Siirsin mielenkiintoisen huomion (kirjoittajan luvalla) alemmasta osiosta tänne.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10496781
Laki sallii työhönosoitukset (työtarjoukset) lähetettäväksi tavallisina, kirjaamattomina kirjeinä. Tämä oikeusturva-aukko tehtiin lakiin tietoisesti, valtiontalouden säästösyistä. Ilmeisesti noista kirjeenkatoamista sitten on usein karenssi pätkähtänyt, koska työnhakijan on vaikeaa todistaa ei-todisteellisen kirjeen katoaminen postissa.
http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/07_julkaisu/thj326.pdf#page=47
(Periaatteessa tuon linkin pitäisi aueta suoraan pdf-dokumentin sivulle 47, mutta jos aukeaa ekalle sivulle, niin jatka siis sivulle 47) Julkaisu on jo vuodelta 2003.
Oikeusturvasyistä näissä tapauksissa todistustaakka kirjeen tosiasiallisesta toimittamisesta pitäisi olla lähettäjällä, eli jos työkkäri lähettää kirjeen tavallisena kirjeenä, sen tulisi itse kantaa riski siitä, että vastaanottaja väittää kirjeen matkalla kadonneen.
Valitus kuitenkin kannattaa tehdä ja vedota ainakin perustuslain 21.2§ (oikeusturva) ja ihmisoikeussopimuksen 13 artiklaan (oikeus tehokkaaseen oikeussuojakeinoon) ja kenties myös 14 artiklaan (syrjinnän kielto), käsittääkseni työttömät työnhakijat ovat tässä kohdin huonommassa asemassa kuin mitä Suomen lainsäädäntö yleensä oikeusturvana takaa, kun päätetään yksityistä koskevasta edusta tai velvollisuudesta (työttömyysturvalain tapauksessa rangaistus eli karenssiuhka). Kannattaa vedota myös tuon lain säätämisen taustaan (säästösyyt saaneet liian suuren painoarvon ja yksilön oikeusturva on lakia säädettäessä liiaksi unohdettu).
Nythän on tullut sähköiset ym. mahdollisuudet lähettää osoitukset todisteellisesti, joten viranomaisen kustannuksetkaan eivät ole enää niin suuret kuin lakia säätäessä kenties arvioitiin, vaikka kaikki asiakkaat eivät vielä sähköisiä postipalveluita olisikaan siirtyneet käyttämään.
Niin ja tietysti vedota tuohon Vakuutusoikeuden ratkaisuus VO 853/2002/804
ns. negatiivisen seikan (=seikka jota ei ole olemassa, kirje ei ole tullut perille) toteennäyttämisen vaikeudesta. En tähän hätään ehdi etsiä, josko myös uudempia vastaavia ratkaisuja olisi esim. Vakuutusoikeus antanut.
SINULLA ON POSTIA
8
306
Vastaukset
- Mies jostain
Ei työttömällä tässä maassa ole mitään oikeusturvaa ja todistustaakka on aina työttömällä jos et pysty todistaa asiaa rangaistus tulee aina. Viranomaisen ei tarvitse todistaa ikinä, että kirje on tullut perille.
Lisäksi työttömien joukossa on oikeasti paljon sairaita, joiden ei kuuluisi edes olla työvoimatoimiston kiusattavana. Sairaat taas ei aina jaksa puolustaa itseään ja pitää kiinni oikeuksistaan.
Itse esimerkiksi olen sairas ja minun ei kuuluisi olla työkkärin listoilla koko kehoni ja niveleni on jo melkein kymmenen vuotta ollut tulehdustilassa ja se aiheuttaa kovan väsymyksen, mutta koska lääkäri ei ikinä löydä mitään vikaa missään testissä en saa lääkärin todistusta. Kaikki mahdolliset antibiootit ja masennuslääkket on käyty läpi ilman apua, joskus lääkäri vakuutti minulle, että olen masentunut kun ei muuta syytä keksinyt ja ei niistä lääkkeistä minulle mitään apua ollut.
Lääkäri ei edes ota oireitani vakavasti, koska olen mies, jos olisin nainen olisin varmaan jo aikoja sitten vetänyt lääkärin pikkusormen ympärille ja puhunut itseni työkyvyttömyyseläkkeelle.
Olen jopa harkinnut viimeisillä voimillani murtautumista eläinlääkäri asemalle saadakseni lääkkeet, jolla voin tappaa itseni helposti ja nopeasti, koska en enää jaksa tätä nykyistä elämää enää lääkärin mukaan en ole sairas, mutta ei minua kukaan töihin ota, koska olen hidas ja jatkuvasti väsynyt saan potkut viimeistään koeajalla. Suunnitelmani voin kyllä kertoa netissä, koska suomessa rikoksen suunnittelu ei ole laitonta.
Olen vuosien varrella yrittänyt saada apua lääkäriltä yli kolmekymmentä kertaa ja mielenterveystoimistosta. Mielenterveystoimistosta olen kyllä saanut hoitoa ja ovat olleet mukavia, mutta niiden lääkkeistä ei ole ollut apua poistamaan jatkuvaa tulehdustilaa ja väsymystä.
Toki voisin hirttää itseni tai jotain muuta tavallista, mutta eikö minulla ole oikeus päästä pois täältä helposti jos sellainen keino on olemassa? Ketä se palvelee, että minua väsynyttä ihmistä nöyryytetään vuodesta toiseen järjestelmässä kunnes taannun jollekin puliukontasolle, koska en vain enää jaksa huolehtia asioistani sairauteni pahentuessa.
Tervehän minä virallisesti olen juuri näin.
En välittäisi enää elää, koska tämä ei ole enää mitään elämää. Pois täältä olisi päästävä jollakin keinolla. - pirunnyrkki pöö
Masennus on elimistölle kova stressitekijä. Samoin tietysti jatkuvien toimeentulo-ongelmien kanssa byrokratian rattaissa pyristely. Samoin epäoikeudenmukaisuuskokemukset (jotkut tuntuvat pääsevät helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle kuin toiset). Voit kuvitella mitä vuosikausia yhtäjaksoisesti kestänyt stressi elimistölle tekee. Kipua aistivat solut herkistyvät eli aistivat kipua silloinkin kun ei olisi syytä. Käsittääkseni tämä on joskus pari vuotta sitten pystytty fyysisestikin todentamaan, aiemmin tämä oli "vain" tieteellinen teoria.
Kipu taasen omalta osaltaan aiheuttaa ja/tai pahentaa masentuneisuutta. Noidankehä on valmis.
Minkälaiseen elämään olisit tyytyväinen, jos sitä työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä ei oteta lukuun?- Mies Jostain
"Minkälaiseen elämään olisit tyytyväinen, jos sitä työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä ei oteta lukuun? "
Varmaan sellaiseen, että voisin elättää itseni jollain yksinkertaisella työllä sen verran mitä terveys antaa periksi. En pysty noudattamaan aikatauluja, koska en tiedä mikä on henkinen ja fyysinen kunto minäkin päivänä. Joskus kuten tänään terveys on ok ja saatan hetken aikaa uskoa itsekkin, että nyt alkaa mennä paremmin. Joskus koko kroppa on kuin tulessa ja nukun 16 tuntia tai yli vuorokaudesta vaikka en olisi valvonut tai mitenkään rasittanut itseäni. Vaikka olisin nukkunut vuorokauden olen silti väsynyt. Väsymykseni liittyy aina noihin tulehdustiloihin.
Aina en pysty edes läheisille sukulaisilleni selittämään sitä miksi vain nukun ja olen siitä huolimatta väsynyt kokoajan ja se on jatkuvaa riitelyä. Olen tästä syystä joutunut katkaisemaan välit kaikkiin sukulaisiin, koska he eivät vain ymmärrä tilannettani. En kaipaa mitään ota itseäsi niskasta kiinni ja mene lenkille neuvoja jos ongelmani poistuisivat noin helposti olisin tehnyt sen kyllä itsekin jo aikoja sitten. Paljon ennen kuin työpaikat meni ja luottotiedot ja kaikki muukin tässä elämässä.
En halua sopia mitään menoja tai aikatauluja itselleni, koska en voi kontrolloida sitä mikä on terveydentilani tulevaisuudessa ja se johtaa vain ongelmiin ja riitoihin jos en kykene noudattamaan sovittua aikataulua terveysongelmien pahentuessa ennalta arvaamattomasti.
Päivä päivältä tulee selvemmäksi se, että en sopeudu yhteiskunnan vaatimuksiin, mutta en myöskään saa apua ongelmiini terveydenhoidosta, koska eivät kykene selvittämään mistä ongelma johtuu. Vuoden kuluvat ja terveydentila ei parane.
Yksi syy miksi en voi toteuttaa haavettane on kaikki siihen liittyvä byrokratia en vain jaksa / muista nykyterveydellä huolehtia kaikista lippulappujen täyttelystä ja koen sen nöyryyttävänä mennä anelemaan pois pääsyä karensilta tai todistelemaan sitä, että en ole ihan kunnossa. Olen entinen koulukiusattu en mielelläni mene sellaisiin tilanteisiin joissa koen tulevani nöyryytetyksi tai joudun anelemaan tulee ne vanhat koulu kiusaus muistot mieleen.
Lääkärissä olen kyllä käynyt 30 kertaa ilman apua ja mielenterveystoimistossa. Olen käynyt läpi melkein kaikki masennuslääkkeet mitä on ilman, että ongelmat helpottivat.
Tätä kautta se alkoi pikkuhiljaa hahmottua, että tilanteessani on helpompi päästä täältä vain pois kuin yrittää muuttaa koko maailma sellaiseksi, että voisin siihen sopeutua edes jotenkin. Miten muutan koko maailman kun en edes kykene vakuuttamaan yhtä lääkäriä tilanteestani tai sukulaisiani, enkä edes pysty huolehtimaan omista asioistani?
Minulle riitäisi se pieni määrä rahaa ja joku pieni vastuualue elämässä ihan mitätön menestyviin ihmisiin verrattuna ilman jatkuvaa pelkoa toimeentulon menettämistä ja nöyryyttämisestä.
En halua, että menetän elämänhallintani täysin sen vähänkin mitä minulla vielä on jäljellä. En halua joutua puliukoksi tai kodittomaksi vaikka tiedän, että sinne joudun sen verran vähän minulla on kontrollia elämäni asiohin, koska terveyteni pettää alta. Haluan sen helpon humaanin tavan päästä pois enkä olla se sormella osoiteltava esimerkki epäonnistuneesta ihmisestä. Eikö minua ole jo nöyryytetty tarpeeksi?
Saattaa kuulostaa naurettavalta nämä kirjoitukseni sellaisen ihmisen korvaan kenellä on kaikki aina ollut hyvin, mutta heille sanon katsotaan mitä ajattelet sitten vanhuksena jos sinne saakka terveenä selviät ja et enää omin voimin pääse edes vessaan vaan kakkaat ja pissaat housuun ja joudut anelemaan hoitajaa tulemaan auttamaan. Se päivä koittaa vielä kaikkein kovimmallekin joko ennemmin tai myöhemmin.
- offtopic1
Et kerro tarkemmin mitä tutkimuksia sinulle on tehty.
Onko tutkittu nivelpsoriasiksen mahdollisuus? - Coenard Lehen
Pistän tämän jatkon tähänkin ketjuun.
http://www.kko.fi/57845.htm
tuossa on lisäargumentti oikeusturvan puolesta. Kyse ei ollut työttömyyskorvauksista, vaan järjestyssakon määräämisestä, mutta mielestäni tuohon(kin) tapaukseen ja sen perusteluihin kannattaa vedota, jos työtarjoukset eivät perille ole tulleet. Työttömälle määrättävä karenssi on rangaistuksena hyvinkin rinnastettavissa järjestyssakkoon.
KKO:2012:30
Oikeudenkäyntimenettely - Asianosaisen kuuleminen
Järjestyssakko
Diaarinumero: S2011/228
Esittelypäivä: 29.11.2011
Taltionumero: 452
Antopäivä: 9.3.2012
Hovioikeus oli tuominnut muutoksenhakijan oikeudenkäymiskaaren 14 luvun 7 §:n 1 momentissa tarkoitettuun järjestyssakkoon.
Järjestyssakkoa määrättäessä oli noudatettava kuulemisperiaatetta. Ennen sakon määräämistä hovioikeus oli varannut epäillylle tilaisuuden tulla kuulluksi toimittamalla hänelle lausumapyynnön tavallisena kirjeenä. Epäilty oli kiistänyt saaneensa kirjeen. Koska epäillyn kuulemista ei ollut toimitettu asianmukaisesti, edellytyksiä järjestyssakon määräämiselle ei ollut. Hovioikeuden määräämä järjestyssakko poistettiin. Ks. KKO:2003:69 KKO:2005:70
OK 14 luku 7 § (244/2006)
OK 26 luku 28 § (362/2010)
Ent. Lapin yliopiston prosessioikeuden professori Jyrki Virolainen (ollut myös määräaikaisena oikeusneuvoksena eli tuomarina Korkeimmassa oikeudessa aikoinaan) on käsitellyt ko. tapausta äskettäin blogissaan, tässä katkelma blogista, loput voi lukea linkin takaa
"6. Miksi hovioikeus on sitten kuitenkin turvautunut ko. asiassa asiakirjan lähettämiseen tiedoksi kuutavalle tavallisena kirjeenä? Hovioikeus lienee tasan tarkkaan ymmärtänyt, että kirjetiedoksiannolla ei saada varmuutta siitä, onko tiedoksi annettava lausumapyyntö todella tavoittanut asianomaisen henkilön ja onko kuuleminen siten tosiasiallisesti onnistunut.
7. Vaikutta hieman siltä, että tiedoksiantotapa on valittu hovioikeudessa yksinkertaisesti siksi, että se on ollut valittavana olleista tavoista kaikkein yksinkertaisin ja hovioikeuden työn kannalta helpoin ja "siistein" tapa hoitaa homma. Voisi sanoa, että tehokkuus ja mukavuussyyt ovat painaneet tiedoksiantotavan valinnassa eniten jaa siis enemmän kuin kuultavan henkilön oikeusturva ja oikeudenkäyntimenettelyn koettu oikeudenmukaisuus. Siitä viis, saiko H lausumapyynnön todellisuudessa tiedokseen vai ei, tärkeintä on ollut, että homma eli tiedoksianto saadaan kivuttomasti pois päiväjärjestyksessä ja päästään sakottamaan H:ta."
http://jyrkivirolainen.blogspot.com/2012/03/555-kko-201230-asianosaisen-kuuleminen.html- postinjakajatar
LOISTAVAA journalismia kamu. Toivottavasti joskus tavataan.
T: siirtäjä
- Poikki ja pinoon
Virolaisen sivulta voi tulla siihen lopputulemaan, että työttömien oikeusturva on poljettu pohjamutiin kun työkkäri antaa karensseja vaikka ei ole varmaan tietoa siitä saapuuko kirje vastaanottajalleen koskaan.
Kerran sain tiedon eräästä kurssista joka oli jo edellisenä päivänä alkanut - mutta ei ollut osoitus kurssille. Selvittelin TE-keskusta myöten, että mistä johtuu kirjeen myöhäinen saapuminen. Selvisi että TE-keskus oli antanut Espoon työkkkärille tehtäväksi postittaa kirjeet, mutta kun työkkäri poti tuolloin työvoimapulaa, niin kirjeitä ei saatu ajoissa postiin. - ei mitään
Vanhoja juttuja ja päätössia.Tämän vuoden alusta lait muuttu paljon ja nykyisin on PAKKO olla Kelan kyykytettävänä tai voi menettää koko toimeentulotuen.Eli kuole sitten nälkään jos et elä yhteiskunnan vaatimusten mukaan.Ei voi edes ihmisoikeusjärjestölle valittaa sillä päätöshän on sinun jos kieltäydyt kaikesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882108Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361766- 1801316
- 241784
- 67732
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711- 59708
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337502