Mölytoosa on kiva

Tutkijat tietävät

29

408

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiehhhh....

tollaset asenteet saa sapen kiehumaan

• .,

Jo poisnukkunut lemmikkimme oli aivan innoissaan aina jätskiauton signaalin kuullessaan.

Harvoinhan se kuului, liian harvoin.

• ...

Joopa.

Ilmaantui muutama vuosi sitten meluongelma. Onhan siitä valitettu vähän joka paikkaan, jokainen erikseen ja kimpassa ja ties mitä. Lopputuloshan luonnollisesti on, että asia ei kiinnosta ketään, enkä usko mitään tapahtuvan ikinä.

Jossain päin tsadia jokin kaupunginosa on luemma jotain 20 vuotta koittanut saada asuinalueen ja minkälie moottoritien väliin, meluvallia, tyypillisellä menestyksellä.

Onhan sitä olemassa desibelirajat ja säännökset melulle. Se nyt sitten riippuu monesta asiasta, miten niitä tulkitaan. Yleisimmin kai melkein mikä tahansa tulkitaan normaaliksi kaupunkimeluksi. Jäätelöauto ei ole koko päivää pimputtelemassa kelloaan, se ei sii ole jatkuvaa ja kuuluu kaiketi normaaliin metelöintiin...

Mun käsitys on. Ainoa keino meillä saada asialle tehtyä jotain, olisi itse kerätä rahoitus meluvallia jne varten, ja sitten muutamia vuosia yrittää saada sille kaupungilta kaikki luvat...

=DW=

• = Opettaja =

"Jossain päin tsadia jokin kaupunginosa on luemma jotain 20 vuotta koittanut saada asuinalueen ja minkälie moottoritien väliin, meluvallia, tyypillisellä menestyksellä."

Se todistaa että meteli ei ole toisarvoinen asia. Se on niin tärkeä asia että ihmiset ovat jopa valmiita näkemään todella paljon vaivaa sen poistamiseksi.

"Onhan sitä olemassa desibelirajat ja säännökset melulle."

Niin on. Eri tilanteisiin on eri desibelirajat. Esim. sille miten kovaa meteliä saa tuottaa ja sille miten kovassa metelissä saa asua. Tontin omistaja voi perustaa kivilouhimon toisen tontin omakotitalon viereen. Kun louhimon meteli ylittää tietyn tason tässä naapuritalossa, niin tämä talo muuttuu asumiskelvottomaksi ja siinä ei saa enää asua. Asukkaan on muutettava pois. Sen sijaan louhimon tuottama meteli voi silti olla alle sen mitä louhimo saa tuottaa. Eli melun uhrin on muutettava pois kun asunnossa on liian paljon melua, mutta melun tuottaja saa silti tuottaa tällaista melua , kun tälle tuotetulle melurajalla on toiset raja-arvot.

Desibeli on vain yksi äänen dimensio eikä se ratkaise yksistään melun häiritsevyyttä. Hiljainen kapea- ja muuttuvaspektrinen ja voimakkuudeltaan vaihteleva ääni voi olla paljon häiritsevämpi kuin tasapaksu samana pysyvä ääni huomattavasti voimakkaampi ääni.

• Graniitti murskaksi

Kivilouhimot ne vasta kamalia on. Säädösten mukaan louhimon saa laittaa 300 metrin päähän asunnoista kun sitä kauempana meluraja ei ole haitallinen.
      Vaasan hallinto-oikeus on kuitenkin päättänyt että jopa lähes kilometrin päässä louhimoista oleviin taloihin piti asentaa tärinäantureita ja tutkia aiheuttaako räjäyttely vaurioita näihin taloihin.

Eräs perhe joka asuu n. kahden kilometrin päässä louhimosta on valittanut että he heräävät välillä kuudelta aamulla kun poraaminen ja räjäyttely alkaa.

Näitä taloja ei osta kukaan eikä louhimolta saa korvausta arvon alenemisesta. Pitäisi kuulema näyttää toteen että asunnon arvo on alentunut kun naapurissa on kakofonista meteliä tuottava kivilouhimo.

• O - O

Olin poikkeuksellisesti kotosalla ja ilahduin äänen kuullessani. Melodia soi vain kerran. Mietin hetken, olisiko pitänyt lähteä tutustumaan valikoimaan, mutta jätin seuraavaan kertaan.

• meeriamanda

Kerran kuussa kuulen tuon äänen, hopotan aina kaveriani no nyt jätskiä... mene... mene. :)) Ei me välitetä enää jädestä.
      Pitäiskö sen häiritä ? Ei minua ainakaan. Se meinaa et elämää mielläkin asuinalueella-
      Ottaakohan moni muukin asia päähän jos tuo jäätelöauton soitto?

• Seuraavaksi haittaa lasten nauru, lintujen laulu ja kirkonkellojen kumahtelu.

• arvelisin

Ne ovat ELÄMÄN ääniä - jäätelöauto on mainos

• RÄM-RÄM-RÄM

Kirkko ei tule soittamaan kelloja mun ikkaunan alle eikä kakarat huutaa mun kotiin.
        Lintujen laulu on kaunista, ei ärsyttävää. Pitää ottaa huomioon myös se millainen ääni on. Ei kaikki ääni ole samanlaista. Vai onko sun mielestä vaikka pieru kauniimpi ääni kuin musiikki?

Aina noita metelijöiden puolustajia löytyy. Puolustat varmaan myös päristelijöitä kesämökkisi rauhassa. Tai niitä jotka poistaa moottoripyöristä äänenvaimentimet.

• Haulikko hiljentää?
        arvelisin kirjoitti:

Ne ovat ELÄMÄN ääniä - jäätelöauto on mainos

Myös kuulovaurioita aiheuttava meteli on elämän ääntä. Samoin juopporemmien tappelu naapurissa niin että et saa nukuttua. Sekin on vaan "elämän ääntä".

Mainonnan pakkosyöttö on mennyt liian pitkälle.

• arvelisin

en missään tapauksessa halua ostaa jäätelöautosta mitään niin kauan kuin niillä on oikeus saastuttaa melullaan ympäristöään ja tunkeutua rikkomaan kotirauhaani

• minttuliinius

Eiks teilloo todellakaan oikeita murheita, kun jätskiauton melu, häh???

• You must get up!

On. Yörauha. Tai mulla päivärauha kun olen vuorotyössä. Oikea murhe on työtapaturma jonka sain kun olin liian väsynyt töissä päiväunien häiritsemisen takia. Onnkesi se paranee kokonaan mutta sattui niin hel...kutisti.

• zz..
        You must get up! kirjoitti:

On. Yörauha. Tai mulla päivärauha kun olen vuorotyössä. Oikea murhe on työtapaturma jonka sain kun olin liian väsynyt töissä päiväunien häiritsemisen takia. Onnkesi se paranee kokonaan mutta sattui niin hel...kutisti.

Vuorotyötä tehnyt itsekin. Jos on o i k e a s t i väsynyt, ei jätskiauton ääni häiritse nukkumista. Omat töppäykset ovat asia erikseen, jos on huolimaton, voi tapaturmiakin sattua. Syy vain ei ole aina muissa, edes jätskiautossa.

• You must get up!

Väsymys lisää työtapaturmia. Unen häirintä lisää väsymystä. Kiistätkö sen?

Olin miten syvässä unessa tahansa, niin jäätelöauto herättää minut.
      Kadehdin unenlahjojasi.

• kadehdi vaan

No tuo jäätelöauton äänen aiheuttama väsymys on niin keksittyä, että ei paremmasta väliä. Todelliset syyt unettomuudestasi on omassa päässäsi. Kyllä ihminen on syyllistämisessään kekseliäs, tai paremminkin tyh...

• You must get up!
        kadehdi vaan kirjoitti:

No tuo jäätelöauton äänen aiheuttama väsymys on niin keksittyä, että ei paremmasta väliä. Todelliset syyt unettomuudestasi on omassa päässäsi. Kyllä ihminen on syyllistämisessään kekseliäs, tai paremminkin tyh...

Olet idiootti. Aito idiootti!
        "Kun minä rakastan meteliä eikä se häiritse minua niin sinä olet väärässä!"

Mistä näitä hölmöjä piisaa!

• turhia valittajia
        You must get up! kirjoitti:

Olet idiootti. Aito idiootti!
        "Kun minä rakastan meteliä eikä se häiritse minua niin sinä olet väärässä!"

Mistä näitä hölmöjä piisaa!

kysypä sitä hiljaa itseltäsi.!

• typerä alistuja
        turhia valittajia kirjoitti:

kysypä sitä hiljaa itseltäsi.!

Kaikki valittajat on turhia. Jos vaikka putki vuotaa, niin älä valita. Olet muuten ruikuttaja. Jos saat väärin rahasta takasin, niin älä valita. Älä valita jos naapuri tupakoi parvekkeella. Älä valita pianon pimputtajasta joka soittaa seinän takana. Alistu. Jos joku kiusaa lastasi koulussa, niin älä valita. Jos palkkaamasi maalari teki huonoa työtä, niin älä valita. Mistä näitä päähän putkittaviksi alistuva aina löytyy? Minä en kuulu heihin. MINÄ VALITAN JOS ON AIHETTA! Ja jos valitus ei auta, niin käyn vetämässä kuonoon.

Onko nää 40-luvulla syntyneet opetettu niin nöyriksi että kaikkeen pitää alistua?

• Sarkamia
        kadehdi vaan kirjoitti:

Oodi sinulle oli jalo tietäjä. Tiedät paremmin kuin asianomaisen itse!

• puhumalla,,,
        typerä alistuja kirjoitti:

Kaikki valittajat on turhia. Jos vaikka putki vuotaa, niin älä valita. Olet muuten ruikuttaja. Jos saat väärin rahasta takasin, niin älä valita. Älä valita jos naapuri tupakoi parvekkeella. Älä valita pianon pimputtajasta joka soittaa seinän takana. Alistu. Jos joku kiusaa lastasi koulussa, niin älä valita. Jos palkkaamasi maalari teki huonoa työtä, niin älä valita. Mistä näitä päähän putkittaviksi alistuva aina löytyy? Minä en kuulu heihin. MINÄ VALITAN JOS ON AIHETTA! Ja jos valitus ei auta, niin käyn vetämässä kuonoon.

Onko nää 40-luvulla syntyneet opetettu niin nöyriksi että kaikkeen pitää alistua?

Tämä on 60 v palsta. Monet, useimmat on syntyneet -50 luvulla...ja osaavat käyttäytyä toisin kuin sinä. Valittajat ovat arseesta.

• Tutkijat tietävät
        puhumalla,,, kirjoitti:

Tämä on 60 v palsta. Monet, useimmat on syntyneet -50 luvulla...ja osaavat käyttäytyä toisin kuin sinä. Valittajat ovat arseesta.

Mitä päättelet että minä en osaa käyttätyä? Missä näet huonoa käytöstä muualla kuin omassa mielikuvituksessasi?

Melusaate on vakava ongelma mutta yleensä ne väheksyvät sitä jotka eivät ole itse melusaasteen uhreja. Melusta kärsiviä jopa pilkataan. Täällä toinen keskustelu meluongelmasta:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10622522

Alistujat on herseestä.

• Laskutaito
        puhumalla,,, kirjoitti:

60 ikäisiä ovat juuri nyt n. 6.5.1942 - 7.5.1952 syntyneet. Eli tilastollisesti useimmat ovat 40-luvulla syntyneitä, jos täällä olsi vain 60 ikäisä.

Onko melutietämyksesi samaa tasoa kuin laskutaitosi?

• puhumalla,,
        Laskutaito kirjoitti:

60 ikäisiä ovat juuri nyt n. 6.5.1942 - 7.5.1952 syntyneet. Eli tilastollisesti useimmat ovat 40-luvulla syntyneitä, jos täällä olsi vain 60 ikäisä.

Onko melutietämyksesi samaa tasoa kuin laskutaitosi?

Älä opeta sorsaa uimaan, olen-50 luvulla syntynyt ja ´ 60 nen.

Useat muutkin tälläpalstalla, harmi vaan et tännä eksyy lapsosia ja yli-ikäisiä.

• Laskutaito
        puhumalla,, kirjoitti:

Älä opeta sorsaa uimaan, olen-50 luvulla syntynyt ja ´ 60 nen.

Useat muutkin tälläpalstalla, harmi vaan et tännä eksyy lapsosia ja yli-ikäisiä.

Voit tätä naisen logiikkaa. En minä sanonut että 50-luvulla synytnyt ei voi olla 60 .
        Sanoin että useimmat 60 ikäiset ovat 40-luvulla syntyneitä.

Sinulla näköjään samaa tasoa ovat nämä kaikki kolme:
        1. Melutietämys
        2. Laskutaito
        3. Luetun ymmärtäminen

Kysyin myös onko ysiemmat 40-luvulla syntyneet alistujia. En missään vaiheessa ole arvaillut sinun ikääsi, kun se ei voisi vähmepää kiinnostaa.

• palautetta

On eri asia, onko ammattivalittaja, vai sanooko asioista, jotka oikeasti haluaa korjata, siinä vissi ero.

• Meluongelma

Tarpeetonta meteliä voisi vähentää. Jäätelöä voi myydä ilman melua mutta lentokoneet ei valitettavasti lennä äänettömästi. Jäätelöauton meteli on sitä turhaa hälinää josta pitäisi päästä eroon. Liian äänekkäät suihkukoneet on nykyään kielletty useimmissa länsimaissa. Moottoritekniikkaa on kehitetty suurella rahalla että moottoreista saataisiin hiljaisempia koska melu on ongelma.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6983
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3938
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2716
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2028
    Aihe