Työpaikan saunailta herätti taas monenlaisia ajatuksia. Toki olen kiitollinen tuesta ja myötätunnosta jonka voimin olen jaksanut eteenpäin. Mutta niiden, jotka eniten ovat sitä osoittaneet, tuntuu olevan vaikea niellä, että selviän. Vaikeaa toki vielä on, melkein kaksi vuotta leskenä, ei se ole vielä pitkä aika, kun on 30 yhteistä vuotta takana. Mutta se, että föönaan hiuksia saunan jälkeen ei tarkoita että just siltä paikalta lähden miehenmetsästykseen. Suoriin vihjailuihin siihen tokaisin, että ilman muuta, eihän me leskinaiset muuta tehdäkkään! Ja jonkin verran kummasteltiin ääneen, miten ronskisti puhun, niinkuin ennenkin, niinkuin muutkin. En aio muiden takia pukeutua tuhkaan, yksin ollessa toki suru on usein puserossa. Mutta elämääni yritän eteenpäin, niinkuin kaikki muutkin täällä. Ja jos sillä on tulevaisuudessa jotain iloisia yllätyksiä minulle, otan ne toki vastaan. Alan vissiin pikkuhiljaa käsittää, etten tarvi lupaa keneltäkään. Että olen vapaa nainen, koittakaa kestää se. Tai väliäkö silläkään, minunhan elämäni tämä on!
selviän kyllä, koittakaa kestää!
4
116
Vastaukset
- jk
vai niin
- Valoa kohti
Oikein hyvältä kuulostaa, Wio-la, jatka vain samaan malliin. Nyt sinulla on ihan oma elämä, ihan oma vapaus ja ihan oma rauha tehdä täsmälleen sitä, mikä milloinkin huvittaa ja vieläpä omalla, sinulle sopivalla aikataululla.
Ne työpaikan naiset taitavat olla sinulle hiukan kateellisia tästä vapaudesta, jota heillä ei ole. Heidän on tehtävä kompromisseja miehen ja perheen kanssa, suostuttava siihen ja tähän, laitettava ruokaa ja leivottava vaikkei huvittaisikaan.
Sinun ei tarvitse miellyttää ketään, vaan nyt voit rakentaa ihan omanäköisesi elämän, ilman kompromisseja.
Ja jos olet vielä niin nuori, että kaipaat miehen kainaloon, niin siitä vaan.
Itse olen ollut leskenä neljä vuotta. Kaksi ensimmäistä menivät kuin mustassa sumussa, josta en paljon muista. Olisin vain halunnut mieheni mukaan. Kolmas vuosi sujui ehkä jo vähän paremmin. Neljännen vuoden lopussa olen sopeutunut siihen, ettei miestäni enää ole ja tein tietoisen päätöksen ryhtyä rakentamaan hyvää, omanäköistäni loppuelämää.
Kun yhtenä aurinkoisena aamuna heräsin, oli ensimmäinen tietoinen ajatukseni se, miten onnellinen itseasiassa olenkaan. Minulla on ihana oma koti, paljon hyviä ja kantavia muistoja 30-vuotisesta avioliitostani, hyviä ystäviä, läheisteni asiat ovat kunnossa ja itse olen vielä terve iloitsemaan siitä hyvästä, mitä elämällä on minulle tarjota. Matkustelen ja nautin elämästä, niin kauan kun voin.
Meitä on siis kaksi selviytynyttä. Toivottavasti se rohkaisee ja antaa toivoa niille, jotka tuoreen surunsa kanssa kipuilevat elämänsä näköalattomuutta. Onnitellaan toisiamme ja iloitaan siitä, että olemme selvinneet. - askoliini
Hei wio-la ja Valoa kohti! Kirjoituksenne ovat kuin omasta elämästäni.Mieheni kuolemasta noin 1,5 vuotta, enkä ole noin pitkällä vielä surutyössäni,mutta pyrin siihen.Yhteistä elämää 28 vuotta takana ja paljon läpikäymistä siinä.Käyn suihkussa katson mitä laitan päälleni, tussaus hajuvettä ja meikki kun lähden ulos talosta.En halua uutta miestä!Haluan voida niin hyvin kun voin. Kiitos teille! Vieja
- Valoa kohti
Hieno asenne, Askoliini. Sinun menetyksesi on vielä niin lähellä ja tuore, että varmasti muistot tuottavat vielä tuskaa.
Minä pystyn jo muistelemaan miestäni hymyssä suin, itkuisen ikävän vaihe on jo takanapäin. Toki ikävä iskee aika-ajoin vieläkin. Esimerkiksi mökillä en ole pystynyt vieläkään olemaan. Kotona olen jo tottunut olemaan yksin ja osaan nauttia siitä, että saan elää ihan itselleni, mutta mökillä ikävä nousee vielä niin pintaan, että alkaa ahdistaa ja on pakko lähteä pois.
Olen varma, että vielä sekin päivä koittaa, että pystyn olemaan yksin myös mökillä.
Minäkin olen jo eläkeiässä, enkä missään tapauksessa halua enää miestä elämääni. En jaksa opetella osaksi uuden ihmisen elämää ja perhekulttuuria. Sekin on omalla tavallaan vapauttavaa, kun ei tarvitse enää murehtia kulttuurikiloja eikä miellyttää kenenkään silmää :-).
Naapurustossa on kaksikin melkein samanikäistä naisleskeä. Kumpikin on tätä nykyä onnellisesti rakastunut ja säteilee onneaan. Ihan oikeasti iloitsen heidän onnestaan, mutta omalle kohdalleni en enää miestä kaipaa. Ajatuskin ahdistaa. Hyvää elämää voi elää yksinkin. No, enhän sentään ihan yksin ole - minulla on ihana koira joka kuorsaa sängyn toisella puoliskolla :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731920Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471207
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462