Olivatko Adam ja Eeva oikeasti olemassa?

Kummajainen.

Olivatko Adam ja Eeva oikeasti olemassa, siis aivan fyysisesti todellisessa paikassa?
Vai onko kyseessä metafora tai myytti?

27

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Inhottava realisti

      Tarina on vertauskuvallinen.

      • synnitön

        Sairaudet ja kuolema ovat kuitenkin ihan täyttä totta. Miten se on mahdollista jos perisynti on pelkkä vertauskuva?


      • Uskokaa elämä
        synnitön kirjoitti:

        Sairaudet ja kuolema ovat kuitenkin ihan täyttä totta. Miten se on mahdollista jos perisynti on pelkkä vertauskuva?

        Sairaudet ja synti ovat eri asioita. Myös perisynti on eri asia kuin synti.

        Perisynti tarkoittaa, että Aatamin ja Eevan synti periytyyisi syyllisyytenä seuraaville sukupolville niin, että kaikki olisivat syyllisiä heidän tekoihinsa siis syntiinsä. Sellainen on tietenkin soopaa ja humpuukia, että me olisimme syyllisiä ensimmäisten ihmisten tekoihin. Emme siis varmasti ole.

        Sen sijaan olemme syyllisiä itse tekemiimme pahoihin tekoihin ja synteihin. Niistäkin tosin olemme saaneet anteeksiannon kun Jeesus kuoli puolestamme. Saamme myötäuskoa kirkkomme uskon mukaisesti syntimme anteeksi ja saamme elää vapana syyllisyydestä.

        Sairaudet eivät ole syntiä. Ne voivat olla seurausta huonoista elämäntavoista, mutta myös biologisesta geenistöstämme. Hyvillä elämäntavoilla voimme osittain välttää sairauksia.


      • Synnitön.
        Uskokaa elämä kirjoitti:

        Sairaudet ja synti ovat eri asioita. Myös perisynti on eri asia kuin synti.

        Perisynti tarkoittaa, että Aatamin ja Eevan synti periytyyisi syyllisyytenä seuraaville sukupolville niin, että kaikki olisivat syyllisiä heidän tekoihinsa siis syntiinsä. Sellainen on tietenkin soopaa ja humpuukia, että me olisimme syyllisiä ensimmäisten ihmisten tekoihin. Emme siis varmasti ole.

        Sen sijaan olemme syyllisiä itse tekemiimme pahoihin tekoihin ja synteihin. Niistäkin tosin olemme saaneet anteeksiannon kun Jeesus kuoli puolestamme. Saamme myötäuskoa kirkkomme uskon mukaisesti syntimme anteeksi ja saamme elää vapana syyllisyydestä.

        Sairaudet eivät ole syntiä. Ne voivat olla seurausta huonoista elämäntavoista, mutta myös biologisesta geenistöstämme. Hyvillä elämäntavoilla voimme osittain välttää sairauksia.

        Luulin että Eedenin puutarhassa ei ollut kuolemaa tai sairauksia, vaan ne tulivat sen seurauksena että syötiin hedelmä väärästä puusta.


      • body
        Synnitön. kirjoitti:

        Luulin että Eedenin puutarhassa ei ollut kuolemaa tai sairauksia, vaan ne tulivat sen seurauksena että syötiin hedelmä väärästä puusta.

        Nuo syntikäsitteet ovat tulleet pakanuuden pimeydestä, taikuudesta ja noituudesta ja ihminen pyörittelee samoja palloja jatkuvasti.

        Ihminen on vieleä pahasti raakile, mutta kun mennään pari vuosituhatta eteenpäin, niin huonot osat on kehitetty jo parempiin osiin.

        Seuraava vaihe tulee kun ihmisten kehittämät koneihmiset hoitavat hommat ja syrjäyttävät ihmisen.


      • Uskokaa elämä kirjoitti:

        Sairaudet ja synti ovat eri asioita. Myös perisynti on eri asia kuin synti.

        Perisynti tarkoittaa, että Aatamin ja Eevan synti periytyyisi syyllisyytenä seuraaville sukupolville niin, että kaikki olisivat syyllisiä heidän tekoihinsa siis syntiinsä. Sellainen on tietenkin soopaa ja humpuukia, että me olisimme syyllisiä ensimmäisten ihmisten tekoihin. Emme siis varmasti ole.

        Sen sijaan olemme syyllisiä itse tekemiimme pahoihin tekoihin ja synteihin. Niistäkin tosin olemme saaneet anteeksiannon kun Jeesus kuoli puolestamme. Saamme myötäuskoa kirkkomme uskon mukaisesti syntimme anteeksi ja saamme elää vapana syyllisyydestä.

        Sairaudet eivät ole syntiä. Ne voivat olla seurausta huonoista elämäntavoista, mutta myös biologisesta geenistöstämme. Hyvillä elämäntavoilla voimme osittain välttää sairauksia.

        On se kumma Jumala, joka ei noteraa ollenkaan ihmisen hyviä tekoja. Aina vaan Jumala tuijottaa pahoja tekoja ja syntejä syntien päälle.

        Miksei Jumala kaikkitietävä ja viisas kehittänyt sellaista bonussysteemiä, että jos teen joskus pahaa, niin vastaavasti hyvä teko nollaa pahan teon.
        Silloin homma pyörisi paljon terveemmällä pohjalla ja ihmistä palkittaisiin hyvistä teoistaan.


      • Niko.
        lappix kirjoitti:

        On se kumma Jumala, joka ei noteraa ollenkaan ihmisen hyviä tekoja. Aina vaan Jumala tuijottaa pahoja tekoja ja syntejä syntien päälle.

        Miksei Jumala kaikkitietävä ja viisas kehittänyt sellaista bonussysteemiä, että jos teen joskus pahaa, niin vastaavasti hyvä teko nollaa pahan teon.
        Silloin homma pyörisi paljon terveemmällä pohjalla ja ihmistä palkittaisiin hyvistä teoistaan.

        Ahaa. Olisiko se lappix vähän kuin että jos ajan punaisia päin ja poliisit sattuisivat minua siitä sakottamaan, että voisin kuitata sakkoni sanomalla kyllä pysähtyneeni valoissa edellisen kerran? :)
        Tiedoksi vain lappixille, että maailmassa kyllä on uskontoja jotka toimivat juuri noin.
        Raamatun mukaan kelpaa kuitenkin vain täydellisyys.


      • to..
        synnitön kirjoitti:

        Sairaudet ja kuolema ovat kuitenkin ihan täyttä totta. Miten se on mahdollista jos perisynti on pelkkä vertauskuva?

        Kuolema on maapallolla ollut yhtä kauan kuin elämääkin , siis miljardeja vuosia ennen kuin oli ihmislajiakaan eikä kuolemalla tai sairauksilla ole mitään tekemistä kristinuskon teologian perisyntiopin kanssa.


      • Niko. kirjoitti:

        Ahaa. Olisiko se lappix vähän kuin että jos ajan punaisia päin ja poliisit sattuisivat minua siitä sakottamaan, että voisin kuitata sakkoni sanomalla kyllä pysähtyneeni valoissa edellisen kerran? :)
        Tiedoksi vain lappixille, että maailmassa kyllä on uskontoja jotka toimivat juuri noin.
        Raamatun mukaan kelpaa kuitenkin vain täydellisyys.

        Kristinuskossa on raaka ja armoton jumala, jota sinäkin Niko kannatat. Eikä se riitä että jumala on raaka, vaan uskontojen nimissä on tehty raakuuksia ja tehdään yhä.
        Sellainen sadisti se teidän helvettiuskoisen jumala on - teidän oppinne mukaan. Se kylläkin on alunperin tempaistu muinaisista mytologioista.


      • ilm. 21:8
        lappix kirjoitti:

        Kristinuskossa on raaka ja armoton jumala, jota sinäkin Niko kannatat. Eikä se riitä että jumala on raaka, vaan uskontojen nimissä on tehty raakuuksia ja tehdään yhä.
        Sellainen sadisti se teidän helvettiuskoisen jumala on - teidän oppinne mukaan. Se kylläkin on alunperin tempaistu muinaisista mytologioista.

        Mutta pelkurien ja EPÄUSKOISTEN ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."


    • Kiitos ja kuulemiin

      Aatami ja Eeva olivat satuhahmoja.
      Perisynti on on naurettava käsite jolla on yritetty selittää pahan maailmassa.

      • 16

        mistä ihmissuku on lähtöisin, jos ei kahdesta ihmisestä?
        Kivestä ja kannosta sitten kai.


        Pikkuisen ajattelua kehiin, kiitos


      • Kiitos ja kuulemiin
        16 kirjoitti:

        mistä ihmissuku on lähtöisin, jos ei kahdesta ihmisestä?
        Kivestä ja kannosta sitten kai.


        Pikkuisen ajattelua kehiin, kiitos

        Sitä opetettiin jo ala-asteella joten en viitsi toistaa itsestäänselvyyksiä sinulle.


    • Tuskin ovat olleet olemassa. Koska juutalaisilla on on historiallinen eepoksensa, niin siinä on mainittu sellaiset nimet kuin Aatami ja Eeva. Juutalaiset ovat perineet jumalatarustonsa egyptiläisiltä, sumerilaisilta ja monelta muulta muinaiskansalta.

      Vastaavasti Kalevalassa on Aino, Joukahainen, Väinämöinen ja Louhi ym.

    • Joulupukki ja toivo

      Adam ja Eeva ovat olleet, ja ovat edelleen olemassa, samalla lailla kun joulupukki on olemassa.
      Kaikki suomalaiset ja varmaan miljoonat muut näkevät joka vuosi joulupukin.
      Kysymys kuuluu: Onko joulupukki olemassa?

      Joulupukki on satuhahmo, jonka ihmiset tekevät todelliseksi, kun ihmisen sielussa elää toivo hyvien antimien tuojasta. Joulupukissa on vähän samaa kuin Jeesuksessa. Vastaavasti Adam ja Eva ovat satuhahmoja, kun ihmisille piti tai pitää edelleen konkrettisesti osoittaa, että ihmisten sisimmässä on taipumusta pahuuteen ja jumalakielteisyyteen. Varmaan tämä on vieläkin hyvä opetustarina, ehkä ihan legenda.
      Kannatan uskoa sellaiseen Jumalaan, joka pyrkii olemaan hyvä koko ihmiskuntaa kohtaan. Toistaiseksi hän ei ole vielä siinä onnistunut, se on realismia. Usko on sitä, että joskus tulevaisuudessa Jumala onnistuu voittamaan kaikki vastavoimat ja perustamaan taivaan valtakunnan. Usko viittaa tulevaisuuteen.

    • Vaka vanha Väinämö

      Joulupukki on hyvä rinnastus Aatamille, Eevalle, Jobille ja monille muille kertomushahmoille. On saattanut sellaisia olla olemassakin, mutta kansa on tarinoinut heistä sitten jälkikäteen ja jutut ovat muuntuneet ihannoiviksi legendoiksi tai inhoaviksi epäesimerkeiksi. Sama perusta on muidenkin uskontojen legendoissa., kuin myös kansalliseeppoksissa kuten Kalevala Suomessa.

    • Raamattu on totta kannesta kanteen.

      • Totta maar

        Näin on, sanoi käärme ja aasi yhteen ääneen.


    • Homo Sapiens (nykyihminen) lajia ennen maapallolla vallitsi Neandertalin ihmislaji.

      Lajimuutos ei tapahtunut humauksessa. Se kesti kymmeniä ehkä satoja sukupolvia, kuten kaikkien elollisten lajien kohdalla.
      Geenimuutos vie aikansa. Silti lajin muuttuminen on aina vallankumouksellinen tapahtuma.

      Molemmat ihmislajit elivät rinnakkain yli 100.000 vuotta. Perustaltaan meissä on enemmistö neandertalin ihmisen geenejä.
      Lisäksi meissä Euroopassa voi olla 40.000-30.000 sitten tapahtuneiden siitosten vuoksi jonkin verran jälkitulleita neandertalin geenejä.

      Mikään elollinen (elotonkaan) olio ei voi omata pelkästään syntymää tai kuolemaa. Jokaista syntymää seuraa väistämättä kuolema. Se oliokoostuma, mikä ilmaantuu, se myös häviää ja siirtyy ainesosinaan luonnon kiertokulkuun.
      Mikään muoto ei ole ikuinen.

      • laji ei muutu

        laji ei muutu. Koska jos muuttuisi , pitäisi myös dna muuttua. Ja geenit. Ne ei muutu.


      • Laji muuttuu
        laji ei muutu kirjoitti:

        laji ei muutu. Koska jos muuttuisi , pitäisi myös dna muuttua. Ja geenit. Ne ei muutu.

        Jos käytät tuota argumenttia siihen että lajit eivät muutu, niin olet luonnollisesti sitä mieltä että lajit muuttuvat jos osoittautuukin että dna muuttuu?

        Voin kertoa: DNA muuttuu.


    • historioitsija....

      suopursku on pielessä me suomalaiset kuulumme suomalais-urkkilaiseen heimokuntaan joka syntyi silloin kun urkki tuli pukille sehän on jo muinaishistoriaa..
      urkki jalosti heimoa taabe slioorin kanssa ja hyvää tuli..

    • ...joo, urkkilaisuus levisi myös Ruotsiin aikoinaan, kun päämies oli kalastamassa kunkun kanssa Mörrum joella. Kolme viikkoa sen reissun jälkeen Aftonbladetissa oli iso otsikko...Silvia odottaa !!

    • hfhgff

      tais erehtyä urkin kaa saunaan..

    • bvbnvb

      Adam Ja Eeva ovat todellisia ihmisiä, henkilöitä jotka ovat olemassa yhä tänäänkin. Kirjassa eräs mies meni taivaaseen, Rick Joyner, en ole varma. Hän näki siellä Adamin pojan, olisko ollut Abel tai joku muu. HÄn oli kaunein ihminen joka voisi olla. Heissä ei ollut vielä synnin vaikutus niin syvällä. Näki hän Lutherinkin siellä.
      Adam ja Eeva ovat sinunkin esi-isäsi ja esi-äitisi. Jos ei olisi heitä, olisi jotkut toiset, koska jostakin sinäkin olet syntynyt, ja se ei totisesti ollut kala joka sinut synnytti. Eikä lehmä. Katso äitiäsi, muistuttaako hän eläintä vai ihmistä?

    • Korjaan virheeni.

      Ensin tuli puhuva aasi. Mutta aasi tajusi, ettei hän saa puhua. Sitten luotiin Eeva ja Eeva .....aasi ja se oli kauhea virhe. Jälkeläisiin takertui perisynti, koska eihän aasi ja Eeva....
      Sitten luotiin dinot jaa viimeksi kuuset 1.800-luvulla.

      Oikea metafora on Eeva ja.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      627
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      503
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe