Ensipyörä vanhalle ukolle

Hullu ukko

Ikää kohta 46 ja painoakin toistasataa kiloa. Pituutta nippanappa 180 cm. Ei minkäänlaista kaverin mopoa kummempaa ajokokemusta moottoroiduista 2-pyöräisistä!

Silti iski yllättäen - tai oikeammin pikkuhiljaa hautuen ajatus, että jos hankkisin moottoripyörän. Budjetti ei ole iso, ehkä 6-7 donaa. Ensi suveksi tosin vasta ajattelin.

Selkä ei kestä ihan mahottomia etukenoja, joten semmonen hyvä istuma-asentoinen peli. Varmaankin katettu?!? Ja tietysti sellainen, jota aloittelija pystyy hallitsemaan, mutta jossa on rahkeita useammaksikin vuodeksi. En aio hurjastella, mutta ohi,pitää päästä jne.

En tykkää customeista, vaan haluaisin sporttisemman. Sanoisko nyt amatööritermein, että suht hillityn, mutta menevän oloinen pelin!

Honda CBR 600 kuutioinen? Liian pieni tai ahdas ajoasento? Pitempääkin matkaa tekis mieli koittaa joskus ajella. CBR 1100 blackbirdejäkin näkee melkein budjettiin, mutta mahtaa olla liian hankala ensipyöräksi?

Ei oikein kaveripiirissäkään oo harrastajia, joten josko täältä sais ASIALLISIA vinkkejä ja linkkejä! Myös tuohon ajovarustepuoleen, kun ei oo mitään...

124

5266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kevyt käsitelläkin

      CBR600 on etukeno, mutta ei välttämättä liian pienikokoinen. Selkä ei väsy, mutta hartiat.

      Kuluttaa vähemmän kuin 1100:nen ja halvempi vakuuttaa. Ensimmäisten vuosien vakuutukset ovat aika kirpakkaat näille tehokkaammille, eli kannattaa tarkistaa niiden mallikohtainen hintataso ennen ostamista. Hyvä verrata myös eri yhtiöitä.

      • omaa kokemusta

        suosittelen ehdottomasti hajadusaa. silläkun päästelet kolomeasataa niin ja adrenaliini virtaa ja muutenkin mieli yläilmoissa niin mikäs sen mukavempaa :)
        äläkä mitään kuussatasta mieti liian mopoja...


      • PAPPATUNTURI 50CC
        omaa kokemusta kirjoitti:

        suosittelen ehdottomasti hajadusaa. silläkun päästelet kolomeasataa niin ja adrenaliini virtaa ja muutenkin mieli yläilmoissa niin mikäs sen mukavempaa :)
        äläkä mitään kuussatasta mieti liian mopoja...

        pappiskat on jo tuon ikäsille...


      • bmw 1200 gsa
        PAPPATUNTURI 50CC kirjoitti:

        pappiskat on jo tuon ikäsille...

        puhalla jätkä huiluusi


    • yhuinj

      Kauheesti ei voi metsään mennä, jos ostat puolikatetun Suzuki Banditin.
      Osta 650-kuutioinen vesipeli, jos olet järkevä. Jos hurja oot -- sitten ilmajäähdytteinen 1200-kuutioinen on moposi. Se kulkee väkevästi pintakaasullakin ja aina lähtee.

      1250-kuutioinen vesi-Bandit taitaa pudota budjettisi ulkopuolelle, mutta se on erinomainen pärrä. Joskus sellaisen omistin ja hetken hurmiossa menin myymään.

      • Hullu ukko

        Kävin nettimotosta Banditeja katsomassa, mutta,katettu versio GSX650F kiinnitti huomioni ja pienen googlettelun perusteella vaikutais ihan pätevältä ensipyöräksi ja sopivan pitemmillekin matkoille. Pidän ainakin potentiaalisena vaihtoehtona.

        Oisko ajovaatetuksen suhteen vinkkejä? Kuinka paljon pitää kohtuullisiin vermeisiin varata rahaa, kun pitää ostaa kaikki? Ihan käytännön suosituksiakin hyvän hinta-laatusuhteen omaavista vaatteista, kengistä jne. Mikä on pk-seudula hyvä mesta käydä ostoksilla?


      • -
        Hullu ukko kirjoitti:

        Kävin nettimotosta Banditeja katsomassa, mutta,katettu versio GSX650F kiinnitti huomioni ja pienen googlettelun perusteella vaikutais ihan pätevältä ensipyöräksi ja sopivan pitemmillekin matkoille. Pidän ainakin potentiaalisena vaihtoehtona.

        Oisko ajovaatetuksen suhteen vinkkejä? Kuinka paljon pitää kohtuullisiin vermeisiin varata rahaa, kun pitää ostaa kaikki? Ihan käytännön suosituksiakin hyvän hinta-laatusuhteen omaavista vaatteista, kengistä jne. Mikä on pk-seudula hyvä mesta käydä ostoksilla?

        No ei mitään 600:sta rutkua.
        Osta kerralla kunnon pyörä, niin ei tarvii heti vaihtaa.


      • Mikä vaan

        Osta ihan sellainen pyörä kun huvittaa. Mutta kuussatanen on jotenkin poikasten kaahailupyörä.


    • kokeilemaan

      No kokeileppa kummiskin niitä customeita koska sellaseen päädyt ennemmin tai myöhemmin, tietty jos paksu lompsa kestää vaihteluja niin hondan CBF 1000 S
      oli ainakin itsellä vaihtoehto vaan ostin kummiskin sen customin,niitäkin kun löytyy
      monen tyylistä vehjettä nykysin,classikkia tai sporttisempaa.Huollotkin helpompia ja
      edukkaampia,rauhalliseen ajoon en 4-pyttystä enään hankkisi.

      • Hullu ukko

        Niin, ei kai sitä sitten ihan voi custom-tyyppistäkään pyörää pois sulkea. Epäilemättä leppoisempia ajella. Oisko konkreettisia ehdotuksia merkiksi ja malliksi? Se on niin vaikeeta ilman kokemusta tietää, että mikä olis semmonen pomminvarma ratkaisu, johon ainakin pari kesää olis tyytyväinen. Kyllä kai minä perusluonteeltani olisin semmosen leppoisan matkapyörän tyyppiä enemän kuin kuminpolttaja, mutta ihan mopovehjekin varmasti turhauttaisi. Pääkäyttö kyllä olis kuitenkin 17 km per sivu työmatka ja vapaa-ajan huviajelut, mutta kyllä ajoittain hotsittais pitempiäkin reissuja esim. Kaakkois-Suomeen sukuloimaan (asun pääkaupunkiseudulla).


      • classic.
        Hullu ukko kirjoitti:

        Niin, ei kai sitä sitten ihan voi custom-tyyppistäkään pyörää pois sulkea. Epäilemättä leppoisempia ajella. Oisko konkreettisia ehdotuksia merkiksi ja malliksi? Se on niin vaikeeta ilman kokemusta tietää, että mikä olis semmonen pomminvarma ratkaisu, johon ainakin pari kesää olis tyytyväinen. Kyllä kai minä perusluonteeltani olisin semmosen leppoisan matkapyörän tyyppiä enemän kuin kuminpolttaja, mutta ihan mopovehjekin varmasti turhauttaisi. Pääkäyttö kyllä olis kuitenkin 17 km per sivu työmatka ja vapaa-ajan huviajelut, mutta kyllä ajoittain hotsittais pitempiäkin reissuja esim. Kaakkois-Suomeen sukuloimaan (asun pääkaupunkiseudulla).

        Itse ostin just 46v. vn 900, en ole katunut.


      • CBF 1000
        Hullu ukko kirjoitti:

        Niin, ei kai sitä sitten ihan voi custom-tyyppistäkään pyörää pois sulkea. Epäilemättä leppoisempia ajella. Oisko konkreettisia ehdotuksia merkiksi ja malliksi? Se on niin vaikeeta ilman kokemusta tietää, että mikä olis semmonen pomminvarma ratkaisu, johon ainakin pari kesää olis tyytyväinen. Kyllä kai minä perusluonteeltani olisin semmosen leppoisan matkapyörän tyyppiä enemän kuin kuminpolttaja, mutta ihan mopovehjekin varmasti turhauttaisi. Pääkäyttö kyllä olis kuitenkin 17 km per sivu työmatka ja vapaa-ajan huviajelut, mutta kyllä ajoittain hotsittais pitempiäkin reissuja esim. Kaakkois-Suomeen sukuloimaan (asun pääkaupunkiseudulla).

        Customia monet ajelee ja sinullekin suosittelee. Itse en kyllä suostuisi millään ajamaan sellaista pyörää, jossa joutuu pitämään jalkoja edessä. Ristiselkä menee mutkalle. Mutta kukin tyylillään, se on pääasia.

        Kannattaa kokeilla pienempimoottorisia katuenskoja: Suzuki V-Strom, Honda Transalp (Deauville on samalla moottorilla oleva matkamalli), BMW F650 GS.... Mitä kevyempi on ensimmäinen pyörä, niin sitä parempi. Ei se ensimmäinen pyörä kuitenkaan jää viimeiseksi, kun kokemusta tulee lisää.

        Pyörän valintaa olennaisempaa on kuitenkin ajamisen opettelu. Tämä kannattaa lukea ajatuksella http://motoristisurvival.fi/index.php?sivu=ajo-hanskassa Työntöohjaus todellakin toimii, siitäkin on täällä kinasteltu muutama vuosi sitten.


      • Hullu ukko
        CBF 1000 kirjoitti:

        Customia monet ajelee ja sinullekin suosittelee. Itse en kyllä suostuisi millään ajamaan sellaista pyörää, jossa joutuu pitämään jalkoja edessä. Ristiselkä menee mutkalle. Mutta kukin tyylillään, se on pääasia.

        Kannattaa kokeilla pienempimoottorisia katuenskoja: Suzuki V-Strom, Honda Transalp (Deauville on samalla moottorilla oleva matkamalli), BMW F650 GS.... Mitä kevyempi on ensimmäinen pyörä, niin sitä parempi. Ei se ensimmäinen pyörä kuitenkaan jää viimeiseksi, kun kokemusta tulee lisää.

        Pyörän valintaa olennaisempaa on kuitenkin ajamisen opettelu. Tämä kannattaa lukea ajatuksella http://motoristisurvival.fi/index.php?sivu=ajo-hanskassa Työntöohjaus todellakin toimii, siitäkin on täällä kinasteltu muutama vuosi sitten.

        Tuo on kyllä varmasti fakta, että minun alaselkä ei kestä ajoasentoa, jossa sekä jalat että kädet on edessä. Polkupyöräkin piti vaihtaa maastopyörästä pystympiajoasentoiseen malliin, koska kävi selän päälle. Voisin ilman kokemusta kuvitella, että kovin etukeno ajoasento, jossa painoa tulee paljon käsille, ei ole minulle hyvä. Sellainen luonteva istuma-asento olisi varmaan hyvä, jossa painoa tulee selkärangalle, mutta ranka saa olla suorana. Istumatyötäkin teen eikä selkä ota kummemmin itseensä, mutta auta armias olla etukumarassa pitempään, niin jo vaan alkaa tuntumaan. CBF 1000:lle kiitoksia hyvistä ideoista hiukan erityylisiin pyöriin sekä linkistä tuohon oppaaseen!


      • fghfdsa
        CBF 1000 kirjoitti:

        Customia monet ajelee ja sinullekin suosittelee. Itse en kyllä suostuisi millään ajamaan sellaista pyörää, jossa joutuu pitämään jalkoja edessä. Ristiselkä menee mutkalle. Mutta kukin tyylillään, se on pääasia.

        Kannattaa kokeilla pienempimoottorisia katuenskoja: Suzuki V-Strom, Honda Transalp (Deauville on samalla moottorilla oleva matkamalli), BMW F650 GS.... Mitä kevyempi on ensimmäinen pyörä, niin sitä parempi. Ei se ensimmäinen pyörä kuitenkaan jää viimeiseksi, kun kokemusta tulee lisää.

        Pyörän valintaa olennaisempaa on kuitenkin ajamisen opettelu. Tämä kannattaa lukea ajatuksella http://motoristisurvival.fi/index.php?sivu=ajo-hanskassa Työntöohjaus todellakin toimii, siitäkin on täällä kinasteltu muutama vuosi sitten.

        Älä höpötä työntöojauksesta, paljastat ettet tiedä mitään moottoripyörä ajamisesta.


      • classic.
        Hullu ukko kirjoitti:

        Tuo on kyllä varmasti fakta, että minun alaselkä ei kestä ajoasentoa, jossa sekä jalat että kädet on edessä. Polkupyöräkin piti vaihtaa maastopyörästä pystympiajoasentoiseen malliin, koska kävi selän päälle. Voisin ilman kokemusta kuvitella, että kovin etukeno ajoasento, jossa painoa tulee paljon käsille, ei ole minulle hyvä. Sellainen luonteva istuma-asento olisi varmaan hyvä, jossa painoa tulee selkärangalle, mutta ranka saa olla suorana. Istumatyötäkin teen eikä selkä ota kummemmin itseensä, mutta auta armias olla etukumarassa pitempään, niin jo vaan alkaa tuntumaan. CBF 1000:lle kiitoksia hyvistä ideoista hiukan erityylisiin pyöriin sekä linkistä tuohon oppaaseen!

        Kannattas kokeilla eri malleja. Satakilosen vanhan ukon ei kannata mitään 650cc solifer-malleja harkita, paitsi jos haluaa näyttää pelleltä ja 2-päällä tehot ei riitä.


      • Tommonen..äijälle
        Hullu ukko kirjoitti:

        Niin, ei kai sitä sitten ihan voi custom-tyyppistäkään pyörää pois sulkea. Epäilemättä leppoisempia ajella. Oisko konkreettisia ehdotuksia merkiksi ja malliksi? Se on niin vaikeeta ilman kokemusta tietää, että mikä olis semmonen pomminvarma ratkaisu, johon ainakin pari kesää olis tyytyväinen. Kyllä kai minä perusluonteeltani olisin semmosen leppoisan matkapyörän tyyppiä enemän kuin kuminpolttaja, mutta ihan mopovehjekin varmasti turhauttaisi. Pääkäyttö kyllä olis kuitenkin 17 km per sivu työmatka ja vapaa-ajan huviajelut, mutta kyllä ajoittain hotsittais pitempiäkin reissuja esim. Kaakkois-Suomeen sukuloimaan (asun pääkaupunkiseudulla).

        http://www.nettimoto.com/bmw/rt


      • 40+ miesten pyörä

      • Hullu ukko
        40+ miesten pyörä kirjoitti:

        Tässä pappamallia:

        http://www.harley-davidson.com/en_US/Motorcycles/street-bob.html

        Se, mikä on varma, niin Harrikkaa en tule hankkimaan! Ei nappaa mitenkään!
        Tuo edellä mainittu BMW RT olisi varmasti kiva, mutta näyttäis menevän yli budjetin kohtuukilsoilla ajetut vehkeet. Ehkä RT on muutenkin nimenomaan matkapyörä, kun oma aikomus olis ajella vajaan 20 km työmatkakin päivittäin kesäkuukausina ja sitten satunnaisesti pidemmällekin.


      • 12+8
        Hullu ukko kirjoitti:

        Se, mikä on varma, niin Harrikkaa en tule hankkimaan! Ei nappaa mitenkään!
        Tuo edellä mainittu BMW RT olisi varmasti kiva, mutta näyttäis menevän yli budjetin kohtuukilsoilla ajetut vehkeet. Ehkä RT on muutenkin nimenomaan matkapyörä, kun oma aikomus olis ajella vajaan 20 km työmatkakin päivittäin kesäkuukausina ja sitten satunnaisesti pidemmällekin.

        Jaa, oletko tarpeeksi hullu tälläiseen malliin:

        http://www.bikewalls.com/wallpaper/Kawasaki_VN1700_Voyager/312563231/1024x768.html

        Riittävän iso pitempäänkin cruisailuun.


      • EI miehelle !
        40+ miesten pyörä kirjoitti:

        Tässä pappamallia:

        http://www.harley-davidson.com/en_US/Motorcycles/street-bob.html

        Kyllä nuo "Speedway-Harrikat" ovat alle 4-kymppisten elvistelyvehkeitä...ei niillä järkimotoristille ole mitään käyttöä . Ja esteettisesti ajatellenkin niiden itseään matkiva iänikuista jälkeenjäänyttä tyyliä ei jaksa alinomaa katsella..himmeliä ja tarvikeosaa..kaikki loppujen lopuksi samlaisia ..ei hintansa väärtejä.


      • jos kumminkii
        Hullu ukko kirjoitti:

        Se, mikä on varma, niin Harrikkaa en tule hankkimaan! Ei nappaa mitenkään!
        Tuo edellä mainittu BMW RT olisi varmasti kiva, mutta näyttäis menevän yli budjetin kohtuukilsoilla ajetut vehkeet. Ehkä RT on muutenkin nimenomaan matkapyörä, kun oma aikomus olis ajella vajaan 20 km työmatkakin päivittäin kesäkuukausina ja sitten satunnaisesti pidemmällekin.

        No, ehkäpäs tässä:

        http://www.harley-davidson.com/en_US/Motorcycles/blackline.html#!gallery


      • Hullu ukko kirjoitti:

        Tuo on kyllä varmasti fakta, että minun alaselkä ei kestä ajoasentoa, jossa sekä jalat että kädet on edessä. Polkupyöräkin piti vaihtaa maastopyörästä pystympiajoasentoiseen malliin, koska kävi selän päälle. Voisin ilman kokemusta kuvitella, että kovin etukeno ajoasento, jossa painoa tulee paljon käsille, ei ole minulle hyvä. Sellainen luonteva istuma-asento olisi varmaan hyvä, jossa painoa tulee selkärangalle, mutta ranka saa olla suorana. Istumatyötäkin teen eikä selkä ota kummemmin itseensä, mutta auta armias olla etukumarassa pitempään, niin jo vaan alkaa tuntumaan. CBF 1000:lle kiitoksia hyvistä ideoista hiukan erityylisiin pyöriin sekä linkistä tuohon oppaaseen!

        Unohda koko juttu.. tai vuokraa erilaisia pyöriä ja ajat kullakin 300 kilsaa putkeen ja se minkä päältä on miellyttävä vielä nousta pois.. se se on.


      • Mitä ihmettä..
        CBF 1000 kirjoitti:

        Customia monet ajelee ja sinullekin suosittelee. Itse en kyllä suostuisi millään ajamaan sellaista pyörää, jossa joutuu pitämään jalkoja edessä. Ristiselkä menee mutkalle. Mutta kukin tyylillään, se on pääasia.

        Kannattaa kokeilla pienempimoottorisia katuenskoja: Suzuki V-Strom, Honda Transalp (Deauville on samalla moottorilla oleva matkamalli), BMW F650 GS.... Mitä kevyempi on ensimmäinen pyörä, niin sitä parempi. Ei se ensimmäinen pyörä kuitenkaan jää viimeiseksi, kun kokemusta tulee lisää.

        Pyörän valintaa olennaisempaa on kuitenkin ajamisen opettelu. Tämä kannattaa lukea ajatuksella http://motoristisurvival.fi/index.php?sivu=ajo-hanskassa Työntöohjaus todellakin toimii, siitäkin on täällä kinasteltu muutama vuosi sitten.

        Ei minun "customissa" jalkoja missään edessä tarvi pitää ?

        http://sml.kcs-team.de/images/img3434.jpg


      • honda vt 500
        CBF 1000 kirjoitti:

        Customia monet ajelee ja sinullekin suosittelee. Itse en kyllä suostuisi millään ajamaan sellaista pyörää, jossa joutuu pitämään jalkoja edessä. Ristiselkä menee mutkalle. Mutta kukin tyylillään, se on pääasia.

        Kannattaa kokeilla pienempimoottorisia katuenskoja: Suzuki V-Strom, Honda Transalp (Deauville on samalla moottorilla oleva matkamalli), BMW F650 GS.... Mitä kevyempi on ensimmäinen pyörä, niin sitä parempi. Ei se ensimmäinen pyörä kuitenkaan jää viimeiseksi, kun kokemusta tulee lisää.

        Pyörän valintaa olennaisempaa on kuitenkin ajamisen opettelu. Tämä kannattaa lukea ajatuksella http://motoristisurvival.fi/index.php?sivu=ajo-hanskassa Työntöohjaus todellakin toimii, siitäkin on täällä kinasteltu muutama vuosi sitten.

        Sellanen jossa jalkatapit normipaikassa, eikä siirretty eteen. Ajoasento aivan hyvä, selkä suorana.


      • kuulkaa...
        fghfdsa kirjoitti:

        Älä höpötä työntöojauksesta, paljastat ettet tiedä mitään moottoripyörä ajamisesta.

        Kypärän pintajännitys on tärkeetä!


      • Customisti
        fghfdsa kirjoitti:

        Älä höpötä työntöojauksesta, paljastat ettet tiedä mitään moottoripyörä ajamisesta.

        "Älä höpötä työntöojauksesta..." No voi helvetti! Joku vielä kehtaa väittää ettei työntöohjaus toimi. No vastaohjaus toimii ja piste! Pari linkkiä aiheeseen.

        http://motoristisurvival.fi/index.php?sivu=ajo-hanskassa

        http://tekniikanmaailma.fi/kaksipyoraiset/turvallisesti-moottoripyoralla/i-nain-ohjaat-ja-kaarrat-oikein,4


    • more grazy

      48v. ja ensipyörä cbf 600 ollut tän kesän. Nyt jos tekisin kauppaa, niin ostaisin bmwf800st, mutta en tee kun olen tyytyväinen tuohon kusiaiseen. Olen pienikokoisempi kuin aloittaja, tälläselle 70kiloselle kusiainen on tosi jees.

    • sukisuki m 1800 r

      meinaakko et bläkkäriä saa ajaa selkä suorassa?pyöräilyhän on makuasia mut jos otat kyytiläisen mukaan olis hyvä tarkistaa ensin se pyörän kantavuus,ite oon 184/120kg mut onneksi morsian on alle 60kg ettei sen puoleen oo ongelmia.mut kun isohko mies hankkii pienen pyörän on näky melkonen kun kakspäällä vedellään kuin mopolla,mulla oli ennen enimmäkseen enduroita mut morsian ei tykänny olla kyydissä kun ei nähnyt maisemia edestäpäin.mut nyky pyörällä matkustaja istuu sen verran korkeammalla et näkee mitä edessä tapahtuu,mut ite kun menin aikanaan yli 1000cc pyöriin harmittelin et miks ylipäätään olin ennen sekaantunutkaan pikkupyöriin niin huteria ja vaarallisia kiikkuja ne on .

    • Enskahomo

      Osta enska niin laihdut..

    • Hullu ukko

      Voi olla, että jo vakuutuskustannuksista johtuen mun ei kovin isoa ja tehokasta pyörää hommata ensi alkuun.

      Tuo edellä mainittu BWM F800ST vaikuttaa minusta oikein mielenkiintoiselta. Pieni kulutus ja kestävä hammashihnaveto. Ajoasentokin ilmeisesti aika leppoisa ja teho riittänee ensi alkuun. Huono puoli on se, että ovat melko hinnakkaita eikä ihan yleisiäkään käytettyinä.

    • Veteraani veikko

      Älä hyvä mies osta pyörää, tapat itses tai sivulliset, ei teistä iäkkäistä enää tule motoristeja. Korkeintaan osta nelitahti skootteri, kakstahtiset saastuttaa valtavasti ja niissä on pirullinen ääni.

      • Hullu ukko

        Veteraani veikko, 13 v., siellä koittaa neuvoa papparaista. Eiköhän se kuitenkin lie niin, että vasta kortin saaneet pojanklopit on niitä vaarallisia kuskeja ja 40 vuotiaat sitten jo yleensä seesteisempiä ja huolellisempia.. Huomaan omassa autoilussakin vauhdin ja riskinoton hurman vähentyneen iän myötä, vaikkakaan en liikenteen tukkona ole mitenkään.


      • taidat olla..
        Hullu ukko kirjoitti:

        Veteraani veikko, 13 v., siellä koittaa neuvoa papparaista. Eiköhän se kuitenkin lie niin, että vasta kortin saaneet pojanklopit on niitä vaarallisia kuskeja ja 40 vuotiaat sitten jo yleensä seesteisempiä ja huolellisempia.. Huomaan omassa autoilussakin vauhdin ja riskinoton hurman vähentyneen iän myötä, vaikkakaan en liikenteen tukkona ole mitenkään.

        Tilastojen mukaan olet väärässä ja suurimmassa riskiryhmässä.


      • Taidat itse olla
        taidat olla.. kirjoitti:

        Tilastojen mukaan olet väärässä ja suurimmassa riskiryhmässä.

        vielä vähän räkänokkaiässä.


      • veteraani

        pure kaluasi oon 75v ja ajan vieläkin tonnikuussatasta ja hyvin pyyhkii


    • Honda CBF

      CBF600(N) on tosiaan yksi pyöristä, joka kannattaa tsekata. Satulassa on kolme korkeutta valittavana ja ajoasennon saa aika suoraksi. Pieniruokainen ja vakuutuksetkin sopivaa luokkaa.

    • vaihtoehtoja

      Kannattaako lihavan vanhan ukon tossa iässä ostaa moottoripyörä? Jos kuvittelet saavasi nuoruuden takaisin, niin erehdyt. Näyttää huvittavalta kun hienhajuisessa Michelinukon mallisessa ajopuvussa punakka naama pullistelee kypärän reiästä ja hiki valuu noroina.

      Mitäs jos harrastaisi liikuntaa polkupyörällä? Kahden vuoden kuluttua voisi olla 20kg keveämpänä hyvä olo ja rahat tilillä...

      Itse valitsin motskareista kiinnostuneena liikunnan tien ja lueskelen classicpyörien lehtiä. Saa ihan saman fiiliksen paljon halvemmalla ja hikoilu tuottaa tulosta.

      • 8ujkx

        Eivät liikunta ja moottoripyöräily ole toisiansa poissulkevia.

        Itse harrastan 56 -vuotiaana menestyksekkäästi seka Harleyta että sauvakävelyä..
        Ajelu pikkuteillä maastopyörällä on myös mukavaa.

        Enemmän muuten omaa esteettistä silmääni häiritsee vaikkapa pyylevä keski-ikäinen goreissaan Tuutti-Hondan selässä. Se yksinkertaisesti näyttää väärältä. Tuuti-Hondan selkään kuuluu avokypärällä ja nahkarotsilla varustautunut hoikka nuorukainen. Silloin vaikutelma on aito. Rööki vielä suupieleen!


      • prätkällä...........

        varmaan käyt vielä kirjastossa lukemassa?


      • sukisuki m 1800 r
        8ujkx kirjoitti:

        Eivät liikunta ja moottoripyöräily ole toisiansa poissulkevia.

        Itse harrastan 56 -vuotiaana menestyksekkäästi seka Harleyta että sauvakävelyä..
        Ajelu pikkuteillä maastopyörällä on myös mukavaa.

        Enemmän muuten omaa esteettistä silmääni häiritsee vaikkapa pyylevä keski-ikäinen goreissaan Tuutti-Hondan selässä. Se yksinkertaisesti näyttää väärältä. Tuuti-Hondan selkään kuuluu avokypärällä ja nahkarotsilla varustautunut hoikka nuorukainen. Silloin vaikutelma on aito. Rööki vielä suupieleen!

        näinhän se on tietyntyyliset pyörät luovat mielikuvia kuljettajista ,monessa paikassa on huoltsikan pihaan kurvannu isokoneinen kyykkypyörä ja vasta kypärän poisto on tuonut esiin 60v kuskin.ihan niinkuin isot customit rinnastetaan usa:n isokokoisiin miehiin.


    • Kalle

      Erittäin hyvä ratkaisu olisi Kawasaki er-6n. Tuo on erittäin hyvä ajettava myös kaupungissa ja mutkateillä viihtyy loistavasti. Ajoasento on sopivan pysty. Tehoja on aivan riittävästi rivakampiinkin ohituksiin. Kun katteita ei ole ei tule niin helposti mieleen kaahata ns. järjettömiä ylinopeuksia. Toisaalta joku 150kmh ei tuolla tunnu yhtään missään. Katteettomuus alkaa tuntua oikeasti häiritsevältä
      vasta jossain 170kmh vauhdissa.

      Koeajo kannattaa aina niin löydät itsellesi parhaimman pyörän.
      Itselle (185cm/90kg) tuo kawasaki tuntui parhaalta mutta
      paljon riippuu ruumiinrakenteesta mikä sitten tuntuu juuri oikealta sinulle.

    • samankokenut........

      Minä ostin aloittajan ikäisenä ja ajokokemuksella ensipyöräksi Kawa Z750:n. Ihan hyvä pyörä, mutta parin kesän ja parinkymmenentuhannen ajokilometrin jälkeen vaihdoin isoon Banditiin. Molemmissa on hyvä ajoasento ja tehoa riittää ihan kivasti. Banditissa tietysti enemmän vääntöä alakierroksilla. En suosittele 600:ta ostamaan. Isommissa on enemmän valikoimaa, ei tarvitse heti vaihtaa jos asiasta innostuu ja jos ei innostu niin on helpompi myydä pois.

      • Hullu Ukko

        Iso Bandit olisi ollut kiva, mutta korkeamman hinnan ja korkeampien vakuutusmaksujen takia kallistuin pikkurosvoon, jollaisen ostin viime viikonloppuna. En ota pyörää käyttöön ennen kevättä, joten ajokokemukset jää sinne. Pyörä on vm. 2007 ja vesijäähdytetyllä 650 kuutioisella moottorilla. Pyörässä on myös ne kaipaamani ABS-jarrut.


      • Samanlainen mulla
        Hullu Ukko kirjoitti:

        Iso Bandit olisi ollut kiva, mutta korkeamman hinnan ja korkeampien vakuutusmaksujen takia kallistuin pikkurosvoon, jollaisen ostin viime viikonloppuna. En ota pyörää käyttöön ennen kevättä, joten ajokokemukset jää sinne. Pyörä on vm. 2007 ja vesijäähdytetyllä 650 kuutioisella moottorilla. Pyörässä on myös ne kaipaamani ABS-jarrut.

        Onnittelut! Toi on kyllä hyvä valinta. Onko puolikatettu vai naku?


      • Hullu Ukko
        Samanlainen mulla kirjoitti:

        Onnittelut! Toi on kyllä hyvä valinta. Onko puolikatettu vai naku?

        Tää on puolikatettu. Minun silmää miellyttää enemmän puolikatettu ja toisaalta saahan siitä hieman suojaakin.

        Todellakin 1250 kuutioinen olisi varmasti ollut hyvä ostos vaikka ensipyöräksi, mutta se on kalliimpi ja kun vakuutuksetkin on ennen bonusten kertymistä aika suolaiset, niin katsoin itselleni sopivammaksi ratkaisuksi pikkurosvon. Eiköhän tuollakin vauhdin hurmaan pääse!


      • Hullu Ukko

        Niinhän siinä kävi, että eka kesä köröteltiin Pikkurosvolla, josta ei sinänsä ole pahaa sanottavaa, mutta noin kuukausi sitten se vaihtui Isorosvoon, vieläpä nakusellaiseen ja hyvältä tuntuu! Olisi tosiaan mennyt ensipyöränäkin Isorosvo, mutta kokemattomana en tohtinut sillä aloittaa. Ei tuo Isorosvokaan käsistä lähde tehonsa ja vääntönsä takia! Kyllä voin Banditeja suositella, jos edullista peruspyörää etsii. Sillä pysyy kyllä vauhdikkaissakin letka-ajoissa vallan mainiosti muoviluotien kyydissä :-)


    • pienionpilaala

      liian pieni

      • Joo siinä mokaa

        heti alkumetreillä paljon kun ostaa kuussatasen. Vaikka kuinka saman kokeneet yrittää aikamiestä neuvoa niin ei auta. On se vielä ehkä ekan kesän ihan ok,mutta seuraavana joutuu jo vaihtamaan ja sitten harmittaa kun ei kuunneltu konkareita. Käykää nyt edes testaamassa 1250 banditia ja 650 banditia ja tehkää päätös sen jälkeen ottakaa vaikka kaveri vielä mukaan taakse istumaan. Toi pienempi tuntuu sen jälkeen aivan onnettomalta ei se isompi sen enempää yllytä kaahaamaan on vaan hitosti miellyttävämpi ajossa ja siitä ajonautinnostahan motoilussa on kyse! Autolla voi sitten vain siirtyä paikasta toiseen.


    • samankokenut........

      Ja nuo vakuutukset kannattaa kysellä monesta paikasta. Hurjia vaihteluita yhtiöiden kesken. Ja isompi pyörä voi olla halvempikin. Jotkut yhtiöt käyttävät teho/paino -suhdetta joka on isolla vääntävällä pyörällä pienempi kuin kevyellä korkeilla kierroksilla huipputehon antavilla pyörillä. Isolla Bandulla kävin kesällä muuten Alppeja kiertelemässä...

    • zomby

      Kusiainen riittää mielestäni vallan mainiosti ja on monessa ajotilanteessa kivempikin kuin isompi. Kaupungissa on kiva, kun on kevyempi ja helpommin hallittavissa. Samoin pikkuteillä ja normaaleilla maanteillä alle 100km/h nopeuksilla aivan riittävä. Ainoastaan motarisiirtymillä kaipaa toisinaan isompaa, ja sekin vain siksi, ettei viitsisi ajaa ihan niin korkeilla kierroksilla vaikkapa 130-140km/h. Omalla kusiaisella olen tehnyt viikonloppuna matkaa yli 1500km ilman ongelmia, kunhan vaan on miellyttävä ajoasento niin toimii hyvin. Muutaman kerran innostunut ohittelemaan niin melkein 200 mittarissa hyvin nopeesti, onneksi ei ollut poliisia näkemässä.
      On monia, joille ei mikään riitä. Sitten on niitä, jotka suuntaavat kaukomaille. Niille reissuille itsekin lähtisin isommalla, onhan niissä toki leppoisampi kyyti TODELLA pitkälle matkalle.

      • EDELLEENKIN

        siinä kusiaisessa ei ole mitään parempaa vaikka kuinka sen omistajina yritätte itsellenne uskotella. Isossa bandussa on vielä sama runko kuin pienessä eikä käsiteltävyydessä merkittäviä eroja yhtä ketteriä molemmat. Jokaikinen joka on omistanut 1200/1250 cc ei vaihda kusiaiseen sitä kokeiltuaan,mutta jokaikinen kusiaisen omistaja joka on vaikka päivänkin ajellut 1250lla vaihtaa kusiaisensa pois jos vain suinkin on maksaa muutaman tonnin väliraha ilman että joutuu vararikon partaalle. On niin helppo höynäyttää itseään kunnes joskus tulee aika vaihtaa ja sitten myönnetään että olisi pitänyt tehdä näin alusta asti.


      • Steve,
        EDELLEENKIN kirjoitti:

        siinä kusiaisessa ei ole mitään parempaa vaikka kuinka sen omistajina yritätte itsellenne uskotella. Isossa bandussa on vielä sama runko kuin pienessä eikä käsiteltävyydessä merkittäviä eroja yhtä ketteriä molemmat. Jokaikinen joka on omistanut 1200/1250 cc ei vaihda kusiaiseen sitä kokeiltuaan,mutta jokaikinen kusiaisen omistaja joka on vaikka päivänkin ajellut 1250lla vaihtaa kusiaisensa pois jos vain suinkin on maksaa muutaman tonnin väliraha ilman että joutuu vararikon partaalle. On niin helppo höynäyttää itseään kunnes joskus tulee aika vaihtaa ja sitten myönnetään että olisi pitänyt tehdä näin alusta asti.

        600 antaa anteeksi kaasun käytön virheet liukkaalla kelillä, mutkissa yms. paikoissa joissa 1250 lipsauittaa kokemattomalta takarenkaan alta.

        Lisäksi 600 on kevyempi, edullisempi vakuuttaa sekä polttoaine taloudellisempi. Näin nyrkkisääntönä kun verrataan kahta saman mallisarja pyörää kytuten Bandit 600/1250 tai CBF600/1000.


      • Edes 1250
        Steve, kirjoitti:

        600 antaa anteeksi kaasun käytön virheet liukkaalla kelillä, mutkissa yms. paikoissa joissa 1250 lipsauittaa kokemattomalta takarenkaan alta.

        Lisäksi 600 on kevyempi, edullisempi vakuuttaa sekä polttoaine taloudellisempi. Näin nyrkkisääntönä kun verrataan kahta saman mallisarja pyörää kytuten Bandit 600/1250 tai CBF600/1000.

        ei lipsauta takarengasta alta kunhan on hyvät renkaat eikä mikään shinko! Jos taas tiellä on soraa öljyä ym niin ihan sama paljon on kuutioita. Bensaa menee sen verran mitä kahvaa kääntää ja käytännössä koska kusiaisella ajetaan suuremmilla kierroksilla, ero on hyvin pieni. Vakuutuksissa ero on vähemmän kuin 100e/vuosi,huimaa? Nää on nautiskeluvälineitä muutenkin joissa ihan turha laskea joka penniä varsinkaan kun tuote/nautinnon määrä on ihan eri kun siirrytään 600-1200. Älkää mua uskoko,kokeilkaa. Itse olen aloittanut 50cc pappamoposta 125cc,500cc,650cc,1250cc ja nyt 1800cc. Tuote on niin eri et sinä kaupassakaan laske,että miksi kotimainen tomaatti piru vie maksaa x-määrää enemmän kuin ulkolainen. Niissä on iso ero ihan eri maku! Tosin tuon 1250cc yli ei mun olisi tarvinnut mennä,se riittäisi jo ihan täysin tuli vaan aika vaihtaa pyörämallia.


      • Steve,
        Edes 1250 kirjoitti:

        ei lipsauta takarengasta alta kunhan on hyvät renkaat eikä mikään shinko! Jos taas tiellä on soraa öljyä ym niin ihan sama paljon on kuutioita. Bensaa menee sen verran mitä kahvaa kääntää ja käytännössä koska kusiaisella ajetaan suuremmilla kierroksilla, ero on hyvin pieni. Vakuutuksissa ero on vähemmän kuin 100e/vuosi,huimaa? Nää on nautiskeluvälineitä muutenkin joissa ihan turha laskea joka penniä varsinkaan kun tuote/nautinnon määrä on ihan eri kun siirrytään 600-1200. Älkää mua uskoko,kokeilkaa. Itse olen aloittanut 50cc pappamoposta 125cc,500cc,650cc,1250cc ja nyt 1800cc. Tuote on niin eri et sinä kaupassakaan laske,että miksi kotimainen tomaatti piru vie maksaa x-määrää enemmän kuin ulkolainen. Niissä on iso ero ihan eri maku! Tosin tuon 1250cc yli ei mun olisi tarvinnut mennä,se riittäisi jo ihan täysin tuli vaan aika vaihtaa pyörämallia.

        Jos ei ole minkäänlaista mopoilu kokemusta ennestään niin suosittelen ihan oikeasti hiukan vähemmän vääntävää pyörää aluksi. Kun esim. kylmällä asvaltilla innostutaan hiukan kallistuneen tuppea avaamaan niin pieni tehottomampi pyörä antaa anteeksi pikku mokat. Itselläkin on ollut 13v yli 125cc pyöriä ja tämä on näkemykseni asiasta.

        Yrität kiistää isommman pyörän suurempaa bensankulutusta ja vakuutusmaksuja vähättelemällä niiden merkitystä. Poistaako se kuitenkaan sitä faktaa että isompi pyörä on kalliimpi ylläpitää?

        Isompi pyörä on se kalliimpi hankkia ja suurempien arvonalennusten kautta pyörä menettää myös rahaa enemmän.

        Pienemmällä 600 pyörällä aloittelee ja opettelee ja katsoo riittääkö sitä aikaa/rahaa harrastaa, jos riittää niin sitten kun taidot on sillä tasolla vaihtaa isompaan. Ylättävän monelle motoristin alulle on ollut pettymys esim. tämän kesän ajosäät. Kun muistellaan kesiä 2009-2011 niin onhan se sateinen ja ollutkin. Siinä saattaa into lopahtaa nopeasti kun tämän kaltaisia kesiä tulee muutama putkeen.


      • ei mopoille

        Onhan se TODELLA pitkä matka, kun ajelee koko kesän ja seuraavatkin kesät.


    • Gold Wing jo 15 v´.

      Eiköhän se asia ole sillä lailla että itehän se täytyy tietää minkä haluaa,jos sulla on budjett tiedossa niin sitten vaan kierteleen prätkä liikeitä ja kojeajeluja,ei mun mielestä kukaan voi antaa etes vinkkejä kun skaala on niin kauhean suuri.onnea matkaan prätkä hankinnassa;)

    • Huipatihaipatihai

      Pyh. Se on makuasia. Kivoja ovat 600gsx ja 62 harrikka. Kumpi vaan ekaksi pyöräksi, pikkujapseja saa halvalla, vanhat harrikat pitää arvonsa. uudet harrikat ei kyl o harrikoita enää.

    • N

      Miten olisi perinteinen pappatunturi.

    • kerralla kunnollinen

      Mikä tahansa yli 1200:nen sopii mainiosti ensipyöräksi.

    • Hullu Ukko

      Ero Bandit 650 ja Bandit 1250 vakuutusmaksuissa saattaa olla 100 euroa vuodessa hänelle, jolla on jo kaikki bonarit kertyneet. Itse, kun joudun aloittamaan liikennevakuutuksessa 20% bonuksilla, ero on huomattavasti suurempi!

      Vakuutuksiin vaikuttaa myös asuinpaikka. Itse asun Espoossa ja täällä vakuutusmaksut ovat kovemmat kuin jossain syrjäkylillä.

      • hui hai

        100 Euroa ei ole kuin pieni pieru, jos aiot pyörän ostaa. Ei mitään merkitystä.


    • pekkisman

      Käyppä tuolta saksanmaalta hakees costomi ittelles , samalla saat tuotua vuoden juomat eikä tuu edes kalliiksi. Yamahan XV 535 hinta siellä alta 1000 euroa ja 200 veroja , sillä hinnalla voi jo ihan kuka tahansa kokeilla hommaa .

    • mies ja pyörä

      Omasta kokemuksesta uskallan suositella bemarin F800ST:tä. Pyörä on kevyt ja helppo käsitellä, ajoasento on mukava, ajo-ominaisuudet ovat loistavat ja tehoa on riittävästi. Mikään tykki se ei tietenkään ole, mutta kuka sellaista oikeasti tarvitseekaan. Hihna on huoltovapaa ja äänetön. Miinuspuolelle sitten osuvat eikatu-uskottava käyntiääni, ensiasennuspeilien katveet (ajajan käsivarret), ja joillakin kierrosalueilla stongan värinät.

      • mies ja pyörä

        ... jäipä tuossa sanomatta, että lähes kaikissa käytetyissäkin F800:ssa on ABS:t. Vaikkeivat kaikki niistä tykkääkään, niin oikeasti ne ovat tavalliselle motoristeille hyvä turvavaruste...


    • So life r

      50cc soliska niin et loukkaa ittees pahemmin. Voit päästellä alvariinsa urku auki.

      • Hullu Ukko

        Kaikki eivät viitsi koko ketjua lukea, joten ilmeisesti jäi huomaamatta, että minä, ketjun aloittaja, olen jo valintani tehnyt. Ja se siis oli Suzuki GSF 650 SA, eli pikkurosvo ABS-jarruin. Eli case closed ainakin pariksi vuodeksi!


      • Hullu Ukko kirjoitti:

        Kaikki eivät viitsi koko ketjua lukea, joten ilmeisesti jäi huomaamatta, että minä, ketjun aloittaja, olen jo valintani tehnyt. Ja se siis oli Suzuki GSF 650 SA, eli pikkurosvo ABS-jarruin. Eli case closed ainakin pariksi vuodeksi!

        Jaha, jätit sitten sinun kokoiselle ja ikäiselle äijälle sopivimmat pyörät
        kokonaan sivuun, jos oikeasti tuollaiseen rimpulaan päädyit.
        Otan osaa. Ei voi muuta kuin ihmetellä.
        Matkaenduro on kokonsa, ajoasentonsa ja käytettävyytensä puolesta
        oikea valinta, varsinkaan jos ei kovasti ole mp-kokemuksia vielä takana.
        Tuossa malliksi japanilaisia:
        http://www.nettimoto.com/honda/xl/moottoripyora?efrom=1000
        jos ei ole heti varaa GS-bemua hankkia.
        Mutta ihan ensimmäiseksi:
        Kannattaa valita pyörä koeajon eikä kuvien ja taulukoiden perusteella.


      • R Gesu
        jar-ed kirjoitti:

        Jaha, jätit sitten sinun kokoiselle ja ikäiselle äijälle sopivimmat pyörät
        kokonaan sivuun, jos oikeasti tuollaiseen rimpulaan päädyit.
        Otan osaa. Ei voi muuta kuin ihmetellä.
        Matkaenduro on kokonsa, ajoasentonsa ja käytettävyytensä puolesta
        oikea valinta, varsinkaan jos ei kovasti ole mp-kokemuksia vielä takana.
        Tuossa malliksi japanilaisia:
        http://www.nettimoto.com/honda/xl/moottoripyora?efrom=1000
        jos ei ole heti varaa GS-bemua hankkia.
        Mutta ihan ensimmäiseksi:
        Kannattaa valita pyörä koeajon eikä kuvien ja taulukoiden perusteella.

        Ei ekaksi pyöräksi kannata ostaa mitään isoa matkaenskaa. Matkaenskassa on se huono/hyvä puoli että kaverit rupee pikku hiljaa vihjailee et jokos olet käynyt maastossa sitä kokeilemassa. Ja voi onneton jos kuuntelet heitä ja pyörinesi sinne metsään menet. Hauskaahan se on sitten kun sen osaa, mutta alkuun ihan jotain muuta. Pikku rosvo on ihan hyvä valinta, ensi pyöräksi. Itselläni kesti monta pyörän vaihtoa ennenkuin pääsin edes noin isoon pyörään. Budjetti oikeastaan määräsi prätkän koon. Eka isompipyörä piikin jälkeen oli SR500, sitten XZ550, Ja välillä taas pinempään kun rahat oli tiukilla V350, sitten XJ600 ja seuraa vasta Suzukin GR650. Ja oikeastaan seuraava vasta koolleni sopiva, kun olen 190cm pitkä ja mahaakin on vähän kertynyt, XTZ750. Seuraavaksi oli taas vuorossa vaihto pienempään KLE500.
        Pienemmällä pyörällä oppii ajamaan hyvin pian. Ja tuolla KLE:llä opin sitten ajelemaan myös siellä asfaltin ulkopuolella. Nykyisellä pyörälläni on ilo ajella millaisella tiellä tahansa. Vauhti ei ole pääasia vaan se että itsellä on hauskaa.


    • 98 v.

      No tässäpä sulle oivapeli, noita kakaroitten juttuja älä alennu lukemaan.
      Honda 700 NT, on kardaanimopo,huoltovapaa, vääntävä, laukut valmiina, kevyt aloittelijallekkin, halvat käyttökustannukset, jaksaa mennä kaksi päällä Suomen nopeusrajoituksilla ja muuallakin riittävästi.

    • haapari

      Olen samanikäinen kaveri ja omistanut moottoripyörän jo 12 vuotta.Viimeiset 8 vuotta olen ajellut honda vfr 750f enkä ole katunut päivääkään pyörän valinnan suhteen.Pyörässä on kokoonsa nähden mukava vääntö ja teho piisaa suomen teille.

    • -mää-

      Älä osta liian pientä. Mulla oli 1000F CBR eka pyörä. Sillä kun opettelin ajon alkeet niin voi että oli helppoa sitten ajella muilla vehkeillä:) Osta tarpeeksi iso pyörä niin menee pitkään, se on jokaisen korvien välissä miten ajelee. Ei ole mitään järkeä ostaa pientä pyörää ekaksi sitten vähän isompi jne. jne.

      Toki jokainen tekee mieltymystensä mukaan...

    • Nii ja kukaan ei kertonu niistä ajovarusteista. Niihin saa helposti upotettua tonnin,puoltoista vaikkei kisareleitä ostaisikaan mutta niihin todellakin kannattaa satsata! Kypärä on tietysti varusteista tärkein eikä siinä kannata pihistellä,parhailla hintahaitari 500-800e mutta se on halpa hinta hengestä. Muut varusteet sit tyylin ja käytön mukaan. Turvallisia kilometrejä!

    • 19

      aloitus oli minkälainen moottoripyörä,osta HD jos etsit moottoripyörää,miksi ostaa japsi singeri,en ymmärrä,ja mennä massanmukana,ole omaitsesi

    • kawaristi

      Kawaski vn 750 on paras vaihtoehto aluks

    • fjerioejiofjeio

      Suzuki pv viiskymppinen.Tehoa löytyy kokonaiset 2 heppaa ja vääntöä ainaki tulpasti.Suosittelen et pety

    • Käyppäs koeistumassa Kawan w800 (uusi) tai w650 (käytetty).

    • Niimpä!

      Kuukaapa kumaa. Minä ihan itte oon jo pikkasen päälle viisikymppinen ja minulla on ollut jonkinlainen moottoripyörä siitä asti kun 18v täytin. Ollut vähän joka merkkiä ja kokoista ja oon perettänyt moottoripyörää enempi kuin moni "motoristi" on ajanut:) Varmin ja mukavin pyörä ehdottomasti ollut Honda Deauville 650. Ei mikään ohjus mutta teho riitää kyllä tavalliseen gruisailuun ja matka-ajoon yksin sekä kaksin. Niimpäse:)

    • mk

      Älä osta mitään sporttia tuolla ajokokemuksella kun se lahtee käsistä ja jos et customeista tykkään niin osat max. 40-60kw pyörä ja vanhempia uustuontipyöriä saa aika halvalla ja alle 50000 km ajettuja niin saat rauhassa totutella ajelemaan. Tehokkaalla pyötällä innostuu liikaa ja jälki on sen mukaista. Itsekki -70 luvun lopussa meinasin ostaa heti 750 cm pyörän ja lähellä oli mutta ostin 4 sylinterisen 350 cm hondan ja hyvä oli ettei heti tehokasta pyörää. Kun koekilin kavereiden isoja karupyöriä niin niin tehoa mopon jälkeen ihan liikaa. 600 bandit susuki aika hyvä aloituspyörä ja kerkiää ihan riittävästi.

    • 7+15

      Jos olis rahaa käytettävissä niin ilman muuta Boss Hoss.

      • V-8 rules

        Joo, ehdottoman hyvä valinta enskamopoksi. Kysy vaikka kapuselta


    • HalavatunPappatuntur

      Parempi kun pysyt poissa kaksipyöräisten selästä ja et sotke liikennettä ja tapa itteäs ja muita viattomia sit sillä pyörällä.
      Tollaset vanahat patut on pahimpia liikenteessä, kun taidot ja kokemus ei riitä. Osta vaan kalliimpi auto siitä edestä ja ajele pörryytä silläki vaan ihan hissukseen tien tukkona.

    • jawatus

      Minä ostin 40-vuotiaana 350 kuutioisen museorekisteröidyn Jawan. Vakuutus on alle 30 €/vuosi. Pomminvarma peli, eikä sisällä mitään turhaan. Jawa menee väännöllä, ei teholla.

    • SoleMikhään

      Ehottomasti suosittelen customia, itellä ollut 750 ja 1100 yamaha virago. Loisto pelejä ja edullisia. Vakuutukset monta monta kertaa halvempia customeissa ku tehokkaissa kyykky tai matkapyörissä. Vauhtia riitti ihan hyvin ku motarilla päästeli 190km/h avokypärällä niin ei tee kyllä mieli yhtään lujempaa päästellä:) Kyseisetki pyörät original sarvilla ja jalkatapeilla on erittäin mukavia ajettavia, ei tarvi käsien eikä jalkojen olla suorana ja leveä pehmeä penkki niin on ku homosohvassa istuis:) Ite päästelin yhtäsoittoa Norjasta Narvikista perämeren pohjukkaan lähes yhtäkyytiä yhessä päivässä 800km eikä mitään vaikeuksia muuta ku perse hikosi järjettömässä helteessä ku ajokamppeet ei oikeen hengittäny:D Suosittelen heti alkuun 1100 viragoa, mahtava vääntö ja matala painopiste, helppo hallita eikä venkoile vaan kulkee ku juna:)

      Ps: Muista ettei se vauhti tapa vaan äkkipysäys:)

      • hehhehehehehehhehe

        hyi saakeli,klapikoneita


    • Honda VF-C

      Asiaa... Ehdottomasti harkintaan Hodan VF-C on erittäin kaunis VF-4 sylinterinen (kone on ns. ikiliikkuja) Pyörä erittäin hyvä ja "helppo" ajettava, teho n.90 hv- vääntää alhaalta ja jos/kun innostut hiukan tuulettamaan niin kiertää korkealta (10'000rpm) loppunopeutta rapiat 200, eli korttikin kuivuu helposti.
      linkistä löytyy pyöriä hintoineen.!!

      http://www.nettimoto.com/honda/vf/moottoripyora?id_sub_type=21&efrom=750&eto=750
      Suosittelen, itsellä on ko. pyörä 95-/(ajettu 40'000km) ei minkäänlaisia ongelmia.
      Ei ole edes aikomusta luopu ko. pyörästä...
      Ajovarsteet maksaa100-yli500€ per varuste, riippuen mitä haluat.
      Itsellä on ns. RPM-än takki-housut, ovat osoittautuneet toimiviks vaatteiksi, irroitettavilla lämpövuorilla etc. Sanoisin että 500-1000€ ja sinul,a on kaikki tarvittavat varusteet.. Kypärän kanssa älä pihtaile ja muista sovittaa montaa mallia ja ÄLÄ osta liian isoa kypärää (sen kuuluu "puristaa" poskia.) !!
      Terve tuloa motoristien maailmaan..!!

      • Olen 57v ja ajelen Hayabusalla. Hyvä pyörä kaikenlaiseen ajeluun.
        Matkapyöränä todella hyvä myös kaksin ajettaessa. Jos tuntuu liian kyykyltä niin pyörään saa korotuksen ohjaustankoon.
        Kulkee vitosellakin 300km/h.


    • rautaper

      Moro!
      Olen 180cm ja reilut 100kg. Eka pyörä 3 vuotta sitten oli yamaha xj 600 diversion vm 1994. Simppeli pyörä, hyvä matka ajossa ja edullinen hankkia. Jakso hyvin siirtää minua yli 800 kilometrin matkojakin kun vain muisti välillä tankata. reilun vitosen ottaa sadalle. xj 600 on ketju vetoinen sen isoveli xj900 on kardaanilla ja luotettava peli sekin. Nyt olen siirtynyt enduro pyöriin. Enskoissa myös hyviä aloitus pyöriä jos vain malli kiinnostaa.

    • Enska1976

      Honda Transalp tai Suzuki V-Strom. Niillä löytyy ajoiloa muuallakin kuin valtateillä, voi pistäytyä vaikka katselemassa mitä asvalltiteiden ulkopuolella on. Suomi on siitä hyvä maa, että täällä korpea riiittää ja on tuhansia järviä ja pikkuteitä. Kannattaa ostaa tommoinen puolimatkaenska ja ne on viäläpä todettu käytössä erittäin luotettavaksi.

    • uudeltamaalta

      kannatta katsoa tuleeko katsastus pakko pyöriin ja mopoihin.jos tulee ei niitä kannata ostaa.itsekkin unohdan koko prätkän ostamisen jos se katsastus rahastaminen alkaa.

    • EkaVekara640

      ajo asento on paras enduro/supermoto ainakin ja ne ovat todella helppoja ajaa

    • Janne Maarit

      Koita löytee semmonen vanha mut ajokuntoinen JAWA.
      Se olisi sopiva, ainakin kun olet köyhä.
      Ja sitten aja varovasti JAWA kulkee ketterästi!

    • Torspola

      JOPOOOOOOOOOOOOOOOOO!

    • Motoristi 2009

      Olen 45 ja mulla oli sama tilanne 3 vuotta sitten, mietin millaisen pyörän hankkisin. Hankin sitten juuri mainitsemasi Blackbirdin, enkä todellakaan ole katunut. Aivan unelma pyörä ensimmäiseksikin, eikä tule heti tarvetta vaihtaa.

      Olen testannut myös kaverini 600cc jälkeenpäin, ja kyllähän silläkin todellakin kerkiää, mutta jos yhtään pitää siitä, että pyörässä on vääntöä, eikä heti tarvitse olla vaihtamassa pienemmälle, vaikka ohitustilanteessa, niin sitten kannattaa hankkia isompi.
      Myöskin jos haluat joskus kyyditä jotain, niin tietysti isomman pyörän ominaisuudet ovat tähän huomattavasti paremmat.
      Tuohon sun budjettiinhan löytyy jo iso määrä hyviä blackbirdejä nettimotosta.

      Ajoasennosta, vielä sen verran että sehän on blacbirdissä hieman etukenoinen, mutta hankkimalla esim. Clip-on kahvat saat nostettua ajoasennon mukavaksi. Siihen vielä touring pleksi eteen, niin hyvä ajella pidempiäkin pätkiä.

      Eli siis suosittelen hankkimaan heti isomman pyörän. Mielestäni on turha pelätä, että sitä kahvaa "vahingossa" niin käännä että lähtee hallinnasta vaikka on isompi pyörä. Mielestäni isommalla pyörällä myös ajaa jo oletusarvoisesti hieman "arvokkaammin" eli rauhallisemmin.

    • nimimerekki

      V-stromia voin suositella. "paitsi 2002-2003"
      Mutta kannattaa ensin käydä koe istumassa BMW R 1150 GS.
      Custom voi olla kiva mutta herrasmies enduron ajoasento on erittäin miellyttävä.
      Kahvoja ei missään nimessä kannata alkaa vaihtelemaan.
      Muuta autokouluun ja sitten kaupoille niin siitä se on hyvä aloittaa.

      • Osta uusi!

        V-Strom 1000 tulee muuten takaisin!

        IMFAssa Saksassa esiteltiin konseptina uusi Suzuki V-Strom 1000, joka tulee markkinoille luultavasti vuoden kuluttua.

        Moottorina on vanha tuttu V2 päivitettynä. Pakoputki kulkee nyt alakautta ja eturengas in 17-tuumainen. Haarukka on UD-tyyppiä.

        Ei mikään mulistava uutuus mutta hinta on ilmeisesti kiinnostava.


    • TurvallisuusEnsin

      Mulla on valmet 361 D ja hyvin kulkee ja pääsee pahoihin paikkoihinkii, vaikka ei olis tietäkää.. ähähähähähähä. Sulle samanlainen riittää ihan hyvin.

    • justjust

      Itselläni ikää 58 ja samaa kokoluokkaa nyt 38 pyörää omistaneena suosittelisin honda st 1100 pan european merkkistä pyörää ajoasento on hyvä ja pyörä on luotettava sillä myös ehtii jos on kiire itse ostin tällaisen apumopoksi gold wingini hajottua olen ajellut pannarilla puoli kesää ja ollut ihan tyytyväinen.

    • yämahamies--

      Europannarissa on sivullisen silmin aika lukittu ajoasento ja ahdas ohjaamo. Mitenkä sait wingin rikki , motako sataatuhatta on takana?

    • Hondamies

      Ehdottomasti tutustumisen arvoinen ja suositeltava Hondan NT 700 Deauville. Omakohtaista kokemusta ko. "välimallin" matkapyörästä viiden vuoden ja 50 tkm verran eikä edelleenkään tarvetta luopua kaverista! Suosittelen!!! Käyttövarmuutta, luotettavuutta ja ajomukavuutta niin Eurooppaan, Norjaan kuin kotimaan teillekin. Vuosimallista -08 eteenpäin säädettävä pleksi ja absit huomionarvoinen lisä.

    • kokemus

      sivuvaunu ural

    • Huoltopukki

      Nykyisissä 600cc pyörissä on saman verran kulkuvoimaa kuin 90-luvun alun 750cc:ssa. Eli aivan aloittelijalle melko raju peli, jos ei mutkiin ohjaus ole hallussa niin metsähallitus kutsuu ja huonolla tuurilla kirkonkellotkin. Opettele vastaohjaus.

      • MC.

        Nämä neuvot "opettele vastaohjaus" kertoo, ettei kyseinen henkilö ymmärrä moottoripyörän ohjaamisesta yhtään mitään, mutta on kova halu päteä.

        Moottoripyörää ei ohjata ja käännetä kurvissa vastaohjauksella, vaan kallistamalla, hitaassa vauhdissa sitten kääntämällä tangosta samaan suuntaan, mihin käännytään. Joissakin pyörissä joutuu tangosta kääntämään vastakkaiseen suuntaan kantatessa, siis vastaohjaamaan, sillä kompensoidaan yliojautumista, fysiikan lait kun voivat kaarteessa vaatia enemmän kallistusta, kuin pyörän kääntäminen mutkaan vaatisi. Tätä ei tarvitse opetella, se tulee luonnostaan jo pikkupojalta, joka väistelee lätäköitä polkupyörällä.

        Joissakin isoissa ja raskaissa pyörissä ei tarvita vastaohjausta kääntämisen apuna juuri ollenkaan normaaliajossa, polkupyörässä kaikkein eniten sitä tarvitaan, mutta ei kukaan halua päteä sillä jostakin syystä.


    • 990

      Tuollainen MC. tulee paukutteleen henkseleitä. Kirjoitus kertoo, että tikkarinopeudet riittää hänelle vallan hyvin. Mutta sitten kun ajetaan kunnolla, niin tarvit nimenomaan vastaohjausta tai olet ulkona.

      • olet pelle

        Sinä ja sinun lapsellinen henkseleiden paukuttelu vastaohjauksella. Olet jostakin kuullut toiselta samanlaiselta typerykseltä vastaohjauksesta, et edes tiedä mitä se on ja nyt haluat olla joku moottoripyöräilyn tietäjä lässyttämällä siitä.

        Ota se tikkarisi pois anuksestasi ja selitä mitä on vastaohjaus fysiikan lakien mukaan.

        Taitaa ottaa totuus koville, kun käyt plussitelemassa omaa idioottimaista juttuasi ;D


      • sdfghjklytre

        Et sinä vastaojauksella ohjaa yhtään mitään, koitappa kääntää moottoripyörä vauhdissa vastaohjauksella kallistamatta. Ennen näitä vastaohjauksen "keksijöitä/höpisijöitä" ajettiin kilpaa radoillakin kymmeniä vuosia.


      • Ymmärrätkö sä urpo
        sdfghjklytre kirjoitti:

        Et sinä vastaojauksella ohjaa yhtään mitään, koitappa kääntää moottoripyörä vauhdissa vastaohjauksella kallistamatta. Ennen näitä vastaohjauksen "keksijöitä/höpisijöitä" ajettiin kilpaa radoillakin kymmeniä vuosia.

        että kun vastaohjaa niin se pyörä kallistuu se on se pointti tuossa! Isossa yli 300 kg Customissa vastaohjauksella sitä norsua todella käännetään!


      • olet pelle
        Ymmärrätkö sä urpo kirjoitti:

        että kun vastaohjaa niin se pyörä kallistuu se on se pointti tuossa! Isossa yli 300 kg Customissa vastaohjauksella sitä norsua todella käännetään!

        Olet lapsellinen idiootti, et pysty perustelemaan väitettäsi, etkä ymmärrä ohjaustapahtumaa ollenkaan.

        Pointtisi on täysin väärä. Pyörää ensin kallistetaan, joka kääntää ajokin, sen jälkeen tarpeen mukaan työnnetään tankoa vastaan, jolla estetään yliohjautuminen. Jos teet asian päinvastaisessa järjestyksessä, kaadut, tai menet tieltä ulos.

        Toinenkin väitteesi menee metsään, isossa customissa käytetään vähemmän työntöliikettä ohjaustangolle, kuin polkupyörällä puikkelehtiessa. Sinulle kokemattomalle yli 300 kg customi on norsu, itse olen siirtynyt näihin parilitraisiin jo vuosia sitten, eikä ne tunnu norsuille.


      • et omista moottorip.

        Pikku homopoika sieltä ilmestyi moottoripyöräily palstalle, ei niitä kuutioita "laiteta lisää" kuten melaa peräreikääsi rappukäytävässä. Kuutiot ei lisäänny ;)

        Kuutioita lisää saadakseen on ostettava isompi pyörä ja siihen tarvitaan rahaa, jota sinulla ei ole.

        Oikeat moottoripyörät, ne -parilitraiset ja lähes 400 kiloa ajokunnossa painavat ovat miesten pyöriä, ei pikkuhomopoikien.


      • Vastarannan kiiski
        et omista moottorip. kirjoitti:

        Pikku homopoika sieltä ilmestyi moottoripyöräily palstalle, ei niitä kuutioita "laiteta lisää" kuten melaa peräreikääsi rappukäytävässä. Kuutiot ei lisäänny ;)

        Kuutioita lisää saadakseen on ostettava isompi pyörä ja siihen tarvitaan rahaa, jota sinulla ei ole.

        Oikeat moottoripyörät, ne -parilitraiset ja lähes 400 kiloa ajokunnossa painavat ovat miesten pyöriä, ei pikkuhomopoikien.

        Mielenkiintoista miten aina kun puhutaan asioista mitä ei ymmärrä tai ei osaa ,niin ensimmäiseksi tulee mieleen homotella. Kertooko se kenties kommentoijan omasta suuntautumisesta.
        Ja mistähän kommentoija tietää kenenkään varallisuutta. Ei se että itsellä ole rahaa minkäänlaiseen oikeaan moottoripyörään, tarkoita sitä etteikö jollakin toisella voisi olla.
        Jos olet henkilö joka kirjoitti nimimerkillä "olet pelle" niin teit itsestäsi pellen jos väität että pyörää ensin kallistetaan ennen vastaohjausta.
        Se kertoo että et ole todennäköisesti koskaan edes ajanut millään kaksipyöräisellä yli 60 kmh. Ne jotka ei vastaohjausta tunne niiden ei kannata lähteä moottoripyörällä liikenteeseen ollenkaan.

        Se vaan on niin että asiat osaa, tai sitten ei kuten aina joka kesä saamme lukea taas lehdistä kun moottoripyörä ajautui ulos tieltä, tai vastaantulevien kaistalle. Varmaan noin 70% näistä tapahtumista johtuu että kuski ei hallitse vastaohjausta. Pelkällä kallistuksella kun se iso mopo ei taitu sinne mutkaan jos liikaa vauhtia. Toki ei se mutka taitu millään konstilla jos vauhtia on totaalisen paljon liikaa

        Ymmärrätte tai ette asiaa niin kannattaa opetella ko. asia jotta elämä olisi nautillisempaa ja elo pidempi. Hyvää pääsiäistä kaikille motoristeille, ja toivotaan hyviä ajokelejä tulevana kesänä


      • olet lapsellinen
        Vastarannan kiiski kirjoitti:

        Mielenkiintoista miten aina kun puhutaan asioista mitä ei ymmärrä tai ei osaa ,niin ensimmäiseksi tulee mieleen homotella. Kertooko se kenties kommentoijan omasta suuntautumisesta.
        Ja mistähän kommentoija tietää kenenkään varallisuutta. Ei se että itsellä ole rahaa minkäänlaiseen oikeaan moottoripyörään, tarkoita sitä etteikö jollakin toisella voisi olla.
        Jos olet henkilö joka kirjoitti nimimerkillä "olet pelle" niin teit itsestäsi pellen jos väität että pyörää ensin kallistetaan ennen vastaohjausta.
        Se kertoo että et ole todennäköisesti koskaan edes ajanut millään kaksipyöräisellä yli 60 kmh. Ne jotka ei vastaohjausta tunne niiden ei kannata lähteä moottoripyörällä liikenteeseen ollenkaan.

        Se vaan on niin että asiat osaa, tai sitten ei kuten aina joka kesä saamme lukea taas lehdistä kun moottoripyörä ajautui ulos tieltä, tai vastaantulevien kaistalle. Varmaan noin 70% näistä tapahtumista johtuu että kuski ei hallitse vastaohjausta. Pelkällä kallistuksella kun se iso mopo ei taitu sinne mutkaan jos liikaa vauhtia. Toki ei se mutka taitu millään konstilla jos vauhtia on totaalisen paljon liikaa

        Ymmärrätte tai ette asiaa niin kannattaa opetella ko. asia jotta elämä olisi nautillisempaa ja elo pidempi. Hyvää pääsiäistä kaikille motoristeille, ja toivotaan hyviä ajokelejä tulevana kesänä

        Sieltä pomppasi todellinen pelle esiin, tuomitset kaikki motoristit ennen 2000 lukua ajotaidottomiksi, eikä heidän olisi pitänyt koskaan lähteä liikenteeseen, he kun eivät ole edes kuulleet vastaojauksesta. Vastaohjaus on ns. "ajokouluttajien" viimevuosina lanseerama käsite, kun piti olla jotakin millä päteä ja tehdä vaikutus keskenkasvuisiin kakaroihin. Olet juuri niin pöhkö, että taidat kuulua tähän oranssiliiviporukkaan.

        Ilmoita kun teet väistöliikettä jossakin kentällä siten, että tökkäät ensin vastaohjauksen ja sitten kallistat sen jälkeen, haluan tulla nauramaan paikalle, kun menet turvallesi;D

        Kaikesta huomaa, sinulla ei ole ajokokemusta juurikaan, tai tuskin ollenkaan, on vain pätemisen ja opettamisen halu.

        Haluat pysytelllä homo- ja varattomuusteemassa, ehkä sinulla on siihenkin omat henkilökohtaiset syysi.


      • vastarannankiiski1
        olet lapsellinen kirjoitti:

        Sieltä pomppasi todellinen pelle esiin, tuomitset kaikki motoristit ennen 2000 lukua ajotaidottomiksi, eikä heidän olisi pitänyt koskaan lähteä liikenteeseen, he kun eivät ole edes kuulleet vastaojauksesta. Vastaohjaus on ns. "ajokouluttajien" viimevuosina lanseerama käsite, kun piti olla jotakin millä päteä ja tehdä vaikutus keskenkasvuisiin kakaroihin. Olet juuri niin pöhkö, että taidat kuulua tähän oranssiliiviporukkaan.

        Ilmoita kun teet väistöliikettä jossakin kentällä siten, että tökkäät ensin vastaohjauksen ja sitten kallistat sen jälkeen, haluan tulla nauramaan paikalle, kun menet turvallesi;D

        Kaikesta huomaa, sinulla ei ole ajokokemusta juurikaan, tai tuskin ollenkaan, on vain pätemisen ja opettamisen halu.

        Haluat pysytelllä homo- ja varattomuusteemassa, ehkä sinulla on siihenkin omat henkilökohtaiset syysi.

        No niin,mopopoika haluaa jatkaa jankkaamista. Ihan rauhassa vaan,mä lopetan tähän. Jos on tyhmä niin on. Jokainen oikea motoristi tietää mistä on kyse.


    • 990

      Itse vastaohjauksen avulla saan sen kallistuksen alkamaan oikeaan aikaan, niin että ajolinja on kurviin ok. Toisinaan tarvii vielä tehostaa kesken kurvin toisella vastaohjaustyrkkäyksellä tai pidempiaikaisella vänkäyksellä, jos ei meinaa pysyä vauhdin takia kaistalla. Ainakaan oma kottarainen ei kääntyisi riittävän rivakasti, tarkasti ja varmasti ilman vastaohjausta niillä nopeuksilla, mitä ajelen. Ja mielestäni se on aloittelijalle juuri niitä ekoja opeteltavia asioita. Liikaa on uutisia, joissa on ajauduttu kurvissa ulos, joko ojaan tai vastaantulijan kaistalle. Nih.
      Tälle vastaanvänkääjälle en suosittele mopoa kovempia laitteita.

    • Wanha tt-kuski

      Ei se oikeastaan ole vastaohjauksesta kyse, vaan pyörää ikäänkuin persiellä hieman keikautetaan, jolloin sarvissa tuntuu vähän niinkuin vastaohjauksen tuntua. Mutta persiellä taikka rupilla sitä pyörää keikautetaan niin se kääntyy äkäsempään.

    • 990

      Noinhan se menee käytännössä, mutta miksi, jos termi vastaohjaus on kerran vakiintunut käytäntö nykyään tuolle keikautukselle, ei saisi puhua vastaohjauksesta? Pitää vaan ottaa selvää, mitä tuo termi tarkoittaa, ja sen "wanha tt-kuski" osasi valaista hyvin.
      Vinde mitä rutinaa, sama kun joku alkaisi rutista että mikä ihmeen pankki, ei se ole pankki vaan talletuslaitos, olen 30 vuotta laittanut rahani talletuslaitokseen enkä mihinkään pankkiin, osoitat tietämättömyytesi kun sanot pankki, olet kuullut sen vaan jostain etkä tiedä todellisuudesta mitään, talletuslaitoshan se on. Vinden urpot.

    • ekä tai toka

      Tottakai ekapyöräksi norsucebari 1000cc, saa halvalla noin 1000-3500e ja käy niin matkaan kuin kaupunkiin, ei kovin kyykky.

    • fghjkl

      Itse kuuskymppisenä uusalotin diiversion 600 sitte deauville 600.
      Molemmat hyviä pyöriä mutta pikkasen tehottomia, nyt kokeilussa fjr 1300 ja potku piisaa...

    • yksix

      Niin, ei mahdottomia etukenoja? Mä aloin ajaa customilla, tais olla joku Yamaha
      Viraco. Voin suositella vastaavaa pyörää, sillä jos laitat kyykyn, niin sun
      hartiat ei kestä ku 50 kilsaa ja pitää voimistella. tää on ystävän neuvo.
      Jos on ensi pyörä niin custom. SMILE .
      ps. harkitse
      tv. espa

    • No itte ostin viime kesänä ekan pyöräni ja on merkiltään Suzuki gsxf 750 matkasportti.Voin sanoo että oon ollu ihan tyytyväinen ekan kesän kokemuksella.
      Vuosimalli on 2005

      • Jos ei ole

        kokemusta muista mopoista niinpostauksellasi ei ole mitään arvoa.


    • Mulla on oikein kunnon pappamopo! Yamaha FZ6S, kaatumatapit etten heti sitä riko ja ihan kamalan iso etupleksi (jonka aion kyllä vaihtaa vähän tyttömäisemmäksi).

      Pyörän entinen omistaja oli joku 50 papparainen ja oli pyörällä ajellu sen 30tonnia ja oli ollut myös oikein tyytyväinen.

      Oon pieniä siirtymätaipaleita ollu mieheni kyydissä, niin pyörän teho on riittänyt kantamaan n.150kg mitä yhdessä painetaan. Ollaan hyvin ehditty ohikin. :)

      En kadu ostostani, pyörä on helppo hallita ja istuma-asento on melko pysty.

    • Aquila6

      Hanki Hyosung Aquila 650.
      Siinä on kaikkea tarpeeksi. Siirryin isommista tähän itse ihan mukavuussyistä.
      Tämä on nyt 18. pyöräni ja hauskin ajaa. Olen kohta 60v.

    • Hullu Ukko

      Tänään vihdoin realisoitui tämä Hullu Ukon haave aloittaa moottoripyöräharrastus. Ensimmäinen lenkki takana ja suhteelisen kunniallisesti, koskapa vielä olen tätä kirjoittamassa. Tässä keskustelussa on väännetty vastaohjaustekniikasta ja minä voin nyt ensimmäisen ajopäivän jälkeen todeta, että ilman tuota tekniikkaa olisin jo ojanpohjalla! Aivan käsittämätön, mutta sittenkin helppo juttu tuo, että työntää ohjaustankoa siltä puolelta, jonne kaarre kääntyy. Lähtee todella helposti käännökseen. Muutaman kerran tein aloittelijan virheen ja ajoin moottoripyörää, kuten polkupyörää. Ei käänny! Ei käänny!!!! Tuolla tavalla selviää loivat mutkat, mutta jos on vähänkään jyrkempi käännös, niin työntö ohjaustangosta siltä puolelta, minne pitää kääntyä - helppoa!

      Muita aloittelijan mokia tuli sitäkin enemmän. Vilkku jäi päälle, jalat ei löytäneet polkimia... Sinänsä homma hallussa, mutta lisää vaan reeniä, että tuntee olevansa mopon herra! Huomenna jatkuu!

      • ------------------

        Vieläkö Hullu Ukko on hengissä? Reilun vuoden olet jo koetellut tuota "ihanuutta".


      • Hullu Ukko
        ------------------ kirjoitti:

        Vieläkö Hullu Ukko on hengissä? Reilun vuoden olet jo koetellut tuota "ihanuutta".

        Hyvissä voimissa olen! Vastasinkin jo tähän ketjuun aiheesta, mutta se meni jonnekin tuonne väliin. Pyörä vaihtui jo isompaan GSF 1250:een, eli Isorosvoon. Kyllä ajaminen kivaa hommaa on! Ainut mitä kadun on, etten aloittanut jo parikymppisenä! ;-)

        Ja tosiaan - tapauksesta ehkä riippuen - tuo GSF 1250 käy ihan ensipyöräksikin. Itse olisin näin jälkiviisaana pärjännyt sillä heti alusta asti, mutta ei sitä kokematon usko, vaikka kokeneet niin väittää! :)))

        Vaan jollekin se voi olla liikaa jo 650 kuutioinenkin. Meitä on niin moneksi ja joillekin se moottoripyöräily on vain haave jostain vapauden tunteesta eikä he ehkä sitten sitä löydäkään, mitä lähtivät hakemaan. Minä kyllä löysin!


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe