Suomalaisköyhältä vaaditaan enemmän?

Pitkäaikatyötön

THL:n Yhteiskuntapolitiikka-lehdessä 4/2012 julkaistiin artikkeli "Liikaa vaadittu? Sosiaalityöntekijöiden kokemukset työnsä kuormittavuudesta ja ristiriitaisuudesta Pohjoismaissa". Vertailussa työntekijöiden kokemuksista vuosina 2007-08 osoittautui, että Suomen tilanne oli selvästi heikoin.

Johtopäätöksiä:
"Suomalaiset sosiaalityöntekijät ovat erittäin kuormittuneita ja kokevat paljon ristiriitoja työssään. Ero muihin Pohjoismaihin on merkittävä."
"Useissa kunnissa taloudellinen tilanne onkin heikohko ja resursseista on jatkuva pula. Useiden arvioiden mukaan 1990-luvun laman vahvistama aateilmasto johti säästömentaliteettiin, joka ”jäi päälle” myös monessa suomalaisessa kunnassa, joiden taloudellinen tilanne ei sinänsä ole ollut
hälyttävä"
"Suomalaista sosiaalityön kenttää leimaa krooninen työntekijäpula (erityisesti kunnallisessa sosiaalityössä), jota on yritetty paikata palkkaamalla epäpäteviä sijaisia."
"Pohjoismaissa toimeentulotuessa ja myös lastensuojelussa työskentelevät olivat kuormittuneimpia työssään."
"Käyttämillämme indikaattoreilla suomalaisten sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointi vaikuttaa hälyttävän huonolta. Tämä vaikuttanee taas asiakastyön laatuun. Kuormittunut ja paljon ristiriitoja työssään kokeva sosiaalityöntekijä
ei pysty esimerkiksi välttämättä osoittamaan ihmissuhdetyössä tärkeää empatiaa asiakkaidensa hankalia elämäntilanteita kohtaan"
Linkki 16-sivuiseen pdf-tiedostoon löytyy sivulta http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/ajankohtaista/lehdet/yhteiskuntapolitiikka/arkisto/4_2012.

Itse päättelen näistä tuloksista sellaista, että Suomessa toimeentulotukiasiakas saa todennäköisemmin vääriä ja kohtuuttomia päätöksiä. Tämä taas johtaa siihen, että asiakkaan tulisi olla aktiivisempi, tietävämpi ja tarmokkaampi vaatimaan oikeuksiaan. Edellinen on kuitenkin ristiriidassa sen luuloni kanssa, että tt-tukea tarvitseva on keskimääräistä heikompi asioitaan hoitamaan.

7

116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Järkimies75

"Itse päättelen näistä tuloksista sellaista, että Suomessa toimeentulotukiasiakas saa todennäköisemmin vääriä ja kohtuuttomia päätöksiä. Tämä taas johtaa siihen, että asiakkaan tulisi olla aktiivisempi, tietävämpi ja tarmokkaampi vaatimaan oikeuksiaan."

Minä päättelen tästä että toimeentuloasiakkaan pitäisi ns. oikeuksiensa vaatimisen sijaan olla aktiivisempi miettimään kuinka tienata rahaa työllä, yrittämisellä, jne.

Yhteiskunta ei toimi siten että ihmiset kuluttavat aikansa "oikeuksiensa vaatimiseen" - kun "oikeuksilla" tarkoitetaan oikeutta saada muiden työllä ansaitsemia euroja itselleen. Se ei ole työssäkäyvien eikä lopulta työttömienkään edun mukaista.

• Pitkäaikatyötön

Yhteiskunta toimii Suomessa siten, että eduskunta on säätänyt joukon lakeja, asetuksia ja säädöksiä. Niillä mm. määrätään kansalaiselle toimeentulon turvaksi tietty vähimmäismäärä rahaa, sai hän sen sitten itse ansaittua tai ei. Kyse on silloin todellisesta oikeudesta ilman lainausmerkkejä, ja viranomaisten velvollisuus on noudattaa voimassaolevaa lainsäädäntöä. Tietenkin myös viranhaltijoille on annettava riittävät resurssit lakisääteisten tehtäviensä hoitamiseen.

Yhteiskunta toimii paremmin, jos toimeentulotukiasiakkaan ei tarvitse kituuttaa liian vähillä tuloilla ja erikseen vaatia virheellisten päätösten korjaamista.

Yhteiskunta toimii myös siten, että yrittäjä saa verovaroista starttirahaa yrityksen perustamiseen ja tukiaisia vaikkapa tuotekehittelyyn. Ja maanviljelijä saa verovaroista korvausta satovahingoista ja ties vaikka kesannolle jättämisestä. Ja vaikka heidän toimensa menisivät täysin mönkään, myös heillä on lopulta oikeus toimeentulotukeen.

• uupunut 60v

Minä olen päätellyt, että siellä huolella lukitussa työhuoneessaan se sosiaaliäämä miinustelee asiakkaan hakemuksesta kaiken minkä ikinä ilkeää ja ei varsinkaan huomio talvikauden korkeita lämmityskustannuksia, mutta muistaa toki joka kuukausi vähentää sen-20% perusosasta, kun asiakas on kaksi vuotta sitten keskeyttänyt työkkärin mielestä ilman pätevää syytä keskeytetyn työharjoittelun. Vaikka asiakas onkin kertonut sosiaaliäämälle perustellun syyn saamaansa viiden kuukauden työssäoloehtoon, niin perusteltu syy on yhtä rikollinen teko, kuin päteväkin syy. Asiakas saa siis perusosaa reilun 360e ja maksaa sillä rahalla elämisensä, sekä ne asumiskulut, jotka ylittävät äämien laskeman kohtuullisuuden. Eli sillä ei ole mitään merkitystä, että talvipakkasilla on isommat kulut, kuin kesällä.

Itselleni jäi joulukuussa ruokaan, bussiin, puhtauteen, nettiin ja puhelimeen rahaa alle 160 euroa. Oolrait. Kyllä mä sillä elossa pysyn, Olenhan sairauslomalla nyt vakavan masennuksen vuoksi, eikä ruoka edes maistu. Koska sairauslomaa ei ole vielä ollut kelan vaatimaa 55 arkipäivää, en voi saada sairauspäivärahaa. Se on "laskettu v 2010 tulojen mukaan ja silloin ollessani työharjoittelussa 9 euron ruokarahalla työmarkkinatuella, ei tietenkään ansiotuloja kertynyt.

Joulukuun tt-tukipäätöksen kevennys oli, että minulle ei myönnetä täydentävänä toimeentulotukena avustusta matkaan lapseni perheen luo joulunviettoon. Perustelin asiani sillä, että on surkeaa olla yksin masennuksessa jouluna.(pyysin n 50% junalipun hinnasta, eli 60e)

En jaksa enää aktivoitua, enkä valittaa. Olen luultavasti ennen kevättä laitoskamaa ja varmaan sitten sossunäämien työtaakkakin helpottuu, kun ei tarvitse enää muuta kuin maksaa hoito mielisairaalaan. Se on ilmeisesti halpa ja hyvä ratkaisu. Ja mä voin vihdoin lakata ajattelemasta ja murehtimasta laskuja.

• Hus!

Mene töihin!

• pomot täh ketä

Jos on työtön ja pärjää, ei missään nimessä pidä mennä töihin!!! Töissäollessa on pakotettu 8 tunnin orjuuteen ja pahimmilla vuorotyöhön. Uudet ihanat heikennykset huonontaa tavikset etuja, jos on töissä. Pidempää päivää surkeemmalla palkalla. Ei kiitos, ei todellakaan. Joo kotiin, jos pärjäät voit lorvia ja katella ikkunasta, orjien raahaanumistä TÖIHIN sato tai paisto. Muutenkin jos on töissä joutuu kuluttamaan rahaa siihen, et edes pääsee töihin.

• Täh ketä ?

Kukahan sinunkin kotonaolemeisen kustantaa, jos työlliset noudattavat neuvoasi ja jäävät mielummin kotiin?

• 7 + 2

"Kukahan sinunkin kotonaolemeisen kustantaa, jos työlliset noudattavat neuvoasi ja jäävät mielummin kotiin?"

Laosin hikipajoilla raatavat orjat? Siis ne aivan samat kuin sinunkin elämisesi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      52
      1907
    2. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      40
      1554
    3. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1405
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      91
      1233
    5. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      164
      1139
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      220
      1100
    7. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1046
    8. 73
      996
    9. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      21
      976
    10. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      891
    Aihe