Viron PV komentaja kaipaa suomalaissotureita...

Asdertson

Viron puolustusvoimain komentaja Riho Terras toivottaa Suomen tervetulleeksi NATO:n jäseneksi.

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2012/03/viron_komentaja_liittaisi_suomen_natoon_3330043.html


Otan kommentin komplimenttina ja hymyillen.

Ilmeisesti Viro luottaisi NATO:on enemmän vasta kun myös Suomi olisi NATO:n jäsen.

Suomalaisethan ovat auttaneet Viroa kautta aikojen, sen itsenäisyyssodassa 1919, jatkosodan aikana 1941-44 jne.

Sen sijaan NATO ei ole koskaan puolustanut Viroa....

Komentaja Terras ei kerro, miten Suomen tulisi NATO-jäsenyytensä toteuttaa.

Pitäisikö Suomen toimia kuten Viron, joka lähettää sotilaitaan Afganistanin pahimmille alueille sotimaan USA:n joukoille solidaarisuuttaan osoittamaan. Tulisiko NATO-Suomessa olla rajoitettu ammattiarmeija kuten Virossa yleisen asevelvollisuuden sijaan? Tulisiko NATO-maiden ilmavoimien vartioida myös Suomen ilmatilaa Suomen omien ilmavoimien sijaan - Virollahan ei oman ilmatilan valvomiseen ole omia koneita. Voisivatko suomalaiset varusmiehet palvella Virossa kuten he nyt palvelevat Norjassa?

Tähän Terras ei sekaannu, sillä sehän olisi toisen valtion sisäisiin asioihin puuttumista...

16

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älliä ja kukkia

      Virossahan on rahat lopussa ku armeijassakin suzuki pv joukkoja

      • Viron Suuri Virhe

        Viron sotilaat onkin pelkkiä höynäytettäviä ja maalitauluja.
        Virolla on menny kaikki puolustusrahat Natoon sotilaidem ihmishenget päälle.


      • Raivokas apina
        Viron Suuri Virhe kirjoitti:

        Viron sotilaat onkin pelkkiä höynäytettäviä ja maalitauluja.
        Virolla on menny kaikki puolustusrahat Natoon sotilaidem ihmishenget päälle.

        Viron puolustusratkaisu (= NATO) on taannut maalle sen, että kuolonuhreja tulee myös ns.rauhan aikana...


    • Perustelut

      Perusteleppa nyt kunnolla väktteesi asdertson. Ei nyt mene läpi pelkät väittämät. Uskottavia perusteluita kehiin. Natoon

      • Asdertson

        "Perusteleppa nyt kunnolla väktteesi asdertson"

        Perustele itse. Ai niin mutta ethän sinä osaa muuta kuin hokea iskulauseitasi.

        Tosin parempaan ei pystynyt tämän päivän (6.4. 2012) Helsingin Sanomien yleisönosastolla everstiluutnantti evp. Vesa Nissinenkään sanoessaan "Esimerkiksi yleinen asevelvollisuus ja Nato-jäsenyys eivät ole mitenkään ristiriidassa keskenään, päinvastoin."

        Vaivaantumatta tietenkään mitenkään perustelemaan väitettään, miksei olisi.

        Olisiko Suomi Natossa "vain osittain"? Suomi olisi NATO-maa , mutta sen varusmiehet eivät olsi Nato-sotilaita? Palveluvelvoitteita ulkomailla olisi muilla Nato-mailla, mutta ei suomalaisilla? Näinhän on VIrossa - jossa tosin ei ole asevelvollisuutta Suomen malliin.


    • Asdert

      Uskon ennemmin puolustusvoimien edustajaa jolla on todellinen tietämys näissä asioissa kun palsta änkyrää joko nyt sattuu olemaan "jotain" miettä ja vastustaa niin kovaa. Täyttä kuraa. Uskottava puolustus ja ylipäänsä kyky puolustautua vaatii armeijan ja sen henkilöstön kehittämistä ja uutta kalustoa. Yhteistyön tiivistäminen ja asioiden yhteinen tekeminen kehittää sitä puolustuskykyä ja henkilöstöä.

      • Viro surkee esimerkki

        Kun Viro kuului Neuvostoliittoon, Neuvostoliitto puolusti sitä, antoi aseita ja rahaa. USA ja Nato eivät uskaltaneet tulla lähellekään. Miinuspuolena oli kommunismi.

        Nyt Viro kuuluu USAn Natoon. Viroa ei puolusta kukaan, Virolla ei ole aseita eikä rahaa. Miinuspuolena kapitalismi.


      • Atte Ateisti

        "Uskottava puolustus ja ylipäänsä kyky puolustautua vaatii armeijan ja sen henkilöstön kehittämistä ja uutta kalustoa"

        Suattaapi ollaa niinnii.

        Kerrohan vielä mitä tekemistä yleisen asevelvollisuuden painamalla varusmiehellä on tässä kuviossa, Suomessa tai ylipäänsä muuallakaan?


      • ...
        Atte Ateisti kirjoitti:

        "Uskottava puolustus ja ylipäänsä kyky puolustautua vaatii armeijan ja sen henkilöstön kehittämistä ja uutta kalustoa"

        Suattaapi ollaa niinnii.

        Kerrohan vielä mitä tekemistä yleisen asevelvollisuuden painamalla varusmiehellä on tässä kuviossa, Suomessa tai ylipäänsä muuallakaan?

        Hyvä että myönnät asian vihdoinkin. Voit jo unohtaa ne tupakka-askit ja opetella aluksi vaikka Naton jäsenmaat.


      • Asdertson
        ... kirjoitti:

        Hyvä että myönnät asian vihdoinkin. Voit jo unohtaa ne tupakka-askit ja opetella aluksi vaikka Naton jäsenmaat.

        26 Nato-maata.

        Näistä asevelvollisuutta EI OLE seuraavissa (20 kpl.):

        Alankomaat (voimassa sodanaikana periaatteessa)
        Albania (asevelvollisuus lopetettu 2010)
        Espanja (Asevelvollisuus lopetettu 2001).
        Irlanti
        Islanti
        Italia (asevelvollisuus lopetettu 2004)
        Kanada (voimassa sodanaikana periaatteessa)
        Kroatia (luopui asevelvollisuudesta vuonna 2008)
        Latvia (luopui asevelvollisuudesta 2007)
        Liettua
        Luxemburg
        Portugali (asevelvollisuus lopetettu 2004)
        Puola
        Ranska (asevelvollisuus lopetettu 2001)
        Romania (asevelvollisuus lopetettu 2006)
        Saksa (asevelvollisuus lopetttu 2011)
        Tsekki (asevelvollisuus lopetettu 2004)
        Slovenia (asevelvollisuus lopetettu 2003)
        Unkari (asevelvollisuus lopetettu 2004)


        NATO-maa, asevelvollisuus rajallisesti käytössä (3 kpl.):

        Norja (rajallinen, kolmannes kutsutaan)
        Tanska (rajallinen, kolmannes kutsutaan, palkka n 1000 e / kk)
        Viro (rajallinen, 15% kutsutaan)


        NATO-maa, kattava asevelvollisuus (3 kpl.)

        Kreikka
        Kypros
        Turkki


        Tupakkiaskiarmeija:

        Suomi



        http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_valtioista_asevelvollisuuden_mukaan


      • Kerroppa
        Asdertson kirjoitti:

        26 Nato-maata.

        Näistä asevelvollisuutta EI OLE seuraavissa (20 kpl.):

        Alankomaat (voimassa sodanaikana periaatteessa)
        Albania (asevelvollisuus lopetettu 2010)
        Espanja (Asevelvollisuus lopetettu 2001).
        Irlanti
        Islanti
        Italia (asevelvollisuus lopetettu 2004)
        Kanada (voimassa sodanaikana periaatteessa)
        Kroatia (luopui asevelvollisuudesta vuonna 2008)
        Latvia (luopui asevelvollisuudesta 2007)
        Liettua
        Luxemburg
        Portugali (asevelvollisuus lopetettu 2004)
        Puola
        Ranska (asevelvollisuus lopetettu 2001)
        Romania (asevelvollisuus lopetettu 2006)
        Saksa (asevelvollisuus lopetttu 2011)
        Tsekki (asevelvollisuus lopetettu 2004)
        Slovenia (asevelvollisuus lopetettu 2003)
        Unkari (asevelvollisuus lopetettu 2004)


        NATO-maa, asevelvollisuus rajallisesti käytössä (3 kpl.):

        Norja (rajallinen, kolmannes kutsutaan)
        Tanska (rajallinen, kolmannes kutsutaan, palkka n 1000 e / kk)
        Viro (rajallinen, 15% kutsutaan)


        NATO-maa, kattava asevelvollisuus (3 kpl.)

        Kreikka
        Kypros
        Turkki


        Tupakkiaskiarmeija:

        Suomi



        http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_valtioista_asevelvollisuuden_mukaan

        asdertson nyt ei oikein aukea mihin pyrit lässytykselläsi?


      • Asdertson
        Kerroppa kirjoitti:

        asdertson nyt ei oikein aukea mihin pyrit lässytykselläsi?

        Yleisen asevelvollisuuden maista Euroopassa Kreikka ja Turkki perustelevat käytännön toistensa olemassaololla.

        Sano mitä sanot, mutta kreikkalaista ei kyllä saisi NATO-kumppaninsa Turkin sotaharjoituksiin:

        http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/mita-lukuja-nain-kreikan-armeija-on-torsannyt-rahaa/art-1288463834115.html?pos=1288345044485



        Suomenkin rahat kyllä kelpaavat, ei ainoastaan Kreikalle, vaan myös kansainvälisille asekauppiaille.

        Eli mitä haettavaa Suomella NATO:sta olisi?

        EIhän se ole onnistunut lientämään edes kahden jäsenmaansa, Kreikan ja Turkin välejä, vaan nämä kaksi varustelevat toisiaan vstaan minkä ehtivät, vaikka velaksi!


    • haamu.

      Viro varmaan maksattaisi ilmatilan valvontansa jatkossakin suomalaisilla. Suomalaiset varmaan joutuisivat jäsenyyden myötä hoitamaan myös rannikko- ja rajavalvonnankin.

      • Ei USA-NATOn komentoon

        Suomalaissotureita ei pitäisi koskaan alistaa USAn NATO-kenraalien käskytettäviksi. USA ja NATO eivät voita sotia. Suomalaisten taidot menee hukkaan kuten Afganistanissa nähdään.


    • Viru Must-Valge
      • Viro on kyykyssä

        Virolaiset ovat olleet Nato-joukoissa USAlle pelkkää rekvisiittaa. Viron poliittinen johto myhäilee tyytyväisyyttään kun virolaisia poikia kuolee Irakin sodassa ja Afganistanin sodassa. Sillä tavalla on näyttöä, että uhrattu on jos vaikka USA tekisi jonkun kauppatilauksen Virosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2196
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      134
      1434
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      145
      1123
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe