Voiko tämä olla totta

Lumoutunut

Hyvät ystävät, uutena lukijana olen innoissani. Tämä palsta oin täynnänsä lahjakkaita ihmisiä. Kuinka ihmeessä te pystytte niin pienellä sanamäärällä luomaan näin huikeita tekstejä. Eniten ihailen pelkistetyn tekstin rytmiä, kuulostelen sitä, mutustelen. Monissa viestiketjuissa saatetaan samaa temaa toistaa satoja kertoja. Uskomatonta sinnikkyyttä. Välillä kun luulen, nyt on jo kaikki sanottu, käännetään vain sanajärjestystä ja sanoma on uudelleen edessäni.

Hieman minua häiritsee muutamat voimasanat, ehkä se välittää suomalaista palavaa rakkautta aiheeseen. Uutena lukijana aivan kuin viha ja rakkaus kohtaisivat, aivan kuin ne temmeltäisivät vapaina niityllä kauneimpien kukkien perässä, kumpi saa poimittua kauniimman kimpun.

Olen lumoutunut näistä lahjakkaiden, luovien ystävien teksteistä.

37

663

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos sinulle

Sinä itse olet kyllä kaikkein lahjakkain, en ole ennen nähnyt noin hienoja kielikuvia.
      Tervetuloa rikastuttamaan tätä palstaa, sinulla on vauhdikas tapa kirjoittaa ja käytät kauniita kielikuvia. Oikein mukavaa luettavaa esim. "temmeltäisivät vapaina niityllä kauneimpien kukkien perässä". Meillä on vielä paljon oppimista, ainakin minulla.
      Oikeasti, olisi ihana kun osais oikein kunnolla kirjoittaa.

• Tuhannet juonet...

Kun SRK ei enää muuta keksinyt, niin laittoi runopoikansa tänne ivaamaan muiden kirjoittamista.

• Naskuli
        Tuhannet juonet... kirjoitti:

Kun SRK ei enää muuta keksinyt, niin laittoi runopoikansa tänne ivaamaan muiden kirjoittamista.

Miten SRK ehtii joka paikkaan.

• hyvä Suomi

Tämä on todella huikaisevan fantastinen palsta. P*ska lentää ja balalaikka soi. Se on sitä arjen ja uskonnon realismia, jota kansan syvät rivit pitävät yllä. Kyllä on turha väittää suomalaisia umpimielisiksi näiden syvällisten journalististen kirjoitusten valossa.

Aleksis Kivi ja Eino Leino eivät pysyisi haudoissaan, jos tätä taidetta saisivat ammentaa. Aivan uskomatonta. Hyvä Suomi!

• Jari Tervoko?

Onko tämän viestiketjun aloittaja kirjailija Jari Tervo? Tyyli ainakin vaikuttaa niin tervomaiselta.

• Tervetuloa Lumoutunu

Olisiko Tervo tullut tänne palstalle, vaikea uskoa.
        Onko vl-piireissä kirjailijoita, olisko joku heistä tullut tänne.
        Todella hieno tyylitaituri Lumoutunut on, se on selvä.

• käsikirjoitus

Kukahan tekisi näytelmän tai elokuvan hoitokokouksista. Hyvin toteutettuna siitä tulisi maailmanmenestys. Voisi tulla samanlainen klassikko kuin esim "Polttouhrit" tai "Cannibal Holocaust".

• Movie

Totta, Tervon Jari tuli minullekin mieleen. Pienen pientä ivaa kukkaisissa kielikuvissa kätkettynä. Yksi hyvä elokuva on Kielletty hedelmä, jonka ulkomaalainen vieraamme vei maapallon toiselle puolelle Suomen kesäisestä valosta, mutta myös uskonnollisen yhteisön voimasta viehättyneenä.

• Lumoutunut

Mielenkiintoinen ajatus, ei kuitenkaan helppo. Mikäli hoitokokoukset olisivat huikaiseva aihe, niin uskoisin siitä jo tehdyn kirjan tai elokuvan. Asiassa on monta tekijää, suuren yleisön pitää pystyä samaistumaan ryhmään tai vaihtoehtoisesti samaistumaan vastavoimaan. Löytyykö painoa kummalekaan puolelle. Nähdäkseni tämä kiinnostaa tämän palstan kommettien perusteella "liikkeessä olevia" ja "ulos poistuneita/poistettuja" riippuen kommentoijan kokemusperästä. Kiinnostaako nämä asiat laajasti, vaikea arvioida.Henryk Sienkiewicz on kirjoittanut romaanin "Quo vadis", josta sai nobelinkin, muita suuria teoksia on: Lew Wallacen "Ben Hur", ja uskallan nostaa esiin myös Mika Waltarin "Valtakunnan salaisuus" ja "Ihmiskunnan viholliset" ja paljon muita. Yhteistä näille kirjoille on helppo samaistuminen kristittyjen kärsimyksiin. Se on pienestä kiinni, mikä imaisee mukaansa. Uskaltaisiko kukaan nykykirjailijoista tarttua tähän aiheeseen, mielenkiinnolla odotan. Myös natsien hirmutekojen uhrien kokemuksiin on helppo samaistua, samalla on helppo inhota natseja. Yksi parhaista kirjoista on mielestäni Wieslaw Kielarin "Anus mundi", ei sovi unohtaa Martin Grayn "Kaikkien rakkaiteni puolesta" eikä tietenkään Anne Francin päiväkirjaa. Dan Brownin kirjoissa Da Vinci koodi ja Enkelit ja demonit kirjoissa on salaseurat, Opus dei ja Magdalan Marian salainen "avioliitto" Jeesuksen kanssa, joiden jälkeläiset olivat merovingihallitsijoita varhaiskeskiajalla Ranskassa. Voisiko lestadiolaisista kirjoittaa vastaavaa keksimättä vastaavaa myyttiä, salaseuraa. Sitä voi itse kukin miettiä.

• kirja.
        Lumoutunut kirjoitti:

Mielenkiintoinen ajatus, ei kuitenkaan helppo. Mikäli hoitokokoukset olisivat huikaiseva aihe, niin uskoisin siitä jo tehdyn kirjan tai elokuvan. Asiassa on monta tekijää, suuren yleisön pitää pystyä samaistumaan ryhmään tai vaihtoehtoisesti samaistumaan vastavoimaan. Löytyykö painoa kummalekaan puolelle. Nähdäkseni tämä kiinnostaa tämän palstan kommettien perusteella "liikkeessä olevia" ja "ulos poistuneita/poistettuja" riippuen kommentoijan kokemusperästä. Kiinnostaako nämä asiat laajasti, vaikea arvioida.Henryk Sienkiewicz on kirjoittanut romaanin "Quo vadis", josta sai nobelinkin, muita suuria teoksia on: Lew Wallacen "Ben Hur", ja uskallan nostaa esiin myös Mika Waltarin "Valtakunnan salaisuus" ja "Ihmiskunnan viholliset" ja paljon muita. Yhteistä näille kirjoille on helppo samaistuminen kristittyjen kärsimyksiin. Se on pienestä kiinni, mikä imaisee mukaansa. Uskaltaisiko kukaan nykykirjailijoista tarttua tähän aiheeseen, mielenkiinnolla odotan. Myös natsien hirmutekojen uhrien kokemuksiin on helppo samaistua, samalla on helppo inhota natseja. Yksi parhaista kirjoista on mielestäni Wieslaw Kielarin "Anus mundi", ei sovi unohtaa Martin Grayn "Kaikkien rakkaiteni puolesta" eikä tietenkään Anne Francin päiväkirjaa. Dan Brownin kirjoissa Da Vinci koodi ja Enkelit ja demonit kirjoissa on salaseurat, Opus dei ja Magdalan Marian salainen "avioliitto" Jeesuksen kanssa, joiden jälkeläiset olivat merovingihallitsijoita varhaiskeskiajalla Ranskassa. Voisiko lestadiolaisista kirjoittaa vastaavaa keksimättä vastaavaa myyttiä, salaseuraa. Sitä voi itse kukin miettiä.

Alicia Appleman-Jurman: Alicia - juutalaistyttö, siinä on samaistuttavaa ja karun todellista kertomaa keskitysleireistä ja juutalaisvihasta. Paksu kirja, mutta hyvin mielenkiintoinen luettava. Jännitystä melkein liikaakin. Mutta mielenkiinto säilyy. Sellaisille lukijoille erityisesti, joilta meinaa tylsien kirjojen kanssa mennä mielenkiinto ja kirja jää kesken. Tämä ei jää! Kokeilkaa vaikka.

• pååt
        Lumoutunut kirjoitti:

mä oon lukenu tuon martin grayn kaikkien rakkaitteni puolesta
        ja kyllä se on harvoja kirjoja josta on jotakin mieleen jäänyt.
        sekä palden gyatson lumen alla palaa
        http://www.kirjakeidas.fi/pop.php?prd=238&PHPSESSID=b640f9b0e2a060db9dbc1330777f4d05&ns=20&nl=10

tiibetiläinen joka ollut kiinalaisten vankina 33 vuotta

• Hemesti

Täällä tarvitaan myös hirtehistä huumoria !

• huolin-kaistunut

Ethän vain, rakas avaaja, rakasta tätä rakasta palstaa kuoliaaksi?

• Lumoutunut

Ole huoleti huolin-kaistunut, rakkaus ei koskaan voi turmella, rakkaus lisääntyy. Rakkaus on kuin välimeren lempeä ilta, sitä voi muovailla, sen voi ojentaa toiselle, hän voi sitä ihailla, kosketella, heittää sen eteenpäin välittämään sitä aitoa välittämistä, mihin me ihmiset parhimmillamme pystymme. Rakkauden ja välittämisen aidointa olemusta on lämmin katsekontakti, hyväksyvä katse, ymmärtävä mieli. Kirjoitettaessa korostuu sanojen valinta, kauneus ja rakkaus piilee muodoissa, nyansseissa. On itselle helpompaa rakastaa kuin vihata, annan rakkautta - saan rakkautta. Vihaan - mitä siitä seuraa, sen tietää kanssani jokainen.
        Tänäänkin voin sanoa tai kirjoittaa ystävälleni lämmöllä, rakkaudella - välittää.

• huolin-kaistunut
        Lumoutunut kirjoitti:

Ole huoleti huolin-kaistunut, rakkaus ei koskaan voi turmella, rakkaus lisääntyy. Rakkaus on kuin välimeren lempeä ilta, sitä voi muovailla, sen voi ojentaa toiselle, hän voi sitä ihailla, kosketella, heittää sen eteenpäin välittämään sitä aitoa välittämistä, mihin me ihmiset parhimmillamme pystymme. Rakkauden ja välittämisen aidointa olemusta on lämmin katsekontakti, hyväksyvä katse, ymmärtävä mieli. Kirjoitettaessa korostuu sanojen valinta, kauneus ja rakkaus piilee muodoissa, nyansseissa. On itselle helpompaa rakastaa kuin vihata, annan rakkautta - saan rakkautta. Vihaan - mitä siitä seuraa, sen tietää kanssani jokainen.
        Tänäänkin voin sanoa tai kirjoittaa ystävälleni lämmöllä, rakkaudella - välittää.

Mutta, rakas Lumoutunut, tämä palsta ei elä rakkaudesta vaan vihasta ja katkeruudesta. Siksi huolestun avauksestasi :)

Oikeasti avaus oli ihana. Lentosuukkoja sinulle!

• Lumoutunut
        huolin-kaistunut kirjoitti:

Mutta, rakas Lumoutunut, tämä palsta ei elä rakkaudesta vaan vihasta ja katkeruudesta. Siksi huolestun avauksestasi :)

Oikeasti avaus oli ihana. Lentosuukkoja sinulle!

Siihen suuntaan olen tehnyt havaintoja. Vihalle ja katkeruudelle on varmasti aikansa, Olen itsekin käynyt niitä tunteita aikanaan voimallisesti läpi, sen jälkeen tyyntyy, kaikki on poissa, viha on vihattu, katkeruus kärsitty. Rakkaus palaa, täyttää mielen ja toivoisin sen säilyvän jokaisessa solurakenteessani, solumuistini säilyttäisi sen aivan kuin omana salaisuutenani. Sieltä toivoisin voivani ammentaa sitä muille, jakaa, kuunnella, elätyä, olla ystävä.

• rakkaus on suurin
        Lumoutunut kirjoitti:

Siihen suuntaan olen tehnyt havaintoja. Vihalle ja katkeruudelle on varmasti aikansa, Olen itsekin käynyt niitä tunteita aikanaan voimallisesti läpi, sen jälkeen tyyntyy, kaikki on poissa, viha on vihattu, katkeruus kärsitty. Rakkaus palaa, täyttää mielen ja toivoisin sen säilyvän jokaisessa solurakenteessani, solumuistini säilyttäisi sen aivan kuin omana salaisuutenani. Sieltä toivoisin voivani ammentaa sitä muille, jakaa, kuunnella, elätyä, olla ystävä.

Tämä palsta elää ennen kaikkea rakkaudesta lapsiin,
        harmi, ettet ole huomannut sitä.
        Täällä taistellaan seksuaalisesti hyväksikäytettyjen lasten puolesta.

"Joka ottaa tykönsä tämän lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut; ja joka ottaa tykönsä minut, ottaa tykönsä hänet, joka on minut lähettänyt. Sillä joka teistä kaikista on pienin, se on suuri."

• Jeesesest pitäisi
        Lumoutunut kirjoitti:

Noin etevää sarkasmia ei usein näe.

• Lumoutunut

Todella upeaa olla lasten puolella, olen mahdottoman kiinnostunut, miten taistelet tällä palstalla uhrien puolesta. Se on arvokkainta mitä ihminen voi tehdä, välittää ja rakastaa. Millä keinoin on parasta auttaa hyväksikäytettyjä lapsia?

• SRK pakki

Ensin voitaisiin lopettaa raiskaaminen, mutta en sitä ehdota, koska se ei edusta SRK:n virallista linjaa jota minä järkähtämättä kannatan ja vaalin. Pitää siis keksiä jotain muuta.

• lasten puolesta

Tarkoitus on saada ihmisten tietoon, mikälaisessa vaarassa monet vl-perheiden lapset ovat.

• kerro sinä Lumoutunu
        lasten puolesta kirjoitti:

Tarkoitus on saada ihmisten tietoon, mikälaisessa vaarassa monet vl-perheiden lapset ovat.

Yksikin uhri on liikaa, miten voimme toimia, ettei kukaan joudu pedofiilin uhriksi.

• Lumoutunut
        SRK pakki kirjoitti:

Ensin voitaisiin lopettaa raiskaaminen, mutta en sitä ehdota, koska se ei edusta SRK:n virallista linjaa jota minä järkähtämättä kannatan ja vaalin. Pitää siis keksiä jotain muuta.

Ymmärrän hyvin lastensuojelun tarpeen, se on kaikkien tärkeintä. Lasten hyvinvointi on elämän tärkein asia eletyssä elämässä. Lasten kuuluu saada rakkautta, oikeutta, lempeyttä oikeaa välittämistä. En oikein ymmärrä, miten tällä palstalla niin paljon puhutaan SRK:sta pahaa. Onko siihen jotain painavaa perustetta, järjestön takanakin on käsittääkseni kaltaisiamme ihmisiä. Mistä on kysymys.

• Lumoutunut
        kerro sinä Lumoutunu kirjoitti:

Yksikin uhri on liikaa, miten voimme toimia, ettei kukaan joudu pedofiilin uhriksi.

Mielestäni parhaiten pystyy auttamaan hyväksikäytön uhreja olemalla rinnallakulkija, tarvittaessa kuunnella, kuunnella ja kuunnella. Tyrkyttämättä mitään omaa. Rakkaus ja välittäminen korostuvat. Tunnetteko yhtään uhria henkilökohtaisesti. Saan sen kuvan, että teillä on uhreissa hyviä ystäviä, kielikuvat ovat hyvin henkilökohtaisessa muodossa. Lähimmäisen rakkaus ei pursua kovin usein teksteistä.

• lasten puolesta
        Lumoutunut kirjoitti:

Mielestäni parhaiten pystyy auttamaan hyväksikäytön uhreja olemalla rinnallakulkija, tarvittaessa kuunnella, kuunnella ja kuunnella. Tyrkyttämättä mitään omaa. Rakkaus ja välittäminen korostuvat. Tunnetteko yhtään uhria henkilökohtaisesti. Saan sen kuvan, että teillä on uhreissa hyviä ystäviä, kielikuvat ovat hyvin henkilökohtaisessa muodossa. Lähimmäisen rakkaus ei pursua kovin usein teksteistä.

Tunnen uhreja ja olen huolissani myös muista uhreista, jotka eivät ole vielä uskaltaneet hakea apua.

• Lumoutunut

Tunnen uhreja ja olen huolissani myös muista uhreista, jotka eivät ole vielä uskaltaneet hakea apua.

Sinulla ystäväiseni on tärkeä tehtävä, pidä kiinni ystävistäsi, läheisistäsi. Kanna heitä, tue, ole lähellä aina kun tarvitaan kuuntelijaa. Toteuta ihmisyyden tärkeintä tukipilaria, rakkautta.

• Visainen kysymys

Saas se.

• Uhreja riittää...
        Lumoutunut kirjoitti:

Sinulla ystäväiseni on tärkeä tehtävä, pidä kiinni ystävistäsi, läheisistäsi. Kanna heitä, tue, ole lähellä aina kun tarvitaan kuuntelijaa. Toteuta ihmisyyden tärkeintä tukipilaria, rakkautta.

Lumoutunut siis tarkoittaa, ettei vl-lastenraiskaamista edes yritetä estää tai vähentää, mutta uhreja kannattaa kohdella asiallisesti.

• etsivä-xx

Parahin lumoutunut. Kirjoitat:
      "Välillä kun luulen, nyt on jo kaikki sanottu, käännetään vain sanajärjestystä ja sanoma on uudelleen edessäni"

Huominen päivä alkaa näin:

"Ystävästäni minä tahdon laulaa,
      laulun rakkaasta ystävästäni
      ja hänen viinitarhastaan."

Vaan mikä onkaan päivän sisältö?
      Tyylilaji minkä Jesaja on valinnut, eikö olekin kiehtova. Eikö houkuttele huomenissa kuuntelemaan kenties myös sanoihin lumoutuneen sielusi.

"ratkaiskaa minun ja viinitarhani asia!
      Mitä pitäisi vielä tehdä viinitarhalleni?
      Mitä jäi tekemättä?"

• Lumoutunut

Ilman muuta ystäväni, raamattua en ymmärrä paljoa, ymmärrykseni on huononpuoleinen. Raamatun sanoma on silti hyvin tärkeä, ymmärsi sitä sitten enemmän tai vähemmän.

• lasten puolesta
        Lumoutunut kirjoitti:

Ilman muuta ystäväni, raamattua en ymmärrä paljoa, ymmärrykseni on huononpuoleinen. Raamatun sanoma on silti hyvin tärkeä, ymmärsi sitä sitten enemmän tai vähemmän.

Kannattaa tutustua raamatun sanomaan, miten raamatussa opetetaan rakastamaan lähimmäistä kuin itseään, se on suurin raamatun käsky.

Monella on täällä huoli SRK:n johtokunnan sieluntilasta siksi, koska he eivät vl-liikkeen johdossa lähde puolustamaan lapsia, jotka ovat kaikista pienempiä taivaan valtakunnan asukkaista.

Oletko seurannut viime kesän tapahtumia, kun Kaleva kirjoitti, miten Olavi Voittonen ei ollut auttanut pedofiilin uhria, joka oli hakenut apua Voittoselta.
        Mitä mieltä sinä olet siitä, että SRK:n johtohenkilö ei halua auttaa pedofiilin uhria?

• Lumoutunut

Kannattaa tutustua raamatun sanomaan, miten raamatussa opetetaan rakastamaan lähimmäistä kuin itseään, se on suurin raamatun käsky.

Monella on täällä huoli SRK:n johtokunnan sieluntilasta siksi, koska he eivät vl-liikkeen johdossa lähde puolustamaan lapsia, jotka ovat kaikista pienempiä taivaan valtakunnan asukkaista.

Oletko seurannut viime kesän tapahtumia, kun Kaleva kirjoitti, miten Olavi Voittonen ei ollut auttanut pedofiilin uhria, joka oli hakenut apua Voittoselta.
        Mitä mieltä sinä olet siitä, että SRK:n johtohenkilö ei halua auttaa pedofiilin uhria?

En tunne nimeämääsi henkilöä, jos tuntisin, ilman muuta keskustelisin näistä asioista hänen kanssaan. Olen lukenut tapauksista, sävyeroja on, riippuu mistä lukee. Lastensuojelu on hyvin tärkeä asia. Jos eteeni ilmaantuu asioita, yritän auttaa mahdollisimman paljon. Samoin en pysty mitenkään arvioimaan muiden sieluntilaa kirjoitusten perusteella, omastani yritän pitää huolta ja lähimmäisteni hyvinvoinneista.

Siinä auttaa suunnattomasti jos rakkautta riittää. Sen sanon, kun jaksaa rakastaa vaimoa, tunnustaa hänelle aamuisin, huomenta aamuni säde, kuningattareni, päivä alkaa sekä vaimolla että minulla aurinkoisemmin. Muiden rakkauksiin on myös vaikea ottaa kantaa, olla huolissaan. Yritän vain välittää rakkautta ja välittämistä. Siinä on apuna myös kauniit sanat, siinä kielemme on ylivertainen, onko missään muussa kielessä niin paljon kuvallevia sanoja ja runsaasti synonyymejä. Kauniita sanoja ei koskaan voi käyttää liikaa.

• lasten puolesta
        Lumoutunut kirjoitti:

En tunne nimeämääsi henkilöä, jos tuntisin, ilman muuta keskustelisin näistä asioista hänen kanssaan. Olen lukenut tapauksista, sävyeroja on, riippuu mistä lukee. Lastensuojelu on hyvin tärkeä asia. Jos eteeni ilmaantuu asioita, yritän auttaa mahdollisimman paljon. Samoin en pysty mitenkään arvioimaan muiden sieluntilaa kirjoitusten perusteella, omastani yritän pitää huolta ja lähimmäisteni hyvinvoinneista.

Siinä auttaa suunnattomasti jos rakkautta riittää. Sen sanon, kun jaksaa rakastaa vaimoa, tunnustaa hänelle aamuisin, huomenta aamuni säde, kuningattareni, päivä alkaa sekä vaimolla että minulla aurinkoisemmin. Muiden rakkauksiin on myös vaikea ottaa kantaa, olla huolissaan. Yritän vain välittää rakkautta ja välittämistä. Siinä on apuna myös kauniit sanat, siinä kielemme on ylivertainen, onko missään muussa kielessä niin paljon kuvallevia sanoja ja runsaasti synonyymejä. Kauniita sanoja ei koskaan voi käyttää liikaa.

Voittosen sanat uhrille eivät olleet kauniita, kun uhri haki apua Voittoselta.
        SRK:n varapuheenjohtajana toiminut Voittonen kyseenalaisti uhrin uskon, sen takia kun uhri pyysi apua Voittoselta pedofiilin saamisesta hoitoon.

Missä Voittosen rakkaus oli pedofiilin uhreja kohtaan, kun hän jätti pedofiilin jatkamaan rikoksiaan.
        Olisitko sinä toiminut kuten Voittonen?

• m,i,e,l,i,p,i,d,e

Jos tämä palsta saa ihmisten silmät avautumaan ja estää yhdenkin lapseen kohdistuvan iljettävyyden, on palsta jo tehnyt tehtävänsä. Jos asioista vietaan, ne samalla hiljaa hyväksytään.

• lasten puolesta

Vakeneminen on pahinta, mitä uhrille vielä voidaan tehdä.

Pieni raiskattu lapsi on joutunut peläkäämää, vakenemaan ja yksin, kenenkään ymmärtämättä hänen tuskaa, kantamaan järkyttävää taakkaa sydämessään.

Vieläkö meidän aikuisten pitäisi vaieta ja jättää lapsi yksin taakkojensa alle.
        Vain todella kylmä ihminen, jolla ei ole emaptian kykyä, pystyy siihen.
        Siksi ihmettelenkin, miksi niin monet yrittävät tukahduttaa täällä keskustelua.

• Lumoutunut

Hyvät ystävät, keskustelua ei kukaan halua tukahduttaa, toisaalta tekstin sisältö aiheuttaa varmasti poiston. Itse en näe kauniina asiana nimien esillä pitämistä. Ei asia millään muotoa parane julkisesti moittimalla ihmisiä heidän omilla nimillään.

Itselläni on nolla toleranssi lasten suojelussa, jos kohtaan hyväksikäyttöä, rakkaudella ohjaan sellaisen henkilön virkavallan huomaan, halusi hyväksikäyttäjä sitä tai ei.

Vaieta ei kenenkään tarvitse, käyttäytyminen näissäkin asioissa on hyvä muistaa. Kauheinkaan teko ei oikeuta muita huonoon käytökseen.

Olen joskus vuosia sitten törmännyt matkoillani muualla Euroopassa silmin nähden havaittavaan hyväksikäyttöön julkisella paikalla, silloin en osannut sen maan kieltä, ei oikein tiennyt miten olisi asiaan puuttunut, sillä kertaa jäi ymmärryksen puutteen vuoksi asiaan puuttumatta, toisaalta kymmenet ihmiset näkivät saman, eikä kukaan sanonut mitään.

Onko tämä asia niin "uusi" ettei siihen ole tiennyt miten reagoida, vaikka varmasti tämä ilmiö on ollut aina ihmiskunnan riesana. Onneksi nyt puututaan.

• pahoitteleeko?

"Olen joskus vuosia sitten törmännyt matkoillani muualla Euroopassa silmin nähden havaittavaan hyväksikäyttöön julkisella paikalla, silloin en osannut sen maan kieltä, ei oikein tiennyt miten olisi asiaan puuttunut, sillä kertaa jäi ymmärryksen puutteen vuoksi asiaan puuttumatta, toisaalta kymmenet ihmiset näkivät saman, eikä kukaan sanonut mitään."

Yritätkö tällä virkkeellä puhdistaa Olavi Voittosen maineen, kun hän ei auttanut pedofiilin uhria.
      Onko Voittonen käynyt pyytämässä pedofiilin uhrilta anteeksi, kun ei auttanut häntä ja tuomitsi hänet ulos vl-liikkeestä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      23
      5025
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      63
      4036
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      73
      3603
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2688
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2463
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2348
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      69
      2136
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2107
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      135
      1644
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1505
    Aihe