Olenko autisti?

totallylost234

Minun on vaikea seurata normaali tempoista puhetta ja vaikea välillä tulkita ihmisiä, mitkä heidän todelliset motiivinsa ovat? Minun on vaikea keskittyä yhden asian tekemiseen.Väsyn monen helposti. Minun on vaikea seurata keskutelua johon osallistuu monta ihmistä. Saatan olla hiljaa ja kuvitella että kun kuuntelen puhuvaa ihmistä että hän lukee kehonkieltäni ja sen lukeminen riittää keskeiseen vuorovaiktukseen, ja että hän on ymmärtänyt minua, vaikkei näin todellisuudessa ole. Sanallisten vuorovaikutus tilanteiden ymmärtäminen on vaikeaa.

Minulla on hyvin vähän kavereita ja tuntuu etteivät muut aina tajua minua. Parisuhteen sitominen tuntuu vaikealta ja epätoivoiselta, en tiedä mitä tarjottavaa minulla on pitkällä tähtäimellä kenellekkään, tai no jostain löytyisi läheisyyttä kaipaava narsisti niin sellaisen kanssa kai minä päädyn naimisiin. Ja hän luultavasti tulee pettämään minua, mutta mitä sitten kai minullakin on oikeus läheisyyteen näiden itseriittoisten ja säkenöivien ihmisten kanssa.

Olenko autisti?

35

4267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Informaattori

      Tutulta kuulostaa. Autisti et todennäköisesti ole, mutta autisminkirjolaisiin varmastikin kuulut. Oletko käynyt testauttamassa itseäsi neuropsykologiaan/neuropsykiatriaan erikoistuneella lääkärillä?

    • Infoa

      Mikäli sinulla on senkaltaisia vaikeuksia elämässäsi, mitkä kohtuuttomasti vaikeuttavat jokapäiväistä suoriutumistasi normaalista arjesta kannattaa yrittää saada lähete tutkimuksiin. Mikäli paikkakunnaltasi ei löydy lääkäriä, jolla ei ole halua/kykyä kirjoittaa lähetettä tutkimuksiin, voisit lähteä kyselemään apua vaikka täältä http://aspergerinfo.foorumi.org/portal.php, josta sinua voidaan auttaa eteenpäin.

    • rainbowspectrum

      Minusta kuulostaa aspergerilta, tai ns. autismin kirjoon liittyvältä jutulta :) Kuulosti vaan aika tutulta ja itse omistan diagnoosin. Varo kuitenkin narsisteja! Ihan liikaa olen itse joutunut sellaisten kanssa tekemisiin, mm. oma äitini ja voin sanoa, että imevät kaikki energiat sinusta ja siitä ei hyvää seuraa.

      • öjhgfjk

        Näin käynyt minullekin


    • Asperger itsekkin

      Aspergerilta kuulostaa, eli oikeilla jäljillä taidat olla, se kun on tavallaan autismin "lievempi muoto."

    • asperger.

      "Narsistin moraali muuttuu sen mukaan, mikä häntä itseään milloinkin parhaiten palvelee.
      Narsistin elämän suuntaa määrittelee tahto, ei omatunto. Narsisti tahtoo nähdä kaikki asiat subjektiivisesti, eikä hän vaivaudu miettimään asioita muiden ihmisten
      näkökulmasta. Narsisti pitää itsestäänselvyytenä sitä, että muut ihmiset tottelevat
      häntä. Narsisti on hyvin itseriittoinen, eikä hän kykene ymmärtämään sitä, että muilla ihmisillä on identiteetti.

      Narsisti ei tee mitään mistä hän ei hyödy, sillä toisen hätä ei narsistia kiinnosta.
      Narsisti osaa kuitenkin teeskennellä empatiaa ja esiintyä vapaaehtoisena hyväntekijänä, aina auttavana ystävänä, jos hän kokee saavansa palveluksia tehdessään hyvityksenä ainutlaatuisuuden ja ihailun tunnetta.

      Narsistilla on aina heikko itsetunto siitä huolimatta, että hänen käytöksensä perusteella voisi luulla juuri päinvastaista.
      Alun perin vitsiksikin tarkoitetut kommentit ovat julmia, mutta mitään itseensä
      kohdistuvaa leikkipuhetta hän ei kykene ymmärtämään tai sietämään.

      Narsisti on kateellinen ja kilpaileva. Muiden menestyksestä hän ahdistuu ja kokee sen uhkana omalle minuudelleen. Kumppanin saavutuksista hän saattaa iloita silloin jos hän katsoo saavutuksen nostavan hänen omaa arvoaan.

      Narsistin on vaikea toimia ja olla yksin. Koska häneltä puuttuu tervettä narsismia, hän tarvitsee ympärillensä ihmisiä, jotka ovat omien puutteidensa ja heikkouksiensa vuoksi valmiita antamaan hänelle ihailua ja palvontaa. Omien etujensa ajamiseen muiden kustannuksella hän muodostaa oman joukon hännystelijöitä. Joukko on elintärkeä narsistille, sillä se vahvistaa narsistia siten, ettei tämä masennu. Narsisti nostaa joka paikassa ihmisten keskuudesta suosikkeja ja syntipukkeja sen mukaan, saako narsisti heiltä ihailua vai tarvitseeko hän jonkun syyllisen kantamaan vastuuta narsistin teoista.

      Narsisti kaipaa elämäänsä aina jännitystä, tehtävä täydellisiä suorituksia ja olla
      kaikessa loistavin.

      Jos joku näkee hänen lävitseen tai loukkaa häntä, kritisoija putoaa hännystelijöistä pois ja muuttuu tavalliseksi ja arvottomaksi pahuuden kätyriksi.

      Totuudella ei ole narsistille merkitystä. Hänen ihailun tarpeelleen ei ole rajoja, joten
      hän kaunistelee tekojansa ja parantelee saavutuksiansa.

      Tämä toteutuu useimmiten jatkuvana pienimuotoisena liioitteluna tai patologisena
      valehteluna. Julkisivultaan narsisti on yleensä hyvin hurmaava, rakastettava ja lämmin ihminen. Hurmiota ja lipevyyttä kestää yleensä niin kauan kuin illuusion kannatteleminen hyödyttää häntä itseään ja hänen kulloinenkin lähipiirinsä häntä jaksaa ihailla. Näyttely on narsistin tapa saada tahtonsa läpi ja manipuloida muut uskomaan ja puolustamaan häntä.

      Hän on itsekeskeinen sekä huomionkipeä, haluaa hallita ja jatkuvaa ihailua sekä rikkautta ja valtaa kaikin mahdollisin tavoin ja muodoin.

      Hänen on oltava aina kaikessa paras ja varmistuttava siitä, että toiset kunnioittavat ja arvostavat häntä yhtä paljon kuin hän itse. Narsisti synkistyy heti, jos hän kokee, ettei häntä arvosteta riittävästi.

      Vallanhalu saa narsistin manipuloimaan uhriaan ja tyypillinen keino narsisteille on antaa kaksoisviestejä, jolloin uhrille ei jää minkäänlaista keinoa puolustautua.

      Narsisti voi olla myös sosiaalisesti älykäs. Hän tulee aina halutessaan toimeen
      erilaisten ihmisten kanssa ja kykenee hyvien vuorovaikutus- ja neuvottelutaitojensa
      vuoksi manipuloimaan ja hyödyntämään muita. Hän saattaa suoriutua myös älyllisesti keskimääräistä paremmin, sillä häneltä puuttuu inhimillisiä kontrollointimekanismeja. Tällaisia kontrollointimekanismeja ovat muun muassa syyllisyyden- ja häpeäntunteet.

      Työyhteisössä on tyypillistä, että narsisti toimii päällepäin edustavasti ja
      moitteettomasti. Siksi häntä on vaikea myös epäillä väärinkäytöksistä. Hän kykenee kääntämään asiat ja näkökulmat ympäri siten, että syyt ja vastuut kohdistuvat aina johonkin toiseen henkilöön. Narsisti on mestaripuhuja, joka voi vakuuttaa jopa uhrinsa siitä, että kaikki muut paitsi hän ovat aina väärässä. Narsistin pelaa henkisellä väkivallalla ja aggressiolla. Väkivallassa on usein kyse siitä, että väkivallan tekijä uhkaa uhria, jotta tämä herättäisi uhrissa pelon tunteita."

      • ^

        Daria?


      • Tuki-Jouko

        Olisiko ollut asiallista ilmoittaa lähde josta olet lainannut tuon tekstin (Narsistien uhrien tuki ry)


      • gy53w4
        Tuki-Jouko kirjoitti:

        Olisiko ollut asiallista ilmoittaa lähde josta olet lainannut tuon tekstin (Narsistien uhrien tuki ry)

        ei olisi ollut


      • 16
        gy53w4 kirjoitti:

        ei olisi ollut

        Miksei?


      • Jenni Niinimäki

        Olen autisti ja minulla ei ole kavereita.


    • jopjop jpoooo

      Jos haluaa itse tietää onko autistinen tai kenties autismin kirjoon kuuluva niin kannattaa teetättää diagnostisen testin, sellaisen testin voi tehdä ammattitaitoisella neurologilla jolla on tietämystä erilaisista neurologisista oireyhtymistä. Yleensä pakkaa olemaan niin että kun tietää olevansa erilainen kuin muut niin haluaa siihen selityksen.
      Minulla itselläni on autistinen poika jola on asperger. Ollaan saatu hyvin apua ja neuvoja kyseisiin asioihin autsimiliitosta. Siellä on oma lääkäri joka ottaa kantaa diagnoosi ongelmiin.
      Tosin jos on jo itse yli 20 niin ehkä diagnoosilla ei ole enää ratkaisevaa vaikutusta elämään kuin oma tietämys. Siis jos asiaa ajatellaan kuntoutusnäkökylmasta.

      • 6+9

        "osin jos on jo itse yli 20 niin ehkä diagnoosilla ei ole enää ratkaisevaa vaikutusta elämään kuin oma tietämys. Siis jos asiaa ajatellaan kuntoutusnäkökylmasta."

        Tälläinenkö näkemys on aikuisten autisinkirjolaisten ongelmista nykyisin liitossa?


      • Anonyymi
        6+9 kirjoitti:

        "osin jos on jo itse yli 20 niin ehkä diagnoosilla ei ole enää ratkaisevaa vaikutusta elämään kuin oma tietämys. Siis jos asiaa ajatellaan kuntoutusnäkökylmasta."

        Tälläinenkö näkemys on aikuisten autisinkirjolaisten ongelmista nykyisin liitossa?

        Ihan kuin ei yli 20 vuotiailla olisi ongelmia? Alkaa työikä ja vaativammat koulutukset eikä muka autismilla ole mitään merkitystä. Ihmiset ovat hajalla ennenkuin saa oikeanlaisen diagnoosin ja näin voi elää paremmin


    • liiton psykiatri

      Onkohan se autismiliiton oma lääkäri se kirjastontätsy vai joku muu?

      • 20

        Mistä ihmeen lääkäristä te puhutte? Ei liitossa ole ketään lääkäriä eikä ole koskaan ollutkaan. Sekoitatte Autismiliiton varmaan autismisäätiöön jossa toimii erikoislääkäri Nina Lehtinen.


    • Lopettakaa!!!!!!!!!!

      Jahas, täällä taas AS-vihapalstan vakiojengi diagnosoi mielenterveyspotilaita asseiksi. :D

      Ootte te naurettavia. Tollaiset oireet kun voivat viitata ihan mihin vaan, lopettakaa nyt se assien leipominen näillä palstoilla hyvänen aika sentään.

      Myöskään pikadiagnooseihin ei AS-vihapalstalaisten diagnoosien ohella tule koskaan luottaa.
      Suurin osa AS-diagnoosin saaneista Suomessa ei ole todellisia asseja vaan mielenterveyspotilaita.

      • aloitus .

        Perustele väitteesi!


      • vice versa

        "Suurin osa AS-diagnoosin saaneista Suomessa ei ole todellisia asseja vaan mielenterveyspotilaita."

        Tai, harmittavan suuri osa mielenterveyspotilaista (masennus, tietyt persoonallisuushäiriöt) Suomessa ei ole todellisia mielipuolia, vaan asseja.


    • cp vihaaja

      ei vittu jäbä on vammane :D vitun cp

      • Anonyymi

        Muista kun tulee itsesi kanssa ongelmia, pidät sen turpasi kiinni, sillä tuollaiset äpärät eivät ansaitse sympatiaa


      • Anonyymi

        Sinulle kaikki ovat yhtä ja samaa. Säälittävä mustavalkoinen putkiajatteleva mulkku.


    • π rad = 180o

      Minä olen F84.0 jo syntymästäni saakka. Tätä kirjoittaessa en todellakaan fasilitoi kenenkään avustamana. En usko, että sen menetelmän kehittäjillä oli kaikki intiaanit kanootissa.

      Asun oman mieleni tornissa ja katselen teitä. Olen korkealla, vaikka istuisitte vieressäni.

    • Syntymähullu

      Sain diagnoosini jo ennen syntymääni.

    • TUOTE MERKKI

      Autisti ei ole rekistöröity - joten siitä vaan...

    • Kysy Hansilta
    • Hunajapuu

      Juu, kielioppi vaikuttaisi siltä.

    • assiperäpassi

      Olet burgeri tuplajuustolla ja ranskalaisilla juomana tosin vain kevyt kokis.

      • Anonyymi

        Assburger


    • Suhdude

      Taidat olla pieni retu.

    • Nigantti

      Gigantin tiskitabletti 4e kilohintaan

    • autistiautistinen

      Olet erittäin autisti.

    • botti69

      Kuulostat ihan mejän äikän opelta :)

    • Anonyymi

      Ei tuolla perusteella voi diagnosoida ketään autistiksi. Kirjoitat kaikenlisäksi fiksusti ja selkeästi. Kuulosti lokeroinnilta, jota tämä yhteiskunta haluaa tehdä, vaan kun autisteista sanotaan, että ovat kiinnostuksen kohteessaan kovin lahjakas. Ei puhetta aina tarvita.
      Olen samanlainen kanssasi ja olen ajatellut samoin.
      Kukaan perus läpän heittäjää ei tarvitse vakavasti ottaa eikä varsinkaan narsistia!

      Muista, että emme ole kaikki samanlaisia. Toiset voivat olla sosiaalisesti lahjakkaita mutta sinä voit olla luovempi ja näin yksin toimija. Itse olen luovasta perheestä ja teen musiikkia. Veljenikään ei ole järin sosiaalinen mutta kuvataiteessa pätevä.
      Sanoja me tulkitsemme, josta syntyy komkunikaatio, jos emme ymmärrä jokaista lausetta ei voi mitään, ajatukset voi olla muualla, muttei pidä siitä maseentua. Toivoisin itsekkin olevan sosiaalisempi. Toivoisin eniten rentoa ihmisten tapaamista ja mukavua ajan viettoja ilman jatkuvaa älytöntä stressiä, joka vie kaiken energian oleellisesta.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe