Kypsät ja sielukkaat 60:set?

aikuisen oikeesti

Käsi sydämellä, voitteko sanoa kypsyneenne merkittävästi iän myötä seuraavilla sektoreilla:
a) suvaitsevaisuus ja ennakkoluulottomuus
b) aitous ja rehellisyys
c) henkinen itsenäisyys ja arvot
d) intuitioon ja sydämen ääneen luottaminen
e) rohkeus ja heittäytyminen

33

209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enpä ole enää kypsynyt, olan alkanut jo mädäntyä.
      Kaikella on ikänsä ja kaikella aikansa.
      Sitäpaitsi olen oppinut itseni jo niin kauan sitten.
      Nyt on vain ykshailee enää jäljellä.
      H.

• Voin sanoa, että kohdat: b, c ja e... Niissä olen kypsymistä havainnut...
      a ja d kohdat ovat vielä hakusessa...

• friika

Tietämykseni on laajentunut, myös omasta rajallisuudestani.
      Nuoruuden kuvitelmani kaikkivoupuudestani on lähes lopahtanut.

Muusta en tiedä, kun en ole kelvollinen itseäni ja laatutasoani mittaamaan.
      Joillakin kun on liikaa itsekriittisyyttä, joiltakin se puuttuuu täysin.

Moneen asiaan olen kyllä "kypsynyt, vaikkaja joululauluihin jo lokakuun TV:ssä. ;))
      Pikku asia, mutta kyrsii kyllä.

• Pirre*

Pastat, ihan syntisiä kuolevaisia ollaan vieläkin..puhun vain omasta puolestani..

• Hyvä pirre
        Patamusta olkoon värimme,liian hienoja teesejä työmiehelle.
        Vaistolla mennään ja katotaan miten pitkälle riittää.

• näin soon,,

KYLLÄ !

• kettuilija

Kun ihminen vanhenee hän pehmenee kaikella tavalla. Hmm-m tietty ympärysmitta pehmenee.

• kuusysi*

Olen kypsynyt jos vertaan itseäni nuorempana, kaikilla mainituilla alueilla.
      Mutta täydellistä en ehdi tavoittaa lähellekään tämän lyhyen elämäni aikana missään noista aloittajan mainitsemissa asioissa.

• alamittainen vielä

Kukapa sitä täydellistä... Kunhan yrittää välttää tekopyhyyttä ja ylisovinnaisuutta. Ne kai ne useimmiten ovat elämisen esteinä. Ja mitäs sitä ihmiset enemmän katuvat kuin tekemättömyyksiään.

• lee-lia*
        alamittainen vielä kirjoitti:

Kukapa sitä täydellistä... Kunhan yrittää välttää tekopyhyyttä ja ylisovinnaisuutta. Ne kai ne useimmiten ovat elämisen esteinä. Ja mitäs sitä ihmiset enemmän katuvat kuin tekemättömyyksiään.

Niinhän sen mummeli kuuluu papille sanoneen kuolinvuoteellaan. "Mitään en kadu niin paljon kuin tekemättömiä syntejäni."
        Synnitkin kannattaa tehdä silloin kun vielä pystyy ja jaksaa.

• edell.
        lee-lia* kirjoitti:

Niinhän sen mummeli kuuluu papille sanoneen kuolinvuoteellaan. "Mitään en kadu niin paljon kuin tekemättömiä syntejäni."
        Synnitkin kannattaa tehdä silloin kun vielä pystyy ja jaksaa.

Synnille ei, mutta elämälle kyllä...

• luna-tar
        edell. kirjoitti:

Synnille ei, mutta elämälle kyllä...

Synniksi moni luokittelee asioita jotka ovat normaaleja ihmisen elämään kuuluvia.
        Syntilista vaihtelee uskonnoittain. Seksi on kaikissa muodoissaan syntiä, paitsi papin aamenen jälkeen jos haluaa tehdä lapsia.

• hassu-tassu
        luna-tar kirjoitti:

Synniksi moni luokittelee asioita jotka ovat normaaleja ihmisen elämään kuuluvia.
        Syntilista vaihtelee uskonnoittain. Seksi on kaikissa muodoissaan syntiä, paitsi papin aamenen jälkeen jos haluaa tehdä lapsia.

Lapsettomillako ei saisi esiityä seksiä lainkaan?
        Hassu ajatus.
        Taisit satirisoida?

• ed.
        luna-tar kirjoitti:

Aina, kun on puhe synnistä, oletus on automaattisesti, että puhutaan seksistä. ;) Tarkoitin edellisellä kommentilla lähinnä sitä, että otetaan elämä vastaan, kaikki hyvä, mitä sillä on tarjottavana ja annetaan takaisinkin. Ei kuitenkaan hinnalla millä hyvänsä, eli vältetään loukkaamasta muita ja pidetään myös huoli, ettei tulla itse satutetuiksi. Syntilistaukseni on lopulta varsin lyhyt: toisen satuttaminen missään muodossa.

• ed. kirjoitti:

Aina, kun on puhe synnistä, oletus on automaattisesti, että puhutaan seksistä. ;) Tarkoitin edellisellä kommentilla lähinnä sitä, että otetaan elämä vastaan, kaikki hyvä, mitä sillä on tarjottavana ja annetaan takaisinkin. Ei kuitenkaan hinnalla millä hyvänsä, eli vältetään loukkaamasta muita ja pidetään myös huoli, ettei tulla itse satutetuiksi. Syntilistaukseni on lopulta varsin lyhyt: toisen satuttaminen missään muodossa.

"ed."

Kommenttisi on niin mielenkiintoinen, että pakko on vastata.
        Selittää, minä kun olen ennekin ollut.

Vuosia sitten kertoi Jesse minulle että hän ei pahemmin nauttinut, kun ruoski kauppiaita Temppelin torilla.
        Mutta pakko oli, kun faijansa käski.
        Näköjään kaikkien on otettava vastaan kiltisti, mitä käsketään tai tarjotaan.
        Hän kantaa satunnaisesti sen kruunun mallia, joita ihmisille satunnaisesti jaellaan.
        Aikasti korkea on kruunu.
        Hän kertoi elämästään enemmänkin, jopa katuen sitä, että kavereidensa kanssa tuli kirjoitettua SE kirja.
        Peekele, hän sanoi, nyt on niin syntinen olo, ennen kirjaa ei ollut.
        H.

• luna-tar
        hassu-tassu kirjoitti:

Hassu ajatus.
        Taisit satirisoida?

Siltä se joskus vaikuttaa kun suvussa on paljon fundamentalisteja.
        Seksi kaikissa muodoissaan on salailtavaa ja paheksuttavaa.
        Eronneetkin joutuvat olemaan ilman seksiä loppuelämänsä jos haluavat taivaaseen.
        Voihan lapsettomat yrittää saada lapsia, niitä ei ilman seksiä tule:)

• ,,,,,,,,,,,,,
        luna-tar kirjoitti:

Siltä se joskus vaikuttaa kun suvussa on paljon fundamentalisteja.
        Seksi kaikissa muodoissaan on salailtavaa ja paheksuttavaa.
        Eronneetkin joutuvat olemaan ilman seksiä loppuelämänsä jos haluavat taivaaseen.
        Voihan lapsettomat yrittää saada lapsia, niitä ei ilman seksiä tule:)

Entäs ikäisemme? Moniko meistä vielä munii??

• luna-tar
        hassu-tassu kirjoitti:

Hassu ajatus.
        Taisit satirisoida?

Kyllä kai lapsettomilla voi olla seksielämää jopa fundamentalisti sukuni mielestä.
        Heidän kun pitäisi lisääntyä eikä siihen muuta keinoa ole joten on uhrauduttava :)

• luna-tar
        ,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

Entäs ikäisemme? Moniko meistä vielä munii??

Eihän meidän ikäisemme enää seksiä harrasta. Eihän sitä turhaan :)

• Katinkontti3

Riittäkö se, että tunnen itseni jo ylikypsäksi?

• Pirre*

Justiisa meinasin kirjoittaa, että korkeintaan ylikypsäksi..he..

• Nojoo, miten arvioidaan "merkittävästi kypsyminen"? Ja "myöhemmällä iällä", sekin on kuin veteen piirretty viiva. Kypsästä ja sielukkaasta en mene takuuseen, mutta yritän olla rehellinen:

a) suvaitsevaisuus ja ennakkoluulottomuus - luulen petranneeni

b) aitous ja rehellisyys - olen varmaan samanlainen "kirkasotsa" kuin nuorenakin, valitettavasti. Pitäisi osata vähän enemmän näytellä... en taida ikuna oppia

c) henkinen itsenäisyys ja arvot - ajattelen edelleen omilla aivoillani, perusteena opiskelu, omat elämänkokemukset ja tietenkin kasvuympäristön arvot, joita olen kuitenkin melko rajusti muokannut elämänkokemukseeni luottaen

d) intuitioon ja sydämen ääneen luottaminen - en hötkyile, mutta nautin elämästä. Luotan intuitioon varsinkin silloin kun uusia, tuntemattomia ihmisiä tulee vastaan, ja sanoisin että on pelittänyt aika hyvin

e) rohkeus ja heittäytyminen - tässä olen edistynyt iän myötä huomattavasti, mutta vielä on parantamisen varaa

• Aikuinen mies.

Minulla on ollut nuo kaikki ominaisuudet jo syntymälahjoina.

• virn ;)

Minullakin. Vaanpa vika on minun, koska olen arvostanut elämääni yksineläjänä.

• Aikuinen mies.

Sama vika minulla vaikka ei vikoja ollenkaan :)
        Minäkin arvostan minuuttani.

• demeter

Häh ? Kypsät ja sielukkaat ? Anna mun kaikki kestää..))

Mutta aina pitää vastata kun kysytään.

a) ennakkoluulottomuus kasvanut, suvaitsevaisuus vähentynyt. Miksi muuten suvaitsevaisuus katsotaan hyveeksi? Pitääkö vääryyttä suvaita, tai epätasa-arvoa ?
      b) laiskuuttani olen "aito", ilkeyttäni rehellinen. Onko tää kypsyyttä ?
      c) henkinen itsenäisyys on aina tuottanut minulle pelkkää vaikeutta - kunpa pääsisin siitä tai oppisin sen kätkemään. Arvoihin pätee sama, ne herättävät yleensä närää, ne halutaan osoittaa vääriksi.
      d) intuitio ja sydämen ääni ? Niitäkin olen oppinut epäilemään. Itsehän niistäkin päättää, että ne niitä ovat.
      e) rohkeus ja heittäytyminen ? Vähän olen opetellut varomaan vanhemmiten. On hyvä tietää omat rajansa ja muidenkin rajat. En enää näe rajanylityksissä ja/tai rajaloukkauksissa mitään sankarillista - vai sanonko näin vain siksi, etten viitsi vaivautua ?

Eli mätänemään päin ollaan täälläkin..))

• laho kanto

a) suvaitsevaisuus ja ennakkoluulottomuus
      Nuorena ennakkoluulottomana nain liikaa alkoholia käyttävän miehen, jonka juomista suvaitsin parisenkymmentä vuotta. Seuraavaksi kuvittelin että voin luottaa ihmiseen jonka kanssa suhde alkoi valheista, petyin. Olen parantunut tästä vaivasta enkä suvaitse enää mitä tahansa itseeni kohdistuvaa sortoa, enkä lähde ennakkoluulottomasti yhteenkään suhteeseen, vaan selvitän ensin henkilön taustat

b) aitous ja rehellisyys
      Jos aitous ja rehellisyys on samaa kuin suorapuheisuus ja toisten loukkaaminen, niin en ole kumpaakaan, mielestäni aito ja rehellinen ai tahallisesti loukkaa ketään vaan osaa pitää suunsa kiinni oikeissa paikoissa. Olen erittäin aito ja rehellinen luonnon ja itseni suhteen.

c) henkinen itsenäisyys ja arvot
      Itsenäisenä elävänä on itsenäisyys ja itsekkyys kasvanut oman henkisen ja fyysisen elintilan suhteen niin, etten todennäköisesti enää sitä tule toisen kanssa kovin läheisesti jakamaan. Arvot ovat tulleet äidinmaidossa, välillä olivat hieman hukassa mutta ovat löytyneet takaisin.

d) intuitioon ja sydämen ääneen luottaminen
      olen kypsynyt, en luota enää

e) rohkeus ja heittäytyminen
      Olen oppinut että rohkeus ei ole sama kuin tyhmyys ja heittäytyä ei kannata muiden kuin itsensä varaan.

• Fool of the Hill

Olen sitä mieltä,että siankorvista ei tule silkkikukkaroita iänkään myötä eli jollei omaa kykyjä ja halua muuttua, ei tule valmistakaan. Kun tätä palstaa lukee ja varsinkin vielä vanhempien aatoksia itsestään ja muista, päätyy väkisinkin lopputulokseen,että suurin osa porukasta voi huoletta vastata kaikkiin kohtiin ei. Ne, jotka vastaavat niihin itse kyllä, halkeavat varmasti itsekehuun piakkoin, sillä he ovat täydellisiä vaarallisessa määrin.

On aika turhaa kysyä tällaisia asioita henkilöltä itseltään, koska aniharvoin itse huomaamme muuttuneemme tai yliarvioimme/aliarvioimme varsinkin, kun aloituksessa mainitaan adjektiivi merkittävästi. Verrattuna siis mihin? Mikä on merkittävää kenenkin mielestä ? Käsitteitä, jotka ovat yhtä hämäriä kuin twilight zone. No, saahan sitä kysyä. Palstalaiset voinevatkin kysellä lähimmiltään näitä asioita. Heillä on varmasti asiasta mielipide/mielipiteitä, jos kehtaavat ne sanoa ja jos kehtaatte kuunnella.

Aivan rehellisesti sanottuna, mistä aloittaja ei varmasti pidä yhtään sen enempää kuin tämän vastauksen lukeneet (koska en silitä): aitous ja rehellisyys esimerkiksi. Voiko joku vakavasti väittää,että me aina aikuisina muka olemme rehellisiä ja aitoja? Ei kai sentään. Ja jos joku muka on aito ja rehellinen, hän siis olisi kehittynyt vielä aidommaksi ja vielä rehellisemmäksi. Siinä tulee jo mieleen, että olisiko kysyinen yksilö ollut pitkään hoidettavana harhakuvitelmien vuoksi. Tai että vaihtoehtoisesti joku olisi kehittynyt vähemmän aidoksi ja rehelliseksi eli epähelliseksi, mikä pitäisi sisällään jo rikollisuudenkin. Siitä vaan rehellisesti ja aidosti tunnustamaan!

Joskus ärsyttää tuo sektorin viljeleminen yleiskielessä ja paikoissa, johon se ei istu. Yhtä kamalia ovat projekti, visio, rationaalinen, image jne. Kaikille näille sanoille löytyy hyvä suomenkielinen ilmaisu. Niin myös sektorille, kunhan aloittaja vaivautuu penkomaan eri sektoreitaan. Eikä siihen tarvita edes intuitiota, heittäytymistä sitäkin enemmän.

En ole hyvä small talkissa (jatketaan nyt sitten sektori-linjalla). Aloittaja varmasti on, sillä tämä aihe on juuri sitä kevyttä hölynpölyä, jota enimmäkseen naiset harrastavat, kun haluavat vaikuttaa älykkäiltä. Onhan sekin kehitystä, ehkä merkittävääkin.

• bessie*

"eli jollei omaa kykyjä ja haluja muuttua, ei tule valmistakaan."

Mitä valmista ei tule, Fool of the Hill? Millä tavoin ja mihin pitäisi olla valmis ja mihin mennessä?

Kyvystä en tiedä, mutta ainakaan halua muuttumiseen, saati johonkin valmiiksi tulemiseen ei minulla ole.

Oikein heittäytymällä valitut suomenkieliset ilmaisut ärsyttävät minua enemmän kuin melko vakiintuneet ja hyvin ymmärretyt, vaikkakin vierasperäiset ilmaisut.
        Aitous ja rehellisyys esim. tällaisella keskustelupalstalla taas voisi tarkoittaa sitä, että kirjoittaja on suunnilleen sitä mitä antaa ymmärtää olevansa.

• kawe

Viisastunut olen - eikö se sisällä nuo kaikki. Muut voivat analysoida miten käytännössä toimii.

• ap.

Härregyy, että onkin sitten sielukas nainen tuo Katri Helena! Mun käy kateeksi hänen kalakaveriaan ;) Siinä on esimerkillinen, elämässään rohkea ja avoimen utelias nainen.

• meeriamanda

Sanotaan näin....ISMO !

• hullut huseraa --

johdossa suomen politiikassa, ja seuraukset ovat ja tulevat olemaan
      k a r m e i t a !!!

jooo, kyllä voi sanoa,,,, ollaan jo ylikypsiä, jostaki päästä jopa homeessa,
      olemme tarpeetton home kasa yhteiskunnassamme, vain kokoomuksen kataisella on työtä, ja jutta riepu vie viimesetki velkarahamme etelän hunsvotti valtioille,
      vaikka oman maan kansalaiset tarvitsisivat joka euron omaan maan isvestointeihin,,, i d i o o t i m a i s t a politiikkaa nykyään,,,
      suurin osa kansatamme on pantu nurkaan työttömänä homehtumaan

, jopa lapsiperheen korkeasti koulutetut vanhemmat on röyhkeästi
      s y r j ä y t e t t y kokoomuksen ja hallituksen toimesta homehtumaan lopullisesti elämästä pois,,

miten kokoomus ja katainen k e h t a a katsoa politiikkansa seurauksia häpeämättä itse ????

kehtaa tietenki katsoa ku on niin h e l v e t i n tyhmä ettei edes käsitä mitä on tullu tehtyä !

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      38
      2852
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      130
      2448
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2094
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      41
      2055
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1788
    6. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      40
      1389
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1047
    8. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      1005
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      982
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      934
    Aihe