Marbella Design Academy

MarbellaDesignAcadem

Olen kovasti miettinyt tuonne hakemista, vielä olisi vuosi lukiota jäljellä. Onko kellään kokemusta kyseisestä koulusta, tai onko joku mahdollisesti juuri opiskelemassa tuossa koulussa?
Haluaisin myös tietää millaiset pääsyvaatimukset tuonne kouluun on? Englannin kielen taito on 8 luokkaa, ja tiedän olevani kuitenkin taiteellisesti lahjakas ja uskoisin kykeneväni pääsemään tuonne kouluun. Ainut asia mikä pelottaa on tuo englannin kielen taito. Aion hakea opiskelemaan graafista suunnittelua, joten sanasto pelottaa.
Olen kahlannut koulun sivut läpikotaisin enkä löytänyt mitään tietoa haastattelusta, töiden lähettämisestä tai pääsykokeista, joten onko kellään tietoa niistä?
Kiitos jo etukäteen!

40

1972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MarbellaDesignAcadem

      Ainiin unohdin kysyä että täytyykö lukion keskiarvon olla huippuluokkaa?

    • student-

      Tuolla nettisivuilla lukee pääsyvaatimukset, eli 18-v. ikä, lukio suoritettuna ja englannin perusteet. Ei siis tarvitse osata sujuvaa englantia.

      Huomasithan, että koulutus maksaa 9000 euroa vuodessa ja opinnot kestävät 3 lukuvuotta, eli jo pelkkä koulutus maksaa 27000 euroa? Lisäksi tulevat tietysti materiaali- ja majoituskustannukset.

      Ulkomaalaisista oppilaitoksista jotain tietävänä uskallan väittää, että yleensä on niin, että jos pääsyvaatimukset ovat alhaiset, eikä vaadita edes haastattelua, portfoliota tai pääsykoetta, koulu ottaa kenet tahansa, joka vaan keksii sinne hakea, jotta he saisivat maksavia opiskelijoita ja etenkin ulkomailta.

      Voithan toki kirjoittaa tuonne sähköpostia ja kysyä, onko tuonne mitään muita vaatimuksia kuin lukio ja englannin alkeet.

      Sitten kannattaa tutkia sitä, onko kyseinen koulutus oikeasti maineikas ja rahan väärti vai olisiko muitakin vaihtoehtoja. Ulkomaalaisten oppilaitosten kanssa kun voi helposti mennä lankaan. Ei sillä, etteikö tämä koulu olisi hyvä ja laadukas, se voi sitä ollakin, mutta kantsii pohtia ja hakea tietoa.

    • Öppiläs

      Tervehdys vaan...

      Olen opiskelijana kyseisessä koulussa ja koska silloin kun itse hain tuohon kouluun, en löytänyt mistään mitään informaatiota/kokemuksia oikeilta ihmisiltä ja jouduin lähtemään melkein sika säkissä meiningillä liikenteeseen, jaan nyt täällä jotain informaation palasia, joita itse kaipasin...

      Elikkäs...

      HAKU
      Ainakin silloin kun itse hain, homma hoitui niin, että nettisivuilta lähetetään hakulomake ja jäädään odottamaan vastausta. Koululla ei sinänsä ole mitään erityisiä pääsyvaatimuksia koska eivät pyytäneet ainakaan minulta (eikä ymmärtääkseni keltään muultakaan) minkäännäköisiä taiteellisia työnäytteitä tai todisteita englannin kielen tasosta. Eli ei kannata liikaa hikoilla ja stressata sen hakulomakkeen kanssa... se ei ole niin justiinsa. Politiikka menee lähinnä niin, että kuka vaan, joka maksaa, pääsee sisään. Tästä politiikasta kuitenkin huolimatta porukka joka täällä opiskelee, tuntuu olevan jossain määrin ainakin oikeassa paikassa, eli suoraan pystymetsästä tulevaa ihmisyksilöä ei liiemmin ole.

      ASUMINEN:
      Koulu käsittääkseni auttaa oppilaita etsimään asuntoja ja suurin osa opiskelijoista asuvat koulun vieressä sijaitsevassa kylässä nimeltä Monda. Monet asuvat kimppakämpissä tai vastaavissa järjestelyissä säästääkseen asuinkustannuksissa (jotka eivät muutenkaan taida olla ihan päätä huimaavat).
      Mondassa asumisen hyviin puoliin lukeutuu lyhyt ja helppo koulumatka, ehkä edullisemmat asuinkustannukset ja se, että opiskelijoilla jotka asuvat Mondassa, on ehkä vähän tiiviimpi yhteiselo... Ja maisemat on tietysti ihan mahtavat. Jos pitää pikkukaupungista ja hiljaiselosta kauniine maalaismaisemineen, on Monda oiva valinta.
      Mondan vähän huonompiin puoliin kuuluu sitten se, että opiskelijat on hyvin pitkälti jumissa täällä vuorilla, bussit kulkee miten kulkee ja Mondassa tekemistä ei juurikaan ole, varsinkaan kesäisin. Rannalle pääseminen ja ostoksien tekeminen muuttuu astetta hankalammaksi, kun matkoihin pitää varata aikaa ties kuinka paljon. Tietysti jos hankkii auton (joka on siis muutenkin välttämättömyys mikäli haluaa asua "alhaalla" Marbellassa esim), niin liikkuminen helpottuu, mutta itse en ainakaan haluaisi lähteä alas kaupunkiin asioille ja ajaa pilkkopimeässä mutkaista vuoristotietä takaisin ylös.
      Itse koen helpompana asua alhaalla ja käydä koulua ylhäällä!
      Jos auton ostaminen on hiuksia nostattava ajatus, toiset oppilaat ratkaisevat ongelman matkustamalla jonkun alhaalta päin autoilevan kyydissä ja maksavat bensarahaa/vaivanpalkkaa kuskillleen.
      Suosittelen siis ainakin että mikäli mahdollista, tekee jonkun lyhyen vuokrasopparin ensiasuntoonsa, jotta halutessaan pääsee vaihtamaan maisemaa ahdistuksen yllättäessä :)

      OPPILAAT:
      Tulevat monista maista, melko moni tanskasta, koska koulun perustaja on tanskalainen. Vallitseva käluokka on varmaan jotain 20-30 vuoden välillä. Luokkatovereihinsa tutustuu tosi helposti, vaikka itse ei olisikaan mitään erityisen sosiaalista sorttia.

      KOULU:
      Minut yllätti se kuinka pieni se oikeastaan onkaan. Kävin kyllä etukäteen koulun pihalla kääntymässä, niin en ollut ihan puulla päähän lyöty, mutta se ei todellakaan ole niin iso kuin kuvissa näyttää! Ihan kiva ja viihtyisä kuitenkin heti kun pääsee sen faktan yli, että ehkä se ei ole niin ylellinen kuin ainakin minulle mielikuva oli syntynyt.

      OPETUS JNE...
      Voin sanoa, että jonkinnäköinen kulttuurishokki on ehkä edessä. Suomessa ollaan totuttu melko laadukkaaseen opetusjärjestelmään ja täällä vallitseva meininki välillä vetää sanattomaksi. Kaiken voi kiteyttää tähän: "unorganized". En oikein tiedä miten muotoilisin tämän asian järkevästi kun en ole varmaan päättänyt vielä onko koulu mielestäni hyvä vai vähän niin ja näin. Olen kyllä hemmetisti oppinut asioita, sitä ei käy kieltäminen ja välillä ihmettelen itsekkin, että mikä on ongelma... mutta jotain on ehkä hassusti enkä osaa ihan täysin osoittaa sormellani sitä epäkohtaa. Ehkä se on vain jotain tän koulun epäjärjestelmällisyyttä.... Tai sitä että en ole vielä yhtäkään oppikirjaa joutunut ostamaan (ollaan suomessa melko totuttuja siihen). Osa opettajista ei puhu välttämättä ihan täydellistä englantia, joten välillä on erittäin vaikea pitää oppitunnin punasesta langasta kiinni. Varsinaisen fyysisen opetusmateriaalin puuttuessa olo on vähän hukassa.
      MUTTA uskoisin kyllä, että täältä koulusta saa itselleen ihan hyvät tiedot ja taidot jos motivaatiota on. En ole siis mitenkään katunut tänne opiskelemaan lähtöä, mutta myönnän, että olen miettinyt välillä saisinko enemmän irti suomalaisesta koulusta.

      Voin ehkä varovaisesti uskaltaa suositella koulua, mutta pitää olla henkisesti varautunut siihen, että asiat on todella täällä hieman erilaisesti organisoitu ja suosittelen, että yrittää jotenkin ovelasti pyytää että saisi maksaa koulua aina vain puoli vuotta kerrallaan, sanoo vaikka ettei muuten pysty tulemaan :)

      • Kiinnostunut! :)

        Suuri kiitos tuosta tietopaketista! :) Olen itsekkin erittäin kiinnostunut kyseisestä koulusta ja sisustussuunnittelun linjasta! Ymmärsin että koulu myöntää apurahaa 10-30% per vuosi? Kuinka tämä homma toimii? Ja myönnetäänkö sitä kaikille? Lisäksi minua kiinnostaisi tietää onko mielestäsi tämä koulu rahan arvoinen? Kuitenkin kyseessä suuri summa rahaa.. Satutko tietämään kuinka hyvin opiskelijat ovat työllistyneet? Sivuilla lukee " Opiskelijat työllistyneet lähes sataprosenttisesti" pitääkö paikkansa? :)


      • Kiinnostaa tietää oletko jo itse valmistunut? Minkä alan ja tason töihin päädyit?
        Luokitellaanko koulussa tutkinnon suorittaneen jonkin EURO-tutkinnon mukaan?
        -
        Vastauksista kiitäen, Sohvaperuna Suomesta


    • Öppiläs

      Toi apurahajuttu on joku uusi hommeli, eli sitä ei ollut sillon kun itse hain. En tiedä tarkalleen miten toimii ja millä perusteella valitsevat sitten nuo onnekkaat oppilaat/oppilaan... Nettisivuilla vaan lukee, että pitää ottaa yhteyttä ja kysellä...

      En oikeen osaa sanoa onko koulu tuon rahan arvoinen vai ei. Omalla kohdallani juuri koitan ehkä puntaroida kyseistä asiaa. Koulussa on paljon hyviä puolia, mutta myös paljon huonoa. Tosin vertailukohdetta minulla ei ole, joten pahahan se on sinänsä arvostella heidän opetusmetodejaan. Vinkkinä voin ainakin antaa sen (jota sanoin tuossa jo aikasemmassa kirjoituksessani), että ei maksa suoraan koko lukuvuotta, vaan sopii maksavansa sitä vaikkapa vähän kerrallaan... Ihan vaan varmuuden vuoksi jos tuleekin sellainen olo, että vois vaikka lähetä takasin kotio :D

      Opiskelijoiden työllistymisestä en suoraansanottuna tiedä. Se on ainakin täyttä kukkua mun mielestä kun väittävät että jotkut firmat yms suorastaan metsästävät tän koulun oppilaita. Tai en tiedä lukeeko siellä nettisivuilla niin, mutta ainakin joskus luki ja epäilen sitä erittäin suuresti... Tai ainakaan en ole huomannut. Työllistyminen on varmaan ihan siitä kiinni kuinka hyvä ja luova oppilas sattuu olemaan ja sattuuko käymään hyvä säkä ja löytämään duunin itselleen.

      Niinjoo ja se piti vielä sanoa, että toi koulu on alunperin ollut koulu jossa opetetaan vaan sisustussuunnittelua/arkkitehtuuria jne, koska koulun perustaja, Helle, on siis kyseisellä alalla. Opiskelijoiden asiat on kaikista parhaiten juuri tuolla sisustussuunnittelulinjalla, opettajat on ammattitaitoisempia, mukavempia ja niitä on useita!! Graafisilla suunnittelijoilla asiat on melko pahasti rempallaan ja muoti/vaatepuolella on myös hieman epätyytyväistä sakkia... Ja siis kun itse olen juuri tuolla graafisella puolella, niin nää mun jutut saattaa sitten olla ehkä sen vuoksi tietyltä näkökulmalta kerrottuja :)

      Kysele lisää jos kiinnostaa. Koitan muistaa tulla tänne aina välillä vilkaisemaan... :)

    • Kiinnostunut! :)

      Kiitos taas!! Okei kun sanoit että koulussa paljon hyvää/huonoa niin mitä asioita sillä tarkoitat? Ja kiitos vinkistä.. Ymmärsin nettisivuilta että koulua voisi maksaa osissa? Onko se ihan helposti hoidettavissa, vai vaativatko siihenkin selitykset/syyn :D Toinen mikä minua huolettaa että pärjäänkö minun englannin taidoillani, nettisivuilla vaaditaan "perus englanti" en ole ikinä ollut englannissa kovin loistelias, perus asiakaspalvelu englantia käyttänyt ja lukio kyllä käyty.. Olen avoin ja tahtoa löytyy, siksi uskon pärjääväni! :D Joten onko oppilaat kovin eri tasoisia kun vaaditaan tuo "perus englanti" ?

      Miten oppilaat ylensä maksavat tuon koulun? Siis ihan vain opintolainalla? Miten olet itse pärjännyt suomen opintotuella siellä? Ja kelahan myöntää 600e/kk opintolainaa ulkomaille, kouluhan maksaa enemmän kuukaudessa kun tuon summan?

      Sitten minua kiinnostaisi tuo Monda, eli Marbella on minulle erittäin tuttu paikka siellä tullut käytyä monesti mutta Mondassa ei.. Ymmärsin siis että Monda kovin pieni? Onko Mondassa mitään harrastus mahdollisuuksia vai pitääkö lähteä Marbellaan? Esim kuntosalia? Olen tosi aktiivinen liikkuja ja koen tärkeäksi! :D

      KIITOS TAAS TUHANNESTI!! :)

    • öppiläs

      Ennen eivät mainostaneet koulun maksua osissa tai ylipäätään tätä mahdollisuutta, mutta näköjään nykyaikana nettisivuillaan näin tekevät... Eli voisin kuvitella ettei tarvitse enää selitelläkkään mitään, senkun kertoo minkälaisin aikavälein haluaa maksaa. Olen melko varma, että ovat hyvinkin joustavia tässä asiassa.

      Suurin osa oppilaista maksaa koulun todennäköisesti "pappa betalar" :D En ole kehdannut kysellä ihmisiltä erityisemmin tästä asiasta, mutta monien vanhemmat tosiaan rahoittavat muksujensa opinnot, tälläisen kuvan olen saanut. Mutta tiedän kyllä ainakin yhden oppilaan joka on itse rahoittanut koko homman...

      Itse saan Kelalta vaan ja ainoastaan opintotukea kun en nyt satu olemaan kelvollinen saamaan asumistukea... Pelkällä Kelan almuilla ei tule kyllä toimeen, eli joutuu kyllä jonkinlaista taskurahaa itselleen jostain hommaamaan, jollei vanhemmat ole kiinnostuneita raottamaan kukkaron nyörejä.

      Satunnaiset oppilaat ovat löytäneet täältä jotain pikkuisia töitä huonosta työllistymistilaanteesta huolimatta, mutta en voisi kyllä itse kuvitellakkaan että ton kaiken koulussa käymisen ja massiivisten kotitehtävien päälle pitäis vielä keretä töihinkin... Lisäksi mainittakoon, että palkkataso on sitä luokkaa että koko kuukauden palkka täällä vastaa ehkä yhden viikon palkkaa suomessa. Eli siis yksi tapa kerätä taskurahaa on mennä aina lomilla suomeen painamaan duunia niska limassa...

      Sitten englannin kielen taso. Voisin melkein suorilta käsin väittää, että pärjäät varmasti. Aluksi voi olla hieman hankalaa kuunnella ja ymmärtää, kun opettajilla saattaa olla aksenttia yms... mutta kyllä sitä oppii :) Rohkeasti vaan. Monet muut on ihan samassa tilanteessa, harvan äidinkieli on enkku... Se mun on muuten pakko mainita, että joudut sitten pitämään enkuksi presentaatioita/esitelmiä luokan edessä ihan jatkuvasti... Kaikki työt mitä ikinä tehdään, niin esitellään näin =/

      Ja joo, Monda on melko pieni, mutta on siellä kyllä harrastusmahdollisuuksia. Vuoria riittää valloitettavaksi... toiset käy ratsastamassa, pelailemassa jalista yms... Voisin kuvitella että joku kuntosalikin voisi löytyä (en sit tiiä et kuinka pappahien hajunen). Mut Monda on siis ihan tosi sellanen tuppukylä. Siellä on joku yks baari jossa oppilaat notkuu ja polttelee pilveä jossain nurkalla :D Haha. 3 vuotta siellä ois mulle liian pitkä aika vaikka oon ihan maalaisihminen henkeen ja vereen!


      Niin... ne hyvät ja huonot puolet.... Jostain syystä tästä asiasta kirjoittaminen tuntuu hankalalta kun en keksi miten tiivistäisin sanottavani järkevään muotoon. Lisäksi kun en ole sisustuspuolella, niin on hankala sanoa mikä on hyvää ja huonoa sillä puolella. Jos muistan, niin voisin kysäistä jonkun sillä linjalla olevan mielipidettä asiaan...?


      Mutta yksi juttu minkä haluan ainakin tänne heti jakaa (koska en pidä tälläisestä meiningistä)... On nämä arvostelut mitkä löytyy ainakin seuraavasta linkistä ja varmaan muutamasta muustakin paikasta:

      http://www.studentum.fi/institute/marbella-design-academy-17160/reviews

      ...Kannattaa katsella niitä ehkä hieman kriittisesti. Nämä arvostelut eivät ole tänne oppilaiden itse tietkoneelta rehellisesti kenties anonyyminä julkaisemia, vaan meille jaettiin laput joihin käskettiin kirjottamaan mielipiteitä koulusta. Tottakai kaikki kirjottaa jotain "kivaa", kun eihän siihen nyt kehtaa kirjottaa mitään pahaakaan kun henkilökunta lukee ne läpi ja sun nimi on vielä siinä... Plus eipä niitä negatiivisia ees koulu nettiin julkaisisikaan... Eli näihin tosiaan kannattaa suhtautua tietyllä varauksella. Voin ihan sataprosenttisen käsi sydämellä sanoa, että osa noista jutuista on ihan täyttä valetta ja oppilas joka on kirjoittanut noita mielipiteitään siihen lappuun, saattaa olla oikeasti ihan päinvastaista mieltä.

    • Öppiläs

      Kyselin tänään koulun hyviä ja huonoja puolia sisustussuunnittelupuolella opiskelevilta luokkatovereiltani ja vastaus oli vähän sitä kuin itse ajattelin... Eli sisustussuunnittelussa kaikki asiat on paremmin. Opetus on hyvää ja laadukasta, kursseilla oikeasti oppii paljon ja oppilaiden työt on tosi hienoja. Huonoa on koulun yleinen kyky organisoida asioita, tehdä juttuja ja suunnitelmia niin että niissä ois joku järki ja tolkku. Me ollaan pohjoisessa totuttu tietynlaiseen järjestelmällisyyteen ja maalaisjärjen käyttöön. Me ollaan tunnollisia ja ajallaan... Täällä hommat organisoidaan sillä tavoin, että vannetta kiristää nupin ympärillä harva se päivä.

      Graafisen ja vaatesuunnittelun puolella parantamista on huimasti opetuksessa ja sen laadukkuudessa & ylipäätään opetussuunnitelmassa... Eli näiltä kahdelta linjalta miinusmerkkien lista on pitkä...

    • tietoa on

      ihan pelkää rahastusta et opi mitään.

      • Kiinnostunut!! :)

        Öppiläs! Kiitos taas tuhannesti!! :) On hienoa että täällä on noinkin upeita tyyppejä !! :) Jees eli minkälainen on teillä tyypillinen koulupäivä? oottekojoutuneet ostelemaan paljon kirjoja eri kursseille? Onko Marbellasta ihan mahdoton tulla "yleisillä" koululle? Ajattelin hakea kouluun tässä keväällä, siksi kyselen niin paljon! :D KIITOS!!! :))


    • Öppiläs

      Meillä on koulupäivä yhdeksästä neljään:
      09:00 - 10:30
      Kahvitauko
      10:45 - 12:15
      Lounastauko
      12:45 - 14:15
      Kahvitauko
      14:30 - 16:00

      Koko päivän on aina samaa aihetta.

      Sit meillä on joskus independent study päiviä, eli ei tartte tulla kouluun ollenkaan. Ja sit on sellasia päiviä että ollaan vaan puol päivää, joskus aamu, joskus ilta.

      Kirjoja täällä koulussa ei käytetä laisinkaan, mikä on mun mielestä aika erittäin huono juttu... Kun ei me saada ees mitään monisteitakaan. Aina kun saadaan "Assignment Brief", eli se dokumentti missä kerrotaan kurssin projekti/kotitehtävä, niin opettajat on yleensä listannu siihen jotain kirjoja, joita ne suosittelee luettavaks. En tiedä onko kukaan ikinä hankkinut yhtäkään niistä. Eli kokeet on sit vähän outoja, kun sulla ei oo materiaalia jota lukea kokeeseen, eikä koe edes perustu suositelluihin kirjoihin.
      Mun mielestä ne kokeet on välillä vähän ala-aste tasoa... :D

      Tästä kirja-aiheesta tulikin mieleeni, että se mitä sun pitää hankkia, on erittäin erittäin jyty läppäri. Varsinkin interior puolella 3DMax, jolla te väännätte niitä sisustuksia on niin massiivinen pakkaus, että oppilaat joilla on esim ihan tuliterä perus MacBook Pro, kärsivät siitä, että ohjelma kaatuu jatkuvasti, pahimmillaan juuri ennen projektin palautuspäivää...
      Vaikka joku setä sulle tietokonekaupassa sanois et juu kyl tää Mäkki jaksaa pyörittää, niin pelaa varman päälle, koska todellisuus on just sitä et jengi tuskailee tietokoneittensa kanssa kun ei tehot riitä. Puhumattakaan siitä kuinka epämiellyttävää on yrittää työskennellä, kun jokaiseen siirtoon menee ikuisuus kun kone jökkii :) Eli jos esim Mäkin hankit tai jos sulla jo on, niin ymppää se täyteen lisämuistia yms tai jos ostat tuliterän koneen, niin ota siihen vähän jotain lisämodificaatiota, jotta se jaksaa...

      Marbellasta ei ole täysin mahdotonta tulla julkisilla, mutta se on sen verran epäluotettavaa ja epäsäännöllistä, puhumattakaan bussiasemalle kävelystä... Sun pitäis lähtä kouluun varmaan kaks tuntii aikasemmin, että kerkeisit. Eli en suosittele :D
      Joskus jossain vaiheessa koulu vähän suunniteli jotain vakituista päivittäistä kyyditystä Marbellasta ylös koululle, mutta siitä tuskin on tullut mitään... Voithan tietysti vähän kysellä ja kuumotella asiasta, josko se vähän herättelis taas ihmisiä saamaan jotain aikaiseksi. Kätevin ja paras tapa on kuitenkin joko ajaa itse tai hankkia kimppakyyti.

      Mun kyydissä pääsee kyllä bensarahaa vastaan kulkemaan, ainakin välillä, mut en lähde aamulla hakemaan ketään mistään tai pysähtelemään matkan varrelle :D Eli pitäis sitten dallata siihen spottiin aamulla, jossa mulla on auto parkissa.

      Aijotko alottaa siis nyt syksyllä?

    • Kiinnostunut!! :)

      Kiitoksia!! No johan kuullostaa erikoiselta ettei kirjoja tarvita!? :D Onko siis kaikilla kurseilla sama meininki sen suhteen? Ja oletko "katunut" sinne lähtöä? Itse olin Espanjassa Benalmadenassa työharjoittelemassa viime keväänä ja tiedostan kyllä että asiat hoidetaan hieman eritavalla kuin täällä, toisaalta se on yksi syy miksi myös kaipaan takaisin.. Ihmiset ovat paljon eläväisempiä siellä! :D

      Ja kiitos tuosta tietokoneeseen liittyvästä infosta!! Siis tarkoituksena olisi ostaa ihan uusi MacBook ja mites ostanko siihen ne ohjelmat myös täältä vai vasta kun aloitan koulun siellä? Vielä tuohon asumiseen liittyen että mitä luulet hajoaako mun pää jos muutan sinne Mondaan? :D Olen kyllä aina asunut pääkaupunkiseudulla ja sopeudun helposti.. Toisaalta jos siellä on kovin vaikeat yhteydet muualle saattaa ahdistus iskeä! :D Onko siellä muuten paljon suomalaisia opiskelijoita?

      Tarkoitus olisi siis hakea nyt siihen syksyllä alkavaan koulutukseen kyllä!! En ole vielä hakenut kun olen vertaillut vaihtoehtoja ja etsinyt tietoa, luuletko että paikat ovat täynnä? KIITOSKIITOSKIITOS!!! :)

    • Öppiläs

      Äsh, kirjotin äsken pitkän tekstin, mut onnistuin hävittämään sen :D

      Mutsiis joo on kyllä kieltämättä ihan järjetöntä ja käsittämätöntä, et ei oo kirjoja tai mitään materiaalia ylipäätään... En vieläkään meinaa päästä yli siitä faktasta :D

      En oo katunu tänne lähtöä yhtään, mut oon kyllä miettinyt paljon oisko suomessa saanu paljon laadukkaamman koulutuksen (mutta siis oon graafisella, joka on siis vähän ontuva linja).

      Ja joo tosiaan panosta siihen tietokoneeseen. Itse tilasin sen applen verkkokaupasta ja siinä kohtaa missä siihen saa valita lisää tehoja, otin vähän lisäbuustia. Samaten oon itse vaihtannu uudet sellaset muistiläpyskät, joita saa verkkokaupasta johonkin 50€ hintaan. Suosittelen, ehkä 15" näyttöä. Se isompi on vähän daiju raahaa mukana ja kiinnitän sit himassa tän läppärin johonkin näyttöön tai vaikkapa telkkariin, niin saa isomman näytön jonka kanssa työskennellä projektien parissa = mitä isompi näyttä, sitä helpompi työskennellä!

      Suosittelen ostamaan ja asentamaan ohjelmat etukäteen. Itse tilasin jostain netistä. Erityisesti jos säkin tilaat jostain nettikaupasta, niin pakettikin tulee paremmin ja nopeammin perille Suomeen kuin tänne Hikilään :D

      Koulun sivuilla ne näköjään sanoo, että pitäis ostaa Adoben Master Collection, mutta te käytätte tietääkseni sisustuspuolella näistä tämän collectionin suunnitteluohjelmista lähinnä Illustratoria, Photoshoppia ja InDesigniä... Ja siinä Master Collectionissa on kaikkea "ylimääräistä". Ennen ainakin Adobella oli myös kevyempiä Collectioneita, joten jos saat jonkun sellasen karsitun paketin huokeampaan hintaan, niin se voi olla järkevämpi vaihtoehto. Jos kuitenkin ostat sen Masterin, niin kannattaa asentaa vaan nuo muutamat ohjelmat siitä, jotteivat ylimääräisyydet vie turhaan tilaa!

      En osaa yhtään sanoa tosta Mondassa asumisesta juuta enkä jaata, kun en yhtään tiedä miten sä henkilökohtaisesti tulet kokemaan sen mestan. Mutta se on pikkuinen ja vähän pölynen... enkä tiedä kuinka kauaa sieltä jaksaa ammentaa inspiraatiota töihinsä :D Kyllä mä suosittelen Marbellaa mielummin, mutta ihan sun pitää itse harkita :)

      Mondasta Marbellaan kulkee sellanen bussi kuin Coin - Marbella. Coin on kylä vähän ylempänä Mondaa ja se bussi koukkaa sitten Mondan kautta. Tässä on viimeisimmät aikataulut tuolle bussille, jos kiinnostaa, niin voit vähän kurkkia miten julkiset kulkee!

      http://www.avanzabus.com/web/archivos/base/File/Horarios/Portillo/Horario-de-autobuses-de-Coin.pdf

      Ja aivan varmasti opiskelupaikat eivät ole täynnä! Sun kandeis tehä retki tänne kesällä ja käydä tsekkaamassa Monda ja koulu. Se vois olla tosi kannattavaa ja auttaa sua sun päätöksenteossa!

    • Mondalainen.

      Heipsan.
      Oon Graafisella puolella ja asustelen Mondassa.
      Tämä on pieni mutta kohtalaisen eloisa paikka. Opiskelijoilla on joka hiton ilta bilettä jonkun kotona, kylästä löytyy 15 baaria, mutta opiskelijät käyvät vakituisesti yleensä vaan kahdessa niistä. Yksi "oikea ravintola" löytyy ja kohta pitäisi aueta pitseria.
      Kuntosali on, se maksaa10€ kuukaudessa ja se on auki 2h illassa arkipäivisin. =)
      Kansantalolla on step aerobikki (2€ kerta) ja jooga kaksi kertaa viikossa.
      Kesä aikana täälä on myös julkinen uima-allas käytettävissä.
      Mondan vieressä on kansallispuisto, että haikkailu reittejä riittää ihan tarpeeks.

      Asunnot on edullisia ja valinnan varaa on. Jos muutat tänne, ei kannata ottaa ensimmäistä vuokrasopimusta paria kuukautta pidemmäksi, koska luultavasti päädyt maksamaan yleiseen vuokratasoon verrattuna ihan liikaa, vaikkakin suomalaisittain hinta saattaa ensin tuntua edulliselta.
      Mondaa kannattaa kokeilla, aina voi muuttaa Marbellaan jos ei tämä meininki kiinosta. Ja buseja kulkee ihan siedettävästi.

      Graafisella puolella on suosituskirjoja joiden tilaaminen on vapaaehtoista, tosin suotavaa. Luento materiaali on usein ladattavissa serveriltä omalle koneelle, tai sitten tehdään muistiinpanoja.
      Koulu liittyi tämä vuonna Midlesexin yliopiston alaisuuteen, joten opetus metodit ja tyyli tulee muuttumaan kovasti ensi vuonna, siis samanlaiseksi kuin kyseisessä koulussa, ja niin opiskelijoille on sitten pääsy kolmenvuoden jälkeen Midlesexiin tekemään Masterssit ilman pääsykoetta. Tosin elämä ja lukukausimaksu Lontoossa on sitten Hiukan kalliimpaa kun täällä...

      • Hei olen enää kolme vuotta jäljessä?
        Vieläkö opiskelet siellä M.A.D.ssä? Sinnehän pääsee ilmeisesti ilman pääsykoetta. Kiinnostaa tietää että valmistuuko kaikki vai mitä tapahtuu niille matkalle jääneille?


    • Kiinnostunut!! :)

      Kiitokset teille!! :) Öppiläs sitä juuri tässä olenkin miettinyt että onko opiskelu välttämättä niin laadukasta muualla, koska täällä meillä on niin hyvät puitteet opiskelun suhteen! Toisaalta itselläni on se tilanne että luulavasti en minun papereillani pääse ainakaan pääkaupunkiseudulle opiskelemaan koska taso vaan on niin kova! Siksi tässä katsastelen muitakin vaihtoehtoja ja tosiaan espanjaan haluaisin ehdottomasti muutenkin takaisin, joten olisi upeeta yhdistää se opiskeluun!

      Milloin teillä loppuu lukukausi siellä? Jos vaikka pääsisinkin katsomaan koulua ihan paikan päälle tässä keväällä! :) Olisi kiva nähdä koulu ja paikkana Monda.. Ja sinä Mondalainen minkä hintaiset vuokrat siellä Mondassa sitten on jos ei kannata ottaa sopparia kahta kuukautta pidemmäksi? Ja entäs Marbellassa? Olen ymmärtänyt että koulu auttaa asunnon etsimisessä.. Mutta tarkoittaako se vain Mondassa? eli jos haluaisinkin asua Marbellassa joudun itse etsiä asunnon, vai mitenkä? :D

      KIITOSKIITOS!! :)

    • Mondalainen

      Lukukausi loppuu 15.6
      Koulun kautta saat yhden Karenin yhteystiedot, mukava britti nainen joka toimii täällä kiinteistö välitäjänä, mutta hänen kauttaan vuokratut asunnot on "hieman" kallimpia kuin suoraan paikallisilta vuokrattuna. Mulla oli ensin hänen kauttaan vuokrattuna kaksio 460€ sähkö ja netti, koknaisuudessaan meni pitkälle yli viiden sadan. Ihan liikaa siis. Mutta todellisuudessa yksiö pitäisi lähteä alle 380€ eikä kaksiosta kannata maksaa missään nimessä yli 400€. Talo keskustassa on noin 450€ (Paikalliset ei olikein saa niitä vuokrattua kenellekkään, joten ne on noihin pieniin kämpin verrattuna ihan naurettavan halpoja, ja niitä on tyhjillään aika kovasti.)
      Sähkö on aika hinnakasta, ja samoin netti.
      Marbellassa vuokra hinnat on tietysti korkeammat kuin täällä vuoristossa.
      En ole ihan varma mutta kyllä koulu taisi tarjota jotakin yhteystietoja myös Marbellan suuntaan.

    • gra83

      Heippa! Liityn minäkin keskusteluun ja ollaan kohta kaikki suomalaiset opiskelijat täällä kirjoittelemassa :) Yksi asia pisti silmään. En lukenut sana sanalta kaikkia aikaisempia viestejä läpi, joten en tiedä korjasiko jouku, mutta linjat joita täällä on ovat graafinen, fashion ja interior. Interior ei tarkoita sisustussuunnittelua, vaan painottuu enemmänkin sistustus arkkitehtuuriin. Täällä ei siis opiskella koristetyynyjen ja verhojen väriä (näin karkeasti sanottuna), vaan suunnitellaan tiloja. Siinä on siis iso ero, joka on hämännyt ennenkin ja pari opiskelijaa siis vaihtanut koulua sen takia.

      Mitä ohjelmiin tulee, täällä saa ladattua edullisesti ns. opiskelija versiot kaikista ohjelmista jotka siis eivät maksa juuri mitään, mutta toki opiskelujen jälkeen täytyy olla ihan aidot ohjelmat jos meinaa alalla työskennellä.

      Itselleni suurin ongelma koulussa on järjettömän tehoton informaation kulku ja organisointikyvyttömyys. Kaikki opettajista alkaen haahuilee ympäriinsä ja kukaan ei tiedä mitään. Joka asiaa saa kysyä 4 kertaa ennen kuin jotain tapahtuu. Nämä ovat ehkä näitä kulttuurieroja joihin täytyy asennoitua, mutta toisaalta kun kyse koulusta, toivoisin tehokkuuttaa enemmän.

      Parasta ovat oppilaat ja sellainen "yhteisöllisyys" mikä syntyy nopeasti kaikkien kesken. Täällä törmää sellaiseen sosiaalisuuteen, mikä on Suomessa vain kaukainen unelma :)

      • Hei gra83
        Täällä pohjoisemmassa on taas valkolakkien aika. Mitä eroa on sisustus arkkitehdillä ja arkkitehdillä? Miten sinä, oletko valmistunut? Millaisiin töihin ja minkä tasoisiin päädyit? Tuleeko työpaikkoja muuten miten paljon opiskelu kavereiden kautta?
        Terveisin Ruokatunti Kirjoittaja Suomesta


    • Öppiläs

      Senkin jälkeen kun lukukausi loppuu, niin käsittääkseni koulu on avoinna jonkin verran myös kesälomalla, kun täällä on kait jotain kesäkursseja... Eli jos ei kerkeä ennen loman alkua visiteeraamaan, niin pitäisi siis onnistua myös kesäloman aikana...

      Itse olen kyllä vähän sitä mieltä, että on parempi tilata student ohjelmistopaketti etukäteen ennen kouluun tuloa, kuin alkaa asentelemaan sitä täällä "Hota-Hotan" kanssa (se on varmaan vielä ladannu ne ohjelmat jostain piratebaysta ja jakelee niitä kymmenille oppilaille ihan ilman omantunnontuskia ja ottaa vielä kenties mahdollisesti rahaa siitä, haha)... :DD

      Meidän luokalla oli hirveesti ongelmia, kun osa porukasta ei ollu hankkinu niitä ohjelmia valmiiksi ja sit se oli sellasta säätämistä niitten kanssa...

      "Mä en nyt voi tehä tätä juttua kun mulla ei oo sitä ohjelmaa"
      "No en mä saa sitä asennettua, kun se tietokonetyyppi ei oo tänää paikalla"
      "No sen piti tulla maanantaina, mut ei se ollukkaa. Se tulee tänään."
      "No ei se tullutkaan tänääkään. Meen sinne sen toimistolle käymään koulun jälkee."
      "No mä sain sen asennettuu, mut tää on nyt vääräl kielel, en tajuu mitään tästä."
      "No nyt tää ohjelma kaatus ja en voi ite uudelleeohjelmoida sitä kun mulla ei oo niit tiedostoi ja levykkeit... pitää mennä taas sinne sen toimistoo..."
      "No nyt tää taas toimii, mut mul on tää vieläkin vääräl kielel..."

      JNE JNE...
      :DDDD

      Niin ja... Adoben ohjelmista student versiot ovat aivan samoja ohjelmia kuin ne normaaliversiot. Erona on lähinnä vain hinta ja se, että student version voi asentaa vain yhdelle koneelle, eikä sitä saa myydä eteenpäin tai antaa kenellekkään. Tämä tarkoittaa siis sitä, että voit ihan surutta käyttää student versiota koulun aikana ja koulun jälkeen, vaikka koko loppuelämäsi ja voit käyttää ohjelmaa ihan miten lystäät ilman rajoitteita...

      Interior puolella käytettävät Autodeskin 3DS Maxit yms Autocadit toimivat hieman erilaisella periaatteella... Nimittäin nämä ohjelmat saa ladattua netistä ihan ilmaiseksi koneelle opiskelijatodistusta vastaan, mutta niitä saa käyttää vain ja ainoastaan harjoitteluun opiskelun aikana, eikä niillä saa tehdä mitään oikeita töitä, eli "no commercial or for profit purposes". Näistä ohjelmista joutuu ostamaan oikeat versiot koulun jälkeen mikäli meinaa alalla työskennellä... :/

      Jos oon ymmärtänyt jotain väärin näistä, niin saa korjata :)


      Tuosta Middlesexin yliopiston yhteistyöstä en viitti sanoa mittään :DD Haha. Ainakaan vielä. Toivotaan, että asiat muuttuvat tämän myötä parempaan suuntaan, mutta oon hyvin pessimistinen tän asian suhteen mikäli koulun henkilökuntaan ei tule lisäystä tai vaihdoksia. Tähän mennessä kuitenkin olen havainnut 2 asiaa:
      A) Kurssien nimet on muuttuneet yhdenmukaisemmiksi Middlesexin kanssa
      B) Mun todistus näyttää erilaiselta koska credit systeemi muuttui

      8))))

    • Kiinnostunut!! :)

      Hei hienoa että olette jaksaneet minulle vastailla!!! :D KIITOS! Tosiaan tarkoitus olisikin nimenomaan tuota sistustus arkkitehtuuria opiskella! Mutta kiitos gra83 kun vielä sen korjasit! :) Satutko siis itse opiskelemaan sisustus arkkitehtuuria? Ja minkä hintaiset vuokrat tuolla Marbellassa sitten on, mietin vain että riittäisikö suomen opinto/asumis tuet jos asuisi Marbellassa?


      Lisäksi minua kiinnostaisi tietää että onko koulussa jokin harjoittelu jakso? Ja olen ihmetellyt kun kaikki tutkinnot koulussa kestävät 3vuotta mutta suomessa vastaavat tutkinnot amk:ssa ovat 4 vuotta.. Käydäänkö siellä tiiviimmässä paketissa kaikki vai mistäköhän johtuu? Ja vähän minua vielä arvelluttaa tuo englanti että pärjäänköhän siellä, mulla on semmoset B:n paperit eli uskon että alku tulisi olemaan hankalaa.. Onko joku joutunut lopettamaan englannin takia? :D

      • No, miten kävi? Ja miten rahoitit lukukausimaksut jos aloitit opinnot sielä?


    • Öppiläs

      Tässä ainakin yks paikka josta voit katella ilmoituksia asunnoista marbellassa ja muodostaa käsitystä asuntojen hinnoista:
      http://www.enalquiler.com/alquiler-pisos-marbella-31-2-0-28247.html

      Ja joo koulussa on harjottelujakso, 4 viikkoa kolmantena vuonna mikäli muistan oikein. Harjoittelun voi suorittaa espanjassa tai vaikka halutessaan suomessa... tai missälie timbuktussa nyt mieli sitten tekeekään...

      En osaa kommentoida miksi vain 3 vuotta neljän sijaan. Kandin paperit siitä kuitenkin saa... Lisäksi jos haluaa suorittaa valmistuttuaan maisteri tason opinnot, voi hakea Lontooseen Middlesexin yliopistoon ja suorittaa maisterit taskuun vain yhdessä vuodessa! Eikös meillä suomessa mene maisteriinkin pari vuotta vai muistanko väärin? Hmm.

      Koulussa on käsittääkseni tällä hetkellä 4 suomea puhuvaa opiskelijaa. 1 fashionissa ja 3 graafisella :) Ja ilmeisesti yks tyyppi joka on puoliks suomalainen (hänkin graafisella).. Eli ei taida olla tällä hetkellä suomalaisia vastaamassa interior linjalta. Ehkäpä hyvällä onnella joku vanha opiskelija eksyisi tänne ja osaisi valottaa asioita.

    • gra83

      Älä huoli Englannin kielestä. Kun ymmärrät ja osaat perusteet se riittää. Kaikki opettajatkaan eivät osaa täydellisesti englantia...... Ja ymmärtäminen ja puheen tuottaminen paranee huomaamatta nopeasti.

    • Kiinnostunut!! :)

      Kiitos taas teille! :) Kävin viime viikolla katsomassa koulua ja tykästyin kyllä kouluun ja sen ilmapiiriin.. Opiskelijoita oli aika vähän, ilmeisesti teette nyt jotain lopputöitä siellä! :) ja tosiaan onhan se Monda aika metsässä! :D Tulin sinne bussilla joka menee hyvin mutkikasta ja pelottavaa reittiä.. Haha :D Pääseekö sinne mitään "suorempaa" tietä? Ja onko siellä Mondassa mitään Markettia? En huomannut kun ravintoloita ja kahviloita... Ja sinä Öppiläs jos saisin sumplattua Marbellaan asumisen olisiko mahdollista sopia joku kimppakyyti diili? :D Haha tai ainakin joinakin päivinä? :D KIITOS KUN OLETTE JAKSANEET VASTAILLA! :)

    • Kiinnostunut!! :)

      Ja vielä semmoinen kysymys liittyen tuohon apurahaan, eli oletteko hakeneet apurahaa? Tai sitä saaneet? :D

      Itse pähkäilen nyt tämän hakemuksen kanssa ja mietin millä perusteilla ne sitä myöntää? koska kelahan myöntää sen 6000e vuodessa lainaa opiskeluun joka ei riitä maksamaan kokonaista vuotta.

      KIITOS! :)

    • Öppiläs

      Ei pääse suorempaa tietä :D Se on just se reitti :))
      Mun mielestä Mondassa on kyllä joku marketti, varmaan joku Mercadona tai sellanen... pakkohan siel on olla? Heh.

      Kimppakyyti on mahdollinen joinakin päivinä, mut voi olla joskus haastavaa kun lukujärjestykset ei aina täsmää :)

      Apurahasta en osaa sanoa mitään :/

    • Mondalainen

      Joo, Marbellasta tulee suorempikin reitti, paikallisbussi vaan kiertää Ojenin kautta, niin siel on se ihan järkky pitkä vuoristo siksakki... On tääl Ruokakauppoja 2kpl ja kioskeja 3 kpl ja leipomoita samanverran. lihakauppa löytyy erikseen, samoin vihanneskauppa. Varsin vaatimaton ATK liike on myös, mutta siellä voi käydä asennuttamassa tarvittavat ohjelmat.
      Rahoituksen viimeinen hakupäivä meni 1.6 mut ainahan sä voit yrittää. Ne vaatii liittenä tulotiedot, vanhempien tulotiedot yms. millä voit todistaa olevasi rahaton.
      Lukuvuosi on täällä pari kuukautta pidempi kuin suomalaisissa korkeakouluissa, about neljässä vuodessa ne taitaa suomessakin jo perus maisterit leipoa valmiiksi. En tuosta opiskelu ajasta osaa muutoin sanoa mitään. Nyt kun koulu liittyi Middle-sexin alaisuuteen, on opiskelijoilla mahdollisuus vaihtaa Lontooseen opiskelemaan jos tämä Espanjalainen meno käy vituttamaan. Ja Kannataa ehkä sopia lukuausimaksut vaik neljään osaan, niin voit sit lopettaa heti alkuunsa jos et viihdy.

    • Öppiläs

      Aaa, eli siel on viel joku entist mutkasempi reitti sen bussin kanssa. Mä en tienny :) Mun mielestä jo se reitti mitä hurruuttelen auton kanssa kouluun on aika serpentiiniä (tosin nyt siihen on jo tottunu) :)

    • marge3

      Mulla yx kaveri valmistu täst paikasta pari vuotta sitten ja oli tosi tyytyväinen opetukseen ja paikkaan.se on nyt Lontoossa hyvässä duunissa ja sano,et jos olis jäänyt Suomen pääsykokeisiin ,se vieläkin varmaan pyrkis sisään. Eikä sil olis nykyistä työpaikkaa maailmalla ja kielitaitoa hoitaa sitä.Tietty koulutus ulkomailla maksaa hieman enemmän ehkä, mut kyl se vuosia kestävä pääsykoerumbakin syö rahaa ja energiaa ja varmaan ihan itsetuntoakin.Suomessa sama aika saattaa kulua pelkkään pyrkimiseen,kun muualla jo oot valmistunut haaveammattiisi ja voit alkaa tienaa vähän paremmin kuin hanttihommia tehdessä pääsykokeitten välissä. Et rohkeesti vaan maailmalle!

      • Ylempänä oli vertailu suomessa 4-vuotta on ulkomailla 3-vuotta. Mistähän moinen?


    • Kiinnostunut!! :)

      Heips!

      Satutteko te opiskelijat tietämään ketään oppilasta joka asuisi Marbellassa ja saattaisi haluta kämppiksen? :D Koulun sivuilla tuon henkilön s-posti joka hoitaa Marbellassa asuntokuviot ei jostain syystä toimi.

      Ja vielä tuohon koneeseen liittyen olisiko jotain vinkkejä? Näytön koko? Mitä ootte ylensä käyttänyt siellä? Paljonko sitä lisämuistia kannattaa ottaa?

    • Öppiläs

      Suosittelen ehkä ottamaan 15" Mac book Pron. 13 on ehkä liian pieni ja 17 on tietysti hyvä kun se on iso, mutta ei ehkä niin mukava kantaa reissussa mukana. Kuitenkin ennemmin tai myöhemmin elämässäs voit hankkia jonkun irtonäytön, johon kytket läppärin kiinni ja työskennellä isolla screenillä kotona. Nää oli mun valintaperusteet aikanaan, joiden perusteella tein oman päätökseni!

      Tsekkaa autocadin ja 3d maxin laitteistovaatimuksista speksit/tehovaatimukset, joita ne ohjelmat suosittelee tietokoneessa olevan jotta pyörii hyvin. Samaten tsekkaa Photoshopin, Illustratorin ja Indesignin ohjelmista samalla tavoin tehovaatimukset. Voit vaikkapa tulostaa ne... Sitten vertaat näitä tehovaatimuksia läppäreiden spekseihin ja jos huomaat että macin perusmallissa ei oo riittävästi jotain, niin uppaat tietokoneen tilausvaiheessa tarvittavat kohdat!

      Sitten tämän lisäksi marssit vaikkapa verkkokauppaan ja käyt ostamassa lisämuistia. Sen voi asentaa ihan itse. MacBookPro koneissa on muistaakseni vakinaisesti sisällä kaks sellasta muistilevykehommelia, joissa kummasskin on 2GB jytyä, eli yhteensä 4GB muistia. Itse uppasin aikoinaan omani 8Gb muistiin (eli siis kaks 4GB muistiläpykkää), mutta voit uppaa vielä enemmän. Toi 8GB maksoi muistaakseni sellasen vähän alle 50€, eli ei oo mikään iso sijotus! Neuvovat kyllä kaupassa jos et yhtään tiedä mitä oot ostamassa!

      Niitten lisämuistien asennus käy sillätavoin, että ruuvataan koneesta takapuoli irti ja napsautetaan vanhat muistit ulos ja uudet naps naps sisään. Netistä löytyy hirmuisesti ohjeita tähän. Hieman itse jännitin uuden koneen takalevyn irti ruuvaamista ja laitteistoon kajoamista, mutta hyvin se sujui ja oli selkee homma :)

      Ite en tiedä yhtään oppilasta joka ois kämppiksen tarpeessa, mutta en nyt porukkaa sillätavoin tunnekkaan. Jos oot sattumoisin liittyny facebookkissa MDA ryhmään, niin voit sinne laittaa viestiä enkuks ja kysellä!

      Kaikista halvimmalla saa asunnon jos tulee maahan ja etsii vasta sitten kämpän. Jos majoittuu vaikka viikoksi pariksi johonkin kivaan hostelliin Marbellan keskustaan, yötaksa ei oo paljoo ja jos on ihan kauhee hätä, niin jos keskustelen ton avopuolison kanssa, niin saatan ehkä pystyä tarjoomaan viikoks katon pään päälle tai jotain...

      En viitti tähän mun mitään tietoja laittaa, mutta sen facebookin MDA ryhmän kautta mut kyllä löytää ja voi laittaa yksäriä... Ja jos kyselet siellä ryhmässä sitä kämppistä, niin voin vaikkapa vastaa siihen jotain suomeks, niin sillai ainakin löydetään toisemme :)

      • Kiinnostunut2

        Hei! Onpa ihana saada ensikäden tietoa koulusta! :) Onko jotain päivitettävää ja menikö alkuperäinen kyselijä lopulta kouluun? Miltä sisustusarkkitehtuuri on maistunut? Kiitos vastauksista etukäteen, jos jaksatte jotain kommentoida :)


      • Kiinnostunut2
        Kiinnostunut2 kirjoitti:

        Hei! Onpa ihana saada ensikäden tietoa koulusta! :) Onko jotain päivitettävää ja menikö alkuperäinen kyselijä lopulta kouluun? Miltä sisustusarkkitehtuuri on maistunut? Kiitos vastauksista etukäteen, jos jaksatte jotain kommentoida :)

        Minkä kokoisia ryhmät muuten ovat?


    • Öpettäjä

      Tervehdys kaikille. Ajattelin lyhyesti osallistua keskusteluun täältä tiskin toiselta puolelta. Opetin muutama vuosi sitten yhden kevään toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoita graafisen suunnittelun puolella.

      Ainakaan tuolloin ei opiskelijoilla ollut lukukausimaksuja ja sinne otettiin ne ketkä olivat halukkaita maksamaan. Tuo linja ei varmaan poikenne monista muista alan kansainvälisistä oppilaitoksista. Hinta on toisaalta sen verran suolainen ettei sinne kukaan lähdekään "kokeilemaan" onneaan eli talenttia löytyi todella paljon. Tosin jouduin paikkaamaan aika paljon teorian ja käytännön aukkoja ja alkuajat mentiinkin toisen asteen opintojen tason mukaisesti. Vauhtiin päästyämme tehtiinkin sitten jo hienoja juttuja ja suurella sydämellä. Opiskelijoita oli monesta eri maasta ja yhteishenki oli mahtava. Pidin opettamisesta tosi paljon ja palautteen perusteella tunne oli molemminpuoleinen.

      Olihan siellä melkoista kaaosta opettajien keskuudessa johtuen ehkä kulttuurieroista ja erilaisista työtavoista. Aiemmin mainitut organisointiongelmat ei ole mitään tuulesta temmattuja, mutta niitä tuntuu olevan sillä suunnalla joka paikassa. Suomalaiselle voi olla alkuun kulttuurishokki, mutta kyllä siitä selviää. :)

      Mondasta, kulkemisesta ja asumisesta on varmaan tässä topicissa kaikki tarpeellinen jo sanottu.

      Jokaisessa instituutiossa nimeltä koulu löytyy hyvät ja huonot puolensa. Tässä oppilaitoksessa en havainnut mitään niin radikaalia ettenkö voisi sitä suositella.

      Ensi keväänä olisi tarkoitus käydä moikkaamassa siellä. Jos jättäisin samalla vaikka työhakemuksen. :)

    • Daniiii

      Hola!

      Löytyisikö tuoreempia kokemuksia kyseisestä koulusta? Täällä olis harkinnassa fashion design -puoli. :) Lähinnä kiinnostaisi tietää, että onko koulu rahan arvoinen ja miten porukka on työllistynyt koulutuksen jälkeen. Mites rahoitus puoli yleensä järjestyy? Onko koululla esim yhteistyö pankkia Espanjanssa mistä olisi mahdollista hakea lainaa?

      Toivottavasti joku asiasta tietävä on linjoilla. :)

      • Ihan kiinnostuksesta niin mikä olisi tuon oppilaitoksen suomalainen vastine?
        Mihin päädyit opintojesi suhteen?


    • Kirjoitit kysymyksiä noin noin neljä vuotta sitten. Nyt on taasen valkolakkien aika ja keskustelu Yo-kirjoituksista ja yliopistojen pääsykokeita tai niiden poistamisesta käy kuumana.
      Eli miten sinulle kävi? Läksitkö Espanjaan opiskelemaan, oletko jo valmistunut MAD:sta? Oletko löytänyt itsesi graafisen suunnittelun parista?
      -
      Selvyyden vuoksi, Terveisin Keski-ikäinen Sohvaperuna Suomesta
      Jk. Jos päätät vastata niin mieluiten tökkää sinistä jormalaiset käyttäjätunnusta niin näet sähköpostini...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe