Avoliitto, 2 lasta ja epäluottamus..

Ratkaisu?

Olemme olleet vajaa 9v yhdessä, nyt 4,5v ja 1v lapset. Suhteen aikana on tapahtunut muutamia "hämäriä" juttuja mieheni kohdalla, joista en ole saanut järkevää selitystä. Pettämisestä suoraan ei ole jäänyt kiinni.

Haluaisin voida luottaa mieheeni enkä olla tämmöinen justiina, mikä minusta on tullut näiden tapausten takia. Kerran listasin kaikki mieltäni painamaan jääneet jutut paperille ja annoin miehelleni. Ei kaikki siltikään selvinnyt. Pariterapiaa emme kuulemma kaipaa, osaamme itse hoitaa asiamme (?!) Tiedän että meidän tulisi mennä sinne vaikka väkisin.

Pahin tapaus oli 1. lapsemme ollessa 2v. Olimme kahdestaan baarissa, mies joi riitelystämme johtuen aivan liikaa ja alkoi kuolaamaan toisen naisen perään, teki tälle kaikenmoiset ehdottelut minun ollessa samassa kapakassa!

Mies ei käy todellakaan ulkona melkein koskaan, mutta kun joitain reissuja sitten harvoin on ja niihin liittyy alkoholi; en voi nukkua. Mielestäni oisi sanoa iehelleni että "Niin makaa kuin petaa." Kun on antanut syitä epäilyyn, voiko minulta muuta käytöstä odottaakkaan?

Olen varmasti katkeroitunut jotenkin, kun huomaan itsekin olevani välillä tosi tyly ja väliltämme on kadonnut hellyys ja hauskuus. Joskus mietin eroa, mutta olisi kamalaa tehdä se lapsille.

13

201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vapaa nainen

Onhan noita kännisiä miehiä nähty ravintoloisa joilla perheet.

• sdgfasdrg

Ex oli kans sellainen että sitä painoi mieltä kaikenlaiset asiat eikä se päässyt niistä koskaan yli. Melkein kaikki niistä asioista oli kuviteltuja "kun siltä tuntuu siltä" Ja sitten se kuvitteli tietävänsä aina mitä oikeasti ajattelen ja löysi sanomisistani aina jonkin ikävän piilomerkityksen.

Eihän teilläkään mitään ongelmaa ole kuin sinä. Kuten itse sanoit ettei miehesi käy juuri koskaan ulkona ja ei ole jäänyt kiinni pettämisestä niin se on nyt sun mustasukkainen mielikuvituksesi joka tekee tepposet.

Olisit miehellesi hyvä nainen etkä mikään justiina. Niin makaa kuin petaa.

• Ratkaisu?

Niimpä :)

• ....

Lopussa sen sanoit. Sen oleellisen. "Olen katkeroitunut jostain".

Se se on. Olet katkera, joten olet mustasukkainen ja vihainen ja haet mieheltäsi huomiota.

Teidän pitää selvittää asianne. Puhutte, puhutte ja puhutte. Mistä olet katkera? Mikä sua vihastuttaa? Mitä kaipaat? Jaa hänen kanssaan kaikki ajatuksesi.

Ette kauaa pysty enää jatkamaan noin. Joko hän tai sinä luovuttaa jossain vaiheessa, kun on niin paha olla tuossa teidän suhteessa.

Suhde vaatii kompromisseja.

Ja jos miehesi ei kerta ole pettänyt, niin miksi epäilet hänen pettävän? Epäluottamus luo lisää epäluottamusta, ja miehesi alkaa ärsyyntymään kun epäilet häntä koko ajan. Usein se meneekin niin, että kun kumppani tarpeeksi monta vuotta hiillostaa ja tenttaa ja epäilee jatkuvasti toisen tekemisiä, ajaa hän kumppanin sitten siihen pettämiseen loppujen lopuksi - vaikka sitä niin paljon "yritettiin välttää".

Jos haet tuolla mustasukkaisuudella ja epäilyilläsi huomiota mieheltäsi, niin huono homma. Jos koet, ettet saa tarpeeksi imartelua, huomiota, suukkoja, seksiä, jotain - PUHU siitä miehellesi! Sano hänelle mitä tarvitset. Älä odota, että hän ymmärtää sen rivien välistä.

• Ratkaisu?

Meillä on yritetty puhua. Keskustelu vaan on aina yksipuolista, ja asiat muistetaan korkeintaan viikon. Sen jälkeen sama jatkuu. Keskustelu päättyy aina tyyliin että mies lupaa parantaa tapansa. (Jota en ota tosissani, sillä tiedän ettei se kauaa muista lupaustaan.) Kun minä avaudun tunteistani, mieheltä ei voi odottaa samaa vaikka suoraan kysyn.Tuntuu että olen vanhempi miehelleni.

Mielestäni minun ei kuulu PYYTÄÄ imarteluja/huomiota. Ei tuntuisi oikealta tai aidolta.. Kyllä seksiä saan, hän varmaan liian vähän.

Mulla on ystävä, joka myös edistää tätä epäluuloisuutta kertomalla kaikenlaisia juttuja tutuistaan, joiden miehet jääneet kiinni pettämisestä. Tämä ystävä kehottaa tutkimaan mieheni puhelimet ja muutenkin puheillaan edistää asiaa.
      Olen samaa mieltä siitä, että epäluuloisuus voi ajaa toisen juuri siihen pisteeseen että hakee muualta lohdutusta. Siksi yritänkin olla vähemmän tenttaava.

• Pukki kaalimaalla

Tenttaus ja pihtaus on vaarallinen yhdistelmä.

• 52djlk0u9wf

Auttaisiko asioiden suhteellistaminen? Kuulostaa siltä, että pelkäät ja olet ahdistunut, se vie helposti voimia nähdä, mikä auttaisi parhaiten ja miten kestävään muutokseen pääsisi.

Suosittelen seuraavaa harjoitusta: Mieti, mikä olisi pahinta, mitä voisi tapahtua. Luo oikein kunnollinen worst case scenario tai pari, siis naurettavuuteen asti surkea (tyyliin miehesi jättää sinut yllättäen hiv-positiivisen prostituoidun takia tms.), hekumoi niillä hetki. Sitten mietit, miten selviäisit niistä. Sitten voit taas nousta maan pinnalle, ja miettiä, ovatko asiat oikeastaan lähellekään niin huonosti, ja koska voisit selvitä paljon pahemmastakin, niin kai sinä nyt tästäkin selviät.

Miehesi voi olla jonkin verran ns. tavallinen törppö, huono puhumaan tunteista, huono asettumaan toisen asemaan jne. Se on kuitenkin aika normaalia. Pettämisen pelkokin on sinänsä normaalia, mutta se kyllä rasittaa pelkääjän elämää - ja miksi? Mikä on pahinta mitä muka voisi tapahtua? Ja jos joku on pettääkseen, sehän täytyy kahlehtia patteriin kiinni ja saattaa töihin ja vahtia jatkuvasti, jos sen haluaa satavarmasti jotenkin "estää", ja aika kurjaa elämää se sellainen olisi kyttääjänkin kannalta.

Jos tunnet olosi katkeraksi tai tylyksi, muista myös miettiä muuta elämääsi. Se ei välttämättä johdu miehestä tai suhteestanne millään tavalla, sitä vain helposti purkaa pahaa oloaan läheiseen silloinkin, kun kipupiste on jossain muualla. Vähän niin kuin niskasärky voi aiheuttaa pääkipuja, et kai silloinkaan ensimmäisenä epäile aivokasvainta?

Tuohon ystävään kannattaa myös ottaa ehkä etäisyyttä, etenkin jos tuntuu, että hän saa sinut muutenkin negatiiviseksi. Listaa paperille elämääsi iloa tuottavat asiat, ne pienetkin, ja yritä keskittyä niihin. Kaiva miehestäsikin esille ne hyvät puolet välillä. Kun saat pahimman pelkosi ja negatiiviset fiilikset hieman väistymään, pystyt tarkastelemaan myös selvemmin sitä, missä oikeasti mättää ja mitä voit muuttaa. Joskus pitää muuttaa elämäänsä, joskus asennettaan. Molemmat on helpommin sanottu kuin tehty, mutta selviät kyllä, tsemppiä!

• Ratkaisu?

Ihanaa vastauksista, kiitos. Yritän parhaani!

• Minusta kuulostaa, että yrität yksin määritellä millainen suhteenne pitäisi olla.

Kirjoitat kahdesta eri asiasta. Ensin siitä, että miehesi 2,5 vuotta sitten kännipäissään flirttaili kapakassa. Yksi känninen flirttailu on kalvanut mieltäsi 2,5 vuotta! On korkea aika että joko jätät sen taaksesi tai sitten otat eron sen takia, ei ole millään tapaa kohtuullista vetää sitä enää esille riitelymielessä!

Seuraavassa viestissä annatkin ymmärtää, että kyse on siitä, ettei mies huomioi sinua. Ja viikoittain haluat 'keskustella' aiheesta = kärtät häneltä lupauksen että hän muuttuu vaikka tiedät jo että mitään ei tapahdu. Entä jos vaihteen vuoksi sinä muuttuisit: lakkaisit odottamasta erityistä huomiota? Olet valinnut puolison, joka jäyhään suomalaiseen tapaan osoittaa rakkautensa arkisilla teoilla eikä sanoilla ja liehittelyllä, opettele tyytymään siihen.

Ja mainitsemasi ystävän voisit heivata hemmettiin. Vai oletko jo sortunut penkomaan miehesi puhelinta?

Ammattiapua voi hakea yksinkin, ihan turha vedota siihen ettei mies lähde, jos _sinulla_ on suhteessanne paha olla.

• Ratkaisu?

Ehkä alunperin valitsin väärin, luonteeltani ja horoskoopiltani olen huomiota hakeva. Minkäs sille mahtaa. Tukahduttaa? Sittenhän minä en saa olla sellainen kuin olen.

• Ratkaisu? kirjoitti:

Ehkä alunperin valitsin väärin, luonteeltani ja horoskoopiltani olen huomiota hakeva. Minkäs sille mahtaa. Tukahduttaa? Sittenhän minä en saa olla sellainen kuin olen.

Eihän mieskään saa olla sellainen kuin on, yrität muuttaa häntä sellaiseksi kuin haluat hänen olevan.

• Ratkaisu?

Annoin vain esimerkin mitä menneisyydessämme on tapahtunut. Ja tämä oli yksi niistä jutuista, joka oli mielestäni aika paha.

Kuka sanoi että viikottain kärttään lupauksia?! Kriisin ollessa päällä tottakai haluan puhua.

Puhun nyt näissä viesteissä kaikista meidän ongelmista, vaikka otsikossa mainitaan tää mun ongelma.

• Ratkaisu?

Nyt pitäis sitten saada tämä miehellekin selvitettyä ennen kun on liian myöhäistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      69
      3769
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      38
      2381
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      71
      2348
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      60
      2228
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      33
      1994
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      71
      1584
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1497
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1061
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      68
      1012
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      929
    Aihe