Olivatko Adam ja Eeva oikeasti olemassa, siis aivan fyysisesti todellisessa paikassa?
Vai onko kyseessä metafora tai myytti?
Olivatko Adam ja Eeva oikeasti olemassa?
27
137
Vastaukset
- Inhottava realisti
Tarina on vertauskuvallinen.
- synnitön
Sairaudet ja kuolema ovat kuitenkin ihan täyttä totta. Miten se on mahdollista jos perisynti on pelkkä vertauskuva?
- Uskokaa elämä
synnitön kirjoitti:
Sairaudet ja kuolema ovat kuitenkin ihan täyttä totta. Miten se on mahdollista jos perisynti on pelkkä vertauskuva?
Sairaudet ja synti ovat eri asioita. Myös perisynti on eri asia kuin synti.
Perisynti tarkoittaa, että Aatamin ja Eevan synti periytyyisi syyllisyytenä seuraaville sukupolville niin, että kaikki olisivat syyllisiä heidän tekoihinsa siis syntiinsä. Sellainen on tietenkin soopaa ja humpuukia, että me olisimme syyllisiä ensimmäisten ihmisten tekoihin. Emme siis varmasti ole.
Sen sijaan olemme syyllisiä itse tekemiimme pahoihin tekoihin ja synteihin. Niistäkin tosin olemme saaneet anteeksiannon kun Jeesus kuoli puolestamme. Saamme myötäuskoa kirkkomme uskon mukaisesti syntimme anteeksi ja saamme elää vapana syyllisyydestä.
Sairaudet eivät ole syntiä. Ne voivat olla seurausta huonoista elämäntavoista, mutta myös biologisesta geenistöstämme. Hyvillä elämäntavoilla voimme osittain välttää sairauksia. - Synnitön.
Uskokaa elämä kirjoitti:
Sairaudet ja synti ovat eri asioita. Myös perisynti on eri asia kuin synti.
Perisynti tarkoittaa, että Aatamin ja Eevan synti periytyyisi syyllisyytenä seuraaville sukupolville niin, että kaikki olisivat syyllisiä heidän tekoihinsa siis syntiinsä. Sellainen on tietenkin soopaa ja humpuukia, että me olisimme syyllisiä ensimmäisten ihmisten tekoihin. Emme siis varmasti ole.
Sen sijaan olemme syyllisiä itse tekemiimme pahoihin tekoihin ja synteihin. Niistäkin tosin olemme saaneet anteeksiannon kun Jeesus kuoli puolestamme. Saamme myötäuskoa kirkkomme uskon mukaisesti syntimme anteeksi ja saamme elää vapana syyllisyydestä.
Sairaudet eivät ole syntiä. Ne voivat olla seurausta huonoista elämäntavoista, mutta myös biologisesta geenistöstämme. Hyvillä elämäntavoilla voimme osittain välttää sairauksia.Luulin että Eedenin puutarhassa ei ollut kuolemaa tai sairauksia, vaan ne tulivat sen seurauksena että syötiin hedelmä väärästä puusta.
- body
Synnitön. kirjoitti:
Luulin että Eedenin puutarhassa ei ollut kuolemaa tai sairauksia, vaan ne tulivat sen seurauksena että syötiin hedelmä väärästä puusta.
Nuo syntikäsitteet ovat tulleet pakanuuden pimeydestä, taikuudesta ja noituudesta ja ihminen pyörittelee samoja palloja jatkuvasti.
Ihminen on vieleä pahasti raakile, mutta kun mennään pari vuosituhatta eteenpäin, niin huonot osat on kehitetty jo parempiin osiin.
Seuraava vaihe tulee kun ihmisten kehittämät koneihmiset hoitavat hommat ja syrjäyttävät ihmisen. Uskokaa elämä kirjoitti:
Sairaudet ja synti ovat eri asioita. Myös perisynti on eri asia kuin synti.
Perisynti tarkoittaa, että Aatamin ja Eevan synti periytyyisi syyllisyytenä seuraaville sukupolville niin, että kaikki olisivat syyllisiä heidän tekoihinsa siis syntiinsä. Sellainen on tietenkin soopaa ja humpuukia, että me olisimme syyllisiä ensimmäisten ihmisten tekoihin. Emme siis varmasti ole.
Sen sijaan olemme syyllisiä itse tekemiimme pahoihin tekoihin ja synteihin. Niistäkin tosin olemme saaneet anteeksiannon kun Jeesus kuoli puolestamme. Saamme myötäuskoa kirkkomme uskon mukaisesti syntimme anteeksi ja saamme elää vapana syyllisyydestä.
Sairaudet eivät ole syntiä. Ne voivat olla seurausta huonoista elämäntavoista, mutta myös biologisesta geenistöstämme. Hyvillä elämäntavoilla voimme osittain välttää sairauksia.On se kumma Jumala, joka ei noteraa ollenkaan ihmisen hyviä tekoja. Aina vaan Jumala tuijottaa pahoja tekoja ja syntejä syntien päälle.
Miksei Jumala kaikkitietävä ja viisas kehittänyt sellaista bonussysteemiä, että jos teen joskus pahaa, niin vastaavasti hyvä teko nollaa pahan teon.
Silloin homma pyörisi paljon terveemmällä pohjalla ja ihmistä palkittaisiin hyvistä teoistaan.- Niko.
lappix kirjoitti:
On se kumma Jumala, joka ei noteraa ollenkaan ihmisen hyviä tekoja. Aina vaan Jumala tuijottaa pahoja tekoja ja syntejä syntien päälle.
Miksei Jumala kaikkitietävä ja viisas kehittänyt sellaista bonussysteemiä, että jos teen joskus pahaa, niin vastaavasti hyvä teko nollaa pahan teon.
Silloin homma pyörisi paljon terveemmällä pohjalla ja ihmistä palkittaisiin hyvistä teoistaan.Ahaa. Olisiko se lappix vähän kuin että jos ajan punaisia päin ja poliisit sattuisivat minua siitä sakottamaan, että voisin kuitata sakkoni sanomalla kyllä pysähtyneeni valoissa edellisen kerran? :)
Tiedoksi vain lappixille, että maailmassa kyllä on uskontoja jotka toimivat juuri noin.
Raamatun mukaan kelpaa kuitenkin vain täydellisyys. - to..
synnitön kirjoitti:
Sairaudet ja kuolema ovat kuitenkin ihan täyttä totta. Miten se on mahdollista jos perisynti on pelkkä vertauskuva?
Kuolema on maapallolla ollut yhtä kauan kuin elämääkin , siis miljardeja vuosia ennen kuin oli ihmislajiakaan eikä kuolemalla tai sairauksilla ole mitään tekemistä kristinuskon teologian perisyntiopin kanssa.
Niko. kirjoitti:
Ahaa. Olisiko se lappix vähän kuin että jos ajan punaisia päin ja poliisit sattuisivat minua siitä sakottamaan, että voisin kuitata sakkoni sanomalla kyllä pysähtyneeni valoissa edellisen kerran? :)
Tiedoksi vain lappixille, että maailmassa kyllä on uskontoja jotka toimivat juuri noin.
Raamatun mukaan kelpaa kuitenkin vain täydellisyys.Kristinuskossa on raaka ja armoton jumala, jota sinäkin Niko kannatat. Eikä se riitä että jumala on raaka, vaan uskontojen nimissä on tehty raakuuksia ja tehdään yhä.
Sellainen sadisti se teidän helvettiuskoisen jumala on - teidän oppinne mukaan. Se kylläkin on alunperin tempaistu muinaisista mytologioista.- ilm. 21:8
lappix kirjoitti:
Kristinuskossa on raaka ja armoton jumala, jota sinäkin Niko kannatat. Eikä se riitä että jumala on raaka, vaan uskontojen nimissä on tehty raakuuksia ja tehdään yhä.
Sellainen sadisti se teidän helvettiuskoisen jumala on - teidän oppinne mukaan. Se kylläkin on alunperin tempaistu muinaisista mytologioista.Mutta pelkurien ja EPÄUSKOISTEN ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."
- Kiitos ja kuulemiin
Aatami ja Eeva olivat satuhahmoja.
Perisynti on on naurettava käsite jolla on yritetty selittää pahan maailmassa.- 16
mistä ihmissuku on lähtöisin, jos ei kahdesta ihmisestä?
Kivestä ja kannosta sitten kai.
Pikkuisen ajattelua kehiin, kiitos - Kiitos ja kuulemiin
16 kirjoitti:
mistä ihmissuku on lähtöisin, jos ei kahdesta ihmisestä?
Kivestä ja kannosta sitten kai.
Pikkuisen ajattelua kehiin, kiitosSitä opetettiin jo ala-asteella joten en viitsi toistaa itsestäänselvyyksiä sinulle.
Tuskin ovat olleet olemassa. Koska juutalaisilla on on historiallinen eepoksensa, niin siinä on mainittu sellaiset nimet kuin Aatami ja Eeva. Juutalaiset ovat perineet jumalatarustonsa egyptiläisiltä, sumerilaisilta ja monelta muulta muinaiskansalta.
Vastaavasti Kalevalassa on Aino, Joukahainen, Väinämöinen ja Louhi ym.- Joulupukki ja toivo
Adam ja Eeva ovat olleet, ja ovat edelleen olemassa, samalla lailla kun joulupukki on olemassa.
Kaikki suomalaiset ja varmaan miljoonat muut näkevät joka vuosi joulupukin.
Kysymys kuuluu: Onko joulupukki olemassa?
Joulupukki on satuhahmo, jonka ihmiset tekevät todelliseksi, kun ihmisen sielussa elää toivo hyvien antimien tuojasta. Joulupukissa on vähän samaa kuin Jeesuksessa. Vastaavasti Adam ja Eva ovat satuhahmoja, kun ihmisille piti tai pitää edelleen konkrettisesti osoittaa, että ihmisten sisimmässä on taipumusta pahuuteen ja jumalakielteisyyteen. Varmaan tämä on vieläkin hyvä opetustarina, ehkä ihan legenda.
Kannatan uskoa sellaiseen Jumalaan, joka pyrkii olemaan hyvä koko ihmiskuntaa kohtaan. Toistaiseksi hän ei ole vielä siinä onnistunut, se on realismia. Usko on sitä, että joskus tulevaisuudessa Jumala onnistuu voittamaan kaikki vastavoimat ja perustamaan taivaan valtakunnan. Usko viittaa tulevaisuuteen. - Vaka vanha Väinämö
Joulupukki on hyvä rinnastus Aatamille, Eevalle, Jobille ja monille muille kertomushahmoille. On saattanut sellaisia olla olemassakin, mutta kansa on tarinoinut heistä sitten jälkikäteen ja jutut ovat muuntuneet ihannoiviksi legendoiksi tai inhoaviksi epäesimerkeiksi. Sama perusta on muidenkin uskontojen legendoissa., kuin myös kansalliseeppoksissa kuten Kalevala Suomessa.
Raamattuun on kerätty perimätaruista luomiskertomus, joka oli monilla kulttuureilla ennen kuin Raamattua edes alettiin kirjoittamaan.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mesopotamian_uskonto
http://fi.wikipedia.org/wiki/Muinaisen_Egyptin_uskonto
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ubaid-kausi
Ja huomatkaa, että Aatamin paratiisi oli Kaksoisvirtainmaassa, eli juuri Mesopotamiassa, josta tarinat ovat lähtöisin.Raamattu on totta kannesta kanteen.
- Totta maar
Näin on, sanoi käärme ja aasi yhteen ääneen.
Homo Sapiens (nykyihminen) lajia ennen maapallolla vallitsi Neandertalin ihmislaji.
Lajimuutos ei tapahtunut humauksessa. Se kesti kymmeniä ehkä satoja sukupolvia, kuten kaikkien elollisten lajien kohdalla.
Geenimuutos vie aikansa. Silti lajin muuttuminen on aina vallankumouksellinen tapahtuma.
Molemmat ihmislajit elivät rinnakkain yli 100.000 vuotta. Perustaltaan meissä on enemmistö neandertalin ihmisen geenejä.
Lisäksi meissä Euroopassa voi olla 40.000-30.000 sitten tapahtuneiden siitosten vuoksi jonkin verran jälkitulleita neandertalin geenejä.
Mikään elollinen (elotonkaan) olio ei voi omata pelkästään syntymää tai kuolemaa. Jokaista syntymää seuraa väistämättä kuolema. Se oliokoostuma, mikä ilmaantuu, se myös häviää ja siirtyy ainesosinaan luonnon kiertokulkuun.
Mikään muoto ei ole ikuinen.- laji ei muutu
laji ei muutu. Koska jos muuttuisi , pitäisi myös dna muuttua. Ja geenit. Ne ei muutu.
- Laji muuttuu
laji ei muutu kirjoitti:
laji ei muutu. Koska jos muuttuisi , pitäisi myös dna muuttua. Ja geenit. Ne ei muutu.
Jos käytät tuota argumenttia siihen että lajit eivät muutu, niin olet luonnollisesti sitä mieltä että lajit muuttuvat jos osoittautuukin että dna muuttuu?
Voin kertoa: DNA muuttuu.
- historioitsija....
suopursku on pielessä me suomalaiset kuulumme suomalais-urkkilaiseen heimokuntaan joka syntyi silloin kun urkki tuli pukille sehän on jo muinaishistoriaa..
urkki jalosti heimoa taabe slioorin kanssa ja hyvää tuli.. ...joo, urkkilaisuus levisi myös Ruotsiin aikoinaan, kun päämies oli kalastamassa kunkun kanssa Mörrum joella. Kolme viikkoa sen reissun jälkeen Aftonbladetissa oli iso otsikko...Silvia odottaa !!
- hfhgff
tais erehtyä urkin kaa saunaan..
- bvbnvb
Adam Ja Eeva ovat todellisia ihmisiä, henkilöitä jotka ovat olemassa yhä tänäänkin. Kirjassa eräs mies meni taivaaseen, Rick Joyner, en ole varma. Hän näki siellä Adamin pojan, olisko ollut Abel tai joku muu. HÄn oli kaunein ihminen joka voisi olla. Heissä ei ollut vielä synnin vaikutus niin syvällä. Näki hän Lutherinkin siellä.
Adam ja Eeva ovat sinunkin esi-isäsi ja esi-äitisi. Jos ei olisi heitä, olisi jotkut toiset, koska jostakin sinäkin olet syntynyt, ja se ei totisesti ollut kala joka sinut synnytti. Eikä lehmä. Katso äitiäsi, muistuttaako hän eläintä vai ihmistä? Korjaan virheeni.
Ensin tuli puhuva aasi. Mutta aasi tajusi, ettei hän saa puhua. Sitten luotiin Eeva ja Eeva .....aasi ja se oli kauhea virhe. Jälkeläisiin takertui perisynti, koska eihän aasi ja Eeva....
Sitten luotiin dinot jaa viimeksi kuuset 1.800-luvulla.
Oikea metafora on Eeva ja.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa109868"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276667- 71627
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73593Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33503- 72483