Mäenpää: Opiskelijat opiskelemaan

12 kk vuodessa

SYL suopea

STTK:n puheenjohtaja Mikko Mäenpää haluaisi opiskelijat töihin nykyistä nopeammin.

STTK:n puheenjohtaja Mikko Mäenpää patistaa työurapäätöksiä tekeviä poliitikkoja pohtimaan seuraavaksi, miten opiskelijat saadaan töihin nykyistä nopeammin. Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL näyttää vihreää valoa Mäenpään ehdotukselle.

3

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinenkin

Fjäder: Terveelle aikuiselle ei yhteiskunnalta mitään ilmaiseksi

• ei armoa

Ei voi kun ihmetellä moista ehdotusta. Jos opiskelijoiden odotetaan opiskelevan 12 kk vuodessa, moinen systeemi ei anna anteeksi yhtään niille, joilla on jo ihan riittävästi vaikeuksia pysyä nykyisessä systeemissä mukana.

Itse opiskelen kolmatta vuotta ammattikorkeakoulussa, ja valmistun todennäköisesti joulukuussa, suositellussa ajassa. Keskivaikean masennuksen sairastamisen (nyt pikku hiljaa toipumaan päin) takia opiskelu on kuitenkin ollut välillä todella suuren ponnistuksen takana, ja henkinen hyvinvointi on kärsinyt tiukasta opiskelutahdista. Jos minulta olisi vielä repäisty lomat pois, olisin varmasti jättänyt koulun kesken aikoja sitten.

Tällainen ehdotus ympärivuotisesta opiskelusta ilman lomista toimii ehkä terveiden ihmisten kohdalla, jotka eivät ikinä sairasta, murra jalkaansa tai kärsi mistään mielenterveydellisistä ongelmista. Hah. Ja entä sitten taloudellinen pärjääminen? Opiskelijat käyttävät lähes poikkeuksetta lomansa työskentelyyn, että pystyisivät tässä kalliissa maassa maksamaan vuokrat ja muut kustannukset, kun opintotuki ei yksinkertaisesti ole riittävä. Jotkut eivät pärjää lainan nostamisesta huolimatta ilman työssäkäyntiä. Tulisiko opiskelusta sitten tällaisen myötä rikkaiden kakaroiden etuoikeus, kun muilla ei olisi varaa opiskella?

Kyllä on järjetön ehdotus ja hyvin lyhytnäköinen. Itse tutkin lopputyötä varten tällä hetkellä juurikin opintojen venymistä ja keskeytymistä. Molemmat ilmiöt ovat todella moniulotteisia, eikä niitä tällaisella järjenköyhällä idealla ratkaista, päinvastoin; uskon että tällainen ehdotus vaan pahentaa tilannetta. Ongelmaa pitäisi lähestyä aivan toisenlaiselta kantilta, myönnettäköön että paha sanoa, että mikä sitten olisi parempi ratkaisu, mutta ehkä lopputyöni tehtyäni olen vähän visaampi... Joka tapauksessa tällainen idean toteuttaminen vaan lisäisi nuorten riskiä tippua "oravanpyörästä", ja kohta meillä olisikin niin iso syrjäytyneiden poppoo, että mitäs heidän kanssa sitten tehtäisiin?

Toivottavasti tämä ukko (tai kukaan muun samoin ajattelija) ei saa tahtoaan läpi. Jos saa, en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

• Niin se vain on

Ay liike ajaa 12 kk opiskelua

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2098
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1766
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1316
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      238
      777
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      66
      714
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      708
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      556
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      492
    Aihe