Ydinvoiman hyväksyttävyyden perusteet

Ydinvoiman hyvksyttävyydeni edellytyksiä kaavailtiin jo vuonna 1958:

"Atomienergian käytön mielenterveyskysymyksiä käsittelevä tutkimusryhmä suositti puolestaan WHO:lle 1958 antamassaan raportissa, että tyydyttävin ratkaisu atomienergian rauhanomaiseen käyttöön tulevaisuudessa olisi sellaisen uuden sukupolven syntyminen, joka olisi oppinut tyytymään tietämättömyyteen ja epävarmuuteen."
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2003:161E:0127:0128:FI:PDF

Ydinvoiman hyväksyttävyyden edellytykseksi siis katsottiin katsottiin jo tuolloin, että syntyy sukupolvi, joka tyytyy tietämättömyyteen ja epävarmuuteen. M.O.T. Suomi24.fi - ydinvoimapalstalla.

3

107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vesa Kaitera

Vastaaja kirjoitti :"Ydinvoiman hyväksyttävyyden edellytykseksi siis katsottiin katsottiin jo tuolloin, että syntyy sukupolvi, joka tyytyy tietämättömyyteen ja epävarmuuteen."

Minusta epämielyttävä epävarmuus on kuitenkin suhteessa parempi asia kuin epämiellyttävä varmuus. Ensinmainitussa tapauksessa pahin mahdolinen skenaario ei suinkaan varmasti tai ei edes todennäköisesti toteudu, kun taas jälkimmäisessä huono tulos on predestinoitu.

Jos Suomesa luovuttaisiin ydinvoimasta, niin suurin hyötyjä olisi kivhiili, turve ja maakaasu sekä puun poltto lisääntyisivät myös. Nämä yhdessä aiheuttaisivat paljon suuremman terveysriskin kuin ydinvoiman käytön jatkaminen puhumattakaan kasvisuoneilmiön kiihtymisestä, joka muiden haittojen lisäksi nostaisi merien pintaa. Siinä menisivät ajan mittaan monet miljoonakaupungit ja myös kaikkien viiden pohjoismaan pääkaupungit, ne kun ovat kaikki merenrantakaupunkeja.

Mitä tulee tietämättömyyteen, niin kaikissa tutkimuksissa, joissa on selvitelty ydinvoiman kannattajien ja vastustajien tietoja ydinvoimasta, ydinvoiman kannattajilla on ollut paremmat tiedot tästä asiasta kuin vastustajilla. Osaltaan tuo tulos lienee johtunut siitä, että ydinvoiman kannattajat ovat aidosti kiinostuneempia ydinvoima-alasta kuin vastustajat, joiden mielestä ydinvoima on lähinnä Paholaisesta. Tälläkin saitilla esitetyt useat maailmanlopun ennustukset mm. Fukushimasta johtuvaksi uumoillut eivät oikein vahvista kuvaa ydinvoiman vastustajien asiantutemuksesta ja viileästä faktoihin pohjaavasta analyysistä.

• Suositus todistaa oikeaksi sen, mitä olen usein sanonut:

kaikkinainen salailu, peittely, ja vähättely on ydinvoiman olemassaolon edellytys.

Vielä ei olla tilanteessa, jossa kokonainen sukupolvi tyytyy tietämättömyyteen ja epävarmuuteen ydinvoimaan liittyvissä asioissa. Sellaisia asioita, kuin Tshernobyl ja Fukushima, ei voida kokonaisuudessaan salata, mutta kaikilla salauksilla, peittelyillä, ja vähättelyillä on taipumus tulla julki, aikanaan.

• Amazing

Sun täytyi mennä 54 vuoden päähän, jotta löysit sopivaa tekstiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      87
      3513
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      25
      3083
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      54
      3012
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      59
      2833
    5. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      54
      2687
    6. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2638
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      56
      2404
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      2271
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2128
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2122
    Aihe