Joku on ainakin mua vienyt harhaan. Päivän hesarissa Asiakastieto kertoo, että vain pikavipeistä johtuvia maksuhäiriöitä on vaivaisella 1%lla kaikista maksuhäiriön saaneista suomalaisista.
Nyt kun poliitikot aikovat kieltää vipit, niin mitä tuolle lopulle 99%lle käy. Jos olen ymmärtänyt oikein, ylivelkaantuminen ei olekaan johtunut vipeistä vaan jostakin ihan muusta!
Tietääkö lakialoitteen tehnyt kansanedustaja Sami Kataja jotakin mitä muut ei tiedä?
Pikavipeistä vain 1% kaikista maksuhäiriöistä
17
269
Vastaukset
- Silmä käteen
Luitko koko jutun vai katselitko vaan kuvat? Tai no, olihan se tilanne esitetty kyllä siinä kuviossakin, mikäli vaan viitsi katsoa.
Eli 21% kaikista maksuhäiriöisistä on siis häiriöitä sekä pikavipeistä että muista lainoista. Esim. asuntolainaahan on käytännössä kaikilla aikuisilla, enemmän tai vähemmän (yli kolmikymppiset kun harvemmin enää vuokralla asustelevat) Eli käytännössä otetaan pikavippejä, joilla koetetaan maksaa muita lainoja, siinä kuitenkaan onnistumatta. Mikä on syy ja mikä seuraus, sen päätelköön kukin itse.
Mutta kyllähän aika sankari saa olla, jos pelkillä muutaman satasen pikavipeillä maksuhäiriön itselleen hankkii! - Suvi Männistö
Kyllä, ymmärsin kyllä sekä tekstin että kuvan. Kuva kertoi siitä, että puhtaasti pikavipistä oli tullut 1%lle maksuhäiriömerkintä.
Tekstistä ja kuvasta selvisi myös, että 99% ongelmat johtuvat pääasiassa muista veloista. Ilmeisesti se viidesosa on ottanut myös henkensä pitimeksi vippejä juuri ennen ensimmäistä maksuhäiriötä.
Selvää on kuitenkin tasan se, että suomalaisen talouden on kaatanut jotkut muut velat kuin pikavipit. Osalle ne ovat sitten olleet se viimeinen oljenkorsi.
Olen edelleen sitä mieltä, että kansanedustaja Kataja ampuu tykillä kärpästä, eikä tule osumaan siihen oikeaan maaliin kieltämällä vipit. Ehkä hänelle riittää saada kunnia pelkästä laista vaikkei se mitä ilmeisemmin tule vaikuttamaan velkaantumiseen. Poliitikko elää äänistä, valitettavast- Totta toki
Olen samaa mieltä, Kataja sais kasvaa ihan rauhassa metsässä. Jos katsotaan koko vippiliiketoimintaa ja lehdissähän on kirjoitettu 23% katteesta koko liiketoiminnalle. Oma liiketoimintani katteet ovat tuplat tuohon verrattuna. Jollain muulla alalla on paljon parempi huseerata eikä puhuta joutavia. Postimyynnit pitäisi kieltää, RAY, Alkot sulkea ja alkoholin ja tupakan myynti kieltää. Kun kaikki kielletään, mitä jää? Ei holhoaminen kertakaikkiaankaan auta ihmisiä jotka eivät osaa rahan käyttöä. Televisiosta tulee Dr. Phill, hän sanoi että suurin virhe on antaa itsensä liriin ajaneelle rahaa korjatakseen ongelmansa. Ainoa asia joka auttaa on asenne kasvatus ja opetella rahan käyttö. Rahan käyttö ja sen ymmärtäminen että ei sitä puussa kasva pitäisi opettaa lapsille jo ennen kouluun menoa........
- vipitpois
Siis voi jumalauta, ompahan ainakin yks paska vähemmän, kun nämä korkokatot tulee!!
Voin itse sanoa, mikä helvetti synty kun nämä vipit tulivat elämääni. Tyhmä olin, tyhmä olen edelleen, mutta ilman noita vippihouktuksia olisi paljon vähemmän velkaakin.
Siinä kun lyhentelet sitten kaikkia vippejä, sovit perintäyhtiöitten kanssa maksuista, jotka eivät jousta yhtään. Heti ollaan kuluja lätkimässä, kun menee päivänki yli eräpäivän. Ja tottakai samaa vippipuljuun kuuluvat p.yhtiöt.
Ja todellakin pitää ylemmän tahon puuttua tähän, koska sen tietää kaikki vippaajat, että homma on karannut käsistä! Niin helvetin helppoa rahaa, se on kun antaisi lapselle karkkipussin kerralla, se menee että hujahtaa.
Eikä nämä vipit ole mitään viimehetken pelastuksia, ihmismieli elää niitten mukaan - oho, ompa kivat kengät, ostan nuo vippirahalla. ja sama rata jatkuu koko ajan. meenpä baariin, maksan sitten höylyyt vippirahalla. helppoo.
Uskon ja tiedän, kun nämä vipit poistuvat, niin velkanauvojat sun mut tahot osaavat arvioida tilaanteet eduksemme ensvuonna. Ja tämä on fakta! ELETÄÄN SEN MUKAAN MITÄ ON, EI ME TARVITA VIPPEJÄ!
Mietin sitäkin, että menettäskö tahallaan luottotiedot, että tämä kierre loppuu. Mutta sitten olisi tullut monia asioita vastaan, mistä olisi tullut lisää ongelmia vippien lisäks. Uskon että tuleva korkokatto on paras ratkaisu, ei ehkä vippiyhtiöille, mutta yhteiskunnan pitää estää velkaantumista, ei edistää rikastumista. Siitä voi jokainen päätellä mitä ajattelen.
Kiitos ja hei. - ;))))))))))
Heh,"suvi männistö" on joku jätkä,jonka bisnekset uhkaa loppua,kun kokoomuksen johdolla tämä s.a.a.tanan ahne riistobisnes,nimeltään pikavipit,uhkaa pian loppua!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
;) heh heh hee ;)))))- :))))
"totta toki" on kanssa sama Suvin transu.
- mittari punaisella
Mistäköhän viisaat johtuu et sain perintäkirjeen 120 € vakuutusmaksusta ja perintäkulut olivat vain 12 € kun vipeissä aina 21 € alle 250 € vipistä ? Sitten kysyn viisailta vielä, et onko se vastuullista lainanantoa vippifirmoilta, jos vippaaja ei ole pystynyt ilman perintää ja maksusopimusta maksaan ,niin heti kun massit on saatu viimeistä ropoa myöten takaisin, niin heti tulee kiitos viesti ja ilmoitus et voit nyt hakea uutta lainaa, HÄH??? tai "lievempi" tapaus, jos maksat ajoissa voit hakea uutta suurempaa lainaa. On muuten yks firma mikä ei anna vähään aikaan, jos vippi on menny perintään ja se on MONETTI !! Sit muutamissa on rajoituksia, mut nää pikkupuljut ,14 pv lainaajat varsinkin ovat heti tyrkyttämässä uutta vippiä!! Yleensäkin voi sanoa et kyllähän tää moniketjuinen rahanteko on täysin sekuntikellobisnestä...armoa ei tunneta. Nyt pitäs tehdä yhteenveto vippifirmojen omistajien ikäjakaumasta. Ei niillä ainakaan vanhanajan moraalia ole kanssaihmisiä kohtaan, SAIRAS AHNEUS vain mielessä, UGH...Kiitos olen puhunut...piste.
- Namu.......
Mulla oli ihan ok vaikkakin kädestä suuhun elinkin. Sitten päätin maksaa lainan pois etuajassa ja ottaa uuden paremmin tilanteeseen sopivan lainan kun tuli jokin virus (?) niiden palveluun. Olin jo ottanut lainaa sieltä useamman kerran niin tiesin miten systeemi toimii. Nyt sitten järjestelmä tiputti yhden tähden pois. Aiemmin oli saanut lainaa 500-600 euroa 6 kk maksuajalla (*** asiakkuus) niin nyt vain 300 euroa 3 kk maksuajalla (** asiakkuus) eli nopeutettu takaisinmaksu aktivoi jonkun häiriön.
Mulla menee luultavasti velkoja ulosottoon ton häiriön takia. Ne lupaili että myöhemmin saa normaalisti taas lainaa mutta en voinut odottaa ja se 300 euroa oli liian vähän kun suunnitelma oli tehty oletuksella että saa väh 500 euroa/6 kk, olis saanut enemmänkin kun lainasumma nousee aina asiakkuuden myötä.
Velkaa piti olla (kun suunnitelma viety päätökseen) 500 - 600 euroa 6 kk maksuajalla kuukaudeksi laina toisesta firmasta jos tarpeen. Nyt sitä on 300 euroa 3 kk maksuajalla noin 400 euroa toisesta firmasta ja kumpaakaan en pysty maksamaan ajoissa.
A. Maksoin suurehkon kk lainan pois, otin uudestaan (420 euroa)
B. Maksoin 6 kk maksuajalla olleen 500 euron lainan pois.
C. Piti ottaa 500 - 600 euroa 6 kk maksuajalla jolla olisin maksanut pois 420 euron lainan ja tarvittaessa sieltä uusi laina.
Eli ilman häiriötä olisin ollut veloissa mutta maksukykyinen olisin saanut taas isomman lainasumman pitkällä maksuajalla käyttöön myöhemmin.
420 euron laina oli vain viikon maksuajalla kun oli tarkoitus maksaa pois.
Mutta mulla on eräs toinenkin laina joka takuuvarmasti menee ulosottoon kun on jotenkin hämärä firmakin. Kun mielummin maksan ne pikalainat pois kun ei ne firmat ole tähän mennessä syyllistyneet muuhun kuin siihen etteivät vastaa kysymyksiin kovin suoraan.
Tietysti jos olis voinut maksaa jotain tärkeimpiä laskuja pois niin olisin voinut odotella häiriön korjaantumista mutta huhun mukaan siihen menee 6 viikkoa eikä ole syytä epäillä arvion todenperäisyyttä kun ei ole ensimmäinen kerta kun tullut vastaan. Tosin tätä ennen vain omalla koneella. - Kai-Petteri-pisnes
Voitko kertoa tuon edellisen hieman seikkaperäisemmin?
- Namu.......
Millä tavalla seikkaperäisemmin? Järjestelmä merkkasi mut huonoksi asiakkaaksi sen takia että maksoin lainan etuajassa pois. Ei siinä sen kummempaa.
- JoukoK
...mulla käyny sama, ja olen varma et firmakin on sama. No, kohta eivät lainaile enää laillisesti :)
- Namu.......
Ihanko totta. :) Mä luulin olevani ainut uhri. Mutta en mä sitä firmaa syytä, kyllähän niitä häiriöitä on mutta ei oo kivaa että se jää asiakkaan kärsittäväksi. Se pitäis niiden jonkun vakuutuksen kautta hoitaa tämmöset ongelmat eikä vaan sanoa että yrittää viikon päästä. Sitä paitsi se aika on kulunut jo umpeen ja yhä sama arvonalennus. Minkä tosin arvasinkin.
Tulee vaan sellanen olo ettei mulla ole väliä kun olen yksittäistapaus jne.
Toki ongelmia olis voinut joka tapauksessa tulla jossain vaiheessa mutta jos niitä tulee ilman "omaa syytä" niin silloin haluais jonkun kantavan osan vastuusta. - Kai-Petteri-pisnes
Voitko kuitenkin vielä hieman täsmentää?
- Namu.......
Vivuksesta ei kannata ottaa lainaa. Mulla on nyt 4 päivää osittain myöhästynyt maksu ja kuulemma jos ei viidessä päivässä maksa menee perintään. Tosin chatissa olis voinut sopia maksusuunnitelmaa mutta pidän sitä vähän hämäränä koska siellähän ei jää todistetta omalle koneelle mitä on sovittu niin kuin sähköpostilla jää. Huijarifirmat tunnistaa yleensä todisteiden välttelystä.
Credit24 firmaa suosittelen toistaiseksi.
Vivukselle olen selittänyt tilanteen mutta ei tunnu kiinnostavan. Siis syyn miksi jäi maksamatta. - Namu.......
Tai ottakaa Vivukselta niin paljon lainaa kuin saatte ja jättäkää maksamatta. :D
Siis ne jotka on jo muutenkin päättäneet pilata elämänsä niin Vivus sopii siihen hyvin. - ei ymmärrä
"Vivukselle olen selittänyt tilanteen mutta ei tunnu kiinnostavan. Siis syyn miksi jäi maksamatta. "
Miksi niitä pitäisi kiinnostaa selitykset? - massipaukku
Ei niitä pidäkkään kiinostaa selitykset koska ne tekee niin paljon massii tolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121199
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1171034- 129926
- 95785
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten291734Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait75649Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504