Crema Catalana paahtovanukas resepti ?

Vanukas olento

Eilen tuli Masterchef Australia jakso, jossa tehtiin Crema Catalana paahtovanukasta.
Näytti vaan tosi herkullisen näköiseltä jälkiruoalta.
En vaan ole reseptiä löytänyt, eikä tullut sitä kirjoitettua ylös samaan aikaan, kun jälkiruokaa tehtiin.
Netissä on reseptejä, mutta niissä vanukkaan kypsennys tapa on eri.
Tässä se paahtovanukas laitettiin pieniin kuppeihin, jotka laitettiin uuniin vuoassa, jossa oli kuumaa vettä.
Tuossa ohjeessa oli pelkästään kermaa, kun taas monessa ohjeessa on maitoa.

8

981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saheva

      Etsin samaa ohjetta, vesi tuli kielelle kun katseli heppujen ilmeitä kun maistelivat .

    • be my guest
      • Vanukas olento

        Tuo ohje vaikuttaa lupaavalta, kiitoksia tosi paljon tuosta ohjeesta !
        Kypsennys lämpötilakin näyttää olevan 120 astetta, kuten masterchef ohjelmassa.
        Täytyykin mennä hankkimaan pieniä, uuninkestäviä vuokia ja kokeilla tehdä tätä paahtovanukasta, joka vaikuttaa todella herkulliselta.
        Paahtovanukkaan voi myös maustaa oman maun mukaan.


      • ........
        Vanukas olento kirjoitti:

        Tuo ohje vaikuttaa lupaavalta, kiitoksia tosi paljon tuosta ohjeesta !
        Kypsennys lämpötilakin näyttää olevan 120 astetta, kuten masterchef ohjelmassa.
        Täytyykin mennä hankkimaan pieniä, uuninkestäviä vuokia ja kokeilla tehdä tätä paahtovanukasta, joka vaikuttaa todella herkulliselta.
        Paahtovanukkaan voi myös maustaa oman maun mukaan.

        Tämä ruoka pitäisi ilmeisesti tarjoilla suhteellisen matalasta astiasta, mikä taas antaa haastetta vesihauteeseen. Itse olen tehnyt creme bruleen Arabian Uunikokki-sarjan pieniin annosvuokiin, ne ovat hiukan korkeampia.


      • cremebrulee
        ........ kirjoitti:

        Tämä ruoka pitäisi ilmeisesti tarjoilla suhteellisen matalasta astiasta, mikä taas antaa haastetta vesihauteeseen. Itse olen tehnyt creme bruleen Arabian Uunikokki-sarjan pieniin annosvuokiin, ne ovat hiukan korkeampia.

        Syy siihen, miksi vanukas tulisi tarjota matalista, laakeista vuoista on toive saada mahdollisimman laaja karamellipinta jäkiruokaan. Laakea vuoka edesauttaa myös vanukkaan hyytymistä.

        On olemassa paljon ohjeita, joissa vanukas tehdään ilman kuumentamista, mutta ne ovat kaikki täyttä laiskankokin bullshittiä.

        Laakean vuoan käyttöä helpottaa se, että panee uunivuoan ensin uuniin ja pohjalle vähän vettää, uuni oikeaqan lämpötilaan, jolloin vesi lämpenee ottaa sitten vuoan pois uunista ja asettaa vuoat uunivuokaan ja takaisin uuniin. Lopuksi kun vuoka on työnnetty takaisin uuniin, täyttää sen kannusta, jossa on kuumaa vettä. Näin veden saa läyikkymättä sopivalle korkeudelle.

        Kananmunien tulee olla tuoreita, joten kaiva kaupan hyllyltä ne, joissa on pisin bästföre-päivä.


      • Vanukas olento
        cremebrulee kirjoitti:

        Syy siihen, miksi vanukas tulisi tarjota matalista, laakeista vuoista on toive saada mahdollisimman laaja karamellipinta jäkiruokaan. Laakea vuoka edesauttaa myös vanukkaan hyytymistä.

        On olemassa paljon ohjeita, joissa vanukas tehdään ilman kuumentamista, mutta ne ovat kaikki täyttä laiskankokin bullshittiä.

        Laakean vuoan käyttöä helpottaa se, että panee uunivuoan ensin uuniin ja pohjalle vähän vettää, uuni oikeaqan lämpötilaan, jolloin vesi lämpenee ottaa sitten vuoan pois uunista ja asettaa vuoat uunivuokaan ja takaisin uuniin. Lopuksi kun vuoka on työnnetty takaisin uuniin, täyttää sen kannusta, jossa on kuumaa vettä. Näin veden saa läyikkymättä sopivalle korkeudelle.

        Kananmunien tulee olla tuoreita, joten kaiva kaupan hyllyltä ne, joissa on pisin bästföre-päivä.

        Viimeinen käyttöpäivän yli menneitä kananmunia ei kannata käyttää jälkiruuissa muutenkaan, kuten juustokakut, mousset ym. koska niissä kananmuna on mukana raakana, ei kypsennettynä.
        Eli uusia kananmunia niihin.

        Kyllä viikonkin yli viimeisen käyttöpäivän kananmunia uskaltaa käyttää leivonnassa, jossa leivonnainen kypsennetään uunissa, kuten kakkutaikinat.
        Tietenkin kannattaa sen kananmunan rikkoa eri astiaan, kuin suoraan taikinan sekaan, jos sattuu olemaan pilaantunut, niin ei mene kakkutaikinan ainekset pilalle.
        Koskaan ei ole sattunut piallista kananmunaa, vaikka muutaman viikon viimeisen käyttöpäivän yli menneitä kananmunia on tullut käytettyä.
        Kananmunat kannattaa säilyttää jääkaapissa.


    • paahytovanukas
    • jälkkäri

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1087
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      860
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      825
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      68
      559
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Jos saisit olla

      Kaivattusi kanssa päivän niin mitä tekisit?
      Ikävä
      50
      463
    Aihe