eli Kona Dew tyyppinen hybridi,cyclocross vai maantiepyörä? On tosi vaikea valita kun ei ole kokemusta noista mistään millaisia ne on ajaa muuta kuin mitä on nettifoorumeita lukenut :(
Mikä näistä kuntolenkkeilyyn ja yleisajoon?
9
253
Vastaukset
- jeeeetuilsjniosDÅHVN
Riippuu ihan siitä missä, miten ja kuinka paljon ajat.
- Alkup. Maantiepyöräi
Lenkkipyöränä maantiepyörä on noista lyömätön, kun ajetaan tiellä. Sen mukavuus on omaa luokkaansa. Vain nojakkia voi edes ajatella vaihtoehtona.
Maantiepyöriä on hyvin erilaisia. Lenkkipyöräksi ei kannata valita kilpapyörää, vaan joku vähän rennompi vaihtoehto. Bianchi myy tällaisia tuotenimellä C2C, mutta kaikilla isoilla taloilla on vastaavia. Yksi parhaista on Spessun Roubaix.
Mitä se muu ajo sitten on? Se ratkaisee valinnan. Crossari tai kevyt retkipyörä voi tulla kyseeseen kompromissina.- vaikea valinta
Miten maantiepyörän mukavuus ilmenee käytännössä ajettaessa maantiellä (asfaltti) verrattuna esim. cyclocrossariin ja hybridiin? Eikös makaava asento ole pahempi selälle kuin pysty ajoasento kun selkä joutuu olemaan siinä lievästi mutkalla etukumaran ajoasennon takia? Voiko maantiepyörällä ajaa soratiellä ollenkaan?
- HiPo
vaikea valinta kirjoitti:
Miten maantiepyörän mukavuus ilmenee käytännössä ajettaessa maantiellä (asfaltti) verrattuna esim. cyclocrossariin ja hybridiin? Eikös makaava asento ole pahempi selälle kuin pysty ajoasento kun selkä joutuu olemaan siinä lievästi mutkalla etukumaran ajoasennon takia? Voiko maantiepyörällä ajaa soratiellä ollenkaan?
Tässä tuli taas esille ehkä yleisin pyöräilyyn liittyvä harhaluulo. Paras tasapainoinen pyöräilyasento on nimenomaan enemmän etukumara kuin mihin jopoissa, mummiksissa tai lyhytrunkoisissa hybrideissä on totuttu näkemään. Pystyasennossa kaikki paino on satulalla ja selällä, joten pidemmällä matkalla tämä ei toimi. Lyhyessä kaupunkipyöräilyssä pysty asento voi olla ok.
Tässä ehdotettiin maanteille nimenomaan hieman rennomman mallista pyörää, joissa ajoasento ei ole aivan niin syvä kuin kisapeleissä. Säätökysymyshän se viimekädessä kuitenkin on.
Maantiepyörän mukavuus maantiellä ei kuitenkaan perustu pelkkään ajoasentoon. Oleellista on keveys, hyvä rullaavuus, pieni ilmanvastus, rungon ominaisuudet jne.
Itse valitsisin yleispyöräksi ja lenkkeilyyn cyclocrossarin. Riippuu tietenkin käyttötarkoituksesta ja mieltymyksistä. CC kulkee maantiellä lähes yhtä hyvin kuin rennompi oikea maantiepyörä. Yleiskäytössä cc mahdollistaa yleensä kiinteät lokarit ja pakkarit sekä ainakin ympärivuotisessa käytössä lyömättömät levyjarrut. Erona ja etuna hybridiin on kuitenkin maantietanko, joka ei tarkoita matalaa ajoasentoa vaan enemmän otemahdollisuuksia.
Jos vain mahdollista niin koeajohan sen valinnan lopulta ratkaisee. - säätäjänpoikailoinen
HiPo kirjoitti:
Tässä tuli taas esille ehkä yleisin pyöräilyyn liittyvä harhaluulo. Paras tasapainoinen pyöräilyasento on nimenomaan enemmän etukumara kuin mihin jopoissa, mummiksissa tai lyhytrunkoisissa hybrideissä on totuttu näkemään. Pystyasennossa kaikki paino on satulalla ja selällä, joten pidemmällä matkalla tämä ei toimi. Lyhyessä kaupunkipyöräilyssä pysty asento voi olla ok.
Tässä ehdotettiin maanteille nimenomaan hieman rennomman mallista pyörää, joissa ajoasento ei ole aivan niin syvä kuin kisapeleissä. Säätökysymyshän se viimekädessä kuitenkin on.
Maantiepyörän mukavuus maantiellä ei kuitenkaan perustu pelkkään ajoasentoon. Oleellista on keveys, hyvä rullaavuus, pieni ilmanvastus, rungon ominaisuudet jne.
Itse valitsisin yleispyöräksi ja lenkkeilyyn cyclocrossarin. Riippuu tietenkin käyttötarkoituksesta ja mieltymyksistä. CC kulkee maantiellä lähes yhtä hyvin kuin rennompi oikea maantiepyörä. Yleiskäytössä cc mahdollistaa yleensä kiinteät lokarit ja pakkarit sekä ainakin ympärivuotisessa käytössä lyömättömät levyjarrut. Erona ja etuna hybridiin on kuitenkin maantietanko, joka ei tarkoita matalaa ajoasentoa vaan enemmän otemahdollisuuksia.
Jos vain mahdollista niin koeajohan sen valinnan lopulta ratkaisee.V....u joo. Maantiepyörähän on oikea mukavuuden ruumiillistuma. Nautintojen nautinto. Jotkut ajaa vaan niin vähän ettei ne sitä hiffaa .... http://fillari.blogspot.com/2012/04/ajoasento-on-stemmista-kiinni.html?m=1
No maksamaan nuo hyvät vauhtiominaisuudet ja keveys. Vattin myös ehkä vähän säätöä ja pientä fiilausta, mutta mitäpä sitä tavallinen sunnuntailenkkeiliä/työmatkafillaristi ei sen tunnin tai parin lenkkinsä eteen tekisi.. - maantiepyörälläkesätduun
säätäjänpoikailoinen kirjoitti:
V....u joo. Maantiepyörähän on oikea mukavuuden ruumiillistuma. Nautintojen nautinto. Jotkut ajaa vaan niin vähän ettei ne sitä hiffaa .... http://fillari.blogspot.com/2012/04/ajoasento-on-stemmista-kiinni.html?m=1
No maksamaan nuo hyvät vauhtiominaisuudet ja keveys. Vattin myös ehkä vähän säätöä ja pientä fiilausta, mutta mitäpä sitä tavallinen sunnuntailenkkeiliä/työmatkafillaristi ei sen tunnin tai parin lenkkinsä eteen tekisi..Maantiepyörä ja maantiepyöräily tiivistettynä. http://www.hypy.fi/page.php?id=4
se mukavuus on subjektiivinen kokemus. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Maantiepyörä on maantiepyörä ja käyttötarkoitukseensa hyvä peli. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö muillakin pyörillä voi lenkkeillä. Tai yhteislenkille taitaa olla muissa pyörässä tiettyjä rajotteita. Yleisöön maantiepyörä myöskin käy, tietyin varauksin.
Hybridiin on joitain maantiepyörän ominaisuuksia yhdistettynä 28 renkaisiin. Noin niinkun pääpiirteiltään. Se ei ole paras mahdollinen valinta yhteislenkeille joiden vauhti on suunniteltu kolmeen neljään kymppiin ja matka yli 100km. Sillä voi kuitenkin tehdä sen satakilometriä pitkän päiväretken ja poiketa vaikka polulle. Autoilusta se edustaisi sporttista perheautoa.
Crossari taas on maantiepyörän lada tai volvo versio. Riippuu kuinka paljon laitat rahhaa.
- GraniteChief
Osta ensin Kona. Ajele sillä lenkkejä, niin innostut lisää ja ostat maantiepyörän lenkkivälineeksi. Kona jää siten yleiskäyttöön.
Ostamalla cyclocrossin saisi kerralla molemmat tarpeet tyydytettyä, mutta itse ainakin mieluummin jättäsin Kona näytille kirjaston tai kaupan eteen. Varkaallehan sen tyyppisiä pyöriä on enemmän tarjolla joten todennä
köisyys, että pyörä pysyy lukittuna on suurempi. - mikämikämikäHä
Konalla on hyviä krossareitakin. Jos kysyjää oikein ymmärsin.
Krossarissa on se hyvä puoli, että ylätötteröiltä ajaessa asento on rento ja alakäppyröille voi vennä kun pitää puskea vastatuuleen. Lisäksi siinen saa leveää Jopa 37-42 leveää rengasta ja samoille vanteille 23-28 mm leveät pilpurirenkaat kovaan menoon. Niin ja lokarit ja tarakkakin menee standardina valmiisiin ruuvikohtiin. Ainakin kona jake toimii näillä säädöillä ja ajokokemuksilla hyvin retki- ja työmatkakäytössä.- Jep ja...
Ennen kaikkea Konalla on Honky Tonk, joka on sopiva ensimmäisksi lenkkipyöräksi. Teräsrunko on yleensä mukavampi kuin alumiini.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531389- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231198- 1391025
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten336829Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50633Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602