No nyt löytyi oikea Moottoripyörä!

Rätkäjätkä 1977

Seitsemän vuotta on tullut harrastettu prätkiä. Kierros alkoi pienestä Yamahan katupyörästä, jatkui Moto-Guzzin customilla, tuli ostettua jopa uus amerikan ihme, vielä useampaa tuli koeajettua, mutta kun pääsin kokeilemaan kaverin 18 vuotta vanhaa 1400 kuutioista Intruderia, niin se kyllä valtasi suurimman paikan sydämessä. Heti rupesin hakemaan mieluista ja onneksi näitä on paljon, joten myynnissäkin on aina monenmoista, alkuperäistä ja rakennettua. Löytyi mieluisa rakennettu ja ostin viikonloppuna ikioman :)

Ei voi muuta sanoa kuin, että Suzuki on osunut custom markkinoilla napakymppiin, kun on ryhtynyt vuonna 1987 valmistamaan Intruderia! Siinä on oikea Moottoripyörä ja äijäpeli meikäläisen makuun. Eipä taida helpolla löytyä toista, joka tältä sijan veisi.

Tien päällä nähdään! Onnellinen motoristi vm. 1977.

57

5240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samma här

      Saman tyylinen kokemus mulla. Ajelin jopa "pannupäällä" viitisen vuotta, mutta kun teki mieli vähän modernimpaa pyörää, niin ei enää evot kiinostaneetkaa ja löysin "iineksestä" mieluisimman. Näillä mennään, ellei joku keksi vielä hienompaa peliä, tähän mennessä ei ole valmistettu.

    • Intruder forever

      Jep. Ei riemulla rajaa, kun intikalla ajaa. Kaikkia on tullut testattua ja monia omistettua, mutta lopulta palasin minäkin intikan sarviin. Parempaa pyörää ei ole vielä tehty.

      • Anonyymi

        Intikka kestää.. Mies meni romuksi ei kestä intikalla ajoa.
        En raaskinu myydä pistin tallin perälle muistoksi.
        Nyt alla boxeri Bemari hauska vekotin sekin.


    • VS14OO

      Sama täällä. Monenlaista on nähtu ja koettu, mutta Intikka on mulle se ainut ja oikea pyörä.

    • 1400 -97

      Täytyy heittää omakin lusikka soppaan, ja todeta sama, kun yllä olevat kirjoittelijat. VS 1400 on ja pysyy niin kauan, kun ajamaan pystyy.

    • Amerikkalaisista...

      Minulla on myös samantapainen kokemus. Tosin tykkäsin ajofiiliksen puolesta Dynasta melkein yhtä paljon kuin Intikasta, mutta Truderi vei voiton parissa asiassa, ensinnäkin ulkonäkö miellyttää enempi silmää, toisekseen amerikkalaisiin liittyy sellaista mieli- ja imagokuvaa, joka heikentää kiinnostusta, mutta sanottakoon että kyllä HD:lla ajaisin silti, jos se olisi mieluisin fiilikseltään. Mut ei ole VS1400 veti pisimmän korren.

    • vanhushantuo

      Ihan hieno pyörä,vaan alkaa olla ikää noilla jo senverran jotten uskalla mokomaa ostaa vaan pitänee katella joku uudempi pyörä,aika kun nakertaa väistämättä..... !

      • Intruder forever

        On vissiin valmistettu ainakin viime vuonna vielä. VS1400 taitaa olla pisimpään täysin samanmallisena valmistettu pyörä. Joillakin merkeillä on samalla tyyppimerkinnällä tehty pitkään pyöriä, mutta mallit ovat vaihtuneet moottoria myöden moneen kertaan kuin toyota corollassa :)

        http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_boulevard_s83_2011.php

        Jenkeistä kun hommaisi edullisesit tuollaisen uuden S83:n niin siinä olisi taas pyörää 40 vuodeksi, jos haluaisi "päivittää" sen -87:n kahden kymmenen vuoden päästä :)


      • Kyllä kestää

        Tiettävästi Suomessa on intikan koneella ajettu yli 400 tkm ilman moottoriremonttia. Samaan tuskin pystyy uudet tingelintangelit...


      • jidgjip
        Kyllä kestää kirjoitti:

        Tiettävästi Suomessa on intikan koneella ajettu yli 400 tkm ilman moottoriremonttia. Samaan tuskin pystyy uudet tingelintangelit...

        Mulla rupes nakuttaan hyd venttiinintasaamet 195 tuhannes.


    • Intruder forever

      Intruderia valmistettiin ainakin muutama vuosi sitten vielä ja jenkeissä myytiin tyypillä S83, en tiedä valmistetaanko vieläkin. Suomessa uusimmat näyttäisi olevan 2000 -luvun puolelta. Luotettavampia nämä ovat kuin monet uudet vehkeet ja pyöränhän voi aina kunnostaa joko osin tai jos on intoa niin vaikka käydä täysin läpi, jollon se on uuden veroinen. Kyllähän sitä vähän vaivaakin näkee, että voi ajaa mailman parhaalla sarjavalmisteisella :)

    • intukka 1400 vs

      kävin intukalla mustikoita keräämässä , pieni maavara ja ykkönen isohko maastossa ( polulla) mutta mustikat 10 litraa laukkuihin sain . Nauttikaa luonnon antimista.

      • Legenda60

        Intruder on ehdottomasti kaunein sarjavalmisteinen pyörä, jonka customointikin on siinä mielessä haasteellista, että isoja muutoksia ei voi tehdä heikentämättä lopputulosta. Perus stuukki on kauneinta, mitä löytyy.


    • Kaikkea...

      Voi sanoa, että kaikkia customeita ja monenlaisia katupyöriä kokeilleena päädyin Intruderiin, eikä ainakaan tällä hetkellä löydy markkinoilta pyörää, joka veisi ykkössijan Intruderilta!

      • UGH ja ei enempää

        Mikä tahansa HD on parempi kuin Sukisuki Intikka, HD on ainoa oikea custom.


      • Juntin mielipide!
        UGH ja ei enempää kirjoitti:

        Mikä tahansa HD on parempi kuin Sukisuki Intikka, HD on ainoa oikea custom.

        Ainoastaan äänet on HooDeessa paremmat ja nekin lähinnä tyhjäkäynnillä.


      • Intruder forever
        UGH ja ei enempää kirjoitti:

        Mikä tahansa HD on parempi kuin Sukisuki Intikka, HD on ainoa oikea custom.

        Toki sinä saat olla tuota mieltä ja sen vuoksi ajaakin HD:llasi. Ite vaihdoin HD:sta takas Intruderiin, koska "Sukisukissa" on paljon parempi ajofiilis ja -nautinto. Minulle tää on maailman paras custom, enkä ajatellut ajaa jollain toisella sen takia, että miellyttäisin muita, ennemmin miellytän itseäni :)


      • rovo
        UGH ja ei enempää kirjoitti:

        Mikä tahansa HD on parempi kuin Sukisuki Intikka, HD on ainoa oikea custom.

        Huono provo. Intikka on paras. Hienoin, kaunein, nautinnollisin fiilis, todellinen oikeiden bikereiden äijäpyörä.


      • lasse
        Juntin mielipide! kirjoitti:

        Ainoastaan äänet on HooDeessa paremmat ja nekin lähinnä tyhjäkäynnillä.

        Mun mielestä intikan äänet on tyhjäkäynnillä paremmat, se jumputtaa kivan tasaisesti, ihan oma soundinsa, ei mitään yritystä kopioida mitään. Tasainen, matala tum tum tum tum miellyttää paljon enemmän ainakin mua kuin epätahtinen ta tam ta tam, joka kuulostaa rytmihäiriöltä tasaiseen "sydämen" jytkytykseen nähden.


      • 750gsxr
        UGH ja ei enempää kirjoitti:

        Mikä tahansa HD on parempi kuin Sukisuki Intikka, HD on ainoa oikea custom.

        Hd jäbä vois vaikka mennä imee hd n pakoputkea!!Suzuki on sentään pyörä!!


    • 1100

      Uskotaan (kun itsekin on sentään GSX-ukkeli ;)) - mutta kukaan ei kertonut, mitkä piirteet siinä Intikassa tuon hienouden tekevät...olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan...:)

      • Intruder forever

        Yksinkertaisesti; paras ajonautinto. Kuka hullu nyt ryhtyy järjellä tai TM:n testin perusteella päättämään millä haluaa ajaa, sehän selviää lopulta vain ja ainoastaan pyörän puikoissa, siinä kun selvittää tunteensa, niin ei tarvitse analysoida ja selitellä.


    • VS14OO

      Intikan kone on "State of Art " vaikakin on tullut markkinoille jo 1987. Nythän se on jo klassiko. Kone ei tarvitse muuta kuin bensaa, öljynvaihto tarvittaessa ja kovaa ajoa. Hydr. venttiilien säädöt, automaattinen puolipuristin. Vääntö on maksimissaan jo 2600 rpm kun isompi koneisella harrilla pitää olla yli 3100 rpm. Intikkakuski vääntää vaan tuppia ja lähtö tapahtuu. Voiman tunne on heti läsnä. Hd mies pykältää yhden alaspäin ja sitten vasta kuminauha alkaa venymään. Uusien harrien 6-vaihde on vitsi! Joku heittää tähän tietty vääntöjuttua jostain Triumph Rocketista tms. mutta huom. VS:n kone on tosiaan 80 luvun lopulta. Niin ja onhan pyörä kevyt verrattuna malmikasoihin...

      Vasta vaihdettiin tien päällä pyöriä. Oli hd-miehellä fuelboxia, avaraa hormia ym. ja 13 vuotta uudempi pyörä. Alahuuli väpätti kun ajon jälkeen kyseli, että paljonko siinä intikassa olikaan tehoa kun niin pirteältä tuntui... Kyllä nauratti kotimatkalla! ;)

    • 1500intru

      Omaa silmää mielyttää suuresti tuo isompi ja uudempi malli eli 1500intru. Mitäs siitä mieltä? Kulutusta jossain moitittiin suureksi muuta en tiedä.

      Komee on ja aika edullisiakin ovat. alk noin 6000e. Ehkä ens kesäksi tuollanen oikeasti iso intru. 1400 liian chopper mun makuun. 1500intru ehkä vähän fat boyn kopio mutta mitä sitten?

    • IsoIines

      En tunne kuin 1400 kuutioisen ja pienemmät, mutta äkkiseltään 1500 kone vaikuttaisi tehdyn 1400:n pohjalta, onko kuutioita sitten laitettu lisää porauksella tai iskun pituudella. Sen verran tiedän kavereilta kuultuna, joilla tuollainen on, että siinä on reilusti harvempi välityssuhde kuin 1400:ssa, joten lotkottaa pienemmillä kierroksilla, eikä ehkä vastaa kaasuun yhtä terävästi, tosin näissä koneissahan on julma vääntö alakierroksilta lähtien. Käy ajamassa jossain liikkeessä, niin sillähän se selviää,

    • 1400 intruder

      Paljonko tuo 1500 intruder painaa? 1400:n painaa 250kg.

    • jotain...

      1500 painaa kuivana hilkun alla 300 ajokunnossa jotain 320-330 mallista riippuen.

    • 1400 intruder

      Kiitos tiedosta.....vähän liian raskas minulle......muuten varmaan okei.

    • Köykäsnen

      Voi se raskas olla, mutta painojakauma on sellainen, että tällainen reilu 170 senttinen ja 55 kiloinen nainenkin ajelee ihan ilokseen, kunhan katsoo ettei tyhmyyttään työnnä parkkiin keula alamäkeen niin, ettei pääse lähtemään eteenpäin. Siis, jos pitää parkkeerata keula jotain estettä vasten ja on vähän alamäkeä siihen suuntaan, käännetään perä sinne alamäkeen päin ensin ja sitten parkkiin. Muuten ei ole mitään ongelmaa käsittelyssä ja ajossa. Tosi kiva ja letkeä peli, mutta koneessa kuitenkin huomattavasti paremmin alakierroksilla puhtia kuin mun entisessä Softailissa (HD), joka tosin oli sillä vanhalla 1450 kuutioisella twincam koneella, uudemmalla 1600:lla en ole ajanut. Eikä nyt ole kiinnostustakaan muihin, kun on tämä isoiines alla :)

    • 1500iso intru

      niiii eikös tuossa ole bensatkin jossain runkokotelossa koneen takana? Paino alas siis.Ite tykkään tuosta "classic" mallista paljon enemmän.
      Miksi näitä paksuja classic malleja ihan selkeesti vähätellään? Pidetään pappamalleina. Näissähän on muotoilua varsinkin kun ottaa tuon takapenkin pois....

    • Intruder forever

      Ihan hienohan Classic mallikin on, vaikka itse tykkään eniten 1400:sta. Tyylikysymyshän on nimenomaan makuasia. Onhan 1500 kuutioinen leppoisampi ajaa ja helpompi käsitellä kuin 1400 kuutioinen, vaikka jälkimmäinen on monta kymmentä kiloa kevyempi. Silti osa meistä tykkää myös ajoltaan enempi tästä vanhemmasta versiosta. Näistähän ei hyödytä alkaa kinaamaan rationaalisin argumentein, jokainen ajaa sillä, missä tulee parhaat fiilikset. Itellä ei ole toista pyörää maailmassa, joka antaisi yhtä hyvät tunnelmat kuin VS1400 :)

      • 1400 & 1500

        itse olen omistanut 1400 ja 1500. molemmista olen tykännyt, mutta 1500 sopii paremmin pitkille matkoile ja siinä on parempi jousitus ja jarrut. 1400 on todella mukava pyöritellä kaupungissa ja pikkuteillä varsinkin jos laskee takapään jousitusta. haluaisin omistaa molemmat jos vain talous sallisi...


      • Mä taas
        1400 & 1500 kirjoitti:

        itse olen omistanut 1400 ja 1500. molemmista olen tykännyt, mutta 1500 sopii paremmin pitkille matkoile ja siinä on parempi jousitus ja jarrut. 1400 on todella mukava pyöritellä kaupungissa ja pikkuteillä varsinkin jos laskee takapään jousitusta. haluaisin omistaa molemmat jos vain talous sallisi...

        Joo fiilisjuttujahan noi on. Tunnen monia, jotka tykkää myös reissata pitkiäkin matkoja ympäri eurooppaa jäykkäperäisellä pitkäkeulalla. Minä teen lähes joka vuosi Euroopan reissuja 1400 kuutioisella, joka on madallettu ja 14 asteen keulan loivennuksella, mutta takana on kyllä jouset, melko jäykät kumminkin. Pleksiä ei ole ja kypäräkin on avomallinen. Silleen on itsellä paras fiilis ajella, jotenkin lähimpänä luontoa.

        Tällaisella vehkeellä ei tule mieleenkään pitää samanlaisia 120 matkavauhteja, mitä cruiserimallin customeilla (VL1500, HD roadking/electra/Wildstar ym.) tai katetuilla matkapyörillä, mutta niilläkin paljon ajaneena en ole koskaan nauttinut kyydistä edes matkoilla niin paljon. Siellä pleksien ja katteiden suojissa tulee ajeltua kovempaa ja valittua helposti suorempaa tietä olevat reititkin, helteellä tuppaa kuumakin tulemaan tuulilasin takana ja "parhaimmat" kyydit tarjoavilla jotenkin tylsistyykin.

        Mutta kun tuolla chopperilla lähtee reissuun, leppoisan tuulen hyväillessa kasvoja, osaan itse nauttia paljon enemmän itse matkanteosta ja reititkin tulee valittua sen mukaan, sekä päämäärät niin, että alunpitäenkin itse matkanteko on vähintään yhtä tärkeää kuin päämäärät. Siinä kuin puksuttaa maisemareittejä pitkäkeulaisella, tuntee kasvoilla ja vartalolla tuulet ja tuoksut, havaitsee leppoisammasa vauhdissa ympäristön, niin jotenkin tuntee eniten elävänsä. Ja miksipä ei, jos kerran hymy leviää huulille chopperin puikoissa päivittäisillä huviajeluilla, miksi sen pitäisi muuttua ikäväksi matkaa tehdessä, kun lähtee matkalle samalla cruisailuhengellä.

        Kukin tyylillään :)


      • Sussu38
        Mä taas kirjoitti:

        Joo fiilisjuttujahan noi on. Tunnen monia, jotka tykkää myös reissata pitkiäkin matkoja ympäri eurooppaa jäykkäperäisellä pitkäkeulalla. Minä teen lähes joka vuosi Euroopan reissuja 1400 kuutioisella, joka on madallettu ja 14 asteen keulan loivennuksella, mutta takana on kyllä jouset, melko jäykät kumminkin. Pleksiä ei ole ja kypäräkin on avomallinen. Silleen on itsellä paras fiilis ajella, jotenkin lähimpänä luontoa.

        Tällaisella vehkeellä ei tule mieleenkään pitää samanlaisia 120 matkavauhteja, mitä cruiserimallin customeilla (VL1500, HD roadking/electra/Wildstar ym.) tai katetuilla matkapyörillä, mutta niilläkin paljon ajaneena en ole koskaan nauttinut kyydistä edes matkoilla niin paljon. Siellä pleksien ja katteiden suojissa tulee ajeltua kovempaa ja valittua helposti suorempaa tietä olevat reititkin, helteellä tuppaa kuumakin tulemaan tuulilasin takana ja "parhaimmat" kyydit tarjoavilla jotenkin tylsistyykin.

        Mutta kun tuolla chopperilla lähtee reissuun, leppoisan tuulen hyväillessa kasvoja, osaan itse nauttia paljon enemmän itse matkanteosta ja reititkin tulee valittua sen mukaan, sekä päämäärät niin, että alunpitäenkin itse matkanteko on vähintään yhtä tärkeää kuin päämäärät. Siinä kuin puksuttaa maisemareittejä pitkäkeulaisella, tuntee kasvoilla ja vartalolla tuulet ja tuoksut, havaitsee leppoisammasa vauhdissa ympäristön, niin jotenkin tuntee eniten elävänsä. Ja miksipä ei, jos kerran hymy leviää huulille chopperin puikoissa päivittäisillä huviajeluilla, miksi sen pitäisi muuttua ikäväksi matkaa tehdessä, kun lähtee matkalle samalla cruisailuhengellä.

        Kukin tyylillään :)

        Ihanasti kirjoitettu. Minäkin nautin täysin rinnoin chopperilla ajosta ja allekirjoitan kaiken mitä sanoit.


    • HD:sta suizaan

      Mä ostin kans ekaksi pyöräksi 2000 -luvun alussa Sportsterin 883 moottorilla. Parin vuoden ajon jälkeen sitä suurennettiin 1200:si. Sitten kokeilin Softailia yhden kesän. Kaverilla oli koko ajan Intikka ja kerran kysäisin, että ajetaanko ristiin pyörillä. Siinä kävikin sitten niin, että intikka vei sydämen ja pyörän vaihto oli tietenkin helppoa, kun Softail oli reilu kymppitonnin pyörä ja kun pistin sen myyntiin, laitoin ilmoitukseen että vaihdossa käy vain intruder. Nyt onkin mennyt jo kahdeksan vuotta tonnineljäsatasen Intruderin kans, eikä ole toistaiseksi myynnissä mitään, mihin kiinnostaisi vaihtaa. Uteliaisuutta kävin victorin koeajamassa, olihan se iso ja komea pyörä, mutta ei vaan sytyttänyt. Muutama vuosi sittenhän intikkaa valmistettiin vielä, nyt en tiedä tilannetta, mutta pitää laittaa viestiä tehtaalle, että laittavat vaikka sen ruiskun siihen, niin saisi taas uusia Euroopastakin.

      • Saahan noita!

        Ne on vaan 1500cc ja 1800cc nykyään!


    • VS 14OO

      Nuo 1800:set on vesijäähyjä, muovisia, liikaa elektroniikkaa, kolsoja, liikkeessä korjattavia ja huollettavia sekä maksavat liikaa (ainakin köyhälle). =)

      Varmatoimisen VS1400 saa jo viiden-kuuden tonnin paikkeilla. Samaan hintaa saat jonkun ikälopun shovelin ta sporan ritsan. Noita ei voi edes verrata aitoon intsuun! ;)

      Kyllä saisivat alkaa uudelleen tekemään 1400:sta. Tietty se pitäisi tuunata ruiskulla ja muilla päivän kikottimilla, mutta varmasti sille olisi oma ostajakunta jotka eivät pidä nykypäivän muovisista möhkälepyöristä. Nostan hattua esim. Triumph:lle kun rohkenevat valmistaa klassikko malleja kuten Bonneville. No, itse en kyllä tarvitse uutta pyörää kun nykyinen kyllä kestää ja pysyy minulla niin kauan kun vaan ajokortti on taskussa! ;)

      • Vai muovisia

        Eipä taida 1800ssa olla muovia kuin mittaristossa varsinkaan C-mallissa. Kehitys menee eteenpäin ja hyvä niin, kaikesta hyvästäkin voi yrittää löytää huonoja puolia. Elektroniikka on tullut jäädäkseen.


      • Intruder forever
        Vai muovisia kirjoitti:

        Eipä taida 1800ssa olla muovia kuin mittaristossa varsinkaan C-mallissa. Kehitys menee eteenpäin ja hyvä niin, kaikesta hyvästäkin voi yrittää löytää huonoja puolia. Elektroniikka on tullut jäädäkseen.

        Prätkä jos mikä on makusasia, enkä ainakaan itse edes pyri siinä järkiperäiseen valintaan, vaan toimi puhtaasti fiilisten mukaan. Se, mikä ajellessa on mieluisin, minkä puikoissa tulee parhaat fiilikset, on myös paras. Sama tietenkin tyylinkin mukaan.

        Uusissa pyörissä ei tällä hetkellä ole mitään merkkiä/mallia, joka sytyttäisi lähellekään niin paljon kuin vanha kunnon VS1400. Onneksi ne on vahvaa tekoa ja niihin saa varmaan eliniän osia, koska mallia on valmistettu aina viime vuosiin saakka.

        Ääni minultakin Suzukin tehtaalle, jotta elvyttäisivät tämän VS1400:n nykyvaatimusten mukaiseksi, muuttelematta mitään mikä ei ole pakko. Käytännössä varmaan tulisi siis ruisku ja katti, joita ei päällepäin edes huomaisi. Veikkaan, että kysyntää riittäisi tarpeeksi maailman tappiin, pyörän suosiohan tuntuu vain kasvavan.


    • 1100klassik

      Yritin lukea tarkkaa et miksi intru 1400 on paras. Sieltä tuli:kestävä(todella moni muukin kestää) Ajotunnelma,kevyt vr uudempiin, puhtia alakierroksilla(uudemmissakin on) yksinkertanen,halpa, pitkään valmistettu eli varaosia löytyy(harrikkaa löytyy kanssa).Helppo korjata, Jotain jäi mainitsematta.
      En ihan heti löytänyt sitä juttua tästä,mutta ehkä se joskus koeajolla mullekkin selviää.....
      Nyt ajelen 1100yamahalla ja seuraavksi olen harkinnut 1600vn kawaa ellei vanha 1400intru jotenkin salperäisesti ala kiinnostaan. Ulkonäkö ei ainakaan täsmään päiväuniini millään tavalla.

    • Chopperman40

      Luepa viestit uudestaan, koska sinulta on jäänyt huomaamatta se tärkein asia. Olet noukkinut tekstin joukosta "järkiperäisiä" perusteluita, mutta niiden ylihän paistaa ylivoimaisesti se, mikä on koko moottoripyöräilyssä tärkeintä, nimittäin miltä se TUNTUU, millaisiet FIILIKSET pyörän satulassa saa.

      Ei kukaan pysty oikeasti toiselle perustelemaan, miksi HD, Intruder, VN, Wildstar, custom yleensä, sportti, katu, enduro, tai yleensäkään moottoripyöräily on "järkevää" tai mikä noista on oikea valinta. Ihmiset kun kokee niin erilailla asiat. Ihan yhtä turhaa tuollainen järkiperäinen pähkäily kuin siitä kinaaminen, onko timmi, hoikka nainen parempi kuin rubensimainen pullukka, me ihmiset koetaan asiat eri tavoin, saadaan erilaisista asioista ne fiilikset, sen luulisi ihmisen oivaltavan jo parikymppisenä, mutta toiset ne tuntuu jatkavan muiden mieltymysten ihmettelyä läpi elämän, kun toiset sitten nauttii elämästä ja mennä porskuttaa liikoja miettimättä, miksi joku juttu tuntuu hyvältä.

      Lakkaa hyvä motoristiveli ihmettelemästä sitä, miksi toiset rakastaa tätä tonnineljäsatasta niin ulkonäön kuin ajonkin puolesta. Jonkun silmissä pyörä on maailman kaunein ja sen selässä on parhaat fiilikset, hän silä ajakoon, sinun silmissäsi ulkonäkö ei miellytä, niin se riittää jo perusteeksi itsellesi unohtaa koko juttu. Valitse pyörä, jonka linjoissa silmäsi lepää, kun istut kahveella huoltiksella tai katsot kun kaunotar pesee ja vahaa pyörääsi ja pyörä, jonka sarvissa tunnet myös iloa kuin laitumelle laskettu sonninmullikka. Silloin tiedät löytäneesi sen oikean pelin itsellesi, eikä tavitse ihmetellä niin kovasti toisten valintoja.

      Ps. VS1400:n ajotunnelma ei ole "kevyt", se on enemmän ajamista ja otetta vaativa pyörä kuin modernit cruiserit, jotka kulkee melkein itsekseen :) Mutta tämäkään ei ole peruste puolesta tai vastaan.

      Välillä minusta tuntuu, että nämä ominaisuuksien vertailijat ja niillä paremmuutta väittelevät eivät valitettavasti edes nauti moottoripyörätouhusta kuin kalpean häivähdyksen siitä, mitä me sielultamme synnynnäiset motoristit. Tämä ei siis ole moite.

    • The point

      Siinäpä se pointti tuli. Yrittää perustella toiselle motoristille järkiperäisesti sitä, miksi pitää eniten jonkun tieetyn pyörän ulkonäöstä ja sillä ajamisesta, on sama kuin yrittäisi perustella moottoripyörällä ajamisesta nauttimista sellaiselle, joka ei saa mitään iloa prätkän selässä, vaan kokee sen paljon epämukavammaksi kuin ilmastoidun/lämmitetyn auton nahkapenkeillä matkaa taittaessa.

      Mikään muu ei tässä ihmetytä kuin se, ettei kaikki motoristit tajua tätä.

    • Intsu vaan kestää

      Ihan mielenkiinnosta olen lueskellut harrikka sivuja, josko kuume tarttuisi minuunkin. Mutta ei huolta! Ei oo HD:n laadussa kehumista millään vuosikymmenellä. 70-luvun koneet taitavat olla sitä kurjinta shaissea, mutta uudet (1999 ->) Twin Cam koneetkin on levällään 50 000 km tienoilla. Nokat paskana, laaharit kuluu, kampiakseli kiertyy, laakeri vaurioita. Ilmeisesti koneessa on öljynkierto ongelmia. Jossain uudemmissa mallissa ne on sitten korjattu, mutta sitten joku muu paikka laukeaa... Kun koneet ovat niin vajaatehoisia painoon nähden, niitä pitää virittää; männät, nokat, kaasarit/ruiskut. kannet, jne. No arvaahan sitä miten käy kun eivät kestä normaalitehoisenakaan. Joka talvi pitää kone käydä läpi, että kesällä voi sitten tehdä muutaman reissun, joista puolista tullaan nelipyörällä takaisin tallille.

      Onhan niissä intikoissakin jotain pientä säätöä mm. kaasareiden kanssa, mutta kone kestää satoja tuhansia avaamatta. Eli ajan mieluummin Intruderilla kesät ja lepäilen talvet kun kyykin HD:n ympärillä kesät ja talvet. Joku HD:n omistaja olikin sanonut Intikkakuskille, että laita sinäkin harrikka, niin ei tartte koko kesää ajella. :D

      • Vintage

        Käytiin Balttian kierros. Kuusi pyörää, Yamahan vesijäähdytetty 95 mallinen ja samaa ikäluokkaa oleva Kavasakin muoviluoti. Sitten kymmenen vuotta uudempi Kava katettu muovikuuppa sekä Yamahan 10v. vanha muovikuula. Mulla HD-dyna vm.96.

        Vanhempi, tosin melkein satatuhatta kulkenut Kawasaki jäi lähtöruutuun, koska ei käynyt kaikilla pytyillä ja tämä uusin Yamahan muovitykki hyytyi Tallink Starin autokannelle. Saatiin työnnettyä käyntiin ja lopulta laite hyytyi töölööseen sähkön loputtua. Vasta vaihdettu staattori ja ilmeisesti lakkaus ei kestä moottorin kuumuutta.

        Vedettiin joku 1200km, keskinopeus noin 110km/h ja mulla ei ollut vanhalla säksättäjällä mitään vaikeuksia.

        Väitän että tota harrikan laatuongelmaa liioitellaan. Suurimmat ongelmat siinä on,kun se pudottelee osia tielle, jos ei kiristele pultteja kevään korvalla. Myös lataussäädin on temppuillut.

        Itse olen pyörinyt pari vuosikymmentä tallilla harrikoitten seassa ja noita ongelmia ei kyllä mitenkään huomattavasti ole. Tottakai HD-lasit vaikuttaa asiaan, mutta jotain outoa ihmisten asenteissa on. Mun kaveri on ajanut HD:llä vuodesta 1993, ja kerran jäänyt taipaleelle, kun huohotin sateenvarjoventtiiliin tuli häiriö ja öljyt ulos.

        Itse kokeilin kaverin intruderia, sitä vesijäähdytteistä 1800 kuutioista. En ottaisi ilmaiseksikaan, koska kyllä siinä on kyrpää, mutta pallit puuttuu.
        Kun laitteen nostaa jalakselta ylös ja painaa kytkimen pohjaan, tulee pojan derby mopo mieleen. Miehen käteen laite tuntuu lelulta. Voimaa on kyllä ja ominaisuuksia mutta minusta henki puuttuu, maisterien pyörä. Lisäksi se on mun silmään selkeästi ruma japanilainen halvanoloinen custom kuvitelma. Käyntiääni on minusta lähinnä viritetty monkey hondan papatus.

        Harley on mun dear, enkä vaihtaisi sitä rouheeta maskuliinistä jytkytystä ikinä mihinkään keppivetoseen ns. customiin. Lisäksi Harleyn ulkomuoto on minusta hieno.Olisin voinut ostaa kyllä intikoita ja olisi jäänyt rahaakin, mutta makuasioisa ei kande hirveesti vääntää. Edelleen mun puolesta jokainen saa ajaa vaikka separaattorilla. Lapaa vaan pystyyn silti


      • Kummaa
        Vintage kirjoitti:

        Käytiin Balttian kierros. Kuusi pyörää, Yamahan vesijäähdytetty 95 mallinen ja samaa ikäluokkaa oleva Kavasakin muoviluoti. Sitten kymmenen vuotta uudempi Kava katettu muovikuuppa sekä Yamahan 10v. vanha muovikuula. Mulla HD-dyna vm.96.

        Vanhempi, tosin melkein satatuhatta kulkenut Kawasaki jäi lähtöruutuun, koska ei käynyt kaikilla pytyillä ja tämä uusin Yamahan muovitykki hyytyi Tallink Starin autokannelle. Saatiin työnnettyä käyntiin ja lopulta laite hyytyi töölööseen sähkön loputtua. Vasta vaihdettu staattori ja ilmeisesti lakkaus ei kestä moottorin kuumuutta.

        Vedettiin joku 1200km, keskinopeus noin 110km/h ja mulla ei ollut vanhalla säksättäjällä mitään vaikeuksia.

        Väitän että tota harrikan laatuongelmaa liioitellaan. Suurimmat ongelmat siinä on,kun se pudottelee osia tielle, jos ei kiristele pultteja kevään korvalla. Myös lataussäädin on temppuillut.

        Itse olen pyörinyt pari vuosikymmentä tallilla harrikoitten seassa ja noita ongelmia ei kyllä mitenkään huomattavasti ole. Tottakai HD-lasit vaikuttaa asiaan, mutta jotain outoa ihmisten asenteissa on. Mun kaveri on ajanut HD:llä vuodesta 1993, ja kerran jäänyt taipaleelle, kun huohotin sateenvarjoventtiiliin tuli häiriö ja öljyt ulos.

        Itse kokeilin kaverin intruderia, sitä vesijäähdytteistä 1800 kuutioista. En ottaisi ilmaiseksikaan, koska kyllä siinä on kyrpää, mutta pallit puuttuu.
        Kun laitteen nostaa jalakselta ylös ja painaa kytkimen pohjaan, tulee pojan derby mopo mieleen. Miehen käteen laite tuntuu lelulta. Voimaa on kyllä ja ominaisuuksia mutta minusta henki puuttuu, maisterien pyörä. Lisäksi se on mun silmään selkeästi ruma japanilainen halvanoloinen custom kuvitelma. Käyntiääni on minusta lähinnä viritetty monkey hondan papatus.

        Harley on mun dear, enkä vaihtaisi sitä rouheeta maskuliinistä jytkytystä ikinä mihinkään keppivetoseen ns. customiin. Lisäksi Harleyn ulkomuoto on minusta hieno.Olisin voinut ostaa kyllä intikoita ja olisi jäänyt rahaakin, mutta makuasioisa ei kande hirveesti vääntää. Edelleen mun puolesta jokainen saa ajaa vaikka separaattorilla. Lapaa vaan pystyyn silti

        Luin tuossa avaajan kertomuksen sekä muiden etenkin tonnineljäsatasen intruderin omistajien tarinat siitä, kuinka he saavat ennenkaikkea parhaat fiilikset Intikastaan.

        Sitten luin sinun "Vintage" nimimerkin kirjoituksen, jossa olet tullut Suzuki -foorumille dissaamaan näitä intikkatyyppejä ja heidän pyöriään siitä, että he nauttivat eniten prätkätouhuista intikan kanssa. Tuollainen dissaaminen paljastaa vain sen, ettet ole onnellinen oman valintasi ja pyöräsi kanssa, jos olisit sinulla ei olisi mtään tarvetta yrittää haukkua niitä, joiden tunne- ja kokemusmaailma on toinen.

        Mitä tulee kommenttiisi "maisterien pyörä", niin kyllähän nykypäivänä maisterit ja dippeli inssit ym. toimihenkilöt ostavat hyvin paljon HD:ta, koska haluavat ostaa imagon. Jos halutaan verrata merkkejä egon pönkittämisen suhteessa, niin Harley on ehdottomasi pyörä, jota hankitaan eniten muiden mielipiteiden ja mieltymysten vuoksi, saadakseen huomiota ja arvostusta, ostettua respectiä siis. Muita pyöriä hankitaan pääasiassa omien mieltymysten vuoksi.

        Olet myös uittanut tarinaasi vilkkaan mielikuvituksesi tuottamaa fiktiota yhteisestä baltian kierroksesta muilla merkeillä ajavien kanssa. Kaltaisesi parikymmentä vuotta HD -tallilla pyörineet tyypit kun eivät lähde reissulle muiden merkkien harrastajien kanssa, vaan ajelevat omissa porukoissaan, eivät edes katso muita pyöriä, saati että pystyisivät sanomaan mitään hyvää niistä.


    • hahaa...

      Onhan se,riisinkeitin.

      • Riisi hyvää :)

        Kyllä thairiisi ja tulinen kiinalainen kanaruoka voittaa mennen tullen rasvaisen hampurilaisen :)


    • Mutterisormi

      Joo harrastaa voi niin monin tavoin, jotku harrastaa moottoripyöräilyä toiset taasen moottoripyörän rassaamista, customointia, tuunaamista jne. - sehän on valintakysymys mitä haluaa, mutta se harrastus on pääasia !

    • 2013

      ajokausi avattu

    • Uuno urpo

      Voi 1,4 Intikka on kunnon pässi vääntää maantiellä. Olen joskus kokeillut 800cc samaa mallia ajotuntuma kun polkupyörää ohjastais ei voi suositella ainakaan miehille,, ehkä hennoille tytöille..

      • 1400vs

        Oon kyllä samaa mieltä pikku intikalla ajo vastaa naistenpyörää. Mutta on pienempiä ja vanhempia kuskeja joille mullikan kanssa taistelu ei ole mieleistä kaupungissa. Itte kyllästyn polkupyörällä ajoon jo ennen tienpäätä. Ajelin 125cc 70km lenkin viippuu vaappuu ja iskee persille ei sovi ikäihimiselle olisko se monojousitus joka antaa kenkää.. =P


    • JPAAA

      Meikäläisellä kans VS1400. Kävin mielenkiinnosta ajamassa uusimman Intruderin1500 blackin tms. mutta ei iskenyt. Kulkihan se vähän kuin juna, ei tarvinnut oikeestaan edes ohjailla. Vaihdevälit oli tosin aika pitkä. Mutta kyllä mä tarvin mp-touhuissa sellasta meininkiä, että se masiina ei ole mikään automaatti. Tykkään kun sitä pitää "ajaa" eikä se kulje itestään. VS1400:aa tarvii ajaa! Painaa sekin meikäläiselle sen verran, että en mä nyt hirveen mielelläni sillä Hesan keskustassa ajele mutta aivan mahtava värkki tämmöselle äijälle, joka on 169cm ja 70kg. Sopivan matala ja valoissa kantapäätkin saa maahan. Toimii ku elokuvissa. Ikään en oo lisänny ku bensaa ja vaihtanu öljyjä :) Matka taittuu maisemia haistellessa ja fiilis on aina kohdillaan. Sen tajuaa aina siinä vaiheessa kun on taittanut ekat 100km johonkin suuntaan. Mä tykkään siitä kun väännän kahvaa mutkasella pikkutiellä, metsät vilisee sivulla ja vilkun kromipinnasta näkee pilvien vilisevän yllä. Sillon unohtuu muut asiat. Siinä mutkan taittuessa kun vääntää tapista max sinne 100km/h hujakoille niin ohan se hienoa, ei voi muuta kyl sanoo. Eipä tuommosella pleksittömällä viiti paljo kovempia kyytejä pitkäaikasesti ottaa. Noissa lukemissa kun mennään niin siinä se on se nautinto.

      • Jaa yli 300kg lelu?

        Eiköhän se sun Harrikka ole se lelu varsinkaan kun ei siinä ole parempaa mikään muu kuin ääni! Pönötä sä Harrikkamies vaan siellä tallilla niitten karvahansujesi kanssa niin me muut oikeat motoristit hoidetaab se ajopuoli. Eikä tarvita niitä lapsellisia haisevia nahkaliivinretaleita typerine arvomerkkeineen!


      • Mika....
        Jaa yli 300kg lelu? kirjoitti:

        Eiköhän se sun Harrikka ole se lelu varsinkaan kun ei siinä ole parempaa mikään muu kuin ääni! Pönötä sä Harrikkamies vaan siellä tallilla niitten karvahansujesi kanssa niin me muut oikeat motoristit hoidetaab se ajopuoli. Eikä tarvita niitä lapsellisia haisevia nahkaliivinretaleita typerine arvomerkkeineen!

        Älä nyt viitsi:-( . ensinnäkin kaverilla on 1400 kuutioinen intikka eikä mikään harrikka. Tonnineljäsatanen intikka ei ole mikään lelu, vaan monelle se ainoa ja oikea. Itselläni on nyt tosin tulossa ensi kevääksi VL1500 intikka kunhan saadaan se rakennettua jouluun mennessä.

        Mitä nahkaliiveihin tulee, niin kävin intruder clubin kokoontumisessa viime elokuussa yyterissä, niin kyllä siellä oli melkein joka jätkällä nahkaliivit ja miittimerkit muodosti arvomerkit, joita monilla oli ihan kunnioitettava rimpsu (omani annoin proidille, kun en vielä intikkaa ajanut).

        Oli siellä muutama harrikkakin ja kyllä ne harrikat on oikeasti hienoja prätkiä. Ihan turha niitä on mollata ja vaipua samalle tasolle muutaman idiootin kanssa. Se yksi viktoria siellä oli vähän muovinen, mutta kyllä sekin varmaan goldwingistä kävisi.


    • Chopper

      Hieno kirjoitus, kuten moni kommenttikin.

      Pistänpä itsekin lusikkani soppaan, vaikka ajankin nykyään pitkäkeulaisella chopperilla, jonka voimanlähde on amerikkalaisvalmisteinen S&S moottori, siis periaatteessa HD konetta vastaava ja runko on pienen pajan valmistama, pyörän rekkarissa lukee "omavalmiste".

      Intruder malliston VS1400, VS800, VL1500 ovat tuttuja kavereiden kautta, tuhat neljäsatasen olen omistanutkin 90 -luvulla. Myös 1800 kuutioista vesipyssyä olen koeajanut.

      Oman käyttökokemuksen perusteella VS1400 on todella mahtava pyörä ajaa ja siitäkin saisi rakennettua vaikka hienon pitkäkeulan, niihin saa kohtuullisesti valmisosiakin, jos kaikkea ei halua itse takoa ja taivutella. Paljonhan niitä näkee rakennettunakin, myös kavereilla on niitä edelleen. Kyllä itse ottaisin ajopyöräksi ennemmin tuollaisen 25 vuotta vanhan nelivaihteisen tuhatneljäsatasen intruderin kuin uuden dynan tai softailin, jos kumpaakaan ei saisi muokata. Vanhassa intikassa on enemmän entisajan prätkän fiilistä ja ajamisen meininkiä kuin missään uuden uusissa customeissa.

      IIntruder porukoilla on myös aktiivista yhteistoimintaa pienessä mittakaavassa vastaavasti kuin amerikkalaisten harrastajilla, jos sellaista kaipaa, itse kyllä olen suuntautunut kaikkien ja kaikenlaisten motoristien yhteisiin ralleihin sun muuhun toimintaan, mutta jokaisella omat mieltymykset.

      Intruderin omistaja ei tietenkään nauti merkin mukana tuomasta statuksesta tai "respectistä", jos joku sellaista kaipaa, mutta voihan merkin vuoksi tuleva ihailu ja huomio olla jollekin rasittavaakin, jolloin mieluummin omistaakin sellaisen pyörän, joka ei omaa statusarvoa. Monille koko asialla ei ole merkitystä, esim. itse en anna statukselle tai imagoasioille mitään painoarvoa, olipa kyse negatiivisesta tai positiivisesta asiasta. Oma valinta perustuu osien saatavuuteen ja huiman kokoiseen maamoottoriiin, muuten pyörä on vailla tunnisteita kun kerran onkin omavalmiste.

      Osoitan kuitenkin Intruderille suurta arvostusta, oikeastaan sääli, ettei Suzuki ole jatkanut VS1400:n ja kenties pienempien vastaavien valmistusta, vaikka sitten olisi pitänyt päivittää polttoainesyöttöä ja sytytysjärjestelmää päästöjen vuoksi. Uskoisin, että kysyntää olisi, koska japanilaiset valmistajat ovat luisuneet tarjonnassa vähän oudolle uusien cruisereiden tielle, eikä perinteisen tyylisiä customeita ole tarjolla juuri muilla kuin HD:lla ja tietenkin rinnakkaissylinterisenä briteillä ja joku Kawasakin W800.

    • VS 14OO

      Hieno kirjoitus Chopper! Itsekin kaipailen old school tyylistä VS 1400:n vastinetta kun nämä möhkälemäiset ja muoviset pärrät eivät oikein kiinnosta. Rouhee kone muokattavassa rungossa eikä mitään muovihärpäkkeitä niin tekijämiehet saisivat siitä vuosikymmeniksi rakentelumateriaalia.

    • Ajanvainomalla

      Ihan hyvä kustomiksi. Moottoripyörähän se ei ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2609
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      208
      2374
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2292
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      184
      1782
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1298
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe