Olen vuosien harkinnan jälkeen aikeissa käynnistää liittymisprosessi katoliseen kirkkoon, mutta tällä palstalla olevat viestiketjut, joissa kerrotaan kirkon sisäisen lahkon, "neokatekumenaalien" toiminnasta ja ilmeisestä pyrkimyksestä kehittää Suomen katolista kirkkoa omien näkemyksieni vastaiseen suuntaan, huolestuttavat minua ja herättävät epäilyksiä kirkon tulevaisuudesta.
En missään nimessä halua loukata niitä jotka neokatekumenaalisen sunnan kokevat omakseen, mutta oman näkemykseni mukaan katolisen seurakunnan tulisi pysyä liturgiassaan enemmän traditionalistisella tiellä. Onko totta että Suomen katolinen kirkko on jo nyt uudistusmielisten vallassa? Onko neokatekumenaalisuus jotain mikä kaltaisteni uusien liittyvien pitää yksinkertaisesti hyväksyä osaksi kirkon oppia, vaikka olisinkin näkemyksiltäni enemmän ns. "konservatiivi"?
Entä minkälaisia mahdollisuuksia on opiskella ja päästä Suomeen papiksi mikäli ei halua kuulua neokatekumenaaliseen suuntaukseen? Tällä hetkellä maassa toimiva Redemptoris Mater-seminaari on tietääkseni vain ns. "uuden tien" kulkijoille.
Suokaa anteeksi tämä tietämättömyys, mutta asia oikeasti vaivaa mieltäni.
Kääntymistä harkitsevan opillinen dilemma.
24
406
Vastaukset
Hei. Kyllä, olet oikeassa sen neo-liikkeen suhteen. Valitettavasti Suomessa ei edes vietetä lähes koskaan Tridenttiinista Messua. Tosin on olemassa esim. Gregorius-yhdistys, joka yrittää järjestää vanhoja messuja.
Kun neokatekumenaalien määrä suurenee, se ennemmin tai myöhemmin herättää vastareaktion. Luulen, että konservatiivit voisivat muodostaa oman liikkeensä ja tulla siksi vastareaktioksi. Jooka tapauksessa neokatekumenaalien takia ei ole järkevää hylätä ajatuksen Kirkkoon liittymisestä.- Kirkon synkkä rappio
Moni suomalainen katolilaisuuteen kääntynyt on kokenut valtavan pettymyksen, kun kirkon käytännöt osoittautuvatkin toiseksi kuin mielikuvat ikivanhasta pyhästä traditiosta. Kehotan tutustumaan ketjuun vapaamuurareista ja Vatikaanin 2. kirkolliskokouksesta, se antaa osvittaa tekijöistä joiden takia katolinen kirkko on nykyisessä alennustilassaan niin liturgisesti kuin opillisestikin.
- vanhauskoinen
Kirkon synkkä rappio kirjoitti:
Moni suomalainen katolilaisuuteen kääntynyt on kokenut valtavan pettymyksen, kun kirkon käytännöt osoittautuvatkin toiseksi kuin mielikuvat ikivanhasta pyhästä traditiosta. Kehotan tutustumaan ketjuun vapaamuurareista ja Vatikaanin 2. kirkolliskokouksesta, se antaa osvittaa tekijöistä joiden takia katolinen kirkko on nykyisessä alennustilassaan niin liturgisesti kuin opillisestikin.
Kyllä suurin osa kääntyneistä on varmasti tyytyväisiä ratkaisuun. Muuten, mikä se vaihtoehto voisi olla, mikäli etsii alkuperäistä Herramme Jeesuksen perustamaa kirkkoa? Ei täällä mitään vapaamuurareita näy eivätkä liberaalit ole äänessä. Minä olen hyvin vanhoillinen ja olen hyvin tyytyväinen täällä. Tietysti vanha messu on mieluisa, mutta hyvä tämä nykyinenkin on. Mariassa laulamme latinaksi osan liturgiasta.
Neokatekumeenien virallinen asema katolisessa kirkossa on tämä:
http://www.catholicnewsagency.com/news/vatican-approval-for-neo-catechumenal-way-only-applies-to-non-liturgical-catechesis/
Vatikaani hyväksyy siis pelkästään heidän messujen ulkopuoliset rukouksensa, ei mitään neokatekumenaalisia messuja. - At89
vanhauskoinen kirjoitti:
Kyllä suurin osa kääntyneistä on varmasti tyytyväisiä ratkaisuun. Muuten, mikä se vaihtoehto voisi olla, mikäli etsii alkuperäistä Herramme Jeesuksen perustamaa kirkkoa? Ei täällä mitään vapaamuurareita näy eivätkä liberaalit ole äänessä. Minä olen hyvin vanhoillinen ja olen hyvin tyytyväinen täällä. Tietysti vanha messu on mieluisa, mutta hyvä tämä nykyinenkin on. Mariassa laulamme latinaksi osan liturgiasta.
http://www.catholicnewsagency.com/news/vatican-approval-for-neo-catechumenal-way-only-applies-to-non-liturgical-catechesis/
Vatikaani hyväksyy siis pelkästään heidän messujen ulkopuoliset rukouksensa, ei mitään neokatekumenaalisia messuja.Nimenomaan. Minä uskon että katolinen kirkko on ainoa, oikea ja Vapahtajamme perustama. Eikö jo tämän tosiseikan pitäisi vahvistaa sitä käsitystä että kirkon ikiaikainen traditio on oikea ja kaiken suojelemisen arvoinen?
Jokatapauksessa on mukava kuulla että perinteitä puolustavia ihmisiä löytyy, ja etten olisi katolilaisena näkemyksieni kanssa yksin. :) - vanhauskoinen
Kirkon synkkä rappio kirjoitti:
Minä kyllä näen koko ajan paljon hyvää kirkossani. Juuri luin kuinka traditionaalinen katolisuus on nousussa Amerikassa ja papiksi pyrkijöitä on runsaasti siellä missä pysytään perinteisessä teologiassa ja kirkkokurissa:
http://online.wsj.com/article/SB10001424052702303772904577335290865863450.html?fb_ref=wsj_share_FB&fb_source=home_multiline
Rappiopapit olivat etupäässä 60-lukulaisia liberaaleja. Pedofiilipapit on perattu pois ja odottavat tuomioitaan. - katsoja100002
vanhauskoinen kirjoitti:
Vatikaani hyväksyy siis pelkästään heidän messujen ulkopuoliset rukouksensa, ei mitään neokatekumenaalisia messuja.Monet neokatekumenaali papit kuitenkin haluaisivat tuoda oman liikkeenssä piirteitä seurakuntaan ja messuun. Joissain paikoissa se näkyy selvemmin ja jossain vähemmän. Se riippuu siitä miten kyseinen pappi itse haluaa tai pääsee toteuttamaan nekoatekumenaalien visiota liturgisesta uudistuksesta.
- katsoja100002
katsoja100002 kirjoitti:
Monet neokatekumenaali papit kuitenkin haluaisivat tuoda oman liikkeenssä piirteitä seurakuntaan ja messuun. Joissain paikoissa se näkyy selvemmin ja jossain vähemmän. Se riippuu siitä miten kyseinen pappi itse haluaa tai pääsee toteuttamaan nekoatekumenaalien visiota liturgisesta uudistuksesta.
During the 40 years since its inception the Neocatechumenal Way has drawn some criticism, especially in the 1980s and the 1990s, by some priests, theologians and by local bishops, who expressed concerns about the orthodoxy of its teachings.
The (Neocatechumenal) Way's teachings and the validity of its liturgical practices has also drawn criticism. In 1995, the Italian Passionist priest and theologian Enrico Zoffoli published a critique of the Way that accused the movement of heresy
http://en.wikipedia.org/wiki/Neocatechumenal_Way
*Fr. Enrico Zoffoli on the Neocatechumenal Movement
http://acatholiclife.blogspot.com/2011/10/fr-enrico-zoffoli-on-neocatechumenal.html
*Chiesa Cattolica vs. Movimento Neocatecumenale - Mons. Enrico Zoffoli
http://www.scribd.com/doc/61528848/Chiesa-Cattolica-vs-Movimento-Neocatecumenale-Mons-Enrico-Zoffoli
(During the 40 years since its inception the Neocatechumenal Way has drawn some criticism, especially in the 1980s and the 1990s, by some priests, theologians and by local bishops, who expressed concerns about the orthodoxy of its teachings and the validity of its liturgical practices. In 1995, the Italian Passionist priest and theologian Enrico Zoffoli published a savage critique of the Neocatechumenal Way in which he accused the movement of heretical ideas: “Their doctrine is seriously compromised with errors against fundamental dogmatics of the Church, the Popes and the Councils. They negate the Redemption, the sacrifice character of the Eucharist, the transubstantiation, etc... they misunderstand the sin and the Grace concepts... their doctrinal statements are fundamentally wrong.” In particular, he warned bishops of the dangers of allowing Redemptoris Mater seminaries to open in their dioceses: "The building of Neocatechumenal seminaries, where candidates are prepared for the priesthood educated in accordance with the doctrinal errors of Kiko, could be one of the worst threats for the Church of tomorrow. (Enrico Zoffoli, "The Neocatechumenals: Who they are, What their creed is, What we should think of them")
*Padre Enrico Zoffoli: eresie del movimento neocatecumenale
http://gloria.tv/?media=191149
- Myös marialainen
Katolinen kirkko on suuri, eivätkä ns. uudistusmieliset ja ns. konservatiivit juuri joudu tekemisiin keskenään enempää kuin haluavat. Eivät edes Suomessa, vaikka meitä on vähän. Jos se oli huolesi, niin se on turha.
Eivät neokatekumenaalit pysty kirkon suuntaa reivaamaan, kirkko on ja pysyy, vaikka joku porukka pitäisikin kitaramessuja keskenään. - ÄläPalvoMariaa
Katolisessa kirkossa palvotaan syntisesti Mariaa. Ota tämä huomioon.
Toki voit liittyä kirkoon, jos jätät tämän epäjumalanpalveluksen väliin.
Ole tarkkana sen asian kanssa, että katoliset väittävät asian olevan vain kunnioittamista, mutta palvonta on saanut epäjumalanpalveluksen mittasuhteet, mitä Jeesus on profetallisissa viesteissä ankarasti kritisoinut.- At89
Itse en näe mitään kristinoppiin sopimatonta siinä että Pyhää Neitsyt Mariaa kunnioitetaan. Sitäpaitsi katoliseen uskoon keskeisesti kuuluva Ave Maria-rukous ei niinkään ole "epäjumalanpalvelusta" vaan hurskas pyyntö siitä, että Neitsyt Maria rukoilisi meidän syntisten puolesta nyt ja kuolemamme hetkellä.
Minä koen velvollisuudekseni kristittynä seurata sitä tietä jonka sydämessäni tunnen omakseni ja oikeaksi. Katolinen kirkko on Vapahtajamme Kristuksen perustama, eikä sen keskuudesta myöhemmin irtautuneiden lahkojen uskonopillisia harhakäsityksiä voi pitää oikeina. Toivon vilpittömästi, että sinäkin joskus voit kokea saman kutsumuksen kuin minä. - Opi tuntemaan Jeesus
At89 kirjoitti:
Itse en näe mitään kristinoppiin sopimatonta siinä että Pyhää Neitsyt Mariaa kunnioitetaan. Sitäpaitsi katoliseen uskoon keskeisesti kuuluva Ave Maria-rukous ei niinkään ole "epäjumalanpalvelusta" vaan hurskas pyyntö siitä, että Neitsyt Maria rukoilisi meidän syntisten puolesta nyt ja kuolemamme hetkellä.
Minä koen velvollisuudekseni kristittynä seurata sitä tietä jonka sydämessäni tunnen omakseni ja oikeaksi. Katolinen kirkko on Vapahtajamme Kristuksen perustama, eikä sen keskuudesta myöhemmin irtautuneiden lahkojen uskonopillisia harhakäsityksiä voi pitää oikeina. Toivon vilpittömästi, että sinäkin joskus voit kokea saman kutsumuksen kuin minä.Vai et näe mitään sopimatonta tässä. Et ole lukenut Raamattua tarpeeksi, kun olet langennut epäjumalanpalvelukseen.
Tässä Jeesuksen asiaa selventävä viesti asiasta. Tämä on ihan Raamatun mukainen kannanotto:
"..This is a warning to all those who appropriate other gods to themselves and thus violate and rape MY WORD. I GOD am clear in MY WORD. I tolerate no other gods before MY Face. There are no other gods, there’s only ONE and that is I AM that I Am. MY Name is I AM. I will be very clear in this letter.
Any form of idolatry to Mary or other saints, saints that you have made, by the way, is not acceptable in MY Eyes.
Let ME tell you about Mary. Mary was an ordinary woman, the chosen one, to give birth to ME, JESUS. I am conceived by the HOLY SPIRIT, yet born of a woman. She is no saint. She cannot hear your prayers. She is here with ME in heaven, waiting for her redemption in her eternal body, a resurrected body. She is part of the many fallen asleep in ME. Mary has also fallen asleep in ME, but that does not make her a saint, so that you can worship her in churches and buildings and bow down for her.
There is only ONE HOLY, and that is ME, JESUS ??CHRIST, the DEAD and RISEN ONE, The RISEN ONE. Mary can offer you nothing. So why do I see images, idols of her, and so many others? I do not need an image to be worshipped.
I, GOD live in your hearts if you let me in. There is no place for someone else. MY SPIRIT lives in you. I have given HIM as your COMFORTER and GUIDE. HE is the ONE WHO gives you all the answers. HE is the ONE to whom you should turn.
Why then do you violate MY Commandment by running after others? Why then do you direct your self to Mary and give her all the glory? She is here with ME, just like all the others who have fallen asleep in ME. She has nothing to offer you. If you run after Mary and all other saints, gods created by humans, you are no better than MY people Israel who also ran her whole life after idols. You can read in MY WORD how I punished this.
I, JESUS have come to this earth to be the perfect sacrifice for you. I have come to give you forgiveness, as MY BLOOD was the perfect blood. If you, however, run after others and give the honor to them, you reject MY Eternal Sacrifice. I, GOD share MY Glory with nobody else.
I AM THE SON, and THE SON gave HIS Life on the cross. I have died and rose from the dead, so you can enter through ME. You cannot enter into MY Kingdom if you give the glory to others. Be warned!
Do not follow teachings of men, but read MY BOOK, MY WORD, the eternal WORD. It contains all the truth and you will read nowhere that I, nor MY FATHER encourage you to worship and honor other gods. This is an invention of men and satan’s greatest deception in this religious world. Be warned MY people! I, GOD do not tolerate other gods before MY Face. Therefore I threw Lucifer out of heaven because he wanted to make himself a god. Do not think I will not reject you when you come to stand before ME and I see that I AM is not the only GOD in your life.
Read MY WORD and learn how you can be true disciples of ME. Read MY WORD and keep MY Commandments. I have given them for your welfare and rescue. This is a Word of JESUS ??CHRIST, the SON, GOD the ALMIGHTY, the FATHER and from the HOLY SPIRIT..."
http://end-times-prophecy.com/blog/?p=1119 - Alfa ja Omega
Oletkohan sinä koskaan edes käynyt katolisessa kirkossa? Minä varoisin sen sijaan panettelijoita.
- yx vaan
Tällä Palstalla annetaan mitä ihmeellisempiä kommentteja liittyen katoliseen kirkkoon. Olen katolinen suomalainen, mutta ei ole kokemusta suomalaisesta katolisesta srk-elämästä, asun ulkomailla.
Tervetuloa kuitenkin room. kat. kirkon piiriin. Ilmeisesti Suomessa on aika pienet ympyrät, mutta globaalisti ajatellen tilaa löytyy jokaiselle. Olen liittynyt kirkkoon puolisoni vuoksi, enkä kadu yhtään, oli erittäin hyvä ratkaisu. - Hoosi-Klaus
Pyhä katolinen kirkkomme hyväksyy 100% neokatekumenaalisen tien. Samasta puusta löytyy useita oksia. Tämmöiset huolet konservatiivisuudesta tai liiallisesta liberaaliudesta ovat todella, todella merkityksettömiä. Nimittäin kristinuskon sanoman ydin, pääsiäinen, Jeesuksen Kristuksen opetukset jne täyttävät sydämemme toisarvoisten asioiden sijaan.
Yleisöä ei vaan tunnu Kristuksen esimerkki kiinnostavan. Tärkeämpänä nähdään profiloituminen kuppikuntiin sekä kritiikki tai mahdollisuus kritiikkiin. Uskon ydin ei ole sitä, että kauhistellaan vääräoppisia tai epähienoja. Jos tämä sisältö on se mitä katolilaisuudella haetaan tai katoliseen kirkkoon liittymisellä haetaan, motiivit kumpuavat muusta kuin Jeesuksen seuraamisesta.
Hyvät kauhistelijat ja moralistit ja eräät wanna-be katolilaiset! Kehotan teitä suurella sydämellä Jeesus-keskeisyyteen. Astukaa sisälle katedraalin, kohottakaa katseenne ja havaitkaa ristiinnaulittu Jeesus Kristus. Kysykää sydämessänne kuppikuntien "riemusta", halveksinnasta ja vihasta.
Elitismi, konservatiivisuuden itseisarvo, ulkokultaisuus jne ovat synnistä lähtöisin.
Unohtakaa omat näkemykset! Seuratkaa kirkon opetuksia ja Jeesusta. Christus fons vitae. Luopukaa saatanasta ja lopettakaa tekemästä syntiä. Antakaa Kristuksen täyttää sydämenne, jolloin tälläiset naurettavat aiheet eivät enää ole ajankohtaisia.
Tervetuloa kirkkoon!- At89
Olet oikeassa. Mikäli perustaisin päätökseni katoliseen kirkkoon liittymisestä pelkästään liberaali-uudistusmielinen-vastakkainasettelulle, olisin pahasti hakoteillä ja motiivini epäpuhtaat.
Kiitos kun muistutit minua olennaisista asioista ja kristinuskon keskeisimmästä sanomasta. Toivon että kykenen niiden pohjalta tekemään oikean ratkaisun, kun sen aika tulee :) - vanhauskoinen
Ihana puheenvuoro!
- All you need is hipp
"Pyhä katolinen kirkkomme hyväksyy 100% neokatekumenaalisen tien"
Väärin. Kirkko haluaa että neokatekumenaalit pysyvät kirkossa 100%, mutta seuraten kirkon virallista oppia. Kirkolla ei ole varaa eikä halua heittää ketään pellolle, kuitenkin monien lähteiden perusteella on selvää että Uskonopin kongregaatio on selvitellyt usien ja vielä nykyään neokatekumenaalisen tien pieniä omia polkuja jotka eivät ole aina sopusoinnussa kirkon opin kanssa.
Vain tietämätön "All you need is Love" katolisen kirkon jäsen voi sanoa että neokatekumenaalinen tie on ilman mitään epäselvyyksiä. Vai onko kaikki katolista?
Kyse ei ole konservatiivisuudesta tai vastaavasta.
Kyse on Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kirkosta ja sen uskosta. PISTE
PS
*ROME, April 11, 2012 – With a letter written personally to Cardinal William J. Levada, Benedict XVI has ordered the congregation for the doctrine of the faith to examine whether the Neocatechumenal Masses are or are not in keeping with the liturgical teaching and practice of the Catholic Church.
http://chiesa.espresso.repubblica.it/articolo/1350217?eng=y
*Pope says neocatechumenal celebrations must lead members to parish Mass
But the pope re-emphasized that every eucharistic celebration "is ultimately directed by the bishop" and must be open to all Catholics, not just members of the Neocatechumenal Way.
http://www.catholicnews.com/data/stories/cns/1200253.htm
*Vatican newspaper underlines Pope’s caution on liturgies of Neocatechumenal Way
http://www.cathnewsusa.com/2012/03/vatican-newspaper-underlines-popes-caution-on-liturgies-of-neocatechumenal-way/
- Alfa ja Omega
Älä huoli. Jos haluat osallistua perinteisen tyyliseen messuun, niin käy katedraalin sunnuntain päämessussa klo 11. Siellä musiikki koostuu pääsääntöisesti gregoriaanisesta laulusta. Lisäksi Studium catholicumissa Ritarikadulla voi osallistua muistaakseni joka toinen lauantai-ilta dominikaaniseen vanhaan messuun. Tervetuloa!
- jamppas1
"mutta asia oikeasti vaivaa mieltäni"
Monet havaintosi ovat kohdallaan. Kutenkin kirkossa on vielä paljon niitä jotka haluavat säilyttää perinteisen katolisen uskon & älyä kunniottavan kristinuskon. - taivastiellä*
Minuakin on alkanut katolinen kirkko kiinnostamaan. Ymmärrän kyllä, että siinä on suuria eroja esim. luterilaiseen uskoon nähden. Minulla on mielikuva ystävällisestä paavista ja onnellisista ja rakkaudellisista ihmisistä, jotka juhlivat Pietarin kirkon aukiolla ja vilkuttavat paaville. Katolinen kirkko on myöskin ikäänkuin eräänlainen kristinuskon runko, josta muut uskonsuunnat haarautuvat kuin oksat.
Olen kylläkin lukenut tarkkaan monia Lutherin tekstejä ja opetuksia ja ne ovat vakuuttaneet minut, että ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tekojen kautta.
Kuinka te katolilaiset itse kuvaisitte uskoanne: mikä on oppi, mikä tuo pelastuksen, kuinka pyhimykset, enkelit ja N. Maria liittyvät tähän ja mikä on heidän asemansa?- vanhauskoinen
Meillähän on nykyisin yhteinen vanhurskauttamisjulistus luterilaisten kanssa. Aivan oikein olet ymmärtänyt, että katolinen kirkko on se alkuperäinen kirkko. Meillä oppi on sitä, miten ensimmäiset kristityt sen tulkitsivat. Myöhemmin sitä on tarkennettu tarpeen vaatiessa.
Ymmärtääkseni luterilaisten opin perustana on Raamattu ja luterilaiset tunnustustuskirjat 1500-luvulta, heillä oppia voidaan tulkita koko ajan uudella tavalla, meillä ei. Meillä opin perusta on Jumalan Sana sekä Traditio (tapa, jolla sitä on alusta pitäen ymmärretty). Paavi on vastuussa siitä, että oppia ei muuteta alkuperäisestä.
Opin ydin on usko Kolmiyhteiseen Jumalaan, kaikki muu on tälle alisteista. Tämä on hyvin kirkko ja kristikunta -keskeinen usko. - taivastiellä*
vanhauskoinen kirjoitti:
Meillähän on nykyisin yhteinen vanhurskauttamisjulistus luterilaisten kanssa. Aivan oikein olet ymmärtänyt, että katolinen kirkko on se alkuperäinen kirkko. Meillä oppi on sitä, miten ensimmäiset kristityt sen tulkitsivat. Myöhemmin sitä on tarkennettu tarpeen vaatiessa.
Ymmärtääkseni luterilaisten opin perustana on Raamattu ja luterilaiset tunnustustuskirjat 1500-luvulta, heillä oppia voidaan tulkita koko ajan uudella tavalla, meillä ei. Meillä opin perusta on Jumalan Sana sekä Traditio (tapa, jolla sitä on alusta pitäen ymmärretty). Paavi on vastuussa siitä, että oppia ei muuteta alkuperäisestä.
Opin ydin on usko Kolmiyhteiseen Jumalaan, kaikki muu on tälle alisteista. Tämä on hyvin kirkko ja kristikunta -keskeinen usko.Olen joskus lueskellut Radio Vaticanan sivuja, katsonut videoita paavin matkoista, sekä kuunnellut liturgioita P. Pietarin Basilicasta.
Nämä ovat mielestäni suositeltavia sivustoja katolilaisuudesta kiinnostuneille:
http://www.vatican.va/news_services/television/index_it.htm
http://www.radiovaticana.org/sv2/index.asp
http://www.news.va/en
http://katolinen.net/
* - vanhauskoinen
taivastiellä* kirjoitti:
Olen joskus lueskellut Radio Vaticanan sivuja, katsonut videoita paavin matkoista, sekä kuunnellut liturgioita P. Pietarin Basilicasta.
*Tässä vielä yksi kiinnostava sivusto, jonka voi tilatakin:
http://www.newadvent.org/ . - taivastiellä*
taivastiellä* kirjoitti:
Olen joskus lueskellut Radio Vaticanan sivuja, katsonut videoita paavin matkoista, sekä kuunnellut liturgioita P. Pietarin Basilicasta.
*Tässä tämän illan vesper Vatikaanista:
http://209.172.44.13/vaticanradio-ca.org/webcast/vespri_lat_1.mp3
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 315713
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus134342- 1962389
Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1661780Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan791716Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon
Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike351487Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais141375En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.741365viekää miehet naiset kunnon treffeille
Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.2241214- 941195