Tutkimuksen mukaan ammattiliitot ovat jääneet kehityksestä jälkeen.
Olisiko liittojen syytä pyrkiä uudistamaan organisaatiotaan ja johtoaan, sekä toimintatapojaan. Nykyisin ne toimivat pelkästään kassoina. Jo pelkkä kassan jäsenyys riittäisi, mutta liiton johdonkin pitää elää ja päästä törsäilemään, joten kerätään paljon jäsenmaksuja turhaan. Näön vuoksi järjestetään mielenilmauksina ulosmarsseja tai lyhyitä laittomia lakkoja, jotta jäsenistö luulisi, että he yrittävät tosissaan vaikuttaa asioihin.
Tässä tutkijoiden mielipiteet asiasta.
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/02/tutkijat_ay-liike_on_jaanyt_ajastaan_3236170.html?origin=rss
Ammattiliittojen nykytilanne
15
112
Vastaukset
- neljäs-nainen
Mitä tämä ihmettä, eivätkö ammattiliitot enää työehtosopimuksia neuvottele ja sovi ihan niitä yleisistovia niin, että pelkän kassan jäsenetkin tietävät mitä vähintään pitää pyytää??
Nyt kirjoitat, että liitot näön vuoksi järjestävät mielenilmauksia kun aikaisemissa kirjoituksissasi olet tuominnut kaikenlaiset lakot ja mielenilmaukset jyrkästi työnantajia vahingoittavana, vasemmistolaisena touhuna!
Mitä liiton johdon reissaamiseen ja törsäilyyn tulee niin HE työllistävät sillä tavalla sitä pieni palkkaisten joukkoa jota edustavat! Kyllä niistä hyvistä tuloista maksetaan hyvin verojakin.
Tällä palstalla on ihan ilman tutkimuksia todettu, että Suomesta on teolliset työpaikat hävinneet ja niiden mukana säännöllinen vakituinen työ! Säännölisen vakituisen työn katoaminen, työn pirstoutuminen, työajan osa-aikaistuminen, määräaikaistuminen on luonut pelon ja epävarmuuden ilmapiirin, joka vaikuttaa todella paljon kaikilla työpaikoilla.
Yleissitovista työehtosopimuksista on se etu, että kaikki alan yrittäjät ovat palkkakulujen suhteen samalla viivalla, kilapilu on tervettä niin, että se elättää yrittäjän/yrityksen ja tekijät. Pelkkään kassaan kuulutaan nykyisin senkin takia, että tehdään saman työpäivän aikana eri työehtosopimusten alaisia töitä, yksi kassa, yksi maksu on helppo tapa turvata itsensä työttömyyden varalta.
Toiminta tapojaan liitot joutuvat uudistamaan, organisaatiossa ei liitoissa löysää ole, nykytekniikkaa käyttämällä toimintaa voidaan tehostaa, tehdä näkyvämmäksi julkisen median avulla.- Ei ay
"Nyt kirjoitat, että liitot näön vuoksi järjestävät mielenilmauksia kun aikaisemissa kirjoituksissasi olet tuominnut kaikenlaiset lakot ja mielenilmaukset jyrkästi työnantajia vahingoittavana, vasemmistolaisena touhuna!"
Olenko muuttanut mielipidettäni asiasta? Mielestäni en ole, koska edelleenkin olen sitä mieltä, että laittomat lakot ja mielenilmaisut vahingoittavat työnantajaa.
Jos olisit lukenut ja ymmärtänyt liitteenä olevan tutkijoiden raportin, niin siitä käy ilmi samat asiat, kuin minun lyhyestä alustuksestanikin.
"Tällä palstalla on ihan ilman tutkimuksia todettu, että Suomesta on teolliset työpaikat hävinneet ja niiden mukana säännöllinen vakituinen työ! Säännölisen vakituisen työn katoaminen, työn pirstoutuminen, työajan osa-aikaistuminen, määräaikaistuminen on luonut pelon ja epävarmuuden ilmapiirin, joka vaikuttaa todella paljon kaikilla työpaikoilla."
Voisiko tämä' johtua liittojen vanhentuneista asenteista ja toimintatavoista? Eli saavutetuista eduista ei voida luopua , vaan aina pitäisi saada lisää.
Jos työn teettäminen tehdään kannattamattomaksi Suomessa, niin tottakai työpaikat vähenee. Olisiko niin, että suomalainen työntekijä on ylihinnoitellut itsensä ulos työmarkkinoilta.
Jokainen palkankorotus aiheuttaa hintojen nostopaineen. Palkan ostovoima alenee, vaikka palkka nousee. Hintoja ei voida laskea, ennen kuin saadaan kustannuksia alemmas. - neljäs-nainen
Ei ay kirjoitti:
"Nyt kirjoitat, että liitot näön vuoksi järjestävät mielenilmauksia kun aikaisemissa kirjoituksissasi olet tuominnut kaikenlaiset lakot ja mielenilmaukset jyrkästi työnantajia vahingoittavana, vasemmistolaisena touhuna!"
Olenko muuttanut mielipidettäni asiasta? Mielestäni en ole, koska edelleenkin olen sitä mieltä, että laittomat lakot ja mielenilmaisut vahingoittavat työnantajaa.
Jos olisit lukenut ja ymmärtänyt liitteenä olevan tutkijoiden raportin, niin siitä käy ilmi samat asiat, kuin minun lyhyestä alustuksestanikin.
"Tällä palstalla on ihan ilman tutkimuksia todettu, että Suomesta on teolliset työpaikat hävinneet ja niiden mukana säännöllinen vakituinen työ! Säännölisen vakituisen työn katoaminen, työn pirstoutuminen, työajan osa-aikaistuminen, määräaikaistuminen on luonut pelon ja epävarmuuden ilmapiirin, joka vaikuttaa todella paljon kaikilla työpaikoilla."
Voisiko tämä' johtua liittojen vanhentuneista asenteista ja toimintatavoista? Eli saavutetuista eduista ei voida luopua , vaan aina pitäisi saada lisää.
Jos työn teettäminen tehdään kannattamattomaksi Suomessa, niin tottakai työpaikat vähenee. Olisiko niin, että suomalainen työntekijä on ylihinnoitellut itsensä ulos työmarkkinoilta.
Jokainen palkankorotus aiheuttaa hintojen nostopaineen. Palkan ostovoima alenee, vaikka palkka nousee. Hintoja ei voida laskea, ennen kuin saadaan kustannuksia alemmas."Voisiko tämä johtua liittojen vanhentuneista asenteista ja toiminta tavoista?" Kyllä voi johtua vanhentuneista asenteista ja toiminta tavoista ja osittain HUOM!!! osittain johtuukin, mutta sitä TODELLA kivikautista toimintaa ja mallia on myös työnantaja puolella ja paljon!!! Työnantajille ei nykyisin merkitse mikään muu mitään, ainoastaan raha ja se on vanhaakin vanhempaa asennetta!
Olet ihan omin käsin tuolla aikaisemmin kirjoittanut kuinka työttömyyskorvausten poisto ja pienet palkat murentavat hyvinvointimme perustan ja yhteiskuntamme rauhan ja siinä olen kanssasi samaa mieltä! On turha odottaa, että duunarit laskevat palkkojaan jos työnantajat sen vastapainoksi eivät esitä mitkä alat menestyvät milläkin ehdoilla ja mitä työnantajat TEKEVÄT pelon ja epävarmuuden poistamiseksi, että ihmiset haluavat ja jaksavat tehdä työtä pitempään.
Kaikki muu on hurskastelua!
- v3ii
Nämä molemmat tutkijat ovat pihalla kuin lumiukot:.
- ´mielipiteidenvanki
Toimin 60-80 työntekiän varaluottamusmiestehtävissä ay-osaston jäsenenä eritehtävissä 1989-2001 liityin jäseneksi liikeliittoon 1976 lopetin toimitsian hommat olen rivimiehenä. Työpaikka ay-järjestäyminen on tärkeää mutta pitäisi olla kaksi sektoria ne jotka ovat mukana työttymyysturvan ja jotka ovat kiinnostuneita myös ay-asioista ja omasta eduustaan.Suudetliitot ovat yrityksiä ihme kun eivät listaudu pörssin omistavat kiitestöjä raahaa on sioitettu ties mihin jäsen maksuja kerätään kokoajan samalla % rahaa kuluu rahan ja omaisuuden ylläpitoon "yhteisellä" rahalla pitäisi palvella jäsennistöä.Palkkakatto ay-pomoille en ole nähnyt mitään herrojen palkkataulokkoa voi semmoinen ollakkin käytäntö sama kuin verotuksessakin joka vuosi lähetään 0 edellisiävuosia ei noterata.Kenttätyöt hoitaa yleensä valitut ja myös itse halukkaat toimitsiat itsesain 12€ kk työpisteluottamusmiestehtävästä miinus verot ja muut maksut palkkion maksoi työnantaja.Voisi ay-piireissä rahankäyttöä järkeistää ne tietää ketkä niissä on parempi kun ne eivät tiedä ketkä niissä ei ole moikka.
- neljäs-nainen
Järjestäytyminen on tärkeää, sen pitää olla tärkeää jokaiselle työssä käyvälle ihmiselle, koska palkalla eletään. Palkan taso määrää millaista sairas- ja työttömyyspäivärahaa saa sairauden tai työttömyyden kohdatessa ja kuinka suurta eläkettä saa kun työt on tehty. Tähän asiaan ei pidä politiikkaa sekoittaa, ei sitten niin millään tavalla antaa tunteen vaikuttaa vaan järjellä hoitaa asiansa.
Mitä liittojen varallisuuteen tulee se ei ole mikään itse tarkoitus vaan vakavaraisuudella pyritään turvaamaan liittojen toiminta, Ei ole mitään järkeä pitää jäsenmaksujakaan sukanvarressa, kyllä järkevä, vastuullinen varainhoito edellyttää niiden sijoittamista ja mahdollisimman tuottavasti mahdollisimman pienellä riskillä.
Ei rahan ja omaisuuden hoito muutu sen mukaan kuka tai mikä taho sitä käsittelee, taloudelliset realiteetit toimivat niin liitoissa, yrityksissä kuin yksityisen ihmisenkin kohdalla. Liitot ovat keränneet omaisuutensa silloin kun Suomessa teollisia työpaikkoja oli ja tämä omaisuus tulee kyllä kutistumaan kun kasvua jäsenmäärissä tai jäsenten palkoissa ei enää ole.
Mitä liiton johdon palkkoihin tulee niin minä rivijäsenenä olen sitä mieltä, että "työmies" on palkkansa ansainnut johdossakin! Liittojen toimihenkilöiden ja johdon työhön suhtaudutaan palkan osalta samalla tavalla kuin sairaanhoitajiin, opettajiin ja poliiseihin: kutsumusta siinä toteutetaan, mitä palkkaa siitä pitää maksaa?
Järkeistää voidaan toimintaa työpaikoillakin, ilman vastakkain asettelua rahan käytöstä puhumattakaan. Kehittää ja parantaa aina voidaan se on faktaa!- YTK:lainen
Onneksi YTK:n jäsenet eivät tarvii noin tyhmää kanat jonossa meininkiä, olemme senverran viisaampia ettei meidän tarvii tapella palkoistamme lakkoilemalla jossa vaan häviää enempi.
Koskaan niitä menetettyjä euroja ei korotuksilla takaisin saa. Se on faktaa sanoi ämmä mitä tahansa, mutta sehän ei mistään mitään tiedä. On se tyhmä, kuten sen lätinöistäkin näkee, kirjoittaa kuin A. Kivi mutta ei mitään sanomaa. - tästä sen näkee
YTK:lainen kirjoitti:
Onneksi YTK:n jäsenet eivät tarvii noin tyhmää kanat jonossa meininkiä, olemme senverran viisaampia ettei meidän tarvii tapella palkoistamme lakkoilemalla jossa vaan häviää enempi.
Koskaan niitä menetettyjä euroja ei korotuksilla takaisin saa. Se on faktaa sanoi ämmä mitä tahansa, mutta sehän ei mistään mitään tiedä. On se tyhmä, kuten sen lätinöistäkin näkee, kirjoittaa kuin A. Kivi mutta ei mitään sanomaa.YtK:n jäsen on kuin paita ja peppu työnantajalle
- neljäs-nainen
YTK:lainen kirjoitti:
Koskaan niitä menetettyjä euroja ei korotuksilla takaisin saa. Se on faktaa sanoi ämmä mitä tahansa, mutta sehän ei mistään mitään tiedä. On se tyhmä, kuten sen lätinöistäkin näkee, kirjoittaa kuin A. Kivi mutta ei mitään sanomaa.A. Kivi on kirjailija jolla todella on sanomaa ja sanottavaa, on vain sitten eri asia ymmärtääkö lukija.
Lakoissa taloudellisesti voidaan menettää, mutta pitää osata lukea sopimusta ja nähdä ne parannukset työehdoissa jotka menetyksillä on "ostettu" ja ostetaan.
Ajattelin, että en kommentoi tyhmää kanat jonossa meininkiä, mutta ihminen minäkin olen.
Kanat tai paremminkin "tiput" jonossa löytyy YTK:n riveistä!
- -totuus-
Todellakin suuret liitot ovat verrattavissa suuryrityksiin joissa jäsenet ovat välttämätön paha ja yrityksen tavoite on ihan muuta kuin jäsentensä edun ajattelu.
Jälleen muistus Markku Salomaan kirjoittamasta Hesarin sunnutaidebatista 6.3.2011 "Ammattiyhdistysliikkeessä valta on palautettava jäsenille" - sietääkin ottaa...
ei sitä kohta enää tarvi ollenkaan kun tyhmät on kaikki jossain ytk ssa, me vanhat mennään vanhoilla soppareilla eläkeikään asti ja nuoremmat saa mennä millä tahtoo senjälkeen kun on ay mennyt niin pieneksi ettei enää sitä pienintäkään perälautaa, eli tes.in alinta tasoa,ole turvananne. Silloin saatte ihan itse neuvotella sellaisen sopimuksen kuin työnantaja SANELEE ja mitään ei ole vastaan pyristelyä. Sitä saa mitä tilaa. Mitä näitten kanssa kinaamaan, antaa mennä niinkuin haluavat, meillä on kuitenkin kaikki saavutetut edut joista ei tarvi luopua, luopujat on ne meidän jälkeemme tulevat, jotka itse, ihan itse ,ovat halunneet sen mitä sitten saavatkin.Ei mulla ole henk.koht. mitään sitä vastaan että vähän karsitaankin mitään ymmärtämättömiltä ilman omaa panosta saatuja etuja.
- 10+10
edellinen aivan oikeassa, siis sietääkin ottaa,Turhaan niitä miinuksia jakelette, kun asia on juuri näin niinkuin edellä mainittu. Omaan jalkaan se kalikka kalahtaa ytk-laiselle ja muille näennäisen omanedun tavoittelijoille.mutta mitäpä me asiamme hoitaneet niistä välitetään, jokainen saa itse omansa turvata.
- Aina ay
Huvittaa tän avauksen tehneen aktiivisuus, mies on eläkeläinen ja taistelee täällä ammattiliittoja vastaan ja antaa itselleen plussia ja erimielisille miinuksia. Kysyn vaan eikö eläkeläisillä ole tosiaan muuta tekemistä? Ei ay:n mielestä ammattiliittojen pitäis uudistua niin että ajavat työnantajan asiaa kun nyt ovat vanhoillisia ja ajavat työntekijän asiaa.
- Ei ay
Aina ay kirjoitti:
Huvittaa tän avauksen tehneen aktiivisuus, mies on eläkeläinen ja taistelee täällä ammattiliittoja vastaan ja antaa itselleen plussia ja erimielisille miinuksia. Kysyn vaan eikö eläkeläisillä ole tosiaan muuta tekemistä? Ei ay:n mielestä ammattiliittojen pitäis uudistua niin että ajavat työnantajan asiaa kun nyt ovat vanhoillisia ja ajavat työntekijän asiaa.
Minua huvittaa sinun tyhmyytesi. Sinä et selkeästi ymmärrä lukemaasi tekstiä, kun väität mitä sattuu.
Pyydä jotain järkevämpää selittämään sinulle, mitä avauksessa sanotaan. Varsinkin siinä liitteenä olevassa tutkijoiden raportissa.
En ole missään kohdassa väittänyt, että ay-liittojen pitäisi ruveta ajamaan työnantajien asiaa, vaan uudistua siten, että he pystyisivät olemaan työntekijöille hyödyksi, eikä vahingoksi, kuten nykyisin.
Ps. Sinäkin voit antaa plussia ja miinuksia kenelle haluat.
- kalervo kullanuppu
Onneksi kalervo kullanuppu saa ainakin taloudellista turvaa peruspäivärahalla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k583712On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole382371Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi712328Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä602218Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.281648Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma711574- 761477
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?561042Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?681002Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi40899