Olen 21-vuotias ja minulla ei ole lainkaan virallista työkokemusta, ei edes minkäänlaista todistusta kesätöitä sillä psyykkiset ongelmat ja pelot sosiaalisista tilanteista ovat täysin pilanneet työhönhakeutumis-suunnitelmat. Työkkärin ammatinvalinnanohjauksesta ei juurikaan ollut apua, eukko vaan tapitti silmillään ja hymähteli selityksilleni - kun en osaa edes keskustelua johdatella enkä tajua mitä minun edes pitäisi kysyä että olisin saanut neuvoja minne kaltaiseni kannattaa hakea ja miten. Ystäviä minulla ei ole lainkaan, eikä suhteita mutta se kai on edellisen perusteella sanomattakin selvää. Pistää vituttamaan kun joka ainoassa hakemuksessa tunnutaan vaativan joko jotain korkeakoulukursseja käytynä tai aiempaa kokemusta kyseiseltä alalta. Sen verran ujo vielä olen etten voisi kuvitellakkaan toimivani puhelinmyyjänä tai kaupan kassalla - kaiken lisäksi matikkapääni on armottoman huono, siis yhtään liioittelematta aivan alakoulutasoa (joudun edelleen laskemaan sormilla mitä yksinkertaisimmilta kuulostavia laskutoimituksia). Voimani alkavat olla niin lopussa tähän tuleva sosiaalipummi & umpikuja-tunteeseen että hädin tuskin jaksan kouluun herätä ja suihkussa käydä. Olen kaikin puolin syrjäytynyt nuori, mikä avuksi? :(
ps. opiskelen ammattikoulussa.
Masentunut aikuinen vailla työkokemusta
9
454
Vastaukset
- Näin-
Laita asiasi kuntoon ja lopeta tekosyiden keksiminen. Huonoa matikkapäätä ei ole olemassa, syy on laiskuus. Ystäviä ei löydy, jos kitiset ja uraudut luuseriksi. Ei kukaan halua tuntea masentuneita luusereita. Ystävät valitaan.
- ssdddd
hei tässä on kohtalokaveri sulle haluaisin olla ystäväsi koska olen samassa tilanteessa kun sinä. olen vaan vuoden vanhempi....
- Pukkisenpaska
Opettele oikeinkirjoutus.
- ent. paperimies valk
Pukkisenpaska kirjoitti:
Opettele oikeinkirjoutus.
me äidinkielen letorit emme syyllisty oikeikirjoitus taitoon, kalervo kullanuppu!.
- 17 10
Olet hyvää työkuntoisuusväkeä myös 2012
- Riikinkana
Älä välitä noista idiooteista. Niiiden omat asiat on huonolla jamalla ja tölvivät siksi muita, varsinkin jos huomaavat "herkän" kohteen.
Totuushan on se, että mitä et osaa kysyä', ei sitä sinulle kerrotakaan. Jos kysyt jotain, vastataan vain siihen, ei mihinkään muuhun.
Tämä ei ole minkään erityisen alan tapa, vaan ihmisen itsensä tapa. Pitkän työuran aikana tuli oltua tekemisissä vaikka minkälaisten tapausten kanssa ja tällaiseen valitettavasti törmäsi yllättävän usein.
Sinuna kävisin ihan ensimmäisenä koulun terveudenhoitajan juttusilla. Jos jaksaminen alkaa olla äärirajoilla, se vaikuttaa koulunkäyntiin. Kyllä sieltä pitäisi apua löytyä ja ohjausta minne seuraavaksi voisi hakeutua. Aloita siitä, koska en ainakaan itse näy mitään muuta keinoa käydä nk. käsiksi ongelmiisi.
En ala suosittelemaan mikä sinulle on parasta,mutta väittävät liikunnan auttavan. En tiedä pitääkö paikkansa, mutta eihän se maksa kuin sen vaivan. Jos vaan jaksat. Ei kai sitäkään joka päivä tarvitse, mutta kannattaa varmaan kokeilla.
Kavereita on tosi vaikea saada tänä päivänä, eikä niihinkään voi luottaa ennen kuin tuntee toisen hyvin.
Harrastusten kautta vois ehkä saada, mutta taitaa se olla vähän niin, että suurin osa kavereista on "kavereita" vain netissä :(
No, jostain on aloitettava. Tee listat mikä on rempallaan ja mieti mitä sinä itse voit tehdä asioiden parantamiseksi. Mieti myös kuka/mikä auttaa, jos et itse voi asialle tehdä mitään. Pienikin juttu voi saada isoja aikaan.
Tsemppiä sinulle. Kyllä se päivä vielä paistaa, vaikka synkimpinä aikoina vois luulla ettei täältä enää nousta. - eivät asiasi
mitenkään erityisen huonosti ole, monella ikäiselläsi ei ole työkokemusta. Itse olen 22-vuotias enkä myöskään omaa kehuttavasti työkokemusta, siivoustyö 4 kk on tähän mennessä ainut "oikea työkokemus" lukuun ottamatta nuorena tehtyjä parin kuukauden kesätöitä kunnalla (oli todella pieni kunta eli vähän hakijoita, melkein kaikki otettiin). Vaikeahan niitä töitä on saada, se on ikuinen noidankehä, että pitäisi olla kokemusta ja milläs kokemusta saa, kun ei pääse ensimmäiseen paikkaan. Nyt olen opiskelija, mutta ei mitään tietoa siitä, että valmistuessa olisi töitä tarjolla ainakaan tällä alalla, ehkä joudun vielä vaihtamaan senkin.
Kehoittaisin myös sinua menemään ensimmäiseksi koulusi terveydenhoitajalle. Hän voi viedä asiaasi eteenpäin ja vaikka henkilökohtaisesti soittaa psykologilta/lääkäriltä ajan sinulle, jos itsellesi se tuottaa vaikeuksia. Tuon tason ongelmilla, joista kerroit, saat todennäköisesti (ja toivottavasti) oikeuden Kelan tukemaan psykoterapiaan, kunhan et vain sorry vähättelemään vaikeuksiasi vaan kerrot ne, kuten tässä. Että opiskelu/työkykysi on vakavasti uhattuna, jollet saa apua. Kun saat henkisen puolen vaikeudet enemmän hallintaan, pystyt käymään koulun loppuun ja sitten sinulla on ainakin jokin tutkinto loppuun suoritettuna, se on jo paljon se :) Jollei vieläkään löydy töitä, voit aina hankkia lisäkoulutusta, mutta asia kerrallaan.
Avun hakemisessa ja oman heikkouden myöntämisessä ei ole mitään häpeällistä, vaan se on ainoastaan hyvä asia ja ainut keino selvitä ulos tuosta tilanteesta. Voimia ja uskallusta sinulle! - Surullinen mummi
Sinä pärjäät kyllä: tämmöiseen laskutaidottomaan nuoreen henkilöön olen törmännyt useasti.¨
Taitaa kertoa noin yleisesti koulumaailmastamme, missä byrokraatit eivät ole voimissaan eli ei ole voimia kertoa tilannekomiikan keinoista.
Itse olen työttömyystoimiston syrjäyttämä ikäihminen, mutta omasta halustani olen syrjäytynyt, en veronmaksajien rahoista maksettujen työttömyyysakkojen syrjäyttämä.
No, nyt tarvitaaan Suomeen sota pitkästä aikaa puhdistamaan ilmapiiri tai sitten ei... - VileDeath
Taidat olla minä. 21-vuotias mielenterveysongelmista kärsivä ikuinen ammattikoululainen ilman mitään työkokemusta tai koulutusta. Miulla on kielipää kunnossa mutta matikka kanssasi samaa tasoa. Huomasin etten tästä mihinkään pääse täällä, kun kouluunkaan en saa itseäni raahattua. Niinpä päätin lähteä Au-pairiksi vuoden päiviksi, opettelemaan olemaan itseni kanssa. Lähtö olis kuukauden päästä. Ja jos nyt tästä hannaan ja pilaan kaiken tällä saamattomuudellani niin vejän kyllä itteni hirteen. Pakko vaan painaa! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1351402
- 1041103
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede26983Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89954Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat310845- 99813
- 38702
- 109666
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56648Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144624