"LAPS SUOMEN", eli lapsuus meni siinä, että
vl lestadiolaisuus tiukassa perheessä tulijärvipelote
oli ainainen läsnäolija.
"ROTAKKA" oli pienestäkin sanastakin saatu piiska,
voimalyönti yksikäsinostoinen lyönti käsikämmenellä
selkään roikottaen.
"PIMENTO" oli pöngätä yöksi pimeään kellariin ilman
vettä tai hygeniatarvikkeita, ulosteisiin.
Sellaista oli vl lapsen nuoruus, Tulijärvepelotteena...........
Nämä ÄITIT ovat kuolleet, vähän haudalla käyn.
Liian kovia oli 60 luvun molemmin puolin vl seuroissa
kuulijakunnalle opetetut saarnat, että "joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee".
Lähtö on jokaisen edessä. Eiköhän haudan tuolla puolen tunne piiskaansa laps Suomen tunne itse.
Tulijärvestä olen erittäin kiinostunut..
11
225
Vastaukset 11
- joka kuritta kasvaa
No jos sinusta tuli kunnon kansalainen kotonasi vallinneen kovan kurin avulla, niin sittenhän se kuri ei ole mennyt hukkaan.
Minullakin oli kova kuri, mutta en ole siitä katkera, enemmänkin olis sitä kuria saanut olla, että olis tullut vieläkin parempi, mutta hyvä näinkin.
No tulijärvellähän sitä ennen peloteltiin, ja monella muullakin tavalla, mutta eiköhän ne ollut tapa suojella meitä pahaan taipumuksilta.
Itseään siitä voi syyttää, jos on saanut kovaa kuria pienenä, olemme olleet pahan tapaisia kakaroita. Sais nykyäänkin olla koivuniemen herraa näille kurittomille kakaroille, esim kouluissa.
Minun vanhemmillani on ollut piiska käytössä koulussa. Opettaja oli siellä piiskannut kurittoman oppilaan ja niinpä ilkikurisuus oli loppunut.
Voi voi kun nykyäänkin tupakan kanssa värkkäävät oppilaat kouluissa pantaisiin kurin alle. Voimistelusalissa oli koulun johtokunta kurittanut piiskalla tupakapolttoon syyllisiä 1930 luvun suomessa.
Nykyäänhän ei seuroissa pelotella enää helvetilläkään, puhutaan vaan kadotuksesta, mikä onkin oikein, kun eihän sitä tulijärveä voi olla olemassakaan. - Missä on, jos tietoa
ei sitä saa pelottenakaan käyttää jos ei ole
fakta/varmaa tietoa.
onko varmaa tietoa?- juorkunan jussi.
On. Utajärvellä, Rokuan vaaralla se on todistetusti. Löytyy jopa Googlen kartalta, kun tarpeeksi zoomaa.
- fantasia ranta
juorkunan jussi. kirjoitti:
On. Utajärvellä, Rokuan vaaralla se on todistetusti. Löytyy jopa Googlen kartalta, kun tarpeeksi zoomaa.
Siellä se on, rannat täynnä mökkejä. Todella hieno paikka, jäkäläkangas rantoineen...
- jäädä.
Kuultu on tulijärvi monet kerrat, eipä ole omille jälkeläisille tarvinnut sitä sanaa mainita. Kyllä ne tuli ja -vesijärvet taitaa olla täällä maan päällä ja tänne
- Traumat jo lapsena
Vähän tuo oli sekava juttu, mutta luulenpa arvaavani oikein, millaisen väkivallan uhri olit.
Itselläni on samantyyppisiä kokemuksia, talossamme tosin ei ollut kellaria.
Uhkailuista jäi selkeästi mieleen, ettei oikein ollut käsitystä edes siitä, millä uhkailtiin. Milloin oli tulijärvi, milloim tulimeri. - kristity tarkka eläm
Perheenne on ollut todella pahasti sairas. Väkivalta ei nimittäin kuulu lainkaan kristityn kasvattajan keinovalikoimaan.
Vaikka en ole vanhoillislestadiolainen, (lestadiolainen tosin),
en silti usko että sinun kuvaamasi kasvatus olisi vanhoillislestadiolaisuutta, kyllä se on vakavaa henkistä sairautta.
Omanvanhurskauden täydellisesti tuhoamat vanhempasi ovat käyttäneet hävyttömästi Jumalaa raa'an väkivaltansa "takuumiehenä". Mikäli he eivät saaneet katumisen armoa ja sopineet asioita kanssasi ennen kuolemaansa, niin en usko heidän pelastuneen. - Joku tiennee
Tulijärvestä/tulimerestä tulee mieleen joskus kuulemani oletus, mistä käsite olisi saanut alkunsa. Nykyisiä kaatopaikkoja vastaavalla paikalla oli tapana polttaa sinne tuodut jätteet, minkä vuoksi sellaisella paikalla paloi jatkuva tuli. Jätteenpolttopaikan koosta riippuen tulimereltä se on voinut näyttääkin. Mutta onko tulimeri-sanaa Raamatussa? Sitä en tiedä. Joku voisi tietää. Itse olen kuullut sanan vasta aikuisena.
- Repe 1
En ole uskontoihmisiä, mutta onko tulimeri/järvi mainitut Raamatussa?
Jos on, niin miksi sen olemassaoloa ei uskontopiireissä voida tunustaa? Otan esiin naispappeus, sitäkin vedetään esiin Raamattuun vedoten, eikö tulimerikin kerrota Raamatussa? - !
Repe 1 kirjoitti:
En ole uskontoihmisiä, mutta onko tulimeri/järvi mainitut Raamatussa?
Jos on, niin miksi sen olemassaoloa ei uskontopiireissä voida tunustaa? Otan esiin naispappeus, sitäkin vedetään esiin Raamattuun vedoten, eikö tulimerikin kerrota Raamatussa?Hyvä kysymys !
- En ihmette kasvatust
Kovia olet kokenut. En ihmettele kasvatusvaiheita.
Vanhemmat vl itkee suurten lapsimäärien kanssa. Pakosta on synnytettävä SRK tahomääräyksestä.
Ken lienee tulijärvestä kiinnostunut, muut, kuin saarnamiehet, pelotteena ihmisille.
Saavat lakerikengät nostetta seurakunnalle mennä puhujapönttöön taas uhkakuvapöljyyksiään lateleen.
Raamatun lisälehdistä ihailleen.......
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1761632
Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.107849En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58735Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset203618- 132604
- 48556
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus50538Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo70537- 37536
Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä15510