Kuten tiedämme, Johanneksen kristologia on erilainen, huomattavsti syvällisempi ja "henkisempi", kuin synoptikkojen. Hänelle Jeesus on niin läheinen, että Hän on koko ajan läsnä, tässä ja nyt. Siinä, missä Matteus, Markus ja Luukas puhuvat Jeesuksen takaisin tulemisesta, Johannes puhuu jatkuvasta yhteydestä Jeesukseen.
Johanneksen evankeliumin luvun 14:2-3 sanoja pidetään usein perusteena sellaiselle opille, että uskovat menevät taivaaseen, kun Jeesus tulee takaisin. Johannes ei kuitenkaan puhu kohdassa Jeesuksen takaisin tulemisesta, ts. Jeesus ei puhu paluustaan, vaan kun Jeesus sanoo "minä tulen takaisin ja otan teidät tyköni", Hän tarkoittaa sitä, että Hän tulee Pyhässä Hengessä takaisin ja ottaa heidät (opetuslapset) tykönsä. Jeesushan sanoo samaisessa luvussa myöhemmin:
Joh.14:
16. Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
17. totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
18. En minä jätä teitä orvoiksi; MINÄ TULEN TEIDÄN TYKÖNNE.
19. Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää.
20. Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.
Tässä on Johanneksen "paruusia". Jeesus tulee takaisin Pyhässä Hengessä ja sen jälkeen opetuslapset "ovat siellä, missä Hän on".
Kun Jeesus sanoo jakeessa 2: "Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa ...minä menen valmistamaan teille sijaa", Hän EI VIITTAA mihinkään "uuteen Jerusalemiin", vaan yksinkertaisesti Jumalan valtakuntaan. Jeesushan sanoo, että opetuslapset tietävät tien sinne JO NYT:
4. Ja mihin minä menen - tien sinne te tiedätte."
5. Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"
6. Jeesus sanoi hänelle: "MINÄ OLEN TIE ja totuus ja elämä; ei kukaan tule ISÄN TYKÖ muutoin kuin MINUN KAUTTANI.
Toisin sanoin: Jeesuksessa Kristuksessa pääsemme "Isän kotiin" tässä ja nyt. Yleisesti ottaen Johannes ei puhu evankeliumissaan Jeesuksen takaisin tulemisesta yhtään mitään. Hän ei niinkään odota Jeesusta takaisin, vaan hän on koko ajan Jeesuksen luona, Isän kodissa. Hän on yhtä Jeesuksen ja Isän kanssa Pyhässä Hengessä.
Kun tämä Johanneksen evankeliumin kohta ymmärretään oikein, niin Raamattuun ei jää enää mitään perusteita sellaiselle opille, että uskovat temmattaisiin taivaaseen.
Taivas tulee tänne maan päälle. Tämä maaplaneetta on luotu ihmistä varten ja tästä tulee meidän taivaamme. Sitä varten Jeesus sen lunasti. Tuhatvuotinen valtakunta on taivaan esiaste ja lopullinen täyttymys saavutetaan sen jälkeen uudessa maassa ja taivaissa, jolloin koko Jumalan taivas (uusi Jerusalem) laskeutuu luoksemme. Me emme mene minnekään muuten kuin väliaikaisesti paratiisiin (jos ehdimme kuolla kupsahtaa ennen Jeesuksen takaisin tulemista), odottelemaan sitä, että pääsemme jälleen tänne maan päälle, meidän kotiimme.
Joh. 14:2-3 ei puhu paruusiasta = > uskovat 1000 v. maan päällä
5
105
Vastaukset
- Jochanan (Ei kirj.)
Veti vissiin aika hiljasex tää avaus, nostetaas taas näytille...
- J. Buchanan
UP!
Tämäkin ansaitsee tulla nostetuksi esiin. Hellarien joukkoon on pesiytynyt sellainen ihmeellinen oppi, että uskovat erotetaan Israelista (juutalaisesta rodusta) ja he viettävät tuhatvuotisen valtakunnan taivaassa sillä aikaa kun juutalaiset ovat maan päällä tuhtavuotisessa valtakunnassa.
Tälle opille ei löydy yhtäkään raamatullista perustetta. Juutalaisia ja pakanakristittyjä (="tosijuutalaisia") ei eroteta toisistaan, vaan molemmat hallitsevat Kristuksen kanssa tuhatvuotisessa valtakunnassa maan päällä.
Viimeistään Kristuksen toisessa tulemuksessa juutalaisten ja seurakunnan tiet yhtyvät eikä sen jälkeen ole mitään "omaa ohjelmaa" Israelille ja "morsiusseurakunnalle".- 4+6
Eipä tuohon aloitukseesi ole lisäämistä. Olet ymmärtänyt asian aivan oikein.
- Jochanan Buchanan
4+6 kirjoitti:
Eipä tuohon aloitukseesi ole lisäämistä. Olet ymmärtänyt asian aivan oikein.
Totta kai!
- Jochanan Buchanan
Tää pitää vissiin nostaa taas tähän hollille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.855050- 473522
- 1053345
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj342541- 1992513
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262207- 1332069
- 201809
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51699- 1821678