Kesämökkeily on sairasta

kettuuntunut

Hajosipa suvun vanha tolppalaiturin pää myrskyssä painavan veneen takia. Pyysin tarjousta kahdesta uudesta tolpasta asennettuna, tunnin työllä 800 eur, yhden tolpan hinta yli 100 eur. Itse tein yhden uuden tolpan ja asensin sen 7 tunnissa. Aivan rikki olen mutta homma tuli kahdessa päivässä valmiiksi ja venettä voi pitää laiturissa.

14

1110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä tolppa

      Jos suvun vanha tolppalaituri on kestänyt kaikki nämä vuodet niin hyvä. Laita seuraavaksi myrskyksi painava vene kiinni uuteen tolppaasi ja kerro täällä kestikö.

      • kettuntunut

        Viime kesään jäljiltä oli laiturin päässä 2 vanhaa tolppaa ja yksi uudempi tolppa vinottain tukemassa vääntöä vastaan. Myrsky katkoi kaksi vanhaa tolppaa ja väänsi uuden tolpan pystyyn.

        Laitoin vinotukena olleen uudemmanpuoleisin tolpan pystyyn ja linjaan muoden tolppien kanssa ja laitoin aivan uuden tolpan sen pariksi. Pultatut kakkosnelos pitkittäis-, poikittais- ja vinotuet löytyy, joten eiköhän kestä.

        Veneen tuulipinnalla on suuri vaikutus, laskin että 15 m 2 tuulipinnalle 15m/s tuuli aiheuttaa yhteensä noin 400 kg voiman, eli veneen päihin tarvitaan 200 kg vääntöä kestävää kamaa.


    • sdf56q

      Melko sekavaa on aloittajan kirjoittelu, pitäisköhän se pullo laittaa kiinni?

      • kettuuntunut

        Älä ihmeessä sulje pullon korkkia, kuuluhan kunnon känni mökkeilyyn, koska mökkeily on tylsää ja sairasta puuhaa.

        http://www.turvallisuustutkinta.fi/1279613962599
        "Eniten tapaturmaisia kuolemia sattui järvissä, joihin kuoli tarkastelujaksolla 110 (48 %) ihmistä.Kolme viidestä (59 %) tapaturmaisesti kuolleesta oli alkoholin vaikutuksen alainen. Eniten kuolemia sattui 50–79-vuotiaiden ikäryhmissä. Miehiä oli 195 (85 %) kaikista tapaturmaisista hukkuneista.
        "


    • laiturikesäksi

      Mikä laituri paras vaihtoehto? Matala ranta, laiturin kokonaispituus pitäisi olla väh. 15 metriä, vastarannalle n. 3 km ja paikka tuulinen. Onko kokemuksia? Valmiit laiturit aika suolaisen hintaisia. Jokainen laituritoimittajalta tulee eri suosituksia.

      • +04+0o

        Syvyys ratkaisee, jos on noin metrin , tällä palstalla tai jossain oli ohje kiviarkkujen rakentamiseksi. Olivat jotain 1.5m*1m alaisia ja 10*10cm ja 5*10cm painekyllastetystä puusta tehtyjä, arkun pohjassa palkkien väleissä muutama sentti tyhjää, ts ritilämäinen pohja. Sitten täytetään kivillä. Tämä ratkaisu kestää jäiden liikettä.

        Jos syvyttä on 2m tai yli, 20cm paksuiset tolpat juntattuna 3m saveen (menee 100kg miehen ja lekan painolla, paksummat vaativat kaivinkoneen) on yksinkertaisin ja halvin, mutta keväisin voi jutua oikomaan tolppia. Kuusi on helppo kuoria ja siksi hyvä tolppapuu. Käsittelemätön puu kestää noin 15 vuotta meressä. Painekyllästetyt kestävät kauemmin, mutta painekyllästetyistä tolpista voi joutua maksamaan 15 eur/metri plus kuljetuskulut.

        Eli jos laiturin pituus on 15m, jänneväliksi riittää 4m 5*10cm parruilla. Arvaan että laiturin alkupäässä pärjätään kiviarkuilla, mutta loppupäässä tarvitaan tolppia. Tolppapari sidotaan toisiinsa 5*10cm poikittaispalkilla ja vinotuella kahdella pultilla joka päästä kiinnitettynä.

        Laiturikansien leveys 1-1.5 metriä ja painekyllästetystä noin 22mm terassilaudasta tehtynä, poikittaisjäykisteet samasta laudasta noin 80cm välein ja kannen pituus siis 4m.


      • g378
        +04+0o kirjoitti:

        Syvyys ratkaisee, jos on noin metrin , tällä palstalla tai jossain oli ohje kiviarkkujen rakentamiseksi. Olivat jotain 1.5m*1m alaisia ja 10*10cm ja 5*10cm painekyllastetystä puusta tehtyjä, arkun pohjassa palkkien väleissä muutama sentti tyhjää, ts ritilämäinen pohja. Sitten täytetään kivillä. Tämä ratkaisu kestää jäiden liikettä.

        Jos syvyttä on 2m tai yli, 20cm paksuiset tolpat juntattuna 3m saveen (menee 100kg miehen ja lekan painolla, paksummat vaativat kaivinkoneen) on yksinkertaisin ja halvin, mutta keväisin voi jutua oikomaan tolppia. Kuusi on helppo kuoria ja siksi hyvä tolppapuu. Käsittelemätön puu kestää noin 15 vuotta meressä. Painekyllästetyt kestävät kauemmin, mutta painekyllästetyistä tolpista voi joutua maksamaan 15 eur/metri plus kuljetuskulut.

        Eli jos laiturin pituus on 15m, jänneväliksi riittää 4m 5*10cm parruilla. Arvaan että laiturin alkupäässä pärjätään kiviarkuilla, mutta loppupäässä tarvitaan tolppia. Tolppapari sidotaan toisiinsa 5*10cm poikittaispalkilla ja vinotuella kahdella pultilla joka päästä kiinnitettynä.

        Laiturikansien leveys 1-1.5 metriä ja painekyllästetystä noin 22mm terassilaudasta tehtynä, poikittaisjäykisteet samasta laudasta noin 80cm välein ja kannen pituus siis 4m.

        Tämä laituri siis kestää muutaman tonnin painoisen veneen pidon. Jos on pelkkä uimalaituri, kevyt ponttonilaituri jotenkuten kiinni riuilla pohjassa on halvin ja kätevin. Pienellä järvitontilla tutuilla on sellaisia tynnyreistä ja laudoista askarteltuja.


      • laiturikesäksi
        +04+0o kirjoitti:

        Syvyys ratkaisee, jos on noin metrin , tällä palstalla tai jossain oli ohje kiviarkkujen rakentamiseksi. Olivat jotain 1.5m*1m alaisia ja 10*10cm ja 5*10cm painekyllastetystä puusta tehtyjä, arkun pohjassa palkkien väleissä muutama sentti tyhjää, ts ritilämäinen pohja. Sitten täytetään kivillä. Tämä ratkaisu kestää jäiden liikettä.

        Jos syvyttä on 2m tai yli, 20cm paksuiset tolpat juntattuna 3m saveen (menee 100kg miehen ja lekan painolla, paksummat vaativat kaivinkoneen) on yksinkertaisin ja halvin, mutta keväisin voi jutua oikomaan tolppia. Kuusi on helppo kuoria ja siksi hyvä tolppapuu. Käsittelemätön puu kestää noin 15 vuotta meressä. Painekyllästetyt kestävät kauemmin, mutta painekyllästetyistä tolpista voi joutua maksamaan 15 eur/metri plus kuljetuskulut.

        Eli jos laiturin pituus on 15m, jänneväliksi riittää 4m 5*10cm parruilla. Arvaan että laiturin alkupäässä pärjätään kiviarkuilla, mutta loppupäässä tarvitaan tolppia. Tolppapari sidotaan toisiinsa 5*10cm poikittaispalkilla ja vinotuella kahdella pultilla joka päästä kiinnitettynä.

        Laiturikansien leveys 1-1.5 metriä ja painekyllästetystä noin 22mm terassilaudasta tehtynä, poikittaisjäykisteet samasta laudasta noin 80cm välein ja kannen pituus siis 4m.

        Tämä vaikuttaa hyvältä, omasta takaa kaksi uutta käyttämätöntä puhelinpylvästä, joita voidaan käyttää. Tutkailen noita arkkujen kokoja,eli miten korkeita ja miten lähelle pintaa ne tulevat. Kiitos vinkistä! Halvimmat varteenotettavat saadut tarjoukset valmiista laitureista tällä hetkellä 7000 euroa, joten tässä päästään halvemmalla.


      • j67909
        laiturikesäksi kirjoitti:

        Tämä vaikuttaa hyvältä, omasta takaa kaksi uutta käyttämätöntä puhelinpylvästä, joita voidaan käyttää. Tutkailen noita arkkujen kokoja,eli miten korkeita ja miten lähelle pintaa ne tulevat. Kiitos vinkistä! Halvimmat varteenotettavat saadut tarjoukset valmiista laitureista tällä hetkellä 7000 euroa, joten tässä päästään halvemmalla.

        Asemoi vielä kiviarkut vinottain siten että kulma leikkaa jäätä liikkumissuntaa vastaan. Luin webistä tuulivoimaloiden perustuksista ja jäätä leikkaavat vinot pinnat ovat hyviä, eli V kärkisen lumiauran muoto on paras jään liikkumissuuntaa vastaan meriperustuksissa jääalueilla.


    • putos putros

      Olisit saanut kotitalousvähennyksen ja maksanut hommasta 40%.

    • huu haa junttan...

      Junttapaalu kone on verraton keksintö.betonipaalut rantaan niin kyllä pysyy laituri kiinni.

      ja se laituri kuivalle maalle ennen vesien jäätymistä.

    • delafonte

      voishan sen laiturin purkaakkin vaihda vapaallle

    • siinähän sitä

      Laituri hajosi = kesämökkeily on sairasta

      just joo.......

      Vesijohto alkoi vuotamaan = asuminen on sairasta

      • 888888

        Iskin kakkosenlosella soutuveneelle perätolppaa-> murtunut sormi->mökkeily on sairasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe