Keitä ovat "vähimmät veljet" (Matt.25:31-46) ?

Jochanan (Ei kirj.)

"Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle. Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.

Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne; minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'

Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda? Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut? Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?' Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.

Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda; minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'

Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?' Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'. Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

********************************************************************

Mistä tämä vertaus mielestänne puhuu?

Keitä ovat "vähimmät veljet" ?

32

1589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Usko Toivonen

      >> Keitä ovat "vähimmät veljet" ?

      Esim. kuvaus Luukkaan evankeliumissa, 14. luku, antaa suuntaviivoja.

      12. Ja hän sanoi myös sille, joka oli hänet kutsunut: "Kun laitat päivälliset tai illalliset, älä kutsu ystäviäsi, älä veljiäsi, älä sukulaisiasi äläkä rikkaita naapureita, etteivät hekin vuorostaan kutsuisi sinua, ja ettet sinä siten saisi maksua.
      13. Vaan kun laitat pidot, kutsu köyhiä, raajarikkoja, rampoja, sokeita;
      14. niin sinä olet oleva autuas, koska he eivät voi maksaa sinulle; sillä sinulle maksetaan vanhurskasten ylösnousemuksessa."

      Apostolien teoissa tämä asia kirkastuu diakanonia-toiminnan muodossa.

      Kenellä oli varoja toi apostoleiille, jotka jakoivat puutteenalaisille.

      Outoja on enemmistön mielestä nykyisinkin ja varmasti joka seurakunnassakin,
      joiden ohitse kuljetaan ja joiden seuraa ei haluta, vain samarialainen pysähtyy
      heidän kohdallaan ja ainakin hymyilee ja tervehtii lämpimästi.

    • Jochanan (Ei kirj.)

      Kiitos Usko Toivonen vastauksestasi! Tuo oli tähdellinen paikka tuo Luuk.14.

      Olen kuitenkin ihmettellyt vertausen voimakasta viestiä: ikään kuin pelastus olisi kiinni siitä, kuinka vähimpiin veljiin suhtautuu. Näinhän ei kristittyjen kohdalla kuitenkaan ole, koska kristittyä ei tuomita tekojen mukaan. Nyt Jeesus kuitenkin asettaa vähimpien kohtelun niin keskeiseksi asiaksi, että siitä riippuu koko pelastus.

      Mitä mieltä olet tästä?

      • Johan Pomppas

        Sitähän voivat kaikki miettiä ihan omalla kohdallaan rehellisesti, että "Olenko minä ylpeydessäni, turhamaisuudessani, välinpitämättömyydessäni, itsekkkyydessäni joskus mahdollisesti ohittanut tietoisesti apua ja tukea tarvitsevan, ymmärrystä kaipaavan, rakkautta huutavan." Luulen, että kyllä niitä tilanteita varmaan tulee mieleen tai jos ei, niin dementia on iskenyt."

        Apuhan ei tarvitse aina olla sen autettavan tiedossakaan, toisen puolesta esirukoileminenkin, jossa antaa aikansa ja ajatuksensa toisen kärsimyksille on myös pysähtymistä vähimmän veljen tai sisaren kohdalle.


    • Jochanan (Ei kirj.)

      Tarkennus edelliseen: pelastusta ei ansaita omilla ansioilla. Toki me saamme palkkamme tekojemme mukaan.

      Tuossa vertauksessa kuitenkin heitetään helvettiin ne, jotka eivät ole tehneet hyvää vähimmille veljille.

    • oikea käännös

      Alkukielen sanan mukaan vähimmät veljet tarkoittaa juuri kohusta vedettyä lasta.

      Mitä te jätätte tekemättä juuri näille kohdusta vedetyille lapsille, Jeesus kysyy.

      Helluntailaiset ainakin jättävät lapset kastamatta kolmiyhteisen Jumalan nimeen.

      • Usko Toivonen

        >> Mitä mieltä olet tästä? >>

        Käsitän tämän asian siten, että pelastuksen evankeliumiin Jeesuksesta Kristuksesta uskovat, perivät siunauksen, joka on Jeesuksessa Kristuksessa.

        Ef. 1:3

        Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,

        Koska ilman Jeesusta uskovat eivät voi tehdä mitään.

        Ilman Jeesusta ei ole ylhäältä tulevaa viisautta, pyhitystä, pyyteetön rakkautta ..

        1. Kor. 1:30

        Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,

        Room. 5:5

        mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

        17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.

        Ei siis uskovat itse vaan Kristus uskovissa ei kulje vähäisimmän veljen ohitse.

        Tiivistettynä:

        "Kristus teissä, kirkkauden toivo." (Kol. 1:27).


      • oikea käännös
        Usko Toivonen kirjoitti:

        >> Mitä mieltä olet tästä? >>

        Käsitän tämän asian siten, että pelastuksen evankeliumiin Jeesuksesta Kristuksesta uskovat, perivät siunauksen, joka on Jeesuksessa Kristuksessa.

        Ef. 1:3

        Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,

        Koska ilman Jeesusta uskovat eivät voi tehdä mitään.

        Ilman Jeesusta ei ole ylhäältä tulevaa viisautta, pyhitystä, pyyteetön rakkautta ..

        1. Kor. 1:30

        Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,

        Room. 5:5

        mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

        17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.

        Ei siis uskovat itse vaan Kristus uskovissa ei kulje vähäisimmän veljen ohitse.

        Tiivistettynä:

        "Kristus teissä, kirkkauden toivo." (Kol. 1:27).

        Nyt en käsittänyt kysymystäsi. Voitko kiteyttää kysymyksen uudestaan?


      • Usko Toivonen
        oikea käännös kirjoitti:

        Nyt en käsittänyt kysymystäsi. Voitko kiteyttää kysymyksen uudestaan?

        >> Nyt en käsittänyt kysymystäsi. Voitko kiteyttää kysymyksen uudestaan? >>

        Olin vastaavinani ketjun avaajan "Jochanan" kommenttiin, mutta kommenttini menikin vahingossa sinun "oikea käännös" kommenttisi yhteyteen.

        En kysele kommentissani mitään, vaan vastaan "Jochanan" kysymykseen, kun hän
        kysyy mielipidettäni vähäisiin veljiin liittyen.


      • Tässä

        Alkukielellä (kreikan) sana tarkoittaa "vähäistä" (elachistOn) vaatimatonta tai alhaista!
        Siinä ei esiinny veljeä sanana. Se ei tarkoita mitään kohdusta vedettyä lasta (tuo on enemminkin hatusta vedetty juttu)!
        Kaste on apostolien teoissa yms Jeesuksen nimeen!

        Valheen jäljet on lyhyet!

        Tässä aika hyvä käännös!

        Then shall he answer them,
        saying, Verily I say unto you,
        Inasmuch as ye did [it] not to
        one of the least of these, ye did
        [it] not to me.


    • Nähdäkseni Jeesus itse määrittelee sinun mainitsemasi >>vähimmät veljet

      • lähimmäinen

        Vähin veli on siinä sinun edessä oleva lähimmäinen ei mikään pohjasakka sinulle Semperi miettimistä mitä sinä teet lähimäisille?
        Sinä käännät selkäsi, etkä toimi Jumalan Sanan mukaan.


      • 1------------------1

        En ole koskaan tavannut kaksimielisempää ihmistä kun Semer.fidelis on. Hän syyttää jatkuvasti vähimpiä veljiä, mutta puheissa on toista. Hänen kaltaisistaan Jeesus varoitti ja VAROITTAA.


      • lähimmäinen kirjoitti:

        Vähin veli on siinä sinun edessä oleva lähimmäinen ei mikään pohjasakka sinulle Semperi miettimistä mitä sinä teet lähimäisille?
        Sinä käännät selkäsi, etkä toimi Jumalan Sanan mukaan.

        Otetaan nyt rauhassa viesti ja asia kerrallaan, lähimmäiseni.

        Lueppa vielä tuo viesti, johon vastasit. Pahoititko mielesi sen viestin johdosta vaiko jonkin ihan muun asian takia?

        Hengitetään syvään ja selvitetään tämä asia lähimmäistasolla.

        Sopiihan tämä sinullekin. Ollaan toisillemme vähimpiä veljiä ja testataan suhtautumisemme näin foorumitapaamisen merkeissä.


      • 1------------------1 kirjoitti:

        En ole koskaan tavannut kaksimielisempää ihmistä kun Semer.fidelis on. Hän syyttää jatkuvasti vähimpiä veljiä, mutta puheissa on toista. Hänen kaltaisistaan Jeesus varoitti ja VAROITTAA.

        Parahin nimimerkki "1------------------1", minä en syytä yhtäkään vähintä veljeäni. Jos sellaista olet havainnut, niin kerro ystävällisesti, missä olen sellaiseen mielestäsi syyllistynyt.

        Huomaa, että palstakirjoittelussa saamme jokainen puolustaa omaa uskoamme. Siihen on yhtäläinen oikeus niin sinulla kuin minullakin.

        Ystävällisesti sinua tervehtien,

        SF


    • Jeesus tunnustaa vähimmiksi veljikseen kaikki nälkäiset, janoiset, kodittomat, alastomat ja sairaat. Liha ja veri palvelisi mieluummin kuninkaita, keisareita, rikkaita, terveitä, kauniita ja rohkeita, kuin Jeesuksen mainitsemia vähimpiä veljiä.

    • kaisa***

      Olipa kerran uskovia jotka kävelivät ohitse,näkivät että minulla oli jano,nälkä.Olin yksin.Katsoivat minua alta kulmiensa.OLin köyhä ja vailla lämpöisä vaatteita,he ilkkuivat myös lapsiani.Mutta minun seuranani oli Jeesus.

    • Jochanan (Ei kirj.)

      Olisi kiva kuulla niiden perusteluja, jotka näkevät tässä vertauksessa nk. kansojen tuomion.

      Minulla olisi 2 kysymystä koskien tätä tulkintaa:

      1.) Miten selitätte sen, että ihmiset tuomitaan ja kadotukseen tässä kohden? Eihän ennen tuhatvuotista valtakuntaa tuomita ketään "iankaikkiseen tuleen", vaan vasta viimeisellä tuomiolla. Vai onko iankaikkinen tuli eri asia kuin "tulijärvi"?

      2.) Kuinka lampaat voivat olla "kansojen joukossa"? Heidänhän pitäisi olla kirkastetussa ruumiissa, temmattuja tai ylösnousseita pyhiä, jotka tuomitsevat yhdessä Kristuksen kanssa näitä kansoja. Nyt he ovat kuitenkin kansojen joukossa (kansat = pakanoita).

      • KTS (Ei kirj.)

        Välihuomautus. Tuli voi olla iankaikkinen (aiooninen) mutta missään ei sanota että vuohi on siellä koko aioonin tai iankaikkisuuden...


      • Harmagedonista kyse

        Ilmestyskirjan luvuissa 14:14-20 ja 19:17-21 mainitaan
        kansojen tuomiosta, joka tapahtuu ennen
        tuhatvuotista valtakuntaa.


      • Jochanan (Ei kirj.)
        Harmagedonista kyse kirjoitti:

        Ilmestyskirjan luvuissa 14:14-20 ja 19:17-21 mainitaan
        kansojen tuomiosta, joka tapahtuu ennen
        tuhatvuotista valtakuntaa.

        Eikä mainita. Jos kansojen tuomio ylipäätänsä Ilmestyskirjassa mainitaan, se mainitaan luvussa 20, jakeessa 4.

        14:14-20 viittaa Jumalan vihaan, joka vuodatetaan (seur. luvusta et.p.) vihan maljoissa pedon valtakuntaan ja niihin, joissa on pedon merkki. Kansojen tuomio tapahtuu vasta sen jälkeen, kun Jeesus tulee takaisin.

        19:17-21 puhuu antikristuksen/pedon ja hänen sotajoukkojensa tuhosta ja heidän surmaamisestaan, joka tapahtuu Jeesuksen sanasta, Hänen tullessaan takaisin. Kansojen tuomio tapahtuu vasta tämän jälkeen. Se on tuhatvuotisen valtakunnan alussa.


    • Jochanan (Ei kirj.)

      Miten niin?

      Matt.25:

      41. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.

      • KTS (Ei kirj.)

        Niin siis sanotaan että "menkää siihen ikuiseen tuleen" mutta ei sanota miten pitkäksi ajaksi.


      • ..--..

        Mark. 10
        26. He hämmästyivät yhä enemmän ja sanoivat toisilleen: "Kuka sitten voi pelastua?"
        27. Jeesus katsoi heihin ja sanoi: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle. Jumalalle on näet kaikki mahdollista."


      • Jochanan (Ei kirj.)
        KTS (Ei kirj.) kirjoitti:

        Niin siis sanotaan että "menkää siihen ikuiseen tuleen" mutta ei sanota miten pitkäksi ajaksi.

        Yrittääx KooTee ny väittää ettei helvata oliskaa eternelli ?? :D


      • KTS (Ei kirj.)
        Jochanan (Ei kirj.) kirjoitti:

        Yrittääx KooTee ny väittää ettei helvata oliskaa eternelli ?? :D

        Helvata voi olla eternelli mutta eihän nääkään siellä eternellisti olleet:

        1. Piet.
        3:18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
        3:19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
        3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.


    • jochanan sanoi :
      Keitä ovat "vähimmät veljet" ?
      ____________
      Vähimmillä veljillä Jeesus tarkoitti uskonveljiä ainakin tuon allaolevan Matteuksen mukaan.
      Eli hän saattaa puhua yleensäkin uskonveljien muistamisesta seurakunnassaan.

      Matteus :
      12:47 Niin joku sanoi hänelle: "Katso, sinun äitisi ja veljesi seisovat ulkona ja tahtovat sinua puhutella."
      12:48 Mutta hän vastasi ja sanoi sille, joka sen hänelle ilmoitti: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"
      12:49 Ja hän ojensi kätensä OPETUSLASTENSA puoleen ja sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!

      On kuitenkin muistettava vertaus laupiaasta samarialaisesta ja se kertoo , että veljiämme / lähimmäisiämme ovat kaikki avun tarpeessa olevat lähimmäiset.

      • Jochanan (Ei kirj.)

        Mutta miten saat sen kansojen tuomion mahtumaan tuohon vertaukseen, sitä lähinnä kyselen...?


      • Jochanan (Ei kirj.) kirjoitti:

        Mutta miten saat sen kansojen tuomion mahtumaan tuohon vertaukseen, sitä lähinnä kyselen...?

        Jochanan (Ei kirj.) sanoi :
        Mutta miten saat sen kansojen tuomion mahtumaan tuohon vertaukseen, sitä lähinnä kyselen...?
        ________
        Tuo oli vastaus kysymykseen "keitä ovat vähimmät veljet."
        Sekin pitää kyllä sisällään paljon enempikin asiaa kuin siihen pistin.

        Olen miettimässä erikseen sitä kysymystä kansojen tuomiosta , sillä se on
        aika kimurantti asia kaiken kaikkiaan.

        Olen myös jatkanut vielä samiA:n kanssa keskustelua ketjussa
        "Kymmenen neitsyen salaisuus" - aikaaviepää.


    • Matt.25:31-46

      Kertoo kansojen tuomiosta.

      Suuren profeetallisen puheensa lopussa hylätty Kuningas
      Jeesus Kristus puhuu siitä, mitä Israel oli odottanut
      tapahtuvaksi Hänen ensimmäisen tulemuksensa yhteydessä
      eli "kirkkautensa valtaistuimella" istuvasta Messiaasta.
      Tämän tapahtuman ajankohta selviää tekstiyhteydestä
      (Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan)

      Kyseessä on kansojen tuomio ja kansat jaetaan
      lampaisiin ja vuohiin. Lampaita ovat ne, jotka ovat
      ottaneet vastaan valtakunnan evankeliumin (Matt.24:14)
      ja ovat kohdelleet hyvin "näitä minun vähimpiä veljiäni"
      eli juutalaisten uskovaa jäännöstä.
      Vuohia ovat ne jumalattomat, jotka torjuvat valtakunnan
      evankeliumin ja vainoavat juutalaisten jäännöstä, osoittaen
      näin olevansa liitossa perkeleen, pedon ja väärän profeetan
      kanssa (Ilm.13:1-18)
      Niitä, jotka liittoutuvat 144 tuhatta tulevan valtakunnan
      saarnaajaa vastaan (Ilm 7:1-8, 14:15) odottaa sama kohtalo
      kuin perkelettä.

      • Jochanan (Ei kirj.)

        >> Lampaita ovat ne, jotka ovat
        ottaneet vastaan valtakunnan evankeliumin

        Mutta heidänhän pitäis olla ylösnousseina/temmattuina Kristuksen kanssa tuomitsemassa näitä kansoja, eikä kansojen joukossa.

        Kaiken kaikkiaan outo tulkinta eikä kestä lähempää tarkastelua. Ei kai helvettiin heitetä tuossa yhteydessä (ennen tuhatvuotista valtakuntaa) vielä ketään muuta kuin peto ja väärä profeetta. Muut heitetään sinne vasta viimeisen tuomion jälkeen.

        Muista myös: valtakunnan evankeliumi = evankeliumi. Ei ole mitään muita "valtakunnan saarnaajia", kuin kristittyjä, jotka julistavat evankeliumia.

        7:1-8 kerrotaan vaan kuinka nää 144 000 merkitään, ei puhuta mistään "valtakunnan saarnaajista".

        14:15: viittaa herätykseen, ei mihinkään "valtakunnan saarnaajiin". Kohta on muuten erinomainen todistus siitä, että seurakunta on kokoajan maan päällä, eikä ole temmattu.


      • Jochanan (Ei kirj.) kirjoitti:

        >> Lampaita ovat ne, jotka ovat
        ottaneet vastaan valtakunnan evankeliumin

        Mutta heidänhän pitäis olla ylösnousseina/temmattuina Kristuksen kanssa tuomitsemassa näitä kansoja, eikä kansojen joukossa.

        Kaiken kaikkiaan outo tulkinta eikä kestä lähempää tarkastelua. Ei kai helvettiin heitetä tuossa yhteydessä (ennen tuhatvuotista valtakuntaa) vielä ketään muuta kuin peto ja väärä profeetta. Muut heitetään sinne vasta viimeisen tuomion jälkeen.

        Muista myös: valtakunnan evankeliumi = evankeliumi. Ei ole mitään muita "valtakunnan saarnaajia", kuin kristittyjä, jotka julistavat evankeliumia.

        7:1-8 kerrotaan vaan kuinka nää 144 000 merkitään, ei puhuta mistään "valtakunnan saarnaajista".

        14:15: viittaa herätykseen, ei mihinkään "valtakunnan saarnaajiin". Kohta on muuten erinomainen todistus siitä, että seurakunta on kokoajan maan päällä, eikä ole temmattu.

        Jochanan sanoi :
        Mutta heidänhän pitäis olla ylösnousseina/temmattuina Kristuksen kanssa tuomitsemassa näitä kansoja, eikä kansojen joukossa.
        ____________
        Jos katsomme mitä meillä on handussa , niin ensimmäinen ylösnousemus
        on määritelty aika / tapahtumaraamien sisään
        kuten myös tuomion ylösnousemus ja vankasti perusteltuina.
        Ekassa ylösnousemuksessa kuolleet pyhät nousevat ensin ylös ja
        elossaolevatkin muuttuvat.
        Minä ymmärtäisin nyt niin , että tuo kansojen tuomio on vain
        vertauksenomainen tiedonanto niistä perusteista joilla valtakuntaan valitaan
        porukat.Siinä kaikki.

        Ei Jumalan tarvitse mitään oikeudenkäyntejä pitää - Hän tietää nuo asiat ,
        onhan meissä Hänen asettamansa Pyhä Henki sinettinä.
        _____________________________________________________________
        Jochanan sanoi :
        Keitä ovat "vähimmät veljet" ?
        ____________
        Tuossa on ensin yksi selitys Matteukselta ja Jeesus viittasi opetuslapsiinsa.Uskovat siis ovat noita vähimpiä veljiä
        tuossa kohden.
        Siinä on yksi säie asiassa , jossa on kuitenkin paljonkin vaihtoehtoja.
        Matteus :
        12:47 Niin joku sanoi hänelle: "Katso, sinun äitisi ja veljesi seisovat ulkona ja tahtovat sinua puhutella."
        12:48 Mutta hän vastasi ja sanoi sille, joka sen hänelle ilmoitti: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"
        12:49 Ja hän ojensi kätensä OPETUSLASTENSA puoleen ja sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!
        ____________
        Tuossa jatkuu stoori vähimmistä veljistä , mutta sitä listaa voisi jatkaa melkoisen pitkäänkin.

        Jooel:
        3:1 Sillä katso, niinä päivinä ja siihen aikaan, kun minä käännän JUUDAN ja JERUSALEMIN kohtalon,
        3:2 minä kokoan kaikki pakanakansat, vien ne alas Joosafatin laaksoon ja käyn siellä oikeutta niitten kanssa kansani ja perintöosani, Israelin, tähden. Sillä he ovat hajottaneet sen pakanakansain sekaan, ovat jakaneet minun maani
        3:3 ja heittäneet minun kansastani ARPAA; ovat antaneet POJAN PORTTOA vastaan sekä myyneet tytön viinistä, jonka ovat juoneet.
        _____________________________________________________________
        1000 - vuotiseen valtakuntaan pääsevät ainakin Jeesuksen omat,mutta
        siellä on näköjään synnintekijöitäkin.

        Jesaja :
        65:20 Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.


    • Jochanan (Ei kirj.)

      >> Minä ymmärtäisin nyt niin , että tuo kansojen tuomio on vain
      vertauksenomainen tiedonanto niistä perusteista joilla valtakuntaan valitaan
      porukat.Siinä kaikki.

      Mä olen samoilla linjoilla

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe