Nyt kun on ollut noita saneerausuutisia sun muita, tuli mieleeni hieman tutkaista www.finder.fi -palvelun avustuksella alan tuloksentekokykyä. Viimeisimmän julkistetun tilinpäätöksen liikevoittoprosentit kertokoot yrityksen tilasta jotain. Tutkaisin puolentoistakymmentä isohkoa talopakettifirmaa, ja tässä tuloksen- ja tappionteon kärkinimet:
Suurimmat voitot:
1) Designtalo
2) Mittava
3) Kannus
4) Kastelli
5) Älvsbytalo
Suurimmat tappiot:
1) Lapponia House
2) Finndomo
3) PRT-Forest
Muut tutkitut firmat rimpuilivat nollassa tai ihan pikkusen plussalla
Mielenkiintoinen havainto on se, että precut-merkit jyräävät kärjessä ja pienelementtien tekijät tarpoo kaikkein syvimmällä. Se ei todista rakentamisjärjestelmien paremmuudesta muulta kuin siltä osin, että taantuman aikana precut-talopakettifirmojen kevyempi pääomarakenne tekee niistä notkeampia sopeutujia. Mielenkiintoinen on myös tuo ilmiö: Kannus ja Älvsby ovat killuneet tuolla kärkiporukassa niin kauan kuin olen noita tuloksia seurannut (yli kymmenen vuotta). Selityksenä tuolle on se, että kummallakin on selvä brändi ja strategia sekä määrätietoinen strategian toteutus. Tuloksenteon kannalta ei näytä olevan merkitystä sillä, millä kohtaa pelikenttää firman tuote sijaitsee.
Pikkuisen markkinatieota (oikoluettu versio)
12
479
Vastaukset
- Matalo perseestä ;-)
Omatalo Oy:n liikevaihto ja tulos siis 0 €. Kuppanen tukiaisfirma siis, vaikka on tehnyt 100.000 taloa oman käsityksensä mukaan. Lääkkeet!
- Rak.inssi
Tässä on tyypillinen yritys joka on asiakastaan viisaampi. Aivan kuten Nokia tuolla kännykkäpuolella. He voittivat aika usein rakennusmessut 80- luvulla. Ilmeisesti vika on siinä, että he eivät osannet lukea markkinaa oikein. Enää ei riitä että tekee pienelementtejä 70- luvun mukaisella konseptilla. Ei pienelementissä sinänsä vika ole, vaan ongelma on elementtien liitoksissa. Niitä ei ole osattu tehdä tiiviiksi. Kehitys on jämähtänyt 70 luvulle.
Esim. hirsi on pienelementti. Hirsitalot ovat vielä haluttuja ympäri maailmaa. Samoin lähes kaikki kivitalot ovat pienelementtejä. Nekin käyvät kaupaksi.
Nyt suomalaisella taloteollisuudella on mietinnän paikka. Se joka oikeasti kehittää järkevän ja tehokkaan tavan tehdä käsin asennettavia elementtejä, tekee kyllä voittoa. Elementin hinta pitää pystyä puristamaan lähes materiaalihinnan tasolle. CNC tekniikka saattaisi olla ratkaisu. Kun yksi työntekijä ohjaa konetta joka tekee talon päivässä, niin onhan se ihme, ettei katetta jää.
Pienelementti saataisi oikeasti olla tulevaisuuden ratkaisu esim. Venäjä kaupassa. - Työnjohtaja, SE
Rak.inssi kirjoitti:
Tässä on tyypillinen yritys joka on asiakastaan viisaampi. Aivan kuten Nokia tuolla kännykkäpuolella. He voittivat aika usein rakennusmessut 80- luvulla. Ilmeisesti vika on siinä, että he eivät osannet lukea markkinaa oikein. Enää ei riitä että tekee pienelementtejä 70- luvun mukaisella konseptilla. Ei pienelementissä sinänsä vika ole, vaan ongelma on elementtien liitoksissa. Niitä ei ole osattu tehdä tiiviiksi. Kehitys on jämähtänyt 70 luvulle.
Esim. hirsi on pienelementti. Hirsitalot ovat vielä haluttuja ympäri maailmaa. Samoin lähes kaikki kivitalot ovat pienelementtejä. Nekin käyvät kaupaksi.
Nyt suomalaisella taloteollisuudella on mietinnän paikka. Se joka oikeasti kehittää järkevän ja tehokkaan tavan tehdä käsin asennettavia elementtejä, tekee kyllä voittoa. Elementin hinta pitää pystyä puristamaan lähes materiaalihinnan tasolle. CNC tekniikka saattaisi olla ratkaisu. Kun yksi työntekijä ohjaa konetta joka tekee talon päivässä, niin onhan se ihme, ettei katetta jää.
Pienelementti saataisi oikeasti olla tulevaisuuden ratkaisu esim. Venäjä kaupassa.Ei ole mitään järkeä pakata villaa laatikoihin susrajan sillä puolen ja sitten yrittää änkeä niitä yksittäiskappalein Venäjälle. Siellä on jo keskellä korpea mätänemässä kymmenien Omatalojen tyhjäksi jäänyt "latonäyttely" ja miljoonien eurojen Omatalo-tappiot. Kun ei osaa ja ammattitaito puuttuu, niin jälki on kerrassaan karmeaa!
Pienelementtitekniikka oli ehkä moderni rakennejärjestelmä nimimerkki "rak.inssi":n syntyessä - siis 70-luvulla. Mutta, mutta.. Nykyajan asiakas on siinä mielessä melko hankala, että hän osaa vaatia rahoilleen vastineen ja valmiusasteen. Hän ostaa kotia, ei jotain elementtiläjää jostain perähikiän nyrkkipajasta. Ei häntä kiinnosta levyjen irtirepiminen, saumojen teippailu, seinien oikominen tms. aivan tarpeeton elementtivirheitten korjailu ja näpertely.
Muut panostavat valmiusasteen kehittämiseen ja yhä valmiinpaan tuote- ja palvelukonseptiin. Tämä vain näpertelee pelkkien pienelementtiulkoseinien kimpussa väkisin niille markkinoita etsien. Oikea ja aito talotoimitus on suurimmaksi osaksi muuta kuin läjä pätkittyjä ulkoseinäpienelementtejä ja nippu ristikoita.
Voihan sitä toki keskittyä sellaiseen näpertelyyn, jonka kokee osaavansa. Aina sitä voi sitten hakea yhteiskunnan tukia tappioitten peittelyksi. Kun ei muuta osaa, eikä opi uutta. Tyhjää älämölöä cnc:stä. - Varavaltuutettu.
Työnjohtaja, SE kirjoitti:
Ei ole mitään järkeä pakata villaa laatikoihin susrajan sillä puolen ja sitten yrittää änkeä niitä yksittäiskappalein Venäjälle. Siellä on jo keskellä korpea mätänemässä kymmenien Omatalojen tyhjäksi jäänyt "latonäyttely" ja miljoonien eurojen Omatalo-tappiot. Kun ei osaa ja ammattitaito puuttuu, niin jälki on kerrassaan karmeaa!
Pienelementtitekniikka oli ehkä moderni rakennejärjestelmä nimimerkki "rak.inssi":n syntyessä - siis 70-luvulla. Mutta, mutta.. Nykyajan asiakas on siinä mielessä melko hankala, että hän osaa vaatia rahoilleen vastineen ja valmiusasteen. Hän ostaa kotia, ei jotain elementtiläjää jostain perähikiän nyrkkipajasta. Ei häntä kiinnosta levyjen irtirepiminen, saumojen teippailu, seinien oikominen tms. aivan tarpeeton elementtivirheitten korjailu ja näpertely.
Muut panostavat valmiusasteen kehittämiseen ja yhä valmiinpaan tuote- ja palvelukonseptiin. Tämä vain näpertelee pelkkien pienelementtiulkoseinien kimpussa väkisin niille markkinoita etsien. Oikea ja aito talotoimitus on suurimmaksi osaksi muuta kuin läjä pätkittyjä ulkoseinäpienelementtejä ja nippu ristikoita.
Voihan sitä toki keskittyä sellaiseen näpertelyyn, jonka kokee osaavansa. Aina sitä voi sitten hakea yhteiskunnan tukia tappioitten peittelyksi. Kun ei muuta osaa, eikä opi uutta. Tyhjää älämölöä cnc:stä.Ihmettelen, miksi Omatalomme salailee perin kallista Venäjän valloitusta? Venäjän aroille jäi kuntamme edelliset sijoitukset. Eikä tainnut edes sekään satsauksemme riittää?
Tämä Sonkajärven myyntiyksikön ja tuotannon ökytappio on varmaan kirjattu alas jonnekin. Mihin, tytäryhtiöiden piikkiin vai? Miksi näitä yritetään salailla ja vähätellä? Turpiin tuli ja tekijöille lopputilit, ennen euronkaan tukea kunnaltamme! Päättäjänä tunnen vastuun jatkotoimista! Vaadin selvityksen, miten nyt vaadittavia kunnallisverorahoja käytettäisiin.
Luottamuspula. - St 1
Varavaltuutettu. kirjoitti:
Ihmettelen, miksi Omatalomme salailee perin kallista Venäjän valloitusta? Venäjän aroille jäi kuntamme edelliset sijoitukset. Eikä tainnut edes sekään satsauksemme riittää?
Tämä Sonkajärven myyntiyksikön ja tuotannon ökytappio on varmaan kirjattu alas jonnekin. Mihin, tytäryhtiöiden piikkiin vai? Miksi näitä yritetään salailla ja vähätellä? Turpiin tuli ja tekijöille lopputilit, ennen euronkaan tukea kunnaltamme! Päättäjänä tunnen vastuun jatkotoimista! Vaadin selvityksen, miten nyt vaadittavia kunnallisverorahoja käytettäisiin.
Luottamuspula.Meni sitte seki vakanssi! Hioanooha se on souvvella talvipakkasii orotelles. Terveisset persiist sinnekii!
- Talostaja
Designtalon suoriutuminen oli kyllä yllätys. Tervettä on pisnes..tosin liikevaihto 2006 oli sama kuin 2010, mutta 2010 voittoa tehtiin puolet siitä mitä 2006.
Mielenkiintoista on myös, että 2009 liikevaihto on ollut paljon pienempi kuin 2010, silti hintoihin ei ole koskettu, koska voittoprosentti on 17.00 - On huomattava
Raunolta taas oikein mielenkiintoinen avaus. Yhdestä asiasta muistutan: Pienissä ja keskisuurissa yrityksissä, jotka usein toimivat paikallisesti pienemmällä markkina-alueella, löytyy kannattavuudeltaan ja vakavaraisuudeltaan selvästi tuolle listalle kuuluvia alan yrityksiä. Mutta kuten Rauno totesi, tuossa vertailtiin isohkoja yrityksiä.
- hallookitty
Rane, onko kyseessä 2010 vai 2011 luvut?
Onko Design-talo nykyään suurelementtitalo vai precut? Jos on suurelementti, niin tällöin kannattavuus (top5) olisi aika lailla tasan elementti- ja precut-talojen välillä. hallookitty kirjoitti:
Rane, onko kyseessä 2010 vai 2011 luvut?
Onko Design-talo nykyään suurelementtitalo vai precut? Jos on suurelementti, niin tällöin kannattavuus (top5) olisi aika lailla tasan elementti- ja precut-talojen välillä.Kerroin edellä, että viimeisimmät www.finder.fi -palvelusta löytyvät luvut (yritysten verottajan kautta kaupparekisteriin kulkeutuvat tiedot kulkevat hieman eri tahtiin näköjään). Joukossa oli tuloksia 2010 ja 2011 - Designin osalta näkyy olevan 2010-luvut. Design ei taida vielä tänä päivänä täyttää ihan suurelementtitalon mittoja, eikös ne tee vain verhouksia elementteinä. Ainakin tuossa koirankusetuslenkkini varrella olevat Designit oli vielä tälle keväälle paikalla rakennettuja.
- korjaus
Sen verran tarkennusta tuohon voisi laittaa, että PRT-Forestin tappiolla tarkoitettanee tässä tapauksessa Pyhännän Rakennustuotetta ja sen Jukkataloa. Muista saman konsernin talotehtaista ainakin Lappli ja Kontiotuote tekivät viime vuonna ihan tulostakin.
Totta. Olishan mun pitänyt PRT-Forest muistaa purkaa osiinsa - sen tuttu kioski:
1) Rakennustuote eli Jukka ja Aitotalo säilyttää asemansa tappiotilastoissa
2) Myös Jokeri-talot kiilaa tappiontekokärkijoukkoihin (pieni liikevaihto)
4) Lappli nousee likelle tuloksentekokärkeä ja
5) Kontio kärkkyy tuloksentekokärjen takana ihan tervein tulosluvuin
Muut PRT-Forestin osiot yhteenlaskien "jonnin verran pakkasella" nekin.
- hartiabank
Pienelementtien aika alkaa olemaan jo ohi. Se oli aikanaan mullistava muutos talonrakennuksessa, mutta perinteisen hartiapankkirakentamisen hiivuttua viime vuosina, on sen kysyntä ja kannattavuus laskenut monelle firmalle kestämättömälle tasolle. Myös Jukkatalo lopetti viime vuonna pienelementtien valmistuksen ja se ei varmaan ole ollut helppo päätös ko. tuotantotavan yhdelle pioneereista.
Aikaa aikaa kutakin ja sitten eteenpäin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110891- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74609Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483