Löytyiskö täältä ihmisiä ketkä hakevat syksyn yhteishaussa sairaanhoitajaopintoihin? Jos, niin minne haet ja millasilla fiiliksillä? Itse yritän Lappeenrantaan ja jännitän kovasti pääsenkö. Uskon että pääsykokeisiin tulee kutsu mutta miten ne menee onkin sitten eri juttu :O
Sairaanhoitajaksi opiskelemaan
74
5571
Vastaukset
- Haittaakse?
Tällä hetkellä on käynnissä KEVÄÄn yhteishaku...
- mie
Katos, väsyneenä tullut kirjoitusvirhe. Kevään hakua tarkoitin.
- jännittäjä__80
Mie haen kevään haussa ja jännittää nyt jo... vaihtoehtoina metropolia ja laurea.
- mie
Milaisella koulutuspohjalla haet? Oletko jo miettinyt mahdollista pääsykoetta? Minulla on keskiarvo edellisestä koulusta 4,18, toivon että sillä pääsisin pääsykokeisiin. Aikuispuolelle ei keskiarvoa katsotakkaan (hain nuorten- sekä aikuispuolelle). Pääsykoekirjankin jo ostin, vaikken koskaan pääsykokeisiin pääsisikään niin kirjalle varmasti tulee käyttöä :) Ennakkotehtävääkin olen jo hieman miettinyt... Harmittaa kyllä kovasti jos en pääse siään, tuntuu niin omalta alalta :(
- jännittäjä__801
mie kirjoitti:
Milaisella koulutuspohjalla haet? Oletko jo miettinyt mahdollista pääsykoetta? Minulla on keskiarvo edellisestä koulusta 4,18, toivon että sillä pääsisin pääsykokeisiin. Aikuispuolelle ei keskiarvoa katsotakkaan (hain nuorten- sekä aikuispuolelle). Pääsykoekirjankin jo ostin, vaikken koskaan pääsykokeisiin pääsisikään niin kirjalle varmasti tulee käyttöä :) Ennakkotehtävääkin olen jo hieman miettinyt... Harmittaa kyllä kovasti jos en pääse siään, tuntuu niin omalta alalta :(
Haen itse lukion päästötodistuksella ja keskiarvo tulee olemaan noin 7,5. Laitoin hain myös sekä aikuisten että nuorten puolelle, mutta nuorten puolelle tuskin tuolla keskiarvolla pääsee edes valintakokeeseen, mut saas nähdä nyt. Aikuispuolelle sh koulutus eka sijalla ja nuorten puolelle kätilö koulutus.
En ota stressiä pääsykokeista. Luen niihin mut ne menee sitten kuten menee.
- ~Snorkfröken~
Tarkoitus olisi hakea Metropoliaan kätilö/sairaanhoitajaopintoihin. Toivon että pääsykokeet menevät hyvin. Kirjallisen osion suhteen olen aika luottavainen (kunhan saan luettua hyvin), mutta ryhmäkeskustelu pelottaa. :D
- mie
Niin siis ammattkikoulun keskiarvo tuo 4,18 :D
Mua kans hieman pelottaa ryhmäkeskustelu jos siellä keskustellaan jostain hankalasta aiheesta mistä ei heti keksi sanottavaa tai jos ei annettavasta aiheesta tiedä itse mitään...
- lukiolainen
Keskiarvoni on 7,3, eikö sillä pääse valintakokeeseen nuorten haku puolella?
- hoitsu
En päässyt 7,2 keskiarvolla vuonna 2010...
- jännittäjä__802
Hyvällä säkällä voi jossain pienellä paikkakunnalla päästä. Moni koulu kun ottaa valintakokeeseen 4 x hakupaikkojen verran hakijoita niin se on noin 80-100 hakijaa vain ja pääosin hakjoita on se 200 ylöspäin eli keskiarvolla on todella väliä :(
- Enlöydäoikeaatietoa
Siis onko joka paikassa ryhmäkeskustelu, kirjallinen koe ja ennakkotehtävä (sairaanhoitajaksi hakevilla)? Tuossa Oulun seudun ammattikorkeakoulujen hakijan oppaassa puhutaan ainostaan portfoliosta, ei mistään muusta. Ei siinä eikä missään muuallakaan puhuta ollenkaan pääsykoekirjasta, eikä kirjallisesta kokeesta.
- tietäväinen
Oulussa ennakkotehtävänä on juuri tuo portfolio. Sen lisäksi haastatteluun kutsutaan tietty määrä hakijoita.
- jännittäjä__803
Ei ole joka paikassa sama systeemi. Aika harvassa on tuo portfolio juttu vain. Aika monessa taas on ennakkotehtävä, haastattelu ja ryhmätilanne. Jotkut koulut (yleensä sellaiset jonne paljon hakijoita) käyttävät myös kirja tenttiä ja saattaa olla jopa 2-3 kirjaa. Toiset koulut käyttävät psykologin haastatteluja ja toisissa taas opettajat haastattelevat. Haetko nuorten vai aikuisten puolelle Oamkiin?
- mie
Tiedättekö millä perusteilla aikuispuolelle valitaan pääsykokeisiin? Minulla ei ole sosiaali- ja teveysalan työkokemusta ja muutenkin työkokemusta nippa nappa yli vaaditun kahden vuoden :( Nuorten puolelle uskon pääseväni pääsykokeisiin, koulumenestyspisteitä saisin 24/30.
Minä en ole ihan varma mitä kaikkea Saimaan amk:n pääsykokeissa on, mutta ainakin tuo ennakkotehtävä ja pääsykoekirjasta tietty alue (sydän ja verenkierto sekä hengitys). Haluan valmistautua kokeisiin jo hyvissä ajoin, nuo pääsykoekirjat myydään aika nopeasti, ainakin jos käytettynä haluaa ostaa... Eikö noissa pääsykoekirjasta olevista tenteissä ole yleensä monivalintatehtäviä? - jännittäjä __804
Aikuispuolelle valitaan lähes joka paikassa valintakokeeseen, jos vaan olet valintakelpoinen. On pohjakoulutus ja se 2 vuoden työkokemus. Pääsykoe kirjanhan ei tarvitse olla se mikä sanotaan vaan muutkin kirjat käy, kuhan löytyy samat aihealueet.
Se olisikin hyvä tietää... jos monivalintatehtäviä vain, niin helppo juttu. Mahtaisiko olla niin yksinkertaista? Osaako kukaan sanoa?? - Toiv. tulevamiesSH
http://www.koulutusnetti.fi/files/amk_alimmat_nk_s2011.pdf
Itsekkin hain savoniaan sh puolelle mut tuskinpa ton mukaan pääsen :) Koulumenestyspisteet on 24/30. Mut oon mieshenkilö niin toivon et ne ees mielenkiinnosta kutsuisi minut valintakokeeseen. Kellään tietoa pääseekö miehenä helpommin opiskelemaan 'akkavaltaista alaa'?- mie
Aika kova taso jos tuolla pistemäärällä ei pääse pääsykokeisiin! Kai tuohon alimpaan pistemäärään lisätään viisi pistettä ensimmäisestä kouluvaihtoehdosta? Muutoin en minäkään varmaan pääse nuorten puolelle... Jos nyt oikein osasin lukea tuota taulukkoa edes :D
Luulisi ettei sukupuoli vaikuta opiskelijavalintaan. Ainakaan ei saisi!
- mie
No hyvä, sitten pääsen aikuispuolen pääsykokeisiin! Miksiköhän hakemuksessa kysyttiin erikseen alan työkokemusta, luulisi sen jotenkin vaikuttavan, miksi sitä muuten olisi kysytty?
Minä halusin "oikean" pääsykoekirjan koska sitähän saattaa tarvita vielä mahdollisissa sh-opinnoissa..? Eikä ainakaan tule epäselvyyksiä että onko tieto varmasti oikeaa pääsykoetta ajatellen :D
Jotain vanhoja keskusteluita kun luin netistä niin monessa puhuttiin monivalintatehtävistä, joissa oli aina väite ja oikein/väärin/en osaa sanoa kohta. Eos ei tullut pistettä ja oikein/väärin vastauksesta väheni piste tai sai pisteen. - jännittäjä __805
En usko että sinällään helpommin pääset. Riippuu niin paljon hakija määrästä ja kaikesta. Jos kuitenkin pääset opiskelemaan, niin keikkoja sinulle riittää heti opiskeluvaiheessa jo, koska työkohteet ottavat mieluusti miehiä töihin.
- Toiv. tulemiesSH
Tottakai eihän se sukupuolu mihinkään saisi vaikuttaa enkä usko sillä suurta merkitystä olevan. Mut niin kuin jännittäjä totesi töitä luulis mies sh:lle olevan. Näin Itsekkin olen kuullut ja siksi tälle puolellle lähdenkin/pyrin. Mut tämän on varmaan amk:kin tiedostanut että mieshoitajille töitä riittäs.
Mut on kyl tosi 'kova taso' tuol savonian sairaanhoitopuolella. Pitäs todistuksen olla sellasta 4,5 luokkaa et ammattikoulun todistuksella meinaat hakea :/- mie
Saimaan amk:n hakijanoppaasta:
"Opiskelijavalinta on kaksivaiheinen: ensin
hakijat valitaan valintakokeisiin koulumenestyksen
ja ensimmäisestä hakutoiveesta
annettavien pisteiden perusteella. Lopulliseen
valintaan vaikuttaa koulumenestys, ensimmäinen
hakutoive ja valintakoe."
Joten se etkös sinäkin saa viisi pistettä siitä ensimmäisestä hakutoiveesta? Esivalintaan saisit siis 29 pistettä ja alin pistemäärä on Savonian pääsykokeisiin on v. 2011 ollut sen verran. Korjatkaa jos olen väärässä :D - jännittäjä __806
mie kirjoitti:
Saimaan amk:n hakijanoppaasta:
"Opiskelijavalinta on kaksivaiheinen: ensin
hakijat valitaan valintakokeisiin koulumenestyksen
ja ensimmäisestä hakutoiveesta
annettavien pisteiden perusteella. Lopulliseen
valintaan vaikuttaa koulumenestys, ensimmäinen
hakutoive ja valintakoe."
Joten se etkös sinäkin saa viisi pistettä siitä ensimmäisestä hakutoiveesta? Esivalintaan saisit siis 29 pistettä ja alin pistemäärä on Savonian pääsykokeisiin on v. 2011 ollut sen verran. Korjatkaa jos olen väärässä :DAikuisten puolelle haettaessa ei ole mitään 5 pisteitä, ne koskee vain nuorten hakua ja siellä ekaan hakupaikkaan saa sen 5p. :)
- Toiv. tulevamiesSH
Minä saisin koulumenestyksestä keskiarvolla 3,22 16 pistettä ja tähän 5 ekasta hakutoiveesta ja se tekee 21 nyt kun uudelleen pisteet tarkastin :) Eli tuolla 24 saattas vaikka päästäkkin mut 21 on jo kyl aika matalat pojot. Vaasan amk:n sh:n puolelle tuolla ois viime vuonna valintakokeisiin päässy mut ei savonian. Pitää toivoo et taso ois tänä vuonna ennätyssurkee. :)
- Toiv. tulevamiesSH
Saisin siis 23 pistettä. Mut on tuo 29 pistettä aika kova raja. Tietty jos on päälle 800 hakijaa on vara vähän valita.
- mie
Sitten vaan Vaasaan muutto sulla edessä :D Minä saan 24 5 eli 29 pistettä, toivon sillä pääseväni :) En oikein ymmärrä tuota taulukkoa jonka laitot; siinä on joissain kohdin esivalinnan alimmassa pistämäärässä pelkkä plussa!?
Minulle kopsahti pääsykoekirja juuri postiluukusta. Koealue näyttää melko haastavalta mutta onneksi sain kirjan jo nyt niin pääsen pänttäämään!- mieti vielä
Älä vaan mee Vaasaan sielä on aivaan sairaan huono opsi. Täynnä kaikkee muuta paitsi hoitotyötä. Etkä voi suuntautua miksikään. Sinusta tulee yleissairaanhoitaja..... ei kannata soi ajattelit tulevaisuudessa mennä erikoissairaanhoitoon töihin.
- Toiv. tulevamiesSH
Laitoin myös hakemuksen aikuispuolelle kun tuota työkokemusta on juuri tuon 24kk verran mitä tuonne hakuun vaaditaan. Ainut mikä tuossa aikuispuolessa mietityttää on mitenköhän sitä jaksaa tehä duunii ja käydä viel kouluu.
- mie
Ei kai se pakko oo töissä käydä samaan aikaan ku koulussa, vai vaihteleeko noi kouluittain? Luulisi että monimuoto-opiskelu vaan mahdollistaa työssäkäynnin koulun ohella paremmin? Itse mielellään menisin nuorten puolelle koska opin parhaiten kysymällä ja kuuntelemalla, olemalla tunneilla läsnä. Etäopiskelu ei ehkä oo mun juttu, mutta mielummin niin kuin että en pääsisi kouluun ollenkaan!
- sdsrsrss
Itellä keskiarvo 3,4 josta tulee 18 pistettä. Osasinko lukea taulukkoa oikein? Ja siihen 5 pistettä on yht. 23 pist. Sillä yritän varmaankin Kajaaniin.
- Mie
Mielestäni noin se lasketaan. Ja viimevuonna on minun ymmärtääkseni kaikki hakijat päässeet Kajaanissa pääsykokeisiin, jos oikein tuota taulukkoa luin :)
- hz
älkäää hakeko kajaaniin, p.....a koulu!
- Miratel90
Kuka hullu lukee sairaanhoitajan pääsykokeisiin???? Mitä ihmettä te oikein luette?
Onneksi ei itse tullut luettua yhtään mitään, ennakkotehtävänkin tein noin puolessa tunnissa.
Pääsykoe:
- kaksi pitkääää persoonallisuus testiä
- englanti
- ruotsi
- äidinkieli
- matematiikka (päättely ja laskennallinen osuus erikseen)
Ja jos sai tarpeeksi pisteitä ^^ pääsi "toiselle kierrokselle". Eli psykologin haastatteluun. SIIHEN kannattaa panostaa, muuten et kouluun pääse.
Näin vuonna kesäkuussa 2009. Ekalla läpi, suoraan lukiosta kouluun. Jeejee- haluankans
Miratel -missä koulussa olet? Olin vuonna 2011 tampereen pääsykokeissa hoitsuksi, muuten samat tehtävät paitsi ei ruotsia ja psykologin haastatteluun meni jokainen.
- Mie
Eiköhän suurin osa hakijoista valmistaudu kokeisiin lukemalla, riippuen tietysti millaiset kokeet on edessä. Eikös noilla kirjallisilla kokeilla katsota vähän sitä miten motivoitunut on opiskelemaan, kuinka paljon näkee vaivaa kouluun pääsemisen eteen. Itsellänikin on sellaista pääsykoemateriaalia mitä en ole ennen lukenut ja jos joutuisin pääsykokeissa esim. laskuja laskemaan niin kertaisin matematiikkaakin kun en ole suoraan koulun penkiltä hakemassa sh-kouluun. Itselläni ikä on ehkä eduksi noissa haastatteluissa ja mietin kyllä vähän valmiiksi mitä minulta saatetaan kysyä ja miten kysymyksiin vastaisin.
Ja onneksi olkoon että olet päässyt vähällä vaivannäöllä kouluun sisään. Toivotaan että me muut jotka joudumme näkemään hieman vaivaa pääsemme myös opiskelemaan :)
- Miratel90
Opiskelen Turun amk:ssa.
Kiitos sinulle Mie vastauksesta. Itselläni ei ollut todellakaan mitään hajua miten olisin pääsykokeisiin voinut lukea. Tosiaan jos on pitkä aika viimeisestä koulutuksesta niin ehkä ihan hyvä kerrata esim. matikkaa.
Onnea tulevaan ja toivottavasti pääset sisään! - ö
Hei onkos kukaan tulossa Forssaan HAMK: in sairaanhoitajan pääsykokeisiin. Ite oon sinne menossa ja jännittää jo aikalailla. Vaikeinta varmaan tulee olemaan toi ryhmäkeskustelu miten ihmeessä siellä saa suun auki jos ei oo mitään sanomista.
- töttörööröö21
Hei ö!
Mistä tiedät, että siellä on ryhmäkeskustelu? Ei kaikkialla ole, treella ei ollut, kun sinne viimeksi pyrin. Nyt HAMKiin myöskin, millaiset testit siellä sitten on, ilmeisesti eri kuin tampereella????
- pikkuinen pilke
Kiva löytää muita samassa tilanteessa olevia. Haen Turkuun ja valintakokeisiin pitäisi ainakin päästä, sillä laskelmieni mukaan saan täydet pisteet. Itse koe jännittää kyllä paljon, eniten matikka ja ne haastattelut. Täytyy vaan yrittää olla oma itsensä ja vakuuttaa että minusta tulee loistava sairaanhoitaja. Voi kumpa mulla olisi kristallipallo jolla näkee siihen päivään kun tulokset tulee... Mutta jos nyt ei onnista niin sitten vaan syksyllä uudestaan hakemaan. :)
- Mie
Onneksi Lappeenrannassa ei (kai) ole matikkaa pääsykokeissa! On meinaan pieni tovi kun viimeksi matikkaa oon opiskellu. Onkohan kenelläkään pääsykoekirjana (muutkin anatomian ja fysiologian kirjat käyvät tosin myös) Rakenteesta toimintaan-kirjaa? Olisi kiva kuulla mitä mieltä olette tekstistä. Minä en usko että saan kaikkea koealueeseen tulevaa tietoa mahtumaan pääkoppaani vaikka kuinka pänttäisin :(
- ö
Töttöröö en tiedäkkään, mutta suurella todennäköisyydellä on. Jos kuitenkin on nin se tulee olemaan aika kovapaikka, kun olen vähän jännittäjä enkä saa suutani kovin helposti auki. Mutta ensin pitäisi saada se pääsykokutsu, eiköhän siinä kerrota mitä se koe sisältää. Minulla taas ei ole mitään hajua milloin ne pääsykoekutsut tulevat, vaikka olen yrittänyt etsiä tietoa siitä. Ja pikkuinen pilke tsemppiä kokeeseen :)
- Lähisairaanhoitaja
Itse aloitan sh-opiskelut Turun AMK:ssa tulevana syksynä. Sisään pääsin jo viime vuonna, mutta siirsin opintojen alkua vuodella. Pääsykokeisiin voi valmistautua monella eri tavoin.
Kielikokeissa saat useita vieraskielisiä tekstikappaleita, joista jokaisesta on lopuksi yksi kysymys ja siihen viisi valmista vastausvaihtoehtoa, joista yksi on oikein. Laitat vain raksin mielestäsi oikean vastauksen kohdalle. Vaikka et tietäisi, niin silti kannataa joku kohta raksia, koska väärä vastaus ei anna miinuspisteitä. Tekstikappaleita on noin 15-20 ja käsittelevät jotenkin terveysalaa.
Matematiikan tehtävät ovat yksinkertaisemmillaan päättelytehtäviä ja sanallisia tehtäviä. Jakokulman ja yhtälön ratkaisu ristiinkerronnalla auttaa kummasti. Näissäkin tehtävissä on valmiit vastausvaihtoehdot, joista vain raksit mielestäsi oikean. Eli, vaikka et tietäisi, niin kaikkiin kysymyksiin kannattaa raksia joku vastausvaihtoehto.
Psykologiset testit ovatkin sitten suurin osa ensikarsintaa. Näissä et voi juuri huijata, sillä kokonaisuus ratkaisee. Sanovat, että väärää ja oikeaa vastausta ei ole, mutta silti jotkut saa psykologisista hyvät pisteet ja jotkut huonot.
Päivän päätteeksi porukka rankataan kylmästi esikarsinnan pisteiden mukaan ja noin kolamsosa etenee psykologinhaastatteluun joka on erittäin tärkeä.
Haastattelussa on tärkeää, että osaat PERUSTELLA vastauksesi. Pelkkä "tää on aina ollu mun unelma" ei todellakaan riitä. Kehu, kehu ja vielä kerran kehu itseäsi ja tee se uskottavasti ja jokaisen kehun jälkeen myös uskottavasti perustele kehusi. Muista myös tuoda esiin heikkoja puoliasi ja kehitystä kaipaavia osa-alueitasi ja miten aiot heikkouksiasi parantaa ja itseäsi kehittää.
Ne yrittävät haravoida mahdollisia burn outeja, opiskelunkeskeyttäjiä ja ikuisuusopiskelijoita, joten kerro selvästi ja uskotavsti miten aiot opiskella seuraavat 3,5 vuotta. Kerro miten aiot suorittaa opiskelut aikataulussa, että saat myöt aikaa itsellesi lepoon ja harrastuksiisi. Miten aiot sovittaa mahdollisen työn. Miten aiot rahoittaa opiskkelusi.
Ja sitten tärkeä. Kiinnitä erityinen huomio ulosantiisi ja nonverbaaliin viestintään. Normaali hymy toimii aina. Kun puhut ja kuuntelet, katso haastattelijaa hänen oikeaan (sinun puolelta vasempaan silmään). Älä pälyile ja harhaile katseellasi huoneessa. Älä puhuessasi ja kuunnellessasi nyplää sormillasi pöytäliinaa, kynää tai muuta vastaavaa. Älä tärisytä tai heiluta jalkaasi tai muuten liikuttele vartaloasi, raajojasi tai sormiasi. Juuri noihin juttuihin (kehon viestintään) ammattipsykologit kiinnittävät huomiota.
Pysy asiassa. Kun vastaat, niin älä anna tarinasi rönsyilla ulos kontekstista. - mie
Mites ihmisillä pääsykokeet meni jos kutsu tuli? Minulla on nyt ohi aikuis- ja nuortenpuolen koe. Ihan hyvä fiilis jäi. Aikuispuolelle ei ollu kamalasti hakijoita, mutta heillä oli tietysti todella kova halu lähteä alaa opiskelemaan ja osalla porukkaa oli työkokemusta alalta, joillakin jopa sh:n tutkinto, mutta ei amk pohjainen. Että taso oli ainakin aikuispuolella kova, enkä usko että sinne pääsen...
Pääsykokeissa oli anatomian tentti (monivalintakysymyksiä), yksilöhaastattelu sekä ryhmätilanne, jossa annettin aihe josta ryhmän piti keskustella. - jippii jippiii
Tulin valituksi!
- Ehkä ensi vuonna
Onnea! :) Mihin pääsit?
- jippii jippii
Kiitos! Saimia, hoitotyö.
- mie
minäkin pääsin, lappeenrantaan aikuispuolelle! nuortenpuolelta odottelen vielä tuloksia, mutta tällä hetkellä tuntuu, että aikuispuoli sopisi minulle paremmin. pääsykokeissa olleet hakijatkin vaikuttivat todella mukavilta :)
- KYLLÄ
läpi lappeenrantaan aikuispuolelle ainoana miespuolisena :))
- jippii j
Onko jossain listaa kaikista valituista?
- jippii j
jippii j kirjoitti:
Onko jossain listaa kaikista valituista?
vastaan itse itselleni, juu, on.
- pikkuinen pilke
Löysin tämänkin keskustelun pitkästä aikaa. Mutta mites kaikille kävi? Pääsittekö sisään? Mä olen ollut koko päivän ihan onneni kukkuloilla, sillä syksyllä alkaa Turussa SH-opinnot. Ihanaa! Olin jo aika varma etten pääse, sillä valintakokeet olivat aika haastavat. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. :)
- mie
Minä pääsin aikuis- ja nuortenpuolelle. Aikuispuolelle menen, joten joku saa paikkani nuorten puolella. Mielenkiinnolla tässä odotan nuorten puolen pääsykokeiden pisteitä :) Mielestäni Lappeenrannassa oli aika helpot pääsykokeet. Ihan turhaan niitä jännitin. Onnittelut kouluihin valituille!
- hoitsu
turun amki kutsuu, suoraan lukiosta! :)
- kiimanen
Millaista opiskelu on metropoliassa jos sairaanjohtajaksi hakee ja on mies? Onko muitakin äijiä luokkatovereina vai pitääkö kuunnella akkojen kitinää se 3,5v? Mites noi luokkaristeilyt ym. Tuleeko piparia?
- afsdasf
Viime yhteishaussa sairaanhoitajaopintoihin valituista oli miehiä n.13%, edellisvuonna 14%...
- epävarma ja innokas
minkä tasoista matematiikkaa? itse olien suoraansanottuna ***** jos lähetään yhtälöihin, paraabeleihin, kordinaatiston jne. tukiopetusta piti saada että sain hyväksytyn. entä ruotsi? pääsin lukiossa juuri ja juuri läpi. muuten kyllä lahjakas ja kova oppimaan. että jos noista aineista komppaa opiskelu niin se on kiva tietää etukäteen!
- Ei ole vaikeita
Lääkelaskut on helppoja kun vaan pääsee jyvälle. Terv. Lukion lyhyen matikan kursseista kaksi 4 ja muut kurssit lähinnä 5 ja 6 arvosanoilla.
- hoppelipoppeli
selvä, hyvä! onko paljon esiintymistä?
- Aikuisopiskelija
TAMKissa on sairaanhoitajan (nuorten koulutus) pääsykokeet 24.10. ja 25.10. Aikuiskoulutuksen valintakokeet pidetään 4.11. ja 5.11.
TAMKin aikuiskoulutukseen on vaikea päästä. Nuorten koulutukseen taas pääsee suhteellisen helposti. - epätietoinen1231
Osaisikohan joku vastata tällaiseen kysymykseen:
Olen hakenut nyt syksyn yhteishaussa sairaanhoitajaksi (nuorten) ja ensimmäisenä hakuvaihtoehtona on Metropolia ja toisena TAMK. Sain kutsun Metropolian pääsykokeisiin. Mietin vain, että mikäli en pääse Metropoliaan niin onko minulla mahdollisuus päästä TAMK:iin. Tiedän, että sama pääsykoe noteerataan molemmissa oppilaitoksissa, mutta onko TAMK:iin vaikeampi päästä kuin Metropoliaan? - Liity Marttoihin
TAMKiin on melko helppo päästä, Metropoliasta ei ole tietoa. Yhteen lasketaan hakijan lähtöpisteet ja pääsykokeen pisteet. Saat varmaankin 5 pistettä Metropoliaan (ensisijainen hakutoive)?
Lisäksi peruutuksia tulee melko paljon jo opiskelemaan hyväksytyiltä hakijoilta, etenkin kevään yhteishaussa. Joten jos olet varasijalla 1-10, voit hyvinkin saada opiskelupaikan.
Voit soittaa Metropolian tai TAMKin hakutoimistoon ja kysyä. - epätietoinen1231
Ok, kiitos tosi paljon vastauksesta :)
- Niinpäniin
Sellainen asiakorjaus, että TAMK:iin ei ole suhteellisen helppo päästä vaan kaikista vaikein päästä ja sinne on kaikista eniten hakijoita.
- eivoiollanoin
Voiko muka ollan niin, että alkupisteet ja pääsykoepisteet lasketaan yhteen? Metropoliaan viimevuonna alimmat pisteet hoitotyöhön oli n. 45 pistettä. Saan yhteensä 29 alkupistettä 5 pistettä ensimmäisestä hakutoiveesta eli yht. 34. Tuon mukaan tarvitsisin pääsykokeesta vain 11 pistettä sisäänpääsyyn, jos raja pysy samana. Eihän tuossa voi olla järkeä!
- pojot
Metropoliassa ei huomioida alkupisteitä lopullisessa valinnassa ollenkaan. Niiden perusteella valitaan vain pääsykokeisiin. Opiskelijst valitaan pääsykokeen pisteiden perusteella.
- kiitosjakumarrus
pääseekö yhteensä 27 pisteellä metropolian pääsykokeisiin? onko siinä ja siinä?
- hakija
Valintakoekutsu on viimevuosina irronnut 24-25 pisteellä.
- Liity Marttoihin
"Sellainen asiakorjaus, että TAMK:iin ei ole suhteellisen helppo päästä vaan kaikista vaikein päästä ja sinne on kaikista eniten hakijoita"
Olet oikeasssa valtakunnallisen hakutilaston mukaan.
TAMKin hoitotyön ohjelmista on tilastojen mukaan helpointa päästä sairaanhoitajan koulutuksiin, koska niissä on aloituspaikkoja eniten. Vaikeinta on päästä TAMKin ensihoitajakoulutukseen. Kätilö-, terveydenhoitaja- ja fysioterapeuttiopintoihin on hieman vaikeampaa päästä kuin sairaanhoitajaopintoihin. Sairaanhoitajan AMK-aikuiskoulutukseen on huomattavan paljon hakijoita. - sober
millaisia erikoistumisvaihtoehtoja sairaanhoitajilla on? itse haluaisin työni liittyvän päihteiden & alkoholin & psykoosien & sekakäyttäjien ym. hoitoon. Eli mielisairaalat jne kiinnostavat. kokemuksia?
- psychpsycho
voiko sairaanhoitaja työskennellä mielenterveyshoitajana sairaalassa? jos suunnittelee opiskelun niin että käy läpi kaikki olennaiset kurssit? metropoliaan hakemassa.
- -xxx-
Voi työskennellä. Suuntaat lopuksi siihen.
- surullinen :( :( :(
Oliko kukaan sairaanhoitajaksi hakeva tänään Metropolian kokeessa? Jos oli niin miten meni? Mulla tais mennä aika huonosti, ainakin se keskustelu osuus... Tuntui ettei ne "valvojat" tykänneet musta, niillä oli muhun sellanen "joo joo, lopettais jo" asenne... :( Ja ryhmä oli jotenkin tosi epätasapainoinen, osa puhu koko ajan (aiheen vierestä lähinnä) ja toiset ei sanonu mitään tai sitten vaan pari sanaa. Ite hölötin jotain turhaa mistä en itekään saanu selvää. Harmittaa tosi paljon. Kirjallinen tais mennä vähän paremmin, mutta vaikea sanoa miten hyvin...
- anskuli1
Hei!
Olin tänään kyseisissä pääsykokeissa ja olen samaa mieltä valvojista! Tuntuivat jotenkin tympeiltä. Aiheessa oli meidänkin (ehkä olimme jopa samassa ryhmässä, en tiedä) ryhmässä vaikeaa pysyä. Välillä tuli myös pieniä hiljaisia hetkiä..
Kirjallinen oli melko helppo :) toivotaan parasta! - -xxx-
anskuli1 kirjoitti:
Hei!
Olin tänään kyseisissä pääsykokeissa ja olen samaa mieltä valvojista! Tuntuivat jotenkin tympeiltä. Aiheessa oli meidänkin (ehkä olimme jopa samassa ryhmässä, en tiedä) ryhmässä vaikeaa pysyä. Välillä tuli myös pieniä hiljaisia hetkiä..
Kirjallinen oli melko helppo :) toivotaan parasta!Se on niiden homma. Ei ne ole siellä kannustamassa parhaaseen suoritukseen vaan tarkkailemassa. Tietysti sen neutraalin suhtautumisenkin voi vetää överiksi. Hyvin se meni =)
- hakija
millaiset olivat saimian nuorten puolen pääsykokeet? :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1141259
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221143- 1381013
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä45975- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592