Tämä keskustelu (jos siitä sellainen tulee) on tarkoitettu asiapitoisille viesteille, trollaajat älkööt vaivautuko. Toivoisinkin neuvoja, varsinkin saman tilanteen kohdanneilta.
Vastaavanlaisia ketjuja on jo olemassa mutta tämä toimii myös jonkinsorttisena itsetutkiskeluna allekirjoittaneelle, joten tämä oikeus minulle suotakoon. Olen 23-vuotias mies, viime syksynä uudelle paikkakunnalle töiden perässä muuttanut. Uusi työpaikka osoittautui aivan täydeksi pelleilyksi, siis hain taas uutta paikkaa. Sitten osui hyvä työ kohdalle. Tuon prosessin aikana en kuitenkaan osannut suhteuttaa rahankäyttöäni oikealle tasolle, eikä se kyllä talvenkaan aikana onnistunut. Elin yli varojeni ja paikkasin rahavajettani pikavipeillä. Tämä trendi jatkui talven läpi ja nyt olen tullut pisteeseen jossa ei enää itsesyytökset auta, nyt tarvitaan toimenpiteitä. Ja ei,en vieläkään ymmärrä miksi annoin näin käydä, mutta täältä on vain noustava.
Kokonaisuudessaan minulla on erilaisia vippejä ja kulutusluottoja noin 3800 € edestä. Lisäksi minulla on autolaina mutta olen jo laittanut autoni myyntiin. Maksan kuukausittain noin 1200€ pois mutta ongelma tulee tässä. Palkkani ei ole kummoinen, tienaan noin 1800€ nettona, hieman vaihtelee.
Vuokra 450€
Autolainan lyhennys 300€
Puhelin 50€
Sähkö- sekä vakuutusmaksut, muutaman kuukauden välein.
Eli nopella ja lyhyelläkin matikalla ei tuo ole kestävä yhtälö.
Koko tähänastisen elämäni olen pitänyt itseäni vastuullisena ja fiksuna ihmisenä. Vanhempani asettivat minua kohtaan paljon odotuksia, joista osa toteutui, osa ei. Nuorempana kaveriporukassani muut pitivät minua aina henkilönä josta tulee vielä "jotakin". En tiedä saiko em. odotukset kuvittelemaan itsestäni liikoja, kuin kaikki kävisi itsestään eikä minun tarvitsisi huolehtia mistään. Voi hyvin ollakin. Tämä on ollut osasyynä valtavaan itseinhoon, jota itseäni kohtaan olen viime aikoina tuntenut.
Toimin myyntialalla ja olen erittäin hyvä myynnissä. Tottakai hyvän myyjän tulisi tienata enemmän kuin 1800€ netto, mutta tämän hetkisessä työssäni kestää hieman ennen kuin tuloni nousevat. Työnkuva vaatii pitkäjänteisstä rakentamista.
Olen yrittänyt katsella iltatöitä, harmittavan monet paikat vaan menevät päällekkäin vakituisen työni kanssa. Joten onko kuinka moni ollut samassa tilanteessa? Pyrinkö maksamaan suurimman osan vipeistä pois kunnialla ja loppujen kohdalla odottelen että ulosottomies ottaa yhteyttä? Heidän kanssaan nähtävästi saa tehtyä maksusuunnitelmia? Maksuhäiriömerkintähän taitaa vippien kohdalla kestää 2 vuotta. Miten maksuhäiriömerkintä vaikeuttaa elämää todellisuudessa? Tiedän ettei puhelinliittymää tai vakuutusta etc. välttämättä saa , mutta jälleenkerran käytännönkokemuksia?
Vanhempiini en voi tässä asiassa kääntyä.
Syvä suo häämöttää
19
761
Vastaukset
- Oppimaksut
Kylläpä sinne sattui kirjoitusvirheitä, älkää huomioiko.
- 1+4
Tuo on todella pieni summa, se ei ole kuin hetki kun maksat sen pois. Eli nyt ensimmäiseksi maksat pienimmästä päästä pois, että saat ne kpl määrät tippumaan. Ole realisti, ÄLÄ TEE maksusuunnitelmia jos et niissä pysty pysymään, vaan kerrot asian rehellisesti perintäfirmoille ja sanot koska pystyt maksamaan. Jos tämä ei käy heille, he laittavat asian käräjille, siinä menee noin 2kk ennenkuin ulosotosta tulee maksukehotus koko laskulle. Jos et pysty sitä maksamaan soittelet ulosottomiehelle ja teet vapaaehtoisen maksusuunnitelman, varmasti suostuu koska summasi on noin pieni, eli puolessa vuodessa siitä selviät. Baariin menon voit unohtaa siksi aikaa, sekä kalliiden einesten oston. Itselläni on 15000€ edestä vippejä ulosotossa että tiedän mistä puhun. Maksan 500€ kuukaudessa niitä pois, eli noin 3vuotta.
- Juuhpuuh
Kannattaa kysyä autolainaan maksuvapaita, jos vaikka helpottaisi hetken. En kyllä saa tuota yhtälöäsi toimimaan:
palkka 1800e - 450e - 300e - 50e - 1200e (niihin pikavippeihinkö) = -200e
Vai sisältyykö 1200euroon autolaina, jolloin yhtälö on:
1800e - 450e - 1200e - 50e= 100e!!
Tuohon menoon harva pystyy, varmasti pikavipit himottaa kun raha on heti palkkapäivää seuraavana päivänä loppu. Jos saisit autolainaan vähän taukoa, voisit reilulla tonnilla lyhentää vippivelkoja ja 4-5kk päästä olisit kuivilla, jos suostuvat maksusuunnitelmiin. Älä anna missään tapauksessa periksi, äläkä anna luottotietojen mennä.
Jari Sarasvuokin on kertonut yrittäjyyden alkutaipaleelta, että eli kokoustarjoilujen lihapasteijoilla, kun ei ollut rahaa ruokaan.
Kaikki ylimääräinen pois harrastukset, baarit ym. niin kauan kuin vipit on maksettu.
Hyvä, että olet laittanut auton myyntiin.
Yritä löytää paremmin palkattua työtä ja kakkostyö - vaikka kesäterassille kaljaa myymään. Tiedän ettei ole helppoa.
Käy kysymässä pankista halvempikorkoista lainaa, jolla voisit hoidella pikavipit ja / tai soita joka paikkaan ja pyydä lisää maksuaikaa.
Muista, että nykyinen vaihe on vain välivaihe ja nuorena ihminen kestää ja jaksaa mitä vain.
Kun velat on kuitattu, alat miettiä mitä alkaisit opiskella. Ei ole järkeä jäädä pienipalkkaisiin duuneihin lopuksi elämää. En halua mollata mitään duunia, mutta elämä menee aika kittuuttamiseksi, jos koko elämän täytyy rahoja laskea.
Ota tämä oppirahoina ja uusi kurssi elämään. Tsemppiä sulle.- Älkää unia nähkö
Mainittu välivaihe voi sitten kyllä kestää reilut 30 v.Sitten loppuukin jo veto.
Paskapuhetta nuo tsemppaamiset.Suomesta ulos tuon ikäisenä jos ei sidonnaisuuksia.
- kylläasiatjärkkäänty
Summa on kyllä loppujenlopuksi pieni. Vaikka varmasti tällä hetkellä se tuntuu ylitsepääsemättömältä. Missään nimessä ei kannata enempää velkaantua, eikä velalla paikata velkaa!!
Nuorena joku parin kuukauden kituuttaminen voi tuntua kamalalta ja tosi pitkältä ajalta, mutta se on hyvin hyvin lyhyt aika elämässä. Hetkeksi kulut minimiin, baarissa käynnit, vaatteiden osto jne. Sovi realistiset maksusuunnitelmat.
Et varmasti ole menettänyt 'kasvojasi' kenenkään silmissä! Vaikutat kuitenkin fiksulta ihmiseltä! Se on hyvä jos itselleen on hetkeksi menettänyt 'kasvot' niin ymmärtää että velkaantumisen on loputtava ja sellainen itsetutkailu ei tee kenellekkään pahaa ajottain. Nykyisin on niin paljon velkaantuneita, ettet todellakaan ole ainoa ja tuo summasi, vaikka sinulle iso, niin on mittakaavassa kyllä todella pieni ja siitä järkevällä taloudenpidolla kyllä selviää. Voisit ottaa yhteyttä myös kunnalliseen velkaneuvontaan. Ovat siellä ammattilaisia ja osaavat auttaa neuvottelemaan nuo maksusuunnitelmat. Se on maksutonta, ja luottamuksellista!! Että esim. vanhempasi eivät saa siitä tietää!! Tosin ota yhteyttä pikimmiten, sinne on aikalailla jonoa.
Ja muista että asioilla on tapana järjestyä, tavalla tai toisella! - Velkavelho
Avauksestasi tuli jotenkin mielleyhtymä tähän keskusteluun:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10514012
Eli pidä kiinni niistä luottotiedoistasi. Kuinka suuri autolaina sinulla on? Paljonko saat autostasi? Olisiko sinulla mitään muuta myytävää? Olisiko sinulla mahdollisuutta järjestelylainaan tilipankissasi? Luottokorttiin lisää nostovaraa? Maksat vipit pois ja lyhennät yhtä isompaa luottoa, niin ongelmasi sulaa hetkessä. Hae apua pankistasi, älä vippifirmoilta, puhu siellä samaan hengenvetoon asuntosäästämisen aloittamisesta.
Olet myös tehnyt täysin oikean johtopäätöksen, tarvitset lisää tuloja, et lisää velkaa. Älä kuitenkaan aja itseäsi piippuun, jonkun vapaapäivän uhraaminen voisi kohdallasi olla järkevämpää - eihän sinulla ole muutenkaan rahaa mennä silloin mihinkään.
Puhut myös morkkiksestasi ja itseinhostasi. Myynti-ihmisenä voisit yrittää kääntää nämä tunteet positiiviseksi voimaksi, jolla nouset sieltä suostasi, kovin syvällä et edes ole. Ovatko välit vanhempiisi huonot, vai etkö halua heidän tietävän tilannettasi? Onko suvussasi tai lähipiirissä ketään muuta, joka voisi auttaa sinua rahallisesti? Et tarvitse isoja summia, mutta ymmärrän, että kynnys läheisiltä lainailuun on kohdallasi korkea. Olet vielä kovin nuori ihminen päättämään, kuka todellisuudessa olet, millä arvoilla elämääsi elät ja minne elämäsi suuntaat. Muiden odotusten täyttäminen ei ole elämäntehtäväsi. Et ole vanhempiesi jatke, vaan oma persoonasi.
Itsensä löytämiseen ja tutkiskeluun suosittelen sinulle ilmaista kunnan ylläpitämää harrastuspistettä. Kirjastoa. Elämänkertoja, historiaa, romaaneja, psykologian elämäntaito-oppaita jne. Ei maksa mitään, mutta antaa perspektiiviä kohdata ja käsitellä oman elämän kipupisteitä. Raha-asiat saat kyllä tolalleen, oma pääkoppasi on se, josta olisin enemmän huolissani. - herra isopaa
Jos asut Helsingissä, niin ota yhteyttä www.limiitti.fi
Noilla spekseillä saat heiltä matalakorkoisen lainan, jolla maksaa vipit pois. Se maksetaan sitten tilanteeseesi sopivan maksusuunnitelman mukaan.- 654123lw
Hei,
mikä yritys tämä limiitti on, siitä ei löydy mitään tietoa?
- velkahelvetti
Itse aloin ottamaan velkaa sun ikäisenä, ensin 2500 €, jonka jälkeen joustoluoton korotus ->5000 ->8000€. No sitten kun kuukausieriä oli pitkään makseltu uudella velalla, erääntyikin 8000€, jonka kuukausieristä en selvinnyt (tässä vaiheessa olis pitänyt hakea apua). Otin Elloslainaa 10 000€ parilla klikkauksella netistä, oli vuosi -09. No sitten kun ylimääräinen 2000 oli käytetty lainanlyhennyksiin, palkka ei enää riittänyt kuukausierän maksuun, joten paikkasin taloutta ottamalla citibankista jollain paperilappuhakemuksella 8000€, joita makselin stockmann luottokortilla 5000€, josta lisää velkaa, sen jälkeen toisen pankin joustoluotto 6000€, sitten saman kaavan mukaan Aasa 1500 ja lopulta oon ottanut pikavippejä parilla tonnilla. Velkaa on 29-vuotiaana 35 000€ enkä omista edes päällä olevia vaatteitani (kun ne on ostettu luotolla)
Nyt meni luottotiedot ja se on parasta mitä mulle on tapahtunut. Enää en voi velkaantua lisää, enää ei tarvitse selata eri nettisivuja ja miettiä mistä saisi vippiä. Suurin virheeni oli lähteä paikkaamaan taloutta uudella velalla ja lopuksi pikavipeillä. Olen kyllä katkera, koska kukaan ei oo kertonut mitä velan otto tuo tullessaan. Kaikkia hiton vippejä on liian helposti saatavilla nykyään. Jälkeenpäin ajatellen en voi edes käsittää miten joku on lainannut (citibank) mulle 8000€ pelkällä täytetyllä paperilapulla tai 10 000 (ellos) nettihakemuksella?
Kaverit makselee asuntoa ja minä pikavippejä, jippii!!! - Oppimaksut
Kiitos viesteistä. On hyvä kun saa ulkopuolisia näkökulmia. Auton myynnistä nettoan noin 750€-1000€ velan jälkeen, riippuen tietysti hinnasta minkä hinnan saan. Se tulee helpottamaan tilannetta. Ratkaisevia onkin muutamat seuraavaat kuukaudet. Jään pakostikin miinukselle. Tähän pitää löytää keinot. Kaikki laskut olen tähän asti maksanut ajallaan, joten luulisin että jotkin pikavippifirmat saattaisivat suostua joihinkin järjestelyihin. Otan tämän parin seuraavan päivän tehtäväkseni.
Vanhemmiltani tai sukulaisiltani en voi pyytää rahaa. Eivät välini välttämättä huonot vanhempiini ole mutta kysymys ei ole kynnyksestä. Tiedän vaan aivan varmaksi ettei ymmärrystä sieltä heru. Meiltä lapsilta on aina odotettu omillaan pärjäämistä ja niinpähän muut ovatkin tehneet. Pitihän se musta lammaskin jostain löytyä.
En asu Helsingissä. Ironistahan tässä asia on se, että olin aina ajatellut yksilön mokatessa, on syy ihmisessä eikä yhteiskunnassa. En tietenkään syytä ketään minun henkilökohtaisesta tilanteesta mutta onhan se hieman erikoista että pikavippien ilmestyttyä markkinoille, ihmisten velkaantuminen kasvoi eksponentiaalisesti. Ja älkää nyt tosiaan tätä ottako vastuuni siirtämisestä kenellekään muulle, tämä on vain toteamus. Yksilönvapauden mukana tulee aina vastuu, voi kun olisin tämän vain ymmärtänyt aiemmin.- Velkavelho
Eli velkaa jää 2800-3000 €. Pankin kulutusluottoa voi saada max 2-3 kuukausipalkan verran, eli juuri ja juuri kykenisit kuittaamaan koko vippipotin halvemmaksi luotoksi. Tämä siis jos pankkisi suostuu. Vippifirmojen maksusuunnitelmien kanssa käy nopeasti niin, että maksat isot kulut ohjelmasta, jota et kykene millään noudattamaan, tästä jo muut sinua varoittelivatkin.
Auton myynnin jälkeen budjettisi on siis
1800-450-50 = 1300 €
Pankki laskee peruselämiseen 640 €, jolloin luotonmaksuvaraa jää 660 €. Pankkiluoton maksat tuolla erällä 5-6 kuukaudessa ja sitten olet kuivilla. Vippifirmojen päällekkäiset maksuohjelmat eivät välttämättä onnistu, kun maksukykysi ylittyy. Sähkö- ja puhelinlaskuihin saat varmasti lisää maksuaikaa, kun vain soitat ja kysyt.
- ljklkjjk....
silloin kun on menettänyt pelin ja velkaantunut liikaa, vasta tajuaa pelin hengen. sieltä noustessasi taloutesi on hyvällä mallilla sillä olet oppinut virheistäsi ja pystyt tekemään oikeat ratkaisut väärien sijaan. eli jos tilillä on 0 euroa ja ei velkaa niin olet todellisuudessa varakkaampi kuin jos tilillä 1000€ josta velkaa -10 000€ ilman omaisuutta.
- kulutusluotto
"Pankin kulutusluottoa voi saada max 2-3 "
Mulle sanottiin OP:ssa, että kulutusluotto muut velat ei saa ylittää 10k eur. eli kun oli velkaa ennestään 3k niin sain 7k kulutusluoton. Ja minimi kuukausierä 130eur (saa lyhentää enemmänkin kerralla, jos haluaa). Ja tulot oli nettona vakityöstä sellaset 1400eur. Tuollasella järjestelyllä saisit hommat suht mukavaan kuosiin. Otat luottoa tietty vaan sen verran minkä velkoihis tarvit.- Oppimaksut
Oliko toi siis vakuudeton luotto? Ei henkilötakausta? Autolainaa on tällä hetkellä noin 7000€ mut se tosiaan pitäisi saada kuitattua kohta pois kokonaan. Oliko sulla siis samanlainen tilanne? Nähtävästi kerroit koko tilanteen heille.
Itse olen OP:n jäsen mutta kun olen yrittänyt hakea niiden Visaa, on aina tullut kielteinen päätös. Tätä olen hieman ihmetellyt mutta tietysti jos ottaisi autonmyynnin jälkeen yhteyden kotikonttoriin ja kysäisis. Olen vain ollut siinä uskossa etteivät myönnä kun eivät kerran myöntäneet luottokorttiakaan. - velkahelvetti
Oppimaksut kirjoitti:
Oliko toi siis vakuudeton luotto? Ei henkilötakausta? Autolainaa on tällä hetkellä noin 7000€ mut se tosiaan pitäisi saada kuitattua kohta pois kokonaan. Oliko sulla siis samanlainen tilanne? Nähtävästi kerroit koko tilanteen heille.
Itse olen OP:n jäsen mutta kun olen yrittänyt hakea niiden Visaa, on aina tullut kielteinen päätös. Tätä olen hieman ihmetellyt mutta tietysti jos ottaisi autonmyynnin jälkeen yhteyden kotikonttoriin ja kysäisis. Olen vain ollut siinä uskossa etteivät myönnä kun eivät kerran myöntäneet luottokorttiakaan.Itse sain op:stä joustoluottoa sen 8000€ ja ihan nettihakemuksella. Joustolutossa on se huono puoli, että sen maksetun erän voi heti nostaa takaisin. Itse pelailin silläkin jonkin aikaa. Maksoin erän ja seuraavana päivänä heti nosto takas tilille. (kirjotin tossa jo aiemmin oman tarinani)Toivottavasti saat asiasi järjestymään, mutta itselläni alkoi just samanlaisesta tilanteesta ylivelkaantuminen, jonka pysäytti vain luottotietojen menetys. Yllättävän kaun näiden lainojen kanssa pystyi itseään kusettamaan kunnes seinä tuli vastaan.
- pelastunut81
Mulla myös hyvin samankaltainen tarina. Aloin ottaa vippejä ja kuittasin ne joustoluotoilla. Kyllä sen tietää miten kävi :/ Kerroin rehellisesti vanhemmilleni, jotka tietty oli järkyttyneitä, mutta tulivat takaajiksi. Talo meni kyllä myös pantiksi. Lainaa otin 6000 euroa Osuuspankista. Nyt lyhennän 100 euro kuussa 5 vuotta
- Oppimaksut
Huomasin juuri huolestuttavan asian. Maksoin laskut mihin rahani riittivät ja jäin 400 € miinukselle. Viime kuun palkka olikin huonompi kuin odotinkaan. Soitin firmoille mille en pystynyt maksamaan mutta kaikki eivät suostuneet pidentämään maksuaikaa. Joten joudun jättämään ko. laskut ensi kuulle. "Puskurihan" on kuitenkin se 60 päivää joten sitten saan ainakin ne maksettua. Saattaa tietysti olla että ensi kuun lyhennykset jäävät riippumaan mutta onpahan siinäkin taas aikaa maksaa. Tietysti tänä aikana viivästyskorot juoksevat joten ei tämäkään viimeisen päälle fiksu ratkaisu ole. Työnantajalta joudun ottamaan pari sataa euroa kottia jotta saan jotain ruokaakin.
Hain tänään iltätöitä vakituisen työn lisäksi. Jos pystyn tekemään iltatyötä vaikeuttamatta varsinaista työtäni, se olisi loistava juttu. Jos tästä iltatyöstä saisi esim 500-600 € per kuukausi, helpottaisi se huomattavasti tilannettani. Harrastukset toki jäävät tässä vaiheessa pois mutta on päivänselvää että uhrauksia joutuu tekemään kun itseni kerran tähän tilanteeseen olen saattanut. Jos jollain on ollut samanlainen tilanne ja siitä on selvinnyt luottotietoja menettämättä, olisi mukavaa kuulla miten tässä on onnistuttu. - Oppimaksut
Se täytyy tähän väliin sanoa kun muitakin vastaavia ketjuja on lukenut että tällaiset keskustelut toimivat hyvänä kanavana vaikeuksissa oleville henkilöille. Monesti kommentoimaan eksyy henkilöitä kenen tarkoitus on pelkästään arvostella eikä ottaa osaa keskusteluun rakentavasti. Hyvin monelle tällainen tilanne on niin vaikea että siitä on vaikea puhua lähipiirissä, varsinkin jos se on itse aiheutettu. Lukaanmukien allekirjoittaneelle.
En etsi mitään valaistusta netin kautta mutta mielestäni tämä hyvä keino purkaa pahaa oloa ja samalla saa tukea vertaisiltaan.
Olipas se vuodatus mutta monet pystyvät varmastikin samaistumaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931071
- 55742
Huonoja uutisia-nyt lähtee höyrylaivat
https://www.ita-savo.fi/ Konkurssiin meni tämäkin yritys. Raja kiinni ja venäläiset turistit puuttuvat. Täällä menee pe35614Ei näytä hyvältä
Kyllä nyt Ähtäriä viedään vesikelkalla. Neuvotteliat untuvikkoja kaikki. Mikko tietty tapansa mukaan loikki puheenjohtaj39556Älä itke rakas.
Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...49500Jos vielä toivot...mies...
Saisinpa jonkun merkin sinulta, jos vielä odotat 📝➡️📱 Rohkeus on mennyt jos seurustelet vaikka nykyisin. En halua häi48492- 31469
- 34447
Olet hurmaava
Olet paras mies, joka on tullut vastaan. Sinussa on jotakin, mitä muissa ei ole. En vaan tiedä, mikä on oikein sinun su14441- 38434