"Sillä me, jotka elämme, olemme alati annetut kuolemaan Jeesuksen tähden, että Jeesuksen elämäkin tulisi kuolevaisessa lihassamme näkyviin." 2.Kor.4:11
Tässä Paavali kirjoittaa siitä, miten Jeesuksen kuoleman tulisi vaikuttaa meissä. Meidän vanhan ihmisemme tulee joutua kokonaan kuolemaan sen kautta, että me KANNAMME Jeesuksen kuolemaa ruumiissamme, 2.Kor.4:10.
Kun vanha ihminen synteineen ja himoineen koko ajan väistyy kuoleman kautta, voi sen tilalle kasvaa Jeesuksen elämä yhä enemmän ja yhä ilmeisemmin näkyviin.
"Me kuljemme, aina kantaen Jeesuksen kuolemaa ruumiissamme, että Jeesuksen elämäkin tulisi meidän ruumiissamme näkyviin."
Olemmeko alati annetut kuolemaan?
17
96
Vastaukset
"Ja Hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan Hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut." 2.Kor.5:15
Tässä Paavali opettaa samaa asiaa kuin edellisessä luvussa.
Johannes Kastaja todisti samaa oppia, samaa kasvuprosessia, seuraavasti: "Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä." Joh.3:30
Ja Vapahtajamme Jeesus Kristus opettaa evankeliumissaan:
"Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen." Matt.16:25
Sama opetus, sama evankeliumi kautta linjan: Jeesuksesta Johannes Kastajaan ja edelleen pakanain apostoli Paavaliin.- Matkallakulkija
Uskon, että lainaamasi kohdat ovat totta. Mutta minkälaisesta elämän tai ajankohtaisesta kokemuksesta ajatuksesi kumpuavat. Siis mihin ajnkohtaiseen ilmiöön ajatuksesi Raamatusta liittyvät?
Matkallakulkija kirjoitti:
Uskon, että lainaamasi kohdat ovat totta. Mutta minkälaisesta elämän tai ajankohtaisesta kokemuksesta ajatuksesi kumpuavat. Siis mihin ajnkohtaiseen ilmiöön ajatuksesi Raamatusta liittyvät?
"Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni." Ps.119:105
Jumalan sanan mukaan on elämän suuntaa ojennettava kaikkina päivinä riippumatta ajankohtaisista ilmiöistä tai tuntemuksista.
"Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä." Room.12:2- Matkallakulkija
Semper.Fidelis kirjoitti:
"Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun tielläni." Ps.119:105
Jumalan sanan mukaan on elämän suuntaa ojennettava kaikkina päivinä riippumatta ajankohtaisista ilmiöistä tai tuntemuksista.
"Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä." Room.12:2Kiitos vastauksesta. Sanat ovat todet, mutta edelleen jäi auki kysymykseni. Et vastannut kysymykseen sinänsä. Taka-ajatuksia ei ole, mutta sanon sinulle esimerkin: Kun aikanaan esiinnyin ns. uskovaisena. Ja sitten toin esille ihan inhimilliset piirteeni ilman hurskauden häivääkään. Niin henkilöt alkoivat kuuntelemaan uskoni perustaa, koska en asettunut heidän yläpuolelleen. Totesivat, että inhimillisiä piirteitä sinustakin löytyy.
Jumalan sana on tietysti meidän yläpuolella, mutta emme itse ole niin kovin hurskaita.
"Älkää itse olko omasta mielestänne niin kovin hurskaita."
Mutta sinänsä ihan sattuvia raamatun paikkoja.
- koleerikko
Totta Semper.Fidelis. Tuo tie on joskus kivulias ja vaikea. Jos joku moksauttaa kasvoille, onko helppo kääntää hengen voimassa toinenkin poski? Kymmeneen käskyyn ja Vuorisaarnaan ei kukaan uskova yllä, mutta siihen on pyrkiminen. Sitähän se kilvoittelu on. Ei lainalaisesti väkertäen, vaan Jumalan armon kautta levosta. Osaatko Semperi levätä Kristuksessa täysin?
Tuohan on sellaista lois-elämistä.
Kun on saanut kilvoiteltua Jeesuksen syntipukikseen, niin voi elää loisena hänen vartalossaan.Levon Kristuksessa saa sen kautta, että lakkaa etsimästä omaansa ja suostuu kadottamaan oman elämänsä niinkuin Jeesus käskee, Matt.16:25.
En halua kerskua 'täyden levon osaajana', mutta siitä voin todistaa, että Jeesus antaa rauhaa ja lepoa sydämeen sitä enemmän, mitä ehyemmin suostumme kieltämään itsemme, ottamaan joka päivä oman ristimme ja seuraamaan Jeesusta. Luuk.9:23.
Kilvoittelu on oman itsekkään vanhan ihmisen ristille viemistä, itsensä kieltämistä ja Jumalan tahdon mukaan vaeltamista.
- Jeesus on tie
Paavali kuvaa tässä avauksen osoittamassa paikassa Jumalasta lähteneen HENGEN halua.
Room. 8:3-9
Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, ...
*) ... sen Jumala teki, ... *) (ei siis ihminen)
...lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, ...
... että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.
Room. 8:5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, ...
*) ... eikä se voikaan.
kirj huom. *) (Meille usein optetaan virheellisesti, että ihmisen mieli kouliintuisi täyttämään lakia, - vaihtelevassa määrin, mutta tällainen oppi on siis harhaoppia)
Paavali jatkaa: Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset. Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
xxx
Tärkeätä ymmärtää seuraava:
Room. 8:10 Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.
Room. 8:11-13 Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.
Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme. Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
On siis kaksi toisistaa erottuvaa eri asiaa:
- lihan halu
- Hengen halu
- lihan MIELI
- Hengen MIELI
Lihan halu on ja pysyy aina syntiin, liha ei jalostu.
Lihan mieli kutisee aina Jumalan tahtoa vastaan (himot odottaa tyydyttäjää).
Mutta kun Hengen halu, joka halajaa aina Jumalan tatoa täyttää, saa meissä hallita, Henki hillitsee lihan pyyteitä ja pyrkimyksiä.
xxxxxx
1. Piet. 4:1-2 Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli - sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä - ettette enää eläisi tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten himojen mukaan, vaan Jumalan tahdon mukaan.
Onko se sitten ihme että Jeesukseen uskovia on lopulta hyvin vähän?
Luonnollinen ihminen pitää näet lihan kutinoita luonnollisina tarpeina, eikä näe mitään syytä rajoittaa tai hillitä pyyteitään. Päin vastoin..., suuttuu kun parannusta saarnataan.>>Luonnollinen ihminen pitää näet lihan kutinoita luonnollisina tarpeina, eikä näe mitään syytä rajoittaa tai hillitä pyyteitään.
HUUTAVAN ÄÄNI, greeen, Savis: tervetuloa kommentoimaan!
Tässä on aloitus, josta voimme käydä pelastuksen ja pyhityksen perusteisiin. Kannatteko TE Kristuksen kuolemaa ruumiissanne?
Onko Jeesuksen elämä saavuttanut TEISSÄ kaiken täyteyden?
Palstalla on paljon turhuutta, josta ei ole mitään apua totuuden etsijöille. Tähän rakentavaan keskusteluun kutsun kaikkia uskovia, joilla on rakkautta totuuteen ja sielunsa pelastukseen.
"kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään," Ef.4:13- mitäpäsanot
Semper älyää hyvin syntymän ja kuoleman ykseyden. Jokaista syntymää seuraa kuolema väistämättä. Minkän uskonnon tai uskonlahkon rkoilu ei sitä voi estää.
Kuoleman jälkeen vainajan elämä muistetaan yleensä hyvällä. Läheisimmät muistavat kauemmin. Kuuluisuutta muistetaan kauemmin kuin tavallista tallaajaa.
Ihmisen muistaminen kuolemansa jälkeen perustuu yhteiskunnalliseen muistiin.
Seper kuvailee kristinuskon kannattajan auvoista elämää kuoleman jälkeen. Tai siis tulevaa mahdollista elämää. Islamilainen, hindulanen ym. kuvailevat vastaavasti omille kannattajille vastaavaa.
Kuolema on kuitenkin peruuttamaton. Kuollut ei voi muuttaa elämäänsä. Elämän aikana tapahtumat on elettävä, elettävä siten ettei vähän ennen kuolemaa tulisi tyhjä hetki hukkaan heitetyistä mahdollisuuksista toimia yhteisön hyväksi.Taisitpa ihan tarkoituksella käsittää aloitukseni aiheen väärin.
Avauksessahan ei ole ollenkaan kysymys siitä, että kuvailisin >>kristinuskon kannattajan auvoista elämää kuoleman jälkeen- vakuuta
Taisitpa ihan tarkoituksella käsittää aloitukseni aiheen väärin.
Avauksessahan ei ole ollenkaan kysymys siitä, että kuvailisin >>kristinuskon kannattajan auvoista elämää kuoleman jälkeenHelppohan se on muille huudella: kuolettakaa liha. Kuoleta itse. Todista siitä edes jollain pikku kirjoituksella Ei ole näkynyt Siksi et oikein vakuuta..
vakuuta kirjoitti:
Helppohan se on muille huudella: kuolettakaa liha. Kuoleta itse. Todista siitä edes jollain pikku kirjoituksella Ei ole näkynyt Siksi et oikein vakuuta..
Rakastan totuutta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa. Haluan olla kuuliainen totuudelle, vaikka en sinua ole voinut siitä vakuuttaa.
Minun uskoani ja rakkauttani totuuteen ei vähääkään horjuta se, että en ole sinun mielesi mukaan osannut toimia. Jos erehtyisin sinua tai toisia sivustahuutelijoita liehittelemään, asiani olisivat huonosti.
Vajavaisuuteni tuntien saan hyvillä mielin sanoa Paavalin lailla:
"Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija." Gal.1:10- vakuuta
Rakastan totuutta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa. Haluan olla kuuliainen totuudelle, vaikka en sinua ole voinut siitä vakuuttaa.
Minun uskoani ja rakkauttani totuuteen ei vähääkään horjuta se, että en ole sinun mielesi mukaan osannut toimia. Jos erehtyisin sinua tai toisia sivustahuutelijoita liehittelemään, asiani olisivat huonosti.
Vajavaisuuteni tuntien saan hyvillä mielin sanoa Paavalin lailla:
"Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija." Gal.1:10Varmaan etsit näiden em. Mainitsemiesi kaikkien suosiota. Jumalan, ihmisten ja itsesi.
Voitko kertoa vaikapa passiivissa, mitkä seikat sinua omalla kohdallasi askarruttavat kilvoituksesi tiellä.
Tuo liehittelypuoli on kyllä ihan omaa lihasi tuotetta.
Vajavaisuudella ei puolustella sitä, että et ole tuonut valoon uskonelämässäsi tärkeimpiä seikkoja. Mutta haluatko tulla valoon?
Mutta se on jo eteenpäin, että vastaat. vakuuta kirjoitti:
Varmaan etsit näiden em. Mainitsemiesi kaikkien suosiota. Jumalan, ihmisten ja itsesi.
Voitko kertoa vaikapa passiivissa, mitkä seikat sinua omalla kohdallasi askarruttavat kilvoituksesi tiellä.
Tuo liehittelypuoli on kyllä ihan omaa lihasi tuotetta.
Vajavaisuudella ei puolustella sitä, että et ole tuonut valoon uskonelämässäsi tärkeimpiä seikkoja. Mutta haluatko tulla valoon?
Mutta se on jo eteenpäin, että vastaat.Lakkaa nyt se joutava höpötyksesi, ved2. Ketä luulet palvelevasi tuolla raukkamaisella näykkimiselläsi? Haluatko, että kerron sinulle?
Kaikki eivät tästä takuulla tykkää, mutta olkoot tykkäämättä, kun sanon, että sinun sopisi vetää hame päällesi. Siitä voit päätellä, minkä arvon minä annan sinun puskavedätyksillesi.
Ja nyt, hus hus häpeämään tuhmaa kierouttasi. Muista kuitenkin: Semper ei ole sinulle vihainen. Anteeksi annan jatkuvat erheesi.:)
Hyvää yötä, ja muistahan parantaa huomenna tapasi!
SF
Voisitko HUUTAVA ÄÄNI vastata aloitukseni kysymykseen?
"Alati annetut kuolemaan"! Mitä se tarkoittaa sinun kohdallasi, HUUTAVAN ÄÄNI, vai tarkoittaa se enää yhtään mitään?
Kunhan aurinkoiselta säältä ehdit ja saat tilaisuuden, niin vastaa aloitukseni kysymykseen, sinä Tänäänkin/HUUTAVAN ÄÄNI.
Aihe on raamatullinen ja mielenkiintoinen, meitä kaikkia koskettava ja alati ajankohtainen.
Sinä olet avoimesti valottanut oman elämäsi uskonharjoitusta.
Vastaa ja ota kantaa joko oman elämäsi valossa tai mikä myös erittäin hyvin sopii, sen ymmärryksen valossa, mikä sinulla on Jumalan sanasta.
Jään odottamaan vastaustasi mielenkiinnolla. Ja älä pelkää; suhtaudun vastaukseesi, mikä tahansa se onkin, ystävällisesti.
Tottakai toivon, että vastauksesi on asiallinen ja perusteellinen. Sellaiseen sinä vaivatta pystyt, omien todistustesi perusteella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224704- 203825
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy4082494- 272241
- 342064
Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391969- 371888
- 151758
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191527- 121411