Oleko kokenut vastaavaa kiusaamista?

Jo 10v, kiusattu

Hei!

haluaisin tietää kuinkamoni on kokenut vastaavaa kiusaamista kuin minä koin?
Olin erillainen kuin muut, halusin erottua joukosta mutta olla kuitenkin hyväksytty, enkä mikää kiusattu.
Erillaista muihin luokkalaisiini verrattuna oli se että olin pienin mutta vanhin, normaalinpainoinen ja pukeuduin lähes aina niinkuin itse tykkäsin (siniset varkut tai mustat kollarit, harmaa tai musta huppari), olin heikko, en osannut enkä osaa vieläkään lyödä, alistuin usein, itkin, en osannut edes pitää naamaa peruslukemilla, hymyilin aina kaikille ja jopa kiusaajille välillä, vaikka olis just haukuttu, olin yli kiltti, suostuvainen, joustava, usein antelias jne.
tietysti jos muo lyödään kovaa niin naama meni heti surulliseks ja aloin nyyhkyttää tai itkeä, olin herkkä, välttelin tilanteita joissa olen kiusaajien lähellä jos vain suinkin voi.

lisää jatkoa voit lukea tekemästäni tosi tarinasta jonka olen kirjoittanut ja
kannattaa lukea, tiedät mihin vastata. :)
keskustelu.suomi24.fi/node/10011390
löytyy kelaamalla lista loppuun, aika loppuosassa pitäisi olla.
löytyy nimellä
vakio käyttö nimi: jo 10v, kiusattu
tarinan kerronnassa käytetty nimi: jo 10v, nyt riitti!,
jo 10v, jatkoa2, jo 10v, jatkoa3

mielipiteitä haluaisin! esim: tosi tarinaani liittyen
mielelläni vastaanotan positiivista palautetta. :) neuvoja
kannattaa lukea tämä alusta uudelleen, vastatkaa siihen kysymykseen mikä on alussa.

48

816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????????

      Terve.

      Oma lapsuuteni oli kutakuinkin samanlainen. Muista että erillaisena oleminen, riippumattomuus ja herkkyys ovat taitoja joita kaikki eivät opi. Ja lyömään ei sinun kannata edes opetella. Jos osaat lyödä henkisesti, voit musertaa toisen vaikka et edes koske häneen. Eli muista sana on se asia joka tappaa enemmän kuin yksikään sormi joka vetää liipaisinta.

      Jätä kiusaajat omaan arvoonsa äläkä kadota sitä hymyäsi.

    • jo 10v, kiusattu

      kiitos kommentistasi

      haluan kertoa yleisimmät kiusaamistavat joita kiusaajani käyttivät, tiivistetty sanoiksi:

      hakattu
      potkittu
      tönitty
      haukuttu
      valehdeltu
      syrjitty
      syljetty
      rikottu omaisuutta
      lavastettu syylliseksi
      pilkattu
      uhkailtu
      kiristelty
      kampattu
      viskottu tavaroita
      estelty tunnille pääsyä
      estelty vessasta pois pääsyä
      levitelty päättömiä asioita
      raahattu koulun käytävällä
      revitty kädestä juomiani pulloja, ja rytätty ne, niin ettei saa panttia
      otettu kädestä vasta avattu pullo ja juotu se
      varastettu pipo/ hanska ja heitetty mahdollisimman kauas
      tai keitelty kiusaajaltani toiselle
      otettu kiinni ja lyöty sekä potkittu
      muunneltu juttujani kaksimielisiksi
      kirottu minua

      tässä nyt oli aika paljon
      kiitos lukijoille, kommentoikaa!
      positiivista mielellään. :)
      muistakaa että ensimmäinen kirjoitukseni on lähinnä se mihin haluaisin vastauksen, tässä vaan lisäaihetta.

      • KeviN.

        jo 10v, kiusattu, 12.11.2012

        Kaikki kertomas on tuttua koulust. Vapaa-ajallakin ne tyypit ovat olleet perässä, kun niit tyhmii on viel on aikuiset yllyttäny siihen.

        Mut on uhattu myös tappaa.


    • Kyyhkynen'

      Kiusaaminen jatkuu, koska kukaan ei siihen puutu koulussa tai sen ulkopuolella. Vanhemmat ovat kiusaamisen edessä usein täysin voimattomia, koska haluavat lapsensa käyvän koulunsa ja pääsevän eteenpäin elämässä.

      Vastuu kiusaamisesta jätetään lapsen/nuoren itsensä kannettavaksi, jopa koko peruskoulun ajaksi. Muu yhteiskunta sulkee silmänsä tyytyväisenä, tai jopa ukailee kisattua ja koko perhettä mm. Lastensuojelun avulla.

      'Kukaan ei ole kuulevinaan tai näkevinään lapsen/nuoren hätää ja surua kiusaamisen vuoksi'.

      • 2111

        Mitä opettajat on tehny, kun noin kiusataan? Ihan luuseri opettajat, kun sallivat kiusaamista.

        Nyrkkiä pöytään ja kiusauskielto kouluihin.


      • jo 10v, kiusattu
        2111 kirjoitti:

        Mitä opettajat on tehny, kun noin kiusataan? Ihan luuseri opettajat, kun sallivat kiusaamista.

        Nyrkkiä pöytään ja kiusauskielto kouluihin.

        kun kerran olin opettajan puhuttelussa kiusaajanikaa, hän oli käytävällä tönässy mut niin että löin pääni seinään, ja aloin itkeä.
        opettaja uskos sitä kiusaajaa ku se osas niin hyvin näytellä totta puhuvaa, "et se oli niinku vahinko ku käytäväl oli ruuhka sit mä kai vahingos tönäsin sitä kun yritin päästä tungokses eteenpäin", sit se opettaja sanos mulle että sellasta sattuu, välillä joku loukkaa käytäväruuhkas, mä näin et se oli tahallinen ja kova tönäisy, mut kun sanosin opettajalle et se oli kyllä selvästi tahallinen, se sanos et mä olin ymmärtänyt väärin, et se ei ollu tarkotettu teko vaan vahinko.
        just joo!!!
        tähän vedoten voin sanoo et opettajat suosii kiusaajia kun ilman todisteita uskoo ja sanoo kiusaajani mielipidettä tilanteesta oikeaksi.

        tää toistus kun se sama löi muo välitunnilla, ja sanos viel et tää oli sit tahallinen et mee heti valittaa, sit kiusaajan vieres oleva sanos et ootsä tyhmä ku kerjäät tahallaa puhuttelui, sit se kiusaajani sano et mää voitan väittelyn kuiteskin ja sää oot sit se tyhmä, ja löi senkin maahan niin et tuli silläkin pari kyyneltä kasvoihin.


      • Tupu
        jo 10v, kiusattu kirjoitti:

        kun kerran olin opettajan puhuttelussa kiusaajanikaa, hän oli käytävällä tönässy mut niin että löin pääni seinään, ja aloin itkeä.
        opettaja uskos sitä kiusaajaa ku se osas niin hyvin näytellä totta puhuvaa, "et se oli niinku vahinko ku käytäväl oli ruuhka sit mä kai vahingos tönäsin sitä kun yritin päästä tungokses eteenpäin", sit se opettaja sanos mulle että sellasta sattuu, välillä joku loukkaa käytäväruuhkas, mä näin et se oli tahallinen ja kova tönäisy, mut kun sanosin opettajalle et se oli kyllä selvästi tahallinen, se sanos et mä olin ymmärtänyt väärin, et se ei ollu tarkotettu teko vaan vahinko.
        just joo!!!
        tähän vedoten voin sanoo et opettajat suosii kiusaajia kun ilman todisteita uskoo ja sanoo kiusaajani mielipidettä tilanteesta oikeaksi.

        tää toistus kun se sama löi muo välitunnilla, ja sanos viel et tää oli sit tahallinen et mee heti valittaa, sit kiusaajan vieres oleva sanos et ootsä tyhmä ku kerjäät tahallaa puhuttelui, sit se kiusaajani sano et mää voitan väittelyn kuiteskin ja sää oot sit se tyhmä, ja löi senkin maahan niin et tuli silläkin pari kyyneltä kasvoihin.

        " voin sanoo et opettajat suosii kiusaajia kun ilman todisteita uskoo ja sanoo kiusaajani mielipidettä tilanteesta oikeaksi".

        Noinhan se menee aina. Niille tarjotaan mehuu ja keksiä kun ne on mukamas puhutteluss.

        Henkilökunta asettuu kiusaajan puolelle. Kiusattu on helppo sivuuttaa, kun kiusattu tuntee sit ittensä ihan voimattomaks, eikä kykene puolustautuun. Vanhemmat kun puuttuu asiaan koulu iskee nille lastensuojelun huostaanottoviranomaiset niskaan uhkaileen. Sitä voi jatkuu vuosikausia. oikee show.

        yks koulun aikuinen sano et oppilaat valehtelee aina, siis kiusatut varmaan kun se vaan hyssytteli ja kysy et mikä sua oikein vaivaa. Tarviiksä puhua. Ei meill ole todisteita mistään kiusaamisesta. Ope ei o nähnyt eikä kuullut mitään siis siihen viittaavaa.


        tää on ihan tuttuu koulusta.

        " " "tää toistus kun se sama löi muo välitunnilla, ja sanos viel et tää oli sit tahallinen et mee heti valittaa, sit kiusaajan vieres oleva sanos et ootsä tyhmä ku kerjäät tahallaa puhuttelui, sit se kiusaajani sano et mää voitan väittelyn kuiteskin ja sää oot sit se tyhmä, ja löi senkin maahan niin et tuli silläkin pari kyyneltä kasvoihin. " " "


    • igäugäuägy

      Mulla ihan samaa... Mutta mä aina hymyilin ja nauroin kaikelle koska en osannut muutakaan....

      • jo 10v, kiusattu

        siinä just on yks syy miksi olen nyrkistä vattaan saanut, kun rupee hymyilee vaan kiusaajille sillee aina kun tulee käytävällä tai pihalla vastaan.


    • ??????????

      Hei minä tässä taas...

      Kuule jos sinua kiusataan noin niin voin antaa pari vinkkiä.

      1. Piiloudu näkyvään paikkaan - Eli mene väkijoukon sekaan. Ei ne sinne tule kiusaamaan. Ja muista että joukossa tyhmyys tiivistyy ja turva varmentuu.

      2. Esitä niin kuin et välittäisi - Ei ne jaksa kiusata jos et reagoi siihen. Jos ne lukitsee syy vessaan niin sano. " On säälittävää tehdä näin ja ei tää pahemmin Mua haittaa, itse te tässä myöhästytte tunnilta ja jos ei kiinnosta niin ei ole minun ongelma jos teidän äly ei riitä koulun käyntiin." Jos teet näin muista lukita vessan ovi ennen kuin sanot ton...muuten tulee ikävää jälkeä.

      3. Katseet kohti ääntä - Jos joku alkaa esteiden luokkaan pääsyä niin aiheuta pieni show jotta joku tulisi katsomaan kenen kissaa siellä rääkätään. Myös voit koputtaa jonkun muun luokan oveen ja kysyä opea apuun.

      4. Ennakoi - Jos näet niiden lähestyvän niin mene seisomaan jonkun välkkä valvoja viereen, uskon että niillä ei ole pokkaa tehä mitään silloin.

      5. Suosituilla koskemattomuus - Jos liityt oppilaskuntaan tai tukioppilaaksi niin opet suosivat sinua ja uskovat vaikka tarjoaisit kuuta taivaalta.

      6. Pokka pitää - Vaikka joutuisit kuinka pahaan tilanteeseen tahansa älä sorru niiden tahtoon nimittäin sitä ne haluavat. Ja pidä kantasi vaikka sinua haukuttaisiin kuinka...koska jos niillä ole vastinetta haukkumisiin niin jos pidät kantasi niin ne vaan nolaa itsennsä.

      Siinä pari. Kysy rohkeasti apua jos vielä tarvitset. ;)

    • jo 10v, kiusattu

      jos yritän olla reagoimatta niitten kiusaamiseen, tulee nyrkistä vattaan tai edes tönäsee niin että kaadun.
      joukossa jossa on kiusaajat on myös sen kannattajia sekä silminnäkijöitä jotka ei kertoisi totuutta, pelkää saavansa nyrkistä naamaan mun kiusaajilta.
      jos menen mun kahen toisaikaisen kaverinkaa ni sit ne tulee siihen häiritsee, ja kyselee tahallaa kaikkee typerää.
      jos ne estelee muo luokkaan pääsys, mulla ei oo muuta vaihtoehtoo kun itkee jos haluun herättää huomioo.

      Haluan vielä sanoa
      älkää ikinä, IKINÄ menkö kiusaamis/ oppimis ongelman tai muidenkaan ongelmien takia lääkäriasema mehiläiseen, oon ollu siellä kerran, ja sinä ainoana kertana se täti joka siellä vastas kiusaamis/ oppimisvaikeuksista, aloitti keskustelun tultuani huoneeseen näin: "Mitä pitäis tehdä? mä en nyt oikein tiedä miksi sä tulit tänne". sit kun aloin kertoo näitä juttui, sit se oli kokoajan suu auki ja hoki "aijaa" "joo" "voi" ja kirjoitteli jotakin muistiin, oikeesti mulla petti senkaa hermot jo alus, koulu mulle sen järjesti, mutta ei oo kuiteskaa kertonu mehiläiseen et mitä asiaa pitäis käsitellä, ja kertonut taustaa kiusaamis/ oppimisvaikeuksista.
      huono alku tutustuminen mehiläiseen siin mieles et aloittaa tollee ku tapaa jonkun asiakkaan.
      suurin vika oli koulun, kun ei kerro että mistä syystä joku oppilas tulee niitten vastaanotolle.

      muuten oon varmaan unohtanut kertoa että mut kerran ne kiusaajat ripusti mut roikkuu koulun seinän vaate koukkuun, ja tän takii mun takki repes vähän kun yritin päästä alas. :(
      kiusaajat vaa naureskeli ja virnus mulle kun mää virusin siin koukus. :/

      saa kertoa jos jollain on kokemusta terveysasema mehiläisestä.
      kenties parempiakin.

      • jo 10v, kiusattu

        muuten unohdin sanoo et jos meen sinne väkijoukon sekaan niin sinne ne just tuleekin kun ne tietää et jos joku ryppyilee niillä että ne kiusaa muo, se saa turpaa, tönästään pois, tai jotain sellasta.

        tapasin muuten yhden kiusaajistani bussissa, se ei tervehtinyt takaisin kun tervehdin sitä, se kattos heti poispäin kun olin tervehtinyt tyyliin "moi".
        sit se laitto musiikin koval sen napeist, ja ei enää kuulis vaik sanoisin jotain.
        kyllä niil vähän päälle on jäänyt.


      • kaiken jo kokenut
        jo 10v, kiusattu kirjoitti:

        muuten unohdin sanoo et jos meen sinne väkijoukon sekaan niin sinne ne just tuleekin kun ne tietää et jos joku ryppyilee niillä että ne kiusaa muo, se saa turpaa, tönästään pois, tai jotain sellasta.

        tapasin muuten yhden kiusaajistani bussissa, se ei tervehtinyt takaisin kun tervehdin sitä, se kattos heti poispäin kun olin tervehtinyt tyyliin "moi".
        sit se laitto musiikin koval sen napeist, ja ei enää kuulis vaik sanoisin jotain.
        kyllä niil vähän päälle on jäänyt.

        Minua kiusataan ihan koko ajan.Olen jo aikuinen nainen.Minusta ei vain tykätä.
        Suuressa porukassa touhu vain kovenee.Useampi ihminen, kun on kimpussa.
        Pokkaa on vaikea pitää, koska kiusaajat on melko ruman ja tyhmän näköisiä.

        Luuserit tykkää kiusata erilaisia ihmisiä.Näin heidän oma onneton elämä ei tunnu niin kurjalta.
        Luusereilla on vaikeuksia elämässä, mikä pitää purkaa johonkin.
        Luusereilla voi olla myös tylsää ja toisten kiusaaminenhan on hauskaa.

        KIusaajia on opettajissa, lääkäreissä, työvoimatoimistonvirkailijoissa, kaupankassoilla.Ihan missä tahansa.

        He ovat ilkeän ja pahantahtoisia ihmisiä.He haluavat ärsyttää "ärsyttävää" ihmistä kaikin keinoin.

        PÄTEÄ PITÄÄ JONKIN RESSUKAN KUSTANNUKSELLA, KUN ITE ON NIIN LUUSERI.
        Heikot ovat julmia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • KIUSATTU99

      no mua kiusattiin 3kk:tta ja olen seitsemännellä luokalla
      3kk on sinäällään vähän mut...jokainen koulupäivä oli taistelua.
      mun tarina on samantapanen ku sun.
      mun juttuja muunneltiin,kiusaajat keksivät jopa täysin valheellisia juttuja musta.
      sitten mua syrjittiin(vieläkin vähän) ja haukuttiin mm.ämmäksi,hulluksi,idiootiksi...
      voi,lista on pitkä.
      mua yritettiin potkia ja uhkailtiin koko ajan lyömisellä.keskariakin näyttivät.
      kerran sain jopa lapun jossa luki häröjä perheestäni ja musta.
      no kerroin opelle,no se soitti kiusaajien koteihin montakin kertaa,josta ei juuri ollut apua.tilanne jopa hieman paheni.
      sitten kun sossu puuttui luokkamme tilanteeseen(luokassamme on paljon levottomuutta ja kiusaamista) niin homma rauhoittui heti.
      nyt olen ollut kohta kk:den ilman ettei minua ole kiusattu
      mutta ymmärrän noi tunteet.Kiusaajat voivat tehdä elämästä yhtä helvettiä.

      suomi on korkealla itsemurhatilastoissa.osasyy on varmaankin se ettei kiusaamiseen puutu kukaan,koulussa tai kotona.piti minunkin saada opet tajuamaan et mua kiusataan.
      kiusaaminen voi johtaa masennukseen ,syömishäiriöön,stressiin tai jopa itsariin.ja kiusaajiakaan ei juuri autetakunnolla

      joten,kiusaajille ja kiusatuille apua.
      MUISTAKAA:YLEENSÄ KIUSAAJILLAKAAN EI OLE HYVÄ OLLA JOS NIIDEN PITÄÄ KIUSATA MUITA,NIIDENKIN KUULUU SAADA APUA.MUTTA MIKÄÄN EI OIKEUTA KIUSAAMAAN VIATTOMIA JA KIUSAAJIENKIN TULISI SAADA RANGAISTUS.

    • sama tilanne..:/

      Mua on kiusattu kohta 9 vuotta ja aikalailla sama tilanne muutenkin...

    • esimerkkimies
    • olenhetero

      No siis Lue mun Profiilist toi kiusaamis juttu :(

    • Q:)

      ei huono video, oli kyllä vähän voimaton kiusaaja ja voimakas kiusattu.
      tais kiusaaja satuttaa niin pahasti ittes ettei varmaan jatka kiusaamista.
      mutta kiusaaja oli pienempi ja kiusattu isompi.
      vai käsitinkö jotakin väärin?, kuiteski olis kiva olla yhtä vahva kun toi heppu mikä nosti ton kiusaajan tost maast ihan kepeesti ylös.

      • nfst15

        tota isompaa poikaa jota ilmeisesti kiusattiin, teki kyllä väärin kun nosti ja paiskas ton pienemmän tollee.
        en menis ikinä tekee noin, koska jos se poika olis esimerkiksi lyönyt päänsä maahan ja halvaantunut päästä alaspäin, tää isompi poika on syyllinen vaikka kuinka änkyttäis et tää pienempi löi ensin ja vaikka se olis ollu jo sellast 10v et se pienempi poika lyö sitä isompaa, ei auta.
        tää isompi poika maksaa korvaukset, saa merkinnän rekisteriin ja joutuu katumaan koko ikänsä tätä tekoa.
        tämä on vain totuus siitä miten pahimmillaan olisi voinut käydä.
        tuon ikäisen pojan aivot ei lisäksi ole täysin kehittyneet aikuisen tasolle, sekä pääkallo luut eivät vielä ihan täysikasvuisen mitoissa, joka todennäköistää tällaisia jos poika olisi lyönyt päänsä pahasti.

        olen itse kerran ollut tajuttomana n: 3s, kolahduksesta päähän, tutkimusten mukaan oli onnea, ei pitäisi olla vaikutusta elämääni, muistin menetyksenä tai muutenkaan.
        en suotta kirjoita tätä tänne siksi että minulle on päähänkolahdus tullut, vaan siksi että kannattaa miettiä ennenkuin tekee tuollaista.

        en suinkaan keksinyt tätä juttua päästä että joku halvaantunut päästä alaspäin, näin on kyllä jo käynyt.


    • jo 10v, kiusattu

      ärsyttää kun joku tekee minulle jotain, niin joko:
      Opettajat ei näe ja siksi opettajat myötäilevät sen puoleen kumpi on vakuuttavampi mielipide tilanteesta.
      Todistavat oppilaat valehtelee koska pelkäävät saavansa turpaa kiusaajilta jos ei todista niiden mielipidettä tilanteesta oikeaksi.
      Kukaan oppilaista ei mukamas nähnyt tilannetta, eivätkä siksi todista mitään, vaikka olisivat vierestä kyylänneet monttu auki miten kiusaaja minua kohtelee.

      • Q:)

        näin se juuri menee!
        kiusattu kuitenkin aina syyllinen.
        se kenet kerran käräytetään, sitä aina epäillään.


    • samaa mieltä!

      joo oon huomannu myös, et opettajat vaan myötäilee!
      aina mukamas opettajat tietää tilanteen oikean laidan, ja et kiusattu syyllinen.
      opettaja yhes tilantees väitti et mää olin ärsyttänyt mun kiusaajaani ensin ja siks tää hakkas mut, ei ole oikeutta väittää opettajana jotain ilman todisteita, tää kiusaaja valehteli opettajalle sen että ärsytin vaan puollustautuakseen itseään, vaikka olisinkin ärsyttänyt, niin miksi ihmeessä se ärsyttäminen oli niin vakava asia mutta lyöminen ei? lyömisestä ja haukkumisesta, molemmista voi jäädä traumoja, vaikka täytyy ottaa huomioon ettei kaikki ihmiset ole samanlaisia.
      vahva ja itsensä kovettanut jolla asiat huonosti? voi helposti sanoa että haukkuminen ei tunnu missään ja lyöminen sama juttu, mutta heikko ja hyväsydämminen rauhaa rakastava? voi hyvinkin sanoa että se sattuu ja jää vaivaamaan mieltä kun joku haukkuu tai lyö.

    • lidii

      Mut on hakattu ja oikeusjutun nostin...siis koulukiusaaja kävi päälle..Ja oon jopa päätyny yrittämää itsemurhaa...Mulla on ollu 5 vuotta koulu kiusaamista...

      • jo 10v, kiusattu

        muuten lidii, ei kannata yrittää itsemurhaa, kuule kun mun kiusaajat ainakin suositteli yhtenä ideana koulukiusaamisen loppumiseks itsemurhaa, ni ne sano et se on helppo tehdä sekä ne sanos et ne vois ehdotella mulle niitä keinoja joilla varmiten onnistuu, ja sitte ku oon tehnyt sen itsemurhan niin pääsen eroon kiusaajista ja me eroon susta, sitten ne kiusaajat lisäs viel et me tullaan sit sun hautajaisiis muistelee suo ja sitte pidetää sen jälkeen juhlat kun päästiin eroon susta.

        eiks oo jännää kun ne oikee kiusaajaporukalla tuli mun luo, ja kertos tästä.

        mut kuiteskin ne sun kiusaajas mahdollisesti pitää juhlat jos sä tapat ittes, joten siks ei kannata.
        ja muistappa tämä et ei kannata yrittää itsemurhaa jos ei varmana onnistu.
        makaat muuten leikkauspöydällä esim. viiltelystä, ja sit välttist sun viiltelemäs kohta esim. käsi ei välttist toimi kunnolla enään koskaan, tiedän kun joutuu sitä joskus kuuntelee kun vanhempani (lääkäri) juttelee tällaisista viiltely jutuista tai muista itsemurha yritys tavoista jotka ovat epäonnistuneita yrityksiä.
        et kannattaa miettii tätä!


    • jo 10v, kiusattu

      joo, tosiaan traumat siitä kiusaamisesta on jäänyt.
      välillä näkee kiusaajien pästät unissa ja muutenkin mielessä, ja aina kun muistaa uuden kiusaajan pärstän, ni heti melkein muistaa kaikki mitä se on tehnyt, ainaskin pahimmat.
      joka ikinen päivä tapahtui koulussa jotain, edes pientä. Muistan satunnaisia päiviä jolloin ei ole kiusattu, mutta sit seuraavana päivänä tai joku päivä kuiteskin tulee tuplasti rajumpaa kiusaamista, semmoista että alkaa esimerkiksi itkeä sen tapauksen yhteydessä tai jälkeen.

    • jo 10v,kiusattu

      NYT SAATAVILLA LUETTAVAKSI TARINANI SUORAAN TÄSSÄ ALAPUOLELLA

      • jo 10v, kiusattu

        Hei!

        Tässä vähän ensimakuu 10-vuotta kiusatulta pojalta, ja oli sitte lähes jokapäiväinen tuska ja masennus.

        luettelen tässä kiusaamistapauksia vain muutamia.
        1-luokka
        Yksi luokkani häiriintynyt poika löi minua haarusväliin niin että vajosin polvilleni huutaen ja itkien. En silloin tajunnut valittaa siitä, koska halusin vain unohtaa sen.
        Kaksi kiusaajaani ottivat lukitun pyöräni koulun pyörätelineestä ja raahasivat sen ojaan, he olivat kytiksellä pyöräni vieressä ojassa ja katselivat miten reagoin kun näen pyöräni kadonneen telineestä. Kun pääsin pian sen jälkeen koulusta, menin pyörätelineelle ja katselin jonkunaikaa ihmeissäni mihin pyöräni oli kadonnut, kunnes tajusin että se oli viety, ja kävelin itkeskellen opettajan huoneeseen ja kerroin opettajalleni pyörän katoamisesta, kohta menimme ulos opettajan kanssa ja katselimme yhdessä lähipaikkoja, kiusaajani eivät minua ja opettajaa katsellessa pystyneet olemaan hiljaa, ja siksi opettaja näki etsiessämme pyöräni ja syylliset ojassa, ja silloin olin lähes varma että pamahtaa pojille ainakin tunti istumista. Pojat saivat sen tunnin istumista, mutta entä ne naarmut ja liat jotka tulivat pyörääni sen raahauduttua ojaan tai se että pahotin mieleni, niillä ei ollut mitään merkitystä opettajien silmissä, opettaja käski poikia hyvittämään ne vain mielestäni vaatimattomalla anteeksipyynnöllä. :( Olisivat saaneet maksaa naarmujen paikkaukset ja pestä pyöräni sekä kuivata myös!
        2-luokka
        Jouduin vaihtamaan koulua: en itse halunnut sitä vaikka tiesin matkan lyhentyvän ainakin 2 km. Pääsin aloittamaan alusta koska ei ollut alussa yhtään kiusaajaa.
        Ensimmäinen kiusaamistapaus tuli jo parin viikon jälkeen, jolloin minun pukeutumistani alettiin arvostella ja sitä että olen ujo, ja että en tykkää samoista asioista kuin muut.
        Koska yritin olla välittämättä noista arvostelijoista, se muuttui äkkiä haukkumiseksi ja sitä kautta kiusaamiseksi.
        Yksi oiva tilanne kiusaajille tuli välitunnilla kun he olivat saaneet houkutettua minut mikaan jalkapalloa pelaamaan, ei mennyt kauaa ja minua haukuttiin että en syötä takaisin vaan möhlin paniikki tilanteessa ja pian sain aikakovaa pallosta päähän, ja meinasin jo lopettaa pelaamisen. Tämän jälkeen kiusaajani joka oli vastapelaaja kamppasi minut, tuli muutama kyynel ja nilkkaan sattui sekä polvessa pintanaarmuja muutama. Seuraavalla välitunnilla he ehdottivat että menen maaliin, koska kenttäpelaaminen ei sujunut, minä ajattelemattomana suostuin, ja heti ensimmäisellä minuutilla tuli pallo vattaan, pian sen jälkeen päähän ja vielä uudestaan vattaan. Lähdin pois itkien, ja sanoin etten enään mene maalivahdiksi tai edes pelaa jalkapalloa tassa porukassa.


      • jo 10v, kiusattu
        jo 10v, kiusattu kirjoitti:

        Hei!

        Tässä vähän ensimakuu 10-vuotta kiusatulta pojalta, ja oli sitte lähes jokapäiväinen tuska ja masennus.

        luettelen tässä kiusaamistapauksia vain muutamia.
        1-luokka
        Yksi luokkani häiriintynyt poika löi minua haarusväliin niin että vajosin polvilleni huutaen ja itkien. En silloin tajunnut valittaa siitä, koska halusin vain unohtaa sen.
        Kaksi kiusaajaani ottivat lukitun pyöräni koulun pyörätelineestä ja raahasivat sen ojaan, he olivat kytiksellä pyöräni vieressä ojassa ja katselivat miten reagoin kun näen pyöräni kadonneen telineestä. Kun pääsin pian sen jälkeen koulusta, menin pyörätelineelle ja katselin jonkunaikaa ihmeissäni mihin pyöräni oli kadonnut, kunnes tajusin että se oli viety, ja kävelin itkeskellen opettajan huoneeseen ja kerroin opettajalleni pyörän katoamisesta, kohta menimme ulos opettajan kanssa ja katselimme yhdessä lähipaikkoja, kiusaajani eivät minua ja opettajaa katsellessa pystyneet olemaan hiljaa, ja siksi opettaja näki etsiessämme pyöräni ja syylliset ojassa, ja silloin olin lähes varma että pamahtaa pojille ainakin tunti istumista. Pojat saivat sen tunnin istumista, mutta entä ne naarmut ja liat jotka tulivat pyörääni sen raahauduttua ojaan tai se että pahotin mieleni, niillä ei ollut mitään merkitystä opettajien silmissä, opettaja käski poikia hyvittämään ne vain mielestäni vaatimattomalla anteeksipyynnöllä. :( Olisivat saaneet maksaa naarmujen paikkaukset ja pestä pyöräni sekä kuivata myös!
        2-luokka
        Jouduin vaihtamaan koulua: en itse halunnut sitä vaikka tiesin matkan lyhentyvän ainakin 2 km. Pääsin aloittamaan alusta koska ei ollut alussa yhtään kiusaajaa.
        Ensimmäinen kiusaamistapaus tuli jo parin viikon jälkeen, jolloin minun pukeutumistani alettiin arvostella ja sitä että olen ujo, ja että en tykkää samoista asioista kuin muut.
        Koska yritin olla välittämättä noista arvostelijoista, se muuttui äkkiä haukkumiseksi ja sitä kautta kiusaamiseksi.
        Yksi oiva tilanne kiusaajille tuli välitunnilla kun he olivat saaneet houkutettua minut mikaan jalkapalloa pelaamaan, ei mennyt kauaa ja minua haukuttiin että en syötä takaisin vaan möhlin paniikki tilanteessa ja pian sain aikakovaa pallosta päähän, ja meinasin jo lopettaa pelaamisen. Tämän jälkeen kiusaajani joka oli vastapelaaja kamppasi minut, tuli muutama kyynel ja nilkkaan sattui sekä polvessa pintanaarmuja muutama. Seuraavalla välitunnilla he ehdottivat että menen maaliin, koska kenttäpelaaminen ei sujunut, minä ajattelemattomana suostuin, ja heti ensimmäisellä minuutilla tuli pallo vattaan, pian sen jälkeen päähän ja vielä uudestaan vattaan. Lähdin pois itkien, ja sanoin etten enään mene maalivahdiksi tai edes pelaa jalkapalloa tassa porukassa.

        3-luokka
        Yhtenä päivänä alkoi minulle valjeta se ryhmä mikä osallistui jokapäiväiseen kiusaamiseen, niillä oli kai joku sopimus minun kiusaamisestani, se selvisi kun 4 poikaa tuki porukka tuli mun luokseni ja otti minusta kiinni ja se yks veteli muo nyrkillä vattaa ja haarusvälii, muut läsnäolijat töllisteli ja osa lähti, ne kiusaajat ei lopettanu kun sanoin kolmesti lopeta, vaan vasta sitten kun itkin jo kunnolla. Opettajathan eivät uskoneet, syyllisistä kahta kuulusteltii mut ne peruseli kai hyvin ja ei ne mitään saanu vedoten ettei mul oo todistei, vetosin yleisöön jolt kysyttii myöhemmin joiltakin, mut ei ne uskaltanu sanoo et se olis totta et muo hakattii.
        Nämä mun pääkiusaajat alko lisätä sitä porukan kokoo joka kiusaa muo tai kannattaa sitä ja he ryhmässä alistivat minua ja nolasit minut lähes päivittäin edes pienesti. Tyypillistä oli että kun välituntivalvoja käänsi päätään joku pamautti muo vattaan tai tönäisi niin että kaaduin.
        Nolaukset tapahtui lähes kaikkialla, yleisintä oli kiusaaminen pukuhuoneissa liikuntatunnin jälkeen tai välitunneilla kulmantakana.
        4-luokalla keksin että välituntisin olen aina opettajien lähellä ja liikuntatunnin jälkeen en jää pesemään itseäni paiksi aamu tunnein oli pakko rangaistuksien uhalla, mutta iltapäivätuntien jälkeen aina toimin nopeasti ja painuin ulos pukuhuoneesta mahdollisimman ripeästi.
        Useinmiten minun vaatteeni on ollut heitettynä märällä lattialla tultuani suihkusta, ja vaatteitani on piilotettuna tai potkittuna pukuhuoneen ulkopuolella. Kerran reppuni oli heitettynä käytävällä ja koulutarvikkeet pitkin käytäviä.
        5-luokalla
        Yllätyksenä, no ei todellakaan tullut sekää että ne vaihto taktiikkaa taas siihen ruumiilliseen kuritukseen, vaikken niil mitään tee ni silti ei riitä koskaa se kuritusmäärä. Vaihteluna tuli töniminen niin että olen monet kerrat kolauttanut pääni maahan, ja itkenyt loukkaamiani muitakin paikkoja. Uutena tuli se että ne pyrkivät tahallaan saamaan kohtauksia tunneille missä he satuttavat minua niin että voivat sanoa sitä vahingoksi, eivät he jokapäivä voineet sitä tehdä koska kyllä opettajat sen kohta huomaisivat jos se olisi jokapäiväistä.
        esim: lyövät minua kyynärpäällä ja sanovat: oho! anteeks...se oli vahinko! eikai sattunu, ethän sä taas mee valittaa. Joteskin tähän tyyliin, ja äänensävy on sellanen ettei siit voi erehtyy etteikö se olis tarkotettu tahalliseks.
        6-luokalla aloin olla loppu tohon kiusaamiseen, ja rehtori ihan voimaton nainen, sanos mulle aina vaan samat sanat "koveta ittes, äläkä itke vaan anna takasin", toi ei ollu mun tyyliäni antaa takasin tai näytellä kovista, kovishan mä en osannu olla. Mietin silloin sitäkin et miten sais omatoimisesti ne kiusaajat kurii, mut en keksinyt mitään keinoo, ja jankkasin asiaa rehtorille joka ei ollu enää kiinostunut mun asiasta ja pyrki kaivaa musta tietoja esii et syy on joku muu ku kiusaajat ja pyrki välttelee sitä että joutuis juttelee munkaa taas, ja pyrki pääsee must eroo, ja pian sen jälkeen rehtori rupes syyttää ja ettii vikoi perheestä ja hommas meil tarkastuskäynnille 2 sosiaalityöntekijää, ja tutkimuksen tulos, ei haitallisii tekijöitä mun kotiympäristössä. rehtori opettajat on sellasii et ne halus must pikemmi eroo ku et selvittää tätä mun kiusaamistani, onneks aika kulus ja oli aika siirtyy 7-luokalle, jäi vaa harmittaa et se rehtori tosiaan pääs must eroo helpol.


      • jo 10v, kiusattu
        jo 10v, kiusattu kirjoitti:

        3-luokka
        Yhtenä päivänä alkoi minulle valjeta se ryhmä mikä osallistui jokapäiväiseen kiusaamiseen, niillä oli kai joku sopimus minun kiusaamisestani, se selvisi kun 4 poikaa tuki porukka tuli mun luokseni ja otti minusta kiinni ja se yks veteli muo nyrkillä vattaa ja haarusvälii, muut läsnäolijat töllisteli ja osa lähti, ne kiusaajat ei lopettanu kun sanoin kolmesti lopeta, vaan vasta sitten kun itkin jo kunnolla. Opettajathan eivät uskoneet, syyllisistä kahta kuulusteltii mut ne peruseli kai hyvin ja ei ne mitään saanu vedoten ettei mul oo todistei, vetosin yleisöön jolt kysyttii myöhemmin joiltakin, mut ei ne uskaltanu sanoo et se olis totta et muo hakattii.
        Nämä mun pääkiusaajat alko lisätä sitä porukan kokoo joka kiusaa muo tai kannattaa sitä ja he ryhmässä alistivat minua ja nolasit minut lähes päivittäin edes pienesti. Tyypillistä oli että kun välituntivalvoja käänsi päätään joku pamautti muo vattaan tai tönäisi niin että kaaduin.
        Nolaukset tapahtui lähes kaikkialla, yleisintä oli kiusaaminen pukuhuoneissa liikuntatunnin jälkeen tai välitunneilla kulmantakana.
        4-luokalla keksin että välituntisin olen aina opettajien lähellä ja liikuntatunnin jälkeen en jää pesemään itseäni paiksi aamu tunnein oli pakko rangaistuksien uhalla, mutta iltapäivätuntien jälkeen aina toimin nopeasti ja painuin ulos pukuhuoneesta mahdollisimman ripeästi.
        Useinmiten minun vaatteeni on ollut heitettynä märällä lattialla tultuani suihkusta, ja vaatteitani on piilotettuna tai potkittuna pukuhuoneen ulkopuolella. Kerran reppuni oli heitettynä käytävällä ja koulutarvikkeet pitkin käytäviä.
        5-luokalla
        Yllätyksenä, no ei todellakaan tullut sekää että ne vaihto taktiikkaa taas siihen ruumiilliseen kuritukseen, vaikken niil mitään tee ni silti ei riitä koskaa se kuritusmäärä. Vaihteluna tuli töniminen niin että olen monet kerrat kolauttanut pääni maahan, ja itkenyt loukkaamiani muitakin paikkoja. Uutena tuli se että ne pyrkivät tahallaan saamaan kohtauksia tunneille missä he satuttavat minua niin että voivat sanoa sitä vahingoksi, eivät he jokapäivä voineet sitä tehdä koska kyllä opettajat sen kohta huomaisivat jos se olisi jokapäiväistä.
        esim: lyövät minua kyynärpäällä ja sanovat: oho! anteeks...se oli vahinko! eikai sattunu, ethän sä taas mee valittaa. Joteskin tähän tyyliin, ja äänensävy on sellanen ettei siit voi erehtyy etteikö se olis tarkotettu tahalliseks.
        6-luokalla aloin olla loppu tohon kiusaamiseen, ja rehtori ihan voimaton nainen, sanos mulle aina vaan samat sanat "koveta ittes, äläkä itke vaan anna takasin", toi ei ollu mun tyyliäni antaa takasin tai näytellä kovista, kovishan mä en osannu olla. Mietin silloin sitäkin et miten sais omatoimisesti ne kiusaajat kurii, mut en keksinyt mitään keinoo, ja jankkasin asiaa rehtorille joka ei ollu enää kiinostunut mun asiasta ja pyrki kaivaa musta tietoja esii et syy on joku muu ku kiusaajat ja pyrki välttelee sitä että joutuis juttelee munkaa taas, ja pyrki pääsee must eroo, ja pian sen jälkeen rehtori rupes syyttää ja ettii vikoi perheestä ja hommas meil tarkastuskäynnille 2 sosiaalityöntekijää, ja tutkimuksen tulos, ei haitallisii tekijöitä mun kotiympäristössä. rehtori opettajat on sellasii et ne halus must pikemmi eroo ku et selvittää tätä mun kiusaamistani, onneks aika kulus ja oli aika siirtyy 7-luokalle, jäi vaa harmittaa et se rehtori tosiaan pääs must eroo helpol.

        7-luokalla
        joo näkyy!!! Kiusaajaryhmä senkun suurenee ja levittää tietoo eteenpäin musta, et mää oon outo ja et muo saa kiusata ihan vapaasti. Kaikkihan luulis et muuttuis ku meni yläasteelle ja et viel loppuiski, mut se vast alko!!!
        Kiusaaminen paheni ja mulle sanottii usein painu...h********n, ja että mulla ei ole puheoikeutta, ja etten saa tulla ruokailus samaan pöytään... en kyl haluiskaa, ja että mun pitää pysyy niin ja niin monen metrin päässä jostain kiusaajasta. Täysin typerää, joku kiusaajakin oli kuulemma menny olikee rehtorilt pyytää mulle lähestymiskieltoo häntäkohtaan! mitäh!
        8-luokalla
        Mun kiusaajilla oli tapana sanoo mulle ainaku näkee "et tapa ittes", kunnei se tehonnu ni sit taas jotain yllättävää vaihteeks.
        Mun pyörää taas rikottii: puhkastii takakumi, irrotettii eturengas, potkittii ketjut pois paikaltaa, heitettii ojaa, pari naarmuu ja likaisuus kaupanpäälle. Ja arvatkaapas ku kerroin tast rehtoril, se oli mies, ei tehny mitää muutaku voivotteli vaa, ja totes et kerro jos se jatkuu. Se siitä rehtorista, surkee rehtori!!!
        Ruokailun jalkeen tulin naulakoille, "tavaroiden säilytys omalla vastuulla", tietysti oli sadekkeli ja lattiat märät, ja mun reppu avattuna ja siel lattial ne koulukamppeet oli, nii et hyvää loppupäivää, märillä koulukamppeil opiskelee sit, melkei muo vaadittii ostaa uus kirja fykes ja matikas. Jälkeenpäin huomasin et penaalist oli pöllitty 2 just ostamaani lyijykynää ja kumi, et jes! sekin viel!
        Arvatkaapas ku sanosin et lyijykynät vietii ja kumiki, ni uskoko opettaja sen, no ei varmaa, sano voi voi! osta uudet.
        Sit alkos taas vaihteeks nää ruumiintarkastukset, muutama kiusaaja tuli ja otti must kii ja toiset penkos ja katto mitä mun taskuist löytys ja et mitä repust, kunnei ne mitää jännää löytänyt ni tottakai ne kaato mut maaha ja heitti sen repun muo täysil vattaa, siin oli sisäl koviakin kirjoi, sattus vähänaikaa vatta.
        Seuraavaks taas välitunnin loputtuu olin jonos et pääsis sisäl, tottakai se yks kiusaaja kaveriskaa seisos mun takana, ja toinen huusi mun korvaa "mitä sää siin teet, se on mun paikka", ei ois pitäny mut vastasin kysymykseen nätisti et, mä olin täs kyl ennen suo, sit se poika heitti mut nurin siihen asvaltil ja sanos "no et oo enää", ja potkas muo viel aikakovaa haarusvälii, nii et myöhästyin tunnilt 5-10 min varmaan, ku ei vaan päässy ylös kipu oli nii kova ja itkinki vähän, en olis ees kehdannu mennä luokkaa. syyks myöhästymiseen: mä kattosin väärin et mis luokas on seuraavaks. Kyllä se opettaja varmaa uskos sen todest, mut oli vähän ankeet olla siel matikantunnil ku haarusväli sattu vieläkin.
        Mitäpä kurjaa vielä on edessä, no lisäksi kiusaajat joita oli sellanen 4, ni niist 2 otti must kii ja ne toiset 2 tallo ja potkis niin täysil mun varpaille kun pystyivät, ja sitten ottivat repun mun seläst väkisin, viskasivat sen maahan, pomppivat vuorotellen sen päällä ja jos yritin tulla lähelle, ni tönästii pois. sit ku sain reppuni sisältö kirjat vähän oli taittunu, mut kunnos, mutta varpaat sattu ihan silmittömästi.
        sitten kun pääsin lähtemään kotiin niin jalat sattu edellee ja yli 5km pyörällä kotii varpaat kipeinä, kun pääsin kotiin ni kattosin mun jalat ni ukkovarvas oli toises katkennut kynsi lähes keskelt ja verta oli tullut ja kipukin tuntus paremmin varpaassa kun näki mitä ne sai aikaan, ja lisäks monta mustelmaa sekä toinenkin varvas jossa pieni halkeama.
        Kerran yks päivä 8-luokal ne päätti tehä mulle lumipesun ja kaikkee hauskaa, ne 4 taas, kun tulin yhtenä päivänä ruokailust ni heti tultuani ulos ni ne otti must kii ja riuho multa pipon hanskat kengät ja sit ne 2 niist juoksi täyttää ne lumella ja 2 rupes raahaa mut kinoksen vieree ja heittelee puuterilunta kaikkialle mun naamaa housuihin takin sisäl, jne. ja sit kello soi nii ne meni ja heitti kaikki pipo, hanskat ja kengät eri suuntii ja lähti sisäl, ja mää sit puhdistin vaatteeni lumesta sekä itkien menin ja keräsin, pipon hanskat ja kengät mihin ne heitettiinkin ja tyhjensin ne lumest, ja olin kotiin päästyä läpimärkä, sit pyöräl koulus ja yli 5km edessä matkaa kotiin.
        kasin lopulla asiat toisinaan helpottu ku jotkut kiusaajat piti taukoo ja useat lopettikin.


      • jo 10v, kiusattu
        jo 10v, kiusattu kirjoitti:

        7-luokalla
        joo näkyy!!! Kiusaajaryhmä senkun suurenee ja levittää tietoo eteenpäin musta, et mää oon outo ja et muo saa kiusata ihan vapaasti. Kaikkihan luulis et muuttuis ku meni yläasteelle ja et viel loppuiski, mut se vast alko!!!
        Kiusaaminen paheni ja mulle sanottii usein painu...h********n, ja että mulla ei ole puheoikeutta, ja etten saa tulla ruokailus samaan pöytään... en kyl haluiskaa, ja että mun pitää pysyy niin ja niin monen metrin päässä jostain kiusaajasta. Täysin typerää, joku kiusaajakin oli kuulemma menny olikee rehtorilt pyytää mulle lähestymiskieltoo häntäkohtaan! mitäh!
        8-luokalla
        Mun kiusaajilla oli tapana sanoo mulle ainaku näkee "et tapa ittes", kunnei se tehonnu ni sit taas jotain yllättävää vaihteeks.
        Mun pyörää taas rikottii: puhkastii takakumi, irrotettii eturengas, potkittii ketjut pois paikaltaa, heitettii ojaa, pari naarmuu ja likaisuus kaupanpäälle. Ja arvatkaapas ku kerroin tast rehtoril, se oli mies, ei tehny mitää muutaku voivotteli vaa, ja totes et kerro jos se jatkuu. Se siitä rehtorista, surkee rehtori!!!
        Ruokailun jalkeen tulin naulakoille, "tavaroiden säilytys omalla vastuulla", tietysti oli sadekkeli ja lattiat märät, ja mun reppu avattuna ja siel lattial ne koulukamppeet oli, nii et hyvää loppupäivää, märillä koulukamppeil opiskelee sit, melkei muo vaadittii ostaa uus kirja fykes ja matikas. Jälkeenpäin huomasin et penaalist oli pöllitty 2 just ostamaani lyijykynää ja kumi, et jes! sekin viel!
        Arvatkaapas ku sanosin et lyijykynät vietii ja kumiki, ni uskoko opettaja sen, no ei varmaa, sano voi voi! osta uudet.
        Sit alkos taas vaihteeks nää ruumiintarkastukset, muutama kiusaaja tuli ja otti must kii ja toiset penkos ja katto mitä mun taskuist löytys ja et mitä repust, kunnei ne mitää jännää löytänyt ni tottakai ne kaato mut maaha ja heitti sen repun muo täysil vattaa, siin oli sisäl koviakin kirjoi, sattus vähänaikaa vatta.
        Seuraavaks taas välitunnin loputtuu olin jonos et pääsis sisäl, tottakai se yks kiusaaja kaveriskaa seisos mun takana, ja toinen huusi mun korvaa "mitä sää siin teet, se on mun paikka", ei ois pitäny mut vastasin kysymykseen nätisti et, mä olin täs kyl ennen suo, sit se poika heitti mut nurin siihen asvaltil ja sanos "no et oo enää", ja potkas muo viel aikakovaa haarusvälii, nii et myöhästyin tunnilt 5-10 min varmaan, ku ei vaan päässy ylös kipu oli nii kova ja itkinki vähän, en olis ees kehdannu mennä luokkaa. syyks myöhästymiseen: mä kattosin väärin et mis luokas on seuraavaks. Kyllä se opettaja varmaa uskos sen todest, mut oli vähän ankeet olla siel matikantunnil ku haarusväli sattu vieläkin.
        Mitäpä kurjaa vielä on edessä, no lisäksi kiusaajat joita oli sellanen 4, ni niist 2 otti must kii ja ne toiset 2 tallo ja potkis niin täysil mun varpaille kun pystyivät, ja sitten ottivat repun mun seläst väkisin, viskasivat sen maahan, pomppivat vuorotellen sen päällä ja jos yritin tulla lähelle, ni tönästii pois. sit ku sain reppuni sisältö kirjat vähän oli taittunu, mut kunnos, mutta varpaat sattu ihan silmittömästi.
        sitten kun pääsin lähtemään kotiin niin jalat sattu edellee ja yli 5km pyörällä kotii varpaat kipeinä, kun pääsin kotiin ni kattosin mun jalat ni ukkovarvas oli toises katkennut kynsi lähes keskelt ja verta oli tullut ja kipukin tuntus paremmin varpaassa kun näki mitä ne sai aikaan, ja lisäks monta mustelmaa sekä toinenkin varvas jossa pieni halkeama.
        Kerran yks päivä 8-luokal ne päätti tehä mulle lumipesun ja kaikkee hauskaa, ne 4 taas, kun tulin yhtenä päivänä ruokailust ni heti tultuani ulos ni ne otti must kii ja riuho multa pipon hanskat kengät ja sit ne 2 niist juoksi täyttää ne lumella ja 2 rupes raahaa mut kinoksen vieree ja heittelee puuterilunta kaikkialle mun naamaa housuihin takin sisäl, jne. ja sit kello soi nii ne meni ja heitti kaikki pipo, hanskat ja kengät eri suuntii ja lähti sisäl, ja mää sit puhdistin vaatteeni lumesta sekä itkien menin ja keräsin, pipon hanskat ja kengät mihin ne heitettiinkin ja tyhjensin ne lumest, ja olin kotiin päästyä läpimärkä, sit pyöräl koulus ja yli 5km edessä matkaa kotiin.
        kasin lopulla asiat toisinaan helpottu ku jotkut kiusaajat piti taukoo ja useat lopettikin.

        Keskustelut
        "vika ei ole sinussa, vaan kiusaajissa, vaihda koulua, se saattaisi auttaa"
        tuskimpa toi auttais, siitä ne vasta innostuis ku mä vaihtaisin koulua, ne pitäis juhlat ja sais vaa itseluottamusta siitä, että ne pystyy kiusaamalla saamaan toisen vaihtamaan koulua. Idea on muutenkin huono, ne ettis uuden kohteen ja kiusais sitä.
        Eikös kannattais lopettaa niitten kiusaajien toimet ennen kuin vaihtaa koulua jos niin nyt kuitenkin tekis.
        Pistäis sen poliisiasiaks ennenkun jättäis kiusaajat, eli vaihtaa koulua.
        Eikös niitten kiusaajien kuuluis vaihtaa koulua! eikä kiusatun, ne kiusaajat pilas kiusatun aseman koulussa ni pitääks sitä kiusattun asemaa pilata lisää siirtämällä se toiseen kouluun.
        Samaamieltä olen siitä että vika on kiusaajissa, ei kiusatussa.


      • jo 10v, kiusattu
        jo 10v, kiusattu kirjoitti:

        Keskustelut
        "vika ei ole sinussa, vaan kiusaajissa, vaihda koulua, se saattaisi auttaa"
        tuskimpa toi auttais, siitä ne vasta innostuis ku mä vaihtaisin koulua, ne pitäis juhlat ja sais vaa itseluottamusta siitä, että ne pystyy kiusaamalla saamaan toisen vaihtamaan koulua. Idea on muutenkin huono, ne ettis uuden kohteen ja kiusais sitä.
        Eikös kannattais lopettaa niitten kiusaajien toimet ennen kuin vaihtaa koulua jos niin nyt kuitenkin tekis.
        Pistäis sen poliisiasiaks ennenkun jättäis kiusaajat, eli vaihtaa koulua.
        Eikös niitten kiusaajien kuuluis vaihtaa koulua! eikä kiusatun, ne kiusaajat pilas kiusatun aseman koulussa ni pitääks sitä kiusattun asemaa pilata lisää siirtämällä se toiseen kouluun.
        Samaamieltä olen siitä että vika on kiusaajissa, ei kiusatussa.

        huomatkaa etten ole laittanut 9-lk ollenkaan,
        johtuu ettei muistissa ole mitään uutta 9-lk, vaan samaa mitä aikaisemmin tehty.
        toinen syy on se että kiusattiin kokoajan pienesti, mutta harvemmin ja erittäin pahasti, enkä kaikkia pahimpia halua edes mainita.

        tässä nyt esimerkki kurjasta ja nolosta tilanteesta:
        Yksi paha kerta mist meinas lähtee taju oli kun olin ruokailussa ja sit mulla oli vähän vatta täynnä ja sit nostin kädet kohti kattoo ja samas mun kiusaaja täysil veti mun tuolin kumoon mun seläntakaa kun en nähnyt, ja mulla välähti n:0,5s ajan kun pää osus täysil lattial, kukaan ei auttanu tai tullut kattoo ja sit mää nousin heti ku pystys ja sit vein astiani nyyhkyttäen, sitte opettaja kysyy vaa onko jotakin sattunu? en ees vaivautunut vastaamaan, ja tää kiusaaja ei saanu mitää rangaistusta tästä, eikä opettajakaan oikein uskonut ees ku sanosin et mulla välähti jo silmis, ja mulla särki pää koko loppupäivän.
        Minun kiusaajani nauroivat vielä seuraavana päivänäkin nähtyään mut, että vitsit se tyyppi säikähti kun kipataa tuolilta nurin, ja olisit nähnyt sen ilmeen ku se nyyhkytti siin lattialla, ja sit ku se nyyhkyttäen vei sen tarjottimensa.
        Sitten mä sain viel tietää et mun kiusaaja oli äänittäny mun nyyhkytyksen ja myöhemmin vollotuksen koulun vessas, mää vollotin sitä ku vummutti pää niin paljon ettei meinannu pystyssä pysyy, tuntus et oli juonu ittes kännii, silmätkin heitti vähän.
        siinä nyt 1 esimerkki 9-lk.


      • enkiusaa
        jo 10v, kiusattu kirjoitti:

        huomatkaa etten ole laittanut 9-lk ollenkaan,
        johtuu ettei muistissa ole mitään uutta 9-lk, vaan samaa mitä aikaisemmin tehty.
        toinen syy on se että kiusattiin kokoajan pienesti, mutta harvemmin ja erittäin pahasti, enkä kaikkia pahimpia halua edes mainita.

        tässä nyt esimerkki kurjasta ja nolosta tilanteesta:
        Yksi paha kerta mist meinas lähtee taju oli kun olin ruokailussa ja sit mulla oli vähän vatta täynnä ja sit nostin kädet kohti kattoo ja samas mun kiusaaja täysil veti mun tuolin kumoon mun seläntakaa kun en nähnyt, ja mulla välähti n:0,5s ajan kun pää osus täysil lattial, kukaan ei auttanu tai tullut kattoo ja sit mää nousin heti ku pystys ja sit vein astiani nyyhkyttäen, sitte opettaja kysyy vaa onko jotakin sattunu? en ees vaivautunut vastaamaan, ja tää kiusaaja ei saanu mitää rangaistusta tästä, eikä opettajakaan oikein uskonut ees ku sanosin et mulla välähti jo silmis, ja mulla särki pää koko loppupäivän.
        Minun kiusaajani nauroivat vielä seuraavana päivänäkin nähtyään mut, että vitsit se tyyppi säikähti kun kipataa tuolilta nurin, ja olisit nähnyt sen ilmeen ku se nyyhkytti siin lattialla, ja sit ku se nyyhkyttäen vei sen tarjottimensa.
        Sitten mä sain viel tietää et mun kiusaaja oli äänittäny mun nyyhkytyksen ja myöhemmin vollotuksen koulun vessas, mää vollotin sitä ku vummutti pää niin paljon ettei meinannu pystyssä pysyy, tuntus et oli juonu ittes kännii, silmätkin heitti vähän.
        siinä nyt 1 esimerkki 9-lk.

        Voimia sulle:( en haluis uskoo et toi on totta:(


    • ~ Aelita.

      Hei, jo 10, kiusattu.

      Nyt en trollaile.
      Ala- asteella OPETTAJAT koulukiusasivat minua pitämällä minua silmätikkuna. Kun luokkani pojat tulivat kouluun polkupyörällä ilman kypärää, opettajamme odotti minua joka aamu ja vaati vain minua laittamaan kypärän. Tämä alkoi jo ykkösluokalta. Yritin silloin olla vahva, lääkkeet vakavaan masennukseen taisin saada nelosluokalla, ja söin niitä 2 vuotta. Välillä annos nostettiinkin kaksinkertaiseksi, kun en voinut hyvin. En viillellyt koska pelkään kipua enemmän kuin muut ikäiseni.
      Ykkös-nelosluokilla minulla oli sama, vanha naisopettaja, joka mulkoili minua pelottavasti silmälasiensa takaa.
      Yritin olla vahva, ja vaikka joskus melkein itkin kun tämä opettaja huusi minulle luokan edessä, en itkenyt..
      Nyt toivon, että olisin lyyhistynyt maahan itkemään. Luokkalaiseni pojat hyljeksivät minua ja olivat pelottavia. Olisin voinut näyttää herkkyyteni itkemällä. Mutta, huomasin sen liian myöhään.
      Ajatelkaas, ykkösluokkalaisella koulu-uupumus. Olen käynyt psykoterapeutilla kolmosluokasta lähtien. Taistelin koko ala-asteen masennuksen ja itsemurha-ajatusten kanssa. Miksei lasten anneta olla lapsia ?! Minulta vaadittiin nopeaa aikuistumista kun olin lapsi. Pieni kyläkoulu, joka on täynnä koviksia. Ei tee hyvää heikolle.
      Nyt, 14 vuotta vanhana ja kasiluokkalaisena, käyn yhä psykoterapeutilla. Minulla ei ole enää lääkkeitä. Onneksi!
      ..Paitsi että olen lapsi taas. Omistan 2 keppihevosta ja pienen korillisen muoviheppoja, joilla tykkään leikkiä.

      Miksi keppihevosia pidetään kakaramaisina? Itse tykkään niistä. Olen lapsi taas.

      Elän lapsuutta, joka vietiin minulta.
      Mikään ei pysäytä minua.
      Sitä etuoikeutta, kuin leikkiminen, ei viedä minulta enää koskaan.




      Pidän siitä huolta.
      Lupaan sen.
      ~ Aelita ~ (nimim.)


      ps. En kaipaa negatiivia kommentteja keppihevosista. Oma ongelmanne jos ette pidä niistä. Joskus kannattaa pitää mölyt omassa mahassaan, niin säästytte monelta mielipahalta.

      Voimia teille

      • Jo 10v kiusattu

        En halua mollata ketään, enkä koskaan halunnut olla kiusaaja. Täytyy sanoa että kyllä minullakin jäi lapsuuden nautinnot kesken heti ala-asteen alettua, kiusaaminen pisti leikkimisestä nauttimisen vaikeaksi ja tästä syystä leikin ylä-asteen alkamiseen saakka välillä nelivuotiaan leikkejä. Ylä-asteella siirryin nelivuotiaan leikeistä tyystin pois.


      • Vejkejejeejjjjjs
        Jo 10v kiusattu kirjoitti:

        En halua mollata ketään, enkä koskaan halunnut olla kiusaaja. Täytyy sanoa että kyllä minullakin jäi lapsuuden nautinnot kesken heti ala-asteen alettua, kiusaaminen pisti leikkimisestä nauttimisen vaikeaksi ja tästä syystä leikin ylä-asteen alkamiseen saakka välillä nelivuotiaan leikkejä. Ylä-asteella siirryin nelivuotiaan leikeistä tyystin pois.

        Mua kiusattiin 2-8lk. Kiusaajat aluks töni, hakkas isolla joukolla, väitti kaikki yhdessä opelle että olisin jtn tehnyt.
        Kiusaajat kans varasti kerran mun kaikki mukana olleet rahat (n. 25€) mut asialle ei tehty mitään!! Sitten ne alko seuraamaan mua kotiovelle asti. Hakkas aina siinä ja uhkaili heittää avaimen viemäriin jos en tee jtn tyhmää juttua ( esim alasti juosta talon ympäri). Ajattelin että pitää tehdä asialle jtn ennen 8luokan loppua. Noh, ostin säästöilläni kotiin varsijousen (pyysin hakiksen ku en tienny mistää niit saa). Sitten kerran juoksin himaan, kiusaajat oli taas kannoilla. Sitten otin jousen, latasin, menin ulos ja huusin, että nyt lopetatte sen saatanan touhun. No ne oli ihan nöyriä, pyysin mun 25€, jolloin yks niistä lähti hakeen sen. Nyt 9lk ei oo enää kiusattu :)


    • jo 10v, kiusattu

      Hei!

      Olisimpa mäkin tajunnu kokeilla tota :D "Vejkejejeejjjjjs".
      Olihan mullakin välineet millä olis saanut noi kiusaajat ehkä pois mutta eipähän meikäläinen uskaltais tota tehä ja vaikka uskaltaisin niin miten tekisin sen kun ei mun kiusaajat muo koskaan kotiini saakka lahdannu.
      Suurin syy tähän miksi nää kiusaajat ei kotiini tullut kun matkaa lähes 5km, ja muutenkin ei ne oikeastaan asunu muo lähelläkään, lähimmillään 2-3km päässä mun talostani, tietysti ikävää oli että mun kaksi naapuriani oli kiusaajieni tukijoita mutta eipähän ne muo halunneet kuitenkaan kiusata.
      Minulla on esimerkiksi kotona sellanen pisla mihin mulla olis ainakin yksi tai kaksi rautapanosta ja pari tuhatta muovipanosta, eiköhän niilläkin mukavaa tuskaa sais. Ammuin itseäni pislalla kerran käteen muovisella panoksella ja tuli sellanen karseen kipee sininen mustelma joka sattu ekat kaksi tuntia ihan törkeesti ja vieläkin on siinä kohtaa jälki mihin se osus, ja älä kun olisin ampunut käteeni sillä rautasella panoksella ni entä sitten tää jälki millainen siit olis tullut käteen.
      Mitäpä joku kiusaajani olisi kiroillut jos olisin ampunut jotain niistä rautasella panoksella jos kotiini saakka olisi seurannut. Poliisiasia siit olis ehkä tullu? eipähän siksikään kannata, ja vaikeuksiin siinä minä olisin joutunut jos ampuisin jotakuta, niinkuin sinäkin varmaan "Vejkejejeejjjjjs" jos olisit ampunut jalkajousella jotakuta.

      • jo 10v, kiusattu

        Esittelinhän mä tän pislan kerran rinnakkaiselle, joka totesi että on tehokas pisla ja toivoi itselleen samanlaista pislaa rautapanoksilla sekä kyseli jos myisin sen omani, mutta en myy koska aion pitää sen niin kauan kun se toimii.
        Olihan se pisla muutaman kerran koulussa taskussakin mukana varustettuna muovipanoksilla varmuuden vuoksi jos ne muo koulunjälkeen alkais lahtaa, saispahan mustelmia siitä mutta onneksi ei kuitenkaan sellaista tilannetta tullut missä ois sitä joutunut käyttämään.


      • 98-tyttö
        jo 10v, kiusattu kirjoitti:

        Esittelinhän mä tän pislan kerran rinnakkaiselle, joka totesi että on tehokas pisla ja toivoi itselleen samanlaista pislaa rautapanoksilla sekä kyseli jos myisin sen omani, mutta en myy koska aion pitää sen niin kauan kun se toimii.
        Olihan se pisla muutaman kerran koulussa taskussakin mukana varustettuna muovipanoksilla varmuuden vuoksi jos ne muo koulunjälkeen alkais lahtaa, saispahan mustelmia siitä mutta onneksi ei kuitenkaan sellaista tilannetta tullut missä ois sitä joutunut käyttämään.

        Kun luen sinun elämäntarinaasi toivon, että tästä lähin saat kaiken minkä haluat. Se ei tekisi sinusta itserakasta, koska olet kokenut niin paljo pahaa. Lukiessani toivon ja tiedän, että kiusaajasi eivät tule pääsemään pitkälle, koska eivät hyväksy erilaisuutta! Lukiessani eteenpäin juttuasi toivoin, että olisin voinut olla paikalla ja vetää kaikkia kiusaajiajiasi turpaan ja kunnolla. Mitä se olisi auttanut? Olisivat ainakin kokeneet nöyryytyksen.

        Voimia sinulle. Olet ainutlaatuinen, elämän kovettama yksilö!


      • jo10v kiusattu
        98-tyttö kirjoitti:

        Kun luen sinun elämäntarinaasi toivon, että tästä lähin saat kaiken minkä haluat. Se ei tekisi sinusta itserakasta, koska olet kokenut niin paljo pahaa. Lukiessani toivon ja tiedän, että kiusaajasi eivät tule pääsemään pitkälle, koska eivät hyväksy erilaisuutta! Lukiessani eteenpäin juttuasi toivoin, että olisin voinut olla paikalla ja vetää kaikkia kiusaajiajiasi turpaan ja kunnolla. Mitä se olisi auttanut? Olisivat ainakin kokeneet nöyryytyksen.

        Voimia sinulle. Olet ainutlaatuinen, elämän kovettama yksilö!

        Kiitos että olette muutamat jaksaneet ymmärtää ja rohkaista minua, tällä hetkellä vietän lomaa ja olisi jotain kivaa tarkoitus tehdä. Mulla on loma palanut pelaillessa bäfää, pitäen hauskaa, rentoutuen ja käyden kesätöissä. Minä en ole huolta paljoa kannellut koulusta mutta muista asioista kyllä. että tämmöistä näin lomilla, hyvää lomaa niille ketkä sitä voivat viettää ja kirjoittelen lisää jahka tulee ja kerkee kirjoittaa. Kiitokset lukijoille ja erityisesti kommentoijille jotka ovat jaksaneet ymmärtää sekä rohkaista. :)


      • Jo 10v, kiusattu
        jo10v kiusattu kirjoitti:

        Kiitos että olette muutamat jaksaneet ymmärtää ja rohkaista minua, tällä hetkellä vietän lomaa ja olisi jotain kivaa tarkoitus tehdä. Mulla on loma palanut pelaillessa bäfää, pitäen hauskaa, rentoutuen ja käyden kesätöissä. Minä en ole huolta paljoa kannellut koulusta mutta muista asioista kyllä. että tämmöistä näin lomilla, hyvää lomaa niille ketkä sitä voivat viettää ja kirjoittelen lisää jahka tulee ja kerkee kirjoittaa. Kiitokset lukijoille ja erityisesti kommentoijille jotka ovat jaksaneet ymmärtää sekä rohkaista. :)

        Hei taas pitkästä aikaa, aika helpottunut olo on nyt kun kiusattuna olemisen tunne on nyt 90% poistunut, välillä on yksinäistä, vähän syrjitään, jopa pienesti kiusataan ja tuntuu että ei kukaan huomioi ja juttele tarpeeksi, mutta muuten on asiat hyvin. Meikä tässä on jonkun aikaa nauttinut täysi-ikäisenä olemisesta ja yritän katsoa eteenpäin miten elämä lähtee tästä vasta käyntiin.


    • Jo 10v, kiusattu

      Hei! Nyt en ole enään kiusattu, olen vapaa kiusaamisesta.
      Minulla on asiat hyvin, joten voin lopettaa tämän kirjoittelun tähän.

      Jo 10v, kiusattu ja tähän se nyt loppui!

    • anonyymityttö

      Huoh, kyllä tässä alkaa itkettää kun lukee tätä. Siis ihan oikeesti sairsta porukkaa. Mä meen yläasteelle ja kun oltiin tutustumassa niin joku meijän luokkalainen, en nyt sano nimeä alkoi kavereidensa kanssa *ittuilemaan yhdelle pojalle joka oli muutenkin vähän erilainen. Ei se ees näyttänyt mitenkään pahalta, se oli pitkä ja sillä oli vähän pidemmät hiukset kun muilla pojilla. No sekin riitti ja toiset pojat alkoivat tönimään sitä silleen että se poika oli niiden keskelllä. Mä vaan tyhmästi katoin järkyttyneenä vieressä mutta sit ku ne alisti sen maahan, tai käski sen menee maahan tai tulee kuulemma pahaa jälkee. No poika totteli ja meni maahan itkien. Siinä vaiheessa kun ne pojat potki sitä ja syljeskeli sen päälle mua alko säälittää ihan todella. (Oon muutenkin aika herkkä johtuen perheväkivallasta:( ) Mä aloin itkeä ihan järkyttävästi. Mun kaveri kysy mukä mul on ja sanoin vaan et ei mikää. Ja nyt itken vaan sen takia että en uskaltanut mennä väliin. Ensin ajattelin et mitä pieni tyttö voi 4 isokokoisellee pojalle mut nyt kadun sitä tosi syvästi. Mä vannoin itelleni et heti ku nään että sitä kiusataan meen väliin. Mutta mitä mä voin sanoo niille? Auttakaa? :( Mä tiiän et saatan väliin menemmisellä menettää kaverit mut mulla jää alaasteelle muutenki parhaat kaverit joten sillä pojalla on asiat paljon paljon pahemmin kun mulla. :'(

    • ...

      Pitäisihän opettajan tulla kutsusta paikalle, ja jos ei hoida väkivaltatilannetta asianmukaisesti, niin ainakin voi soittaa poliisille. Silminnäkijöistä on aina hyötyä tapauksen selvittämisessä. Koulun maine on kakan arvoinen, jos siellä saa kiusata ja tehdä rikoksia. Soitto poliisille aina, kun on aihetta. Selitelkööt sitten heille kerta toisensa jälkeen, miten näin pääsi taas tapahtumaan uskomattoman tehokkaasta valvonnasta huolimatta. :P

    • Jo10vkiusattu

      Mistä lähtien pilkut ja välilyönnit nimessä ovat olleet kiellettyjä? ... Joka tapauksessa oon siis "Jo 10v, kiusattu". Minun elämäni on muuttunut paljon siitä mitä olen tänne vähän kertonut. Ilman ystävää olen tällä hetkellä täysin, ei ainuttakaan kehen luottaa, perheenikin sisäiset ongelmat ovat moninkertaistuneet ja vanhemmat huutavat toisillensa sekä haukkuvat toinen toisiaan minulle purkaen. Jotenkin sikäli elämä mennyt hankalaksi. Kaiken ikävän lisäksi olen ollut työtön tässä. Eipä luista elämä vaikka kiusaaminen on loppunut. Elämääni on vaan tullut ongelmia, jatkuvaa unettomuutta ja rytmi aivan sekaisin, sekä jatkuvaa masennusta jonka yritän purkaa senkin väärin, juomalla vähän enemmän alkoholia mitä muuten tulee juotua.
      Tällaista elämääni nyt kuuluu, mutta sen minä sanon että nuo kiusaamisen jättämät traumat painaa muo edelleen vaikka kuinka niitä olen purkanut monille.

    • ittekki oon pieni aina huppari päällä oli muuten päättäjäisissä mut mua ei kiusattu oon ite kiusaaja ja se tuntuu hyvältä

      • Jannevaan1

        olet kiusaaja ja myönnät sen?
        no pian sua kiusataan, onhan sulla profiilikin niin tietää kuka.


      • Jannevaan1 kirjoitti:

        olet kiusaaja ja myönnät sen?
        no pian sua kiusataan, onhan sulla profiilikin niin tietää kuka.

        Haha on mua kiusattukkin mutta oon hakannu kaikki kiusaajani vitun ämmä


    • ja osaan lyödä voin opettaa jos haluut

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      334
      3270
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      226
      2023
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1622
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1457
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      82
      1329
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      286
      1257
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1071
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      83
      1033
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      146
      888
    Aihe