runoista

runotyttönä

Lukeeko teistä kukaan runoja?
Mikä on mielirunonne?

61

1270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luen ja kirjoitan.


      "En ole lipunkantaja,
      en kotkansydäminen tiennäyttäjä
      matkallanne aamun maahan.
      Olen virran partaalla paju,
      jonka lävitse tuulet puhaltavat,
      josta maailman kapinallinen henki
      taittaa yksinkertaisen pillin
      soittaaksensa sävelmän,
      jossa on myrskyä, tuskaa, rakkautta,
      ja hiukan aamunsarastusta."

      Arvaa runon nimi ja kirjoittaja?

    • lipunkantaja

      Katri Vala , en muista nimeä

    • Pajupilli

    • r.p.

      Luen minä runoja, myös joidenkin laulujen sanat ovat jopa luettuna hienoja. Kaikki eivät sitä ole, koska monesti sanat hukkuvat melodiaan tai sen puutteeseen ja ihan paperilta luettuna ne saattavat vaikuttaa jollain tapaa falskeilta. Toisaalta taas jotkut runot lähtevät lentoon, jos sävel on taidolla tehty.

      Marja-Leena Mikkola ja Aulikki Oksanen tekivät hienoja sanoituksia.

      Tässä yksi hieno laulu. Elvi Sinervon teksti.

      http://www.youtube.com/watch?v=y7vHvpM25PY

    • demeter

      Luen mielelläni runoja. Lempirunoilijaa en osaa nimetä, mutta eniten puhuttelevat "proosalliset" runoilijat: Eeva Kilpi, Liisa Laukkarinen, Arja Tiainen, Lassi Nummi ja "runollisimmista" - Edith Södergran ja Aila Meriluoto.
      Muitakin on, kunhan muistan..))

      Myös r.p:n mainitsemat sanoittajat ovat puhutelleet.

      • r.p.

        Yksi kauneimmista suomalaisista elokuvamusiikeista ja sanoitukuksista minkä tiedän.

        http://www.youtube.com/watch?v=nnyo9AFiSEw

        "Aamuyössä aistein avoimin
        elämääni silmiin katselin.
        Vanhan eilisen, uuden tulevaisuuden,
        sen kaiken näin ja paljon oivalsin.

        Aamuyössä aistein riisutuin,
        huomispäivään uupumatta uin.
        Katsoin aurinkoon, elämässä kiinni oon,
        sen tajusin ja riemuun hullaannuin.

        :,:Sua odotan, siis näkemiin.
        Sinut kätken uniin kauniisiin.
        Sinua siis odottamaan jään,
        sinusta tarkoituksen hankin elämään.:,:

        Aamuyössä aistein auennein,
        eilispäivät kaikki talteen vein.
        Ne kätkin sydämeen ja jos niillä jotain teen
        ne kertoo, niin ne kertoo rakkautein."


      • demeter
        r.p. kirjoitti:

        Yksi kauneimmista suomalaisista elokuvamusiikeista ja sanoitukuksista minkä tiedän.

        http://www.youtube.com/watch?v=nnyo9AFiSEw

        "Aamuyössä aistein avoimin
        elämääni silmiin katselin.
        Vanhan eilisen, uuden tulevaisuuden,
        sen kaiken näin ja paljon oivalsin.

        Aamuyössä aistein riisutuin,
        huomispäivään uupumatta uin.
        Katsoin aurinkoon, elämässä kiinni oon,
        sen tajusin ja riemuun hullaannuin.

        :,:Sua odotan, siis näkemiin.
        Sinut kätken uniin kauniisiin.
        Sinua siis odottamaan jään,
        sinusta tarkoituksen hankin elämään.:,:

        Aamuyössä aistein auennein,
        eilispäivät kaikki talteen vein.
        Ne kätkin sydämeen ja jos niillä jotain teen
        ne kertoo, niin ne kertoo rakkautein."

        Kiitos r.p. Tuo sävel on jäänyt mieleeni, mutta en muistanut, että myös sanat ovat kauniit. Elokuvaa en ole nähnyt.


      • r.p.
        demeter kirjoitti:

        Kiitos r.p. Tuo sävel on jäänyt mieleeni, mutta en muistanut, että myös sanat ovat kauniit. Elokuvaa en ole nähnyt.

        Näin tuon vuosia sitten televisiosta ja kun laulu sitten jossain radion toivekonsertissa esitettiin, niin hainpa sen sitten juutuubista. Juice oli sanoitustensa perusteella aikamoinen romantikko, tosin hauskaa ja pirullistakin sanoitti, eli monipuolinen mies.

        Runoista vielä se, että pidän runoista, jotka "soivat" jo lukiessa. Eli niissä on jollain tavoin aistittavissa musiikki, rytmi, ne ovat eläviä.

        Tämä Tikanmäen sävellys on todella hieno.


      • demeter
        r.p. kirjoitti:

        Näin tuon vuosia sitten televisiosta ja kun laulu sitten jossain radion toivekonsertissa esitettiin, niin hainpa sen sitten juutuubista. Juice oli sanoitustensa perusteella aikamoinen romantikko, tosin hauskaa ja pirullistakin sanoitti, eli monipuolinen mies.

        Runoista vielä se, että pidän runoista, jotka "soivat" jo lukiessa. Eli niissä on jollain tavoin aistittavissa musiikki, rytmi, ne ovat eläviä.

        Tämä Tikanmäen sävellys on todella hieno.

        Juicesta löytyi ulottuvuuksia..)) Pikkuisen sivuun aiheesta, mutta kun satuttiin nokakkain, niin kerronpa, että joulupukki toi meille Valtaojan Kaiken käsikirjan.
        En ole vielä päässyt lukemaan, kun minulla on kesken Kari Kuulan "Kotona kristinuskossa" (mikä ei tiettävästi sinua kiinnosta..DD ).


      • r.p.
        demeter kirjoitti:

        Juicesta löytyi ulottuvuuksia..)) Pikkuisen sivuun aiheesta, mutta kun satuttiin nokakkain, niin kerronpa, että joulupukki toi meille Valtaojan Kaiken käsikirjan.
        En ole vielä päässyt lukemaan, kun minulla on kesken Kari Kuulan "Kotona kristinuskossa" (mikä ei tiettävästi sinua kiinnosta..DD ).

        Kyllä minä kaikenlaista kirjallisuutta luen. Aikaisemmin enemmän kuin nykyään. Lähikirjastomme on enemmänkin huono vitsi, eikä kaikkea kiinnostavaa kirjallisuutta ole varaa ostaakaan. Netistä löytyy paljon mielenkiintoisia artikkeleita, joita aika usein lueskelen.

        Kolme Valtaojan kirjaa minulla on, mutta viimeisintä ei. Kun noita lukuihmisiä olet, niin suosittelen Kari Enqvistin kirjoja Kuoleman ja unohtamisen aikakirjat, sekä tätä viimeisintä Uskomaton matka uskovien maailmaan. Kaunista tekstiä ja toki myös kummastelevaa.

        Jos tiedät kuka tämän runon on kirjoittanut, niin kymmenen pistettä sinulle:

        "The poison

        Honey in your hands
        I soon kissed away,
        Many demons busy
        stealing my soul.

        Oh, the sweet poison found its way
        And entered in my heart
        And my my eyes, otherwise so joyous,
        Now turned sad.

        You gave me the poison,
        Sweet, dear sorceress. So take my mind and life,
        And let all of me enter you.

        This way you heal the wounds
        Which your sweet poison fed.
        Don`t hesitate, don`t wait!
        This poison eats my life."

        Tämä ei siis ole alkuperäinen teksti, vaan käännetty englanniksi.


      • demeter
        r.p. kirjoitti:

        Kyllä minä kaikenlaista kirjallisuutta luen. Aikaisemmin enemmän kuin nykyään. Lähikirjastomme on enemmänkin huono vitsi, eikä kaikkea kiinnostavaa kirjallisuutta ole varaa ostaakaan. Netistä löytyy paljon mielenkiintoisia artikkeleita, joita aika usein lueskelen.

        Kolme Valtaojan kirjaa minulla on, mutta viimeisintä ei. Kun noita lukuihmisiä olet, niin suosittelen Kari Enqvistin kirjoja Kuoleman ja unohtamisen aikakirjat, sekä tätä viimeisintä Uskomaton matka uskovien maailmaan. Kaunista tekstiä ja toki myös kummastelevaa.

        Jos tiedät kuka tämän runon on kirjoittanut, niin kymmenen pistettä sinulle:

        "The poison

        Honey in your hands
        I soon kissed away,
        Many demons busy
        stealing my soul.

        Oh, the sweet poison found its way
        And entered in my heart
        And my my eyes, otherwise so joyous,
        Now turned sad.

        You gave me the poison,
        Sweet, dear sorceress. So take my mind and life,
        And let all of me enter you.

        This way you heal the wounds
        Which your sweet poison fed.
        Don`t hesitate, don`t wait!
        This poison eats my life."

        Tämä ei siis ole alkuperäinen teksti, vaan käännetty englanniksi.

        Enqvististä oli puhe, mutta en ole tuota kirjaa käteeni saanut, vaikka joku toinenkin sitä suositteli. Runo on upea, miten lie suomeksi ? Pistetili ei karttunut, en osaa veikata runoilijaa, ellei sitten Arto Melleri ?


      • r.p.
        demeter kirjoitti:

        Enqvististä oli puhe, mutta en ole tuota kirjaa käteeni saanut, vaikka joku toinenkin sitä suositteli. Runo on upea, miten lie suomeksi ? Pistetili ei karttunut, en osaa veikata runoilijaa, ellei sitten Arto Melleri ?

        Ei ole Melleri. Kuollut runoilija kuitenkin. Alkuperäinen runo on saksaksi kirjoitettu. Haluatko lisää vinkkejä?


      • demeter
        r.p. kirjoitti:

        Ei ole Melleri. Kuollut runoilija kuitenkin. Alkuperäinen runo on saksaksi kirjoitettu. Haluatko lisää vinkkejä?

        Älä kiusaa, r.p. ...)) Enhän minä metsäsuomalainen juntti tunne muita kuin kotimaisia, ja heistäkin vain murto-osan. Saksalaisista tiedän vain Heinrich Heinen ja hänkin jäi mieleen vain nimen alkusoinnun vuoksi. Heine lienee ollut vainaa jo parisataa vuotta. Mutta kerro nyt, menee muuten yöunet..))


      • r.p.
        demeter kirjoitti:

        Älä kiusaa, r.p. ...)) Enhän minä metsäsuomalainen juntti tunne muita kuin kotimaisia, ja heistäkin vain murto-osan. Saksalaisista tiedän vain Heinrich Heinen ja hänkin jäi mieleen vain nimen alkusoinnun vuoksi. Heine lienee ollut vainaa jo parisataa vuotta. Mutta kerro nyt, menee muuten yöunet..))

        Valvo sitten vaan. Voin kuitenkin antaa seuraavan vihjeen: ei tuon runon tekijä runoja kuitenkaan ammatikseen kirjoittanut.


      • demeter
        r.p. kirjoitti:

        Valvo sitten vaan. Voin kuitenkin antaa seuraavan vihjeen: ei tuon runon tekijä runoja kuitenkaan ammatikseen kirjoittanut.

        Aina vaan vaikenee (=menee vaikeammaksi)...Mutta eiköhän tässä kestä..))


      • r.p.
        demeter kirjoitti:

        Aina vaan vaikenee (=menee vaikeammaksi)...Mutta eiköhän tässä kestä..))

        Seuraava vihje. Tuon runon hän kirjoitti nuorena miehenä rakastetulleen, josta sittemmin tuli myös hänen vaimonsa.


      • demeter
        r.p. kirjoitti:

        Seuraava vihje. Tuon runon hän kirjoitti nuorena miehenä rakastetulleen, josta sittemmin tuli myös hänen vaimonsa.

        Vetoan suureen yleisöön. Kyllä joku tietää. En minä. Ellei sitten Leino...Ei hitsi,
        Ei L. Onerva ollut Leinon vaimo, vaikka suhde olikin raastava, ymmärtääkseni.
        Someone help me..))


      • r.p.
        demeter kirjoitti:

        Vetoan suureen yleisöön. Kyllä joku tietää. En minä. Ellei sitten Leino...Ei hitsi,
        Ei L. Onerva ollut Leinon vaimo, vaikka suhde olikin raastava, ymmärtääkseni.
        Someone help me..))

        Alkuperäisteksti on siis saksaksi kirjoitettu. Ei kyseessä ole suomalainen runoilija. Mitäs minä nyt sitten seuraavaksi vinkiksi antaisin. hmm. No, hän on ihan toisella alalla tullut tunnetuksi.


      • mimmimummi
        r.p. kirjoitti:

        Alkuperäisteksti on siis saksaksi kirjoitettu. Ei kyseessä ole suomalainen runoilija. Mitäs minä nyt sitten seuraavaksi vinkiksi antaisin. hmm. No, hän on ihan toisella alalla tullut tunnetuksi.

        Ei kai ihan itse Aatu sentään.. tai sen kaveri sitten.. Saksalaisia runoilijoita kahlasin ..mutta jos ei olekaan varsinaisesti..


      • r.p.
        mimmimummi kirjoitti:

        Ei kai ihan itse Aatu sentään.. tai sen kaveri sitten.. Saksalaisia runoilijoita kahlasin ..mutta jos ei olekaan varsinaisesti..

        Ei ollut "Aatu". Hän syntyi myöhemmin kuin tuon runon kirjoittaja kuoli.


      • r.p.
        demeter kirjoitti:

        Vetoan suureen yleisöön. Kyllä joku tietää. En minä. Ellei sitten Leino...Ei hitsi,
        Ei L. Onerva ollut Leinon vaimo, vaikka suhde olikin raastava, ymmärtääkseni.
        Someone help me..))

        Demeter, kyseessä oli saksalainen filosofi.


      • demeter
        r.p. kirjoitti:

        Demeter, kyseessä oli saksalainen filosofi.

        No Nietzsche sitten. (Kant ? Hegel?) . Nietzscheä veikkaan tosissani... .


      • r.p.
        demeter kirjoitti:

        No Nietzsche sitten. (Kant ? Hegel?) . Nietzscheä veikkaan tosissani... .

        Okei demeter. Kerron nyt sitten, että runon kirjoittaja oli Karl Marx.

        Ei ollut tarkoitus kiusata, ajattelin vaan, että vinkkien perusteella joku olisi arvannut, mutta ehkäpä Marxia on vaikea kuvitella rakkausrunoja kirjoittavaksi romantikoksi.


      • r.p.
        r.p. kirjoitti:

        Okei demeter. Kerron nyt sitten, että runon kirjoittaja oli Karl Marx.

        Ei ollut tarkoitus kiusata, ajattelin vaan, että vinkkien perusteella joku olisi arvannut, mutta ehkäpä Marxia on vaikea kuvitella rakkausrunoja kirjoittavaksi romantikoksi.

        r.p.
        13.1.2013 12:40
        -1
        Sulje
        Okei demeter. Kerron nyt sitten, että runon kirjoittaja oli Karl Marx.

        Ei ollut tarkoitus kiusata, ajattelin vaan, että vinkkien perusteella joku olisi arvannut, mutta ehkäpä Marxia on vaikea kuvitella rakkausrunoja kirjoittavaksi romantikoksi.


        - Ei voi kuin nauraa tuotakin miinusta. Oliko jollekin kenties hirveä järkytys, että Marx kirjoitti runoja?


      • nääs.
        r.p. kirjoitti:

        r.p.
        13.1.2013 12:40
        -1
        Sulje
        Okei demeter. Kerron nyt sitten, että runon kirjoittaja oli Karl Marx.

        Ei ollut tarkoitus kiusata, ajattelin vaan, että vinkkien perusteella joku olisi arvannut, mutta ehkäpä Marxia on vaikea kuvitella rakkausrunoja kirjoittavaksi romantikoksi.


        - Ei voi kuin nauraa tuotakin miinusta. Oliko jollekin kenties hirveä järkytys, että Marx kirjoitti runoja?

        Se on tuo sinun nikkisi, joka miinuksia aiheuttaa. Ei täällä suvaita uusia kirjoittajia. Täällä tuntuu olevan oma kööri ja selkeä hierarkia. On pomo ja vasallit. Ei sovi astua varpaille nääs.


    • Tsau

      Vaikea sanoa yhtä. Suomalaisten runoilijoiden nimiä tässä ketjussa jo mainittukin. Jotka ovat niitä lemppareita.. Lisään vielä itselleni rakkaat, Aleksis Kivi, E.Leino ja Pentti Saarikoski ja monia muitakin joita nyt ei tule mieleeni.. Tämän lisäksi erityisesti nämä maailmankuuluisat runoilijat ja nimet ovat sillä yhteiskunnallisella rohkeudellaan aina puhuttaneet venäläisistä runoilijoista joista erityisesti pidän ...olen aina pitänyt sellaiset nimet kuin: Sergei Jensenin, Jevgeni Jevtusenko, Vladimir Majakovski, Boris Pasternak ja Aleksandr Prokofjev (uusiin runoilijoihin en kovin paljon vielä tutustunut) lukenut vain satunnaisesti yksittäisiä runoja..jotka osuneet silmieni eteen....puolalaisiin runoilijoijin olen vasta tutustumassa viimeksi Wislawa Zymborskan runoihin (viim.puolainen runoilija joka saanut Nobel-palkinnon)...sekä tietysti kaikkien puolalaisten tuntemaan Taudeusz B. (nimi niin vaikea;))) joten lyhensin sen B.:ksi.. Virolaisista runoilijoista ehkä puhutellut: Leonhard Lapin..

      Tsau:Friidu

      • Tsau.

        ei hemmet;))) kaikista tärkein unohtui siitä niin kauan kun häntä olen lukenut joskus nuoruudessani kuitenkin A. Pushkin tietysti...kuinka saatoin unohtaa?;))) Sillä eihän voi puhua venäläisestä kirjallisuudesta tai runoudesta ilman että, A. Pushkiniä ei mainitsisi..

        Tsau:Friidu


    • .mn.mn

      En lue runoja. En vain pidä niistä, ovat teennäisiä.

      • Tsau

        Kaikki eivät todella pidä.. Kuulun taas siihen ryhmään jokan pidän sekä runoudesta että kaunokirjallisuudesta. Parhaat runoilijathan maailmallameilläkin heitä ajoittain syntyy mutta, vähemmän koska väestömme on pieni.. (vielä tänäkin päivänä) pystyvät runoillaan käymään tai ikäänkuin "peilamaan" sitä aikakautta missä yhteiskunta kulloinkinmenee. Monessa maissa missä ns.on kirjallisuutta sensuroitu kovin ottein. Ja sanan- ja kirjoittamisen vapaus ikäänkuin rajoitettu. On runous ollut se keino/tai väylä käydä sitä keskustelua valtaväestön kanssa..Runous avautuu tai siihen voida piilottaa paljon sellaisia piilomerkityksillisiä viestiä mikä ei muuten menisi ikäänkuin sensuurista läpi. Moni kuuluisa runoilija on juuri siksi kuuluisa koska, on ollut niin peloton joutunut sitten istumaan myös esim. yhteiskunnallisten ja polittisen vakaumuksensa vuoksi myös vankilassa tai sananvapauden puuttuessa (koska se on häneltä viety) tehnyt itsemurhan...Runoilijoiden valta myös vaikuttaa hallitsijoihin ja esivaltaan...on erittäin merkittävä;)) Ajatuksia on voitu muuttaa sekä myös kansan että, hallitsoijoiden suuntaan runoudella on suurivaikutusvalta...kun tämä yksittäinen runoilija ja hänen tuotansa on ollut riittävän vahvaa...(vahva runous kestää ja siitä tulee ikäänkuin kaiken demokratian, vapauden ja sortovallan vastainen symboli joka ilmenee ja pysyy sitten maailmankirjallisuuden helmenä läpi aikakausien...vaikkakin runous tai teksti ei kirjoittena muutu hyvä runous säilyttää ikäänkuin tuon koskemattomuuden eli on aina sanomaltaan ajankohtainen...satojenken vuosien päästä. milloin se on kirjoitettu...Siksi runous koskettaa ainakin minua...yksi syy. Toinen kirjoitan niitä itsekin;))) viis kritiikistä;))).

        Tsau:Friidu


      • näin naapurissa
        Tsau kirjoitti:

        Kaikki eivät todella pidä.. Kuulun taas siihen ryhmään jokan pidän sekä runoudesta että kaunokirjallisuudesta. Parhaat runoilijathan maailmallameilläkin heitä ajoittain syntyy mutta, vähemmän koska väestömme on pieni.. (vielä tänäkin päivänä) pystyvät runoillaan käymään tai ikäänkuin "peilamaan" sitä aikakautta missä yhteiskunta kulloinkinmenee. Monessa maissa missä ns.on kirjallisuutta sensuroitu kovin ottein. Ja sanan- ja kirjoittamisen vapaus ikäänkuin rajoitettu. On runous ollut se keino/tai väylä käydä sitä keskustelua valtaväestön kanssa..Runous avautuu tai siihen voida piilottaa paljon sellaisia piilomerkityksillisiä viestiä mikä ei muuten menisi ikäänkuin sensuurista läpi. Moni kuuluisa runoilija on juuri siksi kuuluisa koska, on ollut niin peloton joutunut sitten istumaan myös esim. yhteiskunnallisten ja polittisen vakaumuksensa vuoksi myös vankilassa tai sananvapauden puuttuessa (koska se on häneltä viety) tehnyt itsemurhan...Runoilijoiden valta myös vaikuttaa hallitsijoihin ja esivaltaan...on erittäin merkittävä;)) Ajatuksia on voitu muuttaa sekä myös kansan että, hallitsoijoiden suuntaan runoudella on suurivaikutusvalta...kun tämä yksittäinen runoilija ja hänen tuotansa on ollut riittävän vahvaa...(vahva runous kestää ja siitä tulee ikäänkuin kaiken demokratian, vapauden ja sortovallan vastainen symboli joka ilmenee ja pysyy sitten maailmankirjallisuuden helmenä läpi aikakausien...vaikkakin runous tai teksti ei kirjoittena muutu hyvä runous säilyttää ikäänkuin tuon koskemattomuuden eli on aina sanomaltaan ajankohtainen...satojenken vuosien päästä. milloin se on kirjoitettu...Siksi runous koskettaa ainakin minua...yksi syy. Toinen kirjoitan niitä itsekin;))) viis kritiikistä;))).

        Tsau:Friidu

        Tsau
        8.1.2013 16:31
        0
        Sulje
        Ei näitä palstoja kannata ottaa kovin vakavasti;))) itse repesin nauruun kun tuolla 60 palstalla kirjoitin pitäväni (luulin että, sentään nämä maailman kirjallisuuden nimet ja runoilijat olisivat ovathan suurinosa suomalaisista sivistyneitä? ovathan? ;))) tuttuja nimiä. Jos, nämä nimet joita sinne laitoin herättävät sitten pahennusta koska eivät ole suomalaisia en enää osallistu kulttuurikeskusteluihin;))) täällä. Toisin sanoen hävettää olla ja tunnustaa olevansa suomalainen en kehtaisi kertoa ystävällinen jotka eivät ole suinkaan kaikki kanta-suomalaisia;))) miten näillä palstoilla suhtaudutaan maailmaankuulujen kirjailijoihin ja runoilijoihin joita muualla maailmassa arvostetaan;)))...ystävissäni on paljon muitakin kuitenkin kuin pelkästään kanta-suomalaisia...heille tällaiset nimet Kuten Sergei Jensenin, Jevgeni Jevutsenko, Vladimir Majakovski, Pentti Saarikoski ;))) ym muut. kuuluu kyllä siihen koulu- ja yleissivistyksen lyhyeen oppimäärään...A.Pushkin myöskin;)))

        Että, huh-huh---tämä palsta kirjoittelu tänne....Täytyy suhtautua niin ettei tätä ota vakavasti. Koskaan;))) vaikka vakavasti haluaisinkin keskustella. Sen aina joku lyttykuono lyttää..Huumorista...taas en virka mitään;))) Kokeiltu on sitäkin.

        Tsau:Friidu


    • Hauskahko!
    • Luen kyllä, ja kirjoitan joskus ehtiessäni itsekin.

      Mielirunoja miulla ei ole, luen kaikenlaista laidasta laitaan, useimmin palaan klassisten kiinalaisten ja japanilaisten pariin...

    • r.p.

      Heinänkorsia, ulpukoita
      kiviä polkujen varsille
      pieniä peikkoja viirupäitä
      ja kaikkea hassua kaikille

      Älä sinä murhetta turhista nosta
      elo on kaikille kerran vaan
      anna peikkojen rauhassa olla
      ja tanssahtaa aina uudestaan

      Kaunis on kuvitus ihmisen mielen
      kuvia siinä on kerrakseen

      ... en keksi kahta viimeistä riviä, en vaikka kuinka miettisin.

      • kjhgf

        Voisi mennä näin:

        Kaunis on kuvitus ihmisen mielen
        kuvia siinä on kerrakseen
        joka on oppinut peikkojen kielen
        ei ole syytä murheeseen


    • Kaupunkilainen

      Eipä ole tullut pitkään aikaan luetuksi. Nuorempana pidin mm. Lauri Viidan, Pentti Saarikosken, Tommy Tabermannin, Eino Leinon, Katri Valan ja Pablo Nerudan runoista. Nuoremman polven runoilijoista pidän eniten murrerunoilija Heli Laaksosesta.

      Nerudan Oodi kissalle on yksi ikisuosikeista

      http://irc-galleria.net/user/miiainen/blog/23936560

    • kissa vieköön

      Kenen kirjoittama runo, tietääkö r.p.?

      Haaveilija - mitä haltijas
      lahjaksi lapselleen kantaa?
      Sen mikä kiitosta mukamas,
      sen mikä pilkka on irvokas,
      sen mitä unesi antaa,
      sen mitä tähtinä tuikkii tai
      sen mitä missään ei koskaan kai
      sen surukimpuksi koota sai
      ja koristaa sinistä santaa,
      kun poistuu narrien kuningas
      päin ihanaa rauhanrantaa.

      • r.p.

        Nyt meni vaikeaksi. Jos ei ole Saima Harmaja, niin olisiko Aaro Hellaakoski? Edith Södergran?


      • kissa vieköön
        r.p. kirjoitti:

        Nyt meni vaikeaksi. Jos ei ole Saima Harmaja, niin olisiko Aaro Hellaakoski? Edith Södergran?

        Ei osunut, runo on suomennettu ruotsin kielestä.


      • r.p.
        kissa vieköön kirjoitti:

        Ei osunut, runo on suomennettu ruotsin kielestä.

        No sitten se on Gustav W Gyllenbögelin dikt. Osuiko nyt oikeaan?


      • kissa vieköön
        r.p. kirjoitti:

        No sitten se on Gustav W Gyllenbögelin dikt. Osuiko nyt oikeaan?

        Ei.
        Runoilija on syntynyt vuonna 1898 ja kuollut vuonna 1961


      • r.p.
        kissa vieköön kirjoitti:

        Ei.
        Runoilija on syntynyt vuonna 1898 ja kuollut vuonna 1961

        Sitten se on Nils Ferlin.


      • kissa vieköön
        r.p. kirjoitti:

        Sitten se on Nils Ferlin.

        Hienoa, oikein meni, runo on kokoelmasta En döddansarens visor. :)


      • r.p.
        kissa vieköön kirjoitti:

        Hienoa, oikein meni, runo on kokoelmasta En döddansarens visor. :)

        Rehellisenä ihmisenä myönnän etten ole koskaan Ferlinistä kuullutkaan ja nimen hain googlettamalla sinun vinkkiesi avulla.

        Eeva Kilpikin on saanut Nils Ferlin-Sällskapetin palkinnon.


      • kissa vieköön
        r.p. kirjoitti:

        Rehellisenä ihmisenä myönnän etten ole koskaan Ferlinistä kuullutkaan ja nimen hain googlettamalla sinun vinkkiesi avulla.

        Eeva Kilpikin on saanut Nils Ferlin-Sällskapetin palkinnon.

        Rehellinen olet, kiitos siitä, löysin tuon runon lukemani kirjan alusta. Anna Janssonin kirja Hopealantti.


      • r.p.
        kissa vieköön kirjoitti:

        Rehellinen olet, kiitos siitä, löysin tuon runon lukemani kirjan alusta. Anna Janssonin kirja Hopealantti.

        Arvaapas sinä nyt sitten kuka tuon aikaisemmin laittamani englanniksi käännetyn runon kirjoittaja oli. Vuosilukuja en sinulle laita, lunttaat kuitenkin.

        Vinkiksi voin sanoa, että maailmankuulu mies jopa vielä. Ei kuitenkaan runoistaan. Erästä hänen lausettaan siteerataan yhä edelleen.


      • kissa vieköön
        r.p. kirjoitti:

        Arvaapas sinä nyt sitten kuka tuon aikaisemmin laittamani englanniksi käännetyn runon kirjoittaja oli. Vuosilukuja en sinulle laita, lunttaat kuitenkin.

        Vinkiksi voin sanoa, että maailmankuulu mies jopa vielä. Ei kuitenkaan runoistaan. Erästä hänen lausettaan siteerataan yhä edelleen.

        Sigmund Freud


      • r.p.
        kissa vieköön kirjoitti:

        Sigmund Freud

        Eipäs olekaan. Täysin eri ikäluokkaa. Vinkkinä vaan, että molemmat syntyivät juutalaiseen perheeseen. Freudin ja vielä toistaiseksi tuntemattoman runoilijan ammatti ja kiinnostus kohdistui eri aloihin. Molemmat kuitenkin alallaan maailmankuuluja.


      • demeter
        r.p. kirjoitti:

        Eipäs olekaan. Täysin eri ikäluokkaa. Vinkkinä vaan, että molemmat syntyivät juutalaiseen perheeseen. Freudin ja vielä toistaiseksi tuntemattoman runoilijan ammatti ja kiinnostus kohdistui eri aloihin. Molemmat kuitenkin alallaan maailmankuuluja.

        No tuolla aiemmin veikkasin Nietzscheä, eiks ollut ? Kun saksalainen filosofi oli.
        Tunnen vain kolme: Niertschen, Hegelin, Kantin - huonosti heidätkin...


      • r.p.
        demeter kirjoitti:

        No tuolla aiemmin veikkasin Nietzscheä, eiks ollut ? Kun saksalainen filosofi oli.
        Tunnen vain kolme: Niertschen, Hegelin, Kantin - huonosti heidätkin...

        Ei ollut kukaan mainitsemistasi. Hän oli yhteiskuntafilosofi ja taloustieteteilijä. Löysin tuon kirjan Amsterdamista 1979 eräästä divarista. Ohuen runokirjan nimi on lyhyesti Love poems.

        En tiedä onko sitä suomeksi koskaan käännetty, epäilen.


      • vielä.
        r.p. kirjoitti:

        Ei ollut kukaan mainitsemistasi. Hän oli yhteiskuntafilosofi ja taloustieteteilijä. Löysin tuon kirjan Amsterdamista 1979 eräästä divarista. Ohuen runokirjan nimi on lyhyesti Love poems.

        En tiedä onko sitä suomeksi koskaan käännetty, epäilen.

        Joo mutta nimi jäi puuttumaan


    • elämä kuljettaa

      Sinä olet minun pykäläni,
      naula jossa riipun,
      ja minä sinun rakas reppusi,
      välttämätön taakkasi tällä taivalluksella:
      eväät ja tuulensuoja.

      Mikko Kilpi: Tanssiinkutsu

    • 59+

      Luen, melko paljonkin. En osaa mielirunoani sanoa. Katselin yhteen aikaan televisiosta Runoraatia. En tiedä mikä siinä oli, mutta useimmista siinä esitetyistä runoista en pitänyt lainkaan. Jotkut olivat niin monimerkityksisiä ja vaikeaselkoisia, että kyllästyin koko ohjelmaan.

    • lkd

      Onhan niitä paljonkin. Aforismeja enimmäkseen. Minusta on hienoa, että joku osaa tiivistää sanomansa muutamaan sanaan.

      Tässä pari:

      "Elämä on kuolemaanjohtava tauti, joka tarttuu sukupuolisessa kanssakäymisessä."

      "Kun joku sanoo, että on koonnut omaisuutensa kovalla työllä, kysykää häneltä, kenen työllä."

      • montaa mutkaa..

        Luin pari vuotta sitten Jevtusenkon runoja
        ja neuvostolyriikkaa - runoja Neuvostoliiton ajoilta.
        Ihmisten slloisia tuntoja ja tunteita.
        Mielessäni olen hämmästellyt montakin asiaa, kuin vaikka sitä, että monet
        runojen antamat mielikuvat sopisivat yhteiskuntaelämässä ihan maamme nykyaikaan
        ja ihmisten tunnoiksi edelleenkin.

        Pentti Saarikosken runoista on syvimmin jäänyt mieleen "kirjatiedon ja ihmismielen
        hirviöistä vapautumisen" kamppailu - eiköhän sekin liene jonkinlainen totuus nykypäivän ihmistenkin elämässä?

        Kommunismi ja uskonnot - vastakkainasettelut. Radiosta kuulin jokin aika sitten
        määritelmän, jonka mukaan ero on vain siinä, että uskovaiset sijoittavat ihmisen onnen ja taivaan jonnekin kauas kaukaisuuteen ajassa ja paikassa vasta pitkän ajan
        kuoleman jälkeen koettavaksi ja vain kaikki ehdot ja ihmisille asetetut vaatimukset
        ansiokkaasti täyttäneelle. Kommunistit sen sijaan haluaisivat että taivas ja ihmisen onni/ja autuus olisi mukana jo maanpäällisessä elämässä.

        Onkohan jokaisella ihmissukupolvella perimmäisenä kysymyksenä kysellä ihmiselon
        tarkoitusta täällä maan päällä, ilman ihmisten esineellistämistä/koneiksi tekemistä?

        Ja ennenkaikkea selvittämään paitsi omaa päänuppiaan, myös tiedon ja informaation eroa.


      • demeter
        montaa mutkaa.. kirjoitti:

        Luin pari vuotta sitten Jevtusenkon runoja
        ja neuvostolyriikkaa - runoja Neuvostoliiton ajoilta.
        Ihmisten slloisia tuntoja ja tunteita.
        Mielessäni olen hämmästellyt montakin asiaa, kuin vaikka sitä, että monet
        runojen antamat mielikuvat sopisivat yhteiskuntaelämässä ihan maamme nykyaikaan
        ja ihmisten tunnoiksi edelleenkin.

        Pentti Saarikosken runoista on syvimmin jäänyt mieleen "kirjatiedon ja ihmismielen
        hirviöistä vapautumisen" kamppailu - eiköhän sekin liene jonkinlainen totuus nykypäivän ihmistenkin elämässä?

        Kommunismi ja uskonnot - vastakkainasettelut. Radiosta kuulin jokin aika sitten
        määritelmän, jonka mukaan ero on vain siinä, että uskovaiset sijoittavat ihmisen onnen ja taivaan jonnekin kauas kaukaisuuteen ajassa ja paikassa vasta pitkän ajan
        kuoleman jälkeen koettavaksi ja vain kaikki ehdot ja ihmisille asetetut vaatimukset
        ansiokkaasti täyttäneelle. Kommunistit sen sijaan haluaisivat että taivas ja ihmisen onni/ja autuus olisi mukana jo maanpäällisessä elämässä.

        Onkohan jokaisella ihmissukupolvella perimmäisenä kysymyksenä kysellä ihmiselon
        tarkoitusta täällä maan päällä, ilman ihmisten esineellistämistä/koneiksi tekemistä?

        Ja ennenkaikkea selvittämään paitsi omaa päänuppiaan, myös tiedon ja informaation eroa.

        Hyvin kirjoitat, monta mutkaa,.. Itse olen lukenut Saarikoskelta hyvin vähän. "Nuoruuden päiväkirjat" oli kyllä elämys.
        Oikeastaan nuori Saarikoski oli pohtinut tuota samaa "tiedon ja informaation" eroa -hän puhui kyllä runoudesta ja tieteestä - ja kallistui runouden (tiedon) kannalle.
        Niin itsekin teen. Mielen vapautta kannatan.


    • meeriamanda
    • 1+16

      Kerran luin joltain palstalta tällaisen:

      Keinun, keinun
      keinuni on karu.
      Keinussani on vain yksi naru.

      - Tekijä tuntematon

    • ateistix

      Kun kuolen, kylvettäkää kylmennyt
      tomuni viinissä: jo pyydän nyt
      ja virittäkää viinirypäleelle
      iloiset hymnit eikä itketyt

      Ja silloin kun maan haudat avautuu
      jos tomuani etsii joku muu
      niin varma paikka mistä minut löytää
      on viinituvan tuttu ovensuu

      - Omar Khaijjam -

      • "kun pashaa kaivaa, sielunsa kohtaa,
        sielun jonka, ei toivoisi omata.

        Kun se ontuu, niin lisää kaivaa vaan,
        on se kopiointi, naurettavanpaa"

        - HUNKSZ


        H.


      • saa mitä tilaa
        hunksz kirjoitti:

        "kun pashaa kaivaa, sielunsa kohtaa,
        sielun jonka, ei toivoisi omata.

        Kun se ontuu, niin lisää kaivaa vaan,
        on se kopiointi, naurettavanpaa"

        - HUNKSZ


        H.

        Vanha ihminen näyttää taantuvan pikkulapsen tasolle ja huomionhakuinen käytös on samaa luokkaa.
        Nauti nyt vallastasi, kun olet saanut palstan mielenkiinnottomaksi.


      • saa mitä tilaa kirjoitti:

        Vanha ihminen näyttää taantuvan pikkulapsen tasolle ja huomionhakuinen käytös on samaa luokkaa.
        Nauti nyt vallastasi, kun olet saanut palstan mielenkiinnottomaksi.

        "saa mitä tilaa"

        Kaikenlainen runoilu sitä saattaakin ihmisen mielentilaan.
        Noh, minä en runoja kopioi, kirjoitan ne itse.
        Jokainen saa sitten arvostella, josko se oli runo ollenkaan.

        Niin se menee palstoillakin, runo tulee, ja runo tappaa...
        Tai sitten muuttaa ajatus-maailmaa.

        Sinä olet ratkaisusi tehnyt, ja ajatus-maailmassasi elät.
        Voit vain katsella enää maailmaa.

        H.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      88
      6240
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2584
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      29
      2106
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe