Kilpaurheilijaksi (vasta) aikuisena?

Petra866

Onko mahdollista aloittaa pikajuoksu (tai kenties jokin muukin laji) vasta aikuisena? Olen puoli vuotta nuorempana harrastanut ja voin sanoa, että kokemusta on tosi vähän, ja nyt opinnot vie paljon aikaa, mutta ajattelin että voisin lukion jälkeen harkita kilpaurheilijan uraa, koska se kiehtoisi kovasti. Olen muuten todella hyvässä kunnossa, vaikka en varsinaisesti mitään muuta kuin pyöräilyä ja kuntosalia harrastakaan. Siis, onko mahdollista kilpailla kisoissa, jos aloittaa lain vasta 19-vuotiaana? Kuinka kauan lajia pitäis harrastaa? Ja onko sen jälkeen jo liian vanha kilpailemaan? Kiitos vastauksista!

10

3719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4711

      Jätän tarkoituksella harrastamani lajin mainitsematta. Olin kouluaikana "antiurheilija" Vihasin kaikkea siihen liittyvää, vaikka olin 60 metrillä kouluni nopeimpia. Myöhemmin sain urheilunopettajista pahimmat viholliseni, joiden hampaissa olin jatkuvasti. Numerot olivat aina voimistelusta ja urheilusta kutosia, vaikka en koskaan tehnyt mitään. Innostuin jostaikin käsittämättömästä syystä 27 vuotiaana urheilun maailmaan ja säännölliseen harjoitteluun ja muutamassa vuodessa olin lajissani aika pysyvästi kymmenen parhaan joukossa ja voitin joissakin kilpailuissa jopa maamme parhaita.
      Minua ei kiinnostanut lainkaan muiden tekemiset ja heidän mahdolliset "apu-aineet" vaan harjoittelin ja kilpailin vain ja ainoastaan omaehtoisesti ns. omin eväin ja minua kiinnosti vain oma harjoitteluni/suorituskykyni. Sain siitä kaiken sen mitä halusin ja lopetin sitten, kun oli sen aika.

    • Petra866

      kiitos! toi antoi tsemppiä uskoa omiinkin mahdollisuuksiin!

    • .

      Monessa kamppailulajissa voi vielä hyvin päästä kilpailemaan, vaikka aloittaisi vasta täysi-ikäisenä.

      • Anonyymi

        No ei todellakaan kamppailulajit siellä viimesenä vaihtoehtona


    • esimerkkejä riittää

      Hyviä esimerkkejä alla:

      Leena Puotiniemi aloitti kilpaurheilun vasta 27-vuotiaana ja ammattimaisen harjoittelun viisi vuotta myöhemmin. Hänen kehityksensä on sen jälkeen ollut poikkeuksellisen nopeaa: kolme tuntia alittui ensi kerran 2009, ja Lontoon olympiakisojen A-raja 2.37 rikkoontui Berliinin maratonilla syyskuussa 2011.

      Alain Prost aloitti mikroautoilun vasta 17-vuotiaana, Martti Vainion ammattilais-ura lähti myös käyntiin vasta intin jälkeen.

      Toiset lajit on helpompia kuin toiset; golf, jotkin kamppailulajit, snooker, darts, keilailu voivat olla helpompia. Baletti, telinevoimistelu, jääkiekko vaikeampia jos ei mitään pohjaa ole.

    • kaikki_mahollista ;)

      Aloitin lajini 17 vuotiaana aivan puhtaalta pöydältä ja nyt kolmen vuoden kuluttua pelaan naisten maajoukkueessa. Olin todella urheilullinen ja pelasin kaikkea mahdollista. Kaikki on siis mahdollista :)

      • Anonyymi

        mikä laji?


    • hieno laji

      Saappaanheitto on hieno laji, jota harrastetaan monissa seuroissa. Kannattaa kokeilla, kisaamaan pääsee maailmanmestaruustasolle asti.

    • 15+13

      Aloitin oman lajini 4vuotta sitten 22vuotiaana ja aloitin vasta äskettäin kilpailemisen tähtäimenä sm-kisat :)

      • Anonyymi

        mikä laji?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe