Valamon porttikielloista

kysymyksiä???

Tuli tässä mieleen, että kun Valamossa annetaan niitä porttikieltoja, niin miten niitä valvotaan, että ne tulevat noudatetuiksi? ja sitten niiden määräaikaisten porttikieltojen suhteen, ilmoittaako luostari milloin ne ovat kuluneet umpeen vai pitääkö asiaa itse tiedustella?

Ja miten on, jos porttikiellon saanut henkilö varaa kuitenkin hotelllihuoneen netistä ja maksaa sen? Ajetaanko hänet silti ulos hotellihuoneestaan? Miten asiaan suhtautuvat kuluttajaviranomaiset?

Edellinen johtaja jakoi porttikieltoja lähinnä tekstiviestein, ja harva säilyttää niitä vuosiakausia, kun puhelintakin pitää silloin tällöin vaihtaa. Onko tekstiviestein laitetut porttikiellot diarioitu?

20

329

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koverskoi

Näin tärkeät juridiset päätökset on tietysti vahvistettu Käräjäoikeudessa. Sinun pitää pyytää paikallisesta oikeudesta päätösasiakirjat itsellesi. Kun aika on kulunut umpeen niin otat dokumentit mukaan ja marssit Valamoon. Eipä ole kellään sitten nokan koputtamista.

• -----)

Soita ja kysy Valamosta.. ;)

Ehkä niitä valvotaan niin, että jos hakee huonetta Valamosta ja on "mustalla listalla" niin ei saa sitä?

En usko kenenkään tahallaan rikkovan porttikieltoa LUOSTARIIN...? Porttiksen saaneet kai ovat uskovia ortodokseja ja tyytyvät siihen mitä paimenet ovat asiasta sanoneet. Ja jos joku sitten menee kiellosta huolimatta ostamaan huoneen, niin voiko oikeastaan syyttää muuta kuin itseään, jos sitten ei pääsekään.. ja tulee kenties rahallistakin menetystä?

• ------)

Itselleni tämä asia on aika uusi.. niin kysyn vaan, että onko tuollaisia porttikieltoja jaettu sitten paljonkin? Jos jotkut ovat kännykkään sellaisen saaneet??

Huh...

• ---------------

Konevitsan luostarissa talkoolaiset joutuvat "aamulaiturille" mikäli laiminlyövät tehtävänsä tai juopottelevat. Alkoholin tuominen luostarialueelle on ankarasti kielletty. Luulen että Valamon aikaisemmissa porttikielloissa on kyse saman suuntaisista rikkeistä ja igumenin ei pidä katsoa läpi sormien tuollaisia lusmuilijoita.

Nyt tapahtuneet porttikiellot taas ovat erityisiä ja outoja. En ymmärrä.

"Aamulaituri" tarkoittaa aamulla lähtevää venettä mantereelle.

• Ei hassummin
        --------------- kirjoitti:

Konevitsan luostarissa talkoolaiset joutuvat "aamulaiturille" mikäli laiminlyövät tehtävänsä tai juopottelevat. Alkoholin tuominen luostarialueelle on ankarasti kielletty. Luulen että Valamon aikaisemmissa porttikielloissa on kyse saman suuntaisista rikkeistä ja igumenin ei pidä katsoa läpi sormien tuollaisia lusmuilijoita.

Nyt tapahtuneet porttikiellot taas ovat erityisiä ja outoja. En ymmärrä.

"Aamulaituri" tarkoittaa aamulla lähtevää venettä mantereelle.

Ahaa. Siis ettei tarvitse kuin juopotella?

Sitten potkaisevat luostaristaan pois, mutta viisumi on voimassa, ja sen aikana voi laillisesti lähteä retkeilemään minne tahansa päin Venäjänmaata. Muutenhan tällainen kierros onkin vaikeampaa järjestää, ja pahuksen kallistakin.

Meneekö niitä aamuvenheitä muuten Pietariin?

• --------------
        Ei hassummin kirjoitti:

Ahaa. Siis ettei tarvitse kuin juopotella?

Sitten potkaisevat luostaristaan pois, mutta viisumi on voimassa, ja sen aikana voi laillisesti lähteä retkeilemään minne tahansa päin Venäjänmaata. Muutenhan tällainen kierros onkin vaikeampaa järjestää, ja pahuksen kallistakin.

Meneekö niitä aamuvenheitä muuten Pietariin?

Kysymys oli venäläisistä talkoolaisista. alkoholin käyttö koskee luostarin aluetta. Saarella on muitakin luostarin ulkopuolisia alueita ja asukkaita. Suomalaisista en tiedä.

Olen kuullut että
        Uudessa Valamossa luterilaiset rentoutuvat juopottelemalla.

Aamuveneitä voi mennä Pietariin, useimmiten kuitenkin Sortanlahteen mantereelle.

• ,-

Miksi kukaan ylipäätään haluaisi mennä luostariin juopottelemaan? Hilpeämpiäkin paikkoja löytyy. Toki niihinkin voi saada porttikiellon.
      Näitä uusimpia porttikieltoja en ymmärrä. Olen pistänyt vakavaan harkintaan koko jäsenyyteni kirkossa, kun ihan piispojen touhua kyseisen jupakan tiimoilta seurannut.

• Tuota noin

"Olen pistänyt vakavaan harkintaan koko jäsenyyteni kirkossa, kun ihan piispojen touhua kyseisen jupakan tiimoilta seurannut."

Me muut kyllä olemme kirkon jäseniä ihan piispoista huolimatta.

• erakkomunkki.

Viime kesänä kävin vanhassa Valamossa. Opas kertoi että luostarin alueella ei saa juopotella. Seuraavaksi hän kertoi että tuosta kioskista voi sitten illalla ostaa alkoholia.

Erityisen suosittu oli Valamon monasterin Apteekkarin balsami, sellainen ruskea savipullo, 43 %.
      Eikö uudessakin Valamossa ole juomia omasta takaa?

• kokemusta on

Niin juuri, siel on ravintola jossa on A-oikeudet, joten se nyt kertoo jotain siitä päihteettömyydestä

• ---------
        kokemusta on kirjoitti:

Niin juuri, siel on ravintola jossa on A-oikeudet, joten se nyt kertoo jotain siitä päihteettömyydestä

Jokainen on itse vastuussa käyttäytymisestään. Luostariin tullaan hiljentymään ja rukoilemaan. En oikein ymmärrä...

• Säästövinkki
        kokemusta on kirjoitti:

"Niin juuri, siel on ravintola jossa on A-oikeudet, joten se nyt kertoo jotain siitä päihteettömyydestä"

Luostarin viinikaupasta voi väkijuomat hankkia halvemmalla.

• Oletkos luterilaine?
        --------- kirjoitti:

Jokainen on itse vastuussa käyttäytymisestään. Luostariin tullaan hiljentymään ja rukoilemaan. En oikein ymmärrä...

"Luostariin tullaan hiljentymään"

Puheet 'hiljentymisistä' ovat tyypillistä luterilaista hurskastelua.

• Kysymys:

"Seuraavaksi hän kertoi että tuosta kioskista voi sitten illalla ostaa alkoholia."

Olikos sielä konjakkia tälläkertaa? Vai täytyykö jatkossakin tuoda mantereelta?

• toinen hullu
        Kysymys: kirjoitti:

"Seuraavaksi hän kertoi että tuosta kioskista voi sitten illalla ostaa alkoholia."

Olikos sielä konjakkia tälläkertaa? Vai täytyykö jatkossakin tuoda mantereelta?

Kummastakos Valamosta täällä nyt keskustellaan? Aamulaiturin Laatokan Valamosta vai Heinävedestä?keskustelu näyttää menevän aika "losteaksi" näin paaston alla, ehkä blinit on sentään paistettu kasvisöljyssä?

• pullosta tullu?
        toinen hullu kirjoitti:

Kummastakos Valamosta täällä nyt keskustellaan? Aamulaiturin Laatokan Valamosta vai Heinävedestä?keskustelu näyttää menevän aika "losteaksi" näin paaston alla, ehkä blinit on sentään paistettu kasvisöljyssä?

"ehkä blinit on sentään paistettu kasvisöljyssä?"

Blinit paistetaan voissa. Voiviikolla kaikki muukin paistetaan voissa.

• luostaripakolainen

Nyt on niin että portilla on vartiosotilasmunkki. Hän tarkastaa jokaisen iiriksen väpättääkö se. Luostarin ympärillä on hengelliset anturat jotka nappaavat porttikieltolaiset heti.

Kun napattu jää kiinni iso minkki valaa hänen päälleen tuhkaa ja tervaa ja lopuksi tulee talousjohtaja joka on niin tyly ja arrogentti että rakennuksetkin tutisevat hänen lähellään. Hän langettaa tuomion: elinikäinen porttikielto kaikkiin maailman luostareihin ja sitten tiskaamaan kunnes kallis menetetty aika on maksettu.

• ,..,

juopottelun ja/tai muun häiriköinnin takia annettu porttikielto on ymmärrettävää. Mutta nämä viimeisimmät on käsittämättömiä. Silkkaa vallankäyttöä ja pullistelua.

• syntinen.

En minäkään kutsu kotiini kaikenmaailman hunsvotteja ja suunsoittajia ja vääräuskoisia ja muita kohttuutomia synnintekijöitä. Juopotteluhan ei ole synti eikä viininvalmistus.

• ------------------)

Meillä kotona on tasan tarkkaan yksi hunsvotti ja kohtuullisen syntinen tyyppi, se olen minä itse.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1240
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      571
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe