Aina sama juttu, ketään ei kiinnosta! Nyt alkaa iskeä lopullinen turhautuminen
Valmistuin tradenomiksi 2009. Siitä asti olen hakenut oman alani työtehtäviä. Vaativampia, hallinnollisia työtehtäviä. Pariin haastatteluun olen päässyt. Ilmeisesti kokemusta tai koulutusta ei ole tarpeeksi.
Yli kolme vuotta olen tehnyt pätkähommia kauppojen kassana. Älkääkä käsittäkö väärin. Hienoa työtä. Jollekin muulle. Minä turhaudun ja tarvitsen enemmän haastetta!!!
Ja vittu näillä sitten makselen opintolainaa. Jos tämä on tällaista niin miksi vitussa en lukenut itseäni merkonomiksi?
Tällä kertaa valintamme ei kohdistunut....
7
359
Vastaukset
- Höhlä
Mitäs opiskelit.
- Tsemppiä hakuusi
Haluat vaativampiin hallinnollisiin tehtäviin. Mitä tällaisia töitä olet tähän mennessä tehnyt?
Monessa työpaikassa pitää aloittaa suorittavan tason työtehtävistä, jotta voisi joskus siirtyä vaativampiin tehtäviin.
Kerrot työskenteleväsi kassalla. Oletko hakenut vaativampiin työtehtäviin nykyisen työnantajasi palveluksessa va oletko hakenut toiseen yritykseen töihin?
Siirtyminen samaan aikaan niin horisontaalisesti kuin vertikaalisestikin on vieläkin vaikeampaa kuin siirtyminen vain vertikaalisesti.
Mutta poikkeuksiakin aina tapahtuu. - jvojiovjvj
No, tuo nyt on se tavallinen ongelma, tradenomiopiskelijoille ovat työmaailmasta vieraantuneet AMK-opettajat hypettäneet, kuinka nämä pääsevät hienoihin johtohommiin ja muita ei sitten tietty viitsitä tehdäkään.
Todellisuus sitten koittaa juuri tälläisenä.
Yliopistokoulutetukaan eivät pääse enää välttämättä edes töihin, saati sitten tradenomit. Nykyään kaksoistutkinto yliopistossa alkaa olla jo de facto -edellytys päästä edes uraputken alkuun ja SILLOINKIN vaaditaan tuuria ja jonkin verran vetoapua.
Turha tradenomi nyt vaan on nimensä veroinen, teitä on valitettavasti 13 tusinassa.. Tällä hetkellä yhteiskunta siirtää työttömyysongelmaa ylikouluttamalla nuoret.
Seurauskin on selvä. Voidaan sanoa, että koulutus kannattaa aina. Se johtuu siitä, että koulutetulla on jonkinlaiset mahdollisuudet päästä töihin, kouluttamattomalla ei minkäänlaisia.
Jo 90-luvulla Ruotsissa suunniteltiin insinöörin tutkinnon olevan eräänlainen teollisuuden perustutkinto asenajasta suunnittelijaan. Kaupan puolella jokin tradea vastaava.
Revi siitä. - tradePieru
Täällä tradenomi kanssa !
Itse valmistuin 2006 enkä ole vielä saanut alan työpaikkaa.
Noh,sossu ja kela ne yhdessä maksaapi mun elämisen, 640 euron vuokran ja vielä 2 lapsen elatusmaksut. Mulle siis noin 1400 kuussa nettoa.
Kyl mä vaan vit^tu meen töihin jos nettoa tulee 2 tonnia, niinkuin 35 vuotiaalle miehelle pitääkin maksaa.
naurettavaa ettei ole töitä, nii per^keleesti minäkin olen kärsinyt tässä elämässä, että luulis töitä irtoovan... - AMK:n opettaja
Kas kun se tradenomin tutkinto vastaa käytännössä vanhaa opistotason yo-merkonimia. Ei se koulutus ole mikään "johtotehtäviin" pätevyyden antava tutkinto, vaan kaupallisen alan perustutkinto. Tervetuloa todellisuuteen.
Kannattaa hommata koulutus toiseltakin alalta tai sitten kiltisti myöntää, että se tutkinto juuri pätevöittää sinne kauppaan myyjäksi/kassalle, samoin kun merkonomin tutkinto.
itse opetan AMK:ssa, aloitin kun koulu oli vielä nimeltään opisto. Oppilasaines on valitettavan pakkohaun jälkeen huonontunut ja vaatimustaso madaltunut. Opetushallituksen unelmahöttö on täyttä tuubaa, ei perustu todellisuuteen. Ikävintä on murskata nuorten odotukset ja unelmat. Osa opettajista hypettää oppilaitaan, itse yritän saada heidät tajuamaan, että tällä tukinnolla saadaan vain perusteet, itse ammattitaito ja työpaikka on ihan eri juttu, ja tulee vain kokemuksen myötä.
Onnea työnhakuun. - uteliasUOAS
Te, kun ootte tuohon tradenomin tutkintoon enemmän perehtyneet, miten siihen sitten suhtaudutaan ulkomailla? Oon kuullut, että esim. Englannissa saa tradenominkin tutkinnolla ihan hyviä töitä (se nimikehän tuolle koululle kun on "University of Applied sciences".) Mites sitten sellaset ihmiset, ketkä on vain edennyt, vaik oli vaa merkonomin paperit, kyllä kai sekin on mahdollista tradenomin/merkonomin jne tutkinnoilla edetä. Ajattelisin, et se riippuu henkilöstä kanssa ja minkälaisia suhteita onnistuu luomaan.
- Ulkosuomalaiseksiko?
Henkilöstähän se tietysti ennenkaikkea riippuu. Omat kokemukset on sen suuntaisia, että ulkomailla arvostetaan tutkintopapereita enemmän kuin Suomessa, mutta en uskalla kuitenkaan lähteä yleistämään kovin rankasti. Ulkomailla sattaa päästä uraputken alkuun kiinni helpommin kuin Suomessa, mutta mikään itsestään selvyys se ei kuitenkaan ole. Siinäkin tarvitaan hieman tuuria olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa ja/tai suhteita ja kontakteja.
Jos tuntuu siltä, että Suomessa ei uraputki lähde aukenemaan ja kielitaitoa jne. on riittävästi, niin kannattaa ainakin harkita työnhaun laajentamista ulkomaille. Ulkomaille muuttamisessa on aina omat haasteensa ja välttämättä se ei kaikille sovi. Työelämän säännöt ja käytännöt saattavat olla hyvinkin erilaiset kuin Suomessa, muusta yhteiskunnasta puhumattakaan. Siihen kaikkeen sopeutumisessa on omat haasteensa ja vaativuutensa. Ulkomaille lähtöä harkitseville, vielä opiskeleville, suosittelen vaihto-opiskelijaksi lähtemistä. Siinä saa oivasti kokemusta ulkomailla asumisesta ja näkee hieman, onko se itselle sopiva juttu.
Toinen asia on sitten ulkomaisen työkokemuksen arvostus Suomessa, kun ja jos haluaa palata takaisin. Siitä ei ole (vielä) omaa kokemusta, mutta suhtatuminen voi erinäisten luettujen artikkelien mukaan olla varsin vaihtelevaa.
Kannattaa pitää mielessä, että loppujen lopuksi se ruoho ei ole aidan toisella puolella yhtään sen vihreämpää, vaikkakin sitä saattaa kasvaa eri paikoissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2512053- 841238
- 901067
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1171055- 123850
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa101809- 122779
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124716- 23701