Matteus 5:44

Johannes

Vuoden 1938 käännös kuuluu näin:

[Kirkkoraamattu 1933/38: Matt. 5:44-45]

44.Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
45.että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.

Vuoden 1992 käännös on samoilla linjoilla -38 käännöksen kanssa:
"Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, "

Näitä vanhemmat käännökset kuitenkin kääntävät nämä jakeet näin:

[Vanha Biblia 1776 (1872): Matt. 5:44-45]

44.Mutta minä sanon teille: rakastakaat vihollisianne; siunatkaat niitä, jotka teitä sadattavat; tehkäät niille hyvin, jotka teitä vihaavat, ja rukoilkaat niiden edestä, jotka teitä vainoovat ja vahingoittavat,
45.Että te olisitte teidän Isänne pojat, joka on taivaissa; sillä hän sallii aurinkonsa koittaa niin pahain ylitse kuin hyväinkin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.

[Kirkkoraamattu 1642: Matt. 5:44-45]

44.Waan minä sanon teille: racastacat wihollisian/ siunatcat nijtä jotca teitä sadattawat: tehkät nijlle hywin jotca teitä wihawat: rucoilcat nijden edest/ jotca teitä wainowat ja wahingoittawat.
45.Että te olisitta teidän Isänne pojat joca on taiwas: sillä hän saldi Auringons coitta nijn pahain ylidze cuin hywäingin/ ja anda sata nijn wäärille cuin wanhurscaillekin.

Myös Aapeli Saarisalo kääntää kyseisen kohdan pidemmän kaavan mukaan:

[Aapeli Saarisalon UT: Matt. 5:44-45]

44.Mutta Minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne, siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat, ja rukoilkaa niitten puolesta, jotka teitä parjaavat ja vainoavat,
45.jotta olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa, sillä antaa aurinkonsa nousta niin pahoille kuin hyvillekin ja antaa sataa niin vanhurskaille kuin väärillekin.

----------------------------
Pidän vanhimmista käännöksistä ja Saarisalon käännöksestä. Myös King James käännös kääntää kyseiset jakeet pidemmän kaavan mukaan.

Yhdessä jakeessa on kiteytettynä siunatun Jumalan lapsen koko elämän vaellus. Juuri tähän meidät on kutsuttu; ulos kutsutut elämään näiden jakeiden Hengessä: "Rakastakaa vihollisianne, siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat, ja rukoilkaa niitten puolesta, jotka teitä parjaavat ja vainoavat."

Meidät on kutsuttu:
-Rakastamaan
-Siunaamaan
-Tekemään hyvää
-Rukoilemaan

Ei vain ystävällisiä kohtaan vaan erityisesti niitä kohtaan, jotka ovat meitä kohtaan epäystävällisiä. Sillä kuka ei elä tässä Hengessä ei tiedä mitä hän tekee. Hän ei ole vielä tullut tuntemaan Jumalaa.

"Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä. "

Mitä sinä ajattelet tästä jakeesta?

Itselleni nämä jakeet synnyttää saman mielen ja ajatuksen kuin Daavidissa kun hän sanoi:

"Jumalan ohjeet ovat täydelliset, Herran sana on kirkas ja puhdas. Kuin kilpi hän suojaa niitä, jotka hakevat hänestä turvaa. "

Kuinka totta tuo ajatus onkaan. Kilpi ja suoja tulee siitä kun tottelemme Jumalan sanaa. Hän varjelee sielumme ja elämämme kun teemme oikein. Herran sana varjelee sisimpämme.

Herran sana varjelee elämämme. Se muuttaa elämämme. Herramme Jeesus sanoikin näin:

"Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani. "

Etsikäämme siis ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttaan.
Se että etsimme lähimmäisistämme sitä mikä on hyvää ja oikeaa muuttaa asioita. Se muuttaa meitä itseämme ja se muuttaa lähimmäisiämmekin. Jopa vihamiehemme saattavat muuttua ja kääntyä mieleltään tämän seurauksena. Meidän vastuumme on uudistua mielemme hengessä. "Teidän tulee uudistua mieleltänne ja hengeltänne" "Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä."

Tämä juuri on Jumalan tahto mitä Herramme puhui tässä Matteuksen 5 luvun 44 jakeessa. Näin me mukaudumme Jumalan tahtoon emmekä tämän maailman ajan hengen mukaan. Tämä on täydellistä oppia mitä Herramme puhuu meille Pyhien kirjoituksien kautta. Jos me teemme niinkuin hän opettaa me tulemme tuntemaan mistä tämä oppi on peräisin. Me tulemme näkemään tämän opin hegelmän.

Olkaa siunattuja ja turvassa Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä ja hänen Sanansa neuvossa.

35

254

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumalan hyvä

tahto tulee kaikista käännöksistä esille ja tärkeää on tehdä Jeesuksen opetuksen mukaan häntä seuratessa, eikä vain lukea. Vain teoissa usko saa sen merkityksen Jeesuksen opetuslapseudessa.

• Johannes

Aivan. Sana sanookin meille: "Olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita".

Joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.

• Johannes

"Älkää kostako pahaa pahalla, älkää herjausta herjauksella, vaan päinvastoin siunatkaa; sillä siihen te olette kutsututkin, että siunauksen perisitte. "

Näin Pietari vahvistaa Herransa opetuksen. Tähän meidät on kutsuttu. Ja näitä Jumalanvaltakunnan lainalaisuuksia Jumalan lapset haluavat jakaa eteenpäin.

Myös Paavali toimii Herransa opetuksen mukaan: "Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko." "Meitä herjataan, mutta me siunaamme. Meitä vainotaan, mutta me kestämme."

Herramme on tässä esimerkki.

" Jeesus siunasi kalat ja käski tarjota nekin. "
      "Hän otti lapset syliinsä, pani kätensä heidän päälleen ja siunasi heitä. "
      "Jeesus vei opetuslapset ulos kaupungista, lähelle Betaniaa, ja siellä hän kohotti kätensä ja siunasi heidät."
      "Siunatessaan hän erkani heistä, ja hänet otettiin ylös taivaaseen. "

* * *

Eulogeo(Kreik.)=Puhua hyvää, kiittää, ylistää, siunata

Eulogeo merkitsee oikeastaan 'puhua hyvää jostakusta', siis 'ylistää, kehua'. Tässä merkityksessä sanaa käytetään useimmiten Uudessa testamentissa.

Aloittakaa rakkaat veljet päivänne siunaten kaikkia ketkä vain mieleenne tulee. Kun tulette jakamaan kirjoituksia, ajatuksianne nettiin muistakaa mihin teidät on kutsuttu. Siunatkaa niitäkin jotka saattavat teistä tuntua vielä kenties ärsyttäviltä, ylimielisiltä, liiallisen itsevarmoilta ja ties miltä. Etsikää heistä mistä kiittää ja ärtymyksenne on pian poissa. Jumala on luvannut siunata niitä jotka itse siunaavat. Jos me etsimme hyvää toisista niin Jumalakin katsoo meissä olevaan hyvään. Jos me annamme anteeksi toisille Jumalakin antaa meille anteeksi. Jos me taas tuomitsemme toinen toisiamme niin Jumala tulee meidät tuomitsemaan. Sillä mitalla millä me mittaamme meidät tullaan mittaamaan. Armollisille on myös Jumala armollinen. Laupeuden tekijöille Jumalakin on laupias Jumala. Näin Jumalan valtakunnan lainalaisuudet vaikuttavat ja toimivat Hänen valtakunnassaan.

On siunaavaa keskustella ja tutkia Jumalan sanaa siunaavassa ja kunnioittavassa ilmapiirissä. Mielipide erot eivät ole este kunnioittamiselle. Päinvastoin. Juuri mielipide erot paljastavat sen miten paljon meissä on Kristuksen mieltä tai miten vähän.

Eletään siunaten että siunauksen perisimme.

• Johannes

Päivän kiitos, ylistys ja siunaus.

(Lue ääneen uskossa)

Se, joka asuu Korkeimman suojassa ja yöpyy Kaikkivaltiaan varjossa, sanoo näin:

"Sinä, Herra, olet linnani ja turvapaikkani.
      Jumalani, sinuun minä turvaan.
      Herra, sinä pelastat minut linnustajan ansasta ja pahan sanan vallasta.
      Sinä Herra levität siipesi ylleni, ja minä olen turvassa niiden alla.
      Sinun uskollisuutesi on minulle muuri ja kilpi.
      En pelkää yön kauhuja enkä päivällä lentävää nuolta,
      en ruttoa, joka liikkuu pimeässä, en tautia, joka riehuu keskellä päivää.
      Vaikka viereltäni kaatuisi tuhat miestä ja ympäriltäni kymmenentuhatta, minä säästyn.
      Saan omin silmin nähdä, mikä kohtaa jumalattomia.
      Minun turvanani on Herra, minun kotini on Korkeimman suojassa.
      Onnettomuus ei minuun iske, mikään vitsaus ei uhkaa minun majaani.
      Sinä Herra annat enkeleillesi käskyn varjella minua, missä ikinä kuljen,
      ja he kantavat minua käsillään, etten loukkaa jalkaani kiveen. Minä poljen jalkoihini leijonan ja kyyn, tallaan maahan nuoren leijonan ja lohikäärmeen.
      Herra sanoo: "Minä pelastan hänet, koska hän turvaa minuun. Hän tunnustaa minun nimeäni, siksi suojelen häntä.”
      Sinun nimesi minä tunnustan Jeesus.
      Minä turvaan sinuun. Sinä pelastat minut. Sinä suojelet minua.
      ”Kun hän huutaa minua, minä vastaan. Minä olen hänen tukenaan ahdingossa, pelastan hänet ja nostan taas kunniaan.
      Minä annan hänelle kyllälti elinpäiviä, hän saa nähdä, että minä autan häntä."
      Herra, sinä olet tukeni ahdingossa, sinä pelastat minut ja nostat kunniaan. Silmäni saavat nähdä avun ja kyllälti elinpäiviä.

• Johannes kysyy: >>Mitä sinä ajattelet tästä jakeesta?>Meidän vastuumme on uudistua mielemme hengessä.

• Johannes

"Tässä on osviittaa ja kehotusta jokaiselle päivälle."

Ja kannustusta ja rohkaisua hyviin tekoihin me tarvitsemme päivittäin. Pyhien yhteys on juuri siksi tärkeää että voimme toinen toisiamme muistuttaa siitä mihin meidät on kutsuttu.

Raamatussa sana rohkaista tarkoittaa kiihottaa tai yllyttää johonkin. Mikä sen oikeampaa onkaan kuin yllyttää toista hyvyyteen. Jos joku on 'yllytys hullu', niin olkoon sitä aina hyvään ja oikeaan- Herramme terveen opin tekoihin.

Siksi tahdonkin sanoa sinulle Semper. Fidelis että olisit ystäväämme kalamosta kohtaan lempeä ja ystävällinen aivan kuten Herramme opettaa Mat 5:47. Ja kuten Paavali kehoittaa: "Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valituita, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, sävyisyyteen ja pitkämielisyyteen (toinen toisianne kohtaan.)"

Jeesus sinua Semper.Fidelis siunatkoon kaikella Totuuden hedelmällä - armolla ja rauhalla.

• Hieno aloitus, jossa minua säväytti paitsi itse aiheen tärkeys,
      myös se, että olit perehtynyt huolella tuon jakeen sisältöön eri käännöksistä.
      Vanha Biblia esimerkiksi on todellinen aarre meille suomalaisille.
      Ja meitä suomalaisia on kyllä siunattu Sanan suomennoksilla.
      Joskin viimeisin kirkkoraamattumme menee kyllä vastapainon puolelle.

Olen vasta hetken ollut tällä palstalla,
      ja en vielä ollenkaan tunne kirjoittajia,
      mutta sinä olet kyllä juuri sitä, mitä nimimerkkisi viestii.

Mutta aloitukseesi. Juuri noin meidän tulee tehdä.
      Siunaamme vainoojiamme. Rukoilemme heidän puolestaan.
      Annamme anteeksi. Emme muistele kärsimäämme pahaa.

Mutta tässä ei ole kaikki. Meidän on joskus tehtävä muutakin.
      Ja tämä varsinkin silloin, kun toinen lammas vierellä,
      tai ainakin lammasten vaatteisiin pukeutunut
      alkaa yllättäin raatelemaan sinua.

Raamattu kehottaa kavahtamaan raatelevaisia susia. Ja koiria.
      Tuo kavahtaminen on ymmärtääkseni jotain sellaista,
      että meidän on havaittava nämä ja varottava näitä.
      Pysyttävä erillään näistä ja vastaavasti pysyttävä lauman sisällä.

• Johannes

Pikku hiljaa ihmiset tutuksi täälläkin tulee kun vain kirjoittelee.
        Itse en täällä enää kovinkaan usein kirjoittele. Joitakin vuosia sitten kirjoittelin enemmänkin ja pakko myöntää, että se oli aika opettavaista aikaa. Opin itsestäni paljon ja etenkin omista heikkouksistani. En voi sanoa, että olisin ollut silloin samalla asenteella täällä kuin näinä päivinä mutta elämä ja Jumala opettaa ja armo kasvattaa. Virheitä ja ylilyöntejä on tullut tehtyä, ja Jumala on ottanut niistä puhutteluun. Siksi olen hyvin varovainen lähtemään enää mihinkään pidempiin väittelyihin mistään asioista tai aiheista. (Paljossa puheessa vaanii synti) Enemmän tahtoisin vain tuoda kiitosta ja ylistystä, mutta ei se oikein keskusteluksi raamatusta kelpaa.

• Johannes kirjoitti:

Pikku hiljaa ihmiset tutuksi täälläkin tulee kun vain kirjoittelee.
        Itse en täällä enää kovinkaan usein kirjoittele. Joitakin vuosia sitten kirjoittelin enemmänkin ja pakko myöntää, että se oli aika opettavaista aikaa. Opin itsestäni paljon ja etenkin omista heikkouksistani. En voi sanoa, että olisin ollut silloin samalla asenteella täällä kuin näinä päivinä mutta elämä ja Jumala opettaa ja armo kasvattaa. Virheitä ja ylilyöntejä on tullut tehtyä, ja Jumala on ottanut niistä puhutteluun. Siksi olen hyvin varovainen lähtemään enää mihinkään pidempiin väittelyihin mistään asioista tai aiheista. (Paljossa puheessa vaanii synti) Enemmän tahtoisin vain tuoda kiitosta ja ylistystä, mutta ei se oikein keskusteluksi raamatusta kelpaa.

Johannes kirjoittaa: >>Enemmän tahtoisin vain tuoda kiitosta ja ylistystä, mutta ei se oikein keskusteluksi raamatusta kelpaa.

• Johannes
        Semper.Fidelis kirjoitti:

Johannes kirjoittaa: >>Enemmän tahtoisin vain tuoda kiitosta ja ylistystä, mutta ei se oikein keskusteluksi raamatusta kelpaa.

"Kiitosta ja ylistystä ei palstalla ainakaan ole liikaa. "

Tulee mieleeni Paavalin ajatus että meidän tulisi kiittää kaikessa, joka tilanteessa ja aina Jumalaa. Se on oikeastaan tämäkin Jumalan tahto Jeesuksessa Kristuksessa että aina eläisimme myös kiitoksessa. Tämä ei tarkoita sitä että hokisimme kiitos sanaa vaan että meissä pysyisi sellainen positiivinen asenne lähimmäisiin, itseemme ja Jumalaan hankalissakin elämän vaiheissa ja tilanteissa katkeruuden vastakohtana. Armossa eläminen tarkoittaa myös kiitollisuudessa elämistä sillä emmähän me voi elää armossa ja olla kiittämättömiä. Tai kun Jumalan armo kohtasi meitä niin mitä kiitettävää me teimme että ansaitsimme Jumalan armon? Armo on kuitenkin uskosta eikä teoista. Sen on hankkinut meille Jumalan Poika Jeesus Kristus emmekä me itse. Vain Hän on kyennyt ihmisenä eläneenä täyttämään koko lain viimeistä piirtoa myöten. Kaikki muut aadamin jälkeläiset joutuvat toteamaan että ovat pois poikenneita ettei ole yhtäkään joka tekisi vain hyvää etteikö olisi tehnyt myös pahaa. Mutta kiitos Jumalalle Jeesuksessa Kristuksessa että kun me uskomme Jumalan ainokaiseen Poikaan Jeesukseen Kristukseen niin meillä on iankaikkinen elämä Hänen Nimessään ja syntien anteeksianto.

• Johannes kirjoitti:

Tulee mieleeni Paavalin ajatus että meidän tulisi kiittää kaikessa, joka tilanteessa ja aina Jumalaa. Se on oikeastaan tämäkin Jumalan tahto Jeesuksessa Kristuksessa että aina eläisimme myös kiitoksessa. Tämä ei tarkoita sitä että hokisimme kiitos sanaa vaan että meissä pysyisi sellainen positiivinen asenne lähimmäisiin, itseemme ja Jumalaan hankalissakin elämän vaiheissa ja tilanteissa katkeruuden vastakohtana. Armossa eläminen tarkoittaa myös kiitollisuudessa elämistä sillä emmähän me voi elää armossa ja olla kiittämättömiä. Tai kun Jumalan armo kohtasi meitä niin mitä kiitettävää me teimme että ansaitsimme Jumalan armon? Armo on kuitenkin uskosta eikä teoista. Sen on hankkinut meille Jumalan Poika Jeesus Kristus emmekä me itse. Vain Hän on kyennyt ihmisenä eläneenä täyttämään koko lain viimeistä piirtoa myöten. Kaikki muut aadamin jälkeläiset joutuvat toteamaan että ovat pois poikenneita ettei ole yhtäkään joka tekisi vain hyvää etteikö olisi tehnyt myös pahaa. Mutta kiitos Jumalalle Jeesuksessa Kristuksessa että kun me uskomme Jumalan ainokaiseen Poikaan Jeesukseen Kristukseen niin meillä on iankaikkinen elämä Hänen Nimessään ja syntien anteeksianto.

Aamen. Odotan innolla toistakin Aamenta kommenttiisi.

• Johannes kirjoitti:

"Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa." 1.Tess.5:18

"Uhratkaamme siis Hänen kauttansa Jumalalle joka aika kiitosuhria, se on: niiden huulten hedelmää, jotka Hänen Nimeänsä ylistävät." Heb.13:15

Niin, "joka tilassa" ja "joka aika" tulisi meidän sydämessämme kiittää Jumalaa, kaiken hyvän Antajaa, meidän Pelastajaamme.

Kun kokee Jumalan armon yllään ilman mitään omaa ansiota, silloin ei ole sijaa katkeruudelle toisia kohtaan. Sana kehottaa meitä palvelemaan Jumalaa pyhällä arkuudella ja kunnioituksella.

Sellaisen mielentilan vallitessa emme koe aiheelliseksi julistaa omia uskonnollisia mielipiteitä 'ex cathedra - kyllä minä tiedän' -paatoksella, ei tällä foorumilla eikä muillakaan foorumeilla.

"Sentähden, koska me saamme valtakunnan, joka ei järky, olkaamme kiitolliset ja siten palvelkaamme Jumalaa, Hänelle mielihyväksi, pyhällä arkuudella ja pelolla;" Heb.12:28

• Johannes

"Kiittäkää joka tilassa. Sillä se on Jumalan tahto teihin nähden Kristuksessa Jeesuksessa." 1.Tess.5:18

"Uhratkaamme siis Hänen kauttansa Jumalalle joka aika kiitosuhria, se on: niiden huulten hedelmää, jotka Hänen Nimeänsä ylistävät." Heb.13:15

Niin, "joka tilassa" ja "joka aika" tulisi meidän sydämessämme kiittää Jumalaa, kaiken hyvän Antajaa, meidän Pelastajaamme.

Kun kokee Jumalan armon yllään ilman mitään omaa ansiota, silloin ei ole sijaa katkeruudelle toisia kohtaan. Sana kehottaa meitä palvelemaan Jumalaa pyhällä arkuudella ja kunnioituksella.

Sellaisen mielentilan vallitessa emme koe aiheelliseksi julistaa omia uskonnollisia mielipiteitä 'ex cathedra - kyllä minä tiedän' -paatoksella, ei tällä foorumilla eikä muillakaan foorumeilla.

"Sentähden, koska me saamme valtakunnan, joka ei järky, olkaamme kiitolliset ja siten palvelkaamme Jumalaa, Hänelle mielihyväksi, pyhällä arkuudella ja pelolla;" Heb.12:28

"Kun kokee Jumalan armon yllään ilman mitään omaa ansiota, silloin ei ole sijaa katkeruudelle toisia kohtaan."

Näin se juuri menee. Olemme kaikki samassa pelastus veneessä matkalla kohti toivomme täyttymistä. Matka voi tuntua pitkältä mutta yhdessä silti matkataan. Pidetään lujasti kiinni siitä ettei kukaan putoa pois lautalta eikä ketään heitetä myöskään lautalta pois. Autetaan parhaamme mukaan toinen toisiamme pysymään siinä mikä on tärkeintä.

• Johannes
        kalamos kirjoitti:

Aamen. Odotan innolla toistakin Aamenta kommenttiisi.

Se on aina ilo ja suuri kiitoksen aihe Jumalalle että sanat mitä kirjoitamme tai puhumme olisivat sellaisia joihin voi ilolla ja kiitoksella yhtyä niinkuin totuus on.
        Jumalan tahto on että olisimme yhtämieltä Kristuksen opissa. Ja Kristuksen opissa meidän on helppoa olla yhtämieltä. Se on oppi joka on helppo ymmärtää kaikkein yksinkertaisemmankin ihmisen. "Rakastakaa toisianne, tehkää kaikkea hyvää kaikille ihmisille älkääkä enää pahaa." Siihen kun neuvomme ja näytämme tietä ja suuntaa jokainen omalla esimerkillämme niin kukaan ei eksy pois elämän tieltä.

Terve oppi neuvoo meitä kuinka meidän tulee vaeltaa tämä aikamme täällä maanpäällä Jumalan Pojan uskossa.

Siihen minä nykyisin tahdon kiinnittää mieleni. Muista aiheista(teoreettisista, teologisista) vain tulee niin helposti kiistelyä ja väittelyä joka saa aikaan helposti riitaa ja kaikenlaista muuta pahaa. Emmekä enää näe metsää puilta ja uskon veljemmekin muuttuvat helposti vihollisiksi omissa silmissämme, puutikuksi silmäämme, joka näkee pölyhiukkasia toisen silmässä. Jos näin voi sanoa. Ymmärrät varmaan kuitenkin mitä tarkoitan.

Hyvän meidän sydämemme ja henkemme kuitenkin tuntee ilman että kukaan voi siitä alkaa väittelemään.

" Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki
        ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä-
        sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan."

Jumalan rakkaus ja suosio olkoon sinun kanssasi kalamos.

• Semper.Fidelis kirjoitti:

Niin. Kiittäkää joka tilassa. Silloinkin
        kun julkisesti solvataan ja vainotaan
        ja valhetellen puhutaan kaikkinaista pahaa.
        "Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni
        teitä solvaavat ja vainoavat
        ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa."

• kalamos kirjoitti:

Niin. Kiittäkää joka tilassa. Silloinkin
        kun julkisesti solvataan ja vainotaan
        ja valhetellen puhutaan kaikkinaista pahaa.
        "Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni
        teitä solvaavat ja vainoavat
        ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa."

Marttyyrin kaapu ei sovi sinulle kalamos ollenkaan. Olet aivan liian paisunut ja korskea sellaisen asun kantamiseen, toistaiseksi.

Syyttäjän viittaa sinä sitkeästi päälläsi pidät.

Haluan edelleen auttaa sinua, pyyteettömästi.

Iloitsen etukäteen siitä, että tulet näkemään oman koppavuutesi oikeassa valossa. Farisealainen sydämesi on saanut terveen kolahduksen, jonka uskon koituvan sinun parhaaksesi. Olen erittäin toiveikas, kalamos; hyviä signaaleja sinulta on jo saatu:).

Marttyyrin kaapu ei sovi sinulle kalamos ollenkaan. Olet aivan liian paisunut ja korskea sellaisen asun kantamiseen, toistaiseksi.

Syyttäjän viittaa sinä sitkeästi päälläsi pidät.

Haluan edelleen auttaa sinua, pyyteettömästi.

Iloitsen etukäteen siitä, että tulet näkemään oman koppavuutesi oikeassa valossa. Farisealainen sydämesi on saanut terveen kolahduksen, jonka uskon koituvan sinun parhaaksesi. Olen erittäin toiveikas, kalamos; hyviä signaaleja sinulta on jo saatu:).

Pyydän taas kerran, ties jo kuinka monennen kerran,
        antamaan lainauksen viestistäni,
        joka todistaa syytteesi paikkansapitävyyden.
        Jos löydän viestin, jossa korotan kalamosta,
        tai jossa alennan jotakuta,
        niiin poistan viestin ilman muuta.
        Sinä olet nyt jo kymmenittäin esittänyt minusta
        tällaisia erilaisia väittämiä. Kalamos sitä ja tätä.
        Väität minun opettavan asioita, joita en ole koskaan opettanut.
        Väität minun ajattelevan niin, kuin en ikinä ole ajatellut jne.
        Väität minun olevan jotakin, mitä en koskaan ole ollut.

Ja aina kun pyydän lainauksen,
        missä olen näin kirjoittanut,
        niin sinäpä et koskaan sitä anna.
        Sinä vain jatkat valehtelemista minusta.
        Sinä jatkat minun vainoamistani,
        kuljet perässä ja yrität pilata ketjut,
        jotka minä olen aloittanut kirkastaakseni Kristusta.

Enkä minä ole sinun ensimmäinen uhrisi.
        Käytät jopa aivan samoja kaavoja
        käydessäsi eri uskovien kimppuun.
        Ja niin toiset uskovat ovat minuakin
        sinusta varoittaneet vakavaan sävyyn.
        Sinua on kavahdettava.
        Sinusta on pysyttävä erillään.

On aivan käsittämätöntä,
        että sinä vainoat minua tällä tavoin.
        Niin yököttäviä solvauksia, joita sinä
        olet esimerkiksi helluntailaisuuspalstalle heittänyt,
        eivät tavalliset ns maailman ihmiset edes osaisi kirjoittaa.
        Ja kun en vastaa niihin,
        niin sinä laitat ihan saman herjan
        jopa samaan ketjuun uudelleen,
        pitäähän kovan luokan herjaan kommentti saada.

Mikä sinua oikein riivaa?

• kalamos kirjoitti:

Pyydän taas kerran, ties jo kuinka monennen kerran,
        antamaan lainauksen viestistäni,
        joka todistaa syytteesi paikkansapitävyyden.
        Jos löydän viestin, jossa korotan kalamosta,
        tai jossa alennan jotakuta,
        niiin poistan viestin ilman muuta.
        Sinä olet nyt jo kymmenittäin esittänyt minusta
        tällaisia erilaisia väittämiä. Kalamos sitä ja tätä.
        Väität minun opettavan asioita, joita en ole koskaan opettanut.
        Väität minun ajattelevan niin, kuin en ikinä ole ajatellut jne.
        Väität minun olevan jotakin, mitä en koskaan ole ollut.

Ja aina kun pyydän lainauksen,
        missä olen näin kirjoittanut,
        niin sinäpä et koskaan sitä anna.
        Sinä vain jatkat valehtelemista minusta.
        Sinä jatkat minun vainoamistani,
        kuljet perässä ja yrität pilata ketjut,
        jotka minä olen aloittanut kirkastaakseni Kristusta.

Enkä minä ole sinun ensimmäinen uhrisi.
        Käytät jopa aivan samoja kaavoja
        käydessäsi eri uskovien kimppuun.
        Ja niin toiset uskovat ovat minuakin
        sinusta varoittaneet vakavaan sävyyn.
        Sinua on kavahdettava.
        Sinusta on pysyttävä erillään.

On aivan käsittämätöntä,
        että sinä vainoat minua tällä tavoin.
        Niin yököttäviä solvauksia, joita sinä
        olet esimerkiksi helluntailaisuuspalstalle heittänyt,
        eivät tavalliset ns maailman ihmiset edes osaisi kirjoittaa.
        Ja kun en vastaa niihin,
        niin sinä laitat ihan saman herjan
        jopa samaan ketjuun uudelleen,
        pitäähän kovan luokan herjaan kommentti saada.

Mikä sinua oikein riivaa?

Minua ei riivaa mikään, ja tuskinpa sinuakaan. Mutta miksi vedät riivaajakortit esiin asekokoelmastasi, miksi?

Mielipahasi syy on siinä, että sinun on vaikea sietää ylevien 'ex cathedra' -henkisten uskontoluentojesi suoraa arvostelua.

Kuten olen useaan otteeseen tuonut esille palstalla on jo riittävästi vammautuneita liian mahtipontisen uskonnollisen paatoksen jäljiltä.

Oletko muuten huomannut ystävällisiä sanoja, joilla olen sinua puhutellut? Ja vielä, otapa esiin jokin niistä mainostamistasi herjoista. Lupaan punnita löydöstäsi. Anteeksikin pyydän, jos aihetta on.

Minua ei riivaa mikään, ja tuskinpa sinuakaan. Mutta miksi vedät riivaajakortit esiin asekokoelmastasi, miksi?

Mielipahasi syy on siinä, että sinun on vaikea sietää ylevien 'ex cathedra' -henkisten uskontoluentojesi suoraa arvostelua.

Kuten olen useaan otteeseen tuonut esille palstalla on jo riittävästi vammautuneita liian mahtipontisen uskonnollisen paatoksen jäljiltä.

Oletko muuten huomannut ystävällisiä sanoja, joilla olen sinua puhutellut? Ja vielä, otapa esiin jokin niistä mainostamistasi herjoista. Lupaan punnita löydöstäsi. Anteeksikin pyydän, jos aihetta on.

Et sinä ole koskaan arvostellut yhtäkään kirjoitustani.
        Sinä olet vain arvostellut kalamosta. Et kirjoituksiani.
        Arvasin, että et taaskaan anna linkkiä, jota pyysin.
        Siis viestiä, jossa olisi korottanut kalamosta
        tai alentanut jotakuta toista.

Vaan taas heitit uuden väitteen, jonka mukaan
        kalamos on kirjoittanut vammauttavia viestejä.
        Anna linkki, jossa olen haavoittanut jotakuta.
        Poistan sen takuuvarmasti ja pyydän anteeksi haavoitetulta.

Ihanaa jos sinäkin haluat tehdä parannusta.
        Autan sinua todella mielelläni.
        Parannuksen tekeminenhän on,
        kuten tuolla hellaripasltalla sinulle julistin,
        jotain niin riemullista,
        että se saa parannuksen tekijät hyppimään riemusta.

Olen iloinen toisestakin syystä,
        että haluat tehdä parannuksen.
        Minua ei sinänsä ole surettanut ollenkaan se,
        että kalamoksen nimimerkki on tullut herjatuksi.
        Mutta minua on surettanut se,
        että Jumalan Sana on tullut tallatuksi.

En muista kuinka paljon ylläpito on poistanut viestejäsi,
        mutta uskoisin,
        että kymmenittäin linkkejä tulet minulta saamaan,
        joissa valehtelet minusta tai herjaat minua.
        Annanko myös linkkejä joissa kohtelet muita samoin.

Kumpi aloittaa. Aloita sinä.
        Anna jo vihdoin yksi viesti,
        jossa olen kirjoittanut .. miten se meni ...
        ex cathedra -henkisen viestin,
        joka sisältää mahtipontisen uskonnollisen paatoksen,
        joka vammauttaa ihmisiä.

Jos et voi tuollaista linkkiä antaa,
        niin ole hyvä ja aloita parannuksen tekeminen
        poistamalla kommentti, johon nyt vastasin.
        Se sisältää siinä tapauksessa erittäin vakavan
        valheellisen syytöksen.

• kalamos kirjoitti:

Et sinä ole koskaan arvostellut yhtäkään kirjoitustani.
        Sinä olet vain arvostellut kalamosta. Et kirjoituksiani.
        Arvasin, että et taaskaan anna linkkiä, jota pyysin.
        Siis viestiä, jossa olisi korottanut kalamosta
        tai alentanut jotakuta toista.

Vaan taas heitit uuden väitteen, jonka mukaan
        kalamos on kirjoittanut vammauttavia viestejä.
        Anna linkki, jossa olen haavoittanut jotakuta.
        Poistan sen takuuvarmasti ja pyydän anteeksi haavoitetulta.

Ihanaa jos sinäkin haluat tehdä parannusta.
        Autan sinua todella mielelläni.
        Parannuksen tekeminenhän on,
        kuten tuolla hellaripasltalla sinulle julistin,
        jotain niin riemullista,
        että se saa parannuksen tekijät hyppimään riemusta.

Olen iloinen toisestakin syystä,
        että haluat tehdä parannuksen.
        Minua ei sinänsä ole surettanut ollenkaan se,
        että kalamoksen nimimerkki on tullut herjatuksi.
        Mutta minua on surettanut se,
        että Jumalan Sana on tullut tallatuksi.

En muista kuinka paljon ylläpito on poistanut viestejäsi,
        mutta uskoisin,
        että kymmenittäin linkkejä tulet minulta saamaan,
        joissa valehtelet minusta tai herjaat minua.
        Annanko myös linkkejä joissa kohtelet muita samoin.

Kumpi aloittaa. Aloita sinä.
        Anna jo vihdoin yksi viesti,
        jossa olen kirjoittanut .. miten se meni ...
        ex cathedra -henkisen viestin,
        joka sisältää mahtipontisen uskonnollisen paatoksen,
        joka vammauttaa ihmisiä.

Jos et voi tuollaista linkkiä antaa,
        niin ole hyvä ja aloita parannuksen tekeminen
        poistamalla kommentti, johon nyt vastasin.
        Se sisältää siinä tapauksessa erittäin vakavan
        valheellisen syytöksen.

Melkoisen henkilökuvan sinä minusta olet piirtämässä, parahin kalamos. Olen riivattu ja tallaan jalkoihini Jumalan sanaa.
        Siinä pari luonnehdintaa sieltä raskaammasta päästä.

Onkohan loukkaantumisesi mennyt hieman överiksi?

Minähän vain kyseenalaistan sen, että sinun saarnasi olisivat totuuteen verrattavaa ylimaallista viisautta.

Vielä kerran - ja yritä nyt löytää asian ydin: minun lempeät niskakarvani nousevat pystyyn, kun huomaan inhimillisen hataraa tulkintaoppia korotettavan Jumalan sanan rinnalle.

Cool down ja alas saarnajakkaralta rakas ystäväiseni!

Melkoisen henkilökuvan sinä minusta olet piirtämässä, parahin kalamos. Olen riivattu ja tallaan jalkoihini Jumalan sanaa.
        Siinä pari luonnehdintaa sieltä raskaammasta päästä.

Onkohan loukkaantumisesi mennyt hieman överiksi?

Minähän vain kyseenalaistan sen, että sinun saarnasi olisivat totuuteen verrattavaa ylimaallista viisautta.

Vielä kerran - ja yritä nyt löytää asian ydin: minun lempeät niskakarvani nousevat pystyyn, kun huomaan inhimillisen hataraa tulkintaoppia korotettavan Jumalan sanan rinnalle.

Cool down ja alas saarnajakkaralta rakas ystäväiseni!

Jotenkin arvasin. Ei linkkiä,
        jossa olisin kirjoittanut niin kuin edellisessä kommentissasi väitit.

Ja taas kaksi uutta tuulesta temmattua syytöstä.

PS

En minä ole väittänyt, että sinussa on riivaaja.
        Minä vain kysyin kansanomaisella tavalla,
        mikä sinua oikein riivaa.
        Olisiko parempi, jos kysyisin,
        mikä sinua oikein kiusaa.
        Tai kysyisinkö,
        mikä oikein saa sinut rusikoimaan uskovia,
        jotka tällä forumilla eri palstoilla
        tuovat esiin armon evankeliumia.
        Sehän sinua kovasti on koko ajan ärsyttänyt.
        Tuo armo. Ja se vapaus,
        johon meidät on vapautettu.

PPS

Minä en usko, että sinä tosissasi olisin
        aikeissa lopettaa herjaamisen.
        Joten ei meidän nyt kannata keskustella
        parannuksen tekemisestä nyt tämän enempää.

Minä jatkan sitä kutsumusta, jonka Herralta olen saanut.
        Teen uusia aloituksia tällekin palstalle. JHS.
        Toivon, että tulet keskustelemaan kanssani,
        tällä palstalla Raamatusta,
        ja kullakin palstalla siitä aiheesta,
        mistä kyseisellä palstalla keskustellaan.
        Mutta lopetetaan nyt ihan lopullisesti
        keskustelu kalamoksesta ja semperistä.

Armoa ja Rauhaa Sinun Elämääsi!

• Rückblick

Sanot: "Emme muistele kärsimäämme pahaa."

Jos jolle kulle on aiheutunut pahaa ja kärsimystä omasta syystään tai ilman omaa syytään, on rinnallakulkevan uskovan hyvää auttaa kärsivää. Apua on jo kuuntelu ja joskus myös neuvo. Pahan asian muistaminen on mielestäni jotenkin tahdosta riippumatonta. Niinpä kärsivän tuleekin itkeä murheensa ja surunsa ääneen - jotta se voisi kerran mennä pois. Ehkä vasta sen jälkeen voimme puhua muistelemisesta, joka on mielestäni tahdosta riippuvaa, aktiivista.

Otin asian esille sen tähden, että tuolla lauseella "uskova ei muistele kärsimäänsä pahaa" on joskus jopa syyllistetty kärsivää, niin ettei pahan käsittely on kokonaan jäänyt tekemättä. Mielestäni suru pitää käsitellä, jotta sen voi jättää taakseen. Sitten voi syyttään uhriksi joutunut pahantekijäänkin siunata, puhua hänestä hyvää ja rukoilla hänen puolestaan.

Rukoileminen, toisesta hyvän puhuminen, siunaaminen - nämä eivät ole mitään ihmisen itsensä lihasta puristettavissa olevia ominaisuuksia, vaan Jumalan lahjaksi antama mielentila. Ja uskovaisissakin nämä asiat joskus haalistuvat ja jopa järkkyvät, niin että ne eivät pääse esiin. Siksi meidän on hyvä rukoilla Jumalan sanan mukaan Hengen valoa uudistumaan mieleltämme joka päivä, niin että tuo valo hohtaisi meistä esiin tekemään asioita uskossa, Jumalan voimalla, ei omalla voimallamme.

Kun joku kärsii, on hyvä olla kärsivän rinnalla. Hän saa "huutaa" kärsimyksensä julki. Ehkäpä uskovaisen hiljainen tuki rinnalla, auttaa häntä kääntymään hädässä Jumalan puoleen, yksin ja yhdessä. Kun hän saa apua, koittaa aika, jolloin hän ei aktiivisesti "muistele kärsimäänsä pahaa". Vaikka täydellistä unohtamista ei olisikaan tapahtunut vaan muisto vielä on, sillä ei ole enää uskoa lamaannuttavaa, halvaannuttavaa voimaa. Uskovainen voi katsoa eteenpäin.

• Kiitos erittäin huomionarvoisesta kommentista.

Tuo lauseenihan oli 1 Kor 13 luvusta,
        ja todellakin on kysymys jumalallisesta agape-rakkaudesta,
        eli rakkaudesta, jota ihmisessä itsessään ei ole.
        Jota ihminen ei itsestään voi puristaa ulos.
        Niin kuin ei mitään muutakaan hyvää.
        Kalamoksessa, se on minun lihassani, ei asu mitään hyvää.

Mutta tuo rakkaus, joka - kirjaimellisesti kääntäen -
        "ei laske/lue pahaa", voi täyttää meidät Jumalan lapset.
        Tuon Jumalallisen rakkauden kohteena ollessamme,
        se voi virrata meistä eteenpäin.
        Jos ei virtaa, niin emme sitten ehkä sitä niin itsekään koe.
        Miten ymmärrät tämän, kun Jeesus sanoi:
        "mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi,
        niin ei myöskään teidän Isänne
        anna anteeksi teidän rikkomuksianne"?

• Johannes

Olipas hyvä kirjoitus. Kiitos tästä sinulle.

"kärsivän tuleekin itkeä murheensa ja surunsa ääneen- jotta se voisi kerran mennä pois."

Tuossa on avain monen ongelman ratkaisuun. Lapsen kaltaiset eivät häpeä itkeä.
        Ja jopa nykyajan tiedä on pystynyt osoittamaan sen kuinka itkun kautta elimistö poistaa sisäisiä myrkkyjä. Puhumattakaan siitä kun ihminen tuntee koko tuskansa ja itkee sen ulos itsestään kovaan ääneen kaikilla soluillaan, miten monista asioista silloin voikaan ihminen vapautua; jopa lapsuutensa syvistä traumoista. Itkeminen on Jumalan antama keino vapautua sisäisistä jännitteistä. Pahinta mitä isä tai äiti voi tehdä lapselleen on kieltää lapselta itkeminen. Tai jos koko yhteisö kammoaa sitä. Tai jos koko yhteisö ihannoi kovuutta ja tunteettomuutta - vahvuutta- ja halveksii heikkouttaa - itkemistä.

Pyhien elämään kuuluu niin itku kuin iloinen naurukin.
        "Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa. "

Siunausta sinulle.

• Niko.

Kiitos mahtavasta aloituksesta ja Herra sinua kaikilla teilläsi siunatkoon!

• Johannes

Kiitos. Hän olkoon myös sinun kanssasi; Hänen armonsa ja rauhansa.

• Johannes

Eilen varkaat varastivat tytön tunturi pyörän. Käytiin etsimässä sitä lähiympäristöstä turhaan pariinkiin otteeseen. Ja useat ystävätkin sitä etsivät. Illalla ei voinut sitten enää mitään muuta kuin jättää asia Jumalan asiaksi. Palava uskon rukous Jumalalle että Jumala voi vaikka laittaa varkaan palauttamaan pyörän.

Ja niin kävi. Tänään pyörä löytyi lähi siwan pihasta. Joku oli vain jättänyt sen siihen. Jumalalle on kaikki mahdollista. Onkohan tainnut varas nukkua edellisen yön huonosti Jumalan raskaan käden painon alla?

Miten tämä liittyy aiheeseen? Vihollisten siunaamiseen, heidän puolestaan rukoilemiseen? Missä menee raja että mitä kaikkea me voimme anoa Jumalalta? Voimmeko me anoa Jumalaa että Jumala puuttuu tälläisissä asioissa asioiden kulkuun? Vai tulisiko vain siunata varasta ja toivoa hänelle kaikkea hyvää että hän menestyy kaikessa tekemisessään? Tämä taisikin tulla esimerkiksi ja opetukseksi juuri oikeaan aikaan.

Olisinko saanut pyörän takaisin jos olisin vain hyväksynyt asian ja toivonut että pyörä saa arvoisensa uuden omistajan? Tavara on tietenkin vain tavaraa. Mutta kun oli kyse oman tytön pyörästä niin näin asian niin että me voimme saada sen takaisin. Jumala voi vaikka pakottaa varkaan luopumaan pyörästä. Hylkäämään sen omantunnon tuskien/syytösten vuoksi jonka uskon rukous ja Jumalan Henki yhdessä vaikuttavat. Ja näin tapahtui.

"Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, voitte pyytää mitä ikinä haluatte, ja te saatte sen."
      "Mitä ikinä anomme, sen me häneltä saamme, koska pidämme hänen käskynsä ja teemme sitä, mikä on hänelle otollista. "

Jumalalle totisesti kaikki on mahdollista. Meillä on ihmeellinen Jumala joka kuulee rukouksemme, jos me uskossa anomme mitä tahansa Häneltä.

Hieman arasti jaan tämän kokemuksen teidän kanssanne kanssa kirjoittajani.
      Mutta toivon että tämä rohkaisisi luottamaan yhä lujemmin Jumalan tahtoon auttaa näinkin pienissä asioissa. Pienelle tytölle pyörä voi olla hyvinkin tärkeä asia näin kesä aikaan. Ja varmasti hän oppii tämän kokemuksen kautta pitämään pyörästään tästä lähin hieman parempaa huolta.

• Johannes

Lisään tähän vielä erään tärkeän asian jonka unohdin mainita aiemmassa viestissä.

Toivotan kaikkea hyvää tällä ystävälliselle varkaalle joka palautti (hylkäsi) pyörän siwan pihaan eikä tahtonut sitä pitää itsellään puolta vuorokautta kauempaa. Jumala hänelle antakoon tässä asiassa täydellisen rauhan ja levon. Hän olkoon kaikista syytöksistä vapaa ja olkoon vapaa tuomiosta. Yksi yö sai hänet katumapäälle.Hän on varmasti läksynsä oppinut, ja ei enää varasta. Sillä meidän tavaramme ja kaikki omaisuutemme kuuluu Jumalalle. Jumala häntä siunatkoon ja johtakoon kaikkeen oikeaan.

• Johannes kirjoitti:

Lisään tähän vielä erään tärkeän asian jonka unohdin mainita aiemmassa viestissä.

Toivotan kaikkea hyvää tällä ystävälliselle varkaalle joka palautti (hylkäsi) pyörän siwan pihaan eikä tahtonut sitä pitää itsellään puolta vuorokautta kauempaa. Jumala hänelle antakoon tässä asiassa täydellisen rauhan ja levon. Hän olkoon kaikista syytöksistä vapaa ja olkoon vapaa tuomiosta. Yksi yö sai hänet katumapäälle.Hän on varmasti läksynsä oppinut, ja ei enää varasta. Sillä meidän tavaramme ja kaikki omaisuutemme kuuluu Jumalalle. Jumala häntä siunatkoon ja johtakoon kaikkeen oikeaan.

Jonka sinä olet päästänyt vapaaksi täällä,
        on oleva päästetty myös taivaissa.
        Tämä varkaus ei tule koskaan olemaan syyttäjän käytettävissä
        tätä varasta vastaan.

• Nimimerkki Johannes antaa meikäläiselle hyvän kehotuksen:

>>Siksi tahdonkin sanoa sinulle Semper. Fidelis että olisit ystäväämme kalamosta kohtaan lempeä ja ystävällinen aivan kuten Herramme opettaa Mat 5:47.

• semperin paukut

"ilman vihan häivääkään veljellisesti pitelen kalamosta 'maan kamaran' tuntumassa."

Suostutko ilman vihan häivääkään veljellisesti kamaran tuntumassa (esim. kesäisellä ruohikolla) oikeana henkilönä kahvikutsuun? Muistaen KH:n kutsun ja kuinka sen muka vastaanotit sanomalla tyyliin "katsotaan nyt, ehkä Jumala johdattaa teidät vielä yhteen", vaikuttaa yhä vahvemmin siltä, että juuri sinä Semper ITSE pysyttelet siellä yläilmoissa karttakeppiä paukuttaen ja muita opettaen, ottamatta tosissaan omaa erehtymisen mahdollisuutta tosissaan (että olisit esimerkiksi erehtynyt tulkinnassasi toisen ihmisen tarkoituksista ja sydämen tunnoista, esim. kalamoksen). Anonyymiyden ihanassa suojassa on mukava paukutella. Etkä tosissasi halunnut KH:ta tavata etkä halua tänäkään päivänä. Olen enemmän kuin mielissäni, jos tässä arviossa erehdyn.

Paukuttelujasi v:sta 2007 tällä ja helluntailaisuus-palstalla seurannut

• semperin paukut kirjoitti:

"ilman vihan häivääkään veljellisesti pitelen kalamosta 'maan kamaran' tuntumassa."

Suostutko ilman vihan häivääkään veljellisesti kamaran tuntumassa (esim. kesäisellä ruohikolla) oikeana henkilönä kahvikutsuun? Muistaen KH:n kutsun ja kuinka sen muka vastaanotit sanomalla tyyliin "katsotaan nyt, ehkä Jumala johdattaa teidät vielä yhteen", vaikuttaa yhä vahvemmin siltä, että juuri sinä Semper ITSE pysyttelet siellä yläilmoissa karttakeppiä paukuttaen ja muita opettaen, ottamatta tosissaan omaa erehtymisen mahdollisuutta tosissaan (että olisit esimerkiksi erehtynyt tulkinnassasi toisen ihmisen tarkoituksista ja sydämen tunnoista, esim. kalamoksen). Anonyymiyden ihanassa suojassa on mukava paukutella. Etkä tosissasi halunnut KH:ta tavata etkä halua tänäkään päivänä. Olen enemmän kuin mielissäni, jos tässä arviossa erehdyn.

Paukuttelujasi v:sta 2007 tällä ja helluntailaisuus-palstalla seurannut

>>toisen ihmisen tarkoituksista ja sydämen tunnoista

• semperin paukut

>>toisen ihmisen tarkoituksista ja sydämen tunnoista

"On parasta pysyä anonyyminä palstalla"

Muutamia tiedonsirpaleita: olet kuitenkin vuonna 1949 syntynyt mies, saksaa ja latinaa lukenut, ja jo tovin poissa työelämästä.

Enemmänkin on.

• Muistutus.
        semperin paukut kirjoitti:

"On parasta pysyä anonyyminä palstalla"

Muutamia tiedonsirpaleita: olet kuitenkin vuonna 1949 syntynyt mies, saksaa ja latinaa lukenut, ja jo tovin poissa työelämästä.

Enemmänkin on.

Kirjoittajien henkilötietojen kalastelu ja epämääräinen arvaileminen ei ole palstan sääntöjen mukaista keskustelua. Varmasti tiedät sen.

• semperin paukut
        Muistutus. kirjoitti:

Kirjoittajien henkilötietojen kalastelu ja epämääräinen arvaileminen ei ole palstan sääntöjen mukaista keskustelua. Varmasti tiedät sen.

Muistutus myös sinulle: tiedonsirpaleet eivät ole epämääräistä arvailemista, kuuluivatpa ne tälle palstalle tai eivät. Tieto pysyy tietona, arvailu arvailuna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4542
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      11
      2563
    3. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      175
      1735
    4. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      260
      1602
    5. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1470
    6. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      122
      1347
    7. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      9
      1277
    8. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      72
      1269
    9. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      76
      1252
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35