Mitä mieltä sukusolujen oikeudesta? (linkki)

Äimän Käki

Lukekaapa tästä, että joidenkin äärikontrolloivien uskonlahkojen mielestä ei pelkästään abortti ole synti vaan myös ehkäisyn käyttämättömyys, uskokaa nyt ihmeessä, vaikka se vaikeaa onkin. Siitiöitä ja munasoluja pidetään arvokkaampina kuin naisia, joita kyllä herra järkkää miehelle lisää, jos nainen kuolee synnyttämiseen. Minä olen aivan äimän käkenä. Ja perusteet tulevat tässä:

"Tuoreimmassa ehkäisykannanotossa, joka hyväksyttiin 2009, todetaan, että jo sukusoluina mahdollisuutena olevalla elämällä on “oikeus” tulla olemassaolevaksi sekä syntyä ihmiseksi. Tätä mahdollisuutta ei ihmisen ole luvallista estää.

Vanhoillislestadiolaisten luterilaisena kristinoppina opettama tulkinta nojautuu uskomukseen, että ihmislapset, joitka Jumala on suunnitellut luovansa maailmaan, ovat ennen hedelmöittymistä ikään kuin odottamassa syntymäänsä. Liikkeessä opetetaan, että jos nainen ehkäisee hedelmöittymisen, hän estää tämän Jumalan tahdon ja tietyn yksittäisen Jumalan luomistyön toteutumisen."

Linkki:

http://freepathways.wordpress.com/2011/11/13/naiset-ehkaisevat-salaa/

Mitä mieltä tästä..?

24

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hohhoijjaa..

      mitähän tää nyt liittyy abortteihin tai yleisesti edes niiden vastustamiseenkaan? Luuletko siis että suurin osa vastustajista pitää sukusoluja oikeutettuna johonkin?

      • Äimän käki

        Ainakin lestadilaiset. Etkö lukenut juttua? Tottakai myös he ovat abortinvastustajia. Heidän maailmassaan siis lisääntymättömyys on sama kuin abortti kun ne syntymättömät lapset ei saa syntyä sieltä jumalan valtakunnasta tänne. Kuulin että naisia uhkaillaan synnyttämään sillä, että he helvetin portilla kun siis nainen joka ehkäisee joutuu helvettiin - kuulevat niiden syntymättömien munasolujen (lasten) huutavan. Lue tuo juttu ja kauhistu...


      • Mutta vain
        Äimän käki kirjoitti:

        Ainakin lestadilaiset. Etkö lukenut juttua? Tottakai myös he ovat abortinvastustajia. Heidän maailmassaan siis lisääntymättömyys on sama kuin abortti kun ne syntymättömät lapset ei saa syntyä sieltä jumalan valtakunnasta tänne. Kuulin että naisia uhkaillaan synnyttämään sillä, että he helvetin portilla kun siis nainen joka ehkäisee joutuu helvettiin - kuulevat niiden syntymättömien munasolujen (lasten) huutavan. Lue tuo juttu ja kauhistu...

        marginaalinen osa vastustajista on lestoja... tai edes mitään uskovaisia.


      • haloo?

        Se liittyy siihen ettei ihmistä saa tappaa missään elämänvaiheessaan tai kehityskaarensa vaiheessa.


      • Eli ei liity
        haloo? kirjoitti:

        Se liittyy siihen ettei ihmistä saa tappaa missään elämänvaiheessaan tai kehityskaarensa vaiheessa.

        Onneks sukusolut ei oo mitään ihmisiä!


      • :D
        Eli ei liity kirjoitti:

        Onneks sukusolut ei oo mitään ihmisiä!

        Mitäs muuta lajia ne sitten ovat, jos ei ihmis? Jokuhan täällä aina toitottaa, että kun kuuluu tiettyyn lajiin, niin ei voi olla muunkaan lajin edustaja. Miksi sorrat heikkoa ihmistaimea hänen varhaisimmassa elämänvaiheessaan?


      • Edelleen..
        :D kirjoitti:

        Mitäs muuta lajia ne sitten ovat, jos ei ihmis? Jokuhan täällä aina toitottaa, että kun kuuluu tiettyyn lajiin, niin ei voi olla muunkaan lajin edustaja. Miksi sorrat heikkoa ihmistaimea hänen varhaisimmassa elämänvaiheessaan?

        ne kuuluu jollekin lakiLLE, ei lajiIN :)) mutta jotkut täällä ei kykene erottaan lajille kuuluvia kehon osia lajiaan edustavista yksilöistä.. Elimistön solut ei ole mitään "heikkoja ihmistaimia" :D


      • Ja korjaus ^^
        Edelleen.. kirjoitti:

        ne kuuluu jollekin lakiLLE, ei lajiIN :)) mutta jotkut täällä ei kykene erottaan lajille kuuluvia kehon osia lajiaan edustavista yksilöistä.. Elimistön solut ei ole mitään "heikkoja ihmistaimia" :D

        lakiLLE = lajiLLE.

        :D


      • pupu tupuna
        Edelleen.. kirjoitti:

        ne kuuluu jollekin lakiLLE, ei lajiIN :)) mutta jotkut täällä ei kykene erottaan lajille kuuluvia kehon osia lajiaan edustavista yksilöistä.. Elimistön solut ei ole mitään "heikkoja ihmistaimia" :D

        jos kerran ihmissolut rivätnole mielestäsi heikkoja ihmisen taimia niin silloinhan mielestäsi alkiokaan ei voi olla ihminen koska alkio pn vain kasa jakautuneita soluja..


      • :D
        Edelleen.. kirjoitti:

        ne kuuluu jollekin lakiLLE, ei lajiIN :)) mutta jotkut täällä ei kykene erottaan lajille kuuluvia kehon osia lajiaan edustavista yksilöistä.. Elimistön solut ei ole mitään "heikkoja ihmistaimia" :D

        Sukusolut eivät ole mitä tahansa elimistön soluja vaan suvunjatkamiseen erikoistuneita soluja, uusia ihmisyksilöitä muodostavia emon lisääntymissoluja, joista syntyy lapsi, jos kukaan tai mikään ei mene sitä estämään, esim. keinotekoisella ehkäisyllä.

        Fakta.

        Toinen tosiasia nyt kuitenkin on, että nämä ihmislajin edustajat eli ihmiset ovat kehityksensä varhaisimmassa ikävaiheessaan.


      • Ikärasismia pahimmil
        Edelleen.. kirjoitti:

        ne kuuluu jollekin lakiLLE, ei lajiIN :)) mutta jotkut täällä ei kykene erottaan lajille kuuluvia kehon osia lajiaan edustavista yksilöistä.. Elimistön solut ei ole mitään "heikkoja ihmistaimia" :D

        "Elimistön solut ei ole mitään "heikkoja ihmistaimia" :D "

        Jos ne kuuluvat ihmislajiin, niin mitä muutakaan ne voisivat olla kuin ihmisiä!? Niillähän on tietty ihmisgeenistö, ne ovat yksilöllisiä ja yksittäisiä yksilöitä ja ne ovat kaikki kantajansa jälkeläisiä, jotka kantavat hänen perimäänsä. Mitä muuta ne voisivat olla kuin ihmsiiä varhaisimmassa kehitysvaiheessaan???


      • Tosiasia on,
        :D kirjoitti:

        Sukusolut eivät ole mitä tahansa elimistön soluja vaan suvunjatkamiseen erikoistuneita soluja, uusia ihmisyksilöitä muodostavia emon lisääntymissoluja, joista syntyy lapsi, jos kukaan tai mikään ei mene sitä estämään, esim. keinotekoisella ehkäisyllä.

        Fakta.

        Toinen tosiasia nyt kuitenkin on, että nämä ihmislajin edustajat eli ihmiset ovat kehityksensä varhaisimmassa ikävaiheessaan.

        että sukusolut ei ole ihmsiyksilöitä missään kehitysvaiheessaan :D Fakta.


      • Paitsi että
        pupu tupuna kirjoitti:

        jos kerran ihmissolut rivätnole mielestäsi heikkoja ihmisen taimia niin silloinhan mielestäsi alkiokaan ei voi olla ihminen koska alkio pn vain kasa jakautuneita soluja..

        alkio ON ihmisyksilö, mitä taas pelkkä puolikas suksuolu EI ole :)
        Aivan turha jankutella ja yrittää epätoivolla hämärtää rajaa sukusolulla ja ihmisyksilöllä.


      • Saivareelle
        Ikärasismia pahimmil kirjoitti:

        "Elimistön solut ei ole mitään "heikkoja ihmistaimia" :D "

        Jos ne kuuluvat ihmislajiin, niin mitä muutakaan ne voisivat olla kuin ihmisiä!? Niillähän on tietty ihmisgeenistö, ne ovat yksilöllisiä ja yksittäisiä yksilöitä ja ne ovat kaikki kantajansa jälkeläisiä, jotka kantavat hänen perimäänsä. Mitä muuta ne voisivat olla kuin ihmsiiä varhaisimmassa kehitysvaiheessaan???

        Voi voi, ootko noin turhautunu että vääntelet lapsellisia kun et voi tosiasioille mitään?
        Ne on elimistön soluja, ei edelleenkään lajin yksilöitä.


      • :D
        Tosiasia on, kirjoitti:

        että sukusolut ei ole ihmsiyksilöitä missään kehitysvaiheessaan :D Fakta.

        EIkö tosiaan? Ei edes 60-vuotiaana kiikkustuolissa?


      • Selvä
        Saivareelle kirjoitti:

        Voi voi, ootko noin turhautunu että vääntelet lapsellisia kun et voi tosiasioille mitään?
        Ne on elimistön soluja, ei edelleenkään lajin yksilöitä.

        Ahaa eli ihmisen saa siis tappaa, jos on sitä mieltä, ettei se ole ihminen?


      • Niin toihan
        Selvä kirjoitti:

        Ahaa eli ihmisen saa siis tappaa, jos on sitä mieltä, ettei se ole ihminen?

        on ihan sitä omaa logiikkaas.


      • Yksinäiset sukusolut
        :D kirjoitti:

        EIkö tosiaan? Ei edes 60-vuotiaana kiikkustuolissa?

        ei elä 60 vuotta, ainakaan luonnon oloissa, mutta jos puhut ihmisyksilöstä, niin sehän ei toki enää vuoskymmeniin oo mikään sukusolu ollukaan :D


      • :D
        Yksinäiset sukusolut kirjoitti:

        ei elä 60 vuotta, ainakaan luonnon oloissa, mutta jos puhut ihmisyksilöstä, niin sehän ei toki enää vuoskymmeniin oo mikään sukusolu ollukaan :D

        Se sukusoluvaihe on ollut sen 60-vuotiaan varhaisimpia kehitysvaiheita. Fakta. Ehkäisemällä 60-vuotiaan koko loppuelämä olisi jäänyt elämättä :D


      • Selvä
        Niin toihan kirjoitti:

        on ihan sitä omaa logiikkaas.

        Jos mielipiteellä ei saa olla merkitystä sen huomioimisessa milloin ollaan ihmisiä, niin silloin kaikki ihmisen kehitysvaiheet tulee huomioida ihmisenä. Myös ne varhaisimmat.


      • Sukusoluna
        :D kirjoitti:

        Se sukusoluvaihe on ollut sen 60-vuotiaan varhaisimpia kehitysvaiheita. Fakta. Ehkäisemällä 60-vuotiaan koko loppuelämä olisi jäänyt elämättä :D

        ei ketään ihmistä ollu vielä kehittymäsäkään :D Ehkäsemällä sukusolujen yhdistyminen ei ketään olla tapettu.


      • Aivan,...
        Selvä kirjoitti:

        Jos mielipiteellä ei saa olla merkitystä sen huomioimisessa milloin ollaan ihmisiä, niin silloin kaikki ihmisen kehitysvaiheet tulee huomioida ihmisenä. Myös ne varhaisimmat.

        siis ihmisenä, ei sukusoluna ;)


      • Mutta kun
        Mutta vain kirjoitti:

        marginaalinen osa vastustajista on lestoja... tai edes mitään uskovaisia.

        suurin osa vastustajista on jonkinsortin uskovaisia.


      • Ja todisteita
        Mutta kun kirjoitti:

        suurin osa vastustajista on jonkinsortin uskovaisia.

        sitten vaan esille.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe