdokkaiden kannatusluvut !!!!!

        On tässä kuitenkin eräs huomionarvoinen seikka ja se on, että Perussuomalaiset ovat vallanneet jo aika paljon paikkoja ns. perinteisitlä puolueilta ja se on otettava huomioon. Poliittinen kartta saattaa muutua lähivuosina, vaikka Persut olisivatkin hajoamispisteessä.


      • Ei hajoa
        Teotwawki kirjoitti:

        On tässä kuitenkin eräs huomionarvoinen seikka ja se on, että Perussuomalaiset ovat vallanneet jo aika paljon paikkoja ns. perinteisitlä puolueilta ja se on otettava huomioon. Poliittinen kartta saattaa muutua lähivuosina, vaikka Persut olisivatkin hajoamispisteessä.

        Tuskin ovat hajoamispisteessä.

        Koska emme äänestäneet nyt kansanedustajia, ei näitä vaaleja pidä verrata jytkyyn, se tuli nimenomaan kansanedustajavaaleissa.


      • Ettei unohtuisi:
        Eikö mene jo päähän kirjoitti:

        Eihän tässä valittukaan kokoomusta vaan presidentti.

        Ei ollut kunnallisvaalit eikä eduskuntavaalit.

        Tietenkin kunnallis- ja eduskuntavaalien puoluekannatukset tulevat olemaan aivan erilaiset kuin näiden presikenttiehdokkaiden kannatusluvut !!!!!

        Valittiin kokoomuslainen presidentti.


      • Ei hajoa kirjoitti:

        Tuskin ovat hajoamispisteessä.

        Koska emme äänestäneet nyt kansanedustajia, ei näitä vaaleja pidä verrata jytkyyn, se tuli nimenomaan kansanedustajavaaleissa.

        Tulet huomaamaan, että Persujen jytkujuna on jo jäänyt asemalle, eikä se sitä enää lähde liikkeelle samalla vaudilla kuin ennen eduskuntavaaleja. Se tulee väistämättä aiheuttamaan riitoja ja puheenjohtajan vaihtamisvaatimuksia. Kuka siinä rupusakista mielestäsi olisi sopiva liikkeen johtoon? Höyrypää Väätäinen, kenties???


      • Miten ois
        Teotwawki kirjoitti:

        Tulet huomaamaan, että Persujen jytkujuna on jo jäänyt asemalle, eikä se sitä enää lähde liikkeelle samalla vaudilla kuin ennen eduskuntavaaleja. Se tulee väistämättä aiheuttamaan riitoja ja puheenjohtajan vaihtamisvaatimuksia. Kuka siinä rupusakista mielestäsi olisi sopiva liikkeen johtoon? Höyrypää Väätäinen, kenties???

        Teuvo Hakkarainen, on jo suhteita vihervasemmistoon. Ja voisi palkata muutaman puuhun kahlitsijan sahalle laskurin tilalle.

        Neuvottelijaksi voisi värvätä täältä palstalta muutaman femakkoemakon.


      • Miten ois kirjoitti:

        Teuvo Hakkarainen, on jo suhteita vihervasemmistoon. Ja voisi palkata muutaman puuhun kahlitsijan sahalle laskurin tilalle.

        Neuvottelijaksi voisi värvätä täältä palstalta muutaman femakkoemakon.

        Nooh, mulle nyt on aivan sama kuka sitä johtaa, mutta Kike Elomaa älykkäine avauksineen voisi olla varteenotettava vaihtoehto. Hänhän sanoi, että vaikuttaisi kulttuuriministerinä siihen, että radiosta tulisi enemmän kotimaista musiikkia. Tosi fiksusti sanottu, vaikka ministerin toimivaltaan ei kuulu riippumattomien tiedotusvälineiden ohjelmien valinta.:-DDD


      • puskista huutaa oloo

        HE kuulevat ja näkevät laajemmin ilman asenteiden painolastia.


      • puskista huutaa oloo kirjoitti:

        HE kuulevat ja näkevät laajemmin ilman asenteiden painolastia.

        Päivystävä dosentti oli radiossa tänään sitä mieltä, että muutosta perinteiseen äänestykäyttäymiseen on tullut ja luultavasti se nähdää syksyn kunnallisvaaleissa, oliko tämä ainoasaan pressanvaaleja koskeva juttu.


      • saimaantaka*
        Teotwawki kirjoitti:

        Sitä juuri tarkoitin. Olen itse viiden aikuisen lapsen isä ja pian kolmen lapsenlapsen vaari. Yhden asian olen lapsissani ja heidän seurkuissaan huomannut: he ovat paljon valveutuneempia kuin me olimme aikoinamme, vaikka meillä oli hippiliike ja -70-luvun poliittinen kuohunta.

        teo

        Eikös noista ainakin toinen ollut juur sitä em. vastatuuleen kusemista ;-) ?
        Siispä suurin osa porukasta on jo aktiivisesti unohtanut koko jutun.

        Eli tiedä aina näiden uusienkaan nuorten ns. valveutuneisuudesta... minusta paremminkin tuntuu että lentävät sopivasti paikalle osuneen "tuulen" mukana niinkuin entisetkin nuoret. Ei muutu kuin terminologia.

        Vasta vanhuus tuo viisautta. Hahhaa! (nauraa lähinnä itselleen)


      • saimaantaka* kirjoitti:

        teo

        Eikös noista ainakin toinen ollut juur sitä em. vastatuuleen kusemista ;-) ?
        Siispä suurin osa porukasta on jo aktiivisesti unohtanut koko jutun.

        Eli tiedä aina näiden uusienkaan nuorten ns. valveutuneisuudesta... minusta paremminkin tuntuu että lentävät sopivasti paikalle osuneen "tuulen" mukana niinkuin entisetkin nuoret. Ei muutu kuin terminologia.

        Vasta vanhuus tuo viisautta. Hahhaa! (nauraa lähinnä itselleen)

        En mahda sille mitään, että nimimerkkisi tuo minun ajatuksiini vuoteni Lappeenrannassa ja kaikki ystäväni sillä seudulla.:-))

        Saattaa johtua näköharhasta, että koen nuoret aikuiset jotenkin nyt fiksumpina kuin me olimme. Trendejä tulee ja menee, mutta kyllä olisin valmis luottamaan siihen, että parempi koulutus antaa paremmat edellytykset analyttiseen ajatteluun kuin huono koulutus.

        Vanhuus tuo jämähtämistä ja juuttumista omiin järkähtämättömiin mielipiteisiin ja tästä on valitettavasti myös tieteellistä näyttöä. Toisaalta hiljaisen tiedon merkitystä vähätellään tässä nuoruutta ihannoivassa maassamme. Se on kovin surullista.


    • Kyllä en

      lakkaa ihmettelemästä että tuolla teidän ikäistenne palstalla ei ole keskustelua, kun on tällaisia sekoboltsejien tekemiä aloituksia, kun nyt on tämäkin aloitus .

      Joten äläs poju tuu neuvoon pappaa mistä päästä ne ajatukset tulee !

      • Olisi kohtuullista olettaa, että perustelisit vähän sitä, millä tavalla aloitus on sokoboltsi. Pelkkä väite on vähän niin kuin kusisi vastatuuleen.


    • Minusta päinvastoin. Nuorilla on edelleen opittavana vanhemmilta se, että vaaleja ei voiteta sohvalla makaamalla. Pitää mennä äänestämään. Äänestysprosentti olisi voinut nousta kymmenen pinnaa korkeammalle ja se olisi tasoittanut tilannetta oleellisesti.

      Tällä menolla eläkeläiset johtavat tätä maata vielä pitkään.

      • Ei sitä tiedä. Voi ollla, että tästä seuraa poliittisen aktiviteetin kasvua. Kukaan ei osannut ennustaa -50-luvulla hippiliikettä tai taistolaisliiketta.


      • purjeissa tuuli

        Olen samaa mieltä.

        Vihreys on paljon harhaa, mutta myöskin taloutta joka kylläkin maksaa hyvin paljon, EU tuella kuitenkin "halpaa" ex tuulivoima joka hyvin toimii kun tuulee, Ruotsissa vastaa tällä hetkellä yhtä atomivoimalaitosta.

        En näe täällä nuorissa mitään erikoista ajattelevat samalla kuin minä.

        Mellakoivat ja tuhon tekijät ovat yleensä vihreitä.


      • Korppis*

        Faktaa Niinistö voitti Haaviston koko maassa ainoastaan Ahvenanmaalla oli Haavisto suositumpi. Helsingissä käytiin tiukin kamppaili, mutta Hesa ei ole koko Suomi vaikka sieltä kehäkolmosen sisäpuolelta niin ehkä ajateltaisiinkin.

        Täällä Korvessakin on nuoria. Jostain luin, että Haavistoa kannatta yli 25-vuotiaat aina jonnee nelikymppisiin.

        Siellä on myös ryhmä plus 18-vuotiaat ja siitä ylös 25:n, joille Niinistö oli mieleen. Kuuden vuoden päästä he ovat nuoria aikuisia.

        Äänestyprosenttiin eivät nuoret sohvalla makaajat vaikuttaneet vaan ne aikuiset ja nuoret, jotka eivät löytäneet itselleen omaa sopivaa ehdokasta. Pakkastakin syytettiin, no joo meillä on ollut koko päivän mittarissa noin -30 C, mutta ennakkoonhan olisi tietty voinut äänestää kuten itse tein.

        Minkä ikäinen olet yohuuhkaja? Minä olen eläkeläinen.


      • purjeissa tuuli kirjoitti:

        Olen samaa mieltä.

        Vihreys on paljon harhaa, mutta myöskin taloutta joka kylläkin maksaa hyvin paljon, EU tuella kuitenkin "halpaa" ex tuulivoima joka hyvin toimii kun tuulee, Ruotsissa vastaa tällä hetkellä yhtä atomivoimalaitosta.

        En näe täällä nuorissa mitään erikoista ajattelevat samalla kuin minä.

        Mellakoivat ja tuhon tekijät ovat yleensä vihreitä.

        Niin, mutta tässä ei minusta ollut nyt kylläkään yksin kysymys vihreistä, vaan paljon isommista asioita. Eivät vihreät tule menestymään seuraavissa kunnallisvaaleissa olennaisesti paremmin kuin edellissä lukuunottamatta ehkä Helsinkiä.


      • :))
        Korppis* kirjoitti:

        Faktaa Niinistö voitti Haaviston koko maassa ainoastaan Ahvenanmaalla oli Haavisto suositumpi. Helsingissä käytiin tiukin kamppaili, mutta Hesa ei ole koko Suomi vaikka sieltä kehäkolmosen sisäpuolelta niin ehkä ajateltaisiinkin.

        Täällä Korvessakin on nuoria. Jostain luin, että Haavistoa kannatta yli 25-vuotiaat aina jonnee nelikymppisiin.

        Siellä on myös ryhmä plus 18-vuotiaat ja siitä ylös 25:n, joille Niinistö oli mieleen. Kuuden vuoden päästä he ovat nuoria aikuisia.

        Äänestyprosenttiin eivät nuoret sohvalla makaajat vaikuttaneet vaan ne aikuiset ja nuoret, jotka eivät löytäneet itselleen omaa sopivaa ehdokasta. Pakkastakin syytettiin, no joo meillä on ollut koko päivän mittarissa noin -30 C, mutta ennakkoonhan olisi tietty voinut äänestää kuten itse tein.

        Minkä ikäinen olet yohuuhkaja? Minä olen eläkeläinen.

        Myös Kolarissa Haavisto voitti.


      • meeriamanda

        Onko jossain tilastoa, mikä ikäluokka äänesti ahkerimmin? Itse en sellaista ainakaan vielä ole silmiini saanut. Tuo ettei äänestetty oli ja johtui siitä ettei kumpaistakaan haluttu äänestää. Tää meillä mies ei äänestänyt, kun hänen ekakierroksella oleva äänensä saanut putosi.

        Uskompa että nuoret heräävät ...ja haluavat vanhat hevon h****vettiin.


      • meeriamanda kirjoitti:

        Onko jossain tilastoa, mikä ikäluokka äänesti ahkerimmin? Itse en sellaista ainakaan vielä ole silmiini saanut. Tuo ettei äänestetty oli ja johtui siitä ettei kumpaistakaan haluttu äänestää. Tää meillä mies ei äänestänyt, kun hänen ekakierroksella oleva äänensä saanut putosi.

        Uskompa että nuoret heräävät ...ja haluavat vanhat hevon h****vettiin.

        Luulen, että tuosta saamme enemmän tietoa huomenna.


      • Korppis*
        :)) kirjoitti:

        Myös Kolarissa Haavisto voitti.

        Kolari on Suomen kunta, joka sijaitsee Länsi-Lapissa, Ruotsin rajalla, Tornionjoen ja Muonionjoen varrella, Lapin maakunnan länsiosassa. Kunnassa asuu 3 828 ihmistä ja sen pinta-ala on 2 617,76 km2, josta 59,15 km2 on vesistöjä Väestötiheys on 1,5 asukasta/km2.

        Kolari on osa Lapin vaalipiiriä, jossa on noin 162 500 äänioikeutettua.


      • :||
        Korppis* kirjoitti:

        Kolari on Suomen kunta, joka sijaitsee Länsi-Lapissa, Ruotsin rajalla, Tornionjoen ja Muonionjoen varrella, Lapin maakunnan länsiosassa. Kunnassa asuu 3 828 ihmistä ja sen pinta-ala on 2 617,76 km2, josta 59,15 km2 on vesistöjä Väestötiheys on 1,5 asukasta/km2.

        Kolari on osa Lapin vaalipiiriä, jossa on noin 162 500 äänioikeutettua.

        Olen tietoinen, olen käynytkin siellä.


      • Korppis* kirjoitti:

        Faktaa Niinistö voitti Haaviston koko maassa ainoastaan Ahvenanmaalla oli Haavisto suositumpi. Helsingissä käytiin tiukin kamppaili, mutta Hesa ei ole koko Suomi vaikka sieltä kehäkolmosen sisäpuolelta niin ehkä ajateltaisiinkin.

        Täällä Korvessakin on nuoria. Jostain luin, että Haavistoa kannatta yli 25-vuotiaat aina jonnee nelikymppisiin.

        Siellä on myös ryhmä plus 18-vuotiaat ja siitä ylös 25:n, joille Niinistö oli mieleen. Kuuden vuoden päästä he ovat nuoria aikuisia.

        Äänestyprosenttiin eivät nuoret sohvalla makaajat vaikuttaneet vaan ne aikuiset ja nuoret, jotka eivät löytäneet itselleen omaa sopivaa ehdokasta. Pakkastakin syytettiin, no joo meillä on ollut koko päivän mittarissa noin -30 C, mutta ennakkoonhan olisi tietty voinut äänestää kuten itse tein.

        Minkä ikäinen olet yohuuhkaja? Minä olen eläkeläinen.

        Palstalle sopivan ikäinen, vaikka nuorenpuoleinen ja vasta puoliksi eläkeläinen...


      • meeriamanda kirjoitti:

        Onko jossain tilastoa, mikä ikäluokka äänesti ahkerimmin? Itse en sellaista ainakaan vielä ole silmiini saanut. Tuo ettei äänestetty oli ja johtui siitä ettei kumpaistakaan haluttu äänestää. Tää meillä mies ei äänestänyt, kun hänen ekakierroksella oleva äänensä saanut putosi.

        Uskompa että nuoret heräävät ...ja haluavat vanhat hevon h****vettiin.

        Noo, minun lähipiirissäni tuntemani kaksi Haaviston kannattajaa loikoilivat sohvalla koko päivän eivätkä äänestäneet. Toisella oli sentään kuumetta ja flunssa...


      • Korppis*
        yohuuhkaja kirjoitti:

        Palstalle sopivan ikäinen, vaikka nuorenpuoleinen ja vasta puoliksi eläkeläinen...

        Kirjoitit "Tällä menolla eläkeläiset johtavat tätä maata vielä pitkään" niin johtavat ja siihen lie hyvä peruste. Olemme niin sanottua suurta ikäluokkaa sotien jälkeen syntynyttä ja meillä on oltava ääni oman hyvinvointimme takaamiseksi tulevaisuudessa. Nuorille vanhuus on niin jumalattoman kaukana. Mustan kuinka kuuskymppiset olivat ikivanhoja kun olin parikymppinen.

        Pelkäätkö vanheta oletko takertunut nuoruuden hurmokseen?


      • selvyyttä
        Teotwawki kirjoitti:

        Niin, mutta tässä ei minusta ollut nyt kylläkään yksin kysymys vihreistä, vaan paljon isommista asioita. Eivät vihreät tule menestymään seuraavissa kunnallisvaaleissa olennaisesti paremmin kuin edellissä lukuunottamatta ehkä Helsinkiä.

        Mikä on isoasia, asiat?


      • yohuuhkaja kirjoitti:

        Noo, minun lähipiirissäni tuntemani kaksi Haaviston kannattajaa loikoilivat sohvalla koko päivän eivätkä äänestäneet. Toisella oli sentään kuumetta ja flunssa...

        Oletit ilmeisesti, että he kaksi sohvallasi loikoilevaa nuhakuumeista olisivat ratkaisevasti vaikuttaneet vaalien lopputulokseen ; )


      • korppis kirjoitti:

        Oletit ilmeisesti, että he kaksi sohvallasi loikoilevaa nuhakuumeista olisivat ratkaisevasti vaikuttaneet vaalien lopputulokseen ; )

        Niin, tuolla tavalla ajatellen nuoriso ei ikinä saa valtaa muumioilta jotka kyllä antavat äänensä vaikka olisivat aivokuolleina teholla...

        Siitä minä juuri moitin esimerkiksi jälkikasvuani, jolta juuri tuon "argumentin" kuulin...

        Kenelläkään ei ole yhtä ääntä enempää. Se vaikuttaa joka omaansa käyttää.


      • Korppis* kirjoitti:

        Kirjoitit "Tällä menolla eläkeläiset johtavat tätä maata vielä pitkään" niin johtavat ja siihen lie hyvä peruste. Olemme niin sanottua suurta ikäluokkaa sotien jälkeen syntynyttä ja meillä on oltava ääni oman hyvinvointimme takaamiseksi tulevaisuudessa. Nuorille vanhuus on niin jumalattoman kaukana. Mustan kuinka kuuskymppiset olivat ikivanhoja kun olin parikymppinen.

        Pelkäätkö vanheta oletko takertunut nuoruuden hurmokseen?

        Ei, mutta minua hävettää että nämä ns suuret ikäluokat ovat kyllä karanneet joukolla työstään ennenaikaisille eläkkeille joita nuoret saavat maksaa vielä pitkään mutta yrittävät sitten laillasi vielä sumuttaa nuoria passiivisiksi etteivät voisi hoitaa omia asioitaan sillä painolla mikä heille kuuluu.

        Tällaisiin presidentin kaltaisiin huippupalkattuihin näennäistöihin noiden eläkeläisten into vielä riittää, mutta ei ikäisiäni minun työssäni näy, olen vanhin työpaikallani...


      • yohuuhkaja kirjoitti:

        Ei, mutta minua hävettää että nämä ns suuret ikäluokat ovat kyllä karanneet joukolla työstään ennenaikaisille eläkkeille joita nuoret saavat maksaa vielä pitkään mutta yrittävät sitten laillasi vielä sumuttaa nuoria passiivisiksi etteivät voisi hoitaa omia asioitaan sillä painolla mikä heille kuuluu.

        Tällaisiin presidentin kaltaisiin huippupalkattuihin näennäistöihin noiden eläkeläisten into vielä riittää, mutta ei ikäisiäni minun työssäni näy, olen vanhin työpaikallani...

        Tein työtä noin 45-vuotta ja vieläkin heittelen työkeittoja. Työni ohessa opiskelin ehkä semmoiset 12-vuotta.

        Älä häpeä ainakaan minun puolestani.

        Koeta jaksaa, ei käy katteeksi osasi.


      • yohuuhkaja kirjoitti:

        Niin, tuolla tavalla ajatellen nuoriso ei ikinä saa valtaa muumioilta jotka kyllä antavat äänensä vaikka olisivat aivokuolleina teholla...

        Siitä minä juuri moitin esimerkiksi jälkikasvuani, jolta juuri tuon "argumentin" kuulin...

        Kenelläkään ei ole yhtä ääntä enempää. Se vaikuttaa joka omaansa käyttää.

        Jälkikasvuni hoiti kansalaisvelvollisuutensa.


      • Miten ois
        Teotwawki kirjoitti:

        Ei sitä tiedä. Voi ollla, että tästä seuraa poliittisen aktiviteetin kasvua. Kukaan ei osannut ennustaa -50-luvulla hippiliikettä tai taistolaisliiketta.

        Siis elit kai jo silloin, kun Suomessa oli joku hippiliike 68-69? .. siis mikä hippiliike?
        Tytöt käveli yhden kesän jossain nirunaru sandaaleissa joilla oli minihame yllä, pojat poltti isoisän vanhat JYMY-tupakat, ja olivat niiiin pölyissä!

        Taistolaisethan on, ja ovat tämän päivän vihreänliikkeen jäänne !

        Et, ei nytkään sen ihmeellisempää synny .
        Kyllä routa porsaan kotio ajaa.


      • Miten ois kirjoitti:

        Siis elit kai jo silloin, kun Suomessa oli joku hippiliike 68-69? .. siis mikä hippiliike?
        Tytöt käveli yhden kesän jossain nirunaru sandaaleissa joilla oli minihame yllä, pojat poltti isoisän vanhat JYMY-tupakat, ja olivat niiiin pölyissä!

        Taistolaisethan on, ja ovat tämän päivän vihreänliikkeen jäänne !

        Et, ei nytkään sen ihmeellisempää synny .
        Kyllä routa porsaan kotio ajaa.

        Poliittisten liikkeiden oireet näkyvät, jos on kyky niitä nähdä. Minulla on vahva epäily, että sitä on tapahtumassa tässä ja nyt. Sen paras näkyvä elementti on se, että pari-kolmekymppisten piiristä on alettu kysellä, että missä täällä mennään. Se voi olla jotain aivan muuta kuin joitakin vuosikymmeniä sitten, mutta liike on jo olemassa.

        Vihreässä liikkeessä on - aivan oikein havaittu - entisiä taistolaisia, mutta he ovat pasé, joten nyt on nuorten aika ottaa ohjat käsiinsä.

        Kari Suomalainen sanoi aikoinaan osuvasti, että onneksi tulevaisuus ei koskaan ole nuorten, sillä kun on heidän aikansa ottaa ohjat käsiinsä, he eivät ole enää nuoria. Tässä on sekä viisautta että hölmöyttä. Teinit ovat liian nuoria ymmärtämään näitä asioita, mutta kymmen vuotta vanhemmat tajuavat jo aika hyvin mitä täällä tapahtuu.


      • Miten ois
        Teotwawki kirjoitti:

        Poliittisten liikkeiden oireet näkyvät, jos on kyky niitä nähdä. Minulla on vahva epäily, että sitä on tapahtumassa tässä ja nyt. Sen paras näkyvä elementti on se, että pari-kolmekymppisten piiristä on alettu kysellä, että missä täällä mennään. Se voi olla jotain aivan muuta kuin joitakin vuosikymmeniä sitten, mutta liike on jo olemassa.

        Vihreässä liikkeessä on - aivan oikein havaittu - entisiä taistolaisia, mutta he ovat pasé, joten nyt on nuorten aika ottaa ohjat käsiinsä.

        Kari Suomalainen sanoi aikoinaan osuvasti, että onneksi tulevaisuus ei koskaan ole nuorten, sillä kun on heidän aikansa ottaa ohjat käsiinsä, he eivät ole enää nuoria. Tässä on sekä viisautta että hölmöyttä. Teinit ovat liian nuoria ymmärtämään näitä asioita, mutta kymmen vuotta vanhemmat tajuavat jo aika hyvin mitä täällä tapahtuu.

        En itse vastusta sellaista toimintaa joka parantaa nuorien integroinnin yhteiskuntaan, ja saisivat KAIKKI kunnon työn leipäjonojen tilasta kuten nyt tapahtuu.

        Tuohan ei ole mistään kotoisin, ja tuohon on saatava muutos ehdottomasti. Mutta tuskin tulee, käy kuten ennenkin, osa saa, loput jää taas ilman, kuten silloin kun noi Taistolaiset olivat voimissaan.


      • Miten ois kirjoitti:

        En itse vastusta sellaista toimintaa joka parantaa nuorien integroinnin yhteiskuntaan, ja saisivat KAIKKI kunnon työn leipäjonojen tilasta kuten nyt tapahtuu.

        Tuohan ei ole mistään kotoisin, ja tuohon on saatava muutos ehdottomasti. Mutta tuskin tulee, käy kuten ennenkin, osa saa, loput jää taas ilman, kuten silloin kun noi Taistolaiset olivat voimissaan.

        Panitko muuten merkille, että kaikki näkyvät taistolaiset tyypit voivat varsin paksusti nyt? Minä en ollut koskaan taistolainen ja muitakin ääriliikkeitä olen aina pitänyt öh......ääriliikkeinä. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että syrjäymiskehitys on pysäytettävä ja saatava ne 50 000 nuorta mukaan yhteiskuntaan, jotka ovat nyt sivuutettu. Sitä ei kuitenkaan tehdä veroja alentamalla, vaan on panostettava heidän kunkin vahvuukseinsa esiin kaivamiseen. Jokainen on hyvä jossain asiassa ja kaikille on paikka tässä yhteiskunnassa.


      • korppis kirjoitti:

        Jälkikasvuni hoiti kansalaisvelvollisuutensa.

        Kenelläkään ei ole velvollisuutta äänestää, on vain oikeus.

        Velvollisuus on vain siellä missä äänestyksellä ei voi vaikuttaa, eli yksipuoluemaissa ja -kunnissa.


      • korppis kirjoitti:

        Tein työtä noin 45-vuotta ja vieläkin heittelen työkeittoja. Työni ohessa opiskelin ehkä semmoiset 12-vuotta.

        Älä häpeä ainakaan minun puolestani.

        Koeta jaksaa, ei käy katteeksi osasi.

        Noo, työurani on jatkunut jotensakin yhtäjaksoisesti 16-vuotiaasta asti (pieniä päätoimisen opiskelun aiheuttamia katkoja lukuun ottamatta) ja opiskellut olen sen kanssa limittäin 17 vuotta. Ne samanikäiset joiden pappa maksoi opinnot, taitavat olla jo eläkkeillään kaikki. Mun kunto kestää tätä puolitahtia vielä monta vuotta...


    • Fiksut vanhemmat

      Olen ei-nuori 57v, mutten ole koskaan ollut kiinni puolueessa.

      Olen aina ehdokasta valitessani ottanut huomioon kulloisenkin ajankohdan ja sen ajan tärkeät asiat sekä valittavan tehtävät ja vaikutusmahdollisuudet.

      Tapaani en ole oppinut nuorilta vaan omilta vanhemmiltani.

      Näissäkään vaaleissa en äänestänyt ensimmäisellä kierroksella sen puolueen jäsentä, jonka puolueen periaatteet katson tällä hetkellä parhaiten edustavan omaa arvomaailmaani, vaan äänestin henkilöä, jonka ajattelin olevan sopivin presidentiksi.
      Toisella kierroksella äänestin sitä, jonka katsoin paremmaksi.

      • Niin tein myös minä, 58 v.


    • Omat arvot

      Näiden vaalien aikana ei voinut olla miettimättä myös toisin ajattelijoita.

      On hyvä, pohtia omia kantoja asioihin.
      Muuttaa kantojaan tai löytää vahvat perustelut kannoilleen

      • Korppis*

        Olet paremmin kuin hyvin oikeassa. Itse olen oppinut paljon ja uskonpa oppivani koko ajan lisää. Asenteeni ovat alkaneet horjumaan. Katsotaan kallistunko oikealle, vasemmalle, eteen tai taakse, mutta kiepuroin muutoksen kynsissä.

        Yötä ; )


      • Niin on, me emme vielä tiedä miten konkari Niinistö tulee vaikuttamaan saman puolueen Jyrki Käteisen kantoihin, sillä presidenttinä hänen on otettava huomioon muitakin asioita kuin sekoomuksen menestys.


      • Korppis* kirjoitti:

        Olet paremmin kuin hyvin oikeassa. Itse olen oppinut paljon ja uskonpa oppivani koko ajan lisää. Asenteeni ovat alkaneet horjumaan. Katsotaan kallistunko oikealle, vasemmalle, eteen tai taakse, mutta kiepuroin muutoksen kynsissä.

        Yötä ; )

        Minä olen muuttunut radikaalimmaksi ikääntymisen myötä.


      • A. Sianajaja
        Teotwawki kirjoitti:

        Niin on, me emme vielä tiedä miten konkari Niinistö tulee vaikuttamaan saman puolueen Jyrki Käteisen kantoihin, sillä presidenttinä hänen on otettava huomioon muitakin asioita kuin sekoomuksen menestys.

        http://apareena.arvopaperi.fi/forum/search/msg/id=sf/msg=8647689/

        Siilinjärven siipeilijä ei ole minun arvomaailmassani kovinkaan korkealla...


      • A. Sianajaja kirjoitti:

        http://apareena.arvopaperi.fi/forum/search/msg/id=sf/msg=8647689/

        Siilinjärven siipeilijä ei ole minun arvomaailmassani kovinkaan korkealla...

        Mistäs tommosen tempaisit? Ei sen puoleen, että minä Käteistä puolustaisin, mutta toi ole kylläkään mistään virallisesta lähteestä. Kukkaro? Mikä se on ja kuka sitä ylläpitää?


    • Pelleeiksnii ?

      On aivan sama mitä tuo kaveri selittää ja sanoo .

    • väärä suunta

      No? Miksi et mene 40 palstalle?

      • Kortit kertoivat näi

      • väärä suunta
        Kortit kertoivat näi kirjoitti:

        Tässä on tämän päivän totuus. Kansainvälinen musiikkitapahtuma puhaltaa fanfaarit, suoraselkäiselle, isänmaan asialla olevalle tulevalle maan presidentille:

        http://www.youtube.com/watch?v=iagm6-riUus

        Ihme päänniksauttaja. Varoisi, ettei lähde niskat sijoiltaan, kun nyökkäilee tuolla tavoin. Opettelisi esiintymään...


      • totuus.

        Säveltäjästä ei varmaa tietoa. (wikipedia)

        Ruotsinvallan ajoilta.


    • synttäreillä ollut

      En tiedä mitä Kuustonen tuolla tarkoitti, mutta itselläni oli viikko sitten mahdollisuus kuunnella nuorten keskustelua pressavaaleista. Heistä löytyi sekä Niinistön, että Haaviston kannattajia, mutta keskustelu puolesta ja vastaan oli hyvin sivistynyttä. Ei siellä kuulunut sanoja tyhmä, tollo, aivopieru jne.

      Nämä nuoret oli ihan tavallisia äänestäjiä, ei mitään puolueaktivisteja.

      • Sepä se. Asiallisesti puhuttaessa kasvokkain asialinja on tietysti luonnollista, mutta anonyymissä sosiaalisessa mediassa keskustelu repeää usein syyttelyksi ja vihapuheiksi ja kannattaa muistaa se, että noita sanoja käytän ainoastaan vastatessani ilkeilyyn. Jos löydät ketjuistani yhtää viestiä, jossa olisin aloittanut itse riitelyn, niin ole hyvä ja osoita se.


      • synttäreillä ollut
        Teotwawki kirjoitti:

        Sepä se. Asiallisesti puhuttaessa kasvokkain asialinja on tietysti luonnollista, mutta anonyymissä sosiaalisessa mediassa keskustelu repeää usein syyttelyksi ja vihapuheiksi ja kannattaa muistaa se, että noita sanoja käytän ainoastaan vastatessani ilkeilyyn. Jos löydät ketjuistani yhtää viestiä, jossa olisin aloittanut itse riitelyn, niin ole hyvä ja osoita se.

        Ei ihan, sepä se. Kyllä tässä viime aikoina olen kuunnellut iäkkäämpienkin ihmisten keskusteluja pressaehdokkaista ja ei se ollut asiallista. Solvaukset lenteli. Pahempia ovat olleet reilut viiskypäset ja alle seiskakypäset ihmiset sukupuolesta riippumatta.

        Asialliset ihmiset ohittavat ilkeillyt, eivätkä sorru käyttämään rumasti nimitteleviä sanoja.


      • synttäreillä ollut kirjoitti:

        Ei ihan, sepä se. Kyllä tässä viime aikoina olen kuunnellut iäkkäämpienkin ihmisten keskusteluja pressaehdokkaista ja ei se ollut asiallista. Solvaukset lenteli. Pahempia ovat olleet reilut viiskypäset ja alle seiskakypäset ihmiset sukupuolesta riippumatta.

        Asialliset ihmiset ohittavat ilkeillyt, eivätkä sorru käyttämään rumasti nimitteleviä sanoja.

        Periaatteessa olen samaa mieltä tuosta hyvästä käytöksestä, mutta kun joskus se käämi palaa, niin sitten on vain näytettävä, missä kaappi seisoo. Olen varsin harvoin ollut mukana missään riidassa, mutta olin kuullut tästä palstasta niin paljon negatiivista, että minua ette kyllä solvaa tai jos solvaatte, niin saatte samalla mitalla takaisin. Ei tämä sen kummempi asia ole. Minun ylitseni ei kävele edes Kiinan keisari. Pystyn rakentavaan keskusteluun ja sitä toivoisin itsekin.


    • Pirre*

      Ja mitä hän tarkoitti, missä asiassa meillä olisi opittavaa nuorilta, tarkoittiko hän liberaalia suhtautumista homouteen, äänestysaktiivisuutta, vai sosiaalisen median hyötykäyttöä/kö vaalityössä ..vai?

      • Uskoisin, että noita kaikkia, mutta en mä mikään ajatustenlukija ole. Joukkovoima oli kuitenkin asia, joka sai nuoretkin liikkeelle yhtään ottamatta kantaa siihen, oliko vaalitulos hyvä vai huono. Me luulemme olevamme kaikkitietäviä, mutta sukupolvi sukupolvelta koulutustaso nousee ja on ainoa tae sille, että kansakunta pärjää.


      • toise pärjää toi,, e
        Teotwawki kirjoitti:

        Uskoisin, että noita kaikkia, mutta en mä mikään ajatustenlukija ole. Joukkovoima oli kuitenkin asia, joka sai nuoretkin liikkeelle yhtään ottamatta kantaa siihen, oliko vaalitulos hyvä vai huono. Me luulemme olevamme kaikkitietäviä, mutta sukupolvi sukupolvelta koulutustaso nousee ja on ainoa tae sille, että kansakunta pärjää.

        Taitaa kumminkin olla pienet bakteerit voittavat ajalla, niillä ei "aivot" taida olla suuret.


      • Pirre*
        Teotwawki kirjoitti:

        Uskoisin, että noita kaikkia, mutta en mä mikään ajatustenlukija ole. Joukkovoima oli kuitenkin asia, joka sai nuoretkin liikkeelle yhtään ottamatta kantaa siihen, oliko vaalitulos hyvä vai huono. Me luulemme olevamme kaikkitietäviä, mutta sukupolvi sukupolvelta koulutustaso nousee ja on ainoa tae sille, että kansakunta pärjää.

        Etpä niin, en miekä, mutta ajattelin vaan että se oisi ohjelmasta, siis Kuustosen olisi kertonut näkemyksensä tarkemmin, vai yleistikö hän vain että pitäisi ottaa nuorisosta mallia...mitä mallia noista nyt sen enempää.., tottakai he saa käydä koulua ja viisastua neliinkymmeniin ennenkuin pääsevät leivän so. osittain eläkkeensä keruuseen, ennen kuuttakymmentä, ja pakkohan se on eläkeikää nostaa kun eihän heillä ole työikääkään kuin kolkyt vuotta korkeintaan..jotain pitäs tehä..opiskeluaikoja pitää saaha lyhemmiksi, ja turhia maistereita karsia tuottavaan työhön, kansantuotetta kartuttavaan työhön, muuten ei pian kunnian kukko laula isänmaassamme.

        P.s. tää oli iltasaarna..:)


      • Pirre* kirjoitti:

        Etpä niin, en miekä, mutta ajattelin vaan että se oisi ohjelmasta, siis Kuustosen olisi kertonut näkemyksensä tarkemmin, vai yleistikö hän vain että pitäisi ottaa nuorisosta mallia...mitä mallia noista nyt sen enempää.., tottakai he saa käydä koulua ja viisastua neliinkymmeniin ennenkuin pääsevät leivän so. osittain eläkkeensä keruuseen, ennen kuuttakymmentä, ja pakkohan se on eläkeikää nostaa kun eihän heillä ole työikääkään kuin kolkyt vuotta korkeintaan..jotain pitäs tehä..opiskeluaikoja pitää saaha lyhemmiksi, ja turhia maistereita karsia tuottavaan työhön, kansantuotetta kartuttavaan työhön, muuten ei pian kunnian kukko laula isänmaassamme.

        P.s. tää oli iltasaarna..:)

        Kaksi aikuisista lapsistani opiskelevat - toinen yliopistossa ja toinen ammattikorkeassa-, mutta tekevät päivätyötä samaan aikaan. He maksavat palkkaveron työstään, mutta haluavat vielä silti korkeampaa koulutusta lisäksi. Ei näitä tulevia maistereita ja insinöörejä oikein voi mennä moittimaan yhteiskunnan resurssien hyväksikäytöstä.


    • Karmee kuontalo

      Mikä äijä se luulee olevansa .

    • totta puhut

      Minä kuuntelin 3 viikkoa sitten yleisessä kulkuneuvossa kahden 16 vuotiaan tytön keskustelua vaaleista. Olivat seuranneet vaalikeskusteluja ja tehneet teräviä huomioita ehdokkaista. Todella järkevää ja aikuista keskustelua. Ainakaan minä en olisi pystynyt sen tasoiseen keskusteluun vielä siinä iässä.

      • Niin, minä olen tehnyt työtä nuorten kanssa ihan pari vuotta sitten ja ei minulla ole heistä muuta kuin hyvää sanottavaa. Ilmiasu kauhistuttaa lävistyksineen ja lippavinoineen ja lökäpöksyineen, mutta kun he suunsa avaavat, saattaa sieltä tulla ihan fiksua juttua.

        Satuin viime kesänä Himokselle lomamatkalla, kun siellä järkättiin pohjoismaiden suurimmat HipHop bileet. 30 000 lökäpöksyä oli paikalla, mutta meidät keski-ikäiset vaarit otettiin hienosti siellä, he olivat tasan mukana meidän bileissä ja tunnelma oli tosi kiva. Ei mitään riitaa, suunsoittoa tai muuta paskaa. Samanlaista kohteliasta käytöstä saa todella hakea meidän ikäisistämme.


    • demeter

      Ellet olisi (aloittaja) maninnut tuota joukkovoimaa, hämäräksi olisi minullekin jäänyt tuo Kuustosen repliikki tai klisee kai se lähinnä jo on.

      Nuorilla on innostusta ja idealismia ja hyvä niin. Mutta minusta se nyt kuuluu nuoruuteen, en sitä tässä iässä enää osaa isommin kaivata.

      Jos pitää mielensä avoimena, voi oppia melkein keneltä tahansa - ei siihen nuoruutta tarvita. Se on selvää, että tiedollisessa mielessä nuoret loistavat
      tähtinä. Suuresti ihailen heidän tietämystään ja myös sellaista itsevarmuutta, joka heillä tuntuu olevan vakiovarusteena. Silti katson, että viisaus, jota pidän myös arvokkaana ominaisuutena, tulee vasta paljon myöhemmin - jos on tullakseen...

      • Teotwawki

        No, eihän tuohon voi mitään vastaankaan sanoa. On kuitekin hyvä, että he ovat innoissaan, sillä muuten tämä kansakunta olisi liemessä. Pitkää tukkaa ei tahdottu hyväksyä 1960-luvun alussa ja jokaisella aikakaudella on omat paheksuntansa kohteet, mutta kannattaa muistaa, että 2500 vuotta sitten nuorisoa moititiin holtittomuudesta ja siitä, että heistä ei ole mihinkään.


      • demeter
        Teotwawki kirjoitti:

        No, eihän tuohon voi mitään vastaankaan sanoa. On kuitekin hyvä, että he ovat innoissaan, sillä muuten tämä kansakunta olisi liemessä. Pitkää tukkaa ei tahdottu hyväksyä 1960-luvun alussa ja jokaisella aikakaudella on omat paheksuntansa kohteet, mutta kannattaa muistaa, että 2500 vuotta sitten nuorisoa moititiin holtittomuudesta ja siitä, että heistä ei ole mihinkään.

        Niin, nuoruushan on itse asiassa aika "nuorta". Ei nuoruutta tunnettu vielä 50-luvulla. Lapsuudesta siirryttiin suoraan aikuisuuteen. Rippikoulun käynyt oli "aikuinen". Voi sitä lapsityövoiman käyttöä..)) Omassa suvussanikin on alettu 12-vuotiaana "isännäksi", kun entinen isäntä jäi rintamalle...

        Ja nuorisokultuurista alettiin puhua vasta 60-luvulla.


      • demeter kirjoitti:

        Niin, nuoruushan on itse asiassa aika "nuorta". Ei nuoruutta tunnettu vielä 50-luvulla. Lapsuudesta siirryttiin suoraan aikuisuuteen. Rippikoulun käynyt oli "aikuinen". Voi sitä lapsityövoiman käyttöä..)) Omassa suvussanikin on alettu 12-vuotiaana "isännäksi", kun entinen isäntä jäi rintamalle...

        Ja nuorisokultuurista alettiin puhua vasta 60-luvulla.

        Joo, mutta ei ole kauan siitä kun äänestysikä oli ensin 24 v. ja sitten 21 v.


      • demeter
        Teotwawki kirjoitti:

        Joo, mutta ei ole kauan siitä kun äänestysikä oli ensin 24 v. ja sitten 21 v.

        Tosiaan. Äänestysikää on madallettu. Mutta mitä se sitten viestitää ? Sisältääkö se oletuksen, että nuoret kypsyvät nopeammin kuin ennen ?


      • demeter kirjoitti:

        Tosiaan. Äänestysikää on madallettu. Mutta mitä se sitten viestitää ? Sisältääkö se oletuksen, että nuoret kypsyvät nopeammin kuin ennen ?

        Kyllä se siitä viestittää, mutta samalla ollaan huolissa siitä, että eivätkö lapset saa enää olla lapsia. Se on kaiketi ongelma. En kannata lasten aikuistumista liian aikasin, mutta siitä olen kuitenkin lukenut jostain tiedejulkaisusta, että se on totta. Valitettavasti en nyt muista, missä se artikkili oli, mutta ehkä löydän sen ja linkitän sen.


      • demeter kirjoitti:

        Tosiaan. Äänestysikää on madallettu. Mutta mitä se sitten viestitää ? Sisältääkö se oletuksen, että nuoret kypsyvät nopeammin kuin ennen ?

        Tässä klippi, jonka kopioin Wikipediasta: Murrosiän alkamisajankohta on aikaistunut historian kuluessa, ja tätä kutsutaan akseleraatioksi. Nykyään on jo kuitenkin havaittu merkkejä akseleraation pysähtymisestä, nimittäin kuukautisten alkamisiän varhaistuminen on pysähtynyt jo pitkäksi aikaa keskimäärin noin kolmeentoista ikävuoteen, vaikkakin vielä sata vuotta sitten tyttöjen kuukautiset alkoivatkin yleensä vasta 15–16-vuotiaana.

        En pysty sanomaan tämän perusteella, että tarkoitaako se myös henkistä kehitystä, mutta jos löydän artikkelin, palaan asiaan.


    • Tää luulee olevansa

      jokin haka, muttei huomaa, että onkin vain ulkohuusin haka.

      • meeriamanda

        Ei luule olevansa yhtikäs mitään, upea mies.


      • meeriamanda kirjoitti:

        Ei luule olevansa yhtikäs mitään, upea mies.

        Kiitos. (punastuu) :-))


      • demeter
        Teotwawki kirjoitti:

        Kiitos. (punastuu) :-))

        Minäkin olen lukenut näitä ketjuja vähän hapuillen ja ihmetellyt tätä uuden kirjoittajan vastaanottoa. Toisaalta se on melkein sääntönä täällä, että uudelta kirjoittajalta otetaan luulot pois, etenkin jos hän esiintyy itsetuntoisesti..))

        Minusta 50 on hyvää vuosikertaa. Sieltä on tullut meille persoonallisia kirjoittajia ja kun he ovat käyneet tulikasteensa läpi heistä on tullut pidettyjä täällä. Näin ainakin itse olen tulkinnut.


      • demeter kirjoitti:

        Minäkin olen lukenut näitä ketjuja vähän hapuillen ja ihmetellyt tätä uuden kirjoittajan vastaanottoa. Toisaalta se on melkein sääntönä täällä, että uudelta kirjoittajalta otetaan luulot pois, etenkin jos hän esiintyy itsetuntoisesti..))

        Minusta 50 on hyvää vuosikertaa. Sieltä on tullut meille persoonallisia kirjoittajia ja kun he ovat käyneet tulikasteensa läpi heistä on tullut pidettyjä täällä. Näin ainakin itse olen tulkinnut.

        Tämän tyrmäämisen olen kokenut jokaisella palstalla, koska en pidä kynttilääni vakan alla. Sanon sen nyt uudestaan ties monennenko kerran, että minä en pelkää mitään enkä ketään ja on aivan sama, mitä muut siitä sanovat. On kuitenkin hienoa, että saa myös kannustusta, siitä kiitos sinnullekin.:-)) tuossa olisi vähän asiaa, joka saattaisi sinuakin kiinnostaa: teozone.worlpress.com. Käy katsomassa, jos sieltä löytyisi jotain kiinnostavaa. Esiinnyn siellä omalla nimelläni, joka näissä piireissa ei ole aivan tavallista.


      • Teotwawki kirjoitti:

        Tämän tyrmäämisen olen kokenut jokaisella palstalla, koska en pidä kynttilääni vakan alla. Sanon sen nyt uudestaan ties monennenko kerran, että minä en pelkää mitään enkä ketään ja on aivan sama, mitä muut siitä sanovat. On kuitenkin hienoa, että saa myös kannustusta, siitä kiitos sinnullekin.:-)) tuossa olisi vähän asiaa, joka saattaisi sinuakin kiinnostaa: teozone.worlpress.com. Käy katsomassa, jos sieltä löytyisi jotain kiinnostavaa. Esiinnyn siellä omalla nimelläni, joka näissä piireissa ei ole aivan tavallista.

        Siis teozone.worldpress.com



      • demeter
        Teotwawki kirjoitti:

        Tämän tyrmäämisen olen kokenut jokaisella palstalla, koska en pidä kynttilääni vakan alla. Sanon sen nyt uudestaan ties monennenko kerran, että minä en pelkää mitään enkä ketään ja on aivan sama, mitä muut siitä sanovat. On kuitenkin hienoa, että saa myös kannustusta, siitä kiitos sinnullekin.:-)) tuossa olisi vähän asiaa, joka saattaisi sinuakin kiinnostaa: teozone.worlpress.com. Käy katsomassa, jos sieltä löytyisi jotain kiinnostavaa. Esiinnyn siellä omalla nimelläni, joka näissä piireissa ei ole aivan tavallista.

        Kiitos. Pistäydyn katsomassa...


      • meeriamanda

      • demeter
        Teotwawki kirjoitti:

        Siis näin se piti ilmaista; http://teozone.wordpress.com/2012/01/17/mama-africa/

        Siis onko tuo Kaurismäen dokumentti Mirjam Makebasta jo valmis, nähtävissä ?

        Ihmettelen muuten, että tuo Vesku-dokumetti jäi niin vähälle huomiolle. Minustakin se oli loistava. Eleetön ja ehkä juuri siksi vaikuttava ja mieleenjäävä.

        Taideteos oli myös Le Havre, oletko nähnyt ?


      • meeriamanda kirjoitti:

        Ookkona sää Zone...tuolta jostain aikoja sitten? Meinaan vaan et jotain tuttuutta mä kirjoituksistasi tunnistin?

        Mä olen Zone, siis vuosikymmenien takaa.:-) Mu broidi ja systeri sanoo mua Zoneksi ja mutsi joskus.


      • demeter kirjoitti:

        Siis onko tuo Kaurismäen dokumentti Mirjam Makebasta jo valmis, nähtävissä ?

        Ihmettelen muuten, että tuo Vesku-dokumetti jäi niin vähälle huomiolle. Minustakin se oli loistava. Eleetön ja ehkä juuri siksi vaikuttava ja mieleenjäävä.

        Taideteos oli myös Le Havre, oletko nähnyt ?

        En ole vielä Le Havrea nähnyt, mutta kyllä Vesku kulttuuripiireissä noteerattiin ihan kiitettävästi. Mama Africa tuli telkkarista, mutta oli elukvulevityksessä jo ennen sitä.


      • meeriamanda
        Teotwawki kirjoitti:

        Mä olen Zone, siis vuosikymmenien takaa.:-) Mu broidi ja systeri sanoo mua Zoneksi ja mutsi joskus.

        Ok. Kuijaa vaan tunnistinkin... Olitkos sä se hulvaton autokauppias? No siit on niin kauan aikaa et mitä niitä muisteleen , hauskaa oli aikansa.

        Mä vain mietin miksi tunnut niin tutulta... sit vaan selkesi kuin kissunpoijalle silmät.
        Tiiätkö kestään " entisistä" , vain muutama jatkaa samalla nicillä?


      • meeriamanda kirjoitti:

        Ok. Kuijaa vaan tunnistinkin... Olitkos sä se hulvaton autokauppias? No siit on niin kauan aikaa et mitä niitä muisteleen , hauskaa oli aikansa.

        Mä vain mietin miksi tunnut niin tutulta... sit vaan selkesi kuin kissunpoijalle silmät.
        Tiiätkö kestään " entisistä" , vain muutama jatkaa samalla nicillä?

        Nyt taisi mennä hutiin, sillä autoja en ole myynyt koskaan. Mutta väliäkö sillä.:-))


      • meeriamanda
        Teotwawki kirjoitti:

        Nyt taisi mennä hutiin, sillä autoja en ole myynyt koskaan. Mutta väliäkö sillä.:-))

        Etpä ollutkaan, melkein samantein muistin kirjoittajia... ja tosiaan siitä on hirveesti aikaa.
        Jep..Jep.. sanoisi S.N ja minäkin, muisti palaa kun riittävästi miettii.


    • leijaillen

      Itse ihmettelen isosti, sanoisinko, suuresti, miksi kenenkään ketään pitäisi äänestyksessä ottaa oppi-isäkseen, saati -äidikseen.

      Nuorten on hurma, nuorten on uho maailman pahan muuttamisesta. Niin oli minullakin aikoinaan.

      Nuorten on huominen, me elämme tätä päivää. Me äänestämme tämän, osittain eilisenkin antamien kokemusten, oppien suomin edellytyksin.

      Nuoret, huomisen omistajat, tekevät, kuin parhaaksi näkevät, ihan kuin mekin aikoinamme.

      Idoleja en kaipaa.

      • Viisaita ihmisiä on kuitekin hyvä joskus kuunnella ja tuskin meillä on yhtään viisasta tiedemiestä/naista, joka ei jonkin aiemmin eläneen työtä pitäisi kannustimenaan tai idolinaan pitäisi.


      • leilaillen
        Teotwawki kirjoitti:

        Viisaita ihmisiä on kuitekin hyvä joskus kuunnella ja tuskin meillä on yhtään viisasta tiedemiestä/naista, joka ei jonkin aiemmin eläneen työtä pitäisi kannustimenaan tai idolinaan pitäisi.

        No, jos et äkännyt, tarkoitinkin, etten avosylin syleile toivottamaasi nuorisoa.
        Toki heiltä heräjää uusia, aitoja ajatuksia, mutten niita ala apinoida aivottomasti.


      • leilaillen kirjoitti:

        No, jos et äkännyt, tarkoitinkin, etten avosylin syleile toivottamaasi nuorisoa.
        Toki heiltä heräjää uusia, aitoja ajatuksia, mutten niita ala apinoida aivottomasti.

        Eihän me tietenkään niin tehdä. En minäkään kuvittele tulevani nuoreksi ja heidän kaltaisikseen, mutta nuorisoa on aina paheksuttu, mutta minä en paheksu.


      • leijaillen :))
        Teotwawki kirjoitti:

        Eihän me tietenkään niin tehdä. En minäkään kuvittele tulevani nuoreksi ja heidän kaltaisikseen, mutta nuorisoa on aina paheksuttu, mutta minä en paheksu.

        Minä en ole koskaan paheksunut, nuorissa on tuleva, huominen, jopa ylihuominen, jonka tajuamme, kunhan ymmärrämme.
        Koskaan kukaan ei tee samoin, koskaan kukaan ei ole samanmoinen.

        Koskaan yleistäminen ei johda oikeaan.
        Koskaan kukaan meistä ei ole viisain, aina viisain odottaa vain vuoroaan.


      • leijaillen :)) kirjoitti:

        Minä en ole koskaan paheksunut, nuorissa on tuleva, huominen, jopa ylihuominen, jonka tajuamme, kunhan ymmärrämme.
        Koskaan kukaan ei tee samoin, koskaan kukaan ei ole samanmoinen.

        Koskaan yleistäminen ei johda oikeaan.
        Koskaan kukaan meistä ei ole viisain, aina viisain odottaa vain vuoroaan.

        Me lähdemme aina ajattelemaan näitä asioita subjektiivisesti ja siksi olisikin hölmöä yleistää. Positiivisesti eteenpäin ja sillä tavalla me ikääntyneetkin olemme mukana rakentamassa uutta.


      • leijaillen
        Teotwawki kirjoitti:

        Me lähdemme aina ajattelemaan näitä asioita subjektiivisesti ja siksi olisikin hölmöä yleistää. Positiivisesti eteenpäin ja sillä tavalla me ikääntyneetkin olemme mukana rakentamassa uutta.

        Jeps, siten temme, emme paheksu, vaan innoitamme.
        Hyvät Yöt! :))


      • leijaillen kirjoitti:

        Jeps, siten temme, emme paheksu, vaan innoitamme.
        Hyvät Yöt! :))

        Samoin sinulle.:-)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      118
      1157
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    4. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      74
      674
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      655
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      88
      653
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      532
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      102
      473
    Aihe