Mikä kysymys on inhokkisi työhaastattelussa?

MikKys

Itse kammoan sitä perinteistä " miksi hait juuri meille?" kysymystä. Jos kyseessä on sellainen paikka johon OIKEASTI haluaisin, niin kerron että olen erittäin kiinnostunut kyseisetä alasta ja yrityksestä. Jos kyseessä on paikka jota haen vain koska täytyisi edes JOSTAIN saada töitä, niin kerron että olen erittäin kiinnostunut kyseisetä alasta ja yrityksestä Koskaan en keksi parempaa vastausta.

82

9302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerro-kerro

      "Kerro itsestäsi" on ikivihreä klassikko. Tätä on minulta kysytty 3 kertaa eri haastatteluissa ja koskaan en ole näissä tapauksissa työtä saanut. Alkaa heti epäilyttämään haastattelijan ammattitaito. Pitäisikö kertoa työhistoriasta, omasta luonteesta tai vaikkapa onko koira vai kissaihminen?

    • ...

      Pikkasen sivuaa kysymystäsi, mutta inhokkini rekrytoinnista on, että työnantaja soittelee läpi työnantajat kysymättä ensin siihen lupaa, gouglettaa nimeni ja vakoilee yksityiselämääni (missä sinänsä ei ole mitään salattavaa eikä rikollista). Perhesuhteet ja seurustelut kartoitetaan kysymällä joiltakin lähipiiriltä.

      Eli kaikista inhottavinta on työnantaja, joka kyttää liikaakin ja nimenomaan yksityiselämää. Haluan ehdottomasti työnatajan, joka osaa kunnioittaa työntekijän yksityiselämää.

      Toinen inhokkini on juuri sitten nämä kysymykset perheestä ja seurustelusta sekä kysymys tulevaisuudensuunnitelmista viiden vuoden päähän.

      • työnantajanainen

        Ei tarvi lupaa siihen että soittaa entisille työnantajille, millainen työntekijä on. Pitäisi työtä hakevan käsitää, että työntekijä on yksi kallimpia investointeja, mitä yritykseen hankitaan.

        Ennen kuin itse olin yrittäjä, en tietenkään ymmärtänyt asiaa. Kannatin vasemmistoa, olin nuorena vappumarssillakin. Nyt naurattaa se lapsellisuus ja naiivius, millainen olinkaan.

        Kun sairastuin enkä pysytnyt entiseen töihini, minut uudelleen koulutettiin. Se oli ihan positiivinen asia minulle. sain hyvän koulutuksen ja koko opiskelun ajan sain rahaa. Mutta totuus avautui kun aloin töitä hakemaan. Vanha akka (45 v)työmarkkinoille uuden ammatin kanssa ei ollutkaan hyvä yhtälö.

        Niinpä perustin yrityksen ja olen ollut yrittäjänä 17 vuotta ja minulla on muutama työntekijä. Vasta yrittäjänä olen alkanut käsittämään mitenkä yhteiskunta toimii ja miten tärkeitä hyvät ja luotettavat työntekijät yritykselle ovat. Ei ole huonoja kysymyksiä kun työntekijää rekrytoidaan. On vain tärkeitä kysymyksiä, joilla yritetään saavuttaa se asia, että osattasiin palkata juuri oikea henkilö. Paras tapa selvittää asia on soittaa entisille työnantajille.

        On minullekin soitettu ja annan aina rehellisen arvioin enstisestä työntekijästäni. Yritän kertoa myönteiset asiat ensin ja korostan niitä. Mutta pakkohan se on kertoa myöskin huonommatkin asiat. Tosin niitä ei ole tarvinnut kertoa kun on onni ollut saada hyviä ja mukavia työntekijöitä ja joihin on hyvät suhteet vaikka lähtevät toisiin töihin tai opiskelemaan. Joittenkin kanssa olen jopa ystävystynyt kun en ole enää työnantaja.

        Kuten jo alussa mainitsin, työtekijä on yrityksen kalleimpia investointeja. yrittäkää hyvät ihmiset käsittää se. Myös työnantajan on arvotettava sitä kallista investointia, joka on ihminen eli työntekijä.


      • Taijaja

        Mutta entinen työnanataja ei muuten saa antaa mitään negatiivista tietoa kyselijälle tai silloin hän rikkoo lakia.


    • -s-s-sv

      Kerro vähän itsestäsi on inhokki nro 1. Todella ärsyttävä kysymys varsinkin kun sitä kysytään kaikissa haastatteluissa. Kysymys on siis liaan ympäri pyöreä, olisi siis toivottavaa että työantajat jos jotain haluaa tietää niin kysy sen suoraa.

      • Oikosulku vintillä

        Minultakin kysyttiin tätä tänään työhaastattelussa, ja menin ihan solmuun... Harmittaa tosi paljon, koska mun luonnetta aina kehutaan ja olisin osannut sanoa siitä paljonkin hyvää... Sillä hetkellä vaan ei tullut yhtään sanaa mieleen, mitä nyt muutama puhkikulunut adjektiivi. *huoh*

        Olkaa niin kilttejä ja kertokaa lohdutukseksi omista kokemuksistanne tukalien kysymysten äärellä!


    • ...No lue se CV.

      Oma inhokkini on: "Miksi olet vaihtanut näin usein työpaikkaa?"

    • työtönnnn

      Juuri tuo: "Miksi meidän pitäisi valita sinut?" tms...

      • miksmiksmiks

        Laiska ja pöljä rekrytoija ulkoistaa vastuunsa hakijalle. Tekee sitten päätelmiä miellyttämishalusta ja valehtelukyvystä ja onko sopiva palikka tarkoitukseen. Tänään firman imako on tärkein. Vähän kärjistetysti mut mitäs muutakaan (perinteemme kannalta) keinotekoisilla kysymyksillä haetaan. Vituttaa jo haastattelussa.


      • Mies23vkl

        Samaa mieltä. Eihän tuohon suurimmalla osalla ole mitään oikeaa vastausta, koska todennäköisesti toinenkin hakija suoriutuisi työstä ihan yhtä hyvin.


    • Tulevaisuusnäkyy

      "Missä näet itsesi viiden vuoden päästä?" No en missään, kun ei ole kristallipalloa eikä kolmatta selvänäåkevää silmää suotu. Vastaan kysymykseen aina jotain summamutikassa keksittyä

      • remember

        Oikea vastaus toimitusjohtajana ja teidän paikallanne =)


      • gdsfgdsfgsg
        remember kirjoitti:

        Oikea vastaus toimitusjohtajana ja teidän paikallanne =)

        Eiku että äitiyslomalla vauvan ja kahden leikki-ikäisen kanssa, tämä siis lapsettomille nuorehekoille naisille sopiva vastaus. Toinen sopiva on että toivottavasti siihen mennessä olen päässyt hevonkuuseen tästä p*skafirmasta. Tuohon miksi hait meille pitää vastata etten muuallekaan kelvannut ja tänne kuulemma pääsee vähemmälläkin järjenjuoksulla, kun pomokin on kuulemma tyhmä.

        No vakava osuus, minä en tykkää listata huonoja puoliani. Liika tunnollisuus on joskus ollut vakkarivastaus, mutta se on kyllä tottakin.


      • Vastaus valmiina
        remember kirjoitti:

        Oikea vastaus toimitusjohtajana ja teidän paikallanne =)

        Suututtamatta haastattelijaa oikea vastaus voisi olla "Tekemässä sitä työtä, jossa viihdyn ja jossa olen pätevä".


    • näillämen

      kaksi ikävintä ja lähes poikkeuksetta kysyttyä:

      1. Mikä on huonopuolesi?
      Ja joka helvetin ohjeen mukaan tähän tulee vastata jotain mikä on oikeasti hyvää, mutta selittää silti että hui kamala kun olen tunnollinen työntekijä mikä taas on toisaalta tietenkin etu... Niin teennäistä..Miten tähän voisi vastata luontevasti, mutta kertomatta vikoja jota haittaisivat työnsaantia?

      2. Miksi viimeisin työsuhteesi päättyi? (kuukauden sisällä ja muutaman kuukauden työskentelyn jälkeen) esitän että kysymykseen on hiukan vaikea vastata mutta eriäviä näkemyksiä työehtosopimuksen tulkitsemisessa. Jatko kysymys, joka viittaa että kerro tarkemmin?? Eli miten olla kaikkien neuvojen mukaan haukkumatta edellistä työnantajaa, mutta samalla olla antamatta kuvaa, ettei työ vaan huvittanut? Varsinkin kun toinen haluaa kuulla lisää, testaako sorrunko haukkuvaan vai mitä?

      • ostettu ulos

        Toi on niin totta. Entäs tuohon 2. kysymykseen, mitäs vastata silloin kun on saanut potkut laittomasti tai potkut ilman mitään syytä, ts. naama ei vaan miellyttänyt tai joku toinen firma ostanut ulos työntekijän...


      • näillämen
        ostettu ulos kirjoitti:

        Toi on niin totta. Entäs tuohon 2. kysymykseen, mitäs vastata silloin kun on saanut potkut laittomasti tai potkut ilman mitään syytä, ts. naama ei vaan miellyttänyt tai joku toinen firma ostanut ulos työntekijän...

        nimenomaan :)

        tähän otetaan hyviä vastausideoita vastaan


      • Näitä oon käyttänyt
        näillämen kirjoitti:

        nimenomaan :)

        tähän otetaan hyviä vastausideoita vastaan

        Silloin jos jokin työsuhde on jäänyt vähän lyhkäiseksi, voi todeta vaan että "se ei ollut mun juttu" ja puhua sitten innostuneesti jostain muusta mukavammasta, niin että se hankala kysymys unohtuu.

        Joskus voi myös lyhyesti kertoa syyn, miksi siellä edellisessä paikassa tuli vain käännyttyä. Ei saa silti haukkua työnantajaa vaan pitää pystyä kertomaan asia objektiivisesti tyyliin "työpaikan arvojen ja omien arvojeni välillä oli suuria eroja". Voi senkin ihan hyvin kertoa, että toinen firma osti yrityksen ja toimintoja sopeutettiin. Samalla voi kertoa, että arvostaa uudessa työpaikassa juuri niitä arvoja (joihin tietysti olet etukäteen tutustunut) tai että haluaisi kyllä pitempiaikaisen työsuhteen. On tärkeää näyttää myös, että ei jää kiinni märehtimään ikävää asiaa vaan osaa jatkaa mukavampaan aiheeseen.


    • a

      Työhaastatteluissa kysytään aika paljon sellaista, varsinkin yksityiselämään liittyvää, jota ei saisi edes kysyä. Mutta jos jätät vastaamatta niin eipä se taida eduksi olla sekään.

      Kannattaisi muistaa, että haastattelu toimii kahteen suuntaan, eli se on myös hakijalle keino saada tietoa työpaikasta ja "testata" mahdollista tulevaa työnantajaansa. Itsellä on muutaman kerran käynyt niin, että haastattelun perusteella päätin, etten tuohon paikkaan mene, vaikka pääsisinkin.

      Nykyisen työni haastattelussa kysyttiin "käytätkö alkoholia" ja jälkeenpäin olen pomolleni harmitellut etten tajunnut vastata, että: "ilman muuta, olisiko sulla heti vähän tarjota."

      • -------

        Tuohon alkoholin käyttöönhän olisi pitänyt vastata, että "ei kiitos nyt, olen autolla".


    • haastateltava

      Minulta kysyttiin "mitä on sellaista mitä et haluaisi että ystäväsi kertovat sinusta?"

      Ilmeisesti kysymys pitäisi ottaa huumorilla...

    • teollisuustyötä

      Kyllähän yksi on tuo: "miksi juuri sinä olisit sopivin tähän tehtävään."

      Entisistä työpaikoista "miksi et ole siellä enää." kysymys ketuttaa myös kun on ollut määräaikainen työsuhde.

    • Lävistetty(kö)

      Ei nyt inhokki, ehkä huvittavin on kuitenkin "Miksi sinulla on noin paljon lävistyksiä?" Naamassa koreilee kuitenkin (vain) kaksi. Korvat sitten venytyksineen ja rustokoruineen päälle.

    • Käytätkö alkkohoolia

      nro1. Miksi juuri sinut pitäisi valita tähän tehtävään?(kerran vastasin pokkana, koska olen paras;),seuraavan kerran vastasin kysymällä,oletteko perehtynyt hakemukseeni liitteineen ja lukenut suosituskirjeet?)
      nro2. Oletko aikeissa hankkia lapsia lähiaikoina?(kyseessä parin vuoden ulkomaan duuni)
      nro3. Haastattelijan toteamus; palkka vaatimus/toive aika korkea...sitten odottava katse altakulmien???(varttuneempana olen vastannut, että on senverran kertynyt tuota työkokemusta ja koulutusta,niin katson,että oppirahat olen jo maksanut.)
      Ihme kyllä, olen saanut työpaikan minne olen hakenut. Paitsi pari kertaa,kun olen jo haastattelu vaiheessa todennut,että alkaa tunta siltä etten ole hakemanne henkilö!

    • Killutin_28

      Meinaatko tehdä lapsia ? No siihen vastaan, että en niin arvatkaas mikä on toinen kysymys? Miksi et meinaa tehdä lapsia? No siihenpä sitte yrität nätisti vastata, että en oikein välitä lapsista. Jos kysyjä on nainen niin katse muuttuu tässä vaiheessa todella todella pistäväksi. Olen itse 28 vuotias ja ei ole oikeesti pienintäkään halua lisääntyä ikinä. Minun työpaikat jää saamatta joko sen vuoksi et työnantaja epäilee, että heti olisi mulla pullat uunisa ku pestin saan tai sitte ei pidetä tuosta vastauksesta etten halua lapsia. Se on tämä ikä!

      On vänkää olla nainen. Yhessä rennommassa haastattelussa sanoin sille haastattelijalle, että voi vitsit ku sitä ois syntyny killuttimet koipienvälissä :D Sillon sain töitä, mutta ne ei pystyny pitään, kuin kesälomitusten ajan minua.

      • 2526272829

        No etkö voi vastata jotenkin diplomaattisemmin, esim. että et koe olevasi valmis äidiksi vielä ainakaan pariin vuoteen, että ei ole ajankohtaista? Että olet sinkku (jos siis et ole vakituisessa parisuhteessa)? Että lapset on kyllä ihan kivoja, mutta et ole vielä yhtään varma, että haluat omia lapsia? No katsotaan sitten lähempänä neljääkymppiä, kun se kello alkaa tikittää...? Aika kapeakatseisia pomoja, jos heidän mielestään kaikkien (naisten) pitäisi hankkia lapsia! Ilmeisesti tämä on alasi käytäntö, koska omalla alallani en ole kuullut tuollaisia kysymyksiä, vaikka olen suurinpiirtein samanikäinen.


    • Anniina666

      Mun pahin kysymys oli et "mitä oot valmis tekemään tän työpaikan saamisen eteen". Tajusin kai väärin ku sen haastattelijan naama venähti ku näytin sille tissei. :(

    • Opus_

      Oikeasti vaikea kysymys on ja ehkä inhokki myös on "Mikä on paras saavutuksesi?"

      • töitä saanut

        Itse olen käynyt elämäni varrella lukuisissa työhaastetteluissa. Luin noita viestejä ja kyllä sieltä kaikki vakiokysymykset löytyi. Mikä on paras saavutuksesi työelämässä -kysymys mullekkin esitettiin. Vastasin siihen että en voi yksilöidä saavutuksia vaan parasta on ollut huomata itsessään jatkuva kehittyminen ja kasvu työtehtävien mukana.Ja inhoan tuota mitkä on huonot ja hyvät puolesi kysymystä.Hyvät on helppo luetella mutta mitä nyt sanoisi huonoihin. ...jotakin ympäripyöreätä ...Kysymys missä näet itsesi viiden vuoden päästä, on ihan hyvä kysymys. Siinä haastateltava saa visioida tulevaisuuteen ja työnantaja näkee mihin työntekijä pyrkii. Ihmisellä tulee ollla visioita , ei saa vaan jököttää tässähetkessä.Tietenkin visioin itseni k.o. työpaikkaan tekemässä juuri sitä työtä mitä haluan tehdä. Olen kenties saanut laajentaa toimenkuvaani ja saanut uusia haasteita. Täytän työnantajan odotukset jne. tätä työnantaja haluaa kuulla.
        Ja sitten on myös kysytty, miksi lähdit edellisestä paikasta. Tässä pitää olla tosi tarkkana. Ei saa missään nimessä ruveta moittimaan ja haukkumaan entistä työnantajaa. Täytyy olla lojaali, vaikka hatuttaisi kovin ja tekisi mieli antaa tulla täydeltä laidalta.Arvojen yhteensopimattomuus on ihan hyvä vastaus, kaipaan haastetta työhöni on toinen hyvä,työpaikka ei vastannut sitä mitä minulle kerrottiin, ja kerran vastasin että " työyhteisön ilmapiiri ja johtajuus on tärkeitä juttuja työssäviihtymisen kannalta"- tästä sai haastattelija tehdä sitten omat johtopäätöksensä.
        Kerro itsestäsi on minusta ihan helppo kysymys, kertoo vaan mitä itse haluaa. Kyllä ne sitten kyselee lisää. Lapsista ei enää kysytä, on ikää jo senverran ettei ole pelkoa vauvalomista.
        Itsekkin olen muuten ollut työpaikkahaastattelijana ja tiedän ettei haastattelijat kovin vakavasti eikä tarkasti noita vastauksia ota. Tärkeintä on kokonaisuus ja monesti jo papereiten perusteella on tehty alustava arvio ja asetettu hakijat paremmuusjärjestykseen. Ei haastattelussa epäonnistuminen hirveästi hetkauta tätä arviota, jos ei ihan karmeeta mokaa onnistu tekemään.
        Alkoholin ja lääkkeiden käytöstä ei saa kysyä, tai saa muttei siihen tarvitse vastata.Eikä haastattelijat enää saa mennä soittelemaan entisille työnantajille muuta kuin haastateltavan luvalla. Tämä on siis fakta. Ennen sai soitella ja kysellä, nyt ei. Jos niin tehdään ilman lupaa, työnhakija voi viedä asian eteenpäin.


    • Vinkkejä.

      Mikä olisi hanakala kysymys työhaastattelussa? jossa pärjää vain olemalla omaitsensä, ja jos et itsekehu itseäsi siinä tilanteessa niin kuka sitten kehuu? Asioihin voi olla aina monia vastauksia, kertoo sen mikä itsestä tuntuu oikealta, kysyy ne tarkentavan kysymyksen jos pitää muuta kertoa, ja mitä kerrotte itsestänne jo hakemus vaiheessa jos pitää vielä haastattelussa kertoa itsestään isoja asioita, haastettelussa lähinnä toistetaan hakemusta ja tarkennetaan kohtia. Työhaastattelu on aivan turha paikka jännittää ja hikoila siinähän on ihmiset keskenään juttelemassa, jossain tapauksissa ryhmä haastattelut, sinne pitää ladata kaikki parhaat puolensa esiin, loistaa ja kehua itseään, eine ota mitään itseään sälivää/piileskelevää töhin, toki liiallinen kehuminen eiole hyväksi jotta johonkin täytyy raja vetää. Kyllä nuista haastatteluista on aina selvinnyt ihan puhumalla eine elävältä syö. ja täytyy muistaa eine ota jos ne ei annakkaan. eikä tätä nyt kannata ottaa henkilökohtaisesti ja vetää hernettänokkaan ja kirjoittaa jotain lässyttämistä totuus sattuu aina eikä naurata ketään. ;)

    • _Aamuli_

      Joku oli tuolla ylhäällä maininnut, että työnantaja on kysynyt perheestä ja tulevaisuudensuunnitelmista.

      Se on laitonta.

      Työnantaja ei saa lain mukaan kysyä tulevaisuudensuunnitelmistasi, tai perheestäsi. Kyseiset kysymykset eivät millään muotoa liity hakemaasi työpaikkaan. Jos työnantaja kysyy perheestäsi ja selviää esim. että olet lesbo, voi työnantaja tämän vuoksi jättää sinut palkkaamatta. Jos työnantajalle selviää, että olet viiden vuoden kuluttua tekemässä lapsia, voi työnantaja jättää sinut palkkaamatta.

      Siitä syystä nuo kysymykset ovat laittomia, ja niihin on laillinen oikeus jättää vastaamatta.

      • maana-

        Niinpä, se on laitonta!
        Meillä oli lukiossa ihana historian opettaja, joka opetti meille, ettei työhaastattelussa ole oikeutta kysyä perhesuunnitelmista. Hän sanoi vielä, että keksikää joku oikein hyvä ja napakka vastaus siihen :)
        Ei laittomaan kysymykseen vastaamisesta kieltäytyminen ole haitta tai huono asia, vaan se osoittaa, että tunnet oikeutesi.


      • manaana-
        maana- kirjoitti:

        Niinpä, se on laitonta!
        Meillä oli lukiossa ihana historian opettaja, joka opetti meille, ettei työhaastattelussa ole oikeutta kysyä perhesuunnitelmista. Hän sanoi vielä, että keksikää joku oikein hyvä ja napakka vastaus siihen :)
        Ei laittomaan kysymykseen vastaamisesta kieltäytyminen ole haitta tai huono asia, vaan se osoittaa, että tunnet oikeutesi.

        Juu, ei varmana ole haitta. Ja neeext.


      • Aamupörrö
        manaana- kirjoitti:

        Juu, ei varmana ole haitta. Ja neeext.

        Voihan sen tulevaisuudensuunnitelmia koskevan kysymyksen kiertää vastaamalla että tuo kysymys ei ole juuri nyt ajankohtainen, tai että ei ole tullut viime aikoina edes pohtineeksi tuollaisia kun on ollut vaan työasiat päällimmäisenä mielessä. Tai sitten tietysti voi vastata vähän asian vierestä puhumalla muista mukavammista asioista ja kivoista suunnitelmista.


      • Tietooaa

        Kyllä saa kysyä perheestä yleisesti, mutta sen sijaan ei saa kysyä lasten hankkimisesta. Ja tottakai tulevaisuudensuunnitelmistakin saa kysyä, jos kysymys koskee työelämää.


    • W-

      Kai tää nyt jotenkin liittyy aiheeseen, mutta musta on ärsyttävää ja turhauttavaa kun kysytään CV:tä. Siihen kun sanoo, että no eipä tullut mukaan koska ei pyydetty tuomaankaan, niin pyydetään tuomaan jälkikäteen vaikka pyödälle. Ja siis siitäkin huolimatta, ettei vielä ole oikein mitään mitä siihen kirjoittaa.
      Eikö olisi parempi työhaastettu ilman CV:tä ja oman itsensä ja luonteensa esiintuomisella, kuin kehumalla paperissa saavutuksiaan?

    • CV mukaan.

      Eihän CV;n teko ole mitään avaruus matikkaa ja siinähän on kaikki oleellinen tieto koulutuksista ynnä muusta hyödyllisestä asiasta työnhaussa, mutta jos eiole saavutukisa mitä siihen laittaa niin mitäsitä silloin edes tekemään ;) pelkällä kansakoululla kun ei tänäpäivänä pitkälle pötki.

      • cv mukaan

        Niin ja ainahan pitää olla työhaastattelussa jotain paperita mukana jos jostain koulusta on joskus valmistunut elämänkoulusta keskiarvo 10 :)


      • tarkka tyttönen
        cv mukaan kirjoitti:

        Niin ja ainahan pitää olla työhaastattelussa jotain paperita mukana jos jostain koulusta on joskus valmistunut elämänkoulusta keskiarvo 10 :)

        Mulla on olemassa muovitaskullinen kansio, jossa säilytän kaikki koulu- ja työtodistukseni. Päälimmäisenä on viimeisin CV siltä varalta, että haastattelija sitä haluaa vilkaista vielä uudemman kerran. Tämä on mielestäni ollut mainio systeemi, koska kaikki paperit on samassa nipussa ja muovipinta suojelee kallisarvoisia todistuksiani.

        Toki nykyaikana kannattais ottaa jokaisesta paperista skannatut versiot jonnekin varmistuksena, jos sattuu alkuperäiset katoamaan.


      • Kansio_on.
        tarkka tyttönen kirjoitti:

        Mulla on olemassa muovitaskullinen kansio, jossa säilytän kaikki koulu- ja työtodistukseni. Päälimmäisenä on viimeisin CV siltä varalta, että haastattelija sitä haluaa vilkaista vielä uudemman kerran. Tämä on mielestäni ollut mainio systeemi, koska kaikki paperit on samassa nipussa ja muovipinta suojelee kallisarvoisia todistuksiani.

        Toki nykyaikana kannattais ottaa jokaisesta paperista skannatut versiot jonnekin varmistuksena, jos sattuu alkuperäiset katoamaan.

        Mulla sama kansiosysteemi. =) Kun on kaikki tärkeät paperit kasassa samassa kansiossa, ei tarvitse hukata eikä haeskella.


    • henk.koht.

      suosikkini ehdottomasti on "oletko koskaan ollut miehen kanssa sillai?"
      Kehtasivat mokomat kysyä tuollaista, kun hain erääseen suureen
      tavarataloon töihin.
      Olen itsekin mieshenkilö.
      Lähdin itkien haastattelusta ja kehtasivat vielä nauraa minulle, herkkä
      kun olen :(

      • Rose's street

        jos et vastannut "te ette oikein ole minun tyyppiäni, pahoittelut" tai "en, mutta te kai mielellänne demonstroitte" niin olen pettynyt


      • En usko

        Ei kukaan itkisi tuollaisen takia ja vaikea uskoa, että kukaan kysyisi tuollaista. Jos olisit tallentanut haastattelen ja tuollaista kysytty, olisit saanut hyvät korvaukset ja haastattelija potkut.


    • jyhg

      Näihin kaikkiin kyssäreihin on olemassa oiket vastaukset, jotka on selitetty joka ...tun ikisessä työhaastatteluoppaassa. Jos nuo puolivarmat kyssärit kädettää, niin saa vain katsoa peiliin miksi ei paikkaa löytynyt.

    • Santra

      Mulle soitti kerran yks työnantaja ja kysy, kuinka noin surkea tapaus kuin minä olen, on ylipäätään hakemassa töitä? Loukkaannuin niin paljon, että totesin, että tämä kysymyksenne paljastaa työpaikkailmapiiristänne sen, että en halua Teille enää tullakaan.

    • Minulta kysyttiin viimeksi, että mikä on alin hinta millä suostut tätä työtä tekemään.

      • Ex-työnhakija

        Multa on kans kerran kysytty tuota!. Ko. firma oli muuten Adecco, jonka "konsultti" tätä kysyi. Ja kysyi ja sanoi paljon muutakin, josta olisi oikeastaan voinut vetää koko pulju oikeuteen, jollei sanottuja sanoja olisi niin vaikea todistaa... enpä ole sen jälkeen kyseistä firmaa käyttänyt, en työnhakijana enkä itse rekrytoidessani. Adecco-boikottini kestää ikuisesti, ja suosittelen samaa muillekin.


    • joonas74_

      Turha kysymys on oletko armeijan käynyt. Jos sanon että en ole niin töitä ei yleensä tule, Nuorempana kun ei armeija innostanut ja oli elämässä onglemia jonka takia on vapautettu asevelvollisuudesta. Mutta se ei kerro mitään kuinka ahkera ja tottelavainen olen. Ymmärtäisin että 20 vuotiaalta tätä kysytään mutta yli 30 vuotiailta aivan turhaa, koska ihminen muuttuu paljon 10 vuodessa.

    • 30vmowefjwoi

      Tyhmin kysymys on kyllä ollut "miksi olen tämän näköinen". Kai sitten olen niin ruma etten töihin kelpaa.

    • AkateeminenTyönhak

      Olet jo 45-vuotias ja haet töitä. Eikö tuon ikäisen pitäisi olla uransa huipulla?

      Olin jäänyt työttömäksi 2kk aiemmin, kun edellinen työnantajani meni konkurssiin.

      Sanomattakin selvää, että en saanut paikkaa. Eivät edes soittaneet, vaikka haastattelun päätteeksi lupasivat, että kaikille haastatteluun päässeille kyllä soitetaan. Ihmeellistä, että yrityksillä ei ole tuon vertaa ammattitaitoa hoitaa rekrytointejaan. Ei ajatella, että huonot kokemukset ne vasta leviää, ihminen kertoo kokemuksensa keskimäärin 20 ihmiselle, jotka taas kertovat sen eteenpäin seuraaville 20.....
      Tuon kun kertoo 20 X haastateltavaa x 20 x 20... luulisi julkisuuskuvan muokkaamisen olevan tärkeää, mutta siihen sitten palkataan mainostomisto tekemään tuubaa-olemme-ihana-ihana-yritys-mainoskampanjan.

    • moneytoks

      Inhottavin kysymys on paljonko haluat palkkaa.Enhän minä palkan takia töihin mene,vaan sen takia kun ne kirkuvat idioottilapset ovat koko ajan jaloissa.Menen töihin vain sen takia,että saan esimiehestä,uusioperheeni elättäjän!!

      • tavallinen tallero

        Palkkakysymys on mielestäni vaikein asia. Olen itse ollut jo yli 10 vuotta samalla työnantajalla töissä enkä tiedä, mikä olisi hyvä palkkapyyntö. Olisi korrektia työnantajalta sanoa heti, jos palkkatoive on esimerkiksi yläkanttiin. Eräs työnantaja sanoi minulle, että palkkatoiveesi on jopa hieman alakanttiin (!!!).

        Ehkä kauhein kysymys, joka minulle on esitetty koskee alkoholinkäyttöä. Kerroin, että en juo alkoholia juuri ollenkaan, jonka jälkeen työnantaja totesi, että mahdankohan minä sopeutua heidän hengennostatustilaisuuksiin yms. En tullut valituksi.

        Minusta on tylsää, jos kysytään samoja kysymyksiä joka paikassa. Miksei kysytä eism. sellaista, että mitä taitoja aiot kehittää ammatillisesti seuraavaksi? Onko tämä sellaista työtä, jota haluaisit tehdä tulevaisuudessakin jne

        Toinen inhoamani kysymys liittyy urasuunnitelmiin. En minä halua mennä mihinkään uraputkeen. Teen ahkerasti töitä ja pidän työnteosta, mutta ei ole mitään halua ryhtyä ylenemään. Tuntuu, että nykyisin pidetään laiskana ja tyhmänä, jos ei halua panostaa täysillä itsensä kehittämiseen niin, että pääsisi pomoksi pomon paikalle. Entä jos tykkää nykyisestä työstä eikä haaveile sen kummempia?


    • tyj

      Olen nainen ja yhdessä työhaastattelussa minulta kysyttiin tulenko toimeen miesten kanssa. Olisi varmaan pitänyt vastata että en tietenkään... Noh, se oli lähinnä haistattelu kuin haastattelu ja tilanteesta lähdettyäni päätin että vaikka pääsisinkin niin en ota sitä työpaikkaa vastaan. Yllättäen kys. työpaikkaan haetaan vähän väliä työvoimaa, ei taida väki viihtyä:D

    • op

      Kerran työhaastattelussa iskettiin paperi eteen ja viimessä kohdassa piti piirtää joku puun kuva paperiin, piirsin pillun kuvan , en saanut töitä. ei paljon harmittanut.

      • urho123

        ärsyttävimpiä ja ehkä myös laittomia kysymyksiä mitä on kysytty:

        Oletko saanut perinnön?

        Onko terveyden tilassa jotain?

        Miten olet itsesi elättänyt?

        Miten näet itsesi viiden vuoden päästä?


    • exexex

      Miksi lopetit tässä työpaikassa? Miksi määräaikaista työsuhdettasi ei jatkettu?

      - Tuohon kysymykseen on vaikeaa vastata muuta kuin jotakin ympäripyöreää. Halusin uusia haasteita bla bla blaa.

      Todellista syytähän ei usein voi sanoa leimaamatta itseään tai toisia. Jos on joutunut petetyksi palkka-asioissa tai työpaikkakiusatuksi tai laittomasti irtisanotuksi niin nämä asiat paljastaessaan vetää varjon itsensäkin päälle.

    • gggghhhhhfffffggggg

      Miksi määräaikaistasi ei jatkettu? voin antaa oman vastaukseni käyttöön, kun en tarvitse tätä itse enää: "Projekti, jossa olin, tuli valmiiksi, eikä yrityksellä ollut muita työtehtäviä tarjottavaksi". tuolla vastauksella sain töitä, joskin omalla kohdallani tuo oli ihan totta.

    • Pitkä kokemus

      Tässäpä muistisopukoista pulpahtaneita kyssäreitä:

      "Oletko ikinä ollut huonossa työpaikassa?"
      "Miksi sulla on niin kirjava työhistoria?"
      "Olet eronnut ja tuon ikäinen, mitenkäs usein sut löytää paikallisesta juottolasta?"
      "Eronnut kolmekymppinen mies, eli mitenkäs paljon käytät alkoholia?"
      "Kyselin kaikilta tutuilta, eikä kukaan tunne sua, tai tiedä susta mitään, miksi susta ei liiku mitään juoruja?!"
      "Kuinka monta päivää olet ollut sairaana edellisessä paikassa?"
      "Miten terveyden laita? Meillähän ei sitten olla saikulla...."
      "Oot eronnut ja lapsikin jo iso, mutta onko uutta jo kiikarissa?"


      Näitä riittää, tuossa vaan osa mitä muistui mieleen. Ihan sama onko nuo "laittomia" vai ei, niitä jokatapauksessa esitetään tuon tuosta ja jotain nasevaa niihin on hyvä aina vastata. Kannattaa muuten pitää tuntosarvet esillä, esimerkiksi "oletko ollut huonossa työpaikassa" tai "onko jäänyt palkat saamatta" on sellaisia kysymyksiä, jotka kertoo kyseisessä paikassa olevasta ilmapiiristä, palkanmaksuongelmista jne... saattaa olla onnenpitku olla saamatta kyseistä paikkaa.

    • Mikkys.Minun inhokki kysymys on,että miksi olet lopettanut alkoholin käytön.Ensin kysytään,että juotko.Kun vastaan että en,niin kysytään,että miksi on lopettanut.Muutaman kerran ole sanonut,että enpä ole koskaan juonutkan,niin miten olisin silloin voinut lopettaa juomisen.Jos haastattelijalle alkaa selittelemään,että minulla kun on tuo synnyynäinen vika maksassa ja se estää oluen juonnin ja viinan oton,niin sitten aletaan epäillä,että svinkohan ollenkaan terveyteni puolesta hakemaani työtehtävään.

      • paras saavutus

        Missä työhaastattelussa kysytään työnhakijan juomisista? Huumetestejä kyllä tehdään, mutta nekin vain sille, joka valittiin.

        Sitten tuolla joku sanoi, että "mikä on paras saavutuksesi", ja toinen lisäsi siihen vielä tarkennuksen "työelämässä". No, jos toi tarkennus olisi, niin todistettavasti olen saanut tulospalkkion, mutta valitettavasti tilanteessa, jossa minut ensin poistettiin palkkalistoilta, kun toimi lakkautettiin. Enkös ollut tuottava työntekijä, niin hyvä, että irtisanomisen yhteydessä annetaan tulospalkkio! Niin, ja jos tarkemmin pitäisi irtisanomiseen johtanutta tehokasta toimintaa eritellä, niin kehumiseksi menisi, ja todennäköisesti haastattelija ei huomaisi sitä asiaa, että myötävaikuttamassa oli myös teknologian astuminen työhöni, eli siirryttiin atk-aikaan ihan oikeasti. Ja jos tuolla sitten tulisi valituksi, niin tuo kehuminen muistettaisiin, ja jos se juttu kerrottaisiin jollekin, jonka kanssa työskentelemään joutuisi, niin aivan varmasti tämän pitäisi osoittaa sitten jotain, eli kiusaamiseksi menisi!

        Muuten normaalissa elämässä, mikä on paras saavutukseni. Sitä onkin vaikeampi sanoa. Ei ole lapsia, en urheile tai harrasta kulttuuria niin että siitä saisi palkintoja, ehkä sitten pitäisi sanoa, että yo-kirjoitusten tulos, vaikka siitä on jo pitkä aika.

        Minusta paras haastattelu olisi sellainen, jossa vain tehtäisiin työtehtävistä selkoa, katsottaisiin että mikä on hakijan työkokemus tehtävään tai muut edellytykset, ja sitten valittaisiin. Ei mitään mikä on paras puolesi, mikä on heikkoutesi, miksi hait tänne, tähän voisi myös kysyä vastaan, että miksi haette työntekijää ja miksi pyysitte haastettluun. Olen kyllä ollut haastatteluissa, joissa on tehty aivan selväksi, että haastattelu on vain muodon vuoksi, eli pidetään ihan pilkkana, kun oikeasti valittava löytyy jo talosta. Mutta kun on aikaa ja halutaan vähän pelleillä ihmisten kanssa, niin sitten pyydetään, näin etenkin Helsingin kaupungilla minun kokemukseni mukaan (mm. sosiaalivirastossa tässä muinoin).


      • onhan niitä
        paras saavutus kirjoitti:

        Missä työhaastattelussa kysytään työnhakijan juomisista? Huumetestejä kyllä tehdään, mutta nekin vain sille, joka valittiin.

        Sitten tuolla joku sanoi, että "mikä on paras saavutuksesi", ja toinen lisäsi siihen vielä tarkennuksen "työelämässä". No, jos toi tarkennus olisi, niin todistettavasti olen saanut tulospalkkion, mutta valitettavasti tilanteessa, jossa minut ensin poistettiin palkkalistoilta, kun toimi lakkautettiin. Enkös ollut tuottava työntekijä, niin hyvä, että irtisanomisen yhteydessä annetaan tulospalkkio! Niin, ja jos tarkemmin pitäisi irtisanomiseen johtanutta tehokasta toimintaa eritellä, niin kehumiseksi menisi, ja todennäköisesti haastattelija ei huomaisi sitä asiaa, että myötävaikuttamassa oli myös teknologian astuminen työhöni, eli siirryttiin atk-aikaan ihan oikeasti. Ja jos tuolla sitten tulisi valituksi, niin tuo kehuminen muistettaisiin, ja jos se juttu kerrottaisiin jollekin, jonka kanssa työskentelemään joutuisi, niin aivan varmasti tämän pitäisi osoittaa sitten jotain, eli kiusaamiseksi menisi!

        Muuten normaalissa elämässä, mikä on paras saavutukseni. Sitä onkin vaikeampi sanoa. Ei ole lapsia, en urheile tai harrasta kulttuuria niin että siitä saisi palkintoja, ehkä sitten pitäisi sanoa, että yo-kirjoitusten tulos, vaikka siitä on jo pitkä aika.

        Minusta paras haastattelu olisi sellainen, jossa vain tehtäisiin työtehtävistä selkoa, katsottaisiin että mikä on hakijan työkokemus tehtävään tai muut edellytykset, ja sitten valittaisiin. Ei mitään mikä on paras puolesi, mikä on heikkoutesi, miksi hait tänne, tähän voisi myös kysyä vastaan, että miksi haette työntekijää ja miksi pyysitte haastettluun. Olen kyllä ollut haastatteluissa, joissa on tehty aivan selväksi, että haastattelu on vain muodon vuoksi, eli pidetään ihan pilkkana, kun oikeasti valittava löytyy jo talosta. Mutta kun on aikaa ja halutaan vähän pelleillä ihmisten kanssa, niin sitten pyydetään, näin etenkin Helsingin kaupungilla minun kokemukseni mukaan (mm. sosiaalivirastossa tässä muinoin).

        No, esim. Helsingin kaupungila minulta on kysytty juomisesta. Ei sen takia, että olisi mahdollinen alkoholisti vaan enemmänkin sen takia, että sopiiko joukkoon, kun työntekijät pitävät viinanhuuruisia iltamia keskenään sekä pikkujouluissahan ne kaikki dokaavat oikein olan takaa (ja pettävät).

        On myös ammatteja, joissa tämä kysymys on ihan korrekti (vartijat, poliisit, opettajat jne.)


      • sdfsadfadsf
        onhan niitä kirjoitti:

        No, esim. Helsingin kaupungila minulta on kysytty juomisesta. Ei sen takia, että olisi mahdollinen alkoholisti vaan enemmänkin sen takia, että sopiiko joukkoon, kun työntekijät pitävät viinanhuuruisia iltamia keskenään sekä pikkujouluissahan ne kaikki dokaavat oikein olan takaa (ja pettävät).

        On myös ammatteja, joissa tämä kysymys on ihan korrekti (vartijat, poliisit, opettajat jne.)

        Poliiseille, vartijoille, opettajista en tiedä, tehdään huumetestit varmaan jossakin vaiheessa, ja huom. alkoholin käytönkin voi labrakokein todistaa.

        Että en ihan korrektina tuollaisia kysymyksiä pidä, oli ammatti mikä tahansa. Mutta tuollaiset valitulle tehtävät testit, nehän kuuluvat kuvaan ok.


      • Vittupääblondi
        paras saavutus kirjoitti:

        Missä työhaastattelussa kysytään työnhakijan juomisista? Huumetestejä kyllä tehdään, mutta nekin vain sille, joka valittiin.

        Sitten tuolla joku sanoi, että "mikä on paras saavutuksesi", ja toinen lisäsi siihen vielä tarkennuksen "työelämässä". No, jos toi tarkennus olisi, niin todistettavasti olen saanut tulospalkkion, mutta valitettavasti tilanteessa, jossa minut ensin poistettiin palkkalistoilta, kun toimi lakkautettiin. Enkös ollut tuottava työntekijä, niin hyvä, että irtisanomisen yhteydessä annetaan tulospalkkio! Niin, ja jos tarkemmin pitäisi irtisanomiseen johtanutta tehokasta toimintaa eritellä, niin kehumiseksi menisi, ja todennäköisesti haastattelija ei huomaisi sitä asiaa, että myötävaikuttamassa oli myös teknologian astuminen työhöni, eli siirryttiin atk-aikaan ihan oikeasti. Ja jos tuolla sitten tulisi valituksi, niin tuo kehuminen muistettaisiin, ja jos se juttu kerrottaisiin jollekin, jonka kanssa työskentelemään joutuisi, niin aivan varmasti tämän pitäisi osoittaa sitten jotain, eli kiusaamiseksi menisi!

        Muuten normaalissa elämässä, mikä on paras saavutukseni. Sitä onkin vaikeampi sanoa. Ei ole lapsia, en urheile tai harrasta kulttuuria niin että siitä saisi palkintoja, ehkä sitten pitäisi sanoa, että yo-kirjoitusten tulos, vaikka siitä on jo pitkä aika.

        Minusta paras haastattelu olisi sellainen, jossa vain tehtäisiin työtehtävistä selkoa, katsottaisiin että mikä on hakijan työkokemus tehtävään tai muut edellytykset, ja sitten valittaisiin. Ei mitään mikä on paras puolesi, mikä on heikkoutesi, miksi hait tänne, tähän voisi myös kysyä vastaan, että miksi haette työntekijää ja miksi pyysitte haastettluun. Olen kyllä ollut haastatteluissa, joissa on tehty aivan selväksi, että haastattelu on vain muodon vuoksi, eli pidetään ihan pilkkana, kun oikeasti valittava löytyy jo talosta. Mutta kun on aikaa ja halutaan vähän pelleillä ihmisten kanssa, niin sitten pyydetään, näin etenkin Helsingin kaupungilla minun kokemukseni mukaan (mm. sosiaalivirastossa tässä muinoin).

        Itselle on käynyt myös tänä keväänä kaksi kertaa tuo että haastattelussa pidetään ihan pilkkana, koska valittava henkilö on jo tiedossa ja se otetaan talon sisältä. Molemmat kerrat kaupungilla, toinen Helsingin ja toinen Espoon kaupungilla. Enää en kaupungin pesteihin hae.


    • miesshenkilö

      ''Onko sinulla ylityöhalukkuutta?''


      ...oli kohdalleni osunut yllättävä kysymys.

    • kaakkuri15

      Hyvät ja huonot puolet on todella ärsyttävä kysymys, muutenkin vastaavat kysymykset joita ei kukaan mieti arkielämässä. Näihin sitten joku ylipiteä jaarittelee kymmenen minuutin vatauksen ja saa paikan.
      Saavutukset elämässä ja työssä ärsyttää kanssa, koska ei ole mittään mainittavia saavutuksia. Työt ovat olleet sellaisia missä vain tehdään omat duunit ilman mitään mahdollisuuksia mihinkään palkintoihin, eikä vapaa ajaltakaan ole mittään kilpaurheilua tai mittään vastaavaa mistä tulisi jotain saavutuksia. Koulutukset ja muut näkyy cv:ssä.

      Muutenkin on todella vaikea puhua itseään sisään, kun on ollut töissä pienehköissä firmoissa joissa ei ole mittään mahdollisuutta minkäänlaiseen uraputkeen. Koulutus on ihan ok, amk insinööri, mutta sekin jo 10v vanha.
      Ei näillä meriiteillä enää taida hyviin firmoihin olla asiaa, kun vastavalmistuneitakin on tarjolla.

    • 10+18

      Vähän offtopic, mutta isovanhempani kysyivät äsken kysymyksen:
      "No miltä tuntuu nyt kun ei enää tarvitse herätä aamuisin mihinkään?"
      Vastasin "Kivalta" :D (olen siis valmistunut viime joulukuussa ja nyt työnhaussa)
      Tuli sellainen hiljainen hetki ja näin kun heidän päät painuivat vähän alas.
      Harmittaa kun en tajunnut valehdella, että "tosi tylsää, voi kun saisin tosi pian työpaikan"
      Mä olen aina liian rehellinen kaikessa, myös työhaastatteluissa. Se "kerro huonot puolesi"-kysymys on mulle pahin..

    • lihatiskillä haastat

      Haastateltavista vie paikan se joka osaa luontevimmin puhua mukavia rekryfirman tyttösen kanssa. Jos olet päässyt haastatteluun koulutus ja kokemus on jo hyväksytty, haastattelijaan pitäisi tehdä vaikutus samalla tavalla kuin hakiessa petiseuraa baaritiskiltä.
      Itse en ole erityisen hyvä tällaisissa tilanteissa, vaan mietin liikaa mitä sanon ja tilanne menee helposti ohi. Pitäisi nopeasti luikauttaa vain jotain tyhmää.

    • 456456

      mukavinta on kehoittaa soittamaan ent. työnantajalle, että hän kyllä kertoo mielellään millainen olen vaikka työntekijänä. Sitten se kysymys että miksi juuri heille... no siksi kun ei koko eteläsuomessa ole kuin nämä 2 alan yritystä, ja tämä minun edellinen työnantaja lopetti sairauden takia.

    • Sanaton viestintä

      Kun uusi pomo alkaa nuuhkimaan, niin alkaa pierettämään.

    • .............

      "Mitä olet tehnyt tänä aikana kun olet ollut työtön?"

      Ei kysymys sinänsä haittaa. Tottakai kerron miten asia on. Mutta se, että kun kerroin että muun ohessa kävin Jenkeissä katselemassa kansainvälisesti tunnettua autokilpailua, ei kelpaakaan vastaukseksi. Vaan haastattelija saakin kateuskohtauksen ja alkaa tivaamaan miksi niin kauas ja millä rahalla.

      Ilmeisesti haastattelija olisi itsekin halunnut, mutta kun oli kaiketi tullut ampuneeksi kännipäissään ne 1,7 vahinkoa ja peniikään ei enää toimi kuin lauantaisaunan jälkeen peiton alla pimeässä ennen Uutisvuotoa.

      Näin siis reagoi S.L firmasta F.

    • eeiiiihhh...

      Vihaan kysymyksiä tulevaisuudensuunnitelmista ja "Missä näet itsesi viiden vuoden kuluttua?" Kas kun en tiedä! Ei hajuakaan! Mitä tälläiseen pitää vastata? "Joo, lötkötän lottovoittajana Bahamalla ja pyyhin perseeni seteleihin!", onko teillä muilla jotain visioita olemassa, kun mulla ei ole yhtään mitään, eikä ole ikinä ollutkaan.

      • weryfwrtue

        Ei ole. Ihan samat suunnitelmat mullakin. Snorttaan kolaa viidensadan setelillä Malibun rantabaarin losterissa.


      • *tirsk*
        weryfwrtue kirjoitti:

        Ei ole. Ihan samat suunnitelmat mullakin. Snorttaan kolaa viidensadan setelillä Malibun rantabaarin losterissa.

        Mieti sitä haastattelijan ilmettä!:D


      • 54wyu5uj
        *tirsk* kirjoitti:

        Mieti sitä haastattelijan ilmettä!:D

        Jep. Tai sanoa, että "En osaa sanoa missä oman kehoni näen, mutta sieluni silmin näen kyrpäni supermallin suussa".


      • haistattelut...
        54wyu5uj kirjoitti:

        Jep. Tai sanoa, että "En osaa sanoa missä oman kehoni näen, mutta sieluni silmin näen kyrpäni supermallin suussa".

        Viimeksi meinasin vastata, että "Sori kun nyt unohtu kristallipallo toisten farkkujen taskuun". En kuitenkaan luottanut haastattelijan huumorintajuun hiukkaakaan, joten änkytin vain jotain ympäripyöreää tyyliin "No töissä olisi kiva olla".
        Siis mitä tällä kysymyksellä haetaan?

        Yleensä kysymyksiin pystyy vastaamaan siten, mitä se vastapäätä istuva nyt haluaakin sitten kuulla. Juujuu, tulen toimeen ihan kaikkien maailman ihmisten kanssa, en hermostu ikinä mistään, joustan vaikka maailman tappiin asti ja kestän stressiä loputtomiin... Viimeksi valehtelin ihan pokkana viihtyneeni mahtavasti entisessä työpaikassani, oli hyvä porukka ja harmi kun loppui.

        Todellisuudessa se oli niin maailmanluokan emävalhe että oikein hirvitti! Mutta totuuttahan ei saa kertoa vaikka mikä olisi. Ihme tilanne kun täytyy valehdella kymmenen minuutin ajan niin paljon kuin kerkeää.


    • Thinker61

      Kannattaa muistaa, että työhaastatteluissa kysytään hyvin usein tyhmiä, provosoivia ja epämiellyttäviä kysymyksiä pelkästään siksi, että haastattelija haluaa nähdä, miten reagoit kysymykseen.

      Joskus sen sijaan voi olla sellainen tilanne, että naamasi ei miellytä haastattelijaa, ja koko tilanne tuntuu alusta alkaen enemmän tai vähemmän pelkältä vittuilulta. Kerran olen tällaisessa tilanteessa noussut seisomaan, kiittänyt haastattelusta, ja todennut, ettei haastattelua kannata jatkaa, koska olen hakemassa aivan toisen tyyppistä paikkaa.

      • Anotherthinker

        "Kannattaa muistaa, että työhaastatteluissa kysytään hyvin usein tyhmiä, provosoivia ja epämiellyttäviä kysymyksiä pelkästään siksi, että haastattelija haluaa nähdä, miten reagoit kysymykseen."

        HÖPÖNHÖPÖN! Tuo on pelkkää urbaanilegendaa, jollaisia nämä Suomi24-keskustelupalstat ovat aivan täynnä.

        Itse olen sekä opiskellut henkilöstöjohtamista että työskennellyt rekrytoijana, eikä tuollainen taktiikka ole mikään haastattelutaktiikka. Se on ihan sama mitä tuollaisiin epäasiattomiin kysymyksiin vastaa, sillä pysyttelipä kuinka tyynen rauhallisena ja pokkanaamaisena hyvänsä, niin tuollaisen kysymyksen esittänyt haastattelija on joka tapauksessa niin ammattitaidoton ja/tai turhantärkeä mulkvisti, ettei hänen kauttaan haussa olevaan paikkaan kelpaa kukaan, muu kuin korkeintaan hän itse.

        Itselläni kaikki hyvät työpaikat jotka olen saanut, ovat olleet järkevien, asiallisten ja maanläheisten työnantajien ja esimiesten suorittamia haastatteluja. En yhtään ihmettele että nämä kaikki tällaiset "kato kuinka tärkee henkilö mä oon ja mä nöyryytän sua esittämällä tällasia haistapaskakysymyksiä ja se on ihan sama mitä sä vastaat koska sä et kuitenkaan kelpaa mulle" -haastattelijat ovat lopulta palkanneet jo jonkun ennalta valitun, talossa jo työskentelevän, ko. paikkaa hakeneen, tai että myöhemmin on tullut ilmoitus, jonka mukaan paikkaa ei täytetty lainkaan. Sen vuoksi on ns. varaa olla niin ylimielinen, koska todellisuudessa ei olla hakemassakaan ketään. Ainut mikä näiltä ah-niin-tärkeiltä-henkilöiltä unohtuu, on heidän luomansa negatiivinen yrityskuva, jota ei unohdeta eikä anneta anteeksi. Tätä suunnatonta ylimielisyyttä on valitettavan paljon liikkeellä erityisesti henkilöstöpalvelufirmojen henkilöstössä, joille työnhakijat ovat pelkkää karjaa.


      • ah-olen-tärkeä
        Anotherthinker kirjoitti:

        "Kannattaa muistaa, että työhaastatteluissa kysytään hyvin usein tyhmiä, provosoivia ja epämiellyttäviä kysymyksiä pelkästään siksi, että haastattelija haluaa nähdä, miten reagoit kysymykseen."

        HÖPÖNHÖPÖN! Tuo on pelkkää urbaanilegendaa, jollaisia nämä Suomi24-keskustelupalstat ovat aivan täynnä.

        Itse olen sekä opiskellut henkilöstöjohtamista että työskennellyt rekrytoijana, eikä tuollainen taktiikka ole mikään haastattelutaktiikka. Se on ihan sama mitä tuollaisiin epäasiattomiin kysymyksiin vastaa, sillä pysyttelipä kuinka tyynen rauhallisena ja pokkanaamaisena hyvänsä, niin tuollaisen kysymyksen esittänyt haastattelija on joka tapauksessa niin ammattitaidoton ja/tai turhantärkeä mulkvisti, ettei hänen kauttaan haussa olevaan paikkaan kelpaa kukaan, muu kuin korkeintaan hän itse.

        Itselläni kaikki hyvät työpaikat jotka olen saanut, ovat olleet järkevien, asiallisten ja maanläheisten työnantajien ja esimiesten suorittamia haastatteluja. En yhtään ihmettele että nämä kaikki tällaiset "kato kuinka tärkee henkilö mä oon ja mä nöyryytän sua esittämällä tällasia haistapaskakysymyksiä ja se on ihan sama mitä sä vastaat koska sä et kuitenkaan kelpaa mulle" -haastattelijat ovat lopulta palkanneet jo jonkun ennalta valitun, talossa jo työskentelevän, ko. paikkaa hakeneen, tai että myöhemmin on tullut ilmoitus, jonka mukaan paikkaa ei täytetty lainkaan. Sen vuoksi on ns. varaa olla niin ylimielinen, koska todellisuudessa ei olla hakemassakaan ketään. Ainut mikä näiltä ah-niin-tärkeiltä-henkilöiltä unohtuu, on heidän luomansa negatiivinen yrityskuva, jota ei unohdeta eikä anneta anteeksi. Tätä suunnatonta ylimielisyyttä on valitettavan paljon liikkeellä erityisesti henkilöstöpalvelufirmojen henkilöstössä, joille työnhakijat ovat pelkkää karjaa.

        Siinä tuli asiaa! Juuri tällaisen negatiivisen yrityskuvan vuoksi itselläkin on henkilökohtainen musta lista yrityksistä, joiden asiakkaaksi en yksityishenkilönä tule koskaan päätymään.


      • vihainen nettifenno
        ah-olen-tärkeä kirjoitti:

        Siinä tuli asiaa! Juuri tällaisen negatiivisen yrityskuvan vuoksi itselläkin on henkilökohtainen musta lista yrityksistä, joiden asiakkaaksi en yksityishenkilönä tule koskaan päätymään.

        Jakoon kiitos!


    • torstai-ilta

      12 ihmistä haastattelee, itse vaan vastailet ja jossain vaiheessa huomaat etteivät he ole edes kiinnostuneita asioista joilla on merkitystä ja seuraavaksi huomaat etteivät he usko kuulemaansa, alkavat vääristelemään sanomaani, jolloin pari kertaa tarkensin... sitten luovutin ja annoin heidän pitää mielipiteensä.
      Käsittämätöntä kuinka jotkut maallikot voivat olla valitsemassa ammattilaisia. Tämä sellaisessa tapauksessa, kun on jo valinta suoritettu talon sisältä ja itsellä olisi kovemmat paperit ja työkokemus, kuin valmiiksi valitulla henkilöllä. Jälkeenpäin ajateltuani asiaa... ei olisi ollut minun paikka.

    • hjjhjhjkhjkhjhjhjh

      Aivan ehdottomasti paskin kysymys: "Miten Niinasta tuli Niina". Kyseessä siivoustyöpaikka. Toinen kysymys samalta työnantajalta: "Missä näet itsesi viiden vuoden päästä". Mistä v:sta näitä urpoja sikiää...

      • Ainoaoikeavastaus

        Missä näet itsesi 5 vuoden päästä?

        - Toimitusjohtajana

        tai

        - Teidän paikallanne (toimitusjohtajana/päällikkönä tms)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4230
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4142
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      611
      3927
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      20
      2755
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2485
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2074
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2072
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      191
      1970
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1629
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1432
    Aihe