Blogista kirjaksi - onko typerä ajatus?

Mikkkooomikkko

Minulla on ajatus kirjasta ja mietin, että jos alkaisin julkaisemaan sitä blogina, niin voisiko sitä jälkeenpäin tarjota kustantajille, kun tarina on valmis? Vai olisiko se aivan huono ajatus?
Vai kannattaisiko ehkä tehdä niin, että saattaisin kertomuksen loppuun ja tarjoisin sitten kustantajille, ja jos ketään ei kiinnosta, niin julkaisisin sen netissä?

Kirjan aihe on sen sorttinen, että tiedän sen herättävän ihmisten kiinnostuksen, mutta en osaa arvioida, miten pitkäaikaista kiinnostus on.

14

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8-16

      Onhan noita blogijuttuja kai julkaistu, ainakin maailmalla. Tosin ei välttämättä sellaisenaan, samassa muodossa kun ne blogissa ovat. Jos blogistasi tulee suosittu, se voi hyvinkin parantaa mahdollisuuksia saada soppari, vaikka sitten täysin blogiin liittymättömälle teokselle.

      Itse ehkä laittaisin ensin tekstit blogiin ja katsoisin, miten paljon ihmisiä oikeasti kiinnostaa.

    • curvailija

      Siis koko kysymys on täysin fifty-fifty ... etukäteen on hankala sanoa kumpi kannattaa tehdä mutta jälkeenpäin todella helpompi :) Voit tietenkin kysellä ihmisten mielipiteitä mutta loppujen lopuksi joudut kuitenkin itse asiaa punnitsemaan. Veikkaisin, että jos kysyt sadalta asiantuntevalta ihmiseltä niin vastaukset menee aikalailla tasan. Onnea kirjasi kanssa joka tapauksessa!

    • Hiontavaiheessa

      Blogista kirjaksi ja kirjasta blogiksi? Itse olen ajatellut tehdä kirjastani blogin, eli laitan sen nettiin luku kerrallaan pienillä sivuhuomautuksilla terästettynä. Jos joku haluaa tekstin painettuna, niin voin teetättää sitä kirja kerrallaan -systeemillä. Minunkin kirjani on sen sorttinen, että aihe on kiinnostava tietylle ryhmälle, jonka tavoittaa netin keskustelupalstojen kautta. Ja koelukijani ovat ihan oikeasti lukeneet sen kiihkolla, joten on ihan kelvollista tekstiä. Erityisesti erään "salalukijan" arvio vakuuttaa minut siitä, että tämä vaiva kannattaa nähdä. Ja että kehtaan julkaista sen omalla nimelläni.

    • On syytä tarkasti katsoa blogialustan käyttöehtojen ne kohdat, jotka liittyvät sillä alustalla julkaistujen tekstien oikeuksiin tai jatkokäyttöön.

      Esimerkiksi sellaisia vaatimuksia voi olla, että kun julkaiset materiaalia muualla, joudut mainitsemaan "julkaistu aiemmin siellä-ja-siellä", mikä saattaa maistua tympeältä tuonnemmin tai näyttää höhlältä jossakin muussa yhteydessä.

      Veteen piirretty viiva - se mitä on julkaistu jonkin palveluntarjoajan alustalla, saattaa tulla runsaastikin muokatuksi myöhemmin. Harva osaa sitten sanoa, milloin se on "vapaa" näistä mainintavelvoitteista muutoksien myötä.

      Itse teen sekä-että, mutta en olekaan ajatellut teksteistäni koskaan "oikeasti" julkaistavia. Siis julkaisen sekä blogissa että muissa formaateissa. Mutta eräästä blogialustasta minulle jäi se merkintävelvoite.

      • Hiontavaiheessa

        Kiitos tiedoista, tuollainen ei olisi tullut pieneen mieleen.


    • haloo765443

      Kukaan kustantaja ei maksa teoksesta joka on jo ilmaiseksi netissä.

      • Hiontavaiheessa

        Joo, tiedän kyllä että ei maksa, mutta eivätpä maksa vaikka ei olisikaan netissä...

        Eipä tuo kustantajan listoille pääseminen paljoakaan rahatilanteessa tunnu kuitenkaan, ja motiivina on vain antaa aiheesta kiinnostuneille mahdollisuus lukea kirja. Ja tietysti tuntuu hyvältä, jos hengentuotteeni saa lukijoita.


      • Hiontavaiheessa
        Hiontavaiheessa kirjoitti:

        Joo, tiedän kyllä että ei maksa, mutta eivätpä maksa vaikka ei olisikaan netissä...

        Eipä tuo kustantajan listoille pääseminen paljoakaan rahatilanteessa tunnu kuitenkaan, ja motiivina on vain antaa aiheesta kiinnostuneille mahdollisuus lukea kirja. Ja tietysti tuntuu hyvältä, jos hengentuotteeni saa lukijoita.

        Huomasin vasta, että "haloon" kommentti olikin tarkoitettu alkuperäiselle kysyjälle. Eli vastaus on oikein.


    • Niin hauskaa kuin olisikin saada kirja oikeasti kustannettua, oikeisiin kirjakauppoihin ja oikeiden kirjaihmisten puheenparteen, on ihmisen elämä kovin lyhyt.

      Kuten mainitsin edempänä olen julkaissut tekstejäni sekä blogeissa että vapaasti ladattavana tiedostona. Tämä on ollut todennäköisesti ainoa tapa saada teksteille lukijoita, vaikka en tiedä mikä osuus tiedoston ladanneista todella lukee sen.

      Noin neljäsataa kertaa joku on päätynyt PDF-tiedostoni lataamaan. Heistä jos kymmenenkin prosenttia on sen lukenut, ollaan jo neljässäkymmenessä. Palautetta tulee todella vähän. Sitä saa oikeastaan vain lähipiiristä, eikä aina voi olla varma, onko palaute annettu rehellisesti.

      Jos olisin tehnyt siitä perinteisen käsikirjoituksen ja lähettänyt kustantamoon, saisin 6-12 kk sisällä hylsyn. Lukijoiden määrä olisi ollut murto-osa nykyisestä. Voihan sitä toki kirjoittaa vain pöytälaatikkoon, mutta puolitiehen se jää jos ei tekstilleen saa yhtään lukijaa.

      Sitten on niitä, joiden teksti on korkealuokkaista. Heille on varmasti oikea tapa edetä perinteisesti. Ei ole kummaltakaan kirjoittajatyypiltä pois, mitä toinen tekee.

      • Hiontavaiheessa

        Totta, ihmisen elämä on kovin lyhyt, minäkin olen ajatellut, että en enää koskaan lähetä käsistäni kustantajien hylättäväksi. Kun tiedostosi on ladattu 400 kertaa, olet ehkä saavuttanut saman lukijakunnan kuin esikoiskirjailija. Ainakin jos uskomme täällä ilmoitettuun lukuun 1000, joka on sen mukaan jo hyvä myynti esikoiselle.

        Pitää miettiä, mitä oikeastaan haluaa: haluaako saada kirjailijan statuksen, mitä se sitten sisältäneekin, vai haluaako vain lukijoita. Minä haluan lukijoita. Ja kun tällainen netti on keksitty, niin tätä kannattaa hyödyntää. Kenenkään ei tarvitse ottaa taloudellisia riskejä, ja kun kuitenkin haluan kirjoittaa ja nautin siitä, niin miksi jättäisin hengentuotteeni julkaisematta vain siksi, että kukaan kustantaja ei innostu siitä?


      • Hiontavaiheessa kirjoitti:

        Totta, ihmisen elämä on kovin lyhyt, minäkin olen ajatellut, että en enää koskaan lähetä käsistäni kustantajien hylättäväksi. Kun tiedostosi on ladattu 400 kertaa, olet ehkä saavuttanut saman lukijakunnan kuin esikoiskirjailija. Ainakin jos uskomme täällä ilmoitettuun lukuun 1000, joka on sen mukaan jo hyvä myynti esikoiselle.

        Pitää miettiä, mitä oikeastaan haluaa: haluaako saada kirjailijan statuksen, mitä se sitten sisältäneekin, vai haluaako vain lukijoita. Minä haluan lukijoita. Ja kun tällainen netti on keksitty, niin tätä kannattaa hyödyntää. Kenenkään ei tarvitse ottaa taloudellisia riskejä, ja kun kuitenkin haluan kirjoittaa ja nautin siitä, niin miksi jättäisin hengentuotteeni julkaisematta vain siksi, että kukaan kustantaja ei innostu siitä?

        Olen suht' samoilla linjoilla.

        Mutta jotakin hassua tapahtui tämän viestiketjun suoran tai epäsuoran vaikutuksen kautta: havahduin, tajusin että en todella ollut lähestynyt yhtään oikeaa kustantajaa. Asia jäi askarruttamaan. Tein valintani ja lähetin materiaalia.

        Enhän olisi koskaan voinut muutoin tietää.

        Sillä välin ja seuraavat jaksot kirjoitan kuten tähänkin asti, sillä se on kummallisen hauskaa puuhaa. Viime yön kirous: kymmeniä tarinanjuuria jotka pulpahtelevat mieleen. Pitäisi nukkua, mutta kahteen tuntiin se jäi. -Päivänvalossa ne valkenevat, ne tarinat.

        Harvemmin niin briljantteja kuin yöllä kuvittelee...


      • Hiontavaiheessa
        zenigma kirjoitti:

        Olen suht' samoilla linjoilla.

        Mutta jotakin hassua tapahtui tämän viestiketjun suoran tai epäsuoran vaikutuksen kautta: havahduin, tajusin että en todella ollut lähestynyt yhtään oikeaa kustantajaa. Asia jäi askarruttamaan. Tein valintani ja lähetin materiaalia.

        Enhän olisi koskaan voinut muutoin tietää.

        Sillä välin ja seuraavat jaksot kirjoitan kuten tähänkin asti, sillä se on kummallisen hauskaa puuhaa. Viime yön kirous: kymmeniä tarinanjuuria jotka pulpahtelevat mieleen. Pitäisi nukkua, mutta kahteen tuntiin se jäi. -Päivänvalossa ne valkenevat, ne tarinat.

        Harvemmin niin briljantteja kuin yöllä kuvittelee...

        Hassua, minulle kävi juurikin päinvaston, eli ymmärsin, että on ihan järjetöntä tavoitella sitä, mitä en edes halua. Tai siis tottakai mieluusti olisin juhlittu ja ihailtu bestselleristi, mukana kaikissa hauskoissa TV -ohjelmissa puhumassa viisaita ja hauskoja, ja Finlandia -palkintoehdokkaana ja Nobel -ehdokkaana ja Linnan juhlissa haastateltavana. Tuosta kaikesta luovun, kun en yritä ylittää kustantajan kynnystä. Mutta saan tekstilleni lukijoita (toivottavasti), ja se on sittenkin se kirjoittamisen motiivi.

        Mutta onnea valitsemallesi tielle! On se hylsysadekin koettava, tovottavasti pääset kokemaan myös sen kustantajan kiinnostuneen yhteydenoton:)


    • mielisairas mielonen

      Jos me kirjailijanalut tunnettaisiin kaikkeuden lähtökohta (tai kaikkeuden kaikki jollakin tietyllä hetkellä vallitsevat tekijät) läpikotaisin, voitaisiin syöttää sille perunia ja sianlihakastiketta ja alkaa stiimuloimaan kaikkeutta. Voitaisiin pikakelata tähän hetkeen ja tarkastaa pitääkö kirjailijuuden perustelut paikkaansa. Jos jokin stimulaation asia ei ole niinkuin on todellisuudessa, on kirjalijuuden lähtökohta tulkittu virheellisesti. Jos kaikki onkin juuri niinkuin stimulaatio näyttää, voidaan pikakelata eteenpäin ja nähdä työttömyys täydellisenä niinkuin se tulee olemaan ja työllisyys menettää merkityksensä.

      Kaikki asiat ovat tietenkin aina riippuvaisia syö siitä ja juo tästä, mutta tieteen pyrkimys on ymmärtää kirjailijuutta ja jos se sen jokupäivä ymmärtää ja sitä voitaisiin tällä tavalla käyttää hyväksi, niin kaikki menettäisi merkityksensä.

      On parempi vain toivoa että kirjailijuus on aina tieteen ulottumattomissa, että mielisairaus on mielenterveyttä ihmeellisempää.

      • höntyilijä

        Nyt olen päättänyt ryhtyä höntyilemään.
        Höntyily on jees!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      129
      926
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      785
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      291
      734
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe