En oikein tiedä jos tämä kuuluu tänne, koska en tiedä miten tämän henkilön käytös pitäisi luokitella. Onko tämä henkilö narsistinen? Jos ei, niin minkälainen hän on? Minua on vaivannut todella paljon tämä yksi henkilö (kutsutaan häntä herra X:ksi). Hän siis on minun entinen poikaystävä, onneksi ei enää. Mutta siis. Suhteemme alussa X oli todella mukava ja kiltti. Hän toi minulle paljon lahjoja ja kirjoitti suloisia kirjeitä. Hän rakensi pilvilinnoja.
Jossain vaiheessa aloin huomata hänessä outoja piirteitä. Minä en saanut puhua kenenkään miespuolisen henkilön kanssa, koska silloin X otti nokkiinsa. En puhunut enää minun miespuolisille ystäville. Hän sai kyllä puhua kaikille naisille, hän jopa flirttaili heille. Hän suuttui, kun mainitsin hänelle siitä. Hänen mielestä hänellä oli oikeus olla ystävä kaikkien kanssa (minulla näköjään ei ollut). Ystäväni ihmettelivät hänen kontrollointia.
Aloin masentua todella paljon, kiitos meidän suhteemme. En vain voinut lähteä, koska hän aina vakuutti minulle että asiat parantuvat. Jos meillä oli riitoja, kaikki oli silloin minun syytäni. Hän oli aina oikeassa ja minä väärässä. Hän ei itse aloittanut selvittämään asioita. Minä aloitin, tai sitten yksi minun todella hyvä ystäväni. Minulla oli semmoinen olo että mitä ikinäkin sanoin, niin aina se oli väärin. Minun piti harkita oikein tarkasti aina ennen kuin avasin suuni.
Sitten hänelle tuli tämmöinen ihme vaihe että kukaan ei voinut auttaa häntä hänen ongelmissaan. ”Olen niin erikoinen” hän sanoi. Hän hylkäsi minun auttavan käden, sitten hän syytti minua, etten koskaan auta häntä. Yritin parhaani, mutta hän työnsi minut aina pois. Yritin ehdottaa hänelle ammattiapua, mutta hän sanoi että hän on liian erikoinen, ettei KUKAAN osaa auttaa häntä. Ei edes psykologit. Hän haki sitten apua muilta naisilta. Kertoi ongelmistaan heille, muttei minulle. Sitten hän vielä kehtasikin syyttää minua, etten ikinä kuunnellut häntä. Hän ei edes yrittänyt kertoa minulle…
Jos yritin lähteä, hän aneli minua takaisin ja lupasi muuttua. Asiat muuttuivat ehkä muutamaksi viikoksi. Sitten hän oli taas oma törkeä itsensä. Tunsin itseni niin arvottomaksi ja turhaksi hänen seurassaan. Ja vietin viikkoja itkien koska voin silloin niin huonosti. Häntä ei kiinnostanut eikä hän kuunnellut minua.
Viimeinen pisara oli kun hän käytti minua hyväkseen, hän halusi vain seksiä (meillä oli tauko). Sitten seksin jälkeen hän sanoikin että hän ei halua olla kanssani koska me emme kuulu yhteen ja koska olin mukamas niin takertuva. Taas oli minun syyni. Riitelimme ja hän otti minun kaulastani kiinni (kuristusotteen). Pelästyin avain jumalattomasti koska luulin ettei hän päästäisi. Kun hän päästi, niin olin vihainen hänelle ja halusin hänet pois luotani. Hän suuttui minulle että minä ärsytin häntä niin paljon ja siksi hänen piti ottaa minusta kiinni.
Erosimme noin vuosi sitten, kolmen vuoden suhteen jälkeen. Ja eromme oli parasta mitä minulle on ikinä tapahtunut. En puhu X kanssa enää yhtään. Olen parantunut masennuksestani ja alkanut elää elämääni. Olen paljon onnellisempi ilman häntä. Minua kaduttaa vain että annoin hänelle periksi ja luovuin minulle tärkeistä henkilöistä.
Muutama tuttavani on seurustellut hänen kanssaan. Ja he ovat sanoneet, että hän on tehnyt aivan samoja asioita hänelle. Niin tämä meidän suhde ei ollut poikkeus. Onko tämä kyseinen henkilö narsisti?
Narsisti???
17
262
Vastaukset
"Muutama tuttavani on seurustellut hänen kanssaan."
Ööh...- vihdoinkinelossa
Ei mitenkään läheisiä ystäviä. Tutustunut heihin silloin kun he ovat eronneet.
- 13+8
dizel
Onko sun aivan pakko....pilata kaikki ketjut. Istutko päivät pitkät koneen vieressä niin ettei mikään ketju jää sulta huomaamatta ja että varmasti ehdit vastata kaikkiin. En varmaan ole ainoa joka toivoisi, ettet lääsäisi joka ketjussa. 13+8 kirjoitti:
dizel
Onko sun aivan pakko....pilata kaikki ketjut. Istutko päivät pitkät koneen vieressä niin ettei mikään ketju jää sulta huomaamatta ja että varmasti ehdit vastata kaikkiin. En varmaan ole ainoa joka toivoisi, ettet lääsäisi joka ketjussa.Keep dreaming... :)
13+8 kirjoitti:
dizel
Onko sun aivan pakko....pilata kaikki ketjut. Istutko päivät pitkät koneen vieressä niin ettei mikään ketju jää sulta huomaamatta ja että varmasti ehdit vastata kaikkiin. En varmaan ole ainoa joka toivoisi, ettet lääsäisi joka ketjussa.Miten ketjut pilataan?
Sitenkö että toivotaan ketjusta tulevan tietynlainen, ja petytään kun ei asiat menekään OMAN mielen mukaan?
Vinkiksi: narsistit eivät suvaitse.
dizelin rehellisiä mielipiteitä on ilo lukea, se, ettet sinä tykkää, johtuu jostakin asiasta itsessäsi, ei dizelistä.yxex kirjoitti:
Miten ketjut pilataan?
Sitenkö että toivotaan ketjusta tulevan tietynlainen, ja petytään kun ei asiat menekään OMAN mielen mukaan?
Vinkiksi: narsistit eivät suvaitse.
dizelin rehellisiä mielipiteitä on ilo lukea, se, ettet sinä tykkää, johtuu jostakin asiasta itsessäsi, ei dizelistä.*punastuu* :)
- vihdoinkinelossa
dizel kirjoitti:
*punastuu* :)
En oikein ymmärrä että miten noi sun turhat kommentit pitäis tätä asiaa auttaa, kun et oikein näytä ottavan kantaa mitenkään. Kirjoitat vain jotakin turhaa tänne että sut huomattaisi. En mitenkään halua olla ilonpilaaja mutta eikö kannattaisi jättää sanomatta, jos sulla ei selvästikkään ole mitään sanottavaa?
vihdoinkinelossa kirjoitti:
En oikein ymmärrä että miten noi sun turhat kommentit pitäis tätä asiaa auttaa, kun et oikein näytä ottavan kantaa mitenkään. Kirjoitat vain jotakin turhaa tänne että sut huomattaisi. En mitenkään halua olla ilonpilaaja mutta eikö kannattaisi jättää sanomatta, jos sulla ei selvästikkään ole mitään sanottavaa?
Eikö tuo ole aika ristiriitaista...
Syytät että kirjoitan vain siksi, että minut huomattaisiin ja sitten itse kuitenkin hermostut siitä, kun en ilmeisesti huomioi sinua tarpeeksi omilla kommenteillani.
Eikö nämä vittuilukommentit sitten ole aika turhia ja asiaankuulumattomia? Minusta ainakin.
Ensimmäisessä kommentissani kyllä otin kantaa itse asiaan...Anteeksi, jos se ei ollut ihan sitä, mitä odotit, mutta vastaan vain rehellisesti sen mukaan mitä näen, en sen mukaan mitä joku toinen odottaa minun vastaavan. ;)- vihdoinkinelossa
dizel kirjoitti:
Eikö tuo ole aika ristiriitaista...
Syytät että kirjoitan vain siksi, että minut huomattaisiin ja sitten itse kuitenkin hermostut siitä, kun en ilmeisesti huomioi sinua tarpeeksi omilla kommenteillani.
Eikö nämä vittuilukommentit sitten ole aika turhia ja asiaankuulumattomia? Minusta ainakin.
Ensimmäisessä kommentissani kyllä otin kantaa itse asiaan...Anteeksi, jos se ei ollut ihan sitä, mitä odotit, mutta vastaan vain rehellisesti sen mukaan mitä näen, en sen mukaan mitä joku toinen odottaa minun vastaavan. ;)Sanoinpa vain että tämä palstahan on tarkoitettu narsismille, mutta olen huomannut että monessa ketjussa vain kommentoit jotain turhaa. Miksi? Minusta on todella turhauttavaa kun ihmiset alkavat haahuilemaan aiheesta.
En hermostunut. Haluisin vain saada tietää että onko tämä kyseinen henkilö narsisti. vihdoinkinelossa kirjoitti:
Sanoinpa vain että tämä palstahan on tarkoitettu narsismille, mutta olen huomannut että monessa ketjussa vain kommentoit jotain turhaa. Miksi? Minusta on todella turhauttavaa kun ihmiset alkavat haahuilemaan aiheesta.
En hermostunut. Haluisin vain saada tietää että onko tämä kyseinen henkilö narsisti.Ensinnäkin...kommenttini ei ole koskaan turhia.
Ja toiseksi, sanoisin, ettei tuon perusteella voi vielä sanoa onko joku narsisti vai ei...Ja sitä paitsi, mitä se tieto sinua enää lohduttaa, kun olette jo ajat sitten eronneet?
Eikö se tieto riitä, että hän ei ollut sopiva henkilö sinulle?
Sanoisin, että siinä vaiheessa kun tapaat oikean narsistin, sinun ei tarvitse kysyä, onko henkilö narsisti...Sitä paitsi vain sinä voit tietää vastauksen tuohon.
Tuo, miten kuvasit, että ero oli parasta, mitä sinulle oli tapahtunut viittaa kyllä siihen, että hänellä oli ehkä vain narsistisia piirteitä...
Muuta en osaa nyt tällä hetkellä vastata, kun en asiasta enempää tiedä, kuin sen, minkä olet kertonut.
"En oikein tiedä jos tämä kuuluu tänne"
No kuuluu, koska tänne laitoit.
"Onko tämä kyseinen henkilö narsisti? "
Kuvailit vakuuttavan hienosti narsistin. Onneksi et ole katkera uhri enää, joten tällä katteettomalla diagnoosillani ei ole merkitystä. Voit jatkaa elämääsi yhtä kokemusta rikkaanpana.
(mietin myös, onko aloitus jälleen yksi xcch.n feikki-aloitus, testatakseen miten ne kuuluisat palstanarsistit toimii, kuten hän itse rehellisen epäluotettavasti ilmaisi asian. ;) )- LK
"En oikein tiedä jos tämä kuuluu tänne, koska en tiedä miten tämän henkilön käytös pitäisi luokitella."
Riittääkö se jos on vaan mustasukkainen, kontrolloiva, masentunut ja tosi hankala poikaystävä? Vai pitääkö olla joku oikea diagnoosi?
Näissä on aina se ongelma että uskottavia selityksiä käytökselle on helppo keksiä aika monta.- vihdoinkinelossa
Laitoin tämän tänne koska minua on haitannut se, etten oikein tiedä että miksi tämä kyseinen hekilö käyttäytyi näin. Ajattelin että olisko tämä henkilö mahdollisesti narsisti. Siksi kirjoitin tämmöisen 'analyysin' tästä henkilöstä että jos joku tunnistaisi tämänkaltaista käytöstä.
- LK
vihdoinkinelossa kirjoitti:
Laitoin tämän tänne koska minua on haitannut se, etten oikein tiedä että miksi tämä kyseinen hekilö käyttäytyi näin. Ajattelin että olisko tämä henkilö mahdollisesti narsisti. Siksi kirjoitin tämmöisen 'analyysin' tästä henkilöstä että jos joku tunnistaisi tämänkaltaista käytöstä.
Voisihan tuon selittää narsistisella persoonallisuushäiriölläkin, mutta toisaalta monella muullakin vaihtoehdolla. Toki narsismipalstalla se on todennäköisimmin sillä selitetty koska jos olet vasara, kaikki ongelmat näyttää nauloilta.
Läheisriippuvuus voisi olla yksi ihan pätevä selitys myös... sitten kun ei tiedä miten tyyppi itse on kokenut nuo jutut... Jokatapauksessa, oli se varsinainen todellinen syy mikä tahansa niin eipä se tyyppi siitä miksikään muutu.
Lopputulos: Minä en tiedä. - vihdoinkinelossa
LK kirjoitti:
Voisihan tuon selittää narsistisella persoonallisuushäiriölläkin, mutta toisaalta monella muullakin vaihtoehdolla. Toki narsismipalstalla se on todennäköisimmin sillä selitetty koska jos olet vasara, kaikki ongelmat näyttää nauloilta.
Läheisriippuvuus voisi olla yksi ihan pätevä selitys myös... sitten kun ei tiedä miten tyyppi itse on kokenut nuo jutut... Jokatapauksessa, oli se varsinainen todellinen syy mikä tahansa niin eipä se tyyppi siitä miksikään muutu.
Lopputulos: Minä en tiedä.Niin kuin kerran jo sanoin etten tiennyt että kuuluiko tämä tänne ja että onko tämä kyseinen henkilö narsisti. Ajattelin vain että jos jonkun muun mielipiteet valaisisi minun näkemystäni hieman. Mutta kiitos ainakain vastauksestasi :)
- nisse..
Pääasia on kuitenkin se että itsellä on hyvä olla, minusta ei kannata jäädä huonoon suhteeseen edes lasten takia jos mikään ei auta. Meillä ainakin ilmapiiri keveni huomattavasti eron jälkeen vaikka ne ongelmat ja oireilut jatkuivatkin vielä. Oli kaksi huonoa vaihtoehtoa joista piti valita se vähemmän huono.
- vihdoinkinelossa
Noh onneksi meillä ei ollut yhteisiä lapsia :).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921135
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116968- 125906
- 83708
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten283699Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54586Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483