? Onko sinulla epäitsekkäitä ystäviä?

markkinatalousmies

Onko sinulla epäitsekkäitä ystäviä?

Tuntuu, että nykyisin ihmiset haluavat jollain tapaa saada hyötyä kaikesta mitä tekevät. Jopa ystävyyssuhteita arvioidaan hyödyn perusteella. Ellei hyötyä enää tunnu olevan, unohdetaan.

Onko sinulla päinvastaisia kokemuksia, tai toimitko itse epäitsekkäästi? Kertoisitko kokemuksistasi, hyvistä tai huonoista?

20

138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei senlaisia voi olla, ystävä on aina itsekäs, minäkin.
      Minä katson että ystäväni on minun omani ja vain minun.

Ystävät toimivat kyllä epäitsekkäästi toisinaan, antavat ystävälleen useasti jotain omaansa, seuransa ja tukensa.
      Mielelläni minäkin irroitan kalareissussa Hauen koukustaan, varsinkin kun tiedän että perkaa minunkin saaliini.

Muuten, aloituksesi sanamuoto tuntuu tutulta?
      Unohditko rekkautua?
      H.

• Markkinatalousmies

:D ... Kun ikää kertyy, kertyy tuttujakin. Muistikin pelaa vielä, mutta...

• '''''''''

On, samanlaiset luonteethan vetävät luokseen kaltaisiaan.

Minua ei hyväksikäytetä.

• Markkinatalolousmies

Ei minuakaan, mutta olen kuunnellut kummastellen muutamien tuttujen jutustelua. Tietävät luotettavaksi kuuntelijaksi.

• '''''''''''''''
        Markkinatalolousmies kirjoitti:

Ei minuakaan, mutta olen kuunnellut kummastellen muutamien tuttujen jutustelua. Tietävät luotettavaksi kuuntelijaksi.

Kuuntelen minäkin, ja autan, jos voin. Mutta edellytän samanlaista vastapuolelta.
        Toisaalta en halua turhalla valituksella vaivata lähimmäisiäni.

• Mtmies
        ''''''''''''''' kirjoitti:

Kuuntelen minäkin, ja autan, jos voin. Mutta edellytän samanlaista vastapuolelta.
        Toisaalta en halua turhalla valituksella vaivata lähimmäisiäni.

Olen hämmästellyt mutten kommentoinut kahden ihmisen pohdiskelua siitä, miten ei enää kannata pitää yhteyttä joihinkin entisiin ystäviin, koska heistä ei ole enää mitään hyötyä.

• '''''''''''''
        Mtmies kirjoitti:

Olen hämmästellyt mutten kommentoinut kahden ihmisen pohdiskelua siitä, miten ei enää kannata pitää yhteyttä joihinkin entisiin ystäviin, koska heistä ei ole enää mitään hyötyä.

Kyllä minä ainakin aion kynsin hampain pitää kiinni parhaimmista ystävistäni, joiden kanssa olen saanut käydä pitkän matkan tätä maallista maantietä.
        Omien pulmatilanteidenkin aikana he ovat pitäneet tiukasti minuun yhteyttä, ja itsekin uskon osaltani lientäneeni heidän mielialojaan heidän omissa ongelmissaan.

"ystävään luottaa voit", lauloi Jamppakin aikoinaan.

• meeriamanda
        ''''''''''''' kirjoitti:

Kyllä minä ainakin aion kynsin hampain pitää kiinni parhaimmista ystävistäni, joiden kanssa olen saanut käydä pitkän matkan tätä maallista maantietä.
        Omien pulmatilanteidenkin aikana he ovat pitäneet tiukasti minuun yhteyttä, ja itsekin uskon osaltani lientäneeni heidän mielialojaan heidän omissa ongelmissaan.

"ystävään luottaa voit", lauloi Jamppakin aikoinaan.

Minulla ei periaatteessa ollut aikaa vaalia ystissuhteita yli 20 vuoteen, olin työni vanki kellonaikoja katsomata. Niimpä heitä karisi ihan ymmärrettävästi ympäriltäni.

Pari naisystävää harrastusten myötä ja siskoni, siinäpä he mutta ovatkin ihania ja enemmästä ei väliä.

Olen nauttinut nyt siitä olotilasta ettei tarvitse enää olla niin sosiaalinen, on pieni pesä ja pienet ympyrät :)))

• Ystävyys parhaimmillaan hyödyttää molempia tasapuolisesti. Surussa autetaan, ilossa yhdessä iloitaan.

• "suoranokkainen Maakotkani"

"Ystävät toimivat kyllä epäitsekkäästi toisinaan, antavat ystävälleen useasti jotain omaansa, seuransa ja tukensa"

Ettet nyt vaan (taas) muotoillut sanomaani oman Laakeriseppeleesi hyväksi? :)
        H.

• hunksz kirjoitti:

"suoranokkainen Maakotkani"

"Ystävät toimivat kyllä epäitsekkäästi toisinaan, antavat ystävälleen useasti jotain omaansa, seuransa ja tukensa"

Ettet nyt vaan (taas) muotoillut sanomaani oman Laakeriseppeleesi hyväksi? :)
        H.

Ihan rehellisesti, ystäviä, tiesin, että joku kompastuu viestiini joten tarkennan. Ystävät, joilta on mahdollisuus hyväksi käyttää toki pitää käyttää, mutta rajansa kaikella on oltava valmis vastapalveluksiin. Pöljähän ihminen olisi jos ei käyttäisi erilaisia ystävyyskanavia itselleen hyödyksi.

• Hyvä avaus. Minulla on enimmäkseen epäitsekkäitä ystäviä ja heille ei ole tarkeää laskea avun tai palvelusten kauppatasetta. Olen toki itsekin joskus heille ollut avuksi hädässä ja eräskin kaverini kysyi kerran kun olin kasaamassa hänen suihkukaappiaan monta tuntia, että miten minä tämän sinulle kostan.:-)) Sanoin, että tarvitsen apua jonain päivänä aivan varmasti, sitten saat kostaa.

• Itsekäs syntisäkki

No jaa, en ihan määrittelisi asiaa noin, kuten kirjoitat. Sillä kylmä totuus on se, että kaikessa ystävyydessä on kysymys kuitenkin pienemmästä tai suuremmasta hyötymisestä, kaikkea vain ei mitata rahalla tai tavralla. Otetaanpa esimerkki:

Ujolla ja esiintymistä pelkäävällä on usein ystäviä, jotka eivät pelkää lähimmäisiä olivat vieraita tai tuttuja, kotimaisia tai ulkomaisia. Mitäköhän varten ujo tuntee viehtymystä esintymiskykyisiin ja esiintymiskykyinen ujoon ? Vaikkapa ulkomaanmatkoilla esiintymiskykyinen ja reipas ystävä on kullanarvoinen ujolle. Ujo puolestaan ei kilpaile pramille haluavan kanssa. Kumpikin hyötyy ominaisuudesta, jota itsellä ei ole.

Valitan, epäitsekkyyteen ystävyydessä en usko enkä luule. Toisaalta, moniko oikeasti hyötyy jonkun asemasta tänä aikana? Eihän ne virassa tai työsuhteessa syntyneet "ystävyydet" useinkaan ole mitään ystävyyksiä. Kaikki, mitä sanotaan ei ole totta, ei ystävyyden vannominenkaan.

Kyllä minultakin töistä lähdön jälkeen ns. tuttavat hupenivat 0-lukemiin. Ne vanhat uskolliset, jotka minut tunsivat jo ennen uraohjuksen pystiä, pysyivät. Sitä on aito ystävyys. Toisaalta työssä yhdistää eniten se työ ja työasioista puhumiset, kon taktit jne. Ei niinkään se, minkälainen toinen oikeasti on ihmisenä ja kotiasioista puhumiset. Pääsääntö on, että työssä ei pidä paljastaa sisimmästä itsestään mitään eli antaa aseita käsiin, koska työkaveri on aina potentiaalinen kilpailija. Niinpä otin ne "ystävyydet" huulenheittona, koska en itsekään aidosti tuntenut kiintymystä kehenkään. Tietoisesti en ketään hyväksikäyttänyt, mutta, kuten näemme, suuri osa tästä toiminnasta on tiedostamatonta.

Niin, minulla ei ole epäitsekkäitä ystäviä, mutta on ystäviä, jotka käyttävät minua hyväksi minulle ja heille sopivalla tavalla. Kuten minäkin heitä, sillä vähintään kuuntelijaa me kaikki tarvitsemme joskus tai usein ja enimmäkseen vastavuoroisesti. Sitäkin on ystävyys, ei siis täysin epäitsekästä. Kamalaa olisikin seurustella pyhimysten kanssa. Itsekkyydestä rti pääseminen edellyttää sitä, että leijailee toisessa todellisuudessa. Edellyttäen, että sellainen on jossakin, kun sydän lakkaa lyömästä.

• Kirjoititpa naulankantaan, noin se menee, ja on mennyt minunkin kohdallani.

• "Teotwawki"

No niin....
      H.

• ?

• Suojaus ylös
        Teotwawki kirjoitti:

?

Varovaista varjonyrkkeilyä, tunnet kyllä kun ensimmäinen suora puhkaisee suojauksesi, sinua kyllä varotettiin.

• Hyvät kaverukset vai

On vaikea kuvitella tilannetta, jossa todellinen ystävä käyttäisi hyväksi, tai edes yrittäisi käyttää hyväksi todellista ystäväänsä. Todellinen ystävä on aina valmis auttamaan (ellei ole todellisia esteitä). Avun antamiseen ei myöskään liity mitään vaihtokauppa tai korvausvelvotteita puolin eikä toisin. - Tietysti jotkut ihmiset voivat olla varsin itsekkäitä ja kiireisiäkin.

Luultavasti jokainen tuntee joitain ihmisiä, jotka ovat menettäneet samalla "ystävänsä" kun ovat menettäneet yhteiskunnallisen statuksensa tai se on alentunut merkittävästi.

Joidenkin olen kuullut sanovan, ettei heillä ole enää aikaa tavata entisiä hyviä kavereitaan, koska siitä ei ole mitään hyötyä.

• Korppis*

Tarkoitatko

Valmis auttamaan AINA ilman korvausvelvollisuutta?

Sehän on juuri sitä avunantajan hyväksikäyttöä.

• Ystävät.

Kyllä niitäkin on osunut kohdalle, mutta on ollut myös niitä pyyteettömiä- täytyy myöntää.
      Mitä itse olen ystävänä? Suoraan sanottuna: En tiedä. Sitä olisi kysyttävä niiltä, muutamalta, tämänhetkisiltä ystäviltäni.:)))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      81
      1973
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      100
      1695
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1286
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      707
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      666
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      600
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      199
      566
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      508
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe