Tätä palstaa lukiessa huomaa että täällä keskustelee entiset vl:llät.
Paistaa niin läpi katkeruus, viha ja toivottomuus. Mutta miks?? Eikö elämä olekkaan niin helppoa ja mahtavaa kun jättää "vl:llät" jos sitä nyt niin kutsutaan?
Alkaa varmaan ahistaa kun huomaa että ei elämä siitä sen helpommaksi muutukkaan, sama ihminen olen omien ajatuksien kanssa, sama kroppa on ja pysyy. Käynpä vähän kaljoittelemassa sehän on niin coolia, hups ahdistus vaan lisääntyy.
(Niitä kohtaan ymmärän katkeruuden ja vihan jotka ovat joutuneet jonkun rikoksen uhriksi ja eivät ole jostain syystä saaneet apua.)
Samanlailla pitäisi tulla läheisten ihmisten ja kaikkien ihmisten kanssa toimeen, kunnioittaa ja pitää saman-arvoisina taustoista riippumatta kuin silloin vl:kin. Tai jos sitä taitoa ei ole kotona peritty niin ei ole yhteisön vika.
Samanlailla pitäisi käydä töissä tai opiskella, syödä ja elää kuin silloin vl:kin.
Ei "pakoteta" synnyttämään lapsia, teillähän on kissan päivät, eikö siitä kannattas nauttia eikä täällä narista.
Jos tiedät tai näet ympärilläsi hyväksikäyttöä tai rikosta tekeviä ihmisiä, ei auta täällä murehtia, ota ja tee asialle jotain.
Me jotka aidosti haluamme ottaa kaikki lapset vastaan, pitäisi meillä olla oikeus siihen. Kuitenkaan synnyttämään mennessä kohtelu ei saisi olla sitä mitä on joskus ollut. Tasa-arvoa toivoisin kaikkien kokoisten perheiden kohteluun.
Meitä vl saa morkata mielin määrin, ei mitään rajaa. Minuakin on kiusattu koko peruskoulun ajan kun olen vl, vaikka en ikinä ole kellekkään sanonut enkä tehnyt pahaa.
Jännä juttu että jos joku vl tekee tai sanoo jotain, puhutaan sitten että näinhän kaikki vl toimii ja tekee, paistaa pahasti läpi opettajienkin viesteistä miten niiden ajatusmaailma on media muokkaama, huomaamatta valitettavasti yleistävät kaikki vl lapsien raiskaajiksi tai pahoinpitelijöiksi.
En ikinä ajattele kun luen tai kuulen jonkun ei-uskovan tehneen jonku rikoksen että kaikki niin toimisivat. Jokaisella täällä kirjoittavalla on varmaan peiliin katsomisen paikka.
Jos luen tai kuulen jonkun tehneen rikoksen, en koskaan edes ajattele että, no niinhän ne kaikki jotka ei ole uskovaisia tekee rikoksia.
Entiset vl:llät?
43
751
Vastaukset
- Lähtemisen armo pian
"Paistaa niin läpi katkeruus, viha ja toivottomuus."
Haitanneeko tuo, kun tietää kaiken pohjalla olevan aimo annoksen vanhoillislestadiolaista henkistä pahoinpitelyä?- as123
Ei ole ihmiselle hyväksi elää katkerana ja vihassa, kanssa eläjätkin kärsii.
- onnellista aikaa
Kaikki syytökset ja epärehelliset uheetkelpaavat näiden uskvaisten taholta SRK:n puplustukseksi viimeiseen tuomioon saakka, mutta ei sen jälkeen.
Olen iloinnut julkisuudesta, joka auttaa korjaamaan syntien paljoutta. Lue tähän kaikki julkisuus kuten Kaleva ym....
Terveisin 25 vuotta sananpalvelijana toiminut keskikokoisen ry:n johtokunnan jäsen.
Aika tekee tehtävänsä.
- Ymmärtäjä
Ymmärrän avaaja sinun katkeruutesi siitä, että olet vanhoillislestadiolainen.
- as123
en suinkaan ole katkera, elän onnellista elämää mitä toivoisin jokaisen elävän.
- aidosti onnellinen!
as123 kirjoitti:
en suinkaan ole katkera, elän onnellista elämää mitä toivoisin jokaisen elävän.
En toivoisi ikinä vl-elämää kenellekään varsinkaan jos sattuu syntymään naiseksi. Huhhuh!
- Yksi esimerkki
aidosti onnellinen! kirjoitti:
En toivoisi ikinä vl-elämää kenellekään varsinkaan jos sattuu syntymään naiseksi. Huhhuh!
Esimerkiksi meikkauskieltoa pidetään tarpeettomana naisten kontrolloimisena.
http://freepathways.wordpress.com/2012/06/05/meikkaamiskielto/
Tietääkseni meikkaammista pidetään kyllä yhä syntinä, vaikka aika tavallista on että näkee vl tyttöjen ja naisten parantelevan ulkonäköään siinä kuin maailmankiin ihmiset. Seuroissa näkee sekä meikittömiä että meikillisiä.
- Kaikki huomioden.
Kuka nousee puolustamaan meitä, jotka olemme syyttöminä joutuneet näiden katkerien vihan purkausten kohteeksi? Tavallisia - kuuliaisia! Ja jotka haluamme pysyä tavallisina ruohonjuuritason vl-inä. (?)
- chris_hitchens
Entäpä jos te "ruohonjuuritason-vl:t" aloittaisitte vaikka sillä, että nousisitte yhteisrintamassa SRK:ta ja sen johtoa vastaan ja totaalisen musertavasti hyökkäisitte lastenraiskaamisen suojelijoita vastaan ettekä vaan olisi vaiti.
Entäpä jos heittäisitte typerät käyttäytymissäännöt romukoppaan JA lopettaisitte muiden kanssakristittyjenne leimaamisen epäuskoisiksi. Jos aloittaisitte tuosta niin ehkä joku teitä puolustaisikin. - 45&54
kenenkään ei tarvitse kärsiä syyttömänä.
Suurin häpeä on aiheutunut ja edelleenkin aiheutuu epärehellisestä venkoilusta johdossamme - Fanii
chris_hitchens kirjoitti:
Entäpä jos te "ruohonjuuritason-vl:t" aloittaisitte vaikka sillä, että nousisitte yhteisrintamassa SRK:ta ja sen johtoa vastaan ja totaalisen musertavasti hyökkäisitte lastenraiskaamisen suojelijoita vastaan ettekä vaan olisi vaiti.
Entäpä jos heittäisitte typerät käyttäytymissäännöt romukoppaan JA lopettaisitte muiden kanssakristittyjenne leimaamisen epäuskoisiksi. Jos aloittaisitte tuosta niin ehkä joku teitä puolustaisikin.Hyvä Chris! Järkevin kommentti täällä ikinä!
Eivät sellaiset ihmiset ole mitään oikeita uskovia, jotka leimaavat toiset epäuskoisiksi!
VL on pelkkä sairas paholaisen lahko, ei edes mikään uskonto.
- 59+22
Itse vanhoillislestadiolaisena olen ainoastaan huolissani omasta siionistani ja sen hengellisestä tilasta ja se huolestuttaa ja en ihmettele sitäkään, että ex-vl:ät ja muut ovat myös huolissaan.
- Hemesti
Pääsääntösesti tulee olla huolissaan omasta sieluntilastaan.
- 12663577421
Hemesti kirjoitti:
Näin olen ymmärtänyt. Siitä huolesta sikiää itsensä ja tekojensa puolustelu aina naiviuteen saakka. Se on varsin tyypillistä vl:lle.
- vapaa sielu
Hemesti kirjoitti:
Ja sen sinä totisesti itsekkäänä narsistina olet älynnyt tehdä. Miksi sä sitten täällä meltoat voisithan ihan keskenäsi niitä raamatulauseita vaikka kirjoitella vihkoon. Sellaiseen mustaan.
- ,,,,,,,,
Olen sitä mieltä että ihmiset ovat vihaisia siitä ajasta jonka ovat tuhlanneet elämästään ko. uskonnolle.
Enkä ihmettele.- as123
Miten voi "tuhlata " elämästään uskonnolle?
Onkohan ymmärtänyt uskon asioita oikein jos tulee sellainen tunne että ei ole voinut elää.
Minulla usko ei estä elämästä, teen töitä, harrastan, lomaillaan. - mikaela
as123 kirjoitti:
Miten voi "tuhlata " elämästään uskonnolle?
Onkohan ymmärtänyt uskon asioita oikein jos tulee sellainen tunne että ei ole voinut elää.
Minulla usko ei estä elämästä, teen töitä, harrastan, lomaillaan.Kyllä voi tuhlata! Minä koin v.lestadiolaisuuden juuri näin. Jos uskonto sanelee mitä saat tehdä ja mitä on soveliasta edes ajatella niin minusta se on elämän tuhlaamista. Minun täytyi koko ajan miettiä tekemisiäni ja sanomisiani ettei vaan leimattaisi "epäuskoiseksi". Ei ihminen ole silloin onnellinen jos ei voi olla oma itsensä. Enkä vetoa nyt siihen että kyse olisi luonteesta tms. Välillä olen katkera, myönnän sen. En kuitenkaan halua sitä huudella täällä enkä muuallakaan. Minulle Jumala on nykyään paljon lähempänä ja olen ymmärtänyt uskon omakohtaisuuden. Se ei ole pelkkiä sääntöjä ja syntilistoja.
Täällä palstalla olen mielenkiinnosta lähinnä naispappeus-asian suhteen.Entä sinä?
- jhhjjjjh
olen jättänyt ajat sitte lesta elämän enkä ole katkera enkä vihainen. päivä päivältä vain tyytyväisempi elämään kun katselen serkkuja väsyneen ja hamppuisen näköisenä lapsikatraan keskeltä.
lähinnä tunnen SÄÄLIÄ heitä kohtaan.oi,miksi?mutta heidänpä on elämä tehkööt lapsia loppuelämän.itse olen valinnut täysin lapsettoman elämän ja NAUTIN SIITÄ! - Onnellinen-ex
Elän normaalia hyvää elämää, päällepäin ei näkisi että en kuulu enää yhteisöön. Mikä onkin että lähtijät leimataan aina kaljoittelijoiksi tai muuten helpon elämän perään lähteneiksi.??
Itse aikanaan oli Kummajainen, kun elämäntyyliini ei vaihtunut vaikka yhteisöstä irtaannuin. Kun ihmisillä oli selvä kuva, että näkyvä synti saa lähtemään, yleensä alkoholi, seksuaaliset teot, musiikki, meikkaus jne. Sitten kun ei ollut tarvetta tällaisiin, on jotain käsittämätöntä. Miksi se lähtee kun samalla tavalla elää kuitenkin?
Onnellinen olen valinnasta, en ole katunut. Harkitsin 7vuotta aikanaan ja oikeaan tulokseen päädyin. - Inhottava realisti
Yleisesti ottaen koko vl-liikkeen olisi syytä miettiä sitä, miksi entiset liikkeen jäsenet ovat katkeria. Hyssyttely ja sönköttäminen eivät mitään auta.
Pääsääntöisesti uskoisiun fundamentalistien lahkoista eroon päässeiden olevan onnellisempia kuin lahkossa ollessaan. - Kenellä?
Mitä tarkoittaa katkeruus?
- uskonnot on syvältä
Totta helvetissä saa olla vihanen, jos on uskoteltu kersana, että joutuu helvettii jos laittaa korvikset. PERSEESÄ koko lahko vittu saatana!!!!!
Siinä on vain se hauska puoli, ettei kersoille opetettua hel-vettiä ole olemassakaan. Se on varmaan miellyttävä yllätys sellaisille, joille hel-vetin pelkoa on uskoteltu pienestä pitäen.
- vl-nuori
Olen siinä onnellinen vl, että minulle vanhemmat opetti vain että uskovainen pääsee taivaaseen. Kysymykset siitä, mitä tapahtuu muille on sitten lähtenyt itsestä ja niihin on vastattu että ei peri iankaikkista elämää taivaassa. Kadotuksesta kyllä puhuttiin, ei helvetistä ja silloinkin sanottiin että ei äiti ja isäkään tiedä, mutta usko on hyvä ja vie taivaaseen. Ei siis pelottelua. Helvetti-sanaa karsastan vieläkin. Ajattelen, että Jumala ei ole niin julma että jotenkin kiduttaisi kadotukseen joutuvaa. en halua arvailla mitä ei-pelastuville konkrettisesti käy. Voisiko se olla vaan valot pois? ja uskovaiset taivaaseen pois vaivoista. Jotenkin haluan ajatella tämän näin leväperäisesti. Pidetään vaan mielessä se parempi päämäärä ja jumalan lupaus.
- Lausaus
Ihan hyvä yritys sinulta, aloittaja.
Ihan varmasti täällä on monta katkeraakin ihmistä. Mutta oletko koskaan miettinyt, mikä sen katkeruuden aiheuttaa?
Minäkin olen entinen vl. Käyn täällä aina toisinaan sekä lukemassa, että kirjoittelemassa. Tuntuu, että tuo katkeraksi nimitteleminen on teille vl:lle jotenkin tapa kostaa teitä koskevat kirjoitukset. Mutta paradoksaalista on se, että jos sellaista katkeruutta esiintyy, se johtuu juuri teidän toimistanne. Eihän tänne muuten sellaisia kirjoteltaisi. Mutta ette te halua parannusta asiasta tehdä, koska kyseessä on entisen vl:t. Te vain haukutte.
Mutta paljon tuntuu täällä olevan ihmisiä, siis myös entisiä vl:ä, jotka haluavat seurata toimintanne nykytilaa, ilman sen kummempaa katkeruutta. Ja kuitenkin heilläkin on sana sanottavana.
Sitten vielä. Kyllä aivan vilpittömästi elämäni muuttui aivan täysin paremmaksi erottuani vl:stä. Nykyään tunnen olevani oikeasti vapaa, ilman kahleita ja johtajiston keksimiä mitä kummallisimpia syntirasitteita. Hetkeäkään en ole tietenkään takaisin kaivannut. Mutta uteliaisuuttani minäkin täällä usein liikun. Ja montaa teikäläistä, nyt jo jotkut entisiä teikäläisiä, olen auttanut.
Ymmärrän, että nämä kirjoitukset ärsyttävät teikäläisiä, ja koko tämä palsta. Mutta kun teillä on omasta mielestänne oikeus saarnata meidät helvettiin ja itsenne taivaan kotiin, on toki meilläkin oikeus täällä kirjoitella teidän oulunoppianne kyseenalaistavia kirjoituksia. Ehkäpä tekin juuri uteliaisuudesta pistäydytte niitä lukemassa - ex
Minä olen entinen vl. En juopottele, en käy ravintoloissa, en juurikaan meikkaa. Elän tavallista perhe-elämää miehen ja kolmen lapseni kanssa. Olen onnellinen. En myöskään tuomitse vl:a, paitsi kylläkin nämä pedofiilit ja ihmettelen myös johtonne kommentteja asiasta.
Se, mikä minut sai eroamaan liikkeestä,oli ahdistus. Ahdistus siitä, että kaikki tuntui olevan syntiä ja myös siitä, että muita ei-uskovaisia ei pidetty arvokkaina ihmisinä. Näin sen koin. Ja tiedätkö, minua kiusattiin liikkeen sisällä toisten nuorten toimesta (asia, jota edes uskovainen äitini ei uskonut, vaikka kerroin hänelle) "Eihän nyt meidän piirissämme"...
Ihmettelen katkeraa kirjoitustasi. Ikävä jos sinua kiusataan uskosi tähden. Voin kertoa, että kun erosin uskosta, minua kiusattiin siitä. - Norkkuka
Kirjoituksesi edustaa vanhoillislestadiolaisille tyypillistä, täysin virheellistä ajattelutapaa:
-kaikki pois lähteneet ovat katkeria
-kaikki pois lähteneet käyttävät alkoholia ja viettävät huonoa elämää
-kukaan pois lähtenyt ei voi olla onnellinen
- jne
mutta hyvin tyypillistä teikäläisille on myös toisten solvaaminen ja todistelu, ettette ole kenestäkään ajatelleet pahaa. (Vaikka juuri te uskotte kaikkien muiden joutuvan helvettiin, vastoin kuin Raamatussa sanotaan.):
--------------------------------------
"Paistaa niin läpi katkeruus, viha ja toivottomuus. Mutta miks?? Eikö elämä olekkaan niin helppoa ja mahtavaa kun jättää "vl:llät" jos sitä nyt niin kutsutaan?
Alkaa varmaan ahistaa kun huomaa että ei elämä siitä sen helpommaksi muutukkaan, sama ihminen olen omien ajatuksien kanssa, sama kroppa on ja pysyy. Käynpä vähän kaljoittelemassa sehän on niin coolia, hups ahdistus vaan lisääntyy. "
"Minuakin on kiusattu koko peruskoulun ajan kun olen vl, vaikka en ikinä ole kellekkään sanonut enkä tehnyt pahaa. " - vl-mies
Oletko sinä uskomassa? Minua huolestuttaa sinun ajatukset?
- eiuskossa
Piti taas ruveta kirjoittamaa luettuani tätä ketjua , kuinka joku ihmisryhmä voi sanella toisille säännöt,ja millä oikeudella te niitä niin sanottuja taivaspaikkoja jaatte. Maapallolla on miljardeja ihmisiä,kuinka te voitte niin varmoja olla että juuri te olette ne ainuat oikeat autuaat. Mitenkäs jos käykin niin että joudutte kuoleman jälkeen siihen taivaaseen mistä potkastaan syntien takia, jälkeen takaisin maanpinnalle kastematona ja ongenkoukkuun pujotetaan.Miettikääpäs sitä.
- tiede on valttia
Ole huoleti sinulla on jo niin paljon huolia omista synneistäsi että siunausta vaan Vl mies. Eikös tuossa joku juuri riekkunut että niinkuin oma sielu tärkein eiköhän siinä ainakin osa VL toimintaa. Kunhan minusta tuntuu hyvältä vaikka joku muu kärsii.
Alottajan pitäisi olla onnellinen, että on "katkeria" ex-vl:iä. Näinhän voit tuntea itsesi paremmaksi ihmiseksi, eikö totta? Ja sen takiahan kirjoititkin.
"Me jotka aidosti haluamme ottaa kaikki lapset vastaan, pitäisi meillä olla oikeus siihen. Kuitenkaan synnyttämään mennessä kohtelu ei saisi olla sitä mitä on joskus ollut. "
Kaikki ne vl-naiset, jotka aidosti haluavat ottaa vastaan kaikki lapset, ovat siihen oikeutettuja. Mutta kaikki ne vl-naiset, jotka eivät halua ottaa vastaan kaikkia lapsia, ovat myöskin oikeutettuja siihen valintaan.
Sain sen käsityksen kirjoituksestasi, että vl-naisia ei pakoteta synnyttämään. Mutta kyllä se kuitenkin käytännössä on pakottamista, henkistä sellaista ainakin.
Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että koko vl-lahko saa korvilleen siitä, mitä jotkut sen jäsenet ovat tehneet. Niinkuin nyt nämä pedofiili ja insesti jutut.
Osaksi saatte syyttää näiden asioiden suuresta julkisuudesta SRK:n johtoa. Jos pedofiilejä ja raiskaajaisiä ja muita miespuolisia sukulaisia olisi heti asioiden tultua ilmi, rangaistu oikealla tavalla, asiasta ei olisi noussut tuollaista kohua. Mutta kun on kymmeniä vuosia hyssytelty ja salattu itse asiassa kauheita asioita ja sitten ne tulevat kertarysäyksellä julki, niin kyllähän media sillä juhlii.
Jos olisin vl, en niinkään itkisi sitä, että meidät kaikki leimataan vaan itkisin niiden uhrien puolesta, jotka ovat joutuneet kaiken kauheuden kestämään. Liian vähän vl:t itse miettivät uhrien kohtaloita, uhrien, joiden elämän ovat varastaneet uskovaiset ja luotetut miehet ja naisetkin, jotka ovat tieten siunanneet pedofiilien ja raiskaajien teot. Jos asiat olisi puitu tarpeeksi ajoissa, monet inhat teot olisivat jääneet tekemättä.
Minun mielipiteeni ei ole median muokkaama, olen seurannut lapsesta lähtien läheltä vl-touhuja. Vaikka en olekkaan vl-perheestä, mutta sukurasitus on kylläkin, valitettavasti. Niinpä tiedän kaikenlaista.
Tiedän myöskin sen, että on aivan eri asia olla hyvin toimeen tuleva vl kuin köyhä vl, varsinkin kun perheet ovat suuria. Eipä sitä apua tunnu löytyvän vl:ien omista piireistä silloin kun äiti on tuhannen väsynyt lapsikatraansa kanssa, sidottuna kotiin, josta pääsee vain vl-seuroihin. Isi kun pääsee töihin ja harrastamaan, ilman lapsilaumaa. Aviopuolisoiden yhteiset ajat taitavat jäädä aika minimiin ja ne hetket, jotka ovat kahdenkeskisiä, täytyy kai sitten tuhlata yhdyntöihin koska SRK:n asettamat velvoitteet vaativat taas uuden lapsen alkuun panemisen.
Ja sitä paitsi, ei se että eroaa vl-lahkosta tarkoita sitä, ettei enää ole uskovainen. Uskovaisuus kun ei ole kiinni siitä, kuuluuko johonkin uskon lahkoon vai ei. Uskovaisuus on kahden kauppaa, ihmisen ja Jumalan välillä.- :) :(
Olen ehkä hieman katkera ex-vl, myönnän. "Lestan ikuinen leima" otsassa on sulkenut minulta monta ovea nenän edestä. Ihmisten reaktiot siihen kun kuulevat olevani ex-lesta on pääsääntöisesti ollut :" en olis susta ikinä uskonu, oot niin mukava..." Lestoista puhutaan paljon ja pilkataan pienistäkin ja joskus ihan valheellisistakin asioista. Mutta EI IKINÄ uskovaisten kuullen. Siksi luulette ettei teistä puhuta. Minulekkaan ei enää mainita sanallakaan ja puhe loppuu ku seinään ku astun huoneeseen. Kaikilla asuu naapurissa tai ainakin on kummin kaiman serkku on lesta, juttuja ja tuttuja piisaa.Lesta viha on todella voimakasta ainakin oulun ympäristö kunnissa.
Lesta aina ja ikuisesti....aiheuttaa lievää katkeruutta.
- Örvelö
En ole itse ollut lesta mutta synnyin vl perheeseen. Vanha sanonta "pahnanpohjimmaiset tai viimmeisille ei riittänyt" piti meidän perheessä paikkansa. Katraan nuorimmat eivät selviytyneet elämässään. Iso lapsilauma on "pitelemätön" susilauma. Vanhemmat ovat kykenemättömiä hoitamaan heille kuuluvia tehtäviä. Ainoaksi välineeksi jää kova (lue ruumiillinen kuri). Koen jääneeni osattomaksi pienen lapsen perustarpeista. Vl.ät ovat hyvin itsekkäitä ihmisiä. Oman taivaspaikkansa turvaamiseksi he purkavat maailmaan yli kymmenen lasta per synnyttäjä. Näistä 2/3 erkanee lahkosta enemmän tai vähemmän katkerana lapsuus ajastaan. Lienee turhaa sanoa että valinta ei ollut heidän. Se että oliko meidän perheessä insestiä,on minulle hämärän peitossa. Tosin jotakin sellaista kuulin. Parin kilometrin päässä lapsuuskodistani oli vl perhe josta sanottiin että isä raiskasi kaikki tyttärensä. Eipä siitä perheestä yhtään täysipäistä tytärtä maailmalle lähtenyt.
- Muuttuva asia
Hirvittävän surullista on tuo mitä kerroit, että lapset joutuvat kärsimään vanhempien itsekkyydestä taivaspaikan tavoittelussa. Haluaisin kuitenkin huomauttaa, että nuorempi uskovaispolvi ei enää suostu ehkäisykieltoon. On ymmärretty että jokaisella on oikeus omaan ruumiiseensa ja oikeus elää perhe-elämää ilman minkäänlaista painostamista.
- jhlblnölhnöljklj
Muuttuva asia kirjoitti:
Hirvittävän surullista on tuo mitä kerroit, että lapset joutuvat kärsimään vanhempien itsekkyydestä taivaspaikan tavoittelussa. Haluaisin kuitenkin huomauttaa, että nuorempi uskovaispolvi ei enää suostu ehkäisykieltoon. On ymmärretty että jokaisella on oikeus omaan ruumiiseensa ja oikeus elää perhe-elämää ilman minkäänlaista painostamista.
"Haluaisin kuitenkin huomauttaa, että nuorempi uskovaispolvi ei enää suostu ehkäisykieltoon. On ymmärretty että jokaisella on oikeus omaan ruumiiseensa ja oikeus elää perhe-elämää ilman minkäänlaista painostamista."
Tämä ymmärrys ei näköjään ole vielä iskostunut sinne johtoportaaseen saakka ja kovinkaan yleisesti ymmärretystä asiasta ei kai ole kyse, kun sitä kuitenkikn joudutaan salaamaan? Tästähän on ollut mediassakin juttua, miten vl-naiset ehkäisevät salaa, sillä joutuisivat leimatuiksi jos avautuisivaqt asiasta.
http://freepathways.wordpress.com/2011/11/13/naiset-ehkaisevat-salaa/ - Aika hoitaaMuutoksen
jhlblnölhnöljklj kirjoitti:
"Haluaisin kuitenkin huomauttaa, että nuorempi uskovaispolvi ei enää suostu ehkäisykieltoon. On ymmärretty että jokaisella on oikeus omaan ruumiiseensa ja oikeus elää perhe-elämää ilman minkäänlaista painostamista."
Tämä ymmärrys ei näköjään ole vielä iskostunut sinne johtoportaaseen saakka ja kovinkaan yleisesti ymmärretystä asiasta ei kai ole kyse, kun sitä kuitenkikn joudutaan salaamaan? Tästähän on ollut mediassakin juttua, miten vl-naiset ehkäisevät salaa, sillä joutuisivat leimatuiksi jos avautuisivaqt asiasta.
http://freepathways.wordpress.com/2011/11/13/naiset-ehkaisevat-salaa/Se vie kyllä vielä aikaa. Nykyiset puhujat ja johtokuntien ihmiset joka tapauksessa vaihtuu, aika hoitaa.
- kysyäkseni
No voi hellanlettas sentään! Mitä ihmettä teet tällaisella palstalla?
Kirjoituksestai ei saa muuta kuvaa kuin, että kuulosta juuri samanlaiselta perus, yhtä tyhmältä kuulostava, yhteisösi talutusnuorassa kulkeva lestanaiselta/tytöltä, millaisia ne olivat 10-vuottakin sitten, kun lähdin elämään omaa arvokasta elämääni.
Tsemppiä vaan sen tulevaisuutesi (10-15 penskan) kanssa. Ja muistahan nämä sanat, kun et sitten millään enää jaksaisi =D Olen vanhoillislestadiolainen, toiminnassa mukana ja haluan pitää uskoni Kristukseen.
Olen osallistunut keskusteluun ja pidän tätä keskustelua erittäin hyvänä. Moni omien vaikeuksiensa kanssa elävä vanhoillislestadiolaistaustainen on saanut rohkeutta käsitellä asioitaan. Samoin uskon, että Jumala kääntää tämän kaiken lopulta hyväksi: uskon ydin tulee paremmin esille kaiken toissijaisen ja väärän alta.
On selvää, että keskustelussa tapahtuu ylilyöntejä jonka voi joku katkeruudeksikin leimata. Mutta tämä kuuluu normaaliin keskusteluun. Nimenomaan dialogin kautta käsittelemme asioita.- haudanryöstäjäjäkö
Onkos joku sitä sinulta ryöstämässä sitä uskoasi. me halutaan ryöstää teiltä oikeidet kajota lapsiin eikä väkivalta varsinkaan Jumalan lapsilta ole suotavaa edes esimerkkinä.
- kgjgjgjgjkj
Aloittaja kirjoitti: "Me, jotka aidosti haluamme ottaa kaikki lapset vastaan..." Mikset ajatellut myös meitä vl - liikkeen sisällä olevia äitejä, jotka on muutaman lapsen kanssa jo aivan jumissa, seinähulluina, hermorauniona? Millä voimilla tässä pitäisi ihan oikeasti haluta välittömästi alkaa ottamaan vielä lisää lapsia vastaan? Vl- liikkeessä on monta todellisuutta, jos et ole sitä vielä tämän palstan kirjoitusten ja esillä olleiden pf -/ hoitokokokous uhrien kertomusten myötä tajunnut? Jos sinua ei elämäsi ahdista, miksi käyt täällä hankkimassa turhaa ahdistusta joutumalla kohtaamaan toisten ihmisten elämän rikkonaisuutta? Eikö uskontosi ole opettanut sinulle empatiaa?
- Ei meilläkään puhuta
Meillä on ihan sama tilanne. Myöskään meidän Ry:llä ei kukaan puhu näistä rikoksista, sillä tiedämme että jos niistä puhuu, saa katkeran leiman päällensä loppuiäkseen.
Suurin osa vaikeuksista, joita vl:t kohtaavat, johtuu niistä Raamatun vastaisista sielunvihollisen opeista, joita SRK ja vl-saarnamiehet opettavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454980Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1121560Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481089- 131033
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome17987Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy75940Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella8897Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v2832Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah55742Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27713