Tietääkö kukaan, onko missään vertaistukiryhmää hammaskipupotilaille, siis pitkäaikaiskivusta kärsiville? Kun tästä tuskasta ei näköjään eläissään pääse eroon, niin olen miettinyt, että kokemusten jakaminen toisten samanlaisten kanssa voisi helpottaa ainakin tätä henkistä puolta.
Tukiryhmiä on toki mm. syöpäpotilaille, vammautuneille, mielenterveyskuntoutujille jne. Niin miksei niitä voisi olla myös meikäläisille, joiden elämää tämä jäytävä ja raastava, ympärivuorokautinen kipu hallitsee.
Omaa tilannettani ei ymmärrä kukaan läheiseni. He eivät tajua, miksen voi vaan olla se entinen, iloinen ja paljon aikaansaava ihminen. ei enää jaksa hymyilyttää, kun kipu häiritsee nukkumista ja on aina väsynyt. Kipu myös vie voimia muutenkin päivällä, sitä ei pysty unohtamaan tai laittamaan syrjään.
Töissä minua pilkataan, kun joudun syömään soseruokaa. Pureskelu kun on taakse jäänyttä elämää. Olen siellä yleinen kummastelun kohde ja kahvihuoneessa eväitäni urkitaan hymynkare naamalla. Pitääkö siirtyä vessaan syömään salaa näitä mössöjä?
Samoin vihjaillaan, että "mitä huumenappeja" oikein vedän jatkuvasti, kun joudun ottamaan kesken päivän antibiootteja ja särkylääkkeitä- jotka auttavat parhaimmillaan noin tunnin verran.
Tällaista on tämä loppuelämä. Katkeruus hiipii kieltämättä mieleen, vaikka kuinka yrittää.
Tukiryhmä hammassärkyisille
25
477
Vastaukset
- shg
Kuulostaa kyllä tosi ikävältä. Eikö hammaslääkärit ole pystyneet tarjoamaan näihin kipuihin mitään lievitystä?
Käske niitä työmaan irvinaamoja suksimaan kuuseen.- Helvetti suussa
Hampaita on kyllä hoidettu, mutta esim. juurihoito ei poista kipua, joka tulee ilmeisesti leukaluusta. Juurihoidon jälkeen hampaan pitäisi olla kunnossa, mutta särky sen kun jatkuu. Pitäisikö seuraavaksi poistaa koko leukaluu? Hammasta lääkäri ei poista, koska se on nyt siis hoidettu ja kunnossa, eikä mitään ongelmaa enää pitäisi olla.
Ei pitäisi...mutta tämä kipu on todellista. Jos tämän säryn voisi hetkeksikin siirtää esim. oman hammaslääkärini suuhun, niin ehkä hän ymmärtäisi. Pelkkä minun kertomukseni ei paina yhtään mitään eikä missään. Terveyskeskuslääkäriltä olen saanut astetta vahvempaa kipulääkettä, mutta pelkään sitä päivää, jolloin hän lopettaa reseptin uusimisen. Tuskin hänkään loputtomiin uskoo tilannettani- kaikenhan pitäisi olla kunnossa. - hh
Helvetti suussa kirjoitti:
Hampaita on kyllä hoidettu, mutta esim. juurihoito ei poista kipua, joka tulee ilmeisesti leukaluusta. Juurihoidon jälkeen hampaan pitäisi olla kunnossa, mutta särky sen kun jatkuu. Pitäisikö seuraavaksi poistaa koko leukaluu? Hammasta lääkäri ei poista, koska se on nyt siis hoidettu ja kunnossa, eikä mitään ongelmaa enää pitäisi olla.
Ei pitäisi...mutta tämä kipu on todellista. Jos tämän säryn voisi hetkeksikin siirtää esim. oman hammaslääkärini suuhun, niin ehkä hän ymmärtäisi. Pelkkä minun kertomukseni ei paina yhtään mitään eikä missään. Terveyskeskuslääkäriltä olen saanut astetta vahvempaa kipulääkettä, mutta pelkään sitä päivää, jolloin hän lopettaa reseptin uusimisen. Tuskin hänkään loputtomiin uskoo tilannettani- kaikenhan pitäisi olla kunnossa.Älä nyt ainakaan vielä kohtaloosi tyydy, hakeudu vaikka toisen hammaslääkärin hoitoon, josko sieltä vaikka jokin selitys löytyisi. Onko koko suusi röntgenkuvattu (ortopantomografia) ja onko kuva ollut röntgenlääkärin lausuttavana? Jos siellä leukaluun puolella vaikka jokin tulehdus vielä olisi.
- Helvetti irti
Ei pitäisi...mutta tämä kipu on todellista. Jos tämän säryn voisi hetkeksikin siirtää esim. oman hammaslääkärini suuhun, niin ehkä hän ymmärtäisi. Pelkkä minun kertomukseni ei paina yhtään mitään eikä missään. Terveyskeskuslääkäriltä olen saanut astetta vahvempaa kipulääkettä, mutta pelkään sitä päivää, jolloin hän lopettaa reseptin uusimisen. Tuskin hänkään loputtomiin uskoo tilannettani- kaikenhan pitäisi olla kunnossa.Onhan tuota helvettiä tullut myös koettua aivan liiankin kanssa. Vuosia ja vuosia. Todella helvetillinen on tilanne, kun kipu on täysin sietämätön, eikä mistään löydy apua. Pillerireseptejä tietenkin kirjoitellaan vaikka muillekin jakaa, mutta kivun varsinaisen syyn selvittäminen ei tunnu ketään kiinnostavan. Edes potilaan tuntemukset, ja niihin perustuvat esitetyt epäilykset eivät ns. asiantuntijaa kiinnosta. Olet tosiaan täysin yksin niiden helvetillisten, tainnuttavien kipujesi kanssa. Niiden syiden selvittäminen, ratkaisut ei nähtävästi kuulu lainkaan tämän niin hyväksi mainostetun suomalaisen terveydenhoidon piiriin, vaikka kerrotaan, että kipu on yleisin syy mennä lääkärin vastaanotolle.
Onko sinun tapauksessasi olemassa minkäänlaista dignoosia?
Onko hammaskontaktisi ja purentasi tasapainossa?
Onko amalgaamipaikkoja hampaissasi?
- hh
Jos kipu on jotain "selittämätöntä" ja kroonistunutta, voisikohan hammaslääkärisi kirjoittaa lähetettä kipuklinikalle?
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,966,1336,7551
Nopealla googlauksella löytyi myös ainakin yksi yksityinen kipuklinikka, jollei ole rahasta puutetta tai saa vakuutuksen korvaamaan: http://www.kuntoutusorton.fi/poliklinikat/kipuklinikka/fi_FI/kipuklinikka - 14+11
Siis onko sulla kolmoishermosärky? Vai eikö ole osattu diagnosoida?
- Helvetti suussa
Tarinani on siis tämä:
1. Alkaa särky, joka leviää leukaan, poskeen, korvaan, kaulaan ja silmäkuoppaan.
2. Kipupäivystys ei voi auttaa, hammasta ei saada hoidettua, koska se ei puudu. Mitään sen kummempia tutkimuksia ei tehdä. Mitään lääkettä ei määrätä.
3. Kipu jatkuu ja pahenee. Nousee kuume. Vointi on sairas.
4. Menen uudelleen kipupäivystykseen ja ilmoitan, etten poistu ilman antibioottikuuria. Pyydän myös röntgenkuvausta- jota hl ei suostu vieläkään myöntämään.
5. Syön antibioottia, joka ei auta. Syön myös maksimimäärän buranaa ja paracetamolia vuorokaudessa.
6. Menen tavalliselle terveyskeskuslääkärille (yleislääkäri siis), joka määrää minulle eri antibioottia ja vahvaa kipulääkettä. Hän on sitä mieltä, että hampaan juuressa ja leukaluussa on tulehdus.
7. Teen valituksen aluevalvontavirastoon asianmukaisesta hoidotta jäämisestä.
8. Menen yksityiselle hammaslääkärille. Pyydän röntgenkuvaa- hän ei suostu, koska hänen mielestään HAMMAS TAI LEUKALUU EI OLE TULEHTUNUT.
9. Yleislääkärin märäämä antibioottikuuri alkaa helpottamaan. Särky vähenee, yleisvointi kohenee.
10. Menen uudelleen sovitulle ajalle yksityiselle hl:lle. Lääkäri toteaa, että hammas on kuollut. MITEN SE VOI OLLA KUOLLUT, KOSKA SIINÄ EI OLE OLLUT HAMMASLÄÄKÄREIDEN MIELESTÄ TULEHDUSTA?
11. Hammas avataan ja juurihoidetaan. Ilman puudutusta, koska hermot on kuolleet.
12. Särky pahenee taas. En voi edelleenkään syödä kiinteää ruokaa.
Voin ennustaa, että seuraavaksi:
13. Antobiootti loppuu ja särky palaa helvetinmoiseksi.
14. Vahvemmat kipulääkeet loppuu.
15. Terveyskeskulääkäri ei enää usko minua, enkä saa lisää antibioottia enkä vahvaa särkylääkettä, koska hammashan on nyt hoidettu ja kaikki on OK.
Aina taho, josta olen siis saanut apua on terveyskeskuksen yleislääkäri. Ainoa joka on tähän mennessä uskonut minua. Asiat jotka minua ihmetyttävät ovat:
1. Miksi toisten ihmisten hampaaskaluato röntgenkuvataan ja toisten ei, vaikka oireet ovat kovat?
2. Miksi toiset ihmiset saavat antibioottikuurin tulhdukseen ja toiset eivät?
3. Onko röntgenkuvaus pois sen määräävän hammaslääkärinomasta rahapusista?
4. Miksi toisten ihmisten oireiden perusteella voidaan diagnosoida hampaan juuren ja leukaluun tulehdus, mutta toisten oireita ei uskota? - Helvetti suussa
Tarinani on siis tämä:
1. Alkaa särky, joka leviää leukaan, poskeen, korvaan, kaulaan ja silmäkuoppaan.
2. Kipupäivystys ei voi auttaa, hammasta ei saada hoidettua, koska se ei puudu. Mitään sen kummempia tutkimuksia ei tehdä. Mitään lääkettä ei määrätä.
4. Menen uudelleen kipupäivystykseen ja ilmoitan, etten poistu ilman antibioottikuuria. Pyydän myös röntgenkuvausta- jota hl ei suostu vieläkään myöntämään.
5. Syön antibioottia, joka ei auta. Syön myös maksimimäärän buranaa ja paracetamolia vuorokaudessa.
6. Menen tavalliselle terveyskeskuslääkärille (yleislääkäri siis), joka määrää minulle eri antibioottia ja vahvaa kipulääkettä. Hän on sitä mieltä, että hampaan juuressa ja leukaluussa on tulehdus.
8. Menen yksityiselle hammaslääkärille. Pyydän röntgenkuvaa- hän ei suostu, koska hänen mielestään HAMMAS TAI LEUKALUU EI OLE TULEHTUNUT.
9. Yleislääkärin märäämä antibioottikuuri alkaa helpottamaan. Särky vähenee, yleisvointi kohenee.
10. Menen uudelleen sovitulle ajalle yksityiselle hl:lle. Lääkäri toteaa, että hammas on kuollut. MITEN SE VOI OLLA KUOLLUT, KOSKA SIINÄ EI OLE OLLUT HAMMASLÄÄKÄREIDEN MIELESTÄ TULEHDUSTA?
11. Hammas avataan ja juurihoidetaan. Ilman puudutusta, koska hermot on kuolleet.
15. Terveyskeskulääkäri ei enää usko minua, enkä saa lisää antibioottia enkä vahvaa särkylääkettä, koska hammashan on nyt hoidettu ja kaikki on OK.
Aina taho, josta olen siis saanut apua on terveyskeskuksen yleislääkäri. Ainoa joka on tähän mennessä uskonut minua. Asiat jotka minua ihmetyttävät ovat:
1. Miksi toisten ihmisten hampaaskaluato röntgenkuvataan ja toisten ei, vaikka oireet ovat kovat?
4. Miksi toisten ihmisten oireiden perusteella voidaan diagnosoida hampaan juuren ja leukaluun tulehdus, mutta toisten oireita ei uskota?Korjaus painovirheeseen: sana "hampaaskaluato" pitäisi kuulua: HAMMASKALUSTO.
- Tämä on tätä
Tarinani on siis tämä:
4. Miksi toisten ihmisten oireiden perusteella voidaan diagnosoida hampaan juuren ja leukaluun tulehdus, mutta toisten oireita ei uskota?Oletettavasti ei kovin harvinaistakaan? Nähtävästi asiantuntija haluaa toteuttaa itseään, ja voi jopa nauttiakin tilanteesta? Onhan hoidoissa myös ohjeita joita pitäisi noudattaa, mutta kuinka niiden kanssa on sitten käytännössä?
Et vastannut noihin kysymyksiin diagnoosista, purennan tasapainosta, amalgaamista? - Helvetti suussa
Tämä on tätä kirjoitti:
Oletettavasti ei kovin harvinaistakaan? Nähtävästi asiantuntija haluaa toteuttaa itseään, ja voi jopa nauttiakin tilanteesta? Onhan hoidoissa myös ohjeita joita pitäisi noudattaa, mutta kuinka niiden kanssa on sitten käytännössä?
Et vastannut noihin kysymyksiin diagnoosista, purennan tasapainosta, amalgaamista?"Et vastannut noihin kysymyksiin diagnoosista, purennan tasapainosta, amalgaamista? "
Eikö kertomuksestani jo paista kilometrin päähän, että diagnoosia EI OLE. Koska mitään vikaa missään ei hammaslääkäreiden mielestä ole olemassakaan.
Ainoastaan yleislääkäri uskoi minua ja määräsi eri antibiootin ja särkylääkkeet, koska on minun kanssani samaa mieltä, että hampaan juuri ja leukaluu ovat tulehtuneet.
Kumpikaan hl ei ole halunnut diagnosoida minua, koska eivät ole suostuneet ottamaan sitä röntgenkuvaakaan. Ilman kuvantamistutukimuksia tai laboratoriokokeita ei diagnoosia voi tehdä.
Amalgaamia ei suussani ole ja purennassa ei ole eläissän ollut mitään vikaa, oikomishoitoon ei ole missään vaiheessa ollut tarvetta. Hampaat oat suussa tikkusuorassa rivistössä ja leuat normaalissa suhteessa toisiinsa.
Mieleeni on kyllä myös hiipinyt tuo sanomasi, että asiantuntijat haluavat nauttia tilanteesta. Olen huomannut, että on olemassa lääkäreitä, jotka haluavat hifistellä osaamisellaan ja sellaisia, jotka hoitavat potilaita luomu- menetelmillä mentaliteetillä: "kyllä luonto parantaa ajan myötä, ja pieni särky on läpi ihmiskunnan historian kuulunut ihmisen elämään." - Oikomishoito?
"Et vastannut noihin kysymyksiin diagnoosista, purennan tasapainosta, amalgaamista? "
Eikö kertomuksestani jo paista kilometrin päähän, että diagnoosia EI OLE. Koska mitään vikaa missään ei hammaslääkäreiden mielestä ole olemassakaan.
Ainoastaan yleislääkäri uskoi minua ja määräsi eri antibiootin ja särkylääkkeet, koska on minun kanssani samaa mieltä, että hampaan juuri ja leukaluu ovat tulehtuneet.
Kumpikaan hl ei ole halunnut diagnosoida minua, koska eivät ole suostuneet ottamaan sitä röntgenkuvaakaan. Ilman kuvantamistutukimuksia tai laboratoriokokeita ei diagnoosia voi tehdä.
Amalgaamia ei suussani ole ja purennassa ei ole eläissän ollut mitään vikaa, oikomishoitoon ei ole missään vaiheessa ollut tarvetta. Hampaat oat suussa tikkusuorassa rivistössä ja leuat normaalissa suhteessa toisiinsa.
Mieleeni on kyllä myös hiipinyt tuo sanomasi, että asiantuntijat haluavat nauttia tilanteesta. Olen huomannut, että on olemassa lääkäreitä, jotka haluavat hifistellä osaamisellaan ja sellaisia, jotka hoitavat potilaita luomu- menetelmillä mentaliteetillä: "kyllä luonto parantaa ajan myötä, ja pieni särky on läpi ihmiskunnan historian kuulunut ihmisen elämään."Paistaahan se pitkälle, mutta yleensä kuitenkin jotain selittävät tilanteesta.
Oikomishoito ja virheelliset hammaskontaktit ovat kaksi aivan eri asiaa!
Hammashoitoja olet nähtävästi saanut, ja paikkojakin on oletettavasti tehty.
Mm. paikkojen teon seurauksena saattaa myös hammaskontaktitkin hieman muuttua. Jos hammaslääkäri ei ole tarkka kontaktien testaamisessa, niin saattaa jäädä jokin kohta hampaassa hieman korottamaan. Toleranssi kun on kovin pieni.
Vain 0,001mm. Jos jokin kohta hampaasta jää korottamaan enemmän, siitä voi aja kuluessa olla ongelmat ja kivut seurauksena. Pureskelun seurauksena hammas ärtyy. Ylirasituksen seurauksena ärtyy myös hampaan sisällä olevat hermot. Kipu alkaa olla jo melkomoinen. Vaikea kipu vielä pahenee, kun tämän seurauksena myös ympäristön lihakset menevät kramppiin ja ongelman jatkuessa nähtävästi jopa lihasten kiinnityskohdatkin ärsyyntyvät. Myös verekierto ja lihasten hapensaanti vaikeutuvat tämän seurauksena, ja kipu vain pahenee ja pahenee, jos ongelman varsinaista syytä ei hoideta. Poisteta.
Tuossa yksi mahdollisuus, mutta sinullahan voi olla jokin muukin syy vaikeisiin kipuihisi. - Helvetti suussa
Oikomishoito? kirjoitti:
Paistaahan se pitkälle, mutta yleensä kuitenkin jotain selittävät tilanteesta.
Oikomishoito ja virheelliset hammaskontaktit ovat kaksi aivan eri asiaa!
Hammashoitoja olet nähtävästi saanut, ja paikkojakin on oletettavasti tehty.
Mm. paikkojen teon seurauksena saattaa myös hammaskontaktitkin hieman muuttua. Jos hammaslääkäri ei ole tarkka kontaktien testaamisessa, niin saattaa jäädä jokin kohta hampaassa hieman korottamaan. Toleranssi kun on kovin pieni.
Vain 0,001mm. Jos jokin kohta hampaasta jää korottamaan enemmän, siitä voi aja kuluessa olla ongelmat ja kivut seurauksena. Pureskelun seurauksena hammas ärtyy. Ylirasituksen seurauksena ärtyy myös hampaan sisällä olevat hermot. Kipu alkaa olla jo melkomoinen. Vaikea kipu vielä pahenee, kun tämän seurauksena myös ympäristön lihakset menevät kramppiin ja ongelman jatkuessa nähtävästi jopa lihasten kiinnityskohdatkin ärsyyntyvät. Myös verekierto ja lihasten hapensaanti vaikeutuvat tämän seurauksena, ja kipu vain pahenee ja pahenee, jos ongelman varsinaista syytä ei hoideta. Poisteta.
Tuossa yksi mahdollisuus, mutta sinullahan voi olla jokin muukin syy vaikeisiin kipuihisi.Jotenkin tuon jo arvasinkin, että haluasit alkaa vääntämään jostain oikomishoidon ja purennan välisestä kombinaatiosta. Mutta vastasin silti. Aavistukseni vain kävi toteen. Purennoista ei nyt ole kohdallani kyse, eikä vanhoista paikoista, joten anna jo olla.
Et myöskään voi päätellä minua tuntematta, että hampaitani on paikkailtu.
Suomi24: lla nyt on turha saada mitään järkevää keskustelua aikaiseksi, joten lopetan kirjoitteluni nyt tähän. Allkuperäiseen kysymykseeni : tietääkö kukaan onko olemassa tukiryhmiä kroonisesta hammassärystä kärsiville- ei tullut yhtäkään vastausta. Jatkan särkyjeni kärsimistä. Ehkäpä seuraavaksi määräävät minulle niitä psyykelääkkeitä, joita nykyään kipupotilaille pruukaataan tuputtaa. Nimittäin se, mikä ei näy ulospäin luokitellaan nykyään mielisairaudeksi. - just joo
Jotenkin tuon jo arvasinkin, että haluasit alkaa vääntämään jostain oikomishoidon ja purennan välisestä kombinaatiosta. Mutta vastasin silti. Aavistukseni vain kävi toteen. Purennoista ei nyt ole kohdallani kyse, eikä vanhoista paikoista, joten anna jo olla.
Suomi24: lla nyt on turha saada mitään järkevää keskustelua aikaiseksi, joten lopetan kirjoitteluni nyt tähän. Allkuperäiseen kysymykseeni : tietääkö kukaan onko olemassa tukiryhmiä kroonisesta hammassärystä kärsiville- ei tullut yhtäkään vastausta. Jatkan särkyjeni kärsimistä. Ehkäpä seuraavaksi määräävät minulle niitä psyykelääkkeitä, joita nykyään kipupotilaille pruukaataan tuputtaa. Nimittäin se, mikä ei näy ulospäin luokitellaan nykyään mielisairaudeksi.Olet aika kiukkuinen, ehkä on parempikin lopettaa tämä keskustelu. Vointeja parempaan, toivottavasti saat apua.
- Järkevä keskustelu
Jotenkin tuon jo arvasinkin, että haluasit alkaa vääntämään jostain oikomishoidon ja purennan välisestä kombinaatiosta. Mutta vastasin silti. Aavistukseni vain kävi toteen. Purennoista ei nyt ole kohdallani kyse, eikä vanhoista paikoista, joten anna jo olla.
Suomi24: lla nyt on turha saada mitään järkevää keskustelua aikaiseksi, joten lopetan kirjoitteluni nyt tähän. Allkuperäiseen kysymykseeni : tietääkö kukaan onko olemassa tukiryhmiä kroonisesta hammassärystä kärsiville- ei tullut yhtäkään vastausta. Jatkan särkyjeni kärsimistä. Ehkäpä seuraavaksi määräävät minulle niitä psyykelääkkeitä, joita nykyään kipupotilaille pruukaataan tuputtaa. Nimittäin se, mikä ei näy ulospäin luokitellaan nykyään mielisairaudeksi.> Jotenkin tuon jo arvasinkin, että haluasit alkaa vääntämään jostain oikomishoidon ja purennan välisestä kombinaatiosta....
En todella arvannut, että sinua kivuistasi valittavana ei tuo aihe kiinnosta! Kovin monilla kun on tuo ongelma, eikä syyt kipuihin kuitenkaan, jostain syystä selviä. On todellakin hyvä, että tiedät ettei tuo ongelma ole sinun kipujesi taustalla.
Kertomaasi, mielestäsi järkevää keskustelua voi olla vaikea saada täällä aikaiseksi. Mitä sillä sitten tarkoitatkin?
Ehkä arviosi tulevan lääkityksesi suhteen on myös oikea, jos ongelma ei muuten rupea ratkeamaan? Se kun on kovin tavallinen jatkohoito.
Toivotaan parasta, että apu löytyy jostain muualta! - 11+17
Järkevä keskustelu kirjoitti:
> Jotenkin tuon jo arvasinkin, että haluasit alkaa vääntämään jostain oikomishoidon ja purennan välisestä kombinaatiosta....
En todella arvannut, että sinua kivuistasi valittavana ei tuo aihe kiinnosta! Kovin monilla kun on tuo ongelma, eikä syyt kipuihin kuitenkaan, jostain syystä selviä. On todellakin hyvä, että tiedät ettei tuo ongelma ole sinun kipujesi taustalla.
Kertomaasi, mielestäsi järkevää keskustelua voi olla vaikea saada täällä aikaiseksi. Mitä sillä sitten tarkoitatkin?
Ehkä arviosi tulevan lääkityksesi suhteen on myös oikea, jos ongelma ei muuten rupea ratkeamaan? Se kun on kovin tavallinen jatkohoito.
Toivotaan parasta, että apu löytyy jostain muualta!"Ehkä arviosi tulevan lääkityksesi suhteen on myös oikea,"
Palstaa näin ohimennen vilkaisevana, ei voi muuta heittää, kuin kyllä on taas besserwisserit vauhdissa! Sama juttu muilla palstoilla. Jos joku eri mieltä on se heti HULLU HULLU HULLU!!!!
Hehee. Kauaa ette pärjäisi tuolla mielenterveys-palstalla. - Kirjoittajan arvio
11+17 kirjoitti:
"Ehkä arviosi tulevan lääkityksesi suhteen on myös oikea,"
Palstaa näin ohimennen vilkaisevana, ei voi muuta heittää, kuin kyllä on taas besserwisserit vauhdissa! Sama juttu muilla palstoilla. Jos joku eri mieltä on se heti HULLU HULLU HULLU!!!!
Hehee. Kauaa ette pärjäisi tuolla mielenterveys-palstalla.Tuo lainaushan on "Helvetti suussa" nimimerkin oma arvio tulevasta lääkityksestään! Samassa tilanteessa olleena, olleilla kerrottu lääkitys on valitettavan tuttu ja tavallinen. Sen ei tarvitse olla lainkaan palstoilla kirjoittavien "keksintöä", vaan jopa toistoa ihan omakohtaisiinkin kokemuksiin perustuvista tapahtumista!
- sama helvetti
Tarina kuulostaa samanlaiselta kun omani. Puoli vuotta sitten tehty juurihoito kipeään hampaaseen, jossa ei mitään vikaa silloinkaan. Hammas vaivanut koko tämän ajan. Nyt viimeisenä keinona yritän hammaskiskoa yöksi, se valmistuisi ensi viikolla. Josko kipu nyt lähtisi? Olen myös luopunut näkkileivän ja kaiken sitkeän syönnistä. Voisikin jakaa kokemuksiaan muiden kanssa, tuntuu ettei läheiset enään jaksa kuunella ainaista valitustani. Voisiko sinulle kirjoitella johonkin?
- hammasvaiva ja pelko
Hei te kaikki muutkin hammasvaivaiset! Mitäs jos perustetaan se oma tukiryhmä hammas- a: kipuisille b: narskuttaville c: hermosärkyisille d:ongelmaisille e: pelkoisille
ja f: muille; ei siis kaikille oma, vaan yhteinen.
Perustetaan yhdistys, otetaan asioista selvää, ja jos yleishyödyllinen yhdistys saataisiin aikaan, niin voitaisiin ehkä vaikuttaa näihin asioihin ja voitaisiin olla yhdistyksen puitteissa yhdessä ja saataisiin jotain järkeä tähän ? ! Onko muita samanmielisiä?- Hyvä yhdistys
Voisikohan täältä löytyä jäseniä yhdistykseen?
http://www.oikeusturva.info/vol/lista.htm#Lääkärinvala - allergia suussa ?
Aivan suurenmoinen ajatus ! Tälle on hyvä antaa kannatuksensa. Juuri näin tulee toimia.
- Yhdistys vireille!
allergia suussa ? kirjoitti:
Aivan suurenmoinen ajatus ! Tälle on hyvä antaa kannatuksensa. Juuri näin tulee toimia.
Jonkinlaisen yhdistyksen tulisi myös hammaspotilaidenkin saada. Ongelmia tuntuu olevan hampaiden ja hoitojenkin kanssa kovin monilla. Suuri tarve tällaiselle yhdistykselle tuntuu olevan. Mitä apua ongelmiin se sitten pystyisi tarjoamaan on eri juttu, mutta jotain vertaistukea sieltä voisi "heikkoina hetkinä" kysellä.
Yhdistyksen perustamisen tiimoilta yksi vaihtoehto voisi olla, että ottaa yhteyttä
Suomen Potilasliitton, ja sieltä voisi kysellä ohjeita tarkemmin. Heillähän on nytkin lukuisia jäsenjärjestöjä.
Ehkä myös hammaspotilaatkin voisivat päästä yhdeksi jäsenjärjestöksi?
Sitten vaan aktiiviset asialle!
Linkki tuossa alla.
http://www.potilasliitto.fi/ - the_road
Yhdistys vireille! kirjoitti:
Jonkinlaisen yhdistyksen tulisi myös hammaspotilaidenkin saada. Ongelmia tuntuu olevan hampaiden ja hoitojenkin kanssa kovin monilla. Suuri tarve tällaiselle yhdistykselle tuntuu olevan. Mitä apua ongelmiin se sitten pystyisi tarjoamaan on eri juttu, mutta jotain vertaistukea sieltä voisi "heikkoina hetkinä" kysellä.
Yhdistyksen perustamisen tiimoilta yksi vaihtoehto voisi olla, että ottaa yhteyttä
Suomen Potilasliitton, ja sieltä voisi kysellä ohjeita tarkemmin. Heillähän on nytkin lukuisia jäsenjärjestöjä.
Ehkä myös hammaspotilaatkin voisivat päästä yhdeksi jäsenjärjestöksi?
Sitten vaan aktiiviset asialle!
Linkki tuossa alla.
http://www.potilasliitto.fi/Tästä yhdistys asiasta on jo keskusteltu useampi päivä, käy lukemassa ja kommentoi....
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10461006
Yhdistys, tällä hetkellä ilmeisen toimimaton sellainen on ollut olemassa jo 1980-luvulta saakka. Mutta ei muuta, kuin herättelemään yhdistystä eloon, uutta tuskin kannattaa perustaa.
- the_road
" 10. Menen uudelleen sovitulle ajalle yksityiselle hl:lle. Lääkäri toteaa, että hammas on kuollut. MITEN SE VOI OLLA KUOLLUT, KOSKA SIINÄ EI OLE OLLUT HAMMASLÄÄKÄREIDEN MIELESTÄ TULEHDUSTA? "
Hammas voi kuolla vaikka siinä ei olisi mitään tulehdusta tai pienintäkään reikää ikinä ollut tai vaikka sitä ei olisi tapaturmaisesti mihinkään kolauttanut. Hampaan pystyy myös "puremaan hengiltä". - hermosärkyä täälläki
Olen myös pettynyt useita kertoja hml:hin. He salaa asioita maallikoilta ja sitten täytyy osata ikäänkuin mielistellä. Eikä missään tapauksessa kannata ehdottaa mitään . Sitä ne ei anakaan tee, ei periaatteesta.
Senkin olen huomannut, ettei saa tietää mitään tai ainakaan paljastaa sitä. Eikä ajatella maalaisjärjellä, se kun on vastoin lääketiedettä.
Sinun kohdallasi luulen että hermosi ylireakoivat. (sellasta ei hammaslääketiede tunne) Tarkotan että hermosärky laukee pienestäkin ronkkimisesta ja kun se alkaa sitä ei tahdo saada loppumaan. Kolmoishermosärky tulee myös mieleen.
Valkosipulin kynttä kannattaa painaa kipeeseen hampaaseen ja kokeilla vihlomista estävää suuvettä ja hammastahnaa ja mitä niitä on Apteekeissa. Vihlominen ärsyttää myös hermoja. Se kannattaa hoitaa pois jos sellasta on. - Mielin kielin
Samat ovat havainnot! Oletkohan käynyt samoilla hläääreillä? Tuo käytäntö tuntuu olevan kovin yleinen. Mistähän moinen johtuu? Olisi mielenkiintoista kuulla aiheesta ihan ao. taholta. Normaali kommunikointi ja suhtautuminen potilaaseen tuntuu olevan kovin harvojen "hanskassa".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh801965Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971683- 1581270
- 59698
- 225697
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6656- 56600
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472