AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  /  /  / Jakohihnan vaihto

Jakohihnan vaihto

11 Vastausta 24 207 Lukukertaa
Onko kukaan tämän palstan lukijoista hankkinut itselleen jakohihnan vaihdossa tarvittavia erikoistyökaluja(kampiakselin ajoitustappi+nokka-akselien lukitustyökalu)? Itse olisi kovasti kiinnostusta, kun on korjaamolla aika tyyris(350-600€) tuo vaihto-operaatio. Autona minulla on Megane 1,4 16V –00, eli K4J –moottori.

Renaultin liikkeestähän nuo voisi ostaa, hintaa kertyy 96€, ovh. Itse asustelen JKL:n seudulla, eli jos omistat(voisin vuokarata) tai haluaisit hankkia ko. työkalut yhteisomistukseen, kirjoittele minulle niin katsotaan asiaa.

Jakopään hihnan vaihtovälihän tässä moottorissa on 80 000/4v. Ilmeisesti tuota suositusta on laskettu, eikös se ollut alun perin 120 000/ 5v. Ja välillä se taisi olla 100 000/5v. Minulla nyt kilometrejä 68 000, neljä vuotta täyttyy näinä päivinä. Ajattelin kuitenkin ajaa vielä syksyyn ja vaihtaa hihnan sitten ennen pakkasia.

Jakopään osat ovat renaultissa aika kalliita, ylläolevan moottorin osat tekevät n. 200 € Motonetistä ostettuna, muualta hivenen kalliimpia (vesipumppu mukana). Työn osuus on pikaisen kyselyn mukaan n. 150-200€. Eli jos omalle työlle ei laske hintaa, niin kyllähän tuo työkalujen osto olisi kannattavaa. Tosin ns. jakopään takuu menee jos itse vaihtaa…. mutta kun itse tekee niin tietää että on tehty kunnolla.

Mites muut, oletteko itse vaihtaneet ko. hihnaa? Kannattaako mielestänne nähdä vaivaa? Kommentit ja erilaiset näkökannat ovat tervetulleita.

BTW: Mikä on sytytystulppien vaihtoväli tässä koneessa?

Vie huoltoon

Ennemmin veisin huoltoon merkkiliikkeeseen. Tuttavapiirissäni on jo kolmelta katkennut renusta jakohihna, itse mukaan laskettuna. Onneksi kaikilla on ollut renault liikkeessä vaihdettu ja hihnan ajokilometrit ei ole tulleet lähellekkään täyteen. Maahantuoja ja huoltoliike on korvannut täysin jokaisen auton remontin, lukuunottamatta uuden hihnan hintaa joka asennetaan moottoriin.
Liike tai maahantuoja ei olisi korvannut remonttia jos hihna ei olisi merkkiliikkeessä vaihdettu. Remppa olisi ollut todella kallis koska moottorista oli aika paljon palikkaa mennyt rikki, jo työtunteja meni todella paljon.

Hihnan vaihto

Älä rupee tinkii varma on aina varmaa vaikka se vähän maksaa.
Itselläni on Laguna 1,9 dTi -00. Aikoinaan 75000km huollossa tehtiin hihnanvaihto, huollon hinta 860,00€. Huolto tuli kuulemma vähän halvemmaksi kun ei tarvinnut säätään (säätöpaloilla) venttiilejä kovin paljon. Sanoin jo silloin huollon kaverille että seuraavan hihnanvaihdon teettää joku muu kuin minä. Nyt 150000km lähestyy ja sen myötä hihnanvaihto, joten tilasin uuden auton (ei ole Renault) huhtikuun lopussa ja saan sen elokuun puolivälissä.

huoltoon...

Vie huoltoon,ite vaihdatin 1.6 huhtikuussa,950e 60tkm:n huollon yhteydessä.Voithan vaihtaa ite,mutta varaudu 3000-4000e huoltolaskuun jos hihna sattuu menemään poikki...

Huoltoon+vesipumppu

Hihna on ainakin tähän 16v malliin todella vaikea vaihtaa. Tilakin on niin ahdas, että moottoria joutuu nostamaan ja laskemaan.

Suunnittelin avata itse, mutta jätin kuitenkin pienen huoltofirman hommaksi. Vesipumpun, ja hihnan vaihto maksoi 340€.

Kannattaa myös vesipumppu vaihtaa, itse jouduin tekemään tämän vesipumppuremontin, vaikka edellinen omistaja oli 10tkm. sitten vaihdattanut hihnan. oli vaan jäänyt pumppu vaihtamatta. Autolla ajettu nyt 114tkm.

Paha vaihtaa

On tullut nähtyä muutama epäonnistunut tuollainen moottorin"itse tehty" hihnanvaihto... Että onneks olkoon vaan :)

Ostakaa

niin ei tarvii koskaan vaihtaa hihnaa, never.

jotakin

Tosiaan jos et laske omalle työllesi arvoa ja ihan vaikka harrastuspohjalta haluat hihnan vaihtaa, niin mikäs siinä. Toivottavasti olet jo aikaisemmin ainakin muutaman hihnan vaihtanut niin suurinpiirtein tiedät homman periaatteen. Eihän siinä oikeastaan muuta riskiä ole jos huolellisesti ja ajatuksella ohjeiden mukaan tekee, kuin se että esim. hihnassa tai kiristimessä on joku valmistusvika jonka takia kone kilahtaa. Varmasti erittäin vaikea saada korvauksia mistään. Ja tuossa joku kirjoitti että kolmesta autosta mennyt merkkiliikkeessä vaihdettu hihna poikki, sehän kertoo vaan jotain niiden tasosta. Itse olen vaihdattanut Cliooni hihnan eräässä pienehköön ketjuun kuuluvassa liikkeessä kohtuuhintaan. Olisin varmaan vaihtanut itse jos olisi ollut 8v moottori jossa ei erikoistyökaluja tarvita ja enempi tilaa tehdä.
itsellä osat hihnan vaihtoon mut ei paikkaa halpaa korjaamoa kertokaa auto megane vm 01 1.6 16v
Hieman tiedustelua - Meganesta 2003 meni jakopäänhihna poikki . Oma vika siis, kun en ajoissa vaihtanut .
Ajettu 80 tkm.
Noh, ajattelin korjauksesta tarjoukset kyseltyäni selviäväni halvemmalla pienemmällä korjaamolla X , ei siis W (Oulussa).
Autoa on nyt rempattu kolmatta viikkoa - muutama venttiili, vesipumppu, hihna yms perusasiat.
Korjaamo jo myönsikin jonkin 'virheen' jonka vuoksi piti tosiaan vielä viikonlopuna korjailla (en tiedä oliko venttiili huonosti kiinni vai mitä , mutta kolisi kuulema)
Sunnuntaina sain auton korjaamolta - oliv ielä vikakoodina 'Check injection' ja auto ma-aamuna nykikin kylmäkäynnistyksen jälkeen aikalailla.
Asettui kuitenkin tuo nykiminen seuraavalla startilla.
Sittenpä kun ajoin atrkastusta varten korjaamolle X takaisin - ilmeni että jäähdytinnesteet valahtivat pihalle. Täysin. Korjaaja nosti auton ylös ja vaihtoi jonkin tiivisteen, lisäsi nesteet - ja ajoimme peräkanaa virhekoodin purkuun naapurikorjaamolle.
Summasummarum - valutti kohta uudestaan jäähdytinnesteet pihalle.
Auto jäi eilen sinne - kysymys lähinnä kuuluu että eikös tuo jäähdytinnestefalskaus ole todennäköisesti seurausta huonosti kiinnitetyistä venttiileistä tms - eli heikon korjauksen syytä. Nääs että mitä maksuja tässä vielä mulle kuuluu ?
Korjaaja ymmärtääkseni aikoi vaihtaa lohkolämmittimen - en tiedä miksi ?

Naisimmeiselle, älä maksa enää mitään lisää

Sillä korjaajan vastuuseen kuuluu (jos on kunnollinen korjaamo) tuommoset mokat, ilmeisesti lokilämmitin ehkä vuotaa ne nesteet , joko sen ovat irroittaneet/kolhineet remontissa ja eivät ole saaneet enää tiiviisti takasin, pitäisi sekin kyllä onnistua.
Mutta jos sen lämmmittimen vastus on palanut esim. vanhuuttaan, niin sitten ehkä joudut siitä pelkästään vielä jotain maksamaankin.
Venttiilit ei liity mitenkään tuohon nestevuotoon, joku letkuliitos tai kannentiiviste (jos jotain on mokattu sen paikalleen laiton kanssa) on myös mahdollinen, mutta niiden korjaus ei kuulu sinun maksettaviin töihin.

Entäs Rellu 19?

Voiko joku kertoa kokemuksista jakohihnan vaihdosta Rellu 19:ään? Moottori 1,4, vm -89. Mulla on tällainen Rellu, todellinen helmi, kuin pakasta vedetty, Espanjassa, mutta "ilmeisesti"(!) hihna siinäkin pitäis vaihtaa... Jos kilometrit eivät vaadi vaihtoa niin totisesti aika! (aj vasta 78tkm)
 /   /  /  /  /  / Jakohihnan vaihto

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta