Mikä näistä kuntolenkkeilyyn ja yleisajoon?

vaikea valinta

eli Kona Dew tyyppinen hybridi,cyclocross vai maantiepyörä? On tosi vaikea valita kun ei ole kokemusta noista mistään millaisia ne on ajaa muuta kuin mitä on nettifoorumeita lukenut :(

9

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeeeetuilsjniosDÅHVN

      Riippuu ihan siitä missä, miten ja kuinka paljon ajat.

    • Alkup. Maantiepyöräi

      Lenkkipyöränä maantiepyörä on noista lyömätön, kun ajetaan tiellä. Sen mukavuus on omaa luokkaansa. Vain nojakkia voi edes ajatella vaihtoehtona.

      Maantiepyöriä on hyvin erilaisia. Lenkkipyöräksi ei kannata valita kilpapyörää, vaan joku vähän rennompi vaihtoehto. Bianchi myy tällaisia tuotenimellä C2C, mutta kaikilla isoilla taloilla on vastaavia. Yksi parhaista on Spessun Roubaix.

      Mitä se muu ajo sitten on? Se ratkaisee valinnan. Crossari tai kevyt retkipyörä voi tulla kyseeseen kompromissina.

      • vaikea valinta

        Miten maantiepyörän mukavuus ilmenee käytännössä ajettaessa maantiellä (asfaltti) verrattuna esim. cyclocrossariin ja hybridiin? Eikös makaava asento ole pahempi selälle kuin pysty ajoasento kun selkä joutuu olemaan siinä lievästi mutkalla etukumaran ajoasennon takia? Voiko maantiepyörällä ajaa soratiellä ollenkaan?


      • HiPo
        vaikea valinta kirjoitti:

        Miten maantiepyörän mukavuus ilmenee käytännössä ajettaessa maantiellä (asfaltti) verrattuna esim. cyclocrossariin ja hybridiin? Eikös makaava asento ole pahempi selälle kuin pysty ajoasento kun selkä joutuu olemaan siinä lievästi mutkalla etukumaran ajoasennon takia? Voiko maantiepyörällä ajaa soratiellä ollenkaan?

        Tässä tuli taas esille ehkä yleisin pyöräilyyn liittyvä harhaluulo. Paras tasapainoinen pyöräilyasento on nimenomaan enemmän etukumara kuin mihin jopoissa, mummiksissa tai lyhytrunkoisissa hybrideissä on totuttu näkemään. Pystyasennossa kaikki paino on satulalla ja selällä, joten pidemmällä matkalla tämä ei toimi. Lyhyessä kaupunkipyöräilyssä pysty asento voi olla ok.

        Tässä ehdotettiin maanteille nimenomaan hieman rennomman mallista pyörää, joissa ajoasento ei ole aivan niin syvä kuin kisapeleissä. Säätökysymyshän se viimekädessä kuitenkin on.

        Maantiepyörän mukavuus maantiellä ei kuitenkaan perustu pelkkään ajoasentoon. Oleellista on keveys, hyvä rullaavuus, pieni ilmanvastus, rungon ominaisuudet jne.

        Itse valitsisin yleispyöräksi ja lenkkeilyyn cyclocrossarin. Riippuu tietenkin käyttötarkoituksesta ja mieltymyksistä. CC kulkee maantiellä lähes yhtä hyvin kuin rennompi oikea maantiepyörä. Yleiskäytössä cc mahdollistaa yleensä kiinteät lokarit ja pakkarit sekä ainakin ympärivuotisessa käytössä lyömättömät levyjarrut. Erona ja etuna hybridiin on kuitenkin maantietanko, joka ei tarkoita matalaa ajoasentoa vaan enemmän otemahdollisuuksia.

        Jos vain mahdollista niin koeajohan sen valinnan lopulta ratkaisee.


      • säätäjänpoikailoinen
        HiPo kirjoitti:

        Tässä tuli taas esille ehkä yleisin pyöräilyyn liittyvä harhaluulo. Paras tasapainoinen pyöräilyasento on nimenomaan enemmän etukumara kuin mihin jopoissa, mummiksissa tai lyhytrunkoisissa hybrideissä on totuttu näkemään. Pystyasennossa kaikki paino on satulalla ja selällä, joten pidemmällä matkalla tämä ei toimi. Lyhyessä kaupunkipyöräilyssä pysty asento voi olla ok.

        Tässä ehdotettiin maanteille nimenomaan hieman rennomman mallista pyörää, joissa ajoasento ei ole aivan niin syvä kuin kisapeleissä. Säätökysymyshän se viimekädessä kuitenkin on.

        Maantiepyörän mukavuus maantiellä ei kuitenkaan perustu pelkkään ajoasentoon. Oleellista on keveys, hyvä rullaavuus, pieni ilmanvastus, rungon ominaisuudet jne.

        Itse valitsisin yleispyöräksi ja lenkkeilyyn cyclocrossarin. Riippuu tietenkin käyttötarkoituksesta ja mieltymyksistä. CC kulkee maantiellä lähes yhtä hyvin kuin rennompi oikea maantiepyörä. Yleiskäytössä cc mahdollistaa yleensä kiinteät lokarit ja pakkarit sekä ainakin ympärivuotisessa käytössä lyömättömät levyjarrut. Erona ja etuna hybridiin on kuitenkin maantietanko, joka ei tarkoita matalaa ajoasentoa vaan enemmän otemahdollisuuksia.

        Jos vain mahdollista niin koeajohan sen valinnan lopulta ratkaisee.

        V....u joo. Maantiepyörähän on oikea mukavuuden ruumiillistuma. Nautintojen nautinto. Jotkut ajaa vaan niin vähän ettei ne sitä hiffaa .... http://fillari.blogspot.com/2012/04/ajoasento-on-stemmista-kiinni.html?m=1

        No maksamaan nuo hyvät vauhtiominaisuudet ja keveys. Vattin myös ehkä vähän säätöä ja pientä fiilausta, mutta mitäpä sitä tavallinen sunnuntailenkkeiliä/työmatkafillaristi ei sen tunnin tai parin lenkkinsä eteen tekisi..


      • maantiepyörälläkesätduun
        säätäjänpoikailoinen kirjoitti:

        V....u joo. Maantiepyörähän on oikea mukavuuden ruumiillistuma. Nautintojen nautinto. Jotkut ajaa vaan niin vähän ettei ne sitä hiffaa .... http://fillari.blogspot.com/2012/04/ajoasento-on-stemmista-kiinni.html?m=1

        No maksamaan nuo hyvät vauhtiominaisuudet ja keveys. Vattin myös ehkä vähän säätöä ja pientä fiilausta, mutta mitäpä sitä tavallinen sunnuntailenkkeiliä/työmatkafillaristi ei sen tunnin tai parin lenkkinsä eteen tekisi..

        Maantiepyörä ja maantiepyöräily tiivistettynä. http://www.hypy.fi/page.php?id=4

        se mukavuus on subjektiivinen kokemus. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Maantiepyörä on maantiepyörä ja käyttötarkoitukseensa hyvä peli. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö muillakin pyörillä voi lenkkeillä. Tai yhteislenkille taitaa olla muissa pyörässä tiettyjä rajotteita. Yleisöön maantiepyörä myöskin käy, tietyin varauksin.

        Hybridiin on joitain maantiepyörän ominaisuuksia yhdistettynä 28 renkaisiin. Noin niinkun pääpiirteiltään. Se ei ole paras mahdollinen valinta yhteislenkeille joiden vauhti on suunniteltu kolmeen neljään kymppiin ja matka yli 100km. Sillä voi kuitenkin tehdä sen satakilometriä pitkän päiväretken ja poiketa vaikka polulle. Autoilusta se edustaisi sporttista perheautoa.

        Crossari taas on maantiepyörän lada tai volvo versio. Riippuu kuinka paljon laitat rahhaa.


    • GraniteChief

      Osta ensin Kona. Ajele sillä lenkkejä, niin innostut lisää ja ostat maantiepyörän lenkkivälineeksi. Kona jää siten yleiskäyttöön.

      Ostamalla cyclocrossin saisi kerralla molemmat tarpeet tyydytettyä, mutta itse ainakin mieluummin jättäsin Kona näytille kirjaston tai kaupan eteen. Varkaallehan sen tyyppisiä pyöriä on enemmän tarjolla joten todennä
      köisyys, että pyörä pysyy lukittuna on suurempi.

    • mikämikämikäHä

      Konalla on hyviä krossareitakin. Jos kysyjää oikein ymmärsin.

      Krossarissa on se hyvä puoli, että ylätötteröiltä ajaessa asento on rento ja alakäppyröille voi vennä kun pitää puskea vastatuuleen. Lisäksi siinen saa leveää Jopa 37-42 leveää rengasta ja samoille vanteille 23-28 mm leveät pilpurirenkaat kovaan menoon. Niin ja lokarit ja tarakkakin menee standardina valmiisiin ruuvikohtiin. Ainakin kona jake toimii näillä säädöillä ja ajokokemuksilla hyvin retki- ja työmatkakäytössä.

      • Jep ja...

        Ennen kaikkea Konalla on Honky Tonk, joka on sopiva ensimmäisksi lenkkipyöräksi. Teräsrunko on yleensä mukavampi kuin alumiini.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1389
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1198
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      139
      1025
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      336
      829
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      633
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe