Mihin vaatteet?????

Tapa-nuori

Ai että minua sieppaa mennä kylään kun eteinen on niin täynnä perheen omia vaatteita, että hyvä jos ohi mahtuu kulkemaan.
Isäntä tai emäntä seisoo eteisessä iloisesti toivottamassa tervetulleeksi ja minä pälyilen mihin takkini saisin laitettua. Ei löydy tilaa ei! Jos koetan sen sulloa johonkin väliin, puolet nauloihin ripustetuista vaatteista tippuu lattialle. Kiva!
Lopulta pitää itse kysyä mihin voin laittaa takin.

Jos meille tulee vieraita, huolehdin aina siitä että naulakossa on tilaa ja henkareita tarpeeksi. Omat vaatteet vaikka tarvittaessa kellariin siksi aikaa.

Miksi se naulakko on AINA täynnä? Odotettu vierailu ja heti alussa tunnelma latistuu, kun ei edes vaatteitaan saa laitettua mihinkään. Pitänee ens kerralla astua peremmälle palttoo päällä!

104

3605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensisilmäys

      kylään mennessä kertoo asujista paljon.

      Jos ei ole laitettu tilaa vieraiden vaatteille on se kuin vieraita ei olisi edes odotettu tervetulleiksi.

      Kenkiä pitkin lattiaa, on karmeaa katseltavaa. Kaiken lisäksi joutuu heti kulkemaan varovasti, ettei kompastu isäntäväen jalkineisiin.

      Ei ole kohteliasta laittaa vierasta tunkelmaan vaatteitaan pieneen väliin. Mikään vaate ei siedä tiukassa oloa. Vieraalla tulee olla oikeus säilyttää vaatteensa pienikin hetki siististi.

      Eteisen tulisi olla aina "tervetuloa".

      Itse kartan niitä vieraspaikkoja, joissa eteinen tupaten täynnä tavaraa, lattiat väärällään kenkiä.

      • kylään tullessa

        Vieraalla ei ole oikeuksia kylään tullessa. Talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan.


      • Kävijä
        kylään tullessa kirjoitti:

        Vieraalla ei ole oikeuksia kylään tullessa. Talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan.

        Totta että vieraat käy ajallaan mutta kyllä vieraat loppuu jos näin kohdellaan että on niin likaista ja sotkuista ja sekaista että mitä siellä voi suuhunsakan laittaa.Olen näissä sotkukodeissa muutaman kerran käynyt enkä voi olla ihmettelemättä että emäntä ja isäntä kyllä satsaavat ulkonäköönsä (on tekokynsiä ,tekoripsiä ja vaatetus viimeisen päälle)mutta koti kun kaatopaikka.Tuntuu jo katsellessa että mitähän kodin tuholaisia muhtaakaan kodissa asua.Wc pytty kertoo isännästä kaiken ja tiskipöytä emännästä.


      • wonkki
        Kävijä kirjoitti:

        Totta että vieraat käy ajallaan mutta kyllä vieraat loppuu jos näin kohdellaan että on niin likaista ja sotkuista ja sekaista että mitä siellä voi suuhunsakan laittaa.Olen näissä sotkukodeissa muutaman kerran käynyt enkä voi olla ihmettelemättä että emäntä ja isäntä kyllä satsaavat ulkonäköönsä (on tekokynsiä ,tekoripsiä ja vaatetus viimeisen päälle)mutta koti kun kaatopaikka.Tuntuu jo katsellessa että mitähän kodin tuholaisia muhtaakaan kodissa asua.Wc pytty kertoo isännästä kaiken ja tiskipöytä emännästä.

        Voi ziisus, sun kannattaa kyllä pysyä kotona oman tiskirätin vieresä, kuka sua ylipäänsä tahtoo kylään?


    • tapa-nuori

      Ja sitten on nämä kaverisynttärit pienillä....ihmetyttää minkä vuoksi vanhemmat eivät tule auttamaan lasten vaatteiden paikkojen etsinnässä. Siksikö kun tilaa ei ole?

      Ihan kiva sekin kun lapsella on paremmat vaatteet päällä ja sitten se hieno ulkotakki putoaa lattialle, koska narikat on tupaten täynnä perheen omia vaatteita :(

      Saisivat Suomen kouluissa alkaa opettamaan tapatietoutta ja hyviä tapoja. Eivötkö nykyajan lapsiperheet enää käy missään missä pitää olla hommat hanskassa?

      • kyläilijä

        Kyllä vanhempien pitää opettaa hyvät käytöstavat kotona. Ei se yksin koulun tehtävä ole. Koulun tehtävä on opettaa paljon muutakin. Ellei tapoja opeteta kotona, ei niitä voi kouluunkaan tuoda opetettavaksi. Muu opetus kärsii. Nämä nykyajan vanhemmat eivät kasvata lapsiaan, eivätkä opeta tapoja niille vaan luulevat että muiden tehtävä se on - muun muassa koulun.

        Ellei takkisi mahdu naulakkoon kylässä, pidä se päälläsi.


      • Väärä ajankohta

        Kyllä peruskoulussa on tapakasvatusta, mutta se järjestetään monesti vasta 7. luokalla. Sen ikäisille kun yritetään tapoja opettaa, meneeköhän enää perille?


    • oppeliini

      Kysy isännältä ja emännältä " Mihin haluatte minun laittavan takkini?"

      Eihän tuon pitäisi olla aivokirurgiaa!

    • niin siis

      Eikö kukaan enää auta takkia pois vieraan päältä ja asettele sitä henkarille? Mulle ei tulisi mieleenikään antaa vieraan puhista yksin naulakon ääressä, vaan huolehdin takin siististi paikalleen.

      Meilläkin on ahdas eteinen, mutta raivaan sinne muutamille henkareille tilaa ja homma hoituu helposti.

      Olipa vieras nuori tai vanha en muuten osaisi toimia.

    • dkjfsdjfldjlsdjkld

      no et ole kovin mukava vierailijakaan, jos illan tunnelma on heti pilalla kun on unohtunut tehdä naulakkoon lisää tilaa sua varten...tiedä vaikka se unohtui vaikkapa sen takia, että isäntäväki laittoi ruokaa tai muuta mukavaa vieraansa iloksi...

      • tapa-nuori

        no, silti me aina se kutsu saadaan :) Ilmeisesti sinä otit tästä itseesi, koska olet jättänyt tämän narikka-asian huomioimatta.

        Kun itse kutsun, ajattelen vieraita enkä itseäni. En mielestäni urputa syyttä. Jos vieraasi ovat tärkeitä, katsot sen eteisen tilan tarpeen aivan samalla tavoin kun katsot WC:n siisteyden. Vai onko sekin samassa tilassa?

        Anteeksi jos loukkasin, mutta kannattaa miettiä niitä, jotka tulevat eikä sitä pelkkää ruoka-asiaa. Jos tarjoat peräti ruokaa, ei ole kiva jos se takki makaa siinä yleensä ahtaassa eteisessä koko ajan ja jonka tupakkajengi tarpoo joka h-----vetin kerta kenkineen!

        Vinkki: jos on epäselvyyttä, KKK kannattaa lukea.


      • niponiponiponiponipo
        tapa-nuori kirjoitti:

        no, silti me aina se kutsu saadaan :) Ilmeisesti sinä otit tästä itseesi, koska olet jättänyt tämän narikka-asian huomioimatta.

        Kun itse kutsun, ajattelen vieraita enkä itseäni. En mielestäni urputa syyttä. Jos vieraasi ovat tärkeitä, katsot sen eteisen tilan tarpeen aivan samalla tavoin kun katsot WC:n siisteyden. Vai onko sekin samassa tilassa?

        Anteeksi jos loukkasin, mutta kannattaa miettiä niitä, jotka tulevat eikä sitä pelkkää ruoka-asiaa. Jos tarjoat peräti ruokaa, ei ole kiva jos se takki makaa siinä yleensä ahtaassa eteisessä koko ajan ja jonka tupakkajengi tarpoo joka h-----vetin kerta kenkineen!

        Vinkki: jos on epäselvyyttä, KKK kannattaa lukea.

        Eihän nykyään kukaan fiksu ja hyväkäytöksinen tupakoi - saati seurustele sellaisten kanssa. ;)


      • dkjfsdjfldjlsdjkld
        tapa-nuori kirjoitti:

        no, silti me aina se kutsu saadaan :) Ilmeisesti sinä otit tästä itseesi, koska olet jättänyt tämän narikka-asian huomioimatta.

        Kun itse kutsun, ajattelen vieraita enkä itseäni. En mielestäni urputa syyttä. Jos vieraasi ovat tärkeitä, katsot sen eteisen tilan tarpeen aivan samalla tavoin kun katsot WC:n siisteyden. Vai onko sekin samassa tilassa?

        Anteeksi jos loukkasin, mutta kannattaa miettiä niitä, jotka tulevat eikä sitä pelkkää ruoka-asiaa. Jos tarjoat peräti ruokaa, ei ole kiva jos se takki makaa siinä yleensä ahtaassa eteisessä koko ajan ja jonka tupakkajengi tarpoo joka h-----vetin kerta kenkineen!

        Vinkki: jos on epäselvyyttä, KKK kannattaa lukea.

        Itseasiassa aina olen naulakkoon tilaa järjestänyt ja kodin siivonnut ennen vieraiden saapumista, mutta tarkoitin lähinnä että eipä tulisi itselle mieleenkään kauhistella jos menisin jonnekin kylään ja siellä ei olisikaan naulakossa tilaa.


      • sopeutujana
        dkjfsdjfldjlsdjkld kirjoitti:

        Itseasiassa aina olen naulakkoon tilaa järjestänyt ja kodin siivonnut ennen vieraiden saapumista, mutta tarkoitin lähinnä että eipä tulisi itselle mieleenkään kauhistella jos menisin jonnekin kylään ja siellä ei olisikaan naulakossa tilaa.

        Jokaisella on tapansa. Hyviin tapoihin kuuluu myös sopeutuminen.


    • tapa-nuori

      siis hommahan on niin, että lapsia ei opeteta kotona. Yleinen tapa nykyään. Kyllä mun mielestä pitäisi kouluun mahduttaa myös tapakulttuuria. Miksei sitä kun kerran kaikkea muutakin? Voihan se olla esim. valinnaisena aineena. Ei varmasti ole mikään hyödytyön ja turhanpäiväinen aihe...

      Totuus on kuitenkin se, että välinpitämättömiä vanhempia on aina. Halutaanko sitten Suomen lapsista sellaisia, joilla ei ole mitään käsitystä hyvistä tavoista, on taas jo toinen juttu.

      Kannattaa ottaa esimerkkiä keski-Euroopan maiden lasten käyttäytymisestä. Siellä sanotaan kiitos, kun jotain saadaan käteen. Ruoka syödään mässyttämättä ja osataan olla kunnolla ruokapöydässä. Osataan sitä meilläkin, mutta aika yleistä on se ihmeellinen riekkuminen ja vanhempien piittaamattomuus, kun oma pikku enkeli esiintyy.

      • niin se on

        Voi vielä jatkaa, vanhempien kunnioituksen puutekin vaivaa. Se opitaan kotona.


    • dngdfkuy

      Samaa mieltä tapa-nuoren kanssa. Jos kutsuu vieraita, pitää myös varata talviaikaan, kun ihmiset käyttää päällystakkeja, riittävästi tilaa naulakkoon. Perheen omat vaatteet voivat olla esim. vaatekaapissa tai -huoneessa.

      Suomalaisten asuntojen eteistilat on suunniteltu yleensä aika huonosti: kapea ja ahdas eteinen tai tuulikaappi, johon vielä pitäisi jättää vaatteetkin. Käytännössä monessa varsinkin lapsiperheessa aivan tukossa. Vaatenaulakko ja pukeutumistila pitäisi olla sisääntulosta vähän sivussa, ikään kuin eteisen laajennuksena. Avara sisääntulo on tyylikkäämpi. Terkkuja arkkitehdeille!

      Itse tiedän, miten asiat yleensä ovat. Siksi jätän vieraillessa päällystakin autoon, jos suinkin mahdollista. Ei kiinnosta miettiä, mihin saan sen ängettyä ja kuinka monta kertaa se pyörii lattialla illan aikana.

    • kotkotkoo

      samaa mieltä. meillä on oma kaappi jokapäiväisiä takkeja varten. naulakko ensijaan vain vieraita varten. itse jos tiedän että on vieraita tulossa katson heti että naulakko on tyhjä.
      on myös siistimmän näköistä kun ei ole vaatteita näytteillä joita ei käytetä.sitä varten on kaapit keksitty.

    • tykkään vieraistamme

      Meillä on niin ahdas eteinen tässä asunnossa, ettei tilaa juuri ole vaikka eteinen olis tyhjä. Helpompi myös lähteä vieraiden kanssa vaikka kävelylle, kun meidän kaikkia vaatteita ei tarvitse hakea eri kerroksessa olevasta vaatehuoneesta tai jostakin komerosta.
      Silti raivaan aina tilaa vieraille, yhtä monta tyhjää henkaria on naulakossa kuin mitä vieraita on tulossa, kengät mahtuvat eteiseen ja siitä lähteville rappusille, kun siirrämme pari-kolme oma kenkäparia sivummalle.

      Erään ystäväni omakotitalossa oli vaatehuone heti eteisen vieressä, he olivat puhkaisseet eteisen ja vaatehuoneen välisen seinän ja tehneet tilavan lisäeteisen/varavaatehuoneen/kenkävaraston/luistinsuojan jne, tarpeeksi lähellä, riittävän sivussa ettei tarvinut hyppiä kenkien yli tuulikaapissa ja kaikki käden ulottuvilla (oven sijaan oviaukossa oli kangasverho). Meidän asuntoomme semmoista ei saa mutta jos suunnittelisin itse niin tuommoisen tekisin.

    • Juhlat suunnitteilla

      Minä aion ottaa saunan käyttöön tulevissa juhlissani :) Lauteille pistän kaikki omat vaatteet naulakosta, lauteiden alle kengät. Sitten on tilaa vieraiden vaatteille ja kengille pienessä eteisessäni :)

    • emännyys

      Ihan ymmärrettävää.
      Mutta sattuu sitä niinkin päin että vieras jättää sen takkinsa vähä miten sattuu... Mulla on eteisessä tuulikaapissa naulakko jossa on koiranhihnoja ja avaimia. Monesti , jos en itse ole avaamassa ovea, takkki jätetään siihen, piti jo tsekata että ruuvit kestää.
      Sitten on varsinainen eteinen, johon kyllä järkkään aina tilaa takeille kun on vieraita tulossa.
      Jos vaan millään pystyn, menen vierasta vastaan ovelle , tehvehdin ja otan valmiiksi henkarin käteen, johon autan riisumaan päällystakin.
      Myös hattuhyllyllä kuuluu olla tilaa, varsinkin näin "karvahattuaikaan".

      Jos vieraita on tulossa tosipaljon niin tyhjennän koko naulakon omista
      takeista, ja vie ne vaatehuoneeseen siksi aikaa.

    • oma koti paras

      Ymmärrän hyvin aloittajan "tuskan" vieraillessan täpötäydessä eteisessä.

      Erään tuttavaperheemme (=vanhemmat 3 teini-ikäistä tyttöä) huusholli on kokonaisuudessaan niin täynnä tavaraa (lähinnä vaatteita, lehtiä, ym tavaraa), ettei siellä tiedä, mihin istuisi - puhumattakaan siitä, mihin ensin tyrkkäisi ulkovaatteensa!
      Eteisen naulakossa roikkuu kesät talvet koko perheen talvi- ja kesätakit ja -pusakat, sekä lattialla kewnkiä joka lähtöön. Voit kuvitella, että viisihenkisessä perheessä se on aikamoinen määrä.
      Tässä eteisessä on jonkinlainen penkki, jonka päälle talonväki heittää ulkovaattensa, ja siihen samaan läjään kehotetaan vieraitakin heittämään takkinsa. Naulakkoon ei kertakaikkiaan siis mahdu mitään. Ihme, että se ylipäätään pysyy seinällä.
      Olohuoneessa saa etsiä paikkaa. mihin istahtaa. Vaatteita on joka puolella. Usein myös pyykkinarulta poimitut puhtaat vaatteet ja lakanat lojuvat sohvalla tai nojatuoleilla. SILLOINKIN, KUN PERHE TIETÄÄ VIERAITA OLEVAN TULOSSA.
      Minusta tämä on käsittämätöntä!

      Keittiössä on kaikki pöytätasot täpötäynnä kaikenlaista sekalaista kamaa... on kynsilakkapulloa, astioita, hedelmäpusseja, valokuvia, pesuainepakkauksia ... ihan kaikenlaista.
      Kahvipöydällä on AINA kokopöydän mittainen RYPPYINEN pöytäliina. Luulenpa, että pöytä olisi fiksumman näköinen ilman liinaa, kuin että se ruttuinen kangas on siinä.

      Jos tässä kylässä tarjoillaan esim. paahtoleipää kahvin/teen kanssa, niin leikkeleet on laitettu pöytään niissä kaupan pakkauksissa, eikä siististi aseteltuna esim. lautaselle. Juustonkin saisi kauniimmin tarjolle vaikka lautaselle kuin siinä kaupan pakkauksessa.

      Ymmärään kotioloissa esim. kiireisinä aamuina, että näin saatetaan syödä, mutta vieraille ei näin laiteta tarjottavaa esille - ei, vaikka olisi kuinka tuttuja vieraita tahansa.

      Tämä juttu nyt lähti vähän käsistä, kun eteisen ahtaudesta oli puhe, mutta tässä perheessä tuntuu kaikki olevan niin vinksinvonksin, että ...

      • kullan kallis

        Niin tuohon voisi tosiaan kommentoida vain, että "talo elää tavallaan, vieraat tulee ajallaan. "
        Todennäköisesti he ovat aivan onnellinen perhe. :)


      • Mrs Mallorca
        kullan kallis kirjoitti:

        Niin tuohon voisi tosiaan kommentoida vain, että "talo elää tavallaan, vieraat tulee ajallaan. "
        Todennäköisesti he ovat aivan onnellinen perhe. :)

        Siltikkiin-- oishan se nyt ees jonkin verran kohteliasta laittaa vaikka ne teinit siivoomaan omat sotkunsa.
        Ihan kylmä kalkkuna oli meilläkin kun lopulta tympiinnyin siihen kamamäärään ja sanoin ellette ees omia jälkiä siivoo niin en sitä tee minäkään. Astiat on helppo laittaa suoraan sinne koneeseen, vaatteett kaappeihin, kengät nätisti. Kyllä teini ikäinen osaa jo tämmöset jutut. Pikkuhiljaa siitä sitten kun kamat alkoi järjestymään, se meni kuin automaatiolla. Nyt ovat omissa kodeissaan ja ylpeydellä voin sanoa että siistiä heillä on. Ei eletä kun pellossa !


      • kullan kallis
        Mrs Mallorca kirjoitti:

        Siltikkiin-- oishan se nyt ees jonkin verran kohteliasta laittaa vaikka ne teinit siivoomaan omat sotkunsa.
        Ihan kylmä kalkkuna oli meilläkin kun lopulta tympiinnyin siihen kamamäärään ja sanoin ellette ees omia jälkiä siivoo niin en sitä tee minäkään. Astiat on helppo laittaa suoraan sinne koneeseen, vaatteett kaappeihin, kengät nätisti. Kyllä teini ikäinen osaa jo tämmöset jutut. Pikkuhiljaa siitä sitten kun kamat alkoi järjestymään, se meni kuin automaatiolla. Nyt ovat omissa kodeissaan ja ylpeydellä voin sanoa että siistiä heillä on. Ei eletä kun pellossa !

        Tottapa tuokin, mutten olisi silti kärkäs arvostelemaan muiden huusholleja, vaikka itsellä olisikin toisenlainen tyyli.

        Meillä ei "oma koti paras" kuvailemaa menoa katseltaisi, mutta suvussamme tuollaisia koteja löytyy, joissa kaikki on useinkin vähän vinksin vonksin. Silti en alkaisi arvostelemaan, koska taustalla voi olla monenlaista muuttujaa.

        Itse mieluummin kylässä vosin ottaa leivän päälle makkarat suoraan paketista, koska esim. sukumme gourmé-kokki mm. nuolee sormiaan alituiseen samalla kun laittelee sormin leikkeleitä vieraille tarjolle. Yöks. :(

        Tämän kokin äiti myös syöttää vierailleen sylkeä, maistellen suoraan kauhasta keitostensa mausteet ja suolan. Hyvin silitetty liina toki molemmilla on pöydällä ja kaunis kattaus. Eli moni kakku voi olla päältä kaunis, mutta silkkoa sisältä... :D


      • hujahajan
        Mrs Mallorca kirjoitti:

        Siltikkiin-- oishan se nyt ees jonkin verran kohteliasta laittaa vaikka ne teinit siivoomaan omat sotkunsa.
        Ihan kylmä kalkkuna oli meilläkin kun lopulta tympiinnyin siihen kamamäärään ja sanoin ellette ees omia jälkiä siivoo niin en sitä tee minäkään. Astiat on helppo laittaa suoraan sinne koneeseen, vaatteett kaappeihin, kengät nätisti. Kyllä teini ikäinen osaa jo tämmöset jutut. Pikkuhiljaa siitä sitten kun kamat alkoi järjestymään, se meni kuin automaatiolla. Nyt ovat omissa kodeissaan ja ylpeydellä voin sanoa että siistiä heillä on. Ei eletä kun pellossa !

        Huomioiden omat kokemukseni kahdesta, jo perheellisestä, lapsestani on ollut mielenkiintoista seurata miten asiat ovat kehittyneet.

        Teini-iän kapinointi kotijärjestystä kohtaan oli melkoinen. Kotityöt katsottiin vanhempien asiaksi ja kamat olivat hujan hajan odottaen jotain toista korjaamaan ne pois. "Minä teen asiat omalla tavallani eikä minua tarvitse opettaa."

        Nyt kun kummatkin ovat perheellisiä, ovat entiset perhekapinalliset jopa puritaanisempia kuin vanhempansa kotiolojen suhteen. En minä ole heitä pyytänyt kopioimaan juttuja kotoa, mutta niin vain näyttää nyt käyvän.

        Mutta... jos mallia ei olisikaan saatu kotoa, miten asiat olisivat nyt? Tai jos malli olisi ollut toisenlainen kuin nyt omaksuttu? Tavat ja toiminnat lähtevät kyllä kotikasvatuksesta ja muuttuvat tietysti aina jonkin verran kuten toivoa sopiikin. Mutta kyllä perusmalli tulee aina kotoa.


      • kullan kallis
        hujahajan kirjoitti:

        Huomioiden omat kokemukseni kahdesta, jo perheellisestä, lapsestani on ollut mielenkiintoista seurata miten asiat ovat kehittyneet.

        Teini-iän kapinointi kotijärjestystä kohtaan oli melkoinen. Kotityöt katsottiin vanhempien asiaksi ja kamat olivat hujan hajan odottaen jotain toista korjaamaan ne pois. "Minä teen asiat omalla tavallani eikä minua tarvitse opettaa."

        Nyt kun kummatkin ovat perheellisiä, ovat entiset perhekapinalliset jopa puritaanisempia kuin vanhempansa kotiolojen suhteen. En minä ole heitä pyytänyt kopioimaan juttuja kotoa, mutta niin vain näyttää nyt käyvän.

        Mutta... jos mallia ei olisikaan saatu kotoa, miten asiat olisivat nyt? Tai jos malli olisi ollut toisenlainen kuin nyt omaksuttu? Tavat ja toiminnat lähtevät kyllä kotikasvatuksesta ja muuttuvat tietysti aina jonkin verran kuten toivoa sopiikin. Mutta kyllä perusmalli tulee aina kotoa.

        Peesaan edellistä. Lisäten, että minusta tärkeintä on, että kodissa on puhdasta. Lattiat pestään säännöllisesti ja pölyt pyyhitään. Matot pestään ainakin kerran kesässä ja verhot vaihdetaan tai pestään pari kertaa vuodessa. Petivaatteet tuuletetaan/pestään ja lakanat vaihdetaan usein.

        Se että onko jokainen tavara aina paikallaan, on minulle toisarvoista. Pääasia, että on suht´ puhdasta.

        Olen kaynyt kodeissa, joissa on kaikki päällisin puolin tip top ja istunut kahvipöytään, mutta kun emäntä avaa jääkaapin oven ottaakseen maitoa, leviää keittiöön pesemättömän jääkaapin löyhkä. Onko tämä sitä uusavuttomuutta vai mitä hittoa? Eipä tee mieli ottaa voikkaria, vaikka se olisi kuinka kukkalautaselle kauniisti aseteltu. :P

        Kuinkahan moni näkee vain sen hujanhajan unohtuneen kenkäparin tai yhden lattialla ajelehtivan sukan, muttei pintaa syvemmälle? Nämä on juuri niitä oppeja, jotka opitaan kotoa. Meilläkin on jo kaksi lasta lähtenyt kotoa maailmalle ja on ollut ilo huomata, että kodinhoito on hanskassa, vaikka joka asiasta ei aina nipotetakaan.


      • Mrs Mallorca
        kullan kallis kirjoitti:

        Peesaan edellistä. Lisäten, että minusta tärkeintä on, että kodissa on puhdasta. Lattiat pestään säännöllisesti ja pölyt pyyhitään. Matot pestään ainakin kerran kesässä ja verhot vaihdetaan tai pestään pari kertaa vuodessa. Petivaatteet tuuletetaan/pestään ja lakanat vaihdetaan usein.

        Se että onko jokainen tavara aina paikallaan, on minulle toisarvoista. Pääasia, että on suht´ puhdasta.

        Olen kaynyt kodeissa, joissa on kaikki päällisin puolin tip top ja istunut kahvipöytään, mutta kun emäntä avaa jääkaapin oven ottaakseen maitoa, leviää keittiöön pesemättömän jääkaapin löyhkä. Onko tämä sitä uusavuttomuutta vai mitä hittoa? Eipä tee mieli ottaa voikkaria, vaikka se olisi kuinka kukkalautaselle kauniisti aseteltu. :P

        Kuinkahan moni näkee vain sen hujanhajan unohtuneen kenkäparin tai yhden lattialla ajelehtivan sukan, muttei pintaa syvemmälle? Nämä on juuri niitä oppeja, jotka opitaan kotoa. Meilläkin on jo kaksi lasta lähtenyt kotoa maailmalle ja on ollut ilo huomata, että kodinhoito on hanskassa, vaikka joka asiasta ei aina nipotetakaan.

        Ei siinä tarvia nipottaakkaan vaan nähdä ne oman tekemisen tai tekemättä jättämisen jäljet. Jos lempifarkut on jo toista viikkoa olleet pyykissä ja konetta ei halua osata käyttää (ei ole ydinfysiikkaa) niin kenties tajuaa että kaikki asiat ei tipahda taivaalta itsestään. Ei ruoka, ei puhtaat pyykit, ei huoneen siisteys.
        Enkä tosiaan arvostele kenenkään muun huusholleja.
        Tai no-- yhden jossa oli 7 lasta, olin avustaja eli orjana, ja siellä ei arvostettu yhtään mitään.
        Tästä "hyvä" esimerkki, vanhimmalle oli ostettu kallis korusetti koulun valmistujaisiin. Ennätin jo imuroida toisen korviksen, kun setti oli heitetty sängyn alle. Pienimmäinen yökastelija, keskimmäiset lintsasi koulusta (tein kuulema parempaa ruokaa) , jollekkin hankittu rumpusetti että niinkun viihtyy ns yksin. No siinä ei viihtynyt kukaan muu. Avaamattomia laskupinoa niiden viiden läppärin ympärillä, eläimille annettiin pitokielto... joo palaan nyt näköjään täytyy taas mennä...tämmöstäkin kuulkaa ON


      • kkkkkkkkkk

        voin vain kuvitella miten puhut tuttavaperheestäsi "paskaa" selän takana kun täälläkin noin karkasi käsistä...onneksi mulla ei ole tuollaisia "ystäviä", kyllä jokainen saa elää omalla tavallaan, pidä sinä kotisi sitten niin siistinä kuin sinusta hyvälle tuntuu, mutta anna muiden elää tavallaan.


      • kullan kallis
        Mrs Mallorca kirjoitti:

        Ei siinä tarvia nipottaakkaan vaan nähdä ne oman tekemisen tai tekemättä jättämisen jäljet. Jos lempifarkut on jo toista viikkoa olleet pyykissä ja konetta ei halua osata käyttää (ei ole ydinfysiikkaa) niin kenties tajuaa että kaikki asiat ei tipahda taivaalta itsestään. Ei ruoka, ei puhtaat pyykit, ei huoneen siisteys.
        Enkä tosiaan arvostele kenenkään muun huusholleja.
        Tai no-- yhden jossa oli 7 lasta, olin avustaja eli orjana, ja siellä ei arvostettu yhtään mitään.
        Tästä "hyvä" esimerkki, vanhimmalle oli ostettu kallis korusetti koulun valmistujaisiin. Ennätin jo imuroida toisen korviksen, kun setti oli heitetty sängyn alle. Pienimmäinen yökastelija, keskimmäiset lintsasi koulusta (tein kuulema parempaa ruokaa) , jollekkin hankittu rumpusetti että niinkun viihtyy ns yksin. No siinä ei viihtynyt kukaan muu. Avaamattomia laskupinoa niiden viiden läppärin ympärillä, eläimille annettiin pitokielto... joo palaan nyt näköjään täytyy taas mennä...tämmöstäkin kuulkaa ON

        Minullakin saattaa käydä niin, että lempifarkut ovat toista viikkoa pyykissä, sillä olen tosi tarkka pyykinpesijä ja -lajittelija. Pesen vain täysiä koneellisia ja kerään väriltään ja pesulämpötiloiltaan sopivia vaatteita samaan koneelliseen.

        Joillain on vaatteet kulahtaneita ja tasaisen harmaita, kun kaikki pestään, väristä riippumatta, samassa koneellisessa. :(

        Kuulostaa kuitenkin aika tutulta tuo tyyli perheessä, jossa olit avustajana, sillä tunnen samalaisen entisen yrittäjäperheen. Äiti tahkosi yrityksellään rahaa ja muu perhe eli kuin pellossa, koska tämän perheen kantava voima eli äiti ei pystynyt kaikkeen repeämään. Kuulosti melkein siltä kuin olisit kirjoittanut juuri tuosta perheestä. :)

        No sinut oli varmaan palkattu avustajaksi juuri siksi, että hoidit nuo asiat, mihin vanhemmat eivät itse ehtineet. Toivottavasti hoidit työsi hyvin vai tuliko tuo eläintenpitokielto jo ennen sinun aikaasi?


      • Pienet on murheesi

        :D Jos sinua häiritsee noin paljon tuttavaperheesi tavat, niin älä mene kylään. Kutsu vain heidät aina omaan kotiisi, niin ei tarvitse päivitellään heidän eletyn näköistä kotiaan.

        Itse arvostan enemmän sitä, että ystäväni uskaltavat kutsua minut kylään, vaikka koti ei ole viimeisenpäälle siivottu. Olen heille niin läheinen ja tärkeä, että he ovat valmiit näyttämään oman kotinsa "haavoittuvimmillaan". Tämä on yksi syy, miksi rakastan ystäviäni ja arvostan heitä ja tiedän, ettei minunkaan tarvitse esittää heidän seurassaan mitään erikoista, vaan voin olla oma itseni ja myös kotini voi olla minun näköiseni.


      • swwe
        Pienet on murheesi kirjoitti:

        :D Jos sinua häiritsee noin paljon tuttavaperheesi tavat, niin älä mene kylään. Kutsu vain heidät aina omaan kotiisi, niin ei tarvitse päivitellään heidän eletyn näköistä kotiaan.

        Itse arvostan enemmän sitä, että ystäväni uskaltavat kutsua minut kylään, vaikka koti ei ole viimeisenpäälle siivottu. Olen heille niin läheinen ja tärkeä, että he ovat valmiit näyttämään oman kotinsa "haavoittuvimmillaan". Tämä on yksi syy, miksi rakastan ystäviäni ja arvostan heitä ja tiedän, ettei minunkaan tarvitse esittää heidän seurassaan mitään erikoista, vaan voin olla oma itseni ja myös kotini voi olla minun näköiseni.

        olen samaa mieltä... ..näin lemmikki perheenä joudun imuroimaan joka toinen päivä.. ja jos vieras sattuu tulemaan ns."vääränä" päivänä niin ei varmasti koti puhtaalta näytä.. ..myös pesen lattiat kerran viikossa.. ..vaatteet ovat kaikki kaapeissa ja kaappien määrästä huolimatta ne ovat tupaten täynnä vaatteita yms.säilytettävää myös kengät.. ..naulakkoa ei etes eteiseen mahdu..joten vieras joutuu ne ns.ulkovaate/kenkä kaappiin ahtamaan.. ..asialle ei tosiaan mitään voi kun pieni asunto on tarkoitettu kahdelle henkilölle eikä sitä ole suunniteltu niin että lapsiperhe sopisi vaatteineen kyläilemään.. ..samasta syystä kun ei makuuhuoneessa ole kaappeja(köyhä opiskelija perhe)niin tytär säilyttää kylään tullessaan matkatavara kassiaan lattialla tai sängyllä ja juu näyttää sekaiselta..mutta tästä huolimatta meille ei ole terve tulleita toisen kodin arvostelijat vaan hyvät ystävät jotka eivät mieti sitä lojuuko tavaroita välistä vaikka missä.. ..vessakin siivotaan säännöllisesti..mutta ilmeisesti sinulla on tapana pölähtää vieraisille juuri siivouspäivää edellisenä päivänä..


      • Tapa-nuori
        swwe kirjoitti:

        olen samaa mieltä... ..näin lemmikki perheenä joudun imuroimaan joka toinen päivä.. ja jos vieras sattuu tulemaan ns."vääränä" päivänä niin ei varmasti koti puhtaalta näytä.. ..myös pesen lattiat kerran viikossa.. ..vaatteet ovat kaikki kaapeissa ja kaappien määrästä huolimatta ne ovat tupaten täynnä vaatteita yms.säilytettävää myös kengät.. ..naulakkoa ei etes eteiseen mahdu..joten vieras joutuu ne ns.ulkovaate/kenkä kaappiin ahtamaan.. ..asialle ei tosiaan mitään voi kun pieni asunto on tarkoitettu kahdelle henkilölle eikä sitä ole suunniteltu niin että lapsiperhe sopisi vaatteineen kyläilemään.. ..samasta syystä kun ei makuuhuoneessa ole kaappeja(köyhä opiskelija perhe)niin tytär säilyttää kylään tullessaan matkatavara kassiaan lattialla tai sängyllä ja juu näyttää sekaiselta..mutta tästä huolimatta meille ei ole terve tulleita toisen kodin arvostelijat vaan hyvät ystävät jotka eivät mieti sitä lojuuko tavaroita välistä vaikka missä.. ..vessakin siivotaan säännöllisesti..mutta ilmeisesti sinulla on tapana pölähtää vieraisille juuri siivouspäivää edellisenä päivänä..

        Ai, oliko tässä kyseessä alunperin siis pop-up -vierailu? Lue ja vastaa siihen mitä kysytään :)
        Minä olen nyt 19-vuotias ja mielestäni en ole arvotellut ihmisten elämistä oloissaan vaan sitä, että jos tulee KUTSU JUHLIIN, osaan odottaa että minua ODOTETAAN!
        Pitääkö tämän ikäisen opettaa muita? Onko minut kasvatettu väärin, jos toimin hyvien ja kohteliaiden tapojen mukaan?

        Voisin tietysti olla tuolla kaupungilla potkimassa niitä mummoja, mutta minusta enemminkin pitäisi heitä arvostaa. Ja kyllä, vaikken ole mummo, odotan samanlaista kohteliaisuutta myös itseäni kohtaan, jos joku minut kemuihin kutsuu. Sen verran kuitenkin poikkeuksena, että minulle riittää yleiset systeemit, mitkä kutsujen järjestämiseen tarvitaan.


      • 7+15
        kullan kallis kirjoitti:

        Minullakin saattaa käydä niin, että lempifarkut ovat toista viikkoa pyykissä, sillä olen tosi tarkka pyykinpesijä ja -lajittelija. Pesen vain täysiä koneellisia ja kerään väriltään ja pesulämpötiloiltaan sopivia vaatteita samaan koneelliseen.

        Joillain on vaatteet kulahtaneita ja tasaisen harmaita, kun kaikki pestään, väristä riippumatta, samassa koneellisessa. :(

        Kuulostaa kuitenkin aika tutulta tuo tyyli perheessä, jossa olit avustajana, sillä tunnen samalaisen entisen yrittäjäperheen. Äiti tahkosi yrityksellään rahaa ja muu perhe eli kuin pellossa, koska tämän perheen kantava voima eli äiti ei pystynyt kaikkeen repeämään. Kuulosti melkein siltä kuin olisit kirjoittanut juuri tuosta perheestä. :)

        No sinut oli varmaan palkattu avustajaksi juuri siksi, että hoidit nuo asiat, mihin vanhemmat eivät itse ehtineet. Toivottavasti hoidit työsi hyvin vai tuliko tuo eläintenpitokielto jo ennen sinun aikaasi?

        Jaa-a, minä asun yksinäni ja kyllä ne farkut siirtyät likaisten pinosta pesukoneen kautta puhtaina kaappiin alle kahdessa viikossa. Niiden kanssa pesen sukkia, trikoopaitoja ja puuvillaneuleita tai huppareita, mitä nyt käytänkään. Pesukone pyörii 3 kertaa viikossa (vähintään): 1 koneellinen mustia/tummia vaatteita (mukaan luettuna ne farkut), 1 koneellinen vaaleita vaatteita ja 1 koneellinen liinavaatteita/pyyhkeitä. Tuossa se viikon minimi yhden naisen taloudessa. Villa- ja kashmirneuleita, silkkipaitoja ja paria kuivapesua vaativaa juhlamekkoa lukuun ottamatta kaikissa vaatteissani on 40 asteen merkintä.
        Kannattaa katsoa pesumerkintä vaatteesta jo ennen sen ostamista - muuten tulee helposti sellaisia yksittäisiä kolmessakympissä pestäviä kuteita, joita joutuu pyörittämään nurkissa likaisina viikkotolkulla että saisi koneen edes puolilleen...

        Onkohan sulla liian iso pesukone, jos joudut makuuttamaan likapyykkiä puoli kuukautta? Hanki 3-4 kilon kone, niin saat koneen täyteen ja pyykit pestyä nopeammin.


      • ei ongelmani
        Pienet on murheesi kirjoitti:

        :D Jos sinua häiritsee noin paljon tuttavaperheesi tavat, niin älä mene kylään. Kutsu vain heidät aina omaan kotiisi, niin ei tarvitse päivitellään heidän eletyn näköistä kotiaan.

        Itse arvostan enemmän sitä, että ystäväni uskaltavat kutsua minut kylään, vaikka koti ei ole viimeisenpäälle siivottu. Olen heille niin läheinen ja tärkeä, että he ovat valmiit näyttämään oman kotinsa "haavoittuvimmillaan". Tämä on yksi syy, miksi rakastan ystäviäni ja arvostan heitä ja tiedän, ettei minunkaan tarvitse esittää heidän seurassaan mitään erikoista, vaan voin olla oma itseni ja myös kotini voi olla minun näköiseni.

        Tuo on totta. Itse monen lemmikin omistajana joudun miettimään, ketä voin kutsua kylään millloinkin. On ne, jotka voi tulla milloin vain ja ne, joita varten siivoan. Jälkimmäiseen porukkaan kuuluu yksi aika yksinäinen ihminen, joka olisi useammin tulossa, mutta en halua kutsua, kun tiedän, että mielessään jurputtaisi housunpersuuksiin tarttuneita koirankarvoja.


    • oma koti paras

      Tuossa kuvaamassani perheessä ei ole edes puhdasta. Miten siellä voisi lattioita imuroida ja luututa, kun tavaraa on joka puolella!

      Kaappien sisäpuolellekin olen nähnyt. Astioita on niin paljon, ettei ne mahdu kaikki kaappien sisäpuolelle. Perheen emäntä on itse sanonutkin, että sen vuoksi astioita (kin) on työtasoilla, kun ne eivät kaikki mahdu kaappiin.
      Itse en esimerkiksi säilyttäisi boolomaljaa laseineen ja kauhoineen työtasolla, vaan pakkaisin laatikkoon ja veisin vaikka vaattehuoneeseen, ellei muuta säilytyspaikkaa löytyisi. Boolomaljaa tarvitaan sentään aika harvoin, ja sen saa otettua kauempaakin esille silloin, kun sitä tarvii.

      Jos pyykit otetaan narulta ja vain sullotaan puhtaanpyykin koriin ja kipataan sitten sohvalle, niin eipä ole ihme, että vaatteet, pöäytäliinat ym. ovat rypyssä. Ja varsinkin, kun ne ovat tämän perheen kaapissa samalla lailla (olen nähnyt).

      En arvostele tätä huusholia mitenkään selän takana - olen sanonut suoraan (hienovaraisesti kuitenkin) emännälle tästä epäjärjestyksellisyydestä, mutta hän vain nauraa ja toteaa "meillä nyt on aina vaan tällästä".

      Minua hävettäisi, jos minun ja perheeni saamattomuuden vuoksi kotimme olisi tuollainen. Epäjärjestyksellisyys ja siivottomuus on vain tämän perheen saamattomuutta!!

      Jos kahvia tai kastiketta läikkyy lattialle, niin tässä perheessä sitä ei heti pyyhitä pois. Ja pölypallerot pyörivät nurkasta toiseen. Olkkarin hyllykössä on edelleen VHS-videofilmejä, joita on katsottu viimeksi n. 15 vuotta sitten. Ihan tosi!! Liekö heillä enää sellaista nauhuriakaan talossa, sitä en tiedä.

      Meilläkin on neljä nuorta, eikä siivoamminen ole heidänkään lempipuuhaa, mutta he ymmärtävät sen, että koti on "yhteinen yritys", jossa kaikkien on tehtävä oma osuutensa yleisen viihtyvyyden takaamiseksi.

      • oma koti paras

        Anteeksi painovirheet. (esim. boolomaljalla tarkoitan boolimaljaa).


      • kullan kallis
        oma koti paras kirjoitti:

        Anteeksi painovirheet. (esim. boolomaljalla tarkoitan boolimaljaa).

        Meilläkin on VHS-filmejä olohuoneen hyllyssä, mutta myös soitin niiden katsomiseen. Katsos, nykyään on vielä soittimia, joissa on dvd ja VHS-soitin samassa laitteessa.

        Jos joku yrittäisi viedä kirjahyllystämme Disneyn vanhat kokoillan elokuvat ja esim. ne nauhoitukset, jotka on kuvattu lasten kastejuhlissa tai häävideomme, kääk, niin turpiin tulisi.

        Miksi olet ottanut missioksi tämän perheen huushollin? Ole iloinen, kun itselläsi on asiat paremmin - vai onko?


      • Mrs Mallorca
        kullan kallis kirjoitti:

        Meilläkin on VHS-filmejä olohuoneen hyllyssä, mutta myös soitin niiden katsomiseen. Katsos, nykyään on vielä soittimia, joissa on dvd ja VHS-soitin samassa laitteessa.

        Jos joku yrittäisi viedä kirjahyllystämme Disneyn vanhat kokoillan elokuvat ja esim. ne nauhoitukset, jotka on kuvattu lasten kastejuhlissa tai häävideomme, kääk, niin turpiin tulisi.

        Miksi olet ottanut missioksi tämän perheen huushollin? Ole iloinen, kun itselläsi on asiat paremmin - vai onko?

        melko varmaa ON . Nyt oon maalannut ja tapetoinnut päivän, ei tästä ainakaan epäviihtyisämpi voi tulla.
        Joillekkin on ongelma perussiisteys, puistattaa ajatuskin.

        Kukin tekee tavallaan, mutta kannattaa joskus ottaa yhteyksiä siihen karmein kämppä kilpailuun, tai tilata mut hätiin


      • ongelmaton

        Tälläsellä sekasotku perheellä pitäis olla todella vähän tavaraa ,pitää hävittää että mahtuvat itse sekaan.Tällänen tavaran hamstraaminen pois niin eiköhän löydy paikkoja mitä siivota.


    • oma koti paras

      Toki minä tiedän, että on VHS-laitteita on vielä olemassa. Meilläkin on sellainen, mihin käy sekä VHS:t että DVD:t.

      Ymmärrän senkin, että näitä filmejä säästellään (meilläkin on näitä Disneyn VHS:iä), mutta kun niitä ei enää katsota, niin minä ainakin olen pakannut meidän omat laatikkoon ja varastoon. Turhaahan ne siinä hyllyssä ovat pölyä keräämässä!

      En ole ottanut tätä perhettä mitenkään missiokseni, mutta kun aihetta tämän otsikon alla käsiteltiin, niin päätin omalta osaltani kertoa tämän perheen "tarinan".

      En väitä, että meilläkään on huusholli aina tiptop, mutta en ikinä antaisi oman kotini mennä sellaiseen kaaokseen, että rojua olisi joka puolella.. Ensinnäkään en viihtyisi sellaisessa kodissa, missä on likaisata ja sotkuista, ja toiseksi en kehtaisi kutsua meille ketään koskaan. minua hävettäisi oma (ja perheeni) saamattomuus.

      Olen toisaan iloinen, että meillä on viihtyisä koti, ja voin vakuuttaa, että meillä asuu onnellisempi perhe kuin mitä tuo tuttavaperhe on.
      NO, se on taas juttu erikseen - ei siitä sen enempää nyt.

      • kullan kallis

        Olisikohan heillä pienet varastotilat ja nekin jo täynnä tavaraa?

        Meillä varastotilaa on enää ulkovarastossa ja sinne ei voi säätilanvaihtelujen armoille ihan mitä tahansa tavaraa viedä talteen. Tai toki voi, mutta vuoden kuluttua kyseiset kamat voi viedä sitten kaatopaikalle. :)

        Meillä onkin ollut tapana tehdä kerran vuodessa kunnon kaatopaikkakuorma, johon kerääntyy ihan kiitettävästi tavaraa. Myyn myös kaiken, mikä on käyttökelpoista, mutta jota emme itse tarvitse ja joilla ei ole "tunnearvoa".

        Aikaisemmin lahjoitin vaatteita Uffeen, mutta nykyään hekin joutuvat polttamaan lahjoitusvaatteita, niin että päätin alkaa leikkaamaan niistä matonkuteita. Silti en vielä ole saanut vaatehuonettamme tyhjiksi ja esim. yläkomeroissa on lastemme kalliit lelut ja kirjat (hyväkuntoisina niillä alkaa osalla olla myös keräilyarvoa, eikä pelkkää tunnearvoa).

        Nykyään yhä useampi tuntuu sairastavan hamstraustautia, sillä tunnen tälläisiä koteja, joihin ostetaan mitä tahansa tarpeetonta, kunhan saa halvalla, mutta mitään ei oikein raaskita heittää pois. Jopa rikki menneet tavarat lojuvat vuosikausia eteisen nurkissa. Itse olen tullut todella kriittiseksi, mitä ostan. Silti esim kirjoja tulee hankittua aivan liikaa, mutta ne on onneksi helppo myös myydä eteenpäin.

        Luulen, että jos alat liikaa neuvomaan perhettä, katkaiset välit heihin pysyvästi. Ehkä juuri jollain pienillä vihjeillä voisi saada muutosta aikaan. Useimmiten tälläisiin hamstrauskoteihin ei kutsuta enää edes vieraita ja jopa lasten pakolliset valmistujaiset pyritään jättää väliin, kun asukkaat kuitenkin jossain määrin tiedostavat, että heidän kotinsa ei enää vastaa ihan normiasumista. :)


    • oma koti paras

      Tämä perhe asuu omakotitalossa, ja tilaa on aivan "normaalisti" viisihenkiselle perheelle. On kaksi vaatehuonetta ja iso avovintti kaappeja ja hyllyköitä.

      Tämän perheen ongelma on se, että siellä ei kukaan tee mitään yleisen viihtyvyyden eteen. Mies on paljon kotona, mutta aika kuluu TV:n eri kanavia katsellessa. Rouva kuuluu moniin yhdistyksiin (mm. Marttakerhoon!!), ja liikkuu mielellään kodin ulkopuolella kuin hoitaa kotiaan.
      Tämä perheen emäntä ei häpeile pyytää vieraita, vaikka huusholli onkin aina sekaisin. Hän vain hymyillen toteaa, että meillä nyt on tällaista".

      Rouva on kova ostetlemaan uusia astioita (Arabiaa, Iittalaa Pentikiä, yms. laatutavaraa), mutta siltikään ei ole valmis heittämään esim. vanhoja osittain risoja laseja, mukeja ja lautasia pois, "koska niitä voi kuitenkin vielä käyttää".
      Nämä uudet kalliit astiat lojuvat sitten pitkin työtasoja...
      Samoin kauniit kynttilänjalat ja muut lasikoristeet ovat muiden "rojujen" peitossa, eivätkä näin ollen pääse oikeuksiinsa kauniina sisustustavarana.

      Tuntuu, että heillä on liian paljon "tunnearvoa" sisältävää tavaraa, joita ei voi heitttää pois edes silloin, kun se on osittain rikkinäistä.

      Minä en ole liiaksi "neuvonut" perhettä toimimaan tietyllä lailla, vaikka olenkin joskus sanonut oman mielipiteeni heidän epäjärjestyksestään. Olen jopa tarjoutunut auttamaan tavaroiden järjestämisessä (esim. ennen heidän nuorimman tyttärensä rippijuhlia), mutta rouva sanoo kylllä pärjäävänsä itse.

      No, jokainen elää omalla tavallaan...

      • kullan kallis

        Tuo mattakerho selittikin jo kaiken. Nämä martathan ovat ainakin nykypäivänä usein sellaisia uusavuttomia wannabee-ihmisiä. Surkein kokki, jonka tunnen on martoissa joku neuvoja. :P


    • kaamee kämppä

      On pöyristyttävää huomata, että ihminen, joka pukeutuu siististi ja on muutenkin huoliteltu ja fiksun oloinen, saattaa asua aivan järjettömän sekamelskan keskellä.

      Minun suhteeni erääseen työkaveriini muuttui täysin, kun tämänkaltainen totuus paljastui. Ei ihmisestä aina näe päälle päin, millainen hän on, vaikka minä luulin tunteneeni hänet hyvin?!?!

      Nämä edellisten kirjoitusten kaltaiset tyypit ovat asia erikseen, heitä ei näytä haittaavan sekasotku. Mutta tämän työkaverini "kaksinaamaisuus" tuli täytenä yllätyksenä. Hän on sentään yksinään asuva 35-vuotias nainen.

    • Voi näitä tapoja

      Hamsterikoteja on ollut ennenkin ja silloin oli useinmiten kyseessä alkoholisoituneet vanhemmat, sairaus tai liian pieni koti. Nykyisin on todella monella sotkuun syynä välinpitämättömyys. Mitä sitä pölynimuria turhaan siivouskomeroon laittamaan kun viikon päästä taas tarvitaan. Pyykit kuivataan olohuoneessa, vaikka kylpyhuoneessa olisi tilaa, olohuone kun on lähempänä makuuhuoneen komeroita. Mutta harvoin ne vaatteet sinne komeroon asti menevät, puetaan suoraan olohuoneen sohvalta päälle. Varsinkin kun komerot pursuavat vanhoja vaatteita ja kaikenmaailman turhakkeita.

      Hyvät tavat kotona oppineena kauhistelen tätä menoa. Kun tuollaisten perheiden jäsenet tulevat kyläilemään, jättävät he vaatteet ja kengät eteisen lattialle, vaikka on sanottu, että komerossa on tilaa ("ei mua haittaa") kommentoidaan. Samaan lauluun kuuluu retkuissa juhliin tuleminen, tukkaa ei kammata, kakarat saa riehua ilman rajoja, pöydästä otetaan ennen ruokailua, veistä ei kai olla koskaan nähty saatikka sitten ruokaliinaa. Jos on useita ruokalajeja, ihmetellään mihin tarvitaan niin monta ruokailuvälinettä, skoolata ei osata, kiitosta ei kuulu ruokailun jälkeen, ruokapöydästä noustaa omia aikojaan. Seurustelu on isäntäväen yksinpuhelua, vieraat kun vastailevat (varsinkin lapset) " no, ei mitään, emmä tiiä, kai se on, jne" sohvalla retkottaen ja lehtiä selaten.
      Onneksi näitä perheitä ei toista kertaa tarvitse kutsua, eikä heidänkään luo mennä. Onneksi voi vieraansa valita, pakkosukulaisuusvierailutkin ovat mennyttä elämää.

      Hyvät tavat ovat katoamassa. ja on turha ihmetellä, jos jotkut nuoret eivät saa töitä tai etene uralla, jos ainoa vaatekerta on verkkarit, T-paita, huppari ja lenkkarit. Jos töihin pääsee, niin ilman tapoja ja keskustelutaitoa ei pitkälle pötkitä. Maailma kutistuu ja vaatii todella monenlaista muuntautumiskykyä. Mitä sivistyneemmät tavat on saanut, sitä helpompaa on liikkua syvillä vesillä.

      Joku sanoi ettei koulun kuulu opettaa, mutta miten nämä opettamattomat lapset sitten opettavat omiaan? Tilanne vaan pahenee, kun alkaa olla normaalia asua sikolätissä. Sotkuinen koti ja "pa..n" vessa kertoo sivistymättömyydestä. Boheemi koti ei ole sama asia, vaikka moni niin luuleekin.

      Onneksi itse opetin lapsilleni niin tavat kuin kotihommat, siellä he nyt maailmalla porskuttavat ja kiittävät kotikasvatusta ollessaan milloin minkäkin maan edustajien kanssa tekemisissä. Ei tarvitse jännittää, millä ruokailuvälineellä syödään tai miten keskustellaan "tyhjänpäiväisiä". Eikä verkkareissa olla kuin kuntoillessa.

    • uksritlintu

      Voi että! Kyllä Käytöksen kultaiset kirjat pitäisi olla joka huushollissa.
      Niin purittaaniselta, vanhanaikaiselta ja skeidalta kuin se tuntuukin, mutta vierashan (varsinkin nainen) voi noin yllättävässä tilanteessa ojentaa takkinsa isännälle johonkin sijoitettavaksi. Voisi oppi mennä perille, kun ei sitä yksinkertaisintakaan maalaisjärkeä ole suotu! Ja sitten pois lähtiessäsi ei vieras rupea kouhottamaan ympäriinsä palttoonsa perässä, vaan odottaa kauniisti silmät säihkyen että isäntä ojentaa takin hänelle tai peräti auttaa sen päälle. Sekin on taitolaji se.

    • Voi näitä tapoja

      Tähän samaan aiheeseen liittyy myös "yllätysvierailut". Ennen vanhaan oli normaalia piipahtaa ohimennessä tai vasiten naapurissa tai sukulaisissa. Enää se ei onnistu, kun ei olla koko päivää kotinurkissa työnteossa. Yksityisaika on kortilla, joten vieraatkin kutsutaan erikseen.

      Mutta on näitä tulijoita edelleen. Tuntuu että varsinkin nuorisolle on aivan normaalia ilmaantua oven taakse tai soittaa sadan metrin päästä, että tultaisiin piipahtamaan. Ei edes kysytä sopiiko.

      Kun on sitten kutsuttu, tullaan muina miehinä ennen aikojaan, vaikka isäntäväki on vielä viimeistelypuuhissa puolipukeissa. Tai ilmoittavat puolen tunnin odottelun jälkeen, että tullaan noin tunnin kuluttua, milloin minkäkin tekosyyn perusteella. Kun sitten harmittelen omaa keskeneräisyyttäni tai kuivahtaneita ruokia, totevat tähänkin tuon kuuluisan "ei meitä haittaa"-lauseen. Perskule, kyllä minua sieppaa se, ettei minun valmistelujani kunnioiteta edes sen toisen kuuluisan lauseen mukaisesti, "talo elää tavllaan, vieras tulee ajallaan". Vai onko tuo ajallaan käsitetty "vieraan halun mukaisesti" mukaan.

    • Potkittu

      Meillä on tuttava/sukulaispiirissä niitä, jotka eivät koskaan voi tulla silloin kun kutsut on vaan he ilmoittavat tulevansa vasta sinä ja sinä päivänä.

      Tää jos mikä on ärsyttävää! Ihan niin kuin tykkäisin järjestellä juhlia kullekin erikseen. Taas saa mennä kauppaa ostamaan uudet pöperöt, koska vanhoja ei enää voi tarjota tai sitten ovat jo loppuneet.

      Ja tämä on miltei joka kerta sama juttu eräiden kanssa.

      Vaan annas olla! Kehtaisinko itse tehdä noin? En eikä vastapuolelle edes varmaan sopisi. Kyllä jotkut voi olla niin täydellisen itsekkäitä....

      • hjukbnjmk,löghj

        Ei tällaisille mitään järkätä, ei heitä kaivata ylipäänsäkään. Siis jos eivät pysty tulemaan kutsupäivänä.

        Tottakai voi olla esteitä ja eihän se mitään, mutta huh huh luulolle, että tässä nyt alettaisiin pitämään yksityisvastaanottoa esim. frouvalle ja kersoilleen,


    • rasittavaa

      Meillä on myös pari tuttavapariskuntaa, joille käy harvoin "se oikea" päivä" tulla vierailulle.

      Kun he sitten ovat kertoneensa joskus muulloin, olen sanonut, että tarjoilu ei ole sitten enää sama kuin "oikeana päivänä", mutta ainahan sitä nyt kahvit keitetään ja jotain tarjotaan.
      Tämä ihan sen vuoksi, että minä en jaksa stressata aina samojen tyyppien konahteluista.
      Jos ei "oikea päivä" sovi, niin myöhemmin tarjotaan sitä, mitä sattuu olemaan.
      Jos se ei kelpaa, on paras olla tulematta ollenkaan!

      • Voi näitä tapoja

        Minä en järjestä kuin ne yhdet kutsut kustakin aiheesta. Jos silloin ei sovi, niin seuraava kutsu lähetetään, kun on uusi aihe. Hyvin yksinkertaista. Kyllä rupee aika monelle sopimaan, jos kokevat etteivät olekaan niin tärkeitä, että ihan omat bileet pitää järjestää.

        Itse en ikinä kehtaisi ehdottaa muuta päivää, jos minulle ei sovi "virallinen" päivä. Silloin pahoittelen ja toivotan onnea tilaisuudelle. Jos on tosi tärkeät pippalot, saatan lähettää kukkaset tai jopa lahjan.

        Enkä myöskään pahoita mieltäni niiden kutsujien mökötyksestä, jotka muutamaa päivää ennen kutsuvat eikä minulle sovi. Kyllä tänä päivänä on asiallista kutsua hyvissä ajoin, se on myös vieraiden kunnioitamista.


      • Vieraat ajallaan
        Voi näitä tapoja kirjoitti:

        Minä en järjestä kuin ne yhdet kutsut kustakin aiheesta. Jos silloin ei sovi, niin seuraava kutsu lähetetään, kun on uusi aihe. Hyvin yksinkertaista. Kyllä rupee aika monelle sopimaan, jos kokevat etteivät olekaan niin tärkeitä, että ihan omat bileet pitää järjestää.

        Itse en ikinä kehtaisi ehdottaa muuta päivää, jos minulle ei sovi "virallinen" päivä. Silloin pahoittelen ja toivotan onnea tilaisuudelle. Jos on tosi tärkeät pippalot, saatan lähettää kukkaset tai jopa lahjan.

        Enkä myöskään pahoita mieltäni niiden kutsujien mökötyksestä, jotka muutamaa päivää ennen kutsuvat eikä minulle sovi. Kyllä tänä päivänä on asiallista kutsua hyvissä ajoin, se on myös vieraiden kunnioitamista.

        Minullakin on vieraita, jotka eivät koskaan tule kutsuttuna aikana, vaan ilmoittavat tulevansa joko päivää aikaisemmin tai päivää myöhemmin.

        Kerran tein niin, että olin itse poissa paikalta perustellun syyn vuoksi, kun vieraani jälleen kerran tulivat päivää etuajassa.

        Olivat he toki saaneet kahvit, tosin ilman seitsemän sortin tarjoilua, vaikka emäntä puuttuikin.


    • Tiedän mistä puhun.

      Oletko ottanut huomioon että tuttavaperheesi ei välttämättä jaksa siivota, koska heillä saattaa olla oikeita ongelmia. Joku heidän perheestään voi olla vaikkapa sairas. Kuten jo aiemmassa kommentissasi sanoit onneksi olet onnellisempi kuin tuttava perheesi. Ehkä olet oikeassa, ehkä et, mutta ota huomioon että jos ihmiset eivät jaksa piettää kotiaan puhtaana, he eivät välttämättä ole laiskojal. Heidän voimavaransa ovat vain loppu eivätkä jaksa välittää, tai sitten välittävät mutta eivät yksinkertaisesti jaksa siivota, ei siksi että olisivat laiskoja vaan heillä voi olla oikeita ongelmia. Jos olet tuttavaperheesi kanssa todella läheinen, niin silloin käyttäydy sen mukaisesti. Älä ota heidän ulkoista puolta esiin, vaan ajattele mitä heidän sisällään, sydämessään on. Oikeat ystävät välittävät siitä minkälainen ihminen on, eivätkä siitä onko puhdas koti.

    • oma koti paras

      Jos "Tiedän mistä puhun" -nimimerkin kirjoitus oli tarkoitettu minulle, niin todellakin tiedän, että vanhemmat eivät vain välitä niin paljoa kodin puhtaudesta, että siivoaisivat. Olen tuntenut äidin tosi nuoresta lähtien, ja hän oli samanlainen "sottapytty" omien vanhempiensa luona asuessaankin, eikä hänen vanhempansakaan (varsinkaan äiti) ollut mikään siivousintoilija.
      Niin ne vain opit (siivous- ja muutkin opit ja tavat)) kulkeutuvat jo lapsuuden kodista.

      Tämä tuttavaperheen rouva on kyllä ihan mukava ja ulkopuolisten silmissä hyvinkin auttavainen ja toimelias, mutta hänen puheensa ja käyttäytymisensä eivät kuiotenkaan ole sitä, mitä hän esittää.

      Jotenkin tuntuu, että vaikka hän tietää, ja myöntää kotinsa olevan täyskaaoksessa, silti hän ei tee mitään asian eteen. Keräilee kyllä kauniita tavaroita ympärilleen, mutta niille ei vain ole mitään apikkaa kodissaan. Kalliita tavaroita vain täytyy olla, koska "kaikilla muillakin on". Ja nhan se mukavaa kertoa työkavereille, kjuinka on taas ostanut uuden erivärisen Mariskoolin ja pinon muumimukeja ... tulee kai jotenkin äveriäämpi ja arvostetumpi olo - mene ja tiedä.

    • xxx

      Itse pyrin siihen että kolmesta koirasta ja suttuisesta isännästä huolimatta sisäänkäynti on siisti ja oven pielessä kukkia, henkarit vieraitten vaatteille.. omat ylimääräiset takit ovat vaatekomerossa. Ulkomailla en ole törmännyt moiseen ongelmaan vielä koskaan..

    • Hesa-Esa

      Minäkin olen käynyt kyläpaikoissa, joissa ei löydy takille paikkaa. Olen käynyt myös sotkuisissa kyläpaikoissa; sellaiseen minut on joskus jopa kutsuttu syömään. Inhotti!

    • Tapa-nuori

      Kukapa meistä ei olisi välillä väsynyt, jopa niin että se voidaan luokitella ICD-koodein, mutta kyllä se naulakko pitää olla siinä kunnossa, että vieraiden vaatteet mahtuvat. Edes diagnosoitu väsymys ei ole syy siihen, ettei osaa ottaa vieraita huomioon, kun kerran jaksaa järjestää juhlat.

    • oma koti paras

      Totta! Jos ei osata järjestää edes naulakkoon tilaa kutsuttujen vieariden vaatteille, niin epäilyttää koko juhlien organisoinnin onnistuminen.

      Jos jaksaa järkätä kutsut, niin sitten on jaksettava siivota huusholli sellaiseen kuntoon, että siellä vieraat viihtyvät.
      Sehän se on on edellytys juhlien onnistumiselle!

    • antaa köyhän vaikutelman jos ei ole eteisessä paljon vaatteita,mielellään minkkiturkkeja,eipä toi maailmaa kaada jos takin joutuu ahtaaseen väliin tunkee

      • Tapa-nuori

        Tottavie sen voi ahtaaseen väliin tunkea, mutta jos ei mahdu, niin minun mielestäni ollaan kyllä unohdettu jotain.


    • vieraat kunniaan

      Mielestäni isäntien ja emäntien pitää ottaa vieraiden takit vastaan ja laittaa henkariin/naulakkoon. On omituista, että vieraan pitäisi alkaa itse etsiä paikka takilleen. Vähän sama, jos kahvikuppeja ei olisi katettu pöytään vaan jokainen hakisi itse keittiön kaapista.

      • moneksi meitä

        Hei, tuotakin tapahtuu. Pannu sivupöydällä ja vierasta kehotetaan ottamaan muki ja kahvia. :)


    • Apua!!

      Varsinkin rennommissa juhlissa on mielestäni ihan OK, että vieraat laittavat itse takkinsa naulakkoon, JOS siellä on tilaa, mihin laittaa ne.
      Mutta jos ns. naulakko on esim. ovellisessa kaapissa, on kohteliasta, että talonisäntä laittaa takit kaappiin, ettei vieraan tarvitse omin päin availla isäntäväen kaappeja, ja etsiä "sitä oikeaa" paikkaa takilleen.

      Jos naulakko on täynnä vaatteita, eikä isäntäväki näin ollen ole viitsinyt nähdä vaivaa raivatakseen tilaa vieraidensa ulkovaatteille, olisi vähinbtäänkin okohteliasta, että talon isäntä tosiaan itse laittaisi vieraiden takit ... jonnekin (mihin sa ne mahtumaan).

    • Minua taas

      inhottaa vieraat, jotka eivät osaa laittaa kenkiään kenkätelineeseen.
      Varsinkin kaverisynttäreillä suurin osa lapsista potkaisee kengät mihin sattuu ja toiset kävelevät niiden kenkien päällä. Ihmetyttää myös, että minkään päälle yleensä kävellään eli kotikasvatus näkyy hyvin myös tässä asiassa.
      Ilmeisesti nämä lapset ovat tottuneet siihen, että lattiat ovat täynnä tavaraa eikä ole muuta mahdollisuutta kuin kävellä niiden päällä.

      • Kirppu

        Tulipa surullinen olo näistä viesteistä. Meillä on useimmiten epäjärjestystä kotona (myös omaa sotkuani), joskus jopa tahraista. Pikasiivon yritän tehdä, jos tiedän jonkun olevan tulossa, mutta aika saattaa loppua kesken ja kaikkea ei huomaa. En kyllä ilkeä ketään enää kylään kutsua. Odotettavissa näköjään haukkumaviestejä keskustelupalstoille.

        Olen aina ollut hyvän kasvatuksen ja käytöksen puolustaja ja kannattaja, mutta kaikesta kasvatuksesta huolimatta omat poikani heittelevät kamansa ympäri kämppää, enkä jaksa olla 24/7 nalkuttava poliisi. Eihän täällä enää muuta ehtisi tehdä. Ja tiedän heidän heittelevan kenkänsä myös vieraille mennessään. Onpa kurjaa, että he sillä pahoittavat jonkun mielen ja kasvatukseni luokitellaan huonoiksi. Ja niinpä vaan naapurin pojatkin heittelevät omansa meille tullessaan. Erona näihin täydellisiin äiteihin minä kiinnitänkin huomion niihin kenkiin, jotka on osattu laittaa nätisti ja ihailen sitä. Ja näitä poikia on harvemmassa. Yllättyisitte omien poikienne toiminnasta.

        Ja mitenkäs nämä lapsikullat, jotka kyllä käyttäytyvät aikusten silmissä ja ovat myös siistejä, mutta kun silmä vältää ovat erittäin ilkeitä ystävilleen ja käyvät jopa käsiksi. Siinä sitä oikein hyvää kasvatusta.

        Myöskin miheni viittaa kintaalla monellekin asialle, vaikka on olevinaan niin hyvän käytöksen esimerkki ja odottaa sellaista muilta. Ei sellaista jaksa vuodesta toiseen "vastustaa".

        Minulle oman tai ystäväni kodin siisteys on toisarvoista. Juhlat ovat sitten erikseen.


      • Se koira älähtää ...
        Kirppu kirjoitti:

        Tulipa surullinen olo näistä viesteistä. Meillä on useimmiten epäjärjestystä kotona (myös omaa sotkuani), joskus jopa tahraista. Pikasiivon yritän tehdä, jos tiedän jonkun olevan tulossa, mutta aika saattaa loppua kesken ja kaikkea ei huomaa. En kyllä ilkeä ketään enää kylään kutsua. Odotettavissa näköjään haukkumaviestejä keskustelupalstoille.

        Olen aina ollut hyvän kasvatuksen ja käytöksen puolustaja ja kannattaja, mutta kaikesta kasvatuksesta huolimatta omat poikani heittelevät kamansa ympäri kämppää, enkä jaksa olla 24/7 nalkuttava poliisi. Eihän täällä enää muuta ehtisi tehdä. Ja tiedän heidän heittelevan kenkänsä myös vieraille mennessään. Onpa kurjaa, että he sillä pahoittavat jonkun mielen ja kasvatukseni luokitellaan huonoiksi. Ja niinpä vaan naapurin pojatkin heittelevät omansa meille tullessaan. Erona näihin täydellisiin äiteihin minä kiinnitänkin huomion niihin kenkiin, jotka on osattu laittaa nätisti ja ihailen sitä. Ja näitä poikia on harvemmassa. Yllättyisitte omien poikienne toiminnasta.

        Ja mitenkäs nämä lapsikullat, jotka kyllä käyttäytyvät aikusten silmissä ja ovat myös siistejä, mutta kun silmä vältää ovat erittäin ilkeitä ystävilleen ja käyvät jopa käsiksi. Siinä sitä oikein hyvää kasvatusta.

        Myöskin miheni viittaa kintaalla monellekin asialle, vaikka on olevinaan niin hyvän käytöksen esimerkki ja odottaa sellaista muilta. Ei sellaista jaksa vuodesta toiseen "vastustaa".

        Minulle oman tai ystäväni kodin siisteys on toisarvoista. Juhlat ovat sitten erikseen.

        Sinäkin pahoitit mielesi siitä, että mahdollisesti sinun poikasi heittelemistä kengistä jonkun muun mielei pahoittuu!

        Ja vaikka teilläkin on joskus sotkuista jatahraista, etä varmaan iltikään haluaisi savisten kenkien jättämiä jälkiä eteisesi seinään??? Eikä mielenpahoittaminen ole tässä tapauksessa ihan oikeutettua?

        Voitko muka väittää, ettet itse kyläillessäsi kiinnitä huomiota kodin yleis-ilmeeseen???

        On toki luonnollista, että koti on joskus vähän hujanhajan, mutta yles ilme voi silti olla siisti.

        Lapset ja nuoret eivät yleensä opi ns. ikäviä asioita" muuten kuin jankuttamalla.
        Ja koska he eivät tykkää jatkuvasta jankuttamisesta, niin oppi alkaa pikku hiljaa mennä perille, kun vaan jaksaa jankata.

        En ollenkaan väitä, että meidänkään teini-ikäiset käyttäytyvät siisvosti kylässä, tai että he aina laittaisivat kengät nätisti naulakon alle, mutta ainakin näin he tekevät kotona.

        Lapset katsovat mallia vanhemmistaan jo hyvin pieninä, joten tässä on tosiaan nyt peiliinkatsomisen paikka !


      • Kirppu
        Se koira älähtää ... kirjoitti:

        Sinäkin pahoitit mielesi siitä, että mahdollisesti sinun poikasi heittelemistä kengistä jonkun muun mielei pahoittuu!

        Ja vaikka teilläkin on joskus sotkuista jatahraista, etä varmaan iltikään haluaisi savisten kenkien jättämiä jälkiä eteisesi seinään??? Eikä mielenpahoittaminen ole tässä tapauksessa ihan oikeutettua?

        Voitko muka väittää, ettet itse kyläillessäsi kiinnitä huomiota kodin yleis-ilmeeseen???

        On toki luonnollista, että koti on joskus vähän hujanhajan, mutta yles ilme voi silti olla siisti.

        Lapset ja nuoret eivät yleensä opi ns. ikäviä asioita" muuten kuin jankuttamalla.
        Ja koska he eivät tykkää jatkuvasta jankuttamisesta, niin oppi alkaa pikku hiljaa mennä perille, kun vaan jaksaa jankata.

        En ollenkaan väitä, että meidänkään teini-ikäiset käyttäytyvät siisvosti kylässä, tai että he aina laittaisivat kengät nätisti naulakon alle, mutta ainakin näin he tekevät kotona.

        Lapset katsovat mallia vanhemmistaan jo hyvin pieninä, joten tässä on tosiaan nyt peiliinkatsomisen paikka !

        Niin, tarkoitinkin, että minusta poikieni pitäisi osata käyttäytä ja laittaa ne kenkänsä nätisti. Ja toki emännän mielipaha on oikeutettua! Enkä tarkoittanut, että lasteni täytyisi saada käyttäytyä miten vaan ja muiden pitäisi se hyväksyä.

        Haluaisin kuitenkin hieman ymmärrystä sille, että kun itse menee vierailulle, niin kaikki ei välttämättä ole tip top. Kuten joku aiemmin ketjussa kirjoitti "en alkaisi arvostelemaan, koska taustalla voi olla monenlaista muuttujaa."

        Ja kaikille lapsille ei mikään mene jakeluun, vaikka jankuttaisi äänensä käheäksi. Meille on syntynyt sellainen poika, joka ei osaa ajatella niin pitkälle, että jos ei tykkää jankuttamisesta, niin on keinoja välttää se toimimalla tietyllä tavalla etukäteen.... Ja ikää on jo niin paljon, että tuota voisi edelyttää.


      • Tanssarin iskä

        Hyvä esimerkki: Tanssikoulu, jonka ulko-ovessa lukee: "Laitathan kenkäsi hyllylle". Mennään lapsen kanssa tunnille, ja koko eteinen on täynnä kenkiä! Ja suurimman osan näistä lapsistä vie sinne paikanpäälle aikuiset. Mitä tästä siis voi päätellä?

        Siinähän sitten tarvotaan lopulta sukkinemme loskasvellissä ja lätäköissä. Kiitos aikuiset siitä, että opetatte lapsianne olemaan noteeraamatta!


      • Minua taas
        Kirppu kirjoitti:

        Tulipa surullinen olo näistä viesteistä. Meillä on useimmiten epäjärjestystä kotona (myös omaa sotkuani), joskus jopa tahraista. Pikasiivon yritän tehdä, jos tiedän jonkun olevan tulossa, mutta aika saattaa loppua kesken ja kaikkea ei huomaa. En kyllä ilkeä ketään enää kylään kutsua. Odotettavissa näköjään haukkumaviestejä keskustelupalstoille.

        Olen aina ollut hyvän kasvatuksen ja käytöksen puolustaja ja kannattaja, mutta kaikesta kasvatuksesta huolimatta omat poikani heittelevät kamansa ympäri kämppää, enkä jaksa olla 24/7 nalkuttava poliisi. Eihän täällä enää muuta ehtisi tehdä. Ja tiedän heidän heittelevan kenkänsä myös vieraille mennessään. Onpa kurjaa, että he sillä pahoittavat jonkun mielen ja kasvatukseni luokitellaan huonoiksi. Ja niinpä vaan naapurin pojatkin heittelevät omansa meille tullessaan. Erona näihin täydellisiin äiteihin minä kiinnitänkin huomion niihin kenkiin, jotka on osattu laittaa nätisti ja ihailen sitä. Ja näitä poikia on harvemmassa. Yllättyisitte omien poikienne toiminnasta.

        Ja mitenkäs nämä lapsikullat, jotka kyllä käyttäytyvät aikusten silmissä ja ovat myös siistejä, mutta kun silmä vältää ovat erittäin ilkeitä ystävilleen ja käyvät jopa käsiksi. Siinä sitä oikein hyvää kasvatusta.

        Myöskin miheni viittaa kintaalla monellekin asialle, vaikka on olevinaan niin hyvän käytöksen esimerkki ja odottaa sellaista muilta. Ei sellaista jaksa vuodesta toiseen "vastustaa".

        Minulle oman tai ystäväni kodin siisteys on toisarvoista. Juhlat ovat sitten erikseen.

        Kirjoitin aiemmin "Varsinkin kaverisynttäreillä..." eli tarkoitinkin, että talossa on kutsut ja vieraita odotellaan.

        Kyllä meilläkin useimmiten sekaista on! Täytyy myöntää, että siistimpääkin saisi olla. Meillä on 6 lasta ja jo pelkkä pyykkirumba on ihan päivittäistä eli kone (8kg) pyykkää päivittäin.
        Lasten harrastukset syövät helposti lähes koko illan kuljetuksineen, joten kyllähän se on siivous joka jää tuolloin sijalle 2.

        Palaan vielä tuohon kenkäjuttuun. Meillä on pienehkö eteinen ja kengät on ehdottomasti laitettava paikoilleen. Jos kaikilla olisi siellä 2 paria kenkiä hujan hajan niin lattia olisi täynnä yli kolmestakymmenestä kengästä...

        Silloin kun kutsun vieraita niin talo on tiptop.
        En kuitenkaan itse katsele kyläpaikoissa, että kuinka siistiä siellä on.
        Toki jos ihan likaista on niin eihän se kivalta tunnu.

        Eli kyllä ne sinun poikasi kengät mahtuvat meillä arkena olemaan eteisen lattiallakin, eivätkä ne siinä minua silloin haittaa!


      • katse peiliin!!
        Tanssarin iskä kirjoitti:

        Hyvä esimerkki: Tanssikoulu, jonka ulko-ovessa lukee: "Laitathan kenkäsi hyllylle". Mennään lapsen kanssa tunnille, ja koko eteinen on täynnä kenkiä! Ja suurimman osan näistä lapsistä vie sinne paikanpäälle aikuiset. Mitä tästä siis voi päätellä?

        Siinähän sitten tarvotaan lopulta sukkinemme loskasvellissä ja lätäköissä. Kiitos aikuiset siitä, että opetatte lapsianne olemaan noteeraamatta!

        Totta tämäkin. Kuinka lapset voisivat oppia noudattamaan sääntöjä, kun vanhemmatkaan eivät piittää niistä!

        Kyllä siisteyskasvatus lähtee kotoa, kuten täällä joku jo mainitsikin.

        Vanhemapien välinpitämättömyys näkyy monessa muussakin asiassa kuin siisteydessä. Esimerkiksi alkoholin ja tupakan välittämisessä lapsille/alaikäisille, mutta siitä keskustellaan sitten jossakin muussa kuin tässä ketjussa.


    • Järjestyksen ihminen

      Olen tehnyt saman havainnon. Meillä on neljä teini-ikäistä poikaa, ja meillä käy heidän kavereitaan aika tiuhaan tahtiin.

      Osa laittaa kenkänsä siististi naulakon alla olevan maton päälle, missä omatkin arkikenkämme ovat., toiset jättävät ne jo tuulikaappiin. Osa potkaisee kengät jaloistaan pitkin seinää tai jättävät ne paljaan lattian päälle suoraan oven eteen.

      Sama epäjärjestys on monien takkien ripustamisessa; osa laittaa naulakkoon (ei kukaan henkariin!), osa heittää takkinsa yläkertaan menevien rappujen alapäähän (poikien huoneet ovat yläkerrassa). Osa menee takit päällä yläkertaan.

      • kuten milloinkin

        Kokemuksia vähän toisensuuntasia...Meillä on arkena lattia välillä oikeesti likainen johtuen rapaa kantavista koirista. Varsinkin loska-aikaan.
        Siivota sais ihan joka ikinen päivä ja ilta. Oon varannut vieraille sisätossuja ja välillä sanonut jopa ettei tarvitse riisua kenkiä jos
        ne nyt ei ole hurrrjan rapaset. Voi piipahtaa keittiössä kahveella
        ihan silleenkin (isommat juhlat juttu erikseen, sitten viedään koirat kokonaan pois)
        Ihmiset yleensä hämmentyy ja jää oven pieleen keikkumaan vaikka selitän kyllä että meillä saattaa likaantua sukat.
        Vieraan takin otan yleensä itse ja laitan henkariin, tai jos kyse on vaan
        lyhyestä vierailusta niin käy sekin että se on kahvipöydän tuolin selkänojalla.


    • Oma tupa, oma lupa

      Jokaisella on oikeus elää sellaista elämää kuin haluaa. Koti on rentoutumispaikka ja hysä sellaisena kuin sen asukkaat siellä viihtyvät. Ei ole itseisarvo stressaten puunata ja laittaa. Onko näillä henkilöillä kentien näyttämisen halua, jotta vieraan tullessa on mahdollisimman fiiniä? Hyvä jos uskaltaa soffalle istahtaa, ettei mene soffatyynyt ryttyyn. Oma koti kullan kallis, meille jokaisella!

      • Tapanuori

        Kukas tässä on väittänyt, ettei kotina saa asua miten tykkää? Kyse on hyvistä tavoista, joihin liittyy juhlien kyseessä ollen myös vieraan huomioiminen. Se, ettet viitsi sen vertaa vaivaa nähdä että vieraasi saisi edes takin henkariin (kuten vanhemmat ihmiset haluavat) tai narikkaan, tarkoittaa nimenomaa sitä, että koko juhlat ovat sinulle joku hemmetin pakkopulla tai sitten haluat vain lahjat. Osuinko oikeaan???


      • djdjdj djdjd djdjjd
        Tapanuori kirjoitti:

        Kukas tässä on väittänyt, ettei kotina saa asua miten tykkää? Kyse on hyvistä tavoista, joihin liittyy juhlien kyseessä ollen myös vieraan huomioiminen. Se, ettet viitsi sen vertaa vaivaa nähdä että vieraasi saisi edes takin henkariin (kuten vanhemmat ihmiset haluavat) tai narikkaan, tarkoittaa nimenomaa sitä, että koko juhlat ovat sinulle joku hemmetin pakkopulla tai sitten haluat vain lahjat. Osuinko oikeaan???

        Tylysanainen on tämä "tapanuori". Tylyys on huonoa käytöstä.


    • viihtyisää?

      On vain niin h..lvetin vaikeaa kuvitella, että ns. normaali ihminen viihtyisi lian, epäjärjestyksen ja suoraan sanoen pas...n seassa!

      Monet varmaan asuvat näin, mutta eri asia on, viihtyvätkö he!

      • Kullan kallis

        Ai että jos vieraan takki ei mahdu naulakkoon, niin silloin isäntäväki asuu "lian, epäjärjestyksen ja suoraan sanoen pas...n seassa"? Juupa juu.

        No meillä on aivan huippusiistiä. Olen tänäänkin puunannut paikkoja, kun olen ollut yksin kotona, eikä ole ollut muuta tekemistä. En tykkää esim. maata auringossa.

        Vaan kyllä tuo naulakko on ihan pirun täynnä takkeja. Mie roippaan ne saunan lauteille, kun meille änkee vieraita kylään. Niinpä me sitten täytetään kaikkien niuhottajien kriteerit. :D


    • viihtyisää?

      En ole missään vaiheessa väittänyt, että "jos vieraan takki ei mahdu naulakkoon, niin silloin isäntäväki asuu lian, epäjärjestyksen ja suoraan sanoen pas...n seassa".

      Minä en siivoa vain sen takia, että kotimme näyttäisi vieraiden silmissä hyvältä.
      Minä siivoan siksi, etten yksinkertaisesti viihdy likaisessa, sotkuisessa kodissa.

      Jos talossa ei ole kaappitilaa takeille ja kengille, niin vieraiden tullessa on ihan kätevää roipata takit sinne saunan lauteille. Siellähän ne eivät ole tiellä, elleivät vieraat ole tulleet saunomaan;)

    • Camel

      Riippuu meeneekö kylää tuttujen vai tuntemattomien luokse. Jos on tuttuja, ei kaiken täydy olla tip top. Mutta jos kyseessä on tuntemattomampi henkilö/perhe, niin olettaisi ettö siellä olis panostettu ensivaikutelmaan.

      Itse kun käyttäytyy hyvin, niin on aivan sama minkälainen kyläpaikka on, muita ihmisiä ei voi muuttaa, mutta itseään voi. Kaikki eläkööt tavallaan, mitä se
      mulle kuuluu? Jos haluavat asua p'askan seassa, niin asukoon. Mulla ei oo varaa alkaa tuomariksi.

    • joku tolkku

      En usko, että kenelläkään on varaa tuomita ketään - jokaisella on omat paheensa.

      Mutta jos menee sotkuiseen kyläpaikkaan, lian ja pas...n sekaan, niin luulenpa, ettei kenenkään tee mieli mennä sinne uudelleen.

    • Tapa-nuori

      Edelleenkin, kyse on siitä, että kun on juhlat. Ei siitä millainen kunkin koti on ja miten asutaan.
      Juhlien järjestäminen vaatii taitoa, mitä monella ei kai ole, kun ei osaa huomioida vieraita muuten kuin että mitä ne syö.
      Samalla tavoin kuten pesen wc:n ja vaihdat puhtaat pyyhkeet, tarkistat saippuet ja wc-paperit ja laitat ne tarjottavat ja kattauksen, niin katsot myös sen, minne ne vieraat ne takkinsa laittavat, eikö niin? Mitä tässä on niin vaikeata.
      Ketjussa puolustellaan että koti saa olla asujansa näköinen, no niin saa. Eihän tässä siitä ole edes kyse! Kyse on siitä näetkö vaivaa itsesi vai vieraiden eteen! Edelleenkin ihan pienenä vinkkinä niille muutamille: Käytöksen Kultainen Kirja, eli KKK, jonka voi vaikka lainata kirjastosta. Kyllä huomaa, että vanhemmatkaat ei kauheasti ole opettaneet tapatietoutta kun lukee muutamia kommentteja täällä.

    • .............

      Avaajalle: Ei sinun tarvitse astua peremmälle palttoo päällä. Jos omaisit etikettiä ja käytöstapoja, antaisit tietenkin takkisi isännälle, joka seisoo eteisessä iloisesti toivottamassa sinua tervetulleeksi.

      • Tapa-nuori

        No, mielestäni isännän tulee kyllä ojentaa se auttava kätensä ilman että minun tulee sitä erikseen pyytää. Vanhat hyvät tavat eivät ketään riko, sen sijaan se auttavat meitä kaikkia, myäs jälkikasvun kanssa.
        Hommahan on niin, että jos me ei anneta lapsille mallia, miten heidän elämänsä joskus tulee sujumaan? On ok, että on tasa-arvoa, mutta on aina niitä miesten ja naisten juttuja. Onko nuo niin kovia hommia, että ei kykene????


    • näin on

      Se olisikin helppoa, vaan kun ei aina ole isäntä vastaanottamassa palttootani,
      eikä liioin emäntä!

      • ...............

        Avaajan tapauksessa isäntä (tai emäntä) seisoi iloisesti toivottamassa tervetulleeksi, mutta avaaja ei itse omannut minkäänlaisia käytöstapoja, vaan alkoi niuhottaa kun ei ITSE takilleen paikkaa löytänyt.


      • sjljskljskljkd

        Outoa, miten pääset taloon/asuntoon sisään, jollei kukaan avaa ovea? Luikkiiko isäntäväki nopeasti piiloon vessaan, kun on sinulle oven avannut?


      • Tapa-nuori
        ............... kirjoitti:

        Avaajan tapauksessa isäntä (tai emäntä) seisoi iloisesti toivottamassa tervetulleeksi, mutta avaaja ei itse omannut minkäänlaisia käytöstapoja, vaan alkoi niuhottaa kun ei ITSE takilleen paikkaa löytänyt.

        ei vaan hän joutui pyytelemään anteeksi koska noin tusinan verran ulkovaatteita putosi lattialle. Ja hän, vieraana, joutui niitä nostelemaan takaisin naulakoihin, koska isäntäperhe vaan seistä toljotti. Siinä vaiheessa kun isäntä tajusi asian, olin jo olohuoneessa asti. Vähän nyt taitoja peliin!


    • Myös tympääntynyt

      Tarvitseeko isäntää neuvoa? Minun lapsuudessani mies oli ojentamassa auttavan kätensä ihan pyytämättä. Mietin tässä että onko se jotenkin tyhmää huomioida niitä, jotka tulevat kutsuille, ovat hankkineet kutsujaa miellyttävän lahjan, pukeutuneet juhlaan sopivasti? Mikä mahtaa olla juhlan/kutsun pointti, jos vieras saa hoidella itse itsensä?

    • Pata kattilaa soimaa

      Tapanuorelta puuttuu näemmä käytöstavat, kun ei osaa antaa takkiaan isännälle.

    • kyläluuta

      Joo on se ärsyttävää jos ei naulakossa meinaa olla tilaa takille, ja mun mielestä tuntuis vähän hölmöltä ruveta ojentamaan takkia isännälle jos se isäntä odottaa siinä vieressä eikä tarjoa apua ja se naulakko on siinä vieressä. Voihan niin tehdä mutta itse tyytyisin tunkemaan takkini vierailun ajaks sinne muiden sekaan vaikka se onkin vähän rasittavaa. Ei kuitenkaan tuu joka päivä kyläiltyä niin ehkä sen kestää. Ite oon muuttanut hiljattain omaan kotiin ja tykkään kutsua välillä vieraita, mutta kun siinä onkin niin paljon tekemistä kun samana päivänä siivoaa huushollin ja leipoo jotain tarjottavaa niin en todellakaan jaksa stressata jos vahingossa jää joku kohta unohtumaan (vaikka se naulakko). Vieraat on kuitenkin ystäviä tai sukulaisia jotka tulee mun takia mun kotiin niin ei useimpia edes kauheesti kiinnosta onko kaikki ihan tiptop jos ne näkee että oon kuitenkin jotain tehnyt sen eteen että viihtyisivät ja tietävät että haluan viettää aikaa niiden kanssa. Jos talo on ihan sikolätti, se on asia erikseen, mutta ite ainakin kyläilen ihmisten enkä kotien takia.

    • Nuorisssatulevaisuus

      Yleissiistiksi saa asuntonsa puolessa tunnissa. Avataan ikkuna tai parvekkeen ovi valmistelujen ajaksi. Vessanpönttö puhdistetaan, katsotaan onko puhdas pyyhe ja wc-paperia.Likaiset pyykit nostetaan lattialta koriin. Lehdet ym. rojut kasaan vaikka siihen pöydälle, kengät ja takit siististii naulakkoon. Isäntäväki katsoo, ettei ole pyjamassa vaan päivävaatteissa, tukka kammattuna ja dödöt kainalossa. Muiden huoneiden ovet kiinni. Kahvin keittelee rupatellessa, tarjoilut voi laittaa vaikka työpöydälle, josta kukin ottaa mitä haluaa. Näin "yllätysvieraille", juhlavieraille on koko koti tiptop. Ovikellonsoittajille ei tarvitse avata ja voi elää kuten haluaa.

      Parasta on kuitenkin, että pitää aina paikat kunnossa, ei tarvita yllämainittuja manöövereä. Jos lapset eivät opi, niin älkää tehkö niiden puolesta. Antaa rojujen ja astioiden olla siinä mihin jättävät. Kun puhtaat vaatteet loppuu eikä astioita ole, ihmetelkää vaan suureen ääneen että mites' tämä nyt on mahdollista minä kun koko ajan siivoan ja pesen (omia alueitani ja tavaroitani).

      Itse olen pistänyt lasteni kaverit riviin ja siistimään omat jälkensä. Kyllä ne sitten seuraavan kerran laittaa kenkänsä ja takkinsa sinne minne kuuluu. Ja jos ei kelpaa, ei tartte tullakaan. Kumma juttu, meillä välillä suorastaan majailee hyväkäyötksisiä nuoria. Kun vaaditaan, niin ostaahan ne.

    • Oma koti paras

      Yhdyn "Nuorissatulevaisuus" -nimimekin kirjoittamaan mielipiteeseen.

      Vimeisessä kappaleessa hän kirjoitti lasten kavereiden käyttäytymisestä. Meillä on sama tapa; Kun näille nuorille kerran joutuu sanomaan, että laitapas takki tai kengät kunnolla, niin heitä on suorastaan nolottanut, että jouduin mokomasta pienestä toimenpiteestä huomauttamaan. Ei sellaista "nöyryytystä" halua toista kertaa kokea (vaikka tarkoitukseni ei ollut nolata ketään).

      "Kyläluuta" -nimimerkille haluan sanoa vielä, että tietenkin vieraasi tulevat kyläilemään luonasi Sinun vuoksesi, mutta kai sinäkin arvostat vieraitasi se verran, että teet kotisi "kutsuvaksi", eli ainakin nyt ihan ensin naulakkoon tilaan ulkovaatteille (varsinkin näin talviaikana).

      Onhan se kivempaa pistäytyä sellaisessa huushollissa, missä on viihtyisää kuin sellaisessa, missä saat istua vaatekasojen keskellä sohvalla, ja kahvipöytä on pyyhkimättä edellisen päivän ruoantähteistä.

    • Tapa-nuori

      Kutsut vaan ovat taitolaji. Toiset pärjäävät hyvin, toiset keskinkertaisesti ja toisista vain yksinkertaisesti ei ole siihen hommaan.
      Turha pärskytellä jos ei ole pätevyyttä hoitaa ja sattuu saamaan kritiikkiä.
      Sanoin mielipiteeni ja tiedän että suurin osaa tajuaa hommat. Olipahan mielenkiintoista lueskella näitä kommentteja =)

    • Tapa-nuori

      Niinpähän taas meni nämäkin isoon ääneen kailotetut synttärit ettei narikkaan mahtunut mitään eikä tietenkään ollut edes henkareita. Kukaan ei korvaansa kotkauttanut kun katselin ja ihmettelin mihin takkini laitan. Takki jäi muuten päälle, kuten jo aiemmmin uhosin. Mitähän siitä seurasi??? :)))
      Kiitos äidille, joka opetit!

    • Oma koti paras

      Ja minun aiemmin kuvaamani perhe (äiti, isä ja kolme teinityttöä) on muuttunut sen verran, että kaksi tytöistä on muuttanut omilleen,ja nyt perheeseen on hankittu vielä koira ja kissa!!!!
      Voitte varmaan kuvitella, että siisteys ei ole sen jälkeen ainakaan yhtään parantunut. Koira on repinyt eteisen ja keittiön lattian (muovimaton), ja eläinten ruokakupit ovat milloin missäkin ja ruoat pitkin lattioita.
      Eipä ole tullut kesän jälkeen käytyä koko talossa. Silloinkin käydessämme istuttiin ulkona (likaisilla muovikalusteilla, jotka ovat joskus vuonna 1 ja kaksi olleet valkoiset), ja koira vouhkasi siinä vieressä, kun juotiin kahvia ja syötiin jäätelöä.

      Ymmärrän, että jokainen tekee kodistaan omanlaisensa, ja luultavasti sellaisen, missä viihtyy. Tosin ihmettelen hkauhiasti, miten tämänkin talon sotkussa voi kukaan viihtyä.

      • 0203

        Varmaan kivaa voida tuntea ylemmyyttä haukkumalla nettipalstalla kavereita, joiden luona kuitenkin vierailette. Sama koskee Tapanuorta (yhdyssana). Meillä ihmisillä on hyvin erityyppinen näkemys kodin viihtyisyydestä, en minäkään tykkäisi rikkinäisistä lattioista tai likaisista muovituoleista, pakkoko sinne on mennä, jos ahistaa?


      • Tapa-nuori
        0203 kirjoitti:

        Varmaan kivaa voida tuntea ylemmyyttä haukkumalla nettipalstalla kavereita, joiden luona kuitenkin vierailette. Sama koskee Tapanuorta (yhdyssana). Meillä ihmisillä on hyvin erityyppinen näkemys kodin viihtyisyydestä, en minäkään tykkäisi rikkinäisistä lattioista tai likaisista muovituoleista, pakkoko sinne on mennä, jos ahistaa?

        Näköjään et ymmärrä luettua? Viihtyisä koti ei tarkoita sitä että sinne on tulossa vieraita JUHLIIN! Viihtyisä koti on paikka jossa kodin omaistajat viihtyvät. Mutta... kun järjestetään juhlat ja KUTSUTAAN ihmisiä sinne, tehdäänkö juhlat itseä varten vai huomioidaanko vieraat? Mieti sitä!!!! Ei pidä kutsua, jos kyseessä on just tämä minä-minä-minä-minulle-minulle- minä-minä -systeemi. Jos järjestän itse juhlat, teen ne kyllä vieraita varten ja haluan että he tuntevat olonsa mukavaksi. Huomion myös nipot, mikä kuuluu ihan kyllä hyviin käytöstapoihin. Nipojen osalta tosin aiheet liittyvät aina ruoka-aineisiin, joita ei "voi" syödä. Kyseessä siis ei allergikko, mutta huomioin kuitenkin. Turha niitä juhlia on järjestellä jos ei jaksa hoitaa kaikkia asioita kuntoon.
        Jos tuntuu että petraamisen varaa on, niin aina voi kysyä seuraavaa kertaa silmälläpitäen-
        Moni ei ymmärrä tätä pointtia vaan ottaa nokkiinsa, koska koti on sekainen. Saahan se olla, mutta kyllä juhliin pitää jaksaa panostaa sen verran, ettei tule sanomista. Millainen malli kotoa on tullut niille, jotka eivät näitä perusasioita ymmärrä? Ihmettelenpä vaan. Näinkin pitkän ajan jälkeen tämän ketju on voimissaan, joten on se tainnut käydä yhden jos toisenkin omatuntoon =)) Hyvä niin!!!!


      • voi voi nipoa
        Tapa-nuori kirjoitti:

        Näköjään et ymmärrä luettua? Viihtyisä koti ei tarkoita sitä että sinne on tulossa vieraita JUHLIIN! Viihtyisä koti on paikka jossa kodin omaistajat viihtyvät. Mutta... kun järjestetään juhlat ja KUTSUTAAN ihmisiä sinne, tehdäänkö juhlat itseä varten vai huomioidaanko vieraat? Mieti sitä!!!! Ei pidä kutsua, jos kyseessä on just tämä minä-minä-minä-minulle-minulle- minä-minä -systeemi. Jos järjestän itse juhlat, teen ne kyllä vieraita varten ja haluan että he tuntevat olonsa mukavaksi. Huomion myös nipot, mikä kuuluu ihan kyllä hyviin käytöstapoihin. Nipojen osalta tosin aiheet liittyvät aina ruoka-aineisiin, joita ei "voi" syödä. Kyseessä siis ei allergikko, mutta huomioin kuitenkin. Turha niitä juhlia on järjestellä jos ei jaksa hoitaa kaikkia asioita kuntoon.
        Jos tuntuu että petraamisen varaa on, niin aina voi kysyä seuraavaa kertaa silmälläpitäen-
        Moni ei ymmärrä tätä pointtia vaan ottaa nokkiinsa, koska koti on sekainen. Saahan se olla, mutta kyllä juhliin pitää jaksaa panostaa sen verran, ettei tule sanomista. Millainen malli kotoa on tullut niille, jotka eivät näitä perusasioita ymmärrä? Ihmettelenpä vaan. Näinkin pitkän ajan jälkeen tämän ketju on voimissaan, joten on se tainnut käydä yhden jos toisenkin omatuntoon =)) Hyvä niin!!!!

        Jotkut tykkää juhlistaa elämää myös arjen keskellä. Juhliakin on monenlaisia.


    • oma koti paras

      Eipä ole vierailtukaan tämän perheen luona. Viimeksi piipahdimme siellä kesällä, kun pyöräillessämme ajoimme talon ohi.

      En todellakaan tunne mitään ylemmyyttä verratessani tätä huushollia omaani (tai kenen tahansa muun tuttavani). Niinsanottu normaali siisteys riittää minulle, mutta tässä huushollissa se on niin kaukana, että sinäkin järkyttyisit sen nähdessäsi.

    • suursiivous tehty

      Näin kesän jälkeen minä käyn syksyn ulkovaatteet läpi ja laitan kylmästi UFF-keräylseen sellaiset takit ja ulkoiluvaatteet, mitä perheessämme ei enää aiota käyttää. On aivan turhaa ottaa niitä esille ja eteiseen/naukkoon tilaa viemään vain siltä varalta, että ehkä tulee joskkus köytettyä.
      Olen juuri siivonnut rintamamiestalomme suurta vinttiä ja tavaraa on lähtenyt kierrätykseen, jäteasemalle ja vaatekeräykseen aika rutkasti. Ja taas päätin, että en aio enää kasata vintille mitään turhaa, vaikka tiedän kuitenkin tekeväni niin.
      Varmasti nytkin poisheittämiäni vaatteta tarvittaisi muutaman kuukauden kuluttua, kun jotakin vastaavaa ei kotoa löydy, mutta muutamat vaatteet ovat olleet vintillä niin monta vuotta, että päätin, että en haikaile niiden perään, vaikka kuinka tiukka paikka tulisi.

      Meillä on muutenkin kyllä aina eteisen naulakossa tilaa vieraidenkin vaatteille, mutta nyt siitä on pois kaikki "turha", ja koko eteinen näyttää paljon suuremmalta ja valoisammalta:)

    • Tapa-nuori

      Taas sitä käytiin parillakin synttäreillä ja kun naulaan koetin takkini ja lasten takit laittaa, niin puolen tusinaa päällysvaatetta putosi lattialle. Siinähän taas laittelen takkeja suu irvessä. Turha tulla valittamaan jos niskanrenksut on rikki - prkl!

      • siisti suusi lapsi

        Kiroilija, hyi. On huonotapaista kiroilla.


    • jdjdjd ddjdj djdj

      Minä en mene kylään tapaamaan naulakkoa, vaan ihmisiä. Iloinen tervetulotoivotus on parasta, mitä voi saada, eikä nipottajat ansaitse sellaista vastaanottoa, näköjään.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe